IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

Deel | 

Permacultuur?

Ga naar beneden 
Ga naar pagina : 1, 2  Volgende
AuteurBericht
BartDriessen92

Aantal berichten : 5
Registratiedatum : 07-01-13
Leeftijd : 26

BerichtOnderwerp: Permacultuur?   di 27 mei 2014 - 4:46

Hey,

Heeft iemand ervaring met het integreren van een permacultuur & paddock paradise systeem?

Bart
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin

Aantal berichten : 3214
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 57

BerichtOnderwerp: Re: Permacultuur?   di 27 mei 2014 - 10:36

Ik helaas niet, maar het lijkt me wel een heel interessant project, dus ben benieuwd of iemand anders er wel ervaring mee heeft glimlach .

http://www.paddockparadijs.nl
AC!

Aantal berichten : 170
Registratiedatum : 25-07-13
Leeftijd : 32

BerichtOnderwerp: Re: Permacultuur?   di 27 mei 2014 - 20:13

Ook ik helaas geen ervaring.. Maar ben ook heel nieuwsgierig.. Na net hou vraag te lezen ben ik eens informatie gaan zoeken.. Ik kon weinig vinden over hoe grotere dieren geïntegreerd kunnen worden in een permacultuur.. Het gaat veel over kippen, ganzen e.d. Ik ben heel nieuwsgierig geworden.. Lees graag mee!
Joyce

Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10

BerichtOnderwerp: Re: Permacultuur?   di 27 mei 2014 - 21:20

ehm, wat is permaculture?
http://www.twh-mm.nl
Mai
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Permacultuur?   di 27 mei 2014 - 23:48

Joyce schreef:

Kijk, daar is google nou zo handig voor grijns . Je typt in 'wat is permacultuur?' en krijgt dan dit (en nog een héééleboel andere resultaten): http://www.permacultuurnederland.org/permacultuurtk/watis.html

Joyce

Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10

BerichtOnderwerp: Re: Permacultuur?   wo 28 mei 2014 - 5:47

Marja schreef:
Joyce schreef:

Kijk, daar is google nou zo handig voor grijns . Je typt in 'wat is permacultuur?' en krijgt dan dit (en nog een héééleboel andere resultaten): http://www.permacultuurnederland.org/permacultuurtk/watis.html

ohja, das een goede tip, ik was op dat moment nog niet erg lang wakker, dat merk je dan meteen he. grinnik.
dank voor de link, ik heb er nu beeld bij  compliment 
http://www.twh-mm.nl
Wieteke

Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

BerichtOnderwerp: Re: Permacultuur?   wo 28 mei 2014 - 19:22

Misschien zou je eens contact kunnen opnemen met Eddy Modde (voormalig Parelli-instructeur). Volgens mij wilde hij op hun terrein (Horseman's Retreat) beginnen met permacultuur en een PP hebben ze inmiddels geloof ik al. Ik weet niet in hoeverre het de bedoeling is het PP te integreren.
Jolies Allures

Aantal berichten : 56
Registratiedatum : 13-10-12
Leeftijd : 49

BerichtOnderwerp: Re: Permacultuur?   wo 28 mei 2014 - 22:59

Bedoel je integreren in de zin van je compost van de paardenmest gebruiken voor de tuin?
En in de tuin ook dingen produceren waarmee je je paarden kunt voeren?
Ja, natuurlijk is dat mogelijk! Alleen zie ik niet in wat je behalve gras en een enkele wortel (niet voor ieder paard geschikt) zou moeten kweken voor je paarden.
Ook kun je je paard voor je laten werken in je moestuin, door de ploeg te trekken als je je land wil omploegen. Maar ook dat is een discussie of dat wel goed is voor het bodemleven.
Als je grotere productie hebt met lange rijen van bepaalde planten, kan je paard een ander machientje trekken om het onkruid tussen de rijen te wieden. maar dat heb je bij kleinschalige permacultuur ook niet. Bovendien gebruik je waarschijnlijk je mulch al om onkruid te voorkomen.

Dus zie ik eigenlijk alleen de combinatie van de mest gebruiken voor je compost.
http://joliesallures.free.fr
Mai
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Permacultuur?   do 29 mei 2014 - 2:43

Volgens mij wordt er in een permacultuur helemaal niet geploegd omdat dat de humuslaag verstoort. En ik vraag me ook af of er veel onkruid gewied zal worden. Er wordt zoveel mogelijk gebruikgemaakt van de natuurlijke omstandigheden, door de juiste gewassen op de juiste plaatsen te kweken en de planten zoveel mogelijk op een natuurlijke manier te laten samenwerken. Maar ik heb zelf geen enkele ervaring met permacultuur in de praktijk knipoog .

Ik denk dat met het integreren van permacultuur in een PP wordt bedoeld dat er plaatsen in (of langs de afrasteringen van) het PP zijn die je kunt gebruiken om gewassen te telen (misschien kan de topicstarter hier iets meer uitleg over geven?). In een permacultuur wordt ook veel geteeld in het bos (in de vrije natuur groeit er in een bos ook van alles eetbaars), dus als je bv. in je PP een stuk met bomen hebt waar een afgerasterd pad doorheen loopt, zou je in dat bos ook weer allerlei planten kunnen kweken. En je kunt bv. fruitbomen integreren in het PP (en wie weet hebben de paarden dan af en toe ook nog wat te snoepen; bij ons worden er bv. kersen met pit en al gekraakt door de paarden, van de kersenboom die langs het pad staat).

AC!

BerichtOnderwerp: Re: Permacultuur?   vr 30 mei 2014 - 10:04

In aansluiting op wat Marja zei.. Ik weet ook niet in welke zin de vraag gesteld werd.. Maar waar ik tot nu toe veel over gelezen heb is het integreren van gevogelte om bijvoorbeeld pitten te verspreiden binnen de permacultuur. Ook heb ik al van alles gelezen over het loslaten van insecten in de permacultuur.. Dus tegelijkertijd ook voor de ondersteuning van het ecosysteem. Uiteindelijk kan een dergelijk regulering systeem ook met paarden lijkt mij.. Maar moet de schaal van het gebied dan niet ook vele malen groter worden? Ik heb geen idee hoor! Ik denk nog steeds hardop.. Ik vind het wel heel interessant.. Het zou echt het ultieme paarden paradijs maken op dir. manier  aanbidding 
Mai
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Permacultuur?   vr 30 mei 2014 - 19:33

Hopelijk wil topicstarter Bart reageren om wat meer toe te lichten over wat hij precies voor ogen heeft glimlach .

Natural Horsetrainer

Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12

BerichtOnderwerp: Re: Permacultuur?   di 10 jun 2014 - 9:00

Ik heb wel mijn moestuin aangelegd binnen mijn PP (wel goed afgeschermd voor de paarden!) en er groeien enkele fruitbomen in één van de weilanden. Er gaan nog meer bomen komen die nuttig zijn voor paarden (zoals berk en wilg).
Restanten van groenten die doorgeschoten zijn, zoals sla en broccoli, voer ik aan de paarden. Ook overtollig 'onkruid' dat er soms welig tiert, voer ik wel eens aan de paarden (als ik het al niet als mulch gebruik).
Uiteraard gaat de mest op de composthoop, welke ik later weer gebruik om de moestuin mee te bemesten.

Een volledige permacultuur tuin heb ik niet, maar ik heb mijn tuin wel zo onderhoudsarm mogelijk ingericht; ik spit niet en ik mulch.

Ik weet niet of dit je vraag enigszins beantwoordt Bart?
Ik ben ook wel benieuwd naar waar je zelf aan zat te denken. :-)

Het is overigens bijzonder leuk om in de moestuin te werken, met uitzicht op de paarden.  glimlach 
http://naturalhorsetrainer.nl
Mai
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Permacultuur?   di 10 jun 2014 - 10:23

Natural Horsetrainer schreef:
Het is overigens bijzonder leuk om in de moestuin te werken, met uitzicht op de paarden.  glimlach 

Dat kan ik vanaf nu ook Marja glimlach , heb net een moestuintje ingericht volgens het principe van de 'Makkelijke Moestuin' (met bakken met vierkante vakken) in een voormalige hoek van de wei. Ik zit weer op Facebook en zal je wel even een vriendschapsverzoek sturen, dan kan je het zien!

AC!

BerichtOnderwerp: Re: Permacultuur?   di 10 jun 2014 - 10:55

Oww die wil ik ook Marja! Ik heb hier het boekje liggen van de makkelijke moestuin.. Echt een aanrader mocht je het nog niet hebben!
Mai
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Permacultuur?   di 10 jun 2014 - 19:28

AC! schreef:
Oww die wil ik ook Marja! Ik heb hier het boekje liggen van de makkelijke moestuin.. Echt een aanrader mocht je het nog niet hebben!

Ik heb het als e-book, maar heb het nog niet helemaal doorgelezen. Ben gewoon maar vast begonnen glimlach .
Ach, ik geef hier maar even de link naar het fotoalbum van de aanleg van de moestuin knipoog : http://www.mijnalbum.nl/Album=B8V8ZA4B

Wieteke

BerichtOnderwerp: Re: Permacultuur?   di 10 jun 2014 - 19:59

Wat leuk, Marja! Ik had het eigenlijk kunnen weten, maar je hebt het wel gelijk HEEL professioneel aangepakt!

Dankzij jouw tip een aantal jaar geleden heb ik inmiddels ook een 'makkelijke moestuin'. Ik heb in mijn achtertuintje drie bakken van elk 180x120 cm, en nog 8 groeizakken voor aardappelen ( https://www.vreeken.nl/2007/pages/web_zaden.php?page=web_zaden_detail&zoekwoord=845032 ) en 1 groeizak met kruiden. Die grondmix is ideaal, ik heb die dit jaar voor het eerst aangevuld met oude mest van de pony's. De wei ligt op loopafstand van m'n huis, dus het was goed te doen om een aantal kruiwagens mest te halen.

Dit jaar heb ik geprobeerd pompoenen en courgettes op de mesthoop te laten groeien. Helaas zijn die na een paar dagen regen COMPLEET opgegeten door naaktslakken... Groenten binnen mijn PP heb ik dus maar opgegeven, ook omdat er sinds een aantal jaar konijnen in de sloot rond mijn PP leven en er inmiddels minstens 8 jonge konijntjes bij zijn gekomen...  grijns 
AC!

BerichtOnderwerp: Re: Permacultuur?   di 10 jun 2014 - 20:48

Ja je moet inderdaad ook gaandeweg beginnen denk ik.. Ik heb het boek al bijna twee jaar.. In de gedachte we gaan vast snel verhuizen haha! En weet al helemaal hoe ik het wil haha.. Maar wat ziet die van jou er onwijs mooi uit zeg!! En wat n coole reportage!! Je krijgt een super mooi beeld van hoe je het gedaan hebt!! Ook leuk in het begin hoe je kan zien dat de paardjes ff gras kwamen maaien haha!! En wat ziet je paddock er ook netjes uit zeg!!

Wat ik me alleen afvroeg.. Waar is het metalen vierkant voor.. Druk me een Bertje ongelukkig uit maar hoop dat je snapt wat ik bedoel!

Ow en een kraantje.. Echt subliem! Die zet ik ook gelijk op mijn lijstje  compliment!! Echt super mooi gedaan!! Ben benieuwd naar je oogst!! 
Mai
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Permacultuur?   di 10 jun 2014 - 21:48

Dank jullie wel Wieteke en AC (ben je echte naam vergeten...) glimlach .
Ja, ik wilde het gelijk maar goed doen, omdat ik van mezelf weet dat ik beter kan werken in een omgeving die niet chaotisch is (ben nu eenmaal snel overweldigd door te veel indrukken). Nu kan ik me gewoon helemaal richten op die bakken, en hoef ik bv. niet overal onkruid te gaan wieden en zo (hoop ik tenminste, met antiworteldoek en boomschors!).

Wat leuk Wieteke, dat jij ook een 'MM' hebt (tjongejonge, 'MM', 'PP', wat kunnen we nog meer bedenken lekker puh). En die aardappelgroeizakken zijn ook erg leuk!
Dus jij bent heel positief over de MM grondmix? Heb je er in die paar jaar eigenlijk onkruid in gekregen, of niet? Ik ben bang dat je na aanvullen met paardenmest wel onkruid zult krijgen omdat je paarden in de wei natuurlijk allerlei onkruidzaden naar binnen werken. Ben benieuwd.
Wat jammer van je pompoenen en courgettes! Als je ze in bakken zou kweken, zou je kopertape aan de buitenkant van de bak kunnen aanbrengen, daar schijnen slakken niet overheen te willen omdat ze dan een schok krijgen. Maar wel jammer, want op de mesthoop is natuurlijk wel heel leuk.

AC, het 'metalen vierkant' is de fundering voor de kas die we nog op moeten bouwen. Als je met je muis op een foto staat zie je linksonder een beschrijving verschijnen, daar staat het in vermeld knipoog .
Heb je nu geen tuin? Want je kunt ook in een klein tuintje al snel een paar bakken neerzetten.

AC!

BerichtOnderwerp: Re: Permacultuur?   di 10 jun 2014 - 22:10

OW haha dat van die beschrijving had ik nog niet gezien ik blijf toch blond haha  knipoog (slecht excuus  hilarisch )! Maar een kas erbij maakt het helemaal af natuurlijk!! Weet je al wat je in de kas gaat kweken?

Ik heb het zelf inderdaad ook het liefst zo netjes mogelijk.. En ook ik kan niet goed tegen te veel prikkels.. Momenteel is op twee hoog in Amsterdam wonen met een drukke weg voor langs ook best heftig.. Met dit weer sta ik telkens voor de keuze deur dicht.. Maar warm en stil.. Of deur open koel maar dan wel het geluid van die irritante weg. We gaan dan ook zo veel mogelijk de natuur in als we vrij zijn! En ik heb dus geen tuin.. Wel een redelijk formaat balkon.. Maar daar passen twee bakken op denk ik en ik weet niet of de deur dan nog open kan haha!

OW en mijn echte naam is Anne.. Hoewel voluit heet ik Anne-Claire.. Vandaar ook AC.. Zo noemden me vrienden me vroeger  glimlach 

Maar echt een heel mooi tuintje! Of eigenlijk kan ik wel zeggen tuin! Heel professioneel aangepakt! Ik ben heel benieuwd naar hoe het allemaal gaat groeien en bloeien! En hoe snel je kan oogsten!!
Wieteke

BerichtOnderwerp: Re: Permacultuur?   di 10 jun 2014 - 22:45

Marja schreef:

Dus jij bent heel positief over de MM grondmix? Heb je er in die paar jaar eigenlijk onkruid in gekregen, of niet? Ik ben bang dat je na aanvullen met paardenmest wel onkruid zult krijgen omdat je paarden in de wei natuurlijk allerlei onkruidzaden naar binnen werken.

Grappig dat je daarover begint: een maand nadat ik de paardenmest had ondergewerkt, kwamen overal groene blaadjes tevoorschijn in de bakken. Mijn eerste reactie was dus:  zwijgen , allemaal onkruid die met de mest is meegekomen. In de week voordat ik met vakantie ging, heb ik alles zo goed mogelijk verwijderd. Vond het wel raar dat ik de blaadjes niet herkende als iets dat ik in de wei was tegengekomen. Na een week vakantie hadden een paar 'onkruidjes' de kans gehad zich verder te ontwikkelen, en toen kwamen de blaadjes me opeens wel bekend voor: het waren tomatenplantjes, ontstaan uit zaadjes van verrotte cherrytomaatjes die vorig jaar uit mijn tomatenplanten waren gevallen  hilarisch . Toen heb ik er maar een paar bij een klimrek gezet, wie weet komen daar dit jaar nog cherrytomaatjes aan.

Echt onkruid kom ik bijna niet tegen. Ik heb er dit jaar volgens mij nog geen 10 grasjes o.i.d. uit hoeven trekken. Ik heb er geen antiworteldoek onder liggen, zodat soorten als aardappelen en wortelen eventueel wat dieper zouden kunnen groeien. Vorig jaar had ik best wat lekkere aardappelen uit de moestuinbakken, maar doordat ik ze niet had aangeaard, waren de planten echt ENORM hoog geworden en hadden ze veel steun nodig. Die zakken lijken me een ideale oplossing: toch lekkere eigen aardappelen, en extra ruimte in de moestuinbak. Ik heb er nu trouwens ook twee van deze dingen in gezet, voor boontjes: https://www.vreeken.nl/2007/pages/web_zaden.php?page=web_zaden_detail&zoekwoord=846500

Ik heb nu ook geïnvesteerd in een paar grote stukken insectengaas, dus kan ik dit jaar in de herkansing met kolen (die waren vorig jaar door de rupsen opgegeten...). Spuiten vind ik geen optie, dus dan maar een lelijk wit net over een van de bakken  knipoog . Hopelijk zijn de grootste investeringen nu achter de rug. Er zijn zo veel leuke groenten en hulpmiddelen te bestellen, dat het snel een dure hobby gaat worden (en daar had ik er al eentje van, hi hi!).
AC!

BerichtOnderwerp: Re: Permacultuur?   di 10 jun 2014 - 23:10

Ik krijg er door jullie verhalen helemaal zin in!
Natural Horsetrainer

BerichtOnderwerp: Re: Permacultuur?   wo 11 jun 2014 - 2:50

Wow wat is het mooi geworden bij jou Marja! Leuke fotoreportage ook.
En leuk, dat het ook in je PP is zodat je kunt moestuinieren met je paarden op de achtergrond. glimlach

Mai
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Permacultuur?   wo 11 jun 2014 - 3:27

Anne (hoop dat ik het nu blijf onthouden knipoog ), jouw tijd komt nog hoor, blijven dromen van PP's en MM's knipoog !

Grappig Wieteke, van die tomatenplantjes! Niet alleen bloed kruipt waar het niet gaan kan, ook tomatenzaadjes hilarisch ! Trouwens wel hoopgevend dat je amper onkruid tegenkomt in je MM bakken.

Dankjewel Marja glimlach , ben benieuwd wat het resultaat van mijn tuintje zal zijn over een poosje!

Natural Horsetrainer

BerichtOnderwerp: Re: Permacultuur?   wo 11 jun 2014 - 9:54

Laat over een tijdje nog maar eens foto's zien van je MM in je PP Marja. glimlach Vind ik wel leuk om te volgen.

@ Wieteke: Ik kweek ook groente op mijn composthopen: pompoenen, courgettes, paprika's, pepers en dit jaar probeer ik ook aubergine.
Van slakken heb ik hier geen last, maar als dat een probleem is, zou het wellicht helpen om de plantjes in potten voor te kweken en ze pas uit te planten als ze wat groter zijn; dan zijn ze niet meer zo aantrekkelijk/kwetsbaar voor slakken.
Ik heb vorig jaar een superoogst gehad van mijn composthopen! glimlach
Wieteke

BerichtOnderwerp: Re: Permacultuur?   wo 11 jun 2014 - 10:22

Natural Horsetrainer schreef:
als dat een probleem is, zou het wellicht helpen om de plantjes in potten voor te kweken en ze pas uit te planten als ze wat groter zijn; dan zijn ze niet meer zo aantrekkelijk/kwetsbaar voor slakken.

Ja, die hoop had ik ook. Ik had de meeste plantjes binnen opgekweekt en ze later op de mesthoop gezet. Had de weken ervoor de laatste zaadjes in de hoop gestoken, in de hoop dat er dan van de 10-15 ter plekke gezaaide of voorgezaaide planten toch wel wat zouden overblijven. Maar helaas dus...

Over kopertape e.d. zijn de meningen ook lang niet altijd positief, dus daar ga ik niet in investeren. Ga binnenkort een keer een gaasconstructie rond de bakken bevestigen, zoals hier beschreven is: http://www.makkelijkemoestuin.nl/blog/barriere-slakken . De mesthoop laat ik dan maar gewoon doen, want daar zijn wel heel veel belagers te vinden (fazanten, heel veel konijnen, slakken, muizen en ratten, om er maar een aantal te noemen  grijns ). Achter het huis gooi ik nu geregeld koffieprut rond m'n courgette- of pompoenenplantje (weet niet meer precies wat ik daar nou had gezet...hi hi). Van die plant is vooralsnog alleen een heel klein beetje van het onderste blad aangevreten  hoera . Heb vorige week achter het huis nog maar een paar nieuwe pompoenzaden in de grond gestopt, dus ik blijf het stug proberen  knipoog .
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Permacultuur?   

Permacultuur?
Terug naar boven 
Pagina 1 van 2Ga naar pagina : 1, 2  Volgende

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Weidegebruik en -onderhoud-
Ga naar: