Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Filmpje hangnet vullen in de modder

Ga naar beneden 
+2
Mai
Jolies Allures
6 plaatsers
AuteurBericht
Jolies Allures

Jolies Allures


Aantal berichten : 56
Registratiedatum : 13-10-12
Leeftijd : 55
Woonplaats : Dordogne, Frankrijk

Filmpje hangnet vullen in de modder Empty
BerichtOnderwerp: Filmpje hangnet vullen in de modder   Filmpje hangnet vullen in de modder Emptydo 6 maa 2014 - 20:55

Niet speciaal omdat we een slowfeeder wilden (ik stiekem wel, maar daar was manlief het nog niet mee eens). Maar omdat we een kuchend paard hadden, heb ik besloten om hooi te stomen en in een net te voeren. Na een week ongeveer zijn we gestopt met stomen. Veel te veel werk in een container en dan kokend water er vover heen en een uur wachten. Maar ze staan gezellig met z'n drieen, dus veel hooi nodig.
Nu spoelen we het dus gewoon af, zodat alle stof weg is.
Deze winter was het enorm nat weer en dan ziet het hooinet vullen er zo uit...

Terug naar boven Ga naar beneden
http://joliesallures.free.fr
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Filmpje hangnet vullen in de modder Empty
BerichtOnderwerp: Re: Filmpje hangnet vullen in de modder   Filmpje hangnet vullen in de modder Emptyvr 7 maa 2014 - 2:53

Hm, er is weer eens iets niet helemaal in orde met YouTube denk ik... Het filmpje stopt steeds en wil dan niet meer verder spelen. Ik kom later wel terug knipoog !
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Filmpje hangnet vullen in de modder Empty
BerichtOnderwerp: Re: Filmpje hangnet vullen in de modder   Filmpje hangnet vullen in de modder Emptyvr 7 maa 2014 - 7:19

hahaha wat een blub zeg...pffff....
je hebt wel slimme paarden die beginnen gewoon bij de trekker veeeel makkelijker
Terug naar boven Ga naar beneden
Jolies Allures

Jolies Allures


Aantal berichten : 56
Registratiedatum : 13-10-12
Leeftijd : 55
Woonplaats : Dordogne, Frankrijk

Filmpje hangnet vullen in de modder Empty
BerichtOnderwerp: Re: Filmpje hangnet vullen in de modder   Filmpje hangnet vullen in de modder Emptyvr 7 maa 2014 - 7:31

Ja, ze zijn helemaal niet bang voor dat grote brulding, zolang het maar voer brengt!  grijns 
Gelukkig is het nu al een paar dagen droog en heel zonnig, zodat de blub snel opdroogt. Nu moeten we zorgen dat we de geulen weer een beetje plat rijden, voordat de grond in harde onbeweegbare klei is veranderd.
En het gras groeit blijkbaar ook al weer, want ze eten al een paar dagen bijna geen hooi meer.  kwijl  Scheelt ons weer een bende werk.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://joliesallures.free.fr
Sussie

Sussie


Aantal berichten : 104
Registratiedatum : 08-10-13
Leeftijd : 39

Filmpje hangnet vullen in de modder Empty
BerichtOnderwerp: Re: Filmpje hangnet vullen in de modder   Filmpje hangnet vullen in de modder Emptyvr 7 maa 2014 - 19:40

Sporen, modder... het is hier de afgelopen winter ook allemaal de revue gepasserd. Ik heb sinds kort een weidesleep achter de quad en ik moet zeggen, dit werk geweldig. De voetsporen van de paarden, gaten die gegraven worden, worden mooi vlak. Het gras groeit hier ook weer, dus helaas pindakaas voor de paardjes, ze hebben weer een kleiner stuk ipv het hele stuk. Hoe rijd jij de geulen vlak, met de trekker of ook met de weide sleep?
Terug naar boven Ga naar beneden
Jolies Allures

Jolies Allures


Aantal berichten : 56
Registratiedatum : 13-10-12
Leeftijd : 55
Woonplaats : Dordogne, Frankrijk

Filmpje hangnet vullen in de modder Empty
BerichtOnderwerp: Re: Filmpje hangnet vullen in de modder   Filmpje hangnet vullen in de modder Emptyvr 7 maa 2014 - 23:45

We hebben een Bobcat, die het eventueel voorzichtig met de grote schepbak glad kan trekken, of we rijden met de trekker net naast de sporen om alles weer een beetje vlak te duwen.
Maar als we dit soort sporen echt overal zouden hebben in de wei, zou een sleep niet slecht zijn om ook een beetje te beluchten, want de trekker duwt natuurlijk de grond ook behoorlijk dicht..
Ik geloof dat we bij de "rommelhoek" wel iets in voorraad hebben dat daar op lijkt.
Deze sporen zijn echter in het weitje dat ik min of meer als oefenbak gebruik, dus als daar de grond wat harder aangedrukt is en er minder gras groeit, is dat helemaal niet erg. Er blijft nog minstens 10 hectare wei voor ze over om van te eten.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://joliesallures.free.fr
Jolies Allures

Jolies Allures


Aantal berichten : 56
Registratiedatum : 13-10-12
Leeftijd : 55
Woonplaats : Dordogne, Frankrijk

Filmpje hangnet vullen in de modder Empty
BerichtOnderwerp: Re: Filmpje hangnet vullen in de modder   Filmpje hangnet vullen in de modder Emptydo 27 maa 2014 - 21:32

Jippieieh, voor volgende winter hebben we er ook nog een "echte" slowfeeder bak bij.
Manlief was onverwachts in Nederland en ik regelde hier ondertussen via een ander forum een bak die hij mooi in de bus kon meenemen. Het is een grote plastik bak met een metalen rooster er in. Ik moet alleen nog wat haken regelen om het rooster vast te zetten. Maar dat heeft tijd tot de volgende winter.
Terwijl hij in Nederland was, heb ik het hooi weer gestoomd in de container. Dat is veel lichter werk: paar vorken hooi in de container doen en er vier waterkokers heet water in kiepen. Deksel dicht en een uurtje later naar boven lopen en in het net doen. Gestoomd hooi is veel makkelijker hanteerbaar dan doorweekt hooi!
Gelukkig eten de paarden nu ook al weer gras, dus hoefde ik alleen 's morgens en 's avonds één container te brengen. En na weide wissel, twee dagen niets!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://joliesallures.free.fr
ama

ama


Aantal berichten : 215
Registratiedatum : 02-02-13
Leeftijd : 66
Woonplaats : Toano, RE - Italië

Filmpje hangnet vullen in de modder Empty
BerichtOnderwerp: Re: Filmpje hangnet vullen in de modder   Filmpje hangnet vullen in de modder Emptyza 19 apr 2014 - 11:45

Ik snap dat stomen niet helemaal hoe je dat doet, kan je daar wat foto's van plaatsen aub?
Lijkt me wel interessant...
Terug naar boven Ga naar beneden
Jolies Allures

Jolies Allures


Aantal berichten : 56
Registratiedatum : 13-10-12
Leeftijd : 55
Woonplaats : Dordogne, Frankrijk

Filmpje hangnet vullen in de modder Empty
BerichtOnderwerp: Re: Filmpje hangnet vullen in de modder   Filmpje hangnet vullen in de modder Emptyzo 20 apr 2014 - 3:29

Dat wordt een beetje lastig met foto's op dit moment, omdat we al een hele tijd geen hooi meer hoeven te voeren.
Ik heb een grote afval container gekocht (daar kan ik wel een foto van maken.
Onderin heb ik een roostertje van een barbecue gelegd, zodat het hooi net een beetje van de bodem af blijft.
Dan stop ik de container vol met hooi (niet te hard aandrukken, maar lekker luchtig) en gooi er een paar waterkokers heet water over heen. Goed verspreiden. Het hooi zakt dan wat in en ik vul de container nog een keer tot boven vol.
Dekseltje dicht met iets zwaars er op zodat ie ook echt dicht blijft.
Het hete water zakt naar onderen en de stoom stijgt door het hooi omhoog. Na ongeveer een uur is het voldoende gestoomd en rij ik de container naar het hooinet en stop het hooi in het net.

Filmpje hangnet vullen in de modder Foto550-JOBUBVGP
Terug naar boven Ga naar beneden
http://joliesallures.free.fr
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Filmpje hangnet vullen in de modder Empty
BerichtOnderwerp: Re: Filmpje hangnet vullen in de modder   Filmpje hangnet vullen in de modder Emptyzo 20 apr 2014 - 4:47

super idee, ga ik zeker onthouden voor het geval dat
dank voor het delen
Terug naar boven Ga naar beneden
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 54
Woonplaats : Dwingeloo

Filmpje hangnet vullen in de modder Empty
BerichtOnderwerp: Re: Filmpje hangnet vullen in de modder   Filmpje hangnet vullen in de modder Emptyzo 20 apr 2014 - 8:27

Wat super handig Dorien! En daar verkopen ze dan ook van die dure apparaten voor, terwijl je het zo in een simpele container kunt doen!  compliment 
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
ama

ama


Aantal berichten : 215
Registratiedatum : 02-02-13
Leeftijd : 66
Woonplaats : Toano, RE - Italië

Filmpje hangnet vullen in de modder Empty
BerichtOnderwerp: Re: Filmpje hangnet vullen in de modder   Filmpje hangnet vullen in de modder Emptyzo 20 apr 2014 - 9:58

Dank voor de uitleg!
Is al veel duidelijker nu!

En op die manier is jouw paard van zijn hoest afgeraakt?
Lijkt bijna te mooi om waar te zijn...
 compliment 
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Filmpje hangnet vullen in de modder Empty
BerichtOnderwerp: Re: Filmpje hangnet vullen in de modder   Filmpje hangnet vullen in de modder Emptyzo 20 apr 2014 - 19:55

Jolies Allures schreef:
Het hete water zakt naar onderen en de stoom stijgt door het hooi omhoog. Na ongeveer een uur is het voldoende gestoomd en rij ik de container naar het hooinet en stop het hooi in het net.

Wat ik niet begrijp: er zit toch niets in die container wat het water op temperatuur houdt? Water koelt snel af dus dan is de stoom toch al binnen een paar minuten verdwenen en kan het toch niet een uur blijven stomen? Ik weet niets van hooistomers hoor, dus heb geen idee of in de 'professionele' hooistomers het water wel heet wordt gehouden op een of andere manier, maar dit vroeg ik me af omdat stoom alleen ontstaat bij kokend water.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Jolies Allures

Jolies Allures


Aantal berichten : 56
Registratiedatum : 13-10-12
Leeftijd : 55
Woonplaats : Dordogne, Frankrijk

Filmpje hangnet vullen in de modder Empty
BerichtOnderwerp: Re: Filmpje hangnet vullen in de modder   Filmpje hangnet vullen in de modder Emptyma 21 apr 2014 - 9:33

Dat weet ik eigenlijk ook niet Marja. Ik wacht gewoon een uur, maar misschien is het na een half uur ook genoeg.
Een gedeelte van het hete water stroomt natuurlijk langs/door het hooi naar beneden, waardoor dat hooi een beetje gespoeld is. Daarna doet de stoom de rest.
Natuurlijk hebben we dit jaar geen koude winter gehad, waardoor het redelijk langzaam afkoelt. Anders kunnen we de bak ook nog binnen zetten.
Op internet zag ik voorbeelden van echte stoombakken en van zelfbouw stoombakken. Dan verbindt je een behangafstomer door een dun buisje met de onderkant van een grote bak en die laat je een half uur tot een uur aan staan.

Ik vraag me af of we hier misschien zelfs het hooi zouden kunnen voeren zonder het te stomen of te spoelen. Maar alleen al door het in een net te stoppen.
Belle was namelijk enorm aan het hoesten toen ze nog van de grote balen at. Maar daar stopte ze dan ook (net als alle andere paarden) haar hoofd helemaal in de baal... verwarring Met het net kan dat niet meer.
In ieder geval had ze het flink te pakken: echt versnelde ademhaling en diepe roggels en kuchen. Binnen een paar dagen met gestoomd hooi was dat helemaal over!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://joliesallures.free.fr
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Filmpje hangnet vullen in de modder Empty
BerichtOnderwerp: Re: Filmpje hangnet vullen in de modder   Filmpje hangnet vullen in de modder Emptyma 21 apr 2014 - 10:55

Maar hoe weet je dat het hooi dan goed gestoomd is? Is het hooi echt allemaal vochtig als je het uiteindelijk gaat voeren? Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat bij het over het hooi gieten van kokend water wat daarna meteen afkoelt, er vervolgens nog zoveel stoom af zou komen dat die hele container vol hooi goed doorgestoomd raakt.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Jolies Allures

Jolies Allures


Aantal berichten : 56
Registratiedatum : 13-10-12
Leeftijd : 55
Woonplaats : Dordogne, Frankrijk

Filmpje hangnet vullen in de modder Empty
BerichtOnderwerp: Re: Filmpje hangnet vullen in de modder   Filmpje hangnet vullen in de modder Emptydi 22 apr 2014 - 21:33

Ja, ik kijk gewoon of het niet meer stuift en of alles vochtig is.
Het gaat mij er niet om eventuele bacterien te doden ofzo. Gewoon dat het niet meer stoffig is. Blijkbaar is dat voor Belle genoeg.

Overigens hebben we het grootste gedeelte van de winter het hooi gespoeld (Freek dus..)
Dus in de benne geschept en net zolang met de waterslang erover tot er geen stof meer af kwam.
Maar ik vind dat veel te zwaar worden om daarna in het net te doen. Dus als ik moest voeren, stoomde ik het. En ook in een koudere winter lijkt me dat spoelen niet ideaal verlopen met ijskoud water of bevroren slang. ijskoud 
Terug naar boven Ga naar beneden
http://joliesallures.free.fr
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Filmpje hangnet vullen in de modder Empty
BerichtOnderwerp: Re: Filmpje hangnet vullen in de modder   Filmpje hangnet vullen in de modder Emptydi 22 apr 2014 - 21:41

Hooi weken is vooral met vorstweer inderdaad niet te doen. Je handen vriezen eraf ijskoud en bovendien bevriest het hooi dan ook in de bakken of netten. Dat lijkt me voor de paarden ook niet zo prettig eten.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
ama

ama


Aantal berichten : 215
Registratiedatum : 02-02-13
Leeftijd : 66
Woonplaats : Toano, RE - Italië

Filmpje hangnet vullen in de modder Empty
BerichtOnderwerp: Re: Filmpje hangnet vullen in de modder   Filmpje hangnet vullen in de modder Emptydi 22 apr 2014 - 22:05

Indien ik het hooi zou weken zou het zeker blijven liggen... ze laten het natte hooi op de grond nu ook liggen.

De laatste paar dagen heb ik Tachat niet meer horen hoesten alhoewel de situatie niet echt heel anders is dan tevoren.
Ben wel al meer dan een maand bezig met een speciale kruidenkuur uit de US die hem zou moeten helpen om parasieten te bestrijden waar hij mee zit. Zou die dan toch eindelijk resultaat hebben...
Hij is wel al een heel klein beetje verdikt sindsdien, dus dat is al beter. Bedoeling is om ook zijn hanetred te verbeteren maar daar zie ik ook nog geen positieve evolutie.
Maar we hebben nog een aantal weken te gaan voor de therapie door is...

Misschien hoef ik dan niet te stomen, want hooi voor 4 paarden die constant mogen knabbelen, dat is een heel pak!
Terug naar boven Ga naar beneden
Jolies Allures

Jolies Allures


Aantal berichten : 56
Registratiedatum : 13-10-12
Leeftijd : 55
Woonplaats : Dordogne, Frankrijk

Filmpje hangnet vullen in de modder Empty
BerichtOnderwerp: Re: Filmpje hangnet vullen in de modder   Filmpje hangnet vullen in de modder Emptydi 22 apr 2014 - 23:40

Ja, dat is inderdaad veel. Hier staan ze met z'n drieen van "nat" hooi te knabbelen. Vandaar dat manlief het liever per benne tegelijk in het hooinet propt. Voor volgende winter heb ik er ook een slowfeerder bak bij, dus dan kunnen we meer in één keer klaarmaken.
Ze vinden gestoomd hooi naar mijn idee ook lekkerder dan gespoeld hooi.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://joliesallures.free.fr
Gesponsorde inhoud





Filmpje hangnet vullen in de modder Empty
BerichtOnderwerp: Re: Filmpje hangnet vullen in de modder   Filmpje hangnet vullen in de modder Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Filmpje hangnet vullen in de modder
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» modder, modder en nog eens modder
» Filmpje 'hangnetten'
» Dit is mijn landje
» De strijd tegen de modder
» zomer pp voor pensionpaarden?

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: 'Langzame' voersystemen-
Ga naar: