IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  
Deel | 

cushing...................

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
Ga naar pagina : 1, 2, 3  Volgende
AuteurBericht
Joyce

Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10

BerichtOnderwerp: cushing...................   wo 22 okt 2014 - 22:04

hallo allemaal,

ik ben een tijdje offline geweest, dit kwam door diverse factoren en ook omdat ik mijn wachtwoord kwijt was en te lui was om een nieuwe aan te vragen, wat ik inmiddels gedaan heb en wat me toch wel een seconde of 10 gekost heeft hilarisch
afijn, ik zal binnenkort alles ff bijlezen maar wilde met jullie delen dat mijn paardje van 14, cushing heeft, er was niet veel opvallends aan hem, maar ik vond hem niet meer " kloppen"  het plaatje was anders, hij leek iets "doffer"  in zijn uitdrukking en ik vond zijn bespiering iets minder, diverse trainingstips gehad, niet aangenomen, en bloed laten testen vorige week, en helaas, mijn onderbuik had gelijk, cushing.
We dealen ermee en hopen dat de medicatie aan gaat slaan.

en ach, over een tijdje weet ik waarschijnlijk heel veel van cushing en kan ik anderen mensen weer helpen zoals er nu veel mensen zijn die mij helpen.

voor iedereen die nieuw is en die ik niet welkom heb geheten, dit heb ik dan over het hoofd gezien door lange afwezigheid, maarre, vanaf deze kant, welkom bij dit prettige forum.
Terug naar boven Go down
http://www.twh-mm.nl
Natural Horsetrainer

Aantal berichten : 698
Registratiedatum : 17-01-12

BerichtOnderwerp: Re: cushing...................   do 23 okt 2014 - 1:57

Hè Joyce, wat een nare diagnose, en dat bij de nog jonge leeftijd van 14 al!
Ik kan je inhoudelijk verder niet helpen vrees ik.

Ik hoop dat de medicijnen aanslaan en dat je nog lang van je paard mag genieten!!!
Terug naar boven Go down
http://naturalhorsetrainer.nl
Jasia

Aantal berichten : 108
Registratiedatum : 21-07-13
Leeftijd : 23

BerichtOnderwerp: Re: cushing...................   do 23 okt 2014 - 5:58

Vervelend Joyce!

Tot een maand of 2 geleden had mijn haffie ook de diagnose 'cushing', bij haar bleek hij achteraf alleen niet te kloppen. Haar ACTH-waarde was verhoogd, maar waarschijnlijk kwam dit doordat er van binnen van alles niet in orde was. Zij is inmiddels van de medicijnen af en het hele 'cushing-verhaal' is niks meer van te zien.

Wel fijn dat je gelijk naar je onderbuik geluisterd hebt en er dus heel vroeg bij was! Hoeveel was de waarde verhoogd?
Terug naar boven Go down
Joyce

BerichtOnderwerp: Re: cushing...................   do 23 okt 2014 - 9:28

Zijn waarde was 198. Inmiddels weet ik dat dit in deze tijd van het jaar niet heel hoog is voor een Cushing paard.
Terug naar boven Go down
inge

Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

BerichtOnderwerp: Re: cushing...................   vr 24 okt 2014 - 4:25

ha joyce welkom terug weer :-)

ja daarom ben ik ook zo bang met wat er de komende tijd gebeuren gaat. Er lijkt een soort van hype rond te gaan in de paarden wereld. bijna elk paard lijkt nu cushing te hebben. En dit allemaal omdat boeringen de medicatie heeft overgenomen en reclame maakt door gratis tests en zo.
Nu zeg ik niet dat elk paard het niet heeft of wel heeft, maar dat ik er en verdacht "geurtje" aan vind zitten.

Er zijn zoveel meer dingen die meespelen dan alleen maar een testje. Daarbij testen ze ook nog eens op een tijdstip waarin de ACTH zo wie zo al stijgt. Bij het ene paard wat meer dan bij de andere daar hebben ze nog geen exact beeld van.
Laat ze die tests ergens in mei juni doen ipv in het najaar. Maar ja dat verkoopt natuurlijk weer minder. Hoge waardes zijn een goed excuus. Is mijn idee hier over hoor.

Ik heb nog even zitten denken, mss zou je een beetje extra lysine kunnen toevoegen. Dit kan evt helpen met het zorgen dat de spieren niet zo hard achteruit gaan / wegvallen. Wel eerst kijken of je niet al genoeg geeft!
Heb je al gekeken op de yahoo groep??? Ik leer daar nog steeds veel van. Er komen toch elke keer weer weer nieuwe dingen naar voren.
En vooral veel ervaringen van mensen dan krijg je een mooi beeld van wat je zelf ziet of dit overeen komt of wat je evt kun verwachten.
De reacties op pergolide zijn namelijk ook verschillend.
Terug naar boven Go down
Mai
Admin

Aantal berichten : 3188
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 55

BerichtOnderwerp: Re: cushing...................   vr 24 okt 2014 - 5:44

inge schreef:
Daarbij testen ze ook nog eens op een tijdstip waarin de ACTH zo wie zo al stijgt. Bij het ene paard wat meer dan bij de andere daar hebben ze nog geen exact beeld van.
Laat ze die tests ergens in mei juni doen ipv in het najaar. Maar ja dat verkoopt natuurlijk weer minder. Hoge waardes zijn een goed excuus. Is mijn idee hier over hoor.

Hm... daar zou je zomaar eens een punt kunnen hebben Inge. De farmaceutische industrie doet niets 'zomaar', dat is al heel lang duidelijk...
(Wat natuurlijk nog hoeft te betekenen dat EZ het niet zou hebben hè Joyce...)

http://www.paddockparadijs.nl
Joyce

BerichtOnderwerp: Re: cushing...................   vr 24 okt 2014 - 20:25

Ik wil er ook kritisch mee omgaan en niet klakkeloos de rest van zijn leven schreeuwend dure pillen in hem stoppen. Ik wil wel dingen stap voor stap doen en nu niet tig dingen aan hem gaan geven.
Ik ben nu aan het opbouwen met de pillen en eerst eens kijken hoe hij daar op reageert.
Wat kunnen nog meer oorzaken zijn dat die waardes verhogen?

Ik vind het erg fijn als er meegedacht word met ons. Dus dank voor de reacties.
Terug naar boven Go down
Joyce

BerichtOnderwerp: Re: cushing...................   vr 24 okt 2014 - 21:12

wat kan er nog meer de oorzaak aan zijn dat een paard verhoogde waardes heeft?
hij heeft altijd aanleg gehad om wat zwaarder te zijn, vond ik, vele vonden hem meestal niet te zwaar. hij heeft een periode jeuk gehad wat ik kon ondervangen met de glucobalance. die krijgt hij al een tijdje niet meer.
hij is van nature gewoon fit, bokt bij het de wei ingaan, speelt met de veulens, goede eetlust, sinds begin september, staat hier een ruin erbij, sinds die erbij staat, heeft mijn vosje, zijn plek ingeleverd en vanaf dat moment zijn er dingen mij op gaan vallen.
Ik kan me voorstellen dat dit hem wat stress heeft gegeven waardoor de cushing meer tot uitting kwam.
en als het geen cushing is, dat datgene wat hij onder de leden heeft, tot uiting kwam.

Kan ik het zo stellen dat als hij over een paar weken niet goed reageert op de pillen, ik verder kan laten onderzoeken?
iemand tips waar en hoe enzo? ik sta open voor alternatieve geneeswijze, maar doe wel mijn best het kaf van het koren te scheiden.

alvast bedankt weer voor de reacties
Terug naar boven Go down
Mai
Admin

BerichtOnderwerp: Re: cushing...................   vr 24 okt 2014 - 21:25

Joyce schreef:
ik sta open voor alternatieve geneeswijze, maar doe wel mijn best het kaf van het koren te scheiden.

Nu je dat zelf opbrengt: ik heb zelf altijd veel vertrouwen (en ook goede resultaten) gehad in Eveline Hekkenberg (natuurgeneeskundig therapeut voor paarden, homeopaat, en weet ik wat allemaal nog meer). Als er iets is met onze paarden wat bv. steeds weer terugkomt of chronisch is, haal ik meestal haar erbij. Het is natuurlijk niet zo dat zij alles kan oplossen, maar zij komt nogal eens achter dingen die ogenschijnlijk niets met de kwaal te maken hebben maar er toch veel verband mee blijken te hebben. Ze meet alle energiebanen en organen door en komt er zo achter waar verstoringen zitten. Met dezelfde meetmethode kan ze vervolgens uitdokteren welke middelen het beste zouden kunnen werken. Verder is ze ook nog eens heel invoelend wat betreft de emoties van paarden, dus ze vangt veel dingen op, en daar heb ik bij onze paarden nogal wat opmerkelijke voorbeelden van gezien. Als je wilt vertel ik je er maandag wat meer over glimlach .

Annamarie

Aantal berichten : 45
Registratiedatum : 17-09-14
Leeftijd : 49

BerichtOnderwerp: Re: cushing...................   vr 24 okt 2014 - 22:17

Hoi Joyce,

Hier ook een paard wat 4 weken positief getest is. Ik ben al 1,5 jaar aan het sukkelen met hem. Vorig jaar 8 maanden stil gestaan met een onduidelijke kogelblessure linksvoor. Scan, foto, echo en inspuiten in het gewricht, niets hielp. Ik heb 4 maanden kunnen rijden (opbouwen), dit jaar in dezelfde periode (eind april, net aan het gras aan het wennen) weer onregelmatig, nu de linker voorvoet. Weer foto's, scan en echo, alles goed. Geen afwijkingen aan bot, pezen en banden. Zelf had ik het gevoel dat het hogerop of inwendig zat, maar volgens de dierenarts was het een belasting kreupelheid.
Paard werd sip, verloor de laatste tijd in hoog tempo bespiering (ook logisch na 1,5 jaar niets doen) en zijn wintervacht groeide explosief. Ten einde raad laten testen en jawel, een verhoogd waarde. Nu is de waarde niet zo extreem hoog (55,6) maar ik ben toch met prascend begonnen. Na 4 weken heb ik weer een vrolijk paard en er komt bespiering terug, terwijl ik nog niet veel met hem doe. Over een aantal weken wil ik hem nog eens laten testen om te kijken of er iets is verandert en dan eventueel zijn medicatie aanpassen.
Ik ben heel erg benieuwd hoe hij het komende weide seizoen gaat oppakken, aangezien hij tot 2x toe een onduidelijke kreupelheid heeft gekregen in dezelfde periode van het jaar. Ik ben mij gaan inlezen in het probleem cushing en voeding is erg belangrijk. Suikers en zetmeel zijn boosdoeners, dus hier hou ik rekening mee (nu krijgen ze bij mij toch al niet veel (lees bijna geen) krachtvoer, maar ik voer wel voordroogkuil.
Ik denk dat de meeste paarden hier op dit forum wel een rantsoen krijgen wat voornamelijk bestaat uit ruwvoer, maar misschien kan je er iets mee.

Sterkte in ieder geval.
Terug naar boven Go down
http://www.westerntrailzeeland.nl
Joyce

BerichtOnderwerp: Re: cushing...................   za 25 okt 2014 - 11:06

Hier ook sober voeren. Echter ruim 2 jaar terug is hij wat rijker gevoerd. Daarna is hij beetje gaan kwakkelen.
Ik wil niet uitwijden over ruim 2 jr terug

Ik ga me binnenkort meer inlezen. Hij staat nu overdag op gras met ons hengstveulen. Dit is niet gebruikelijk. Hier staan de paarden weinig op gras. Merrie met veulen meer. Anders in de zomer paar uur maximaal.
We geven hooi en stro en geven balancer bij.

Ik leer meer van verhalen en ervaringen van anderen, dan van informatie via internet. Ehm. Beseffende dat dit forum ook via internet is glimlach
Terug naar boven Go down
Jasia

Aantal berichten : 108
Registratiedatum : 21-07-13
Leeftijd : 23

BerichtOnderwerp: Re: cushing...................   zo 26 okt 2014 - 0:00

Bij Anne was het waarschijnlijk haar lever en darmen die enorm heftig reageerden op iets wat in het hooi zat.

Haar enige 'symtpoom' was dat ze van de één op de andere dag als een dood vogeltje in de wei stond. Ze was compleet apathisch, reageerde op niets of niemand (zelfs niet op voer) en het 'vuur' was uit haar ogen. (bijkomend was dat niet helemaal zuiver liep en ze dus al in de 'malle molen' zat om te kijken waar dat vandaan kwam, bleek na het maken van foto's spat te zijn in beide achterbenen) Gezien mijn meisje draak nummer 1 is en van alle 'vreemde' mensen doodsbang is, wat zich uit in extreem aanvallen, was dit 'dode musje' voor mij echt heeeeeeel zorgelijk.
De dierenarts kwam (ik heb altijd dezelfde, de enige die weet hoe ze een beetje met Anne om kan gaan, zonder zelf daarna op de eerste hulp te zitten....), ik haalde Anne uit de wei en ze kon Anne aaien.. "WOW!" was haar reactie "Die is écht niet in orde!!".
Uit de eerste bloedtest kwam alleen een verhoogde ontstekingswaarde. Toen we in de kliniek waren om foto's te maken van haar benen, kon iedereen aan haar zitten, wat maakte ik me zorgen.. Niet eens om haar benen, maar om haar gedrag! Het enige wat de da kon bedenken, maar wat ze toch onwaarschijnlijk vond, was cushing..
Toch getest en de waarde was verhoogd.. Begonnen met medicatie, na een week of 6 leek dit aan te slaan.. Daarna verhuisd van stal, paard bloeide helemaal op!
Maar ik begon steeds meer te twijfelen aan het cushing verhaal.. Ik liet 2 x per jaar het bloed testen en na de laatste test, waar ze ruim binnen de normaalwaarde viel (ze stond nog maar op een kwart tabletje) heb ik in overleg met de da de medicatie gestopt.. Daarna bleef de waarde normaal, dus lijkt het cushing-verhaal te zijn uitgesloten..

Ik heb al vaker gehoord dat een verstoorde leverfunctie de ACTH-waarde kan verhogen, maar misschien weet Inge daar meer over? glimlach
Terug naar boven Go down
Joyce

BerichtOnderwerp: Re: cushing...................   ma 27 okt 2014 - 9:41

Dank voor de info. Pittige tijd achter de rug met haar zeg.

Vandaag had ik ff een moment dat ik mn vos weer wat meer de oude vond, wat betreft gedrag. Hij hinnikt weer meer bij begroeting. En hij was in de wei meer zichzelf. Zich niet laten "pakken". De laatste weken was hij te braaf.
Hij krijgt het nu een week. Ik verwachtte nu nog geen verandering.
Terug naar boven Go down
MoniqueBuu

Aantal berichten : 936
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 48

BerichtOnderwerp: Re: cushing...................   di 28 okt 2014 - 3:59

Ik denk dat dat heel goed wel kan hoor Joyce. Wij konden ook echt binnen een week verschil merken bij Joy.
Terug naar boven Go down
http://www.twas-tweerd.nl
Joyce

BerichtOnderwerp: Re: cushing...................   di 28 okt 2014 - 6:15

ik was niet op zoek naar verandering, maar het viel me gisteren op.
elke stap in de goede richting, zijn we blij mee.

Terug naar boven Go down
inge

BerichtOnderwerp: Re: cushing...................   di 28 okt 2014 - 21:40

het zou heel goed kunnen wat je zegt betreffende de lever. Als deze niet goed functioneert dan komen er meer "afvalstoffen" in het bloed het kan dus niet goed gezuiverd worden waardoor het paard anders doet dan je gewend bent.
Elk paard geeft andere reacties dus je kan nooit zeggen dat als zus...of zo dan is het dit of dat.
Ook nieren helpen mee opruimen maar kunnen nooit alles alleen.

Als je een bloed test doet heb je de waarde van DAT moment. Leverwaardes zijn moeilijk te bepalen omdat als een lever niet goed functioneerd dit meestal in het begin zeker niet terug te vinden is in het bloed. Omdat het nog steeds op een bepaalde manier toch nog schoongemaakt wordt.
Pas als de lever helemaal op is om het zo maar te zeggen dan schieten de waardes in eens uit.

Wat ACTH betreft je hebt altijd in het najaar eind zomer begin herfst begint dit een seasonal rise zoals ze dat noemen. Dan stijgt de ACTH waardes. Dit heeft elk paard en is heel normaal. Dit is een van de voorbereidingen op de winterperiode die komen gaat.
Er doen zich allerlei veranderingen voor in het paard om ervoor te zorgen dat zij de winterperiode met relatief minder voer en minder kwalitatief voer kunnen overleven.
Wij mensen houden paarden in "gevangenschap" waardoor zij nooit honger hoeven te lijden maar ook nog steeds kwalitatief hoogwaardig voer krijgen. Dit kan tzt lijden tot problemen. Dit kan vroeg of laat te voorschijn komen en afhankelijk van het paard in welke vorm.
Ook daar kunnen ze niets over zeggen. Bij mensen trouwens ook niet. Thans nog niet.....dit zal wel ergens in de toekomst wel kunnen. De knappe koppen worden steeds knapper. knipoog

Heb je een paard waarvan je vermoed dat Cushing misschien zou kunnen opspelen zijn er verschillende uiterlijkheden die kunnen veranderen.
Bij veel mensen vallen dingen in de begin fase niet op en schrijven dit weg op andere dingen.
De begin fases zijn heel erg onopvallend maar mensen die opletten zien het wel. Een DA kan daar vaak weinig mee, die kent het paard niet van dagelijkse dingen en in bloedwaards etc is het niet terug te vinden, thans marginaal.

Een van de eerste dingen die weinig mensen opvallen maar wel mee kan spelen is dat een paard wat "sloom" wordt, minder actief, minder vrolijk, doet wel dingen die hem gevraagd worden maar met minder flair als daarvoor, is wat gevoeliger voor kleine voorbij gaande virusjes zoals een klein beetje verkouden, snotneusje of witte druppels enzo. Erg minimaal maar zijn piep kleine tekenen van veranderingen.
Je kunt er nog steeds weinig aan doen in gedachtes van chemische bestrijding (pergolide/prascend)
Ook omdat dit gedrag een wat golvende beweging heeft is het lastig te herkennen in de winter dus va januari februarie gaat het vaak weer goed dus een opleving. En houdt dit meestal aan tot eind zomer begin herfst en je krijgt weer een dipje. Omdat hier een lange tijd tussen zit kunnen mensen het lastig terug halen wanneer er nu wat veranderde en waarom. Er zijn nl op veel stallen veel wisselingen en daar kan je natuurlijk veel op afschrijven. Want ook die dingen kunnen idd mee spelen.

Deze tekenen zijn voor vele nog te vaag. Naar mate de jaren verstrijken komen er andere kleine veranderingen zoals bijv een vacht verandering, langer doen over verharen, iets dikkere vacht zomer en winter, iets andere kleur bij een vos wordt het vaak goud kleurig ipv het wat meer donkerder vos. De slag van het haar kan wat veranderen, iets ander patroon op sommige plekken.
Het krullen komt pas bij een full blown cushing, maar dan ben je al in een zeeeeer ver gevorderd stadium.
De eerste veranderingen zijn wederom klein.

In het voorjaar zijn deze paarden vaak wat gevoeliger voor het gras kunnen licht bevangen zijn. Geeft een iets wat kortere onregelmatige loop maar nog niet echt opvallend. In stap meestal niet zichtbaar en draf een beetje en galop slaan ze vaak liever over.
Ze staan niet in de kenmerkende stand van bevangenheid zoals je kan zien als ze uitgebroken zijn en een voerton hebben gekraakt. Het klassieke beeld wat je vaak op plaatjes ziet. De voet is wel warmer maar minimaal met de gewone hand voelbaar. veel mensen weten niet hoe het normaal voelt en hoe het voelt als het warmer is.
Heeft een paard nog eens ijzers valt het nog minder op omdat ijzers behoorlijk veel invloed hebben op het loop en voel gedrag van het paard.
Staat hij op blote voeten dan kan je aan de onderzijde veranderingen zien dat de zool bijv iets "gevulder" wordt. Kleur verandering is mogelijk bij lichtere hoeven maar dit kunnen ook kneuzingen zijn, maar wilde het toch even noemen.

Naar mate de cushing vordert kan er ook spier afbraak optreden, bij de een meer als bij de ander maar het gebeurd. Meestal en wederom niet altijd begint dit op de rug en bij de buik. De rugspier valt weg, de schoft wordt duidelijker en de buik spieren worden slapper waardoor je een soort van hang buikje krijgt. De buikspieren moeten namelijk de complete inhoud van het paard hoog houden dit lukt op een zeker mometn niet meer omdat ze slapper worden en gaat de buik hangen dit kan je niet weg trainen om het zo maar even te zeggen. Je kunt het wel beperken als je de oorzaak hebt gevonden. Dus weet het is cushing en je medicatie gaat starten.
Een hangbuik bij een cushing gevalletje heeft dus niet altijd te maken met veel eten.

Sommige paarden worden IR en andere niet. Ook dit is wisselend. En sommige paarden waren al IR of dit nu samen gaat met gevolg cushing is nog niet helemaal zeker maar er zijn wel aanwijzingen voor. Nog steeds onderzoek naar.

Dit zijn een paar dingen ik kan er wel een boek over schrijven geloof ik...... lijst grijns
mss maar eens doen??? denken
Terug naar boven Go down
Natural Horsetrainer

BerichtOnderwerp: Re: cushing...................   wo 29 okt 2014 - 8:29

Nou Inge, schrijf gerust nog even door hoor, ik vind het bere-interessant! compliment
Terug naar boven Go down
inge

BerichtOnderwerp: Re: cushing...................   do 30 okt 2014 - 3:09

Nadat ik dit gisteren schreef en met hond en ponys aan het wandelen was bedacht ik mij dat ik wellicht een beetje cru over kwam tov chemische middelen.
Laat ik vooral zeggen dat je het zeker moet gebruiken indien je paard een aantal speciefieke signalen vertoond die bij het cushing verhaal horen.
je het paard hebt laten onderzoeken door de DA en de waardes behoorlijk hoog zijn.
je kan het leven van je paard namelijk met zon 10jr verlengen op een paardwaardige manier.

het is zeer zeker niet zo dat als je het uitsteld je paard snel overlijd. Dat gebeurd dus niet. Stel de waardes zijn bekeken in het najaar. Zoals nu op dit moment veel gedaan wordt vanwege de gratis test en hier komt uit dat het wel wat hoger is maar niet extreem. Geef dan nog geen of niet direct medicatie. Doe in het voorjaar een nieuwe test. Is deze wederom hoog dan kan je ervan uit gaan dat het cushing is. En kan je met medicatie beginnen.
is de uitslag laag dan zou ik niet met medicatie beginnen.
wat je dan wel kan doen is je voedings managment aanpassen en bewegingspatroon aanpassen

Is de uitslag verhoogd maar niet extreem en het paard heeft relatief weinig problemen dan kan je overwegen om met speciale kruiden aan de slag tegaan. Hier worden in het begin stadium van cushing goede resultaten mee geboekt. Waardoor je de chemische middelen nog even buiten de deur kan houden.
deze chem.middelen hebben nl ook bijwerkingen. Hier is wel wat over bekend maar nog niet in details uitgewerkt. Dit moet ik nog eens goed lezen
Deze bijwerkingen wegen niet op bij zware gevallen. Het leven van deze paarden wordt echt veel beter met medicatie dan zonder.

Zit je nog in het begin stadium pas je voer beleid aan, geef de juiste aangepaste beweging, en werk met speciale kruiden dan kan je het al een heel stuk verbeteren het kost je alleen iets meer inzet (en inzicht)
Is het verder gevorderd dan vooral aan de pergolide prascend

Wilde ik tocheffe toeveogen :-)
Terug naar boven Go down
Joyce

BerichtOnderwerp: Re: cushing...................   vr 31 okt 2014 - 4:17

Pfffft. Berg aan informatie. Fijn. Dank.
Wat voor kruiden bedoel je?
Terug naar boven Go down
Natural Horsetrainer

BerichtOnderwerp: Re: cushing...................   vr 31 okt 2014 - 5:23

Dank voor de info.
Niet dat ik het nu nodig heb, maar het is toch goed om te weten allemaal. glimlach

Ik vond trouwens niet dat je cru overkwam m.b.t. chemische middelen hoor. Daar worden ook daadwerkelijk vieze spelletjes mee gespeeld. Zo is er onlangs door het gezondheidscentrum in Amerika bekend gemaakt dat er veel meer gevallen van Lyme zijn (bij mensen), dan voorheen werd aangenomen. Iets waar patientenorganisaties zich al jaren hard voor proberen te maken maar wat altijd van de tafel werd geveegd. Maar wat blijkt nu... er is een fabrikant bezig met een entstof tegen Lyme.
Ja ja...
Mensen bang maken, zodat ze maar ge-ent willen worden...

Biedt de fabrikant van Prascend die gratis test aan?

Terug naar boven Go down
Annamarie

Aantal berichten : 45
Registratiedatum : 17-09-14
Leeftijd : 49

BerichtOnderwerp: Re: cushing...................   vr 31 okt 2014 - 5:39

Kijk! Zinvolle informatie, hartstikke fijn! En ook ik kon geen cru-heid ontdekken hoor. Ik ben wel met een lage verhoging van waarde aan de medicatie gegaan, eigenlijk meer omdat ik nu voor mijn gevoel 'eindelijk' mijn paard kon helpen aan zijn onduidelijke ziekzijn. Ik zie hem er wel van opknappen, de eerste week in een galopje door de wei, na een dik jaar moeilijk lopen. Daarna is hij een beetje in een dip gekomen en nu wordt hij weer iets levendiger. Ik ga hem zeker overnieuw testen in het voorjaar en ga kijken of ik weer van de medicatie af kan komen.
Nogmaals, dank!
Terug naar boven Go down
http://www.westerntrailzeeland.nl
inge

BerichtOnderwerp: Re: cushing...................   vr 31 okt 2014 - 20:43

annemarie
een dip in het najaar is heel "normaal" voor cushing paarden, dit begint ergens in july ongeveer kunnen wat weken verschil in zitten kan ook augustus zijn tot ong december daarna gaat het weer o.k in december merk je vaak al wat verbetering.
Dit is allemaal per paard verschillend en hoe snel de stijgingen en dalingen van de hormonen zijn en zo.

er zijn nog wel een paar testen die je zou kunnen doen indien je twijfelt aan de ACTH test.
ik zal even zoeken hoe je die precies schrijft, zijn wat lastige woorden en hoe en wat het werkt.

De gratis test wordt idd door de huidige producent gedaan. Dit is boeringen ingelheim.
Zij hebben de productie overgenomen van uit de menselijke productie ze maar. Daar zijn ze gestopt met maken. Daarom is de prijs ook gigantsch gestegen, want ja paarden mensen hebben geld he??
t was eerst nog geen 40 ct per pilletje....reken maar uit wat je nu kwijt bent verdriet
Terug naar boven Go down
Joyce

BerichtOnderwerp: Re: cushing...................   vr 31 okt 2014 - 21:31

mijn paardje geef ik nu ruim anderhalve week, een kwart pracsent, hij is echt weer zichzelf wat betreft gedrag. weer allerter en hinnikt weer als hij me aan ziet komen, wellicht omdat hij voedsel verwacht, maar nu is hij weer wat betreft gedrag, het paardje zoals ik hem al 14 jaar ken.
Dus voor nu vind ik het een prima oplossing, ik wil hem nog vaker laten testen om zijn waardes in de gaten te blijven houden en ik wil ook gaan kijken naar andere middelen.
Ik heb iemand gesproken over een product, vloeibaar en op kruidenbasis, ik ben alleen de naam vergeten.
ik wil niet nu vanalles ineens gaan veranderen, omdat ik het dan lastig vind om te kijken wat voor hem werkt.

ik ben geen voorstander van chemische middelen indien onnodig, echter als voorbeeld, ons hengstje is geen hengstje meer, hij is geruind en gisteren had hij flinke koorts, ik ben dan heel blij met metacam, dat heeft hem enorm geholpen.

traumeel Arnica en nog wat middelen, ben ik ook mee bekend hoor knipoog
Terug naar boven Go down
Mai
Admin

BerichtOnderwerp: Re: cushing...................   vr 31 okt 2014 - 22:27

Joyce schreef:
ik ben geen voorstander van chemische middelen indien onnodig, echter als voorbeeld, ons hengstje is geen hengstje meer, hij is geruind en gisteren had hij flinke koorts, ik ben dan heel blij met metacam, dat heeft hem enorm geholpen.

Arme Ourive! Gaat het alweer wat beter met hem?

Joyce

BerichtOnderwerp: Re: cushing...................   vr 31 okt 2014 - 23:53

geleidelijk aan en het gaat op en neer. Soms denkt hij dat hij niet meer kan lopen, maar na een paar passen blijkt hij toch nog wel te kunnen lopen. afspuiten gaat steeds gemakkelijker, dus komt vast goed. vandaag zag ik dat de wond open was en er af en toe wat uitkomt, zijn koker is minder dik, die is niet extreem dik geweest, wel flink opgezet maar heb heftigere gezien.
het is nog echt een veulen vind ik, en dan vind ik het zo sneu om hem zielig te zien, mijn troetelinstinct gaat dan direct in volle werking.
Terug naar boven Go down

cushing...................
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 3Ga naar pagina : 1, 2, 3  Volgende

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over de paarden :: Gezondheid en verzorging-
Ga naar: