Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Wat voor soort grind?

Ga naar beneden 
5 plaatsers
AuteurBericht
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

Wat voor soort grind? Empty
BerichtOnderwerp: Wat voor soort grind?   Wat voor soort grind? Emptyma 8 maa 2010 - 21:38

Ik was even op internet aan kijken om een globaal idee te krijgen van de prijzen van grind, en zag dat er veel verschillende soorten zijn. Wat voor soort grind zou jullie voorkeur hebben - ronde stenen of een iets ruwere/scherpere soort?

Aan de ene kant lijkt grind met een wat grillerige vorm me voor de hoeven wel goed, maar je wilt natuurlijk ook weer niet dat het zo scherp is dat je paarden er last van krijgen. Op deze site staan verschillende grindsoorten afgebeeld, en ik zou graag jullie mening horen over welke soort jullie het liefst zouden gebruiken (en waarom, uiteraard knipoog ).

Alvast bedankt!
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Wat voor soort grind? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat voor soort grind?   Wat voor soort grind? Emptydi 9 maa 2010 - 2:11

Leuke vraag Wieteke glimlach.

Zelf heb ik een kleine grindbak gemaakt, met grind wat we nog hadden liggen (geen idee meer waar we dat besteld hebben, wie weet wel bij de site die jij noemt, want die komt me bekend voor). Dat zijn afgeronde steentjes. Die schijnen sowieso altijd goed te zijn voor de hoeven omdat ze de hoeven overal raken maar toch niet te scherp zijn. Je kunt wel scherpere steentjes gebruiken maar je kunt het dan wel het beste geleidelijk opbouwen, dus niet meteen een groot stuk verharding aanleggen met heel scherpe steentjes, maar b.v. eerst een stuk met ronde grindsteentjes en pas als dat goed gaat iets scherpers introduceren. Wij zijn van plan om (misschien al dit jaar) een gedeelte te verharden met zg. 'menggranulaat' oftewel 'korrelmix' (google maar eens). Dat is fijn gebroken bouwpuin en dat is stukken goedkoper dan al die mooie ruwe steentjes op www.zandbestellen.nl. Die laatste zijn eigenlijk meer siersteentjes voor in tuinen e.d. dus het is wel logisch dat die veel duurder zijn. Ik denk dat menggranulaat precies hetzelfde effect heeft op de hoeven. Ik geloof dat je het ook nog in verschillende grofheden kunt krijgen.
Had je deze pagina op de site ook al gelezen?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

Wat voor soort grind? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat voor soort grind?   Wat voor soort grind? Emptydi 9 maa 2010 - 2:16

Bedankt voor je reactie!

Ik had die pagina inderdaad gezien, maar uiteraard pas nadat ik dit berichtje had geplaatst... absurd.

Met de kleigrond die we hier hebben ben ik bang dat er best een flink stuk van de track verhard zal moeten worden om ook in de wintermaanden bruikbaar te zijn. Ik ben dan ook een zeer groot voorstander van goedkope(re) alternatieven grijns .
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Wat voor soort grind? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat voor soort grind?   Wat voor soort grind? Emptydi 9 maa 2010 - 2:23

Met de kleigrond zou ik er eerst worteldoek onder leggen, om te voorkomen dat de steentjes al heel snel met de klei vermengen tot een soort halverharde blubber :<. Daarvoor kun je eerst een bak uitgraven (maar dat is natuurlijk heel veel werk) maar je zou ook b.v. bielzen of stoepranden als rand kunnen gebruiken zodat je ook een bak krijgt (zonder te graven dus), daar het worteldoek in en dan een cm of 10 van die korrelmix (of grind of wat dan ook).
Grasbetontegels zijn ook een optie, daar hoeft geen worteldoek onder en het ziet er als het een beetje begroeid is weer vrij natuurlijk uit, maar het heeft natuurlijk niet precies dezelfde werking als kleine steentjes die de hoefzool overal raken.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

Wat voor soort grind? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat voor soort grind?   Wat voor soort grind? Emptydi 9 maa 2010 - 2:30

Worteldoel o.i.d. zal inderdaad wel nodig zijn. Mijn vorige pony heeft een tijdje bij m'n ouders achter het huis gestaan en daar hadden we toen van de grastegels gebruikt. Vond dat in theorie een beter idee dan in de praktijk. In de natte klei verzakten die stenen ook en ook braken er hoeken af onder het gewicht van mijn dikke Fjord grijns .
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Wat voor soort grind? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat voor soort grind?   Wat voor soort grind? Emptydi 9 maa 2010 - 2:40

Wieteke schreef:
daar hadden we toen van de grastegels gebruikt. (.....) In de natte klei verzakten die stenen ook en ook braken er hoeken af onder het gewicht van mijn dikke Fjord grijns .
Serieus shock? Die tegels zijn toch iets van 12 cm dik :<?!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

Wat voor soort grind? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat voor soort grind?   Wat voor soort grind? Emptydi 9 maa 2010 - 2:46

Ja, maar mijn Fjord was dikker dan dat grijns

Waarschijnlijk waren de tegels ook pas gebroken nadat ze al wat verzakt waren en dus scheef lagen. Volgens mij zaten de gebroken tegels ook alleen aan de buitenste rij en we hadden ze dus niet met bielzen o.i.d. vastgelegd.
Terug naar boven Ga naar beneden
FrancisD




Aantal berichten : 93
Registratiedatum : 28-02-13

Wat voor soort grind? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat voor soort grind?   Wat voor soort grind? Emptyzo 3 maa 2013 - 12:47

Heel oud topic maar ik heb een vergelijkbare vraag dus toch maar even hier.
Ik wil nl. sowieso ronde steentjes, dus grind hebben, 'scherpe' stenen lijken me toch eerder voor zoolkneuzingen zorgen en ik heb er natuurlijk een heel kleintje bij lopen voor wie een klein scherp steentje al snel als een flinke kei voelt.
Maar wat ik me af vroeg, als je gewoon 'rond' grind gebruikt, wat is dan het best, grotere stenen of juist heel fijn (ik heb wel her en der over 'pea-gravel' gelezen, dat is dus fijn grind.
Ik ga op het natste stuk dus idd zo'n bak met bielzen maken, bovenop de grond dus niet eerst een bak graven. Worteldoek ook onder de bielzen door en vastzetten aan de buitenkant van de bielzen zodat dat ook niet weg gelopen kan worden. Ik leg de bak wel pas aan als het helemaal droog is vandezomer, de bodem moet eerst echt goed vlak zijn en ik wil de grindlaag wel vrij dik maken zodat ze niet alsnog met grind en worteldoek en al de drassige grond in gaan volgende winter.

Ik dacht dus zelf aan zoiets:
Wat voor soort grind? Morane-gind-8-16
8 tot 16 mm, 64 euro voor 1000 kg. bij natuursteenwebshop.nl)

En, iets duurder, ze hebben zelfs maasgrind van 4 tot 8 mm. dat is dus nog fijner...
Wat voor soort grind? Grind-bont-30-60
(75 euro voor 1000 kg. )

Of is dit toch beter:
Wat voor soort grind? Morane-gind-30-60
30 tot 60 mm. 85 euro voor 1000 kg.
Terug naar boven Ga naar beneden
FrancisD




Aantal berichten : 93
Registratiedatum : 28-02-13

Wat voor soort grind? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat voor soort grind?   Wat voor soort grind? Emptyma 15 jul 2013 - 12:29

Nou, mijn grindbak gaat realiteit worden, op Marktplaats gratis biels en gratis redelijk fijn grind (zoals hierboven de bovenste foto denk ik) gevonden. Hoop dat ik 't ook idd mag op komen halen, de track is nu gortdroog en kéi hard, denk dat dat het beste moment is om de bak te maken, voordat het nat wordt. Moet ik alleen nog aan wegendoek zien te komen, of zou gewoon worteldoek stevig genoeg zijn?
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Wat voor soort grind? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat voor soort grind?   Wat voor soort grind? Emptyma 15 jul 2013 - 21:46

Mooi Francis, ben benieuwd hoe het gaat worden glimlach . Maak niet de fout die ik destijds heb gemaakt = stroken zand overlaten naast de grindbak, zodat de paarden dat zand lekker in het grind kunnen spitten absurd . Hou je ons op de hoogte (liefst met foto's grijns )?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
FrancisD




Aantal berichten : 93
Registratiedatum : 28-02-13

Wat voor soort grind? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat voor soort grind?   Wat voor soort grind? Emptydi 16 jul 2013 - 3:05

Nee, de planning was sowieso al om de grindbak over de hele breedte van het smalle pad te maken dus er langs is geen optie voor ze.
Foto's komen zeker, van nog meer verbeteringen ook. Ik ben momenteel MP aan't afstruinen naar diverse materialen en heb nu ook betontegels om de stoep te verbreden en als het lukt kan ik 60 kuub zand gratis ophalen (moet dus alleen nog zien hoe ik dát voor elkaar ga krijgen) om op m'n paddock te gooien. Gaat er gewoon bovenop maar dan ben ik in ieder geval 1 of 2 jaar al het gras daar kwijt en kan ik Raya hopelijk op gewicht krijgen (nu groeit er gewoon net nog te veel maar ik wil geen gif spuiten én niet frezen omdat ik op klei zit en geen blub wil).
En nét bij fa. Lieferink die hier om de hoek zitten tocht/flappengordijn-stroken op mogen halen dus deze winter hebben de meiden een tochtgordijn  voor de deur waardoor het niet meer insneeuwt, -regent, -waait. Oh, en van't weekend heb ik gratis rubberen tegels op mogen halen waardoor ik nu genoeg rubber heb om bijna de hele stal te vullen, alleen de 'inloop' niet. Dikke holle 'stenen' die ook 'veren' dus lekker zacht.
Vanochtend de stal leeggetrokken, nu is de boel even aan't drogen en ga ik vanavond de houten wand die m'n vader gezet heeft schilderen, morgen misschien nog een tweede laagje onderlangs en dan aan't puzzelen om te zien hoe ik die twee soorten tegels ga combineren.
Ik ben zo blij met al die gratis spullen, alle dingen die ik graag wilde maar niet kon betalen lijken nu gewoon te gaan lukken zonder dat het me een vermogen kost (alleen wat benzine om alles overal op te halen).
Terug naar boven Ga naar beneden
Jolies Allures

Jolies Allures


Aantal berichten : 56
Registratiedatum : 13-10-12
Leeftijd : 55
Woonplaats : Dordogne, Frankrijk

Wat voor soort grind? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat voor soort grind?   Wat voor soort grind? Emptydi 16 jul 2013 - 6:45

Wauw, super dat je zo bijna gratis aan alle spullen kunt komen. Hier in Frankrijk is het nog moeilijk om een oude afgedankte badkuip gratis te bemachtigen. En zand en grind kost al helemaal kapitalen.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://joliesallures.free.fr
FrancisD




Aantal berichten : 93
Registratiedatum : 28-02-13

Wat voor soort grind? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat voor soort grind?   Wat voor soort grind? Emptydi 16 jul 2013 - 10:08

Ja, ben er ook súper blij mee. Ik heb al wel veel langer gezocht en dan was het er niet of ging aan m'n neus voorbij maar op 't moment lijkt alles wel heel erg mee te zitten (hoewel ik dus nog geen reactie heb van de aanbieders van de bielzen, maar ik wacht het gewoon even af en anders zoek ik gewoon weer verder).
Terug naar boven Ga naar beneden
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Wat voor soort grind? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat voor soort grind?   Wat voor soort grind? Emptywo 17 jul 2013 - 7:15

zo speurwerk wordt beloond. ben benieuwd naar je ervaringen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Wat voor soort grind? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat voor soort grind?   Wat voor soort grind? Emptywo 17 jul 2013 - 11:04

Zo Francis, je zit duidelijk in een 'flow' glimlach !
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
FrancisD




Aantal berichten : 93
Registratiedatum : 28-02-13

Wat voor soort grind? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat voor soort grind?   Wat voor soort grind? Emptywo 17 jul 2013 - 11:14

Nou, 'flow' stagneert een beetje. Krijg van de zandmeneer en bielzenmensen geen bericht meer en het grind zou ik vanavond ophalen maar de auto van m'n zoon werd afgekeurd op onbetrouwbare remmen dus daar wilde ik maar geen aanhanger met grind achter gooien. Nu hoopte ik een auto te kunnen lenen van m'n broertje maar ook die is momenteel niet in een staat dat'ie dat kan trekken. Nu weet ik dus even niet hoe ik dat grind hierheen ga krijgen.
Hoop dat ik van de rest nog wel wat ga horen, m.n. van de meneer van het zand, dat lijkt me toch wel heel gaaf als het lukt.

Maarrr, aan de andere kant ben ik zelf wel weer lekker bezig, gisteren de houten wand die m'n vader in de stal gezet heeft helemaal geschilderd en vandaag de stenen muren gewit (zo, dat knapte er van op zeg!), morgen hoop ik onderlangs een zwarte rand van teerverf te maken, dan kan vrijdag het rubber er weer in. Is de stal in ieder geval super opgeknapt. Ben nog aan't dubben of ik de flappen gewoon aan een paar schroefhaakjes ga hangen of toch even de originele ophangstrip bestel, maar die wil ik vandeweek ook gelijk ophangen maar dan alleen de buitenste flappen zodat ze leren er doorheen te lopen. Dan nog kokosmat rond de eiken paal in de stal schroeven en dan is't wel aardig klaar daar binnen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Wat voor soort grind? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat voor soort grind?   Wat voor soort grind? Emptyvr 19 jul 2013 - 6:56

FrancisD schreef:
... en dan is't wel aardig klaar daar binnen.
En dan..... is het tijd voor foto's grijns grijns grijns 
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
FrancisD




Aantal berichten : 93
Registratiedatum : 28-02-13

Wat voor soort grind? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat voor soort grind?   Wat voor soort grind? Emptyzo 21 jul 2013 - 5:58

Helaas gaat de grindbak voorlopig niet door, bielzenmensen reageren niet meer en het grind kan ik bij nader inzien helemaal niet ophalen. Een kuub grind weegt zo veel dat je daar een dikke 4x4 voor nodig hebt en die hebben we niet binnen de familie. De aanhanger van m'n pa mag het wel laden maar dan is er dus geen auto die het mag en kan trekken. Heb ik dus helaas af moeten zeggen.
Even een half jaartje wachten, dan zal de net bestelde  Dodge uit Amerika van m'n zusje en zwager wel binnen zijn en ga ik wel opnieuw op zoek.

Foto's van de stal plaats ik - om on-topic te blijven - even in m'n eigen PP-topicje. https://paddockparadijs.actieforum.com/t720p15-mijn-paddock-paradise-under-construction#10755
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Wat voor soort grind? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat voor soort grind?   Wat voor soort grind? Emptyzo 21 jul 2013 - 19:03

Hè wat jammer Francis... Ik was iets te voorbarig met mijn opmerking over de 'flow' knipoog. Blijkbaar is het nu even de tijd er niet voor.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
FrancisD




Aantal berichten : 93
Registratiedatum : 28-02-13

Wat voor soort grind? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat voor soort grind?   Wat voor soort grind? Emptyzo 21 jul 2013 - 21:32

grijns Nou ja, ik zelf ook, alles leek te gaan lukken maar had nog niet van iedereen reacties dus ook ik was te voorbarig. :P
ach, geeft niet, de belangrijkste dingen zoals m'n flappengordijn en tegels voor verbreden van de stoep zijn wel gelukt dus de rest komt ook wel.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Wat voor soort grind? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat voor soort grind?   Wat voor soort grind? Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Wat voor soort grind?
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Wat is het veiligste soort schrikdraad voor de omheining?
» Grind op pad?
» Wat voor hout voor wanden schuilstal en nog behandelen?
» Welk soort zand
» Een schuilstal voor Helma?

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Aanleg en inrichting-
Ga naar: