IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  
Deel | 

ontwormen of niet?

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
Ga naar pagina : Vorige  1, 2
AuteurBericht
zweetvos

Aantal berichten : 51
Registratiedatum : 08-08-13
Leeftijd : 31

BerichtOnderwerp: Re: ontwormen of niet?   wo 25 feb 2015 - 23:31

Wij hebben ook een keer een kuur verm-x gegeven en een maand daarna wormonderzoek laten doen maar ze waren toen niet allemaal schoon.
Sindsdien dus niet meer gebruikt.
Terug naar boven Go down
MarjoSophie

Aantal berichten : 376
Registratiedatum : 05-04-12

BerichtOnderwerp: Re: ontwormen of niet?   do 26 feb 2015 - 0:17

zweetvos schreef:
Wij hebben ook een keer een kuur verm-x gegeven en een maand daarna wormonderzoek laten doen maar ze waren toen niet allemaal schoon.
Sindsdien dus niet meer gebruikt.

Ik denk dit ook niet helemaal realistisch beeld is.
Na mijn idee zijn paarden nooit helemaal schoon.

Ik wil nog zo min mogelijk chemisch ontwormen.
Misschien toch maar keer proberen, kijken wat het effect ervan is.
Evt voor die tijd mest onderzoek, en dan daarna nog een keer ?
Terug naar boven Go down
zweetvos

BerichtOnderwerp: Re: ontwormen of niet?   do 26 feb 2015 - 0:33

Bij een wormonderzoek na een chemische wormenkuur zijn onze pony's wel (voldoende) schoon.
We hebben toen een kuur verm-x gedaan omdat dit niet zo chemisch is en we toch, mede door 2 jonge paarden die erbij stonden, wilden ontwormen.
Daarna een wormonderzoek gedaan om het effect te bekijken. Dit bleek (voor een aantal paarden) dus niet voldoende te zijn.

Maar als je voor en na die tijd mestonderzoek doet geeft het een nog beter beeld.

Mijn pony was na de verm-x wel schoon maar zij is eigenlijk altijd schoon met mestonderzoek, wel krijgt ze in deze periode een Equest Pramox samen met alle weidegenootjes.
Terug naar boven Go down
MarjoSophie

BerichtOnderwerp: Re: ontwormen of niet?   do 26 feb 2015 - 0:43

zweetvos schreef:
Bij een wormonderzoek na een chemische wormenkuur zijn onze pony's wel (voldoende) schoon.
We hebben toen een kuur verm-x gedaan omdat dit niet zo chemisch is en we toch, mede door 2 jonge paarden die erbij stonden, wilden ontwormen.
Daarna een wormonderzoek gedaan om het effect te bekijken. Dit bleek (voor een aantal paarden) dus niet voldoende te zijn.

Maar als je voor en na die tijd mestonderzoek doet geeft het een nog beter beeld.

Mijn pony was na de verm-x wel schoon maar zij is eigenlijk altijd schoon met mestonderzoek, wel krijgt ze in deze periode een Equest Pramox samen met alle weidegenootjes.

Kijk dank voor je heldere uitleg !
Ik mest nu ook alles zelf uit, en ben van een groep huisvesting weer naar 2 gegaan.
In de toekomst zal dr wel nog een paard bij komen. Dit zal een jonkie worden.

Terug naar boven Go down
Mai
Admin

Aantal berichten : 3198
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 56

BerichtOnderwerp: Re: ontwormen of niet?   do 26 feb 2015 - 2:20

In mijn kudde van jarenlang 7 paarden (inmiddels 8) heb ik nooit Verm-X gebruikt. Al jaren niet meer ontwormd en met mestonderzoek jarenlang alle 8 altijd onder de norm van de eitellingen, op één keer na toen er eentje toch iets had (die heb ik toen ontwormd). Ik denk dat dagelijks zorgvuldig mestruimen de allerbelangrijkste maatregel is.

http://www.paddockparadijs.nl
MoniqueBuu

Aantal berichten : 942
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 48

BerichtOnderwerp: Re: ontwormen of niet?   do 26 feb 2015 - 2:55

Ik denk ook, dat een goed anti-worm-management het beste middel is tegen wormen.

Wat is de reden dat je Equest Pramox geeft Zweetvos? Is dat preventief? Daar zie ik namelijk geen enkel nut in. De Pra wel, want dat staat voor Prazicantel, wat werkt tegen lintwormen, die niet aan te tonen zijn. Maar de Mox staat voor Moxidectine en dat werkt tegen ingekapselde bloedwormen. Die kun je beter alleen maar geven, als je dat verschijnsel verwacht. En dat verwacht je als je keer op keer bloedwormen hebt, en maar blijft ontwormen met Ivermectine.
Als de reden inderdaad preventief is, en dan tegen de horzellarves die niet aantoonbaar zijn, dan moet je Ivermectine geven.

Een aantal jaren geleden was het advies van Het Woud, dat je ieder jaar tegen horzellarves moet ontwormen, en eens per 2 jaar tegen lintwormen, omdat deze beide niet aan te tonen zijn. Daarom geef ik het ene jaar Ivermectine, en het andere jaar een combimiddel van Ivermectine en Prazicantel.

Maar nogmaals, of eigenlijk sterker nog (!): Moxidectine is absoluut geen middel om preventief te geven.
Terug naar boven Go down
http://www.twas-tweerd.nl
MarjoSophie

BerichtOnderwerp: Re: ontwormen of niet?   vr 27 feb 2015 - 0:49

Ik ga het toch keer proberen verm x
bij de welkoop verkopen ze het lekker goedkoop.. Dat durft mijn portemonnee nog wel aan
Terug naar boven Go down
zweetvos

BerichtOnderwerp: Re: ontwormen of niet?   zo 1 maa 2015 - 21:38

MoniqueBuu schreef:
Ik denk ook, dat een goed anti-worm-management het beste middel is tegen wormen.

Wat is de reden dat je Equest Pramox geeft Zweetvos? Is dat preventief? Daar zie ik namelijk geen enkel nut in. De Pra wel, want dat staat voor Prazicantel, wat werkt tegen lintwormen, die niet aan te tonen zijn. Maar de Mox staat voor Moxidectine en dat werkt tegen ingekapselde bloedwormen. Die kun je beter alleen maar geven, als je dat verschijnsel verwacht. En dat verwacht je als je keer op keer bloedwormen hebt, en maar blijft ontwormen met Ivermectine.
Als de reden inderdaad preventief is, en dan tegen de horzellarves die niet aantoonbaar zijn, dan moet je Ivermectine geven.

Een aantal jaren geleden was het advies van Het Woud, dat je ieder jaar tegen horzellarves moet ontwormen, en eens per 2 jaar tegen lintwormen, omdat deze beide niet aan te tonen zijn. Daarom geef ik het ene jaar Ivermectine, en het andere jaar een combimiddel van Ivermectine en Prazicantel.

Maar nogmaals, of eigenlijk sterker nog (!): Moxidectine is absoluut geen middel om preventief te geven.

Dank voor je bericht Monique. Deze spuit krijgen ze op aanraden van de dierenarts, 1x per jaar na de vorst.
Het was wel juist tegen de lintworm maar waarom er moxidectine bij zit en ze niet voor ivermectine kiest weet ik niet. Ik zal er volgend jaar beter over doorvragen.
Terug naar boven Go down
Wieteke

Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

BerichtOnderwerp: Re: ontwormen of niet?   vr 6 maa 2015 - 23:41

En, hoe is het nu met Dean? Kun je inmiddels weer opgelucht ademhalen?
Terug naar boven Go down
MoniqueBuu

BerichtOnderwerp: Re: ontwormen of niet?   za 7 maa 2015 - 1:17

Wat lief dat je ernaar vraagt Wieteke. Dean is zelfs sinds 3 dagen weer de hele dag in de groep.
Bert heeft het tussendoor nog wel even spannend gemaakt, door vorige week weer eens te proberen of Dean al zonder Metacam kan, en dat niet aan mij te melden. Diezelfde avond zag ik hem wat strammer lopen, en schrok me naar. Maar toen ik Bert vroeg, of hij dat ook zag, meldde hij, dat Dean dan ook geen Metacam had gehad die ochtend.
Deze keer heeft hij het toch een week zonder gedaan, maar sinds afgelopen donderdag geven we het toch weer even.
Z'n vorige HB-periode leek hij helemaal geen effect te hebben van de Metacam, maar deze keer gelukkig wel.
Je kunt nog steeds aan de manier van lopen zien, dat er iets met Dean aan de hand is, maar gelukkig niet erger dan 2 weken geleden.

Ik denk dus inderdaad, dat we geen nare gevolgen hebben gehad van z'n (overdosis) Ivermectine. Pfffff. liefde
Terug naar boven Go down
Natural Horsetrainer

Aantal berichten : 701
Registratiedatum : 17-01-12

BerichtOnderwerp: Re: ontwormen of niet?   za 7 maa 2015 - 2:38

Ooooh gelukkig!!!
Terug naar boven Go down
http://naturalhorsetrainer.nl
Annamarie

Aantal berichten : 45
Registratiedatum : 17-09-14
Leeftijd : 49

BerichtOnderwerp: Re: ontwormen of niet?   za 7 maa 2015 - 4:50

Fijn te lezen!
Terug naar boven Go down
http://www.westerntrailzeeland.nl
Mai
Admin

BerichtOnderwerp: Re: ontwormen of niet?   za 7 maa 2015 - 8:57

Goed nieuws Monique compliment !

Silver_Fox

Aantal berichten : 33
Registratiedatum : 19-12-15

BerichtOnderwerp: Re: ontwormen of niet?   zo 20 dec 2015 - 23:32

Dierenarts heeft mij ook doosje Pramox gegeven zonder een mestonderzoek verwarring ik vind het altijd zo moeilijk met dit ontwormings verhaal. Hoevaak doen jullie mestonderzoek en wanneer? Vooral welke tijd van het jaar je mestonderzoek doet schijnt belangrijk te zijn maar Het Woud geeft daar niet echt advies over. In het voorjaar en najaar? Daar komt ook nog eens bij dat het nooit helemaal betrouwbaar is.
Terug naar boven Go down
Mai
Admin

BerichtOnderwerp: Re: ontwormen of niet?   zo 20 dec 2015 - 23:52

In het begin deed ik één keer per jaar mestonderzoek, maar ik moet eerlijk bekennen dat het steeds minder vaak is geworden, ws. omdat de uitslagen vrijwel altijd goed waren. Mijn meest betrouwbare indicator zijn mijn eigen ogen en gevoel. Ik observeer mijn paarden, hun uiterlijk (vacht, gewicht) en (eet)gedrag altijd heel goed, dus merk snel als ze niet in orde zijn, en daarnaast halen we hier tweemaal per dag alle mest weg waardoor het besmettingsrisico heel laag is.

MoniqueBuu

BerichtOnderwerp: Re: ontwormen of niet?   ma 21 dec 2015 - 3:46

Silver_Fox schreef:
Dierenarts heeft mij ook doosje Pramox gegeven zonder een mestonderzoek verwarring ik vind het altijd zo moeilijk met dit ontwormings verhaal. Hoevaak doen jullie mestonderzoek en wanneer? Vooral welke tijd van het jaar je mestonderzoek doet schijnt belangrijk te zijn maar Het Woud geeft daar niet echt advies over. In het voorjaar en najaar? Daar komt ook nog eens bij dat het nooit helemaal betrouwbaar is.
Heftig dat je DA preventief Pramox geeft!... Ik ben blij dat ik zelf een cursus gedaan heb, en dat ik zelf nu precies weet welk middel wanneer gegeven moet worden.
Het mestonderzoek is hartstikke betrouwbaar, alleen lintwormen en horzellarves zijn niet aantoonbaar. Daarom moet je 1x per jaar ontwormen tegen de horzellarves, als er bij jullie horzels zijn. Dit moet je in het najaar doen, na nachtvorst, en met Ivermectine (en dus niet met Pramox, waar moxidectine inzit). Eens in de 2 jaar zorg ik dat er Praziquantel (de pra in de Pramox) bij de Ivermectine in zit (is niet los verkrijgbaar) om preventief de lintwormen te bestrijden.
Moxidectine is een middel wat ingekapselde bloedwormen kan bestrijden, en is alleen geïndiceerd als een paard terugkerend forse bloedworminfecties doormaakt. En dan hoop ik, dat jou DA erbij verteld, dat je dit het beste 's ochtends kunt geven ivm koliekgevaar.

Mestonderzoek doen, voordat de paarden in het voorjaar de wei op gaan. En eventueel in het najaar, vóórdat je eventueel ontwormd tegen horzellarves. Omdat Ivermectine ook bloedwormen bestrijd is het niet handig om het onderzoek na die ontworming te doen, want dan is het dus niet helemaal betrouwbaar. ;-)
Terug naar boven Go down
Silver_Fox

BerichtOnderwerp: Re: ontwormen of niet?   ma 21 dec 2015 - 5:55

@Monique, ingekapselde bloedwormen kan je niet in een mestonderzoek zien.. daarom moet je onderzoek in het voorjaar doen zeker? Ik vind het vreemd dat veel mensen op Bokt zeggen dat ze een mestonderzoek gedaan hebben met een schone uitslag en kort daarna toch een paard ziek met wormen hebben (en dat zijn geen lintwormen), doen veel mensen het op een verkeerd moment en dat het daarom onbetrouwbaar is? Echt veel mensen menen dat het niet 100% betrouwbaar is als de uitslag 'schoon' is. Doe jij een mestonderzoek via het Woud? Daar hebben ze nu ook een test voor lintwormen, duurt alleen wel lang voordat je de uitslag krijgt.

Pramox is inderdaad heftig, ze hadden er gelukkig geen last van gehad voor zover ik dat kon zien. Vanaf nu ga ik 2x per jaar mestonderzoek doen, beter om dat via de DA te doen of het Woud of maakt dat niet zoveel uit?

Mestonderzoek na een ontworming is inderdaad niet logisch.
Terug naar boven Go down
Wieteke

Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

BerichtOnderwerp: Re: ontwormen of niet?   ma 21 dec 2015 - 6:24

Mestonderzoek na een ontworming zou ik alleen doen als je bij een paard resistentie vermoedt, en dus wilt weten of het middel effect heeft gehad op de infectie.

Ik laat meestal 2x per jaar mestonderzoek doen. Bijna altijd heeft Dibble (mijn merrie van 14) een besmetting, en Thyler (ruin van 7) niet. In het verleden bleek Dibble vrijwel altijd een fikse besmetting te hebben, dus toen probeerde ik het 3x per jaar te laten onderzoeken. Het laatste jaar valt de infectie bij Dibble gelukkig mee, maar ik zou niet weten wanneer zij voor het laatst een telling <50 had. Als ik nu een negatieve uitslag zou hebben bij Dibble, zou ik geneigd zijn haar mest nog een keer te laten checken, omdat ik dan de uitslag niet zou vertrouwen.

Ik laat het altijd via Het Woud doen, deels voor het gemak (de brievenbus is dichterbij dan de dierenarts grijns ) en deels omdat ik in de mensen van Het Woud meer vertrouwen heb dan in de plaatselijke dierenarts.

Bij Het Woud hebben ze me in het verleden wel eens gezegd dat mestonderzoek in de winter tegenwoordig niet minder betrouwbaar is, ook omdat de temperaturen tegenwoordig in de winter zo gematigd zijn. Zelf laat ik de mest trouwens niet onderzoeken in de winter.
Terug naar boven Go down
MoniqueBuu

BerichtOnderwerp: Re: ontwormen of niet?   ma 21 dec 2015 - 8:01

Mestonderzoek na ontworming is inderdaad nuttig om het effect te bekijken, dus dan moet je het ook voor de ontworming gedaan hebben.

Ik neem Bokt niet zo heel serieus. Beetje teveel (uiteenlopende) meningen.

Sinds bijna 2 jaar doe ik het mestonderzoek zelf, na een cursus bij http://www.wormtest.nl/ Voor die tijd heb ik het zowel door het Woud laten doen, als door de dierenarts, en ik was meer tevreden over het Woud.
Voor de cursus heb ik geleerd, dat de mest 'zo vers mogelijk' moet zijn, en als je het even moet bewaren, dan moet dat koel gebeuren. Dat is niet te realiseren, als je het op een warme dag naar het Woud opstuurt.
Omdat wij hier 15 paarden hebben, heb ik de kosten er heel snel uit. En bovendien is het heel veel praktischer, omdat ik nu geen uren de paarden hoef te observeren wanneer wie mest. Ik heb gewoon een tijd lang een paar plastic zakjes bij me, en als ik iemand zie mesten die ik nog niet onderzocht heb, pak ik daar wat van en onderzoek ik het dezelfde dag.

Ingekapselde bloedwormen kunnen weer tevoorschijn komen, als de darmen schoon zijn na een ontworming. Ze nemen dan de taak over van de vernietigde soortgenoten. Daarom ontworm je een keer met Moxidectine als je steeds terugkerende bloedworminfecties hebt. De kans is dan groot dat je ingekapselde exemplaren hebt.
Terug naar boven Go down
Silver_Fox

BerichtOnderwerp: Re: ontwormen of niet?   ma 21 dec 2015 - 9:05

Bedankt voor de ervaringen (en de link). Ik denk dat ik me ook nog ga verdiepen in iets wat de weerstand tegen wormen kan helpen.
Terug naar boven Go down

ontwormen of niet?
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 2 van 2Ga naar pagina : Vorige  1, 2
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Acosse, niet te doen....
» Aalsmeer roest niet 21 jun i 2009.
» Voorkauwen en uitlegggen

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over de paarden :: Gezondheid en verzorging-
Ga naar: