Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Welke struiken eten paarden graag?

Ga naar beneden 
+6
Wieteke
Joyce
inge
Mai
riegje
Natural Horsetrainer
10 plaatsers
Ga naar pagina : 1, 2  Volgende
AuteurBericht
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

Welke struiken eten paarden graag? Empty
BerichtOnderwerp: Welke struiken eten paarden graag?   Welke struiken eten paarden graag? Emptydo 7 aug 2014 - 8:31

Ik heb ineens een wild plan. glimlach

Het lijkt me leuk om in een hoek van de wei (grenzend aan de track) enkele bomen op een rijtje te planten, met daaronder een struiken-haag. Die haag wil ik dan door een stuk gaas heen laten groeien, zodat de paarden niet de hele planten op kunnen eten (en dus ook de boomstam niet), alleen dat wat door het gaas heen groeit. Op die manier is er meer te knabbelen op de track, én de bomen kunnen schaduw geven.

Alleen... Ik heb niet zo'n goed idee van welke struiken daarvoor geschikt zouden zijn.
Hondsroos misschien? Die geeft in elk geval lekkere rozenbottels.
Of bramen...?

Iemand nog andere/betere ideeën?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
riegje

riegje


Aantal berichten : 109
Registratiedatum : 20-05-11
Woonplaats : heerle/moerstraten

Welke struiken eten paarden graag? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke struiken eten paarden graag?   Welke struiken eten paarden graag? Emptyvr 8 aug 2014 - 2:21

betere ideetje heb ik op dit moment nog niet,
Maar ik heb bramen staan langs het track en daar doen ze eigenlijk niet veel mee.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://flierbos.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Welke struiken eten paarden graag? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke struiken eten paarden graag?   Welke struiken eten paarden graag? Emptyvr 8 aug 2014 - 6:27

Wat een leuk idee Marja compliment ! Vooral dat gaas vind ik briljant.
Bramen doen ze hier niets mee, die groeien bij ons langs het hele pad door het gaas heen. Heel af en toe zie ik ze er een blaadje vanaf peuzelen maar dat stelt niet veel voor. Te prikkerig waarschijnlijk!
Met wilgen kun je dit natuurlijk ook doen, want als je die niet snoeit groeien ze eigenlijk ook als een soort struiken met veel zijtakken vanaf de grond. En van wilgen weet je zeker dat ze het heerlijk vinden glimlach !
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
riegje

riegje


Aantal berichten : 109
Registratiedatum : 20-05-11
Woonplaats : heerle/moerstraten

Welke struiken eten paarden graag? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke struiken eten paarden graag?   Welke struiken eten paarden graag? Emptyvr 8 aug 2014 - 7:08

Ja idd een wilg zal zeker een succes zijn.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://flierbos.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Welke struiken eten paarden graag? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke struiken eten paarden graag?   Welke struiken eten paarden graag? Emptyvr 8 aug 2014 - 8:16

Maar... wat ik me nu zit te bedenken, is dat je dan eigenlijk net zo goed wilgen kunt planten als bomen, dus niet met zijtakken vanaf de grond maar dat de takken pas hoger beginnen. Dan ontstaat er nl. een 'plafonnetje' van takken waar ze steeds van eten als er een tak zo zwaar is geworden dat ze er net bij kunnen. Ik zie dat nu bij ons ook steeds gebeuren, dat de paarden omhoog naar de takken reiken en er dan soms net bij kunnen om een tak naar beneden te trekken en er lekker van te peuzelen. Zo houden ze hun eigen plafonnetje mooi in vorm en hebben ze af en toe iets te snoepen. Natuurlijk moet je de stammen van die bomen dan ook sowieso beschermen door er een draad of hek langs te zetten.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

Welke struiken eten paarden graag? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke struiken eten paarden graag?   Welke struiken eten paarden graag? Emptyvr 8 aug 2014 - 10:53

Inmiddels heb in eindelijk een wilg in de wei staan (op een andere plek dan waar ik dit struiken-plan in gedachten had, dat bedacht ik namelijk pas ná het planten van die wilg ;-)) maar ik moet eerst nog maar eens zien dat die gaat aanslaan. Ik zit hier op erg droge, arme zandgrond en ik begreep dat wilgen graag wat meer vocht hebben...

Dat met dat gaas vond ik ook wel briljant ja.  grijns 
Ik heb het niet zelf bedacht hoor, ik las het in een boek over permacultuur, van Fransje de Waard. Ze noemde het daar als eens systeem voor geiten en toen dacht ik: hmmm dat zou voor paarden ook leuk zijn!

Atli heeft ooit in een wei gestaan waar bramenstruiken langs de omheining groeiden, en hij (en ook andere paarden) at er wel van, vooral van de jongere takjes. Maar desondanks moest die braam toch af en toe gesnoeid worden, anders groeide hij de pan uit.

Ik heb nu in mijn moestuin een doornloze braam staan. En dat ding wordt behoorlijk groot! Ik kan ze er eens een stukje van geven, kijken of ze dat eten. Een doornloze braam is ook voor mij veel fijner! Want als ik dan zo'n boom/struiksysteem met gaas ga maken, wil ik er ook zelf wel wat aan hebben, en dus aan de andere kant van het gaas, lekker zelf bramen plukken. :-)
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

Welke struiken eten paarden graag? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke struiken eten paarden graag?   Welke struiken eten paarden graag? Emptyvr 8 aug 2014 - 10:56

Oh en ja ik wilde dan ook wel echt bomen erbij, zodat er een schaduwplaats ontstaat.
Er is nu alleen maar schaduw bij de schuilstal en verder nergens.
Als ik dan achterin de wei zo'n schaduwplek kan creëren, dan hoop ik dat ze daar ook (of misschien wel iiever) gaan staan als ze schaduw willen hebben. In elk geval zal het daar op hete dagen wellicht koeler zijn dan bij de stal, omdat het daar nog wat kan waaien. En op die manier lopen ze ook meer, want bij de stal is ook het water dus daar zullen ze dan alsnog wel eens naartoe willen lopen.

Er lijken echter maar weinig struiken te zijn die paarden kunnen/mogen eten; ook via google vond ik nog niet veel...
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Welke struiken eten paarden graag? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke struiken eten paarden graag?   Welke struiken eten paarden graag? Emptyza 9 aug 2014 - 1:22

leuk idee!!! eigenlijk nog simpel ook en een mooie bescherming.
Kwa bomen is het best wel lastig denk ik. Wilg en fruit bomen zoals appel en berk zijn wel geliefd bij paarden.
Maar veel meer weet ik eigenlijk ook niet direct.
Rozenbottels vinden ze hier het einde...nu krijgen ze het enkel als traktatie wanneer ik ga "shoppen" in het wild.
Bramen worden hier zeker gegeten, ik pluk de vruchten apart voor ze, een deel neem ik zelf mee voor in de yoghurt en maak er jam van.
De rest krijgen zij. Dit jaar hebben we er mega veel. Dus rode snoetjes :-) In de herfst eten ze nog wel wat blaadjes en in het vroege voorjaar.
Mijn ijsje at het, het gehele jaar door de shetty's niet.

Je zou ook kruiden op die manier beschikbaar kunnen stellen dan kunnen ze er niet op staan en ook niet te ver "af" eten.
Geniaal idee bedenk ik mij nu  grijns 
Terug naar boven Ga naar beneden
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

Welke struiken eten paarden graag? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke struiken eten paarden graag?   Welke struiken eten paarden graag? Emptyza 9 aug 2014 - 9:03

Oké jullie komen dus ook niet heel veel verder dan ik  grijns met wilg, braam en rozenbottel. Een fruitboom is op zich ook wel een idee, alleen als die wat groter wordt en dus veel fruit gaat geven, valt er ongetwijfeld ook veel vanaf en ik wil niet dat ze zich rond kunnen eten aan fruit (zoveel suikers, vooral voor Menglöd niet goed).

Een kruidenstrook, daar zit ik ook nog over te denken ja.
Ik dacht eerder aan een stuk wei/een afgezette strook waar ik kruiden zaai, en die ik dan eens per week ofzo onder toezicht open, zodat ze kunnen eten wat ze willen. Onder toezicht, omdat ik dan kan zien wat ze eten (vind ik interessant om te weten), én om te zorgen dat ze niet teveel eten zodat er niks meer over zou blijven.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Welke struiken eten paarden graag? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke struiken eten paarden graag?   Welke struiken eten paarden graag? Emptyza 9 aug 2014 - 10:50

Natural Horsetrainer schreef:
Oh en ja ik wilde dan ook wel echt bomen erbij, zodat er een schaduwplaats ontstaat.
Er is nu alleen maar schaduw bij de schuilstal en verder nergens.
Als ik dan achterin de wei zo'n schaduwplek kan creëren, dan hoop ik dat ze daar ook (of misschien wel iiever) gaan staan als ze schaduw willen hebben. In elk geval zal het daar op hete dagen wellicht koeler zijn dan bij de stal, omdat het daar nog wat kan waaien. En op die manier lopen ze ook meer, want bij de stal is ook het water dus daar zullen ze dan alsnog wel eens naartoe willen lopen.

Ja, dat was ook altijd mijn idee, maar gek genoeg zie ik de paarden bij hitte nooit in de schaduw onder de bomen staan waar een lekker briesje waait (en ik heb heel veel van die plekken!). Ze staan dan jammer genoeg eigenlijk altijd met z'n allen in de stal gepropt...
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

Welke struiken eten paarden graag? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke struiken eten paarden graag?   Welke struiken eten paarden graag? Emptyza 9 aug 2014 - 23:01

Oh.
Hmmm.
Enig idee waarom dat zo is Marja?
Zijn er onder de bomen wellicht meer insecten dan in de stal?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Welke struiken eten paarden graag? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke struiken eten paarden graag?   Welke struiken eten paarden graag? Emptyzo 10 aug 2014 - 0:28

Natural Horsetrainer schreef:
Oh.
Hmmm.
Enig idee waarom dat zo is Marja?
Zijn er onder de bomen wellicht meer insecten dan in de stal?

Dat was ook mijn gedachte maar ik heb dat nooit echt kunnen constateren. Ik dacht 'als er wind is, zijn er minder insecten'. Wat ik wel vaak zie is dat de paarden het fijn vinden om in een afgeschermd, beschut gedeelte te staan, met 'wanden' om hen heen. De stal dus bv., maar ook in de longeerkraal (die is afgezet met een planken omheining) willen ze nogal eens graag met z'n allen staan. Gek eigenlijk, want je zou denken dat een paard niet graag ergens staat waar hij maar aan één kant uit kan. Hoewel hij waarschijnlijk instinctief ook weet dat 'roofdieren' dan ook alleen maar aan die ene kant binnen kunnen komen knipoog . Lekker rustig en veilig natuurlijk, als je maar één ingang in de gaten hoeft te houden. Dit schrijvende, heb ik hier ineens intuïtief een sterk gevoel bij van 'ja, dit is het!' glimlach .


Laatst aangepast door Marja op zo 10 aug 2014 - 6:26; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Welke struiken eten paarden graag? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke struiken eten paarden graag?   Welke struiken eten paarden graag? Emptyzo 10 aug 2014 - 3:21

ik heb ook over zo'n kruidenhoekje gedacht. Maar ik denk dat als je de paarden er los overheen laat lopen dat ze de kruiden toch wel meer vertrappen en dus hergroei trager gaat dan wanneer ze over een randje heen eten. Dan nog kan je het gedoseerd voeren of bekijken.
Maar ik denk dat belopen van kruiden niet echt optimaal is.
Als je bijv. tijm hebt staan en ze staan er boven op dan zegt het knak en is het vrijwel afgelopen. De hergroei gaat heel moeilijk.
Knabbelen zze de bovenkant er af komt het veel sneller terug.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Welke struiken eten paarden graag? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke struiken eten paarden graag?   Welke struiken eten paarden graag? Emptyzo 10 aug 2014 - 6:29

Wat betreft een kruidenhoekje: misschien is het praktisch om de kruiden in stevige bakken te zetten (die zwaar genoeg zijn zodat een paard ze niet op kan tillen als-ie een hapje kruiden wil nemen grijns ). En dan een constructie maken met vrij fijn gaas (dat vierkante cm gaas is vrij stevig), wat dan een stukje boven de grond zit, zodat er ook nog een 'stukje plant' onder het gaas aanwezig blijft. De paarden kunnen dan de kruiden die boven het gaas uit groeien afknabbelen maar de plant zelf wordt niet beschadigd. Nooit uitgeprobeerd, maar misschien werkt het knipoog ?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

Welke struiken eten paarden graag? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke struiken eten paarden graag?   Welke struiken eten paarden graag? Emptyzo 10 aug 2014 - 19:10

Marja schreef:
Wat betreft een kruidenhoekje: misschien is het praktisch om de kruiden in stevige bakken te zetten (die zwaar genoeg zijn zodat een paard ze niet op kan tillen als-ie een hapje kruiden wil nemen grijns ). En dan een constructie maken met vrij fijn gaas (dat vierkante cm gaas is vrij stevig), wat dan een stukje boven de grond zit, zodat er ook nog een 'stukje plant' onder het gaas aanwezig blijft. De paarden kunnen dan de kruiden die boven het gaas uit groeien afknabbelen maar de plant zelf wordt niet beschadigd. Nooit uitgeprobeerd, maar misschien werkt het knipoog ?

klinkt als dat dit kan werken glimlach
goed idee!!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

Welke struiken eten paarden graag? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke struiken eten paarden graag?   Welke struiken eten paarden graag? Emptyzo 10 aug 2014 - 22:06

Ja dat klinkt wel als iets dat zou kunnen werken, maar ook als gedoe: ik wil véél kruiden aanbieden, dus dan moet ik véél en grote bakken hebben: dat is keiduur. Die moeten dan ook nog eens gevuld worden met goede aarde: ook keiduur. En dan nog gaas eroverheen.

Dan zou ik beter een smalle strook kunnen afzetten en de paarden van over een wat hogere draad/omheining daaraan kunnen laten knabbelen, zodat ze ook niet de planten tot de grond toe af kunnen knabbelen, of erop gaan staan.

Denk ik. glimlach
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Welke struiken eten paarden graag? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke struiken eten paarden graag?   Welke struiken eten paarden graag? Emptyma 11 aug 2014 - 1:18

Ik heb het nl geprobeerd met een aantal kruiden en die waren binnen de kortste keren aan stront gelopen. En ze eten ze veel te laag af.
Tuurlijk eet je niet maar SNAAI je als pony zijnde he? Met enige beleid werken hebben ze niet van gehoord.
Dus vandaar dat ik het idee gaf van draadje / gaasje spannen en daar overheen laten eten.

maar let op je kan wel een heleboel kruiden WILLEN hebben maar ze moeten wel groeien. Heb gemerkt dat er het eerste jaar alles wel opkomt zonder problemen maar het jaar daarop maar enkele standhouden. Ook al zijn ze geschikt voor de grond die wij hebben en voldoen ze aan vocht en zon waardes. Dus dwz dat de grond geschiktheid niet goed is. Te veel of te weinig van bepaalde mineralen en zo
Of te wel het blijft puzzelen en veel grondbewerking indien je veel soorten wil hebben en behouden.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Welke struiken eten paarden graag? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke struiken eten paarden graag?   Welke struiken eten paarden graag? Emptyma 11 aug 2014 - 3:23

Natural Horsetrainer schreef:
Ja dat klinkt wel als iets dat zou kunnen werken, maar ook als gedoe: ik wil véél kruiden aanbieden, dus dan moet ik véél en grote bakken hebben: dat is keiduur. Die moeten dan ook nog eens gevuld worden met goede aarde: ook keiduur. En dan nog gaas eroverheen.

Ja, daar zit wat in binnenpret ...

Citaat :
Dan zou ik beter een smalle strook kunnen afzetten en de paarden van over een wat hogere draad/omheining daaraan kunnen laten knabbelen, zodat ze ook niet de planten tot de grond toe af kunnen knabbelen, of erop gaan staan.

Ik denk dat ze al gauw kans zien om de planten wel tot aan de grond af te knabbelen, of je moet een ingewikkelde berekening gaan maken van lengte paardenhalzen, hoogte draad, hoogte planten etc. denken .
Misschien kun je eten over een hogere draad of omheining wel combineren met gaas over de planten heen?

Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

Welke struiken eten paarden graag? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke struiken eten paarden graag?   Welke struiken eten paarden graag? Emptyma 11 aug 2014 - 7:47

Ja dan zou je een soort kruidenkooi moeten maken, kruiden onder die kooi, paarden van buiten eraan eten.
Hmmm.
Leuk denkwerk voor de winter, want dit jaar ga ik het toch niet meer kunnen uitvoeren.
Wel heb ik alvast bijvoet en boerenwormkruid gezaaid; deze staan nu op afgeschermde plekjes in de wei. Eens kijken hoe zich dat houdt en of het volgend jaar weer opkomt. Gewoon leuk, een beetje experimenteren.  grijns 
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Welke struiken eten paarden graag? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke struiken eten paarden graag?   Welke struiken eten paarden graag? Emptyma 11 aug 2014 - 9:58

Natural Horsetrainer schreef:
Wel heb ik alvast bijvoet en boerenwormkruid gezaaid; deze staan nu op afgeschermde plekjes in de wei.

Boerenwormkruid? Dat hebben wij al jarenlang op een paar plekken in de wei (nooit gezaaid, spontaan dus). Dat komt volgend jaar wel weer op hoor, het is nl. zo'n beetje onuitroeibaar kritisch ! Ik heb de paarden er nog nooit van zien eten en het worden behoorlijke planten. Uittrekken lukt niet zomaar en plaatselijk spuiten (ja, dat doen wij wel eens bescheiden ) helpt geen sikkepit, het komt altijd gewoon weer op. Heel hardnekkig spul dus en onaantrekkelijk voor de paarden (in ieder geval voor die van ons knipoog ).
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

Welke struiken eten paarden graag? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke struiken eten paarden graag?   Welke struiken eten paarden graag? Emptyma 11 aug 2014 - 18:45

hier ook spontane boereworm kruid, hoeft hier niemand.
ik heb ze inmiddels proberen te verwijderen.
we hebben hier een soort onkruid wat elk jaar in steeds grotere getale terug komt, toch eens met de loonwerker over hebben, overweeg ook om een keer te gaan spuiten.
dit jaar ben ik de JKK te lijf gegaan met schoonmaak azijn, dat werk echt prima!!!
benieuwd hoeveel of hoe weinig we volgend jaar nog hebben staan van dat spul.

Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

Welke struiken eten paarden graag? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke struiken eten paarden graag?   Welke struiken eten paarden graag? Emptydi 12 aug 2014 - 19:00

Langs onze track staan bramen, en vooral Dibble eet de blaadjes en jonge takjes daarvan (ondanks dat ze er wondjes van krijgt op haar mond, maar ja, je moet wat als je op dieet wordt gezet, he  grijns ). Thyler laat de bramen met rust, maar eet wel van andere bomen en struiken langs de track. Nou is Dibble wat stekels betreft ook meer een bikkel dan Thyler, zij is ook verzot op distels, en eet daarvan de hele plant op als ze de kans krijgt. Misschien scheelt het dat ze is opgegroeid in Schotland?

Wilgen vinden ze uiteraard allebei heel lekker, en zoals Marja al zei, maken ze er zelf een soort parasolvorm van zolang ze geen toegang tot de stam hebben.

Hier in de buurt staan langs binnenwegen veel hagen met o.a. veldesdoorn, die vinden ze ook erg lekker, maar zul je waarschijnlijk niet willen gebruiken i.v.m. het risico op AM (al wordt dit type esdoorn volgens mij inmiddels niet meer echt verdacht als veroorzaker van AM). Volgens mij werd het blad hiervan vroeger ook aan vee gevoerd.

Riet vinden ze ook erg lekker, maar dat zal op jullie grond misschien niet goed groeien (en is wellicht ook te suikerrijk). Bij ons staat het riet nu zo hoog dat Thyler (met zijn langere nek) erbij kan over de omheining. Hij maakt daar dankbaar gebruik van  knipoog .

Ik ben ook nog steeds van plan om hondsroos neer te zetten. Mijn eerste pony was daar dol op (zowel op de bottels als de plant zelf).

Ik vraag me af of kruiden in een bak met rooster gaan werken. Die van mij zouden de boel proberen te slopen of om te duwen, en ook vermoed ik dat ze al snel alles met wortel en al zouden uittrekken...

Met hondsroos en bramen zou ik wel de toegang wat beperken, want ik vermoed dat er flink wat suiker in het blad zal zitten.
Terug naar boven Ga naar beneden
zweetvos

zweetvos


Aantal berichten : 51
Registratiedatum : 08-08-13
Leeftijd : 37
Woonplaats : Huizen

Welke struiken eten paarden graag? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke struiken eten paarden graag?   Welke struiken eten paarden graag? Emptydi 12 aug 2014 - 20:46

Van de bramenstruik wordt hier op het moment ook niet veel gegeten, in het voorjaar was dat wat meer.
Als ik wat takken van de bramenstruik knip, eten ze die meestal wel. Dat doe ik regelmatig, anders blijft die struik groeien...

Boerenwormkruid staat hier ook in de wei, dat laten ze inderdaad het liefste staan.
Alleen bij strookbegrazing eten ze het meestal wel mee.
Terug naar boven Ga naar beneden
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

Welke struiken eten paarden graag? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke struiken eten paarden graag?   Welke struiken eten paarden graag? Emptydi 12 aug 2014 - 22:02

Daar zou ik dan wel mee uitkijken Zweetvos, want Boerenwormkruid is licht giftig. Als ze het alleen eten als ze strookbegrazing krijgen (en dus wellicht minder kunnen eten dan ze zouden willen), terwijl ze het anders laten staan, dan krijgen ze er misschien toch meer van binnen dan goed voor ze zou zijn...?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Welke struiken eten paarden graag? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke struiken eten paarden graag?   Welke struiken eten paarden graag? Emptywo 13 aug 2014 - 10:47

Nog iets wat de paarden hier graag eten: Berenklauw! En dan niet de Reuzenberenklauw (die heel gevaarlijk is in contact met de huid; veroorzaakt hardnekkige zweren) maar de gewone. Die hebben we hier nu al een paar jaar in de wei staan en ondanks dat ik er stelselmatig de bloemen uit trek zodat de planten zichzelf niet uit kunnen zaaien, staan er ieder jaar meer (waarschijnlijk omdat ze ook langs de beek staan, en langs de rand van de wei van de buurman). De paarden eten deze toch vrij grote planten met 'huid en haar' tot de grond toe op. Ik ben er trouwens eens wat meer over op gaan zoeken en kwam erachter dat ook voor mensen de plant eetbaar is, vooral de stengel schijnt gekookt erg lekker te zijn. Ik heb het laatst uitgeprobeerd met wat gekookte jonge bladeren. Die smaakten op zich wel maar waren ontzettend taai en amper weg te kauwen binnenpret . Ik had er een paar jonge steeltjes tussen zitten en die waren inderdaad lekker, een beetje kokosachtig qua smaak. Dus ik kan de paarden geen ongelijk geven knipoog !
Sorry, beetje off topic wel dit lekker puh ...
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Gesponsorde inhoud





Welke struiken eten paarden graag? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke struiken eten paarden graag?   Welke struiken eten paarden graag? Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Welke struiken eten paarden graag?
Terug naar boven 
Pagina 1 van 2Ga naar pagina : 1, 2  Volgende
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Giftige bomen/struiken, wel of niet?
» Welke plant is dit?
» Welke steentjes?
» Welke 'slow feeders' gebruik jij?
» Welke bomen? Op een rij? Of juist in een groep?

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Aanleg en inrichting-
Ga naar: