Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Welke trailer past voor 2 IJslanders?

Ga naar beneden 
5 plaatsers
AuteurBericht
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

Welke trailer past voor 2 IJslanders? Empty
BerichtOnderwerp: Welke trailer past voor 2 IJslanders?   Welke trailer past voor 2 IJslanders? Emptyma 17 feb 2014 - 8:07

Ik ben op zoek naar een trailer voor mijn 2 IJslanders. Ik heb altijd een klein vrachtwagentje gehad en dus niet heel veel trailer-ervaring, en dus weet ik niet zo goed waar ik op moet letten bij de aanschaf. Ik weet alleen dat de trailer incl. laadvermogen niet zwaarder mag zijn dan 1310 kilo want anders kunnen we hem met onze auto en ons B-rijbewijs niet trekken...

Passen 2 IJslanders in een 1,5 paards trailer? Zo te zien zou het qua gewicht en maat wel moeten kunnen, maar 1,5 paards trailers hebben geen tussenschot (voor zover ik heb gezien) en dat lijkt me dan ook weer niet zo handig...

Zijn er in Nederland ook speciale IJslander-(of pony)trailers te krijgen? Hier in Duitsland zijn wel 2 merken die zich speciaal op IJslanders richten, maar ik heb gemerkt dat trailers hier veel duurder zijn dus ik ben nu aan het kijken of ik er niet beter eentje in NL kan kopen, en dan invoeren.

Alle tips zijn welkom! glimlach
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Welke trailer past voor 2 IJslanders? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke trailer past voor 2 IJslanders?   Welke trailer past voor 2 IJslanders? Emptyma 17 feb 2014 - 9:03

Een paar jaar geleden had je in Nederland de 'Heja ponytrailer', waarmee ook vaak werd geadverteerd in het blad IJslandse Paarden, maar ik kan het bedrijf nu niet meer vinden via google, dus misschien bestaan ze niet meer.

Als je iemand kent die kan lassen, zou je een tussenschot voor een 1,5-paards trailer kunnen laten maken, gewoon van dikke buis en daar dan een stevige rubberflap aan bevestigen, of een multiplex plaat.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Welke trailer past voor 2 IJslanders? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke trailer past voor 2 IJslanders?   Welke trailer past voor 2 IJslanders? Emptyma 17 feb 2014 - 20:57

Heja bestaat nog zitten in putten als ik het goed zeg (veluwe)
Ik heb ijsjes altijd in een 1,5 trailer verplaatst zonder tussen schot.
Nooit problemen mee gehad. IJsjes zijn ook niet van die vechters zeg maar zoals arabieren of kwpn-ers en kunnen heel goed tijdelijk dicht op elkaar staan zonder hommeles. Dat is bij veel andere paarden moeilijker.
Shetty's kunnen dat ook erg goed. Heb en tijd terug 4 shetten in een 1,5 trailer verplaatst. Allemaal los.
Niks geen problemen. Ook een keer 1 ijs en twee shetten in dezelfde trailer gestopt. Ook dat ging goed.

Kwestie van je paarden goed kennen en weten of ze goed met elkaar overweg kunnen. Dan is het geen probleem
tussen schot is een soort van steuntje voor ze.

De trailer die ik tot voor kort had was van een oude menner. hij stopte zijn twee paarden daar altijd zo in, die stonden veel strakker dan mijn ijsjs in de trailer en zo ging hij op pad. Zijn gedachte was, ze staan samen voor de kar naast elkaar dus kan het ook in de trailer.
zo reed hij stad en land af.
Had een ifor williams, een hele fijne stabiele trailer die relatief weinig geluid in de binnen kant had tov andere trailers.
Maar ja die is wel zwaar....
Terug naar boven Ga naar beneden
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

Welke trailer past voor 2 IJslanders? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke trailer past voor 2 IJslanders?   Welke trailer past voor 2 IJslanders? Emptyma 17 feb 2014 - 22:53

Heja, ik zal eens op dat merk gaan zoeken (ik zoek sowieso een tweedehands trailer).
Mijn man kan lassen dus zelf een tussenschot maken, dat moet dan ook wel kunnen. Als het nodig is, tenminte...

Goed om te horen dat jij de ervaring hebt dat het zonder tussenschot ook kan, Inge! Mijn paarden kunnen wel goed met elkaar overweg dus ik ben niet zo bang voor vechten onderweg, maar ik dacht meer aan de steun die het tussenschot/de stang geeft.

In een ponytrailer zit in elk geval ook de achterstang op de goede hoogte en dat is ook wel fijn. Ik heb een keer iemand geholpen met trailerladen, een IJslander die in een grote-paarden-trailer moest, en die IJslander had ontdekt hoe hij achterwaarts ONDER de achterstang door er weer uit kon. Niet handig...  nee 
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Welke trailer past voor 2 IJslanders? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke trailer past voor 2 IJslanders?   Welke trailer past voor 2 IJslanders? Emptyma 17 feb 2014 - 23:27

Natural Horsetrainer schreef:
Goed om te horen dat jij de ervaring hebt dat het zonder tussenschot ook kan, Inge! Mijn paarden kunnen wel goed met elkaar overweg dus ik ben niet zo bang voor vechten onderweg, maar ik dacht meer aan de steun die het tussenschot/de stang geeft.

Dat is ook waar het tussenschot voor dient: om steun te geven, niet om twee paarden die niet goed met elkaar overweg kunnen uit elkaar te houden (hoewel dat natuurlijk een praktische bijkomstigheid kan zijn knipoog ). Ik wil zelf geen paarden in een trailer zonder tussenschot vervoeren; ik heb wel eens met de paarden in de trailer meegereden en kon toen zien hoeveel ze het schot gebruikten om tegenaan te hangen als steun in bochten (ik kreeg sowieso enorm respect voor de paarden, want het valt niet mee om buiten niks te kunnen zien maar je wel voortdurend aan allerlei schommelingen aan te moeten passen!). Als dat schot er niet is gebruiken ze dus elkaar om tegenaan te hangen; niet zo prettig voor de paarden lijkt me. Het feit dat het vaak goed gaat wil nog niet zeggen dat het zonder schot ook prettig is voor de paarden. Het zegt meer over het aanpassings- en incasseringsvermogen van paarden knipoog .
We hebben zelf wel ooit een paar jaarlingen zonder tussenschot vervoerd. Met z'n drieën in de trailer, maar dan wel los, zodat ze zelf de beste houding op konden zoeken om hun evenwicht te bewaren. Want dat is ook iets: uit onderzoek is gebleken dat recht vooruit, met het hoofd naar voren, helemaal geen fijne houding is voor een paard om in een rijdende trailer zijn evenwicht te bewaren. Met het hoofd naar achteren schijnt dan al iets prettiger te zijn, maar als paarden het zelf uit mogen zoeken, gaan de meeste schuin ten opzichte van de rijrichting staan. Daar zijn sommige meerpaardstrailers ook op ingericht.

Citaat :
In een ponytrailer zit in elk geval ook de achterstang op de goede hoogte en dat is ook wel fijn. Ik heb een keer iemand geholpen met trailerladen, een IJslander die in een grote-paarden-trailer moest, en die IJslander had ontdekt hoe hij achterwaarts ONDER de achterstang door er weer uit kon. Niet handig...  nee 

Dat deed onze Randver ook wel eens in de tijd dat we hem nog met de trailer meenamen. Hij had de gewoonte om altijd op topsnelheid achteruit de trailer uit te racen, soms nog voordat de stang eruit was. Geen fijn gezicht, zo'n stang die keihard over zijn rug roste, en ook niet echt goed voor z'n rug denk ik... nee Maar ja, hij had wel meer problemen rondom de trailer kritisch .

Ik vond gisteren nog wel ergens het vroegere website-adres van Heja: www.hejagarderen.nl . Als je dat nu invoert leidt het je naar www.heeja.nl (ja, vreemd genoeg met twee e's), oftewel 'Heeja ruitersport'. Die hebben wel trailers (die dan ineens wel weer Heja met één 'e' heten blond ), maar de ponytrailers die ze vroeger maakten zie ik er niet meer bij staan. Ik herinner me dat die Heja ponytrailers destijds nieuw ook helemaal niet zo duur waren; ik meen dat ze toen 5000 - 6000 gulden waren.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

Welke trailer past voor 2 IJslanders? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke trailer past voor 2 IJslanders?   Welke trailer past voor 2 IJslanders? Emptyma 17 feb 2014 - 23:43

Dan zullen ze nu wel 5 of 6000 EURO kosten!  :< 
Maar ik ga hoe dan op zoek naar een tweedehandsje hoor, zo groot is mijn budget niet...

Je overwegingen mbt een tussenstang neem ik zeker mee!
Als ik geen speciale pony/IJslandertrailer met tussenschot kan vinden, wordt het denk ik toch een gewone 1,5 paards trailer. Ik kan dan natuurlijk altijd zelf eens een keertje meerijden om te zien hoe mijn paarden het daarin dan doen zonder tussenschot. En als me dan niet bevalt wat ik zie, kan ik manlief tot creatieve arbeid aansporen. :-)
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

Welke trailer past voor 2 IJslanders? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke trailer past voor 2 IJslanders?   Welke trailer past voor 2 IJslanders? Emptydi 18 feb 2014 - 6:41

Je hebt ook 1 3/4 trailers, die zijn net wat breder dan een 1 1/2, maar hoeven niet direct zwaarder te zijn.
Als je qua laadvermogen boven je max uitkomt, kun je hem ook terug laten keuren.
Terug naar boven Ga naar beneden
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

Welke trailer past voor 2 IJslanders? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke trailer past voor 2 IJslanders?   Welke trailer past voor 2 IJslanders? Emptydi 18 feb 2014 - 7:11

succes met je zoektocht.
Ben je ervan op de hoogte dat je de trailer terug kunt laten keuren? dus als die nu bv maximaal laadvermogen van 1500 heeft, kun je deze terug laten zetten naar 900 ofzo.
Dat hebben wij ook gedaan, op zo'n manier dat hij achter onze auto/bus, kon en dat ik er met B rijbewijs mee mag rijden, en....dat het gewicht van onze paarden nog netjes binnen de normen viel.

Ik heb ook een paar keer in een trailer gestaan met paard, ze hebben vaak echt moeite met balans, ik zou ook zeker om die reden, voor een tussenschot kiezen.
verder merk ik ook veel onderling verschil, een ervaren paard past zich vaak wel wat gemakkelijker aan.
Ik denk dat het vaak word onderschat, hoe het voor een paard voelt in een trailer. Ik maak mezelf dan vaak ook niet populair op de weg, ik rijd heel sloom en voorzichtig bij bochten en trek heel rustig op en rem heel langzaam geleidelijk af ( en kan heel hard schelden als iemand voor mij, imo, lomp op de rem stampt waardoor ik harder dan gewild, moet remmen).

ik ben benieuwd wat je gaat vinden, ik heb me nooit verdiept in anderhalf paards trailer voor 2 paarden, zelf hebben we een paar keer moeder en kind vervoerd in een anderhalf paards, dat vond ik toen al best krapjes.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

Welke trailer past voor 2 IJslanders? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke trailer past voor 2 IJslanders?   Welke trailer past voor 2 IJslanders? Emptydi 18 feb 2014 - 8:31

Ja ik weet dat je kunt laten terugkeuren, ik moet alleen even uitzoeken hoe dat hier in Duitsland zit als ik een Nederlandse trailer zou kopen. Dan moet hij dus ingevoerd worden, TÜV-gekeurd en dan hopelijk ook teruggekeurd (als dat hier dus ook kan).

Ik heb altijd met een vrachtwagentje gereden en ik vind het best wel spannend om nu met een trailer te gaan rijden. Voor mijn gevoel is dat veel onstabieler. Ik vind het ook niet fijn dat de paarden verder weg zijn en niet in hetzelfde voertuig zitten als ik zelf.
Maar ja.
Dat went vast ook wel weer.  glimlach 

Oh ja en wat betreft dat schuin staan, ja ik weet dat paarden dat liever doen. Ik heb alleen nog nooit een trailer gezien waar 2 IJslanders in passen, waar ze schuin in kunnen staan, én die ik kan trekken met mijn B-rijbewijs... Dus ik vrees dat ze toch recht zullen moeten staan.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

Welke trailer past voor 2 IJslanders? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke trailer past voor 2 IJslanders?   Welke trailer past voor 2 IJslanders? Emptydi 18 feb 2014 - 19:43

vrees ook dat schuin in trailer voor 2 paardjes en dan met het juiste gewicht, niet geheel realistisch is knipoog.
ik denk geregeld aan een vrachtwagentje, maar is dan weer een extra voertuig met extra wegenbelasting etc.

hoe de regels in duitsland zijn, weet ik idd ook niet, ik heb wel een paar duitse paarden vriendinnen, mocht je er niet uitkomen, wil ik best informeren of zij je kunnen helpen?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

Welke trailer past voor 2 IJslanders? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke trailer past voor 2 IJslanders?   Welke trailer past voor 2 IJslanders? Emptydi 18 feb 2014 - 23:17

Oh dat is lief aangeboden Joyce, ik hou het even in gedachten!

Ik heb jarenlang een vrachtwagentje gehad maar daarin konden de paarden ook niet schuin staan (of ik had hem heel grondig moeten verbouwen). Het is nog niet echt doorgedrongen in paardenland, dat paarden liever schuin reizen...

Overigens betaal je hier in Duitsland ook belasting en verzekering voor je trailer, en moet hij regelmatig gekeurd worden. Maar goed die kosten zijn natuurlijk wel lager dan de kosten van een vrachtwagen (en er kan ook minder aan stuk). Als ik veel met m'n paarden zou reizen, zou ik denk ik toch wel weer voor een vrachtwagen kiezen. Alhoewel die de laatste jaren echt STUKKEN duurder zijn geworden. Ik heb de mijne ik geloof 7 jaar gehad, en hem uiteindelijk verkocht voor slechts 500 euro minder dan wat ik er zelf aan had uitgegeven! En voor het geld dat ik er destijds zelf voor had betaald (2000 euro) is nu echt geen fatsoenlijke (rijdende...) vrachtwagen meer te krijgen...
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Welke trailer past voor 2 IJslanders? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke trailer past voor 2 IJslanders?   Welke trailer past voor 2 IJslanders? Emptywo 19 feb 2014 - 5:41

er is wel aan gedacht hoor schuin reizen. Maar dan wordt de boel te breed voor de auto en krijg je spiegel problemen.
en moet je met allerlei opbouw spiegels aan de slag, wordt je niet vrolijk van die geven waardeloos zicht.
ik zie veel vrachtwagens die al overdwars zijn. Ook de kleinere waarin ze overdwars kunnen staan.
maar ja die zijn wel net effe breder dan een autotje ;-)

Denk dat je MP regelmatig moet afspeuren dan kan je nog wel eens iets leuks tegen komen.
zo kwam ik toen ook aan die van mij. Was al 22 jaar oud maar altijd binnen gestaan. Had vrij nieuw onderstel gekregen, dus nieuwe remmen, kabels enz..enz.. had een leuke deal.
Heb hem zelf ruim 8 jaar gehad en toen weer doorverkocht. Was toen wel aan wat renovatie toe ;-)

Maar het tussenschot is idd voor steun, als paarden steunen tegen elkaar kunnen ze kribbig worden. Dus het is een combi steun en stappen.
Het een is een gevolg van. Maar nogmaals mijn ijsjes hadden nergens last van, niet zenuwachtig of extreem tegen elkaar aanleunen.
Heb ik gecontroleerd door een rit mee achterin te reizen om te zien wat er gebeurde. Er waren toe nog niet van die handige cameratjes
was erg leerzaam en best wel gezellig  grijns 
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Welke trailer past voor 2 IJslanders? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke trailer past voor 2 IJslanders?   Welke trailer past voor 2 IJslanders? Emptywo 19 feb 2014 - 6:29

Ja, die cameraatjes zijn superhandig. We reden ooit eens met een huurtrailer met zo'n camera; was heel geruststellend om continu de passagier te kunnen zien.
Ik bedenk me trouwens dat een tussenschot ook nog voor de veiligheid is. Bij een eventueel ongeluk voorkomt een schot dat het ene paard bovenop het andere terechtkomt. Ze zullen met schot toch eerder in hun eigen hokje blijven met dus minder risico op verwondingen als ze 'in elkaar' terechtkomen. Nou gebeurt een ongeluk natuurlijk gelukkig maar zelden, maar áls het gebeurt ben je toch blij dat je paarden zo veilig mogelijk staan. Hetzelfde principe als bij onze veiligheidsgordel: je hebt hem (als het goed is lekker puh ) altijd om, want je weet maar nooit!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Welke trailer past voor 2 IJslanders? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke trailer past voor 2 IJslanders?   Welke trailer past voor 2 IJslanders? Emptydo 20 feb 2014 - 5:05

ik zie ook wel eens "schotten" van plastic.
Hoe dit dan moet voorkomen dat het ene paard op het andre moet vallen tijdens een ongeluk..
nou ja daar moeten we maar niet te veel over na willen denken.  knipoog 

eerder de practische kanten van normaal gebruik en gang van zaken
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Welke trailer past voor 2 IJslanders? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Welke trailer past voor 2 IJslanders?   Welke trailer past voor 2 IJslanders? Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Welke trailer past voor 2 IJslanders?
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Gezocht: plekje voor 2 ijslanders
» Wat voor hout voor wanden schuilstal en nog behandelen?
» 3 IJslanders te koop,
» Hoe past het paard in het landschap?
» Welke steentjes?

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Praathoekje-
Ga naar: