IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  
Deel | 

voordroog/kuil

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
Ga naar pagina : Vorige  1, 2
AuteurBericht
Petra_

Aantal berichten : 15
Registratiedatum : 10-03-14

BerichtOnderwerp: Re: voordroog/kuil   ma 14 apr 2014 - 1:06

Ik voer beide; pakjes droge hooi en grote balen in plastic verpakt.
Onderling zijn er inderdaad grote verschillen, zowel in de pakjes als in de balen.
Terug naar boven Go down
http://www.permicavallo.nl
árangur

Aantal berichten : 164
Registratiedatum : 03-03-11
Leeftijd : 38

BerichtOnderwerp: Re: voordroog/kuil   ma 14 apr 2014 - 3:23

wij kunnen juist geen voordroog kwijt. Hebben alleen een hooizolder. ingepakt hooi is te zwaar, ten eerste krijg je ze amper boven en ten tweede houdt de zolder dat niet  knipoog 
we kunnen hooi ook niet helemaal tot aan het dak stapelen, dat wordt ook te zwaar.
Terug naar boven Go down
Sussie

Aantal berichten : 104
Registratiedatum : 08-10-13
Leeftijd : 33

BerichtOnderwerp: Re: voordroog/kuil   wo 16 apr 2014 - 21:13

Ik voer nu een week graszaadhooi en whoehoe de shetten zijn van de dunne af. Het valt me wel op dat er nog enorm veel vezels (hooi) in de mest zit. Bij alle drie, is dit normaal? Verder krijgen ze nu anderhalve week metazoa, en de shetten beginnen zowaar te glanzen. Iets wat ik nog nooit voor elkaar heb gekregen. De zwarte heeft zomerexceem en heeft nog geen jeuk. Volgens mij doet deze combi het goed voor de shetten. Justine glanst ook enorm, daarom kan ik me niet voorstellen dat ze last heeft van de nieren (drinkt en plast ook niet overdreven) Morgen komt de natuurlijk bekapper die ook fysio is. Hij gaat haar spieren en pezen even bekijken. Ik ben benieuwd wat hij zegt hierover.

Soms denk ik alleen dat ze teveel moeite moeten doen om het graszaadhooi uit de ruif te krijgen. Ik gebruik mazen van 4,5cm. Als ik 's avonds 2 plakken er in doe om 7uur, dan hebben ze volgende dag om 8 nog wat in de ruif zitten. Aan de ene kant natuurlijk niet erg, maar ze moeten natuurlijk ook niet te weinig krijgen.

Nog even over het voordroog. Op de site van anneke hallebeek las ik dit:

De bacteriën in kuilvoer verstoren niet de darmflora. Bacteriën uit voedsel worden in maag en dunne darm onschadelijk gemaakt en verteerd. Verhalen over melkzuurbacteriën uit kuilvoer die de darmflora verstoren en zelfs leiden tot darmwand beschadigingen met lever- en nierschade of eczeem en mok tot gevolg zijn onzin!!
Terug naar boven Go down
Mai
Admin

Aantal berichten : 3198
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 56

BerichtOnderwerp: Re: voordroog/kuil   wo 16 apr 2014 - 23:52

Sussie schreef:
Nog even over het voordroog. Op de site van anneke hallebeek las ik dit:

De bacteriën in kuilvoer verstoren niet de darmflora. Bacteriën uit voedsel worden in maag en dunne darm onschadelijk gemaakt en verteerd. Verhalen over melkzuurbacteriën uit kuilvoer die de darmflora verstoren en zelfs leiden tot darmwand beschadigingen met lever- en nierschade of eczeem en mok tot gevolg zijn onzin!!

Dank voor het melden Sussie glimlach . Ik weet natuurlijk niet waar Anneke Hallebeek deze info vandaan heeft, maar ja, dat weet ik ook niet van de mensen die zeggen dat het wél kwaad kan. In ieder geval is weer eens duidelijk dat hier verschillende opvattingen over bestaan. Ik ben geneigd te denken dat Anneke gelijk heeft, gezien mijn eigen ervaringen met voordroog.

Fijn dat je tevreden bent met het graszaadhooi en dat 'de dunne' nu verdwenen is glimlach !

http://www.paddockparadijs.nl
Wieteke

Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

BerichtOnderwerp: Re: voordroog/kuil   do 17 apr 2014 - 1:35

Sussie schreef:
Ik voer nu een week graszaadhooi en whoehoe de shetten zijn van de dunne af. Het valt me wel op dat er nog enorm veel vezels (hooi) in de mest zit. Bij alle drie, is dit normaal?

...

Soms denk ik alleen dat ze teveel moeite moeten doen om het graszaadhooi uit de ruif te krijgen.

Die vezelige mest hebben mijn pony's ook als ze graszaad krijgen. Vooral bij Dibble zie je ook dat het meer een grote masse is dan mooie vaste mestballen, vooral als ze hartje winter extra veel graszaadhooi krijgen tegen de verveling. Vooral met uitmesten is dat irritant, want de hopen vallen dan gemakkelijk in vezelige stukjes uiteen (niet ideaal in combinatie met een puinpad  kritisch ).

Inmiddels krijgen mijn pony's p.p. nog zo'n 4 kg graszaadhooi per etmaal en krijgen ze 2x per dag een beetje gras. Dit zag je gelijk terug in de mest: zelfs Dibble (die nog maar heel weinig gras krijgt) heeft nu weer redelijk stevige mestballen, waarin ook minder vezels te zien zijn.

Over dat moeilijke eten uit de ruif: geniet er maar van zolang het duurt  binnenpret . Die van mij aten in het begin ook langzamer, maar inmiddels is een portie van 5 kilo binnen 1,5 uur op, terwijl er twee netten omheen zitten... Als je bang bent dat ze wat te weinig eten, kun je altijd een dun laagje op of naast de ruif leggen, toch?
Terug naar boven Go down
inge

Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

BerichtOnderwerp: Re: voordroog/kuil   vr 18 apr 2014 - 3:31

Kan ook wel zo zijn dat...en weet ik uit ervaring...het langer duurt voordat ze het graszaadhooi hebben weg gekauwd tov voordroog of hooi
Ze krijgen wel genoeg maar doen er gewoon langer over. Daarom blijft er wat liggen de volgende dag.

Hier hebben ze onbeperkt graszaadhooi (hele baal van ruim 500 kg) en elke dag een klein strookje gras.
Werkt goed. Moest de baal helemaal open snijden ivm gaatjes en het werd wat nat/schimmelig dus alles in de schuilstal gepropt hekje ervoor en ze kunnen er overheen eten. Zo kunnen ze er niet op piezen en zo...favo hobby van een van hen  agressie 
Terug naar boven Go down
Sussie

Aantal berichten : 104
Registratiedatum : 08-10-13
Leeftijd : 33

BerichtOnderwerp: Re: voordroog/kuil   za 19 apr 2014 - 19:25

inge schreef:
Kan ook wel zo zijn dat...en weet ik uit ervaring...het langer duurt voordat ze het graszaadhooi hebben weg gekauwd tov voordroog of hooi
Ze krijgen wel genoeg maar doen er gewoon langer over. Daarom blijft er wat liggen

Ik heb een tijdje naar ze gekeken en ik denk dat ik hier wel in mee kan gaan. Justine kan kleinere hapjes te pakken krijgen, en heeft een schuimmondje als ze eet. Dus ze kauwt meer op het hooi. Tot nu toe bevalt dit hooi mij erg goed. Justine valt weer wat af en ze hebben de hele dag eten. Als ik een dagje weg, hoef ik me niet druk te maken, dat ik ze tussen de middag niks gegeven heb. Eerder ging zo'n ruif in een keer leeg.
Terug naar boven Go down

voordroog/kuil
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 2 van 2Ga naar pagina : Vorige  1, 2

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over de paarden :: Gezondheid en verzorging-
Ga naar: