Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Welke 'slow feeders' gebruik jij?

Ga naar beneden 
+14
timokyana
Berith
helma
ponylady
Het Sjok
yvonnedejong
Nina
marion
Lettie
muriel
MoniqueBuu
fojoe
Irene
Mai
18 plaatsers
Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
AuteurBericht
helma

helma


Aantal berichten : 193
Registratiedatum : 09-11-09
Leeftijd : 56
Woonplaats : Warnsveld

Welke 'slow feeders' gebruik jij? - Pagina 6 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke 'slow feeders' gebruik jij?   Welke 'slow feeders' gebruik jij? - Pagina 6 Emptydo 19 aug 2010 - 7:00

marion schreef:
Helma, ik wilde je nog wat vragen.
Wat zijn jouw ervaringen met de hooibak nu?
Waar heb je het hout waarvan de bak is gemaakt vandaan ? En wat voor draden heb je op de bovenkant vastgemaakt? Is dat tegen het knagen? Werkt dat goed?

** Hoi Marion,

De hooibak bevalt heel goed! Ik moet zeggen dat onze hoefsmid (Rhebergen, organisator van het seminar van JJ) helemaal niet zo enthousiast is, want hij ziet
liever dat het hooi verspreid wordt over de track. Telkens als hij bij ons is, moppert hij "weg met die netten". Jammer dan, dat doe ik dus niet, want dit dat is een
bewuste keuze ivm eerlijke verdeling van het rantsoen, en eerlijk gezegd ook mijn tijdsinvestering. Dit werkt snel, makkelijk, schoon en de pony's hebben het nu keurig verdeeld.
Falcor en Diablo eten allebei uit een hooinet, waarbij ze natuurlijk af en toe omwisselen, en de kleintjes eten samen uit de bak.
Soms ruilt het hele spulletje even van plaats, maar over het algemeen houden ze zelf een bepaalde routine vast.

Het hout heeft mijn zwager ergens op de kop getikt bij eoa houthandel. Zal ik nog even navragen waar precies? Hij kocht ze zelf als bouwmateriaal voor een tuinhuisje.
Dit zijn kant en klare houten bakken (loodzwaar!!) die op zeeschepen gebruikt worden. Zeer solide! Hij heeft de draden er inderdaad bovenop gemaakt tegen het knagen,
en dat doen ze dus ook niet. Heel soms zie ik mn Chess wel met haar nek schuren langs de hoeken, maar daar kan het tegen.
Wel goed afwerken, en zorgen dat er geen puntjes kunnen uitsteken!!

Welke 'slow feeders' gebruik jij? - Pagina 6 Foto-M4R8DPF6

We hebben de bak inmiddels bruin gebeitst, dan valt het niet zo op in de wei en is het beter beschermd.

Yvonne, ik leg de plakken er gewoon zo in, zonder uitschudden. Daarbij maak ik beide touwen aan een lange kant open, zodat ik het frame op een kant kan
zetten en zo dus openklappen als een soort deksel. Dan gooi ik de plakken eronder, frame er weer op, en klaar is kees.
Ligt dus los op het hooi, en omdat ik geen ijzeren staafjes gebruik zoals Marja, maar touwtjes, kleppert het wel wat als ze aan het net plukken.
Maar schijnbaar hebben ze daar totaal geen last van, want ze plukken er vrolijk om door. Het plonk-plonk wat je bij elke hap hoort klinkt heel gezellig!
Maar ze kunnen het frame er dus niet helemaal uittrekken, het plonkt gewoon gezellig mee. Meer of minder hooi maakt dus niet uit, het frame gaat gewoon
mee.
Kortom, zeer tevreden gebruikers!!

groetjes
Helma

ps, leuk! Oranje metselkoord!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.dogwise.nl
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 54
Woonplaats : Dwingeloo

Welke 'slow feeders' gebruik jij? - Pagina 6 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke 'slow feeders' gebruik jij?   Welke 'slow feeders' gebruik jij? - Pagina 6 Emptydo 19 aug 2010 - 8:58

@Yvonne: het touw of koord zakt toch wel mee naar beneden? Het geeft toch niet als het iets te lang is als je er minder hooi in zou hebben? Misschien zie ik iets over het hoofd hoor, maar dat effect heb je toch ook als ze het hooi aan het opeten zijn? Volgens mij zakt het net-met-frame, net als een draadmat, gewoon naar beneden, op het hooi. En dan hangt het touw of koord iets losser. Maar dat lijkt mij geen probleem.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
helma

helma


Aantal berichten : 193
Registratiedatum : 09-11-09
Leeftijd : 56
Woonplaats : Warnsveld

Welke 'slow feeders' gebruik jij? - Pagina 6 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke 'slow feeders' gebruik jij?   Welke 'slow feeders' gebruik jij? - Pagina 6 Emptydo 19 aug 2010 - 9:33

MoniqueBuu schreef:
@Yvonne: het touw of koord zakt toch wel mee naar beneden? Het geeft toch niet als het iets te lang is als je er minder hooi in zou hebben? Misschien zie ik iets over het hoofd hoor, maar dat effect heb je toch ook als ze het hooi aan het opeten zijn? Volgens mij zakt het net-met-frame, net als een draadmat, gewoon naar beneden, op het hooi. En dan hangt het touw of koord iets losser. Maar dat lijkt mij geen probleem.

** Hoi Monique, klopt helemaal!
Zo gaat het bij mij tenminste wel, en dat is geen probleem.
Ik denk zelfs dat het vervelender is als je het vasthaakt, en ze dan op een gegeven moment niet meer bij het hooi
kunnen, omdat het rek niet verder mee kan zakken. Maar ze kunnen wel het wel zien en ruiken! Lijkt me erg frustrerend!

Helma
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.dogwise.nl
yvonnedejong

yvonnedejong


Aantal berichten : 486
Registratiedatum : 19-02-10
Leeftijd : 46
Woonplaats : Epe

Welke 'slow feeders' gebruik jij? - Pagina 6 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke 'slow feeders' gebruik jij?   Welke 'slow feeders' gebruik jij? - Pagina 6 Emptydo 19 aug 2010 - 22:26

Jullie begrijopen me verkeerd,
de ketting zit in de hoek op de bodem van de bak vast, uiteinden aan het frame met net.
Het net kan dan niet omhoog maar zakt wel helemaal tot aan de bodem.
Ik vind het fijn als ze beginnen met eten dat ze het frame niet meteen mee omhoog trekken, dus vandaar dat ik een ketting ga gebruiken zodat ik de lengte kan verstellen.

Idd helma er leuk dat oranje, staat ook erg leuk bij het groene net dat ik heb, mijn hooinetje is bijna klaar....
Terug naar boven Ga naar beneden
http://weilanddeboskamp.come2me.nl/
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Welke 'slow feeders' gebruik jij? - Pagina 6 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke 'slow feeders' gebruik jij?   Welke 'slow feeders' gebruik jij? - Pagina 6 Emptydo 19 aug 2010 - 23:25

helma schreef:
De hooibak bevalt heel goed! Ik moet zeggen dat onze hoefsmid (Rhebergen, organisator van het seminar van JJ) helemaal niet zo enthousiast is, want hij ziet
liever dat het hooi verspreid wordt over de track. Telkens als hij bij ons is, moppert hij "weg met die netten".
Hmm, da's wel een beetje ongenuanceerd... Heeft hij dat los verspreiden van het hooi zelf ook in de praktijk uitgeprobeerd? Want het is echt niet zo praktisch als het lijkt om hooi over je track te verspreiden. Misschien wel als je in een droog, woestijnachtig gebied woont met droge, rotsige bodem, zoals Arizona, Florida of Californië (komt bedenker Jaime Jackson daar misschien vandaan knipoog?). Maar in ons natte en winderige landje heb je heel veel hooiverlies als je het hooi los in het pad neerlegt, omdat de paarden het
1. in het modderige pad vertrappen, dus dat wordt een bende en
2. het hooi bij harde wind wegwaait (en het waait nogal eens in ons kikkerlandje!)
Je moet wel heel veel beschutting van bomen/bos om je terrein hebben om te voorkomen dat het hooi wegwaait. Bij ons is dat in ieder geval niet te doen. Vooral in herfst en winter is i.v.m. de weersomstandigheden dat los neerleggen langs de track heel onpraktisch. Bovendien hebben de paarden het hooi in no-time op als je het los neerlegt. Vooral voor robuuste paarden, zoals IJslanders, Fjorden, Haflingers, Shetten e.d. kun je m.i. echt beter met slowfeeders werken, anders is het principe 'zo lang mogelijk met eten bezig zijn' niet uitvoerbaar. Als je de slowfeeders verspreidt lopen ze ook aardig wat af.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 54
Woonplaats : Dwingeloo

Welke 'slow feeders' gebruik jij? - Pagina 6 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke 'slow feeders' gebruik jij?   Welke 'slow feeders' gebruik jij? - Pagina 6 Emptyvr 20 aug 2010 - 1:23

yvonnedejong schreef:
Jullie begrijopen me verkeerd,
de ketting zit in de hoek op de bodem van de bak vast, uiteinden aan het frame met net.
Het net kan dan niet omhoog maar zakt wel helemaal tot aan de bodem.
Ik vind het fijn als ze beginnen met eten dat ze het frame niet meteen mee omhoog trekken, dus vandaar dat ik een ketting ga gebruiken zodat ik de lengte kan verstellen.

Ik had wel begrepen dat je het vanaf de onderkant bedoelde, en mijn vorige stukje ook geschreven met dat in m'n gedachten. En ik zie nog steeds het probleem niet zo van het iets omhoog trekken van het frame, als de koortjes iets te lang zijn aan de onderkant.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

Welke 'slow feeders' gebruik jij? - Pagina 6 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke 'slow feeders' gebruik jij?   Welke 'slow feeders' gebruik jij? - Pagina 6 Emptyvr 20 aug 2010 - 10:46

Helma, ik zou idd wel graag het adres willen van die houthandel. Als je daar aan kan komen?

Morris heeft nl toen ik op vakantie was zandkoliek gehad. Hij moest naar de kliniek etc. Gelukkig is het erg goed opgepakt door de verzorgers. Ik heb hem maandag weer op kunnen halen en nu is-ie weer aardig oké. Maar ik ben er natuurlijk wel van geschrokken en leg de netten nu in snel gemaakte houten kisten vast. Niet dat het ontstaan is van de laatste 3 maanden van de grond eten, maar toch.... Regelmatig vegen is niet voldoende.
We willen nog even aankijken hoe de bakken bevallen, en dan iets zoeken wat meer permanent is. Stevige houten kisten of van die kunststof bakken.
Tot nu toe bevallen ze prima. De ponies blijven ook mooi met de koppen naar beneden eten zodat er weinig naast geknoeid wordt. Dat is het voordeel van voergerichte dieren. lekker puh
Terug naar boven Ga naar beneden
yvonnedejong

yvonnedejong


Aantal berichten : 486
Registratiedatum : 19-02-10
Leeftijd : 46
Woonplaats : Epe

Welke 'slow feeders' gebruik jij? - Pagina 6 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke 'slow feeders' gebruik jij?   Welke 'slow feeders' gebruik jij? - Pagina 6 Emptyvr 27 aug 2010 - 0:44

Marja schreef:
Enneh... foto's Yvonne, als alles klaar is camera??
Mijn hooinetje is zo goed als klaar!!!
Ik wil hem morgen gaan gebruiken!
Hier komen dan de foto's!!
Welke 'slow feeders' gebruik jij? - Pagina 6 Foto-OAXYCRHD
Welke 'slow feeders' gebruik jij? - Pagina 6 Foto-IFWJZJN7
Welke 'slow feeders' gebruik jij? - Pagina 6 Foto-BXFGQ4HZ
Welke 'slow feeders' gebruik jij? - Pagina 6 Foto-NNS7BGZC
Ik heb het net dichtgemaakt met metselkoord, ik kwam mooi oranje tegen!
Ik heb nu op 2 hoeken ringen, dit komt op alle 4 de hoeken, zodat ik hem makkelijk in de bak vast kan maken met de karabijnhaak.
Het touw om hem mee dicht te rijgen heb ik zelf "gevlochten", dit ook met metselkoord, ik heb er 12 draden voor gebruikt!
Is erg makkelijk.

Mijn frame voor het hooinet is ook klaar en klaar voor gebruik.
Ik moet alleen mijn hooibak nog even aanpassen.
Welke 'slow feeders' gebruik jij? - Pagina 6 Foto-HCNCQFSG
Welke 'slow feeders' gebruik jij? - Pagina 6 Foto-VJGBHTDP
Ik heb een net op maat besteld dus hij is rondom verstevigd met touw.
Ik heb bij elke hoek van het frame een ring bevestigd, daar komt een karabijn haak aan, ik kan hem zo heel makkelijk aan de ketting klikken die aan de bodem bevestigd wordt aan de bak.

Ik ben erg blij met het eindresultaat, hopelijk de paarden ook en laat Atent het dit keer heel!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://weilanddeboskamp.come2me.nl/
helma

helma


Aantal berichten : 193
Registratiedatum : 09-11-09
Leeftijd : 56
Woonplaats : Warnsveld

Welke 'slow feeders' gebruik jij? - Pagina 6 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke 'slow feeders' gebruik jij?   Welke 'slow feeders' gebruik jij? - Pagina 6 Emptyvr 27 aug 2010 - 3:10

Marja schreef:
helma schreef:
De hooibak bevalt heel goed! Ik moet zeggen dat onze hoefsmid (Rhebergen, organisator van het seminar van JJ) helemaal niet zo enthousiast is, want hij ziet
liever dat het hooi verspreid wordt over de track. Telkens als hij bij ons is, moppert hij "weg met die netten".
Hmm, da's wel een beetje ongenuanceerd... Heeft hij dat los verspreiden van het hooi zelf ook in de praktijk uitgeprobeerd? Want het is echt niet zo praktisch als het lijkt om hooi over je track te verspreiden. Misschien wel als je in een droog, woestijnachtig gebied woont met droge, rotsige bodem, zoals Arizona, Florida of Californië (komt bedenker Jaime Jackson daar misschien vandaan knipoog?). Maar in ons natte en winderige landje heb je heel veel hooiverlies als je het hooi los in het pad neerlegt, omdat de paarden het
1. in het modderige pad vertrappen, dus dat wordt een bende en
2. het hooi bij harde wind wegwaait (en het waait nogal eens in ons kikkerlandje!)
Je moet wel heel veel beschutting van bomen/bos om je terrein hebben om te voorkomen dat het hooi wegwaait. Bij ons is dat in ieder geval niet te doen. Vooral in herfst en winter is i.v.m. de weersomstandigheden dat los neerleggen langs de track heel onpraktisch. Bovendien hebben de paarden het hooi in no-time op als je het los neerlegt. Vooral voor robuuste paarden, zoals IJslanders, Fjorden, Haflingers, Shetten e.d. kun je m.i. echt beter met slowfeeders werken, anders is het principe 'zo lang mogelijk met eten bezig zijn' niet uitvoerbaar. Als je de slowfeeders verspreidt lopen ze ook aardig wat af.

** Geen speld tussen te krijgen Marja, ik ben het helemaal met je eens! Natuurlijk is er een bepaald concept, maar iedereen heeft toch weer zijn eigen
situatie en het zal moeilijk zijn alles in het meest ideale te krijgen. Naast dat JJ in een totaal andere omgeving en milieu leeft, kwam bij het congres ook
ter sprake dat hij voornamelijk met nogal "gelijke" paarden werkt, dus die onder gelijke omstandigheden gehouden kunnen worden.
Dat ga je met een combinatie Shet (= al heel gauw overvol) en bijv. Arabier (nogal wat nodig) echt niet redden!
Desgevraagd gaf hij ook aan nooit met dergelijke pony's gewerkt te hebben, en zich voor te kunnen stellen dat je dan toch iets anders moet bedenken.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!!!
Dan maar hooibakken, altijd nog zo ontzettend veel beter dan een leven in een isoleercel!!

Groetjes
Helma
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.dogwise.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Welke 'slow feeders' gebruik jij? - Pagina 6 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke 'slow feeders' gebruik jij?   Welke 'slow feeders' gebruik jij? - Pagina 6 Emptyvr 27 aug 2010 - 23:09

Maar Helma, heeft jouw hoefsmid zelf ook ervaring met eigen paarden in een PP, waar hij het hooi los neerlegt, verspreid over de hele track? Ik kan me nl. niet voorstellen dat dat bij hem wel goed zou werken.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Welke 'slow feeders' gebruik jij? - Pagina 6 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke 'slow feeders' gebruik jij?   Welke 'slow feeders' gebruik jij? - Pagina 6 Emptyvr 27 aug 2010 - 23:16

Ziet er goed uit allemaal Yvonne compliment!
Maar wat ga je nou in je hooibak gebruiken, het kleinere netje of het grote net in het frame?
Wat heb je trouwens voor bijzondere steek gebruikt om je hooinetje dicht te 'haken'? Het ziet er nl. weer heel anders uit dan mijn haaksteek.
We worden hier nog eens een echte 'CreaBea' verzameling grijns!

Ik zag trouwens je hooinetframe ook al langskomen op Marktplaats, ga je een handeltje beginnen glimlach?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
ponylady

ponylady


Aantal berichten : 88
Registratiedatum : 07-02-10

Welke 'slow feeders' gebruik jij? - Pagina 6 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke 'slow feeders' gebruik jij?   Welke 'slow feeders' gebruik jij? - Pagina 6 Emptyza 28 aug 2010 - 1:31

Citaat :
Ik zag trouwens je hooinetframe ook al langskomen op Marktplaats, ga je een handeltje beginnen
Waar zie jij dat staan dan , kan t nergens vinden ?
Terug naar boven Ga naar beneden
yvonnedejong

yvonnedejong


Aantal berichten : 486
Registratiedatum : 19-02-10
Leeftijd : 46
Woonplaats : Epe

Welke 'slow feeders' gebruik jij? - Pagina 6 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke 'slow feeders' gebruik jij?   Welke 'slow feeders' gebruik jij? - Pagina 6 Emptyza 28 aug 2010 - 8:00

Marja schreef:
Ziet er goed uit allemaal Yvonne compliment!
Maar wat ga je nou in je hooibak gebruiken, het kleinere netje of het grote net in het frame?
Wat heb je trouwens voor bijzondere steek gebruikt om je hooinetje dicht te 'haken'? Het ziet er nl. weer heel anders uit dan mijn haaksteek.
We worden hier nog eens een echte 'CreaBea' verzameling grijns!

Ik zag trouwens je hooinetframe ook al langskomen op Marktplaats, ga je een handeltje beginnen glimlach?

Hoi Marja,

Ik ben ook zo blij dat het me gelukt is.
Ben er supertrots op.(ook op mijn man, die is handig met het buigijzer geworden)

In mijn hooibak voor Atent en Winnetou ga ik het net in frame gebruiken.
In de hooibak voor Da Laico en Joris ga ik het kleinere hooinetje gebruiken. Die klik ik vast in de kuip die ik gemaakt heb met beton onderin.
Voor hun ben ik nog op zoek naar een bak die een stuk lager is dan die ik nu heb zodat joris er ook uit kan eten. Maar het liefst geen dure hyper

Wat voor steek ik gebruikt heb haha, geen idee, kreeg het bij mijn 2e kant haast niet meer voor elkaar. Er zat een dag tussen en ik kreeg het niet meer voor elkaar, na 15 min prutsten lukte het me weer. Ik ben gewoon crea begonnen en lukte me aardig dacht ik zo. Ik ben wel supertrots op mijn touw, zelf uitgevogeld blond

Over het frame, ik dacht ik zet het op marktplaats, wie weet wat er opaf komt, kan ik mijn gekochte buigijzer nog eens gebruiken! aanbidding aanbidding .
En ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die het niet zien zitten om zoiets te maken. Hij staat ook hier hoor, op deze site!!!!
Dusss als er geinteresseerden zijn........

ponylady schreef:
Citaat:
Ik zag trouwens je hooinetframe ook al langskomen op Marktplaats, ga je een handeltje beginnen

Waar zie jij dat staan dan , kan t nergens vinden ?
En voor ponylady even de link:
http://dieren.marktplaats.nl/paarden-en-pony-s-overige-toebehoren/372448329-slowfeeder-paddock-paradise-langzame-voersystemen.html?return=eJwFwdsJgDAMAMBdOkCrIH6kiLMEDDb0YWiiUMTdvUOY4WWYosK6gKsjJjOBEB7q%2BRJqvmLPJgXR1LcSbqWOR%2BUW6vCSZLchtBVW43aqi98Pmwgdxw%3D%3D&df=1


Terug naar boven Ga naar beneden
http://weilanddeboskamp.come2me.nl/
ponylady

ponylady


Aantal berichten : 88
Registratiedatum : 07-02-10

Welke 'slow feeders' gebruik jij? - Pagina 6 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke 'slow feeders' gebruik jij?   Welke 'slow feeders' gebruik jij? - Pagina 6 Emptyza 28 aug 2010 - 21:39

Citaat :
ponylady schreef:
Citaat:
Ik zag trouwens je hooinetframe ook al langskomen op Marktplaats, ga je een handeltje beginnen

Waar zie jij dat staan dan , kan t nergens vinden ?

En voor ponylady even de link:
http://dieren.marktplaats.nl/paarden-en-pony-s-overige-toebehoren/372448329-slowfeeder-paddock-paradise-langzame-voersystemen.html?return=eJwFwdsJgDAMAMBdOkCrIH6kiLMEDDb0YWiiUMTdvUOY4WWYosK6gKsjJjOBEB7q%2BRJqvmLPJgXR1LcSbqWOR%2BUW6vCSZLchtBVW43aqi98Pmwgdxw%3D%3D&df=1

Tuurlijk , zoeken onder slowfeeder blond
Ik zocht nl onder hooinet en hooinetframe , vandaar dat ik 't niet kon vinden .
Terug naar boven Ga naar beneden
helma

helma


Aantal berichten : 193
Registratiedatum : 09-11-09
Leeftijd : 56
Woonplaats : Warnsveld

Welke 'slow feeders' gebruik jij? - Pagina 6 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke 'slow feeders' gebruik jij?   Welke 'slow feeders' gebruik jij? - Pagina 6 Emptyza 28 aug 2010 - 23:17

Marja schreef:
Maar Helma, heeft jouw hoefsmid zelf ook ervaring met eigen paarden in een PP, waar hij het hooi los neerlegt, verspreid over de hele track? Ik kan me nl. niet voorstellen dat dat bij hem wel goed zou werken.

** Ha, da's een goeie, weet ik eigenlijk helemaal niet. Hij heeft wel een kleine kudde, maar heb noot besproken hoe die er bij staan.
De familie in Almen wel, en die rijden meestal met hooi in de voorbak van de tractor de track rond, en verspreiden het op die manier.
Schijnt wel te werken voor hen.

Helma

Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.dogwise.nl
Berith

Berith


Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 13-03-10

Welke 'slow feeders' gebruik jij? - Pagina 6 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke 'slow feeders' gebruik jij?   Welke 'slow feeders' gebruik jij? - Pagina 6 Emptyzo 29 aug 2010 - 2:14

Ik heb nu vakantie en ben er eindelijk aan toe gekomen om iets met de hooinetten te doen. Ik heb de maaswijdte iets groter dan de meesten van jullie, deze zijn 6 cm. Was voor de paarden flink wennen want ze waren hooibakken gewend waar een gewoon hooinet (wat je in de trailer gebruikt) overheen zat en dat heeft dus masen van ong. 15 cm.

Eerst een net voor in de wei (nu nog leeg want de paarden lopen op dit moment niet op dit stuk van de wei.
Welke 'slow feeders' gebruik jij? - Pagina 6 Hooinetvoor

Deze hooibak staat onder een stukje afdak van de stal (ook nog leeg omdat ze nu even nog niet hier lopen, in de winter wel)
Welke 'slow feeders' gebruik jij? - Pagina 6 Hooibakstal

Dan twee netten in de stal, deze hangen er nu 2 dagen, dag 1 waren ze zeer gefrustreerd omdat er geen grote pluken hooi uit kwamen, maar inmiddels weten ze er mee om te gaan.
Welke 'slow feeders' gebruik jij? - Pagina 6 Hooinet1stal
Welke 'slow feeders' gebruik jij? - Pagina 6 Hooinet2stal

Dit is het hooihok in de paddock
Welke 'slow feeders' gebruik jij? - Pagina 6 Hooihokpaddock

En ten slotte helemaal achterin de wei de hooibakken die voorheen in het hooihok van de paddock stonden:
Welke 'slow feeders' gebruik jij? - Pagina 6 Hooibakkenachter
Terug naar boven Ga naar beneden
http://sietrix.blogspot.com/
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Welke 'slow feeders' gebruik jij? - Pagina 6 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke 'slow feeders' gebruik jij?   Welke 'slow feeders' gebruik jij? - Pagina 6 Emptyzo 29 aug 2010 - 23:38

helma schreef:
Marja schreef:
Maar Helma, heeft jouw hoefsmid zelf ook ervaring met eigen paarden in een PP, waar hij het hooi los neerlegt, verspreid over de hele track? Ik kan me nl. niet voorstellen dat dat bij hem wel goed zou werken.

** Ha, da's een goeie, weet ik eigenlijk helemaal niet. Hij heeft wel een kleine kudde, maar heb noot besproken hoe die er bij staan.
Nou, misschien kun je 't hem eens vragen, ben best nieuwsgierig knipoog.

Citaat :
De familie in Almen wel, en die rijden meestal met hooi in de voorbak van de tractor de track rond, en verspreiden het op die manier.
Schijnt wel te werken voor hen.
Lucas en Angeline bedoel je? Hadden die niet veel bomen/struiken of andere beschutting tegen de wind staan langs de track? Wij hebben dat ook wel op sommige stukken maar andere stukken zijn heel open en winderig.

@Berith: wat leuk, al die verschillende netjes en bakjes, vooral die kleine bakjes zien er schattig uit glimlach! Hoe heb je die kleine framepjes ('freempjes' :<) vastgemaakt in de bakjes?
Jouw paarden hoeven zich niet te vervelen! Zijn je paarden trouwens geen schuurtypes? Bij mij zouden ze dit soort bouwwerkjes meteen als schuurpalen gebruiken... kritisch

Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Berith

Berith


Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 13-03-10

Welke 'slow feeders' gebruik jij? - Pagina 6 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke 'slow feeders' gebruik jij?   Welke 'slow feeders' gebruik jij? - Pagina 6 Emptyma 30 aug 2010 - 4:33

Nee gelukkig zijn het geen schuurders en laten ze alles dus goed staan.

De frames liggen nu nog los, ik ben nog even aan het bedenken hoe ik ze het best vast kan maken. Ik heb de paarden vandaag een tijdje bij het bushokje uit de hooibakken zien eten en de frames bleven er eigenlijk keurig op liggen maar het is denk ik een kwestie van tijd tot een van de twee ontdekt dat je ze er ook uit kan trekken. Ik denk dat ik een gaatje onder in de bak boor, touwje aan het frame en dan onder de bak dikke knoop of zo.

Waar ik nog wel een beetje mee zit is de bovenkant van de netten, die gaan nu redelijk snel open staan. Nu rijg ik er even een strotouwtje door maar dat vind ik weer niet handig met vullen. Hoe doen jullie dat?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://sietrix.blogspot.com/
fojoe

fojoe


Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 17-11-09
Leeftijd : 52
Woonplaats : Roelselare

Welke 'slow feeders' gebruik jij? - Pagina 6 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke 'slow feeders' gebruik jij?   Welke 'slow feeders' gebruik jij? - Pagina 6 Emptyma 30 aug 2010 - 5:02

ik maak ze vast met een paar brandweerhaken (zoals deze) en ik heb een 'flapje' aan mijn net dat ik over de bovenkant heen plooi.
beetje zoals een enveloppe knipoog
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Welke 'slow feeders' gebruik jij? - Pagina 6 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke 'slow feeders' gebruik jij?   Welke 'slow feeders' gebruik jij? - Pagina 6 Emptyvr 3 sep 2010 - 2:44

Berith schreef:
Waar ik nog wel een beetje mee zit is de bovenkant van de netten, die gaan nu redelijk snel open staan. Nu rijg ik er even een strotouwtje door maar dat vind ik weer niet handig met vullen. Hoe doen jullie dat?

Bij mijn hooikussens sluit ik de vulkant door er een touw doorheen te rijgen met een karabijnhaak aan het uiteinde. Die haak ik weer aan de grote karabijnhaak op de hoek van het hooikussen.

Welke 'slow feeders' gebruik jij? - Pagina 6 Foto-7TWKTEUA
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Berith

Berith


Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 13-03-10

Welke 'slow feeders' gebruik jij? - Pagina 6 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke 'slow feeders' gebruik jij?   Welke 'slow feeders' gebruik jij? - Pagina 6 Emptyvr 3 sep 2010 - 4:20

Ik rijg inmiddels ook steeds een strotouwtje door de bovenant en dat werkt goed. Binnenkort een definitief touwtje maken met inderdaad een karabijnhaak aan het uiteinde.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://sietrix.blogspot.com/
yvonnedejong

yvonnedejong


Aantal berichten : 486
Registratiedatum : 19-02-10
Leeftijd : 46
Woonplaats : Epe

Welke 'slow feeders' gebruik jij? - Pagina 6 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke 'slow feeders' gebruik jij?   Welke 'slow feeders' gebruik jij? - Pagina 6 Emptydi 7 sep 2010 - 0:42

Zo eindelijk is mijn hooibak weer winterklaar en mijn hooinetje is ook klaar.
Mijn hooinet
Welke 'slow feeders' gebruik jij? - Pagina 6 Foto-UUSOQVVI
Mijn frame in de hooibak:
Welke 'slow feeders' gebruik jij? - Pagina 6 Foto-RPFQLNR3
Ik ben erg blij met het resultaat.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://weilanddeboskamp.come2me.nl/
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 54
Woonplaats : Dwingeloo

Welke 'slow feeders' gebruik jij? - Pagina 6 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke 'slow feeders' gebruik jij?   Welke 'slow feeders' gebruik jij? - Pagina 6 Emptydi 7 sep 2010 - 2:17

Ziet er goed uit. Hopen dat dit Attent-proof is. Hoe heb je hem nu vastgemaakt?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
yvonnedejong

yvonnedejong


Aantal berichten : 486
Registratiedatum : 19-02-10
Leeftijd : 46
Woonplaats : Epe

Welke 'slow feeders' gebruik jij? - Pagina 6 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke 'slow feeders' gebruik jij?   Welke 'slow feeders' gebruik jij? - Pagina 6 Emptydi 7 sep 2010 - 22:35

MoniqueBuu schreef:
Ziet er goed uit. Hopen dat dit Attent-proof is. Hoe heb je hem nu vastgemaakt?

Ik heb kettingen aan de 4 hoeken van de bodem van de bak bevestigd.
Deze maak ik met een karabijnhaak vast aan het frame, in elke hoek van het frame zit een ring voor de karabijnhaak.
Met de ketting kan ik de karabijnhaak verstellen zodat hij als ze beginnen met eten het fram niet zo ligt te klapperen.
Het werkt goed, maar een rotklusje om vast te maken omdat het frame aardig pas is gemaakt en mijn handen er bijna niet tussen kunnen.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://weilanddeboskamp.come2me.nl/
timokyana




Aantal berichten : 4
Registratiedatum : 10-09-10

Welke 'slow feeders' gebruik jij? - Pagina 6 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke 'slow feeders' gebruik jij?   Welke 'slow feeders' gebruik jij? - Pagina 6 Emptyvr 10 sep 2010 - 0:49

wat een ontzettend fijne tips staan hier.
momenteel heb ik in alle stallen een slowfeeder gemaakt met kleine maas.
vandaag heb ik de hangende verzie gemaakt zodat ze net wat meer moeite moeten doen,deze heb ik nu 3 buiten hangen.
Ik ga zeker de tips die hier staan gebruiken voor mijn kunstof hooibakken.
ik zal binnenkkort eens wat foto's maken. glimlach
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Welke 'slow feeders' gebruik jij? - Pagina 6 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke 'slow feeders' gebruik jij?   Welke 'slow feeders' gebruik jij? - Pagina 6 Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Welke 'slow feeders' gebruik jij?
Terug naar boven 
Pagina 6 van 10Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
 Soortgelijke onderwerpen
-
» slow feeders
» van hooiruif naar slow feeder
» gebruik van deze hooikast
» Onze eerste gedachtes in uitvoering en in gebruik (foto's p2 en filmpjes p.3)
» grappige slow feeder

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: 'Langzame' voersystemen-
Ga naar: