Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Mestbeleid

Ga naar beneden 
3 plaatsers
AuteurBericht
L_isaa




Aantal berichten : 1
Registratiedatum : 08-04-15

Mestbeleid Empty
BerichtOnderwerp: Mestbeleid   Mestbeleid Emptywo 8 apr 2015 - 8:43

Hallo,

ik ben nieuwsgierig hoe vaak en hoe jullie de mest opruimen uit de weide! Hoe is jullie mestbeleid? En hoe lang ben je er per keer mee bezig? Laten jullie het vervolgens ook composteren (en later uitrijden over het land).

Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Mestbeleid Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mestbeleid   Mestbeleid Emptywo 8 apr 2015 - 10:36

Hoi L_isaa, wij ruimen twee keer per dag de mest. Eén keer zou ook wel kunnen, maar dan vind ik het gewoon te veel werk ineens (mest van acht paarden), vandaar dat we het over twee keer verdelen. Ik gebruik een electrische kruiwagen en een 'mestboy' (zo'n zwarte poepschep met steel) en tuinharkje. Ik weet niet precies hoe lang ik per keer bezig ben met mestruimen, ik schat zo'n 3 kwartier.

We hebben twee mesthopen: een gebruikshoop en een composterende hoop. De geruimde mest gooien we op de gebruikshoop. Eén keer per jaar laten we de loonwerker komen met een loader. Hij laadt dan de gecomposteerde mesthoop op onze mestspreider en mijn man rijdt de compost uit over de wei. Als de gecomposteerde mesthoop weg is, verplaatst de loonwerker de gebruikshoop naar de plek waar de composthoop lag en dat wordt dan de nieuwe composterende hoop. Daarnaast beginnen we dan weer een nieuwe gebruikshoop. Zo laten we iedere hoop minstens een jaar composteren voordat deze over de wei gaat.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
patsy1983

patsy1983


Aantal berichten : 37
Registratiedatum : 26-06-15
Leeftijd : 41
Woonplaats : Asse (België)

Mestbeleid Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mestbeleid   Mestbeleid Emptyma 3 aug 2015 - 23:31

Bij ons hangt het wat af van dag tot dag en is er ook een verschil tussen paden, weide en stallen/schuilhokken.

De paden worden soms 2 keer per dag of soms om de 2 dagen gedaan, maar er is nooit meer dan 2 dagen tussen. De dagen dat ik niet werk worden ze meestal 2 keer proper gemaakt. Als ik een lange werkdag heb dan wordt er al wel eens een dagje overgeslagen.

De mest van de paden wordt op een hoop gedaan en gefermenteerd met behulp van het EM-Agriton systeem (effectieve micro-organismen

De weide wordt niet geruimd maar gesleept na gebruik en behandeld met effectie microorganismen voor een snelle en goede omzetting van de mest.

De stallen/schuilhokken daar werken wij sinds afgelopen winter met het potstal systeem (fermenteren in de stal). In de zomer leeggemaakt en opgegestrooid op de weide. In de zomer worden ze gewoon mee proper gemaakt met de paden want dan gebruiken de paarden de stallen/schuilhokken zelden.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Mestbeleid Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mestbeleid   Mestbeleid Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Mestbeleid
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Weidegebruik en -onderhoud-
Ga naar: