Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Eindelijk écht aan de slag!

Ga naar beneden 
3 plaatsers
AuteurBericht
Jasia

Jasia


Aantal berichten : 108
Registratiedatum : 21-07-13
Leeftijd : 30
Woonplaats : Bergen op Zoom

Eindelijk écht aan de slag! Empty
BerichtOnderwerp: Eindelijk écht aan de slag!   Eindelijk écht aan de slag! Emptyvr 3 jul 2015 - 21:24

Hoi,

Nog steeds lees ik hier regelmatig mee en heb ik al een heleboel ideeën gestolen (beter goed gejat, dan slecht bedacht, niet waar?)..
Als alles doorgaat krijg ik binnenkort een nieuw stuk.. Ik heb alvast een plattegrondje gemaakt met het idee dat ik tot nu toe heb (tips en ideeën zijn uiteraard welkom!).
De afmetingen staan erbij en alles is op schaal (behalve de 'attributen' zoals de hooiplekken en de schuurpaal.. Maar als ik die op schaal moest maken zag je ze niet staan, haha).

Eindelijk écht aan de slag! 10dxkc5

Mijn idee erachter;
- Op dit moment werk ik alleen met de mini's, dus een volledige rijbak heb ik niet nodig. Mocht dit in de toekomst veranderen, is de rest zo ingedeeld dat ik de bak makkelijk kan verlengen tot een 20x40 bak. Hiervoor hoef ik dan alleen het pad wat er langs loopt weg te halen en de buitenste omheining van de loswerkbak. Daarom staat er op dat stuk van het pad niks anders dan de schuurpaal, gezien ik deze makkelijk zou kunnen verplaatsen naar een ander deel van het pad.

- Het stuk betegeld in het midden is in eerste instantie voor mij; zodat ik met het uitmesten niet altijd de gehele track rond moet (als ik een keer haast heb, maar ik wil wel dat de voerplekken sowieso dagelijks uitgemest worden) en zodat ik niet over het 'moeilijke' pad onder hoef (dat is een work-out voor de paarden, uitmesten is voor mij al work-out genoeg! grijns ). Daarnaast vind ik het fijn dat vanuit de stallen dan ook alles 'verhard' is (met tegels, puin of paddock-tegels) richting de bak, zodat ik in de winter niet door een laag modder heen hoef voordat ik bij de bak aankom. Mocht het in de winter onwijs slecht worden kan ik het pad afsluiten zodat ze alleen de stallen + betegeld stuk hebben, het paddockje ernaast (hier liggen dan paddock-tegels in), het betegelde pad in het midden, het puinpad en verharde voerplaats en/of het moeilijke pad wat onderlangs loopt (in échte extreme gevallen kan ik dat ook nog afsluiten, zodat ze alleen het deel wat hiervoor genoemd is krijgen). (Het is op zandgrond, maar bij extreem weer weet ik natuurlijk niet wat het doet).

- Eventueel kan ik in de toekomst dan het pad aan de andere kant, dat naar de andere verharde voerplek loopt, ook 'verharden' (met eventueel paddocktegels oid, zodat het wel zand blijft). Zodat het 'winterpad' uitgebreid kan worden naar 170m of in extreme gevallen 115m.

- Mocht het nodig zijn kan ik eventueel in of om de stukken weide nog wat bomen (of iets anders?) zetten voor schaduw. Of ik laat de paarden 's nachts (door middel van strookbegrazing) op de weide en overdag op de track (daar is wel voldoende schaduw)? Dat zijn dingen die ik denk ik het makkelijkste in de praktijk kan beslissen...

- Langs het stuk van 32m en 25m zit een 'open' strook van 1m waar de paarden niet op kunnen, dit is omdat dat stuk aan de weg (in een woonwijk) zit en ik het niet prettig vind als mensen aan mijn paarden kunnen zitten. Ik ben aan het kijken of ik eventueel een schutting langs de wei mag plaatsen (iemand enig idee of dit zomaar mag?), als dat mag schuif ik het pad daar een meter op, zodat ik die meter ook kan gebruiken. Mag dit niet houd ik het zo... (mochten er nog extra ideeën zijn om ongewilde personen buiten de weide te houden; roept u maar!)

- Ik voer alleen hooi op betegelde plaatsen ivm Bikkel die enorm gevoelig is voor zand in zijn darmen. De betegelde plaatsen kan ik mooi schoonvegen, om het risico zo klein mogelijk te houden.

- De paden zijn allemaal minstens 2 meter breed, de stukken waar ik het eventueel af kan sluiten zijn minstens 3 meter breed, zodat de paarden indien het afgesloten is makkelijk kunnen draaien zonder elkaar voor de voeten te lopen. Het gaat nu om één haflinger en twee mini's, alles is gemaakt op in de toekomst (over 100 jaar ofzo  hilarisch ) mogelijk een 'extra' rijpaard. (lijkt me dat dit dan voldoende is of niet?)

- De andere 'poorten' die zijn aangegeven heb ik erin verwerkt om af en toe dicht te doen zodat de paarden 'om' moeten lopen. Dit om ze hopelijk een beetje 'wakker' te houden, zodat ze ook werkelijk nieuwsgierig op zoek blijven gaan naar het juiste pad. Is dit een goed idee? Of raken de paarden hiervan gefrustreerd?

- De stallen zijn nu nog 'dichte' stallen, maar door de deur altijd open te zetten, zijn het schuilstallen. Het zijn er op het moment vier, 2 aan de voorkant en 2 die erachter staan. De voorste stallen worden toegankelijk voor alle drie de paarden, één van de achterste stallen wil ik gebruiken om spullen in op te slaan (of als reserve stal, voor als er iets op doet, daar ben ik nog niet uit) en de andere achterste stal wordt op zo'n manier afgesloten dat de mini's er wél in kunnen en Anneloes niet. (Zij krijgen hier dan ook een eigen voerplekje) In de stallen hangen automatische drinkbakken.

- Als laatste: Het stuk waar de oprit is, blijft voor mijzelf en de honden. Hier zet ik het stuk naar de paarden toe af met gaas, zodat de honden niet bij de paarden kunnen. Er komt een betegeld stuk waar ik een terrasje van kan maken (en die ik kan gebruiken als poetsplaats voor de paarden), daarnaast is er ruim voldoende plaats voor mijn mestkar, mijn eigen auto als ik er ben en de hooiopslag is daar (in het verlengde van de stallen, maar ik weet even niet goed hoe ik deze precies erop kon tekenen).

Alvast bedankt voor het kijken en reageren!

Groetjes Jacyntha
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Eindelijk écht aan de slag! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Eindelijk écht aan de slag!   Eindelijk écht aan de slag! Emptyvr 3 jul 2015 - 23:56

Leuk hè Jacyntha, om allerlei plannen te kunnen maken glimlach !

Eerst een paar vragen:

- Zijn de grootste witte gedeeltes allemaal weitjes, of zijn er ook een of meer paddocks bij? Ik zie het niet in je legenda.
- Is het perceel op dit moment al op een bepaalde manier ingedeeld? M.a.w. wat is er nu aan gebouwen, verharding, vaste omheiningen e.d., waarmee je rekening moet houden?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Jasia

Jasia


Aantal berichten : 108
Registratiedatum : 21-07-13
Leeftijd : 30
Woonplaats : Bergen op Zoom

Eindelijk écht aan de slag! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Eindelijk écht aan de slag!   Eindelijk écht aan de slag! Emptyza 4 jul 2015 - 0:23

Ja, het plannen is bijna het leukste haha...!

Het witte is inderdaad weide.. Sorry, dat had ik er niet bij gezet!

De stallen, het hooihok en de tegels ervoor zijn er al. Verder is alles 'open', want wat er nu aan indeling is (verdeeld in twee weitjes en het stuk verhard) staat er met prikpaaltjes. Alleen de buitenste omheining is vast (hekwerk) en van het verharde stuk naar de 'oprit' zit ook een hek.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Eindelijk écht aan de slag! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Eindelijk écht aan de slag!   Eindelijk écht aan de slag! Emptyza 4 jul 2015 - 6:54

Jasia schreef:
De stallen, het hooihok en de tegels ervoor zijn er al. Verder is alles 'open', want wat er nu aan indeling is (verdeeld in twee weitjes en het stuk verhard) staat er met prikpaaltjes. Alleen de buitenste omheining is vast (hekwerk) en van het verharde stuk naar de 'oprit' zit ook een hek.

Je zit dus met je indeling nog nergens aan vast. In dat geval zou ik het in eerste instantie allemaal heel eenvoudig houden: bv. een track langs de buitengrens en alleen ergens een paddock (c.q. loswerkbak), en dan langzaamaan kijken met wat voor terrein je te maken hebt, waar je paarden graag willen zijn, waar knelpunten zitten zoals evt. modderstukken, en aan de hand daarvan het terrein stap voor stap verder in gaan delen. Ik vind het er nu eerlijk gezegd nogal ingewikkeld uitzien.

Wat is de reden dat je een zomerpad en een winterpad wilt maken?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Jasia

Jasia


Aantal berichten : 108
Registratiedatum : 21-07-13
Leeftijd : 30
Woonplaats : Bergen op Zoom

Eindelijk écht aan de slag! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Eindelijk écht aan de slag!   Eindelijk écht aan de slag! Emptyza 4 jul 2015 - 7:04

Het is ook een beetje een 'tienjarenplan' hoor... In eerste instantie wil ik het pad maken (met de paddock met paddock-tegels en de loswerkbak), rekening houdend met dat er nog dingen kunnen veranderen in de toekomst (zoals de loswerkbak die verandert in een rijbak.. ).

Voor de andere dingen wil ik inderdaad kijken hoe alles zich houdt, wellicht komt er dan ergens anders een puinpad als het daar meer nodig is, of maak ik op een ander stuk een kuil/heuveltje. Ligt er een beetje aan hoe het in de winter gaat.

Ik wil niet dat ze in de winter continu door de modder moeten ploeteren, maar ik wil ook niet dat ze met extreem weer alleen op de tegels staan zonder te kunnen lopen.
Vandaar dat ik de mogelijkheid wil maken om op dat stuk wat meer verharde plaatsen te maken en het andere stuk dan af te sluiten in geval van extreem weer.
Dit idee kwam omdat ik het (betegelde) pad in het midden erin zette, met als idee het voor mijzelf (zeker in de winter) iets makkelijker te maken....

Het voeren wil ik alleen op betegelde stukken doen, ivm zand. Dus die stukken wil ik er wel graag in hebben glimlach
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Eindelijk écht aan de slag! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Eindelijk écht aan de slag!   Eindelijk écht aan de slag! Emptyza 4 jul 2015 - 7:11

Misschien valt het erg mee met de modder, of ken je het perceel al goed genoeg om te weten dat het modderig wordt?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Jasia

Jasia


Aantal berichten : 108
Registratiedatum : 21-07-13
Leeftijd : 30
Woonplaats : Bergen op Zoom

Eindelijk écht aan de slag! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Eindelijk écht aan de slag!   Eindelijk écht aan de slag! Emptyza 4 jul 2015 - 7:53

Nee ik ken het perceel nog helemaal niet, haha..
Daarom wil ik eerst het pad aanleggen en een winter afwachten wat het doet, voordat ik de rest wil aanpassen.. glimlach
Het is allemaal op zandgrond dus vergeleken met wat ik gewend ben (kleigrond) zal de modder wel meevallen gok ik..
Terug naar boven Ga naar beneden
patsy1983

patsy1983


Aantal berichten : 37
Registratiedatum : 26-06-15
Leeftijd : 41
Woonplaats : Asse (België)

Eindelijk écht aan de slag! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Eindelijk écht aan de slag!   Eindelijk écht aan de slag! Emptyma 3 aug 2015 - 2:52

Jasia schreef:


- Langs het stuk van 32m en 25m zit een 'open' strook van 1m waar de paarden niet op kunnen, dit is omdat dat stuk aan de weg (in een woonwijk) zit en ik het niet prettig vind als mensen aan mijn paarden kunnen zitten. Ik ben aan het kijken of ik eventueel een schutting langs de wei mag plaatsen (iemand enig idee of dit zomaar mag?), als dat mag schuif ik het pad daar een meter op, zodat ik die meter ook kan gebruiken. Mag dit niet houd ik het zo... (mochten er nog extra ideeën zijn om ongewilde personen buiten de weide te houden; roept u maar!)


Ik heb absoluut geen idee hoe het zit met wetgevingen in Nederland. In België mag je in woongebied omheinen met wat je wil planten,hout,beton, metaal,plastiek,...) tot een hoogte van 2m.

Je zou kunnen kiezen voor een natuurlijke omheining in de vorm van been levende omheining/haag.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Eindelijk écht aan de slag! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Eindelijk écht aan de slag!   Eindelijk écht aan de slag! Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Eindelijk écht aan de slag!
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» En zo wordt mijn poel nu gebruikt
» Dit is mijn landje
» PP voor echt sobere paarden?
» Even minder harmonie in de kudde
» Slowfeeder eindelijk af!

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Plattegronden-
Ga naar: