IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  
Deel | 

Nilam ook hoefbevangen?

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3  Volgende
AuteurBericht
Mai
Admin

Aantal berichten : 3188
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 55

BerichtOnderwerp: Re: Nilam ook hoefbevangen?   di 18 feb 2014 - 2:50

Natural Horsetrainer schreef:
Ja dat klopt Marja, dat is ook een lastige grens. Toch denk ik dat paarden daarin méér zelf kunnen beslissen/aanvoelen dan wij denken en denk ik dat er eerder schade kan ontstaan door een paard te snel te dwingen tot teveel beweging (zoals Strasser naar mijn mening doet), dan door hem te lang rust te geven...

Ja, mee eens. Mensen hebben vaak ook te weinig geduld om de natuurlijke geneeskracht van het dier (of zichzelf) zijn eigen weg te laten vinden. Ze willen iets 'doen', maar dat is niet altijd de juiste weg.

http://www.paddockparadijs.nl
MoniqueBuu

Aantal berichten : 936
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 48

BerichtOnderwerp: Re: Nilam ook hoefbevangen?   di 18 feb 2014 - 3:57

Dit is inderdaad een lastig dilemma, waar wij ook steeds tegenaan lopen. Ik laat het ook de paarden zoveel mogelijk zelf beslissen. Doordat ze in de paddock met inloopstal staan, hebben ze alles bij de hand. Ze hoeven niet helemaal naar achter te lopen om te drinken.
Geen van de 3 paarden hier zitten in de ontstekingsfase. Naffi en Nilam hebben hem volgens mij ook niet gehad, hebben er alleen tegenaan gezeten. (pfff, zouden we die hebben kunnen voorkomen?) Maar dan nog durf ik ze niet te dwingen tot beweging. Nilam begint nu echt uit zichzelf weer meer te bewegen, en begint weer beter te lopen. Naffi loopt nog erg met z'n benen/voeten naar voren toe. Staan doen ze allemaal mooi recht op de benen, niet zo naar voren als je zou verwachten van een hoefbevangen paard. In het begin met Dean heeft ons dat misleid, maar inmiddels weet ik dus dat dat niet een noodzakelijk verschijnsel hoeft te zijn.
Dean staat op dit moment structureel op de bloedverdunners, die tevens pijnstillend werken. Na z'n hoefzweer ging hij even erg goed vooruit, maar na het bekappen vorige week maandag is het weer hopeloos. Het lijkt me voor hem absoluut beter om weer in beweging te komen. Voor de doorbloeding van de voeten en de benen, maar ook voor zijn algehele verbranding en gezondheid. Maar hij kan het gewoonweg niet, en we dwingen hem er ook niet toe, veel te bang, dat we dingen vernielen in z'n voeten. Mijns inziens is beweging op dit moment nog het enige, wat zijn insulinewaardes omlaag zou kunnen brengen. We zitten met hem in een cirkel, waar we nog niet uit komen. Bewust zeg ik 'nog niet', we geven de moed nog niet op.
Terug naar boven Go down
http://www.twas-tweerd.nl
MoniqueBuu

BerichtOnderwerp: Re: Nilam ook hoefbevangen?   wo 19 feb 2014 - 8:12

De uitslag van het voer is binnen, en de verwarring alleen maar groter. Er zit absoluut geen hoog suikergehalte in.
Ze bewaren het monster altijd nog een poosje, en ze kunnen het daardoor ook nog verder onderzoeken. We laten nu uit datzelfde monster toch de mineralen en sporenelementen nog analyseren.
Terug naar boven Go down
Natural Horsetrainer

Aantal berichten : 698
Registratiedatum : 17-01-12

BerichtOnderwerp: Re: Nilam ook hoefbevangen?   wo 19 feb 2014 - 11:17

Hè begrijp ik nou goed dat je 3 insuline-resistente paarden hebt, die alledrie hoefbevangen zijn danwel daar tegenaan zitten, maar dat je voer niet (te) hoog in suikers is? En dat ook geen van de paarden cushing heeft?
Terug naar boven Go down
http://naturalhorsetrainer.nl
Mai
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Nilam ook hoefbevangen?   wo 19 feb 2014 - 12:16

Jeetje Monique, dit begint echt een onbegrijpelijk mysterie te worden verontwaardiging ........

Joyce

Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10

BerichtOnderwerp: Re: Nilam ook hoefbevangen?   wo 19 feb 2014 - 19:56

bizar monique.
En wat krijgen ze als krachtvoer? gewoon voor de volledigheid knipoog.

wat betreft de beweging in het algemeen bij paarden en het vertrouwen dat het paard als deze eraan toe is, zelf wel gaat lopen (los van Dean), deel ik deze mening niet geheel.
Paarden zijn ook gewoonte dieren, als ik een paar dagen alleen maar op stal voer, dan word er minder dan wel, niet meer naar het stukje bos gelopen.
ik ben ervan overtuigd dat paarden niet standaard zomaar uit zichzelf gaan lopen en ik kan me ook voorstellen dat een paard met pijn, minder gaat bewegen maar ook als de pijn minder word, dit dier dan in een bepaalde circel zit en daar niet zomaar uit zichzelf uit zal komen.

Er zijn genoeg verhalen van stalpaarden bekend die niet eens meer de stal uitgaan, gewoon omdat ze " niet beter weten".
dus ik zelf zou de verantwoording niet geheel bij het dier leggen, nogmaals, ik kan niet inschatten of dean nu wel of niet gestimuleerd moet worden, dat er meerdere theorieën over zijn, dat is me wel duidelijk, dat dit het soms extra moeilijk maakt, ook.  verwarring 
Terug naar boven Go down
http://www.twh-mm.nl
Wieteke

Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

BerichtOnderwerp: Re: Nilam ook hoefbevangen?   do 20 feb 2014 - 0:17

Raar zeg, van dat voer. Hebben ze in de periode voor het bevangen raken (of er tegenaan zitten) ook niet veel gevallen blad kunnen eten of zo? Bij Dibble heb ik het vermoeden dat al het gevallen blad voor haar misschien net de spreekwoordelijke druppel is geweest (vooral omdat de weersomstandigheden op de betreffende dagen niet op een hoog HB-risico duidden). Geen idee of het dan te wijten zou zijn aan suikers/NSC in het blad of bijv. bepaalde schimmels, maar in elk geval ga ik het blad volgend jaar zo goed mogelijk proberen weg te halen.

Dibble heeft trouwens alleen maar heel erg moeilijk gelopen (een week of 2, waarschijnlijk toen de ontsteking nog echt actief was), en nooit die specifieke bevangenheidsstand laten zien. Waarschijnlijk doordat ik de hoeven zelf geregeld bijvijl en afrond, en er dus weinig krachten van buitenaf op de lamellen terecht zijn gekomen. Gelukkig had ik haar hoeven een paar weken voor het HB worden nog gedaan, waardoor er later niets aan de stand veranderd hoefde te worden. Wel vijl ik ze sindsdien trouw elke week of twee weken bij.

Over het beweging geven lees en hoor je inderdaad veel tegenstrijdige adviezen. Mijn dierenarts adviseerde om absoluut geen beweging af te dwingen en het water en hooi vlak bij elkaar aan te bieden. Ik hoefde haar bewegingsruimte trouwens niet te beperken, maar anders had ik dat waarschijnlijk toch niet gedaan, omdat dat erg tegen m'n gevoel in zou gaan. Een belangrijke reden hiervoor is dat Dibble van zichzelf erg flegmatiek is, en ik dus niet bang was dat ze te veel zou bewegen. Ook scheelt het natuurlijkdat zij alleen samen met haar zoon staat, die ook rustig is en haar nooit zou opjagen of wegjagen.

Wel ben ik zo snel mogelijk de pijnstilling gaan minderen. Ik wilde wel de scherpe randjes wegnemen, maar niet dat Dibble overmoedig zou worden (al geloof ik dat je flink zou moeten overdoseren om bij acute HB de pijn helemaal weg te nemen).
Terug naar boven Go down
MoniqueBuu

BerichtOnderwerp: Re: Nilam ook hoefbevangen?   do 20 feb 2014 - 4:26

Natural Horsetrainer schreef:
Hè begrijp ik nou goed dat je 3 insuline-resistente paarden hebt, die alledrie hoefbevangen zijn danwel daar tegenaan zitten, maar dat je voer niet (te) hoog in suikers is? En dat ook geen van de paarden cushing heeft?
Klopt Marja. Maar een paard kan toch wel IR hebben, zonder dat er Cushing achter zit? Toen Dean getest is, had onze DA het over EMS, het Equine Metabolism Syndrom, oftewel een metabolisme probleem.
Het is wel zo zoals andere Marja ook al zegt, dat het een onbegrijpelijk mysterie begint te worden. Ik had echt verwacht dat de voordroog hoog in de suikers zou zitten, maar niet dus.

Aan krachtvoer kregen ze bijna niets, enkel een kleine hoeveelheid Equifyt. Dat is melassevrij, er zitten geen conserveringsmiddelen in, en volgens mij ook weinig andere 'rommel'. Het lijkt mij, dat dat niet de oorzaak kan zijn, maar we zijn er wel per direct mee gestopt het hen te geven. Als de andere paarden brokjes krijgen, dan krijgen deze 3 een klein beetje Pre Alpin Aspero van Agrobs, met een schepje Natuurmix van de Paardendrogist en een schepje GlucoBalance.

Gevallen blad is al langere tijd niet meer aanwezig, dus kan het ook niet zijn.

We puzzelen nog wel een poosje door zo. Er zijn ons ook al diverse gedachten/oorzaken door het hoofd gegaan, maar zijn er nog niet uit.
Terug naar boven Go down
inge

Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

BerichtOnderwerp: Re: Nilam ook hoefbevangen?   do 20 feb 2014 - 5:14

paarden kunnen idd IR hebben zonder cushing EMS zou ook nog kunnen.
Soms kan het ook zijn dat de verschijnselen lijken op IR of EMS maar dat er een mineralen onbalans is.

Kwam een stuk tegen over suikers en gras en voordroog en zo.
Daarin stond dat het voor kan komen dat daar minder suiker in kan zitten dan gewoon hooi omdat het fermentatie proces nog even door gaat terwijl dit in hooi al gestopt is.
Maar als ik het goed zeg kan het eiwit gehalte weer hoger zijn dan in hooi.
Ik zal het stukje eens opzoeken. En ja wederom in het engels....

een lastig vraagstuk.

Terug naar boven Go down
Natural Horsetrainer

BerichtOnderwerp: Re: Nilam ook hoefbevangen?   do 20 feb 2014 - 7:10

Ja, IR kan ook zonder Cushing, maar als een paard óók Cushing heeft, dan heb je in elk geval de oorzaak van de IR te pakken.

Wat een moeilijke situatie!

Een mineralenonbalans kan ook veel doen. Ik zeg niet dat het bij de oorzaak is hoor, maar misschien heb je iets aan mijn ervaring:

Menglöd is sinds ik haar heb al te dik en niet op een goed gewicht te krijgen. Vorig jaar zomer liep ze een tijdje erg gevoelig en achteraf gezien zat ze toen denk ik tegen een bevangenheid aan (toen dacht ik dat de hoeven wellicht te kort waren, maar toen ze in de herfst vrij snel eindelijk eens wat afviel, verdween die gevoeligheid ook direct). Sindsdien krijgt ze nog maar beperkt gras en heeft ze geen problemen met de hoeven meer gehad. Wel hield ze die harde vetopslag in manenkam en op de schouders.

Sinds kerst 2013 voer ik nu de Balancer van jepaardgezondenfit.nl.
Nu heeft ze minder harde vetopslag en ook haar buik ziet een stuk slanker uit. Ik kende haar niet anders dan met een enigszins bolle buik. En dat dus na 2 maanden anders voeren.

Dit voer bevat geen ijzer omdat het ervan uit gaat dat de meeste paarden dit veel te veel binnen krijgen. En dat belemmert dan o.a. de opname van koper.
Of het ook IR kan veroorzaken weet ik eigenlijk niet, zo ver heb ik me er nog niet in verdiept...
Terug naar boven Go down
MoniqueBuu

BerichtOnderwerp: Re: Nilam ook hoefbevangen?   do 20 feb 2014 - 8:17

@ Inge:Dat er minder suikers in voordroog kan zitten, heb ik ook pas gelezen, volgens mij in de Vrijruiter. En eergister had ik een man van de BLGG aan de telefoon, en die zei dat ook. Inderdaad, doordat het fermentatieproces suikers neemt.

@ Marja: ik heb die site gelijk even bekeken. Daar staan echt hele interessante dingen op! Hier heb ik zeker wat aan.
Terug naar boven Go down
inge

BerichtOnderwerp: Re: Nilam ook hoefbevangen?   do 20 feb 2014 - 21:04

ha dan was het daar dat ik het gelezen heb. Wist dat her vrij recent was
Maar er zijn wel meer factoren die meespelen denk ik.

Er waren bij ons op de wei een groepje die een analyse hadden laten maken tussen ijslands hooi, dus import uit ijsland
en nederlands hooi
toen bleek dat er in het ijslandse hooi veel meer suiker zat dan in de nederlandse versie.
Zij vonden dat erg vreemd. Beide waren verpakt in plastic trouwens. dus wel vergelijkbaar.

ik verbaasde mij er niet echt over omdat ijsland naar verhouding veel kouder is dan hier en het gras dus meer suiker nodig heeft om te overleven. suikers bevriezen namelijk niet zo snel. maar zij hadden daar echt niet bij stil gestaan.
Alles wat uit ijsland komt moet natuurlijk goed zijn voor ijslanders :-) want die leven daar al jaren zonder problemen.
maar ja klimaat verschillen slaan we daarbij even over. Die paarden daar kunnen het ook beter hebben, zij verbruiken het daar ook, en hier niet echt nodig.

Terug naar boven Go down
Mai
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Nilam ook hoefbevangen?   do 20 feb 2014 - 23:41

Ik denk niet dat er zoiets is als 'IJslands hooi' of 'Nederlands hooi', als een vaststaand begrip dat altijd hetzelfde is. Zowel in IJsland als in Nederland heb je vele verschillende soorten hooi, afhankelijk van vele factoren waaronder het gras gegroeid, gedroogd en geoogst is. Toevallig kwam uit deze analyse die Inge noemt dat deze IJslandse partij hooi veel meer suiker bevatte dan deze Nederlandse partij, maar ongetwijfeld zou een analyse van andere partijen hooi uit IJsland en Nederland precies het tegenovergestelde kunnen uitwijzen, nl. IJsland weinig suiker en Nederland veel. Het gevaar is heel groot dat mensen uit zo'n eenmalige (of kleinschalige) vergelijkende analyse conclusies gaan trekken, net zoals de conclusie waarover ik het al eerder had, dat na een analyse van een partij hooi uit de Duitse Eifel, die een zeer hoog ijzergehalte had, ineens beweerd werd dat 'Eifel-hooi giftig is'.
Het zou net zoiets zijn als dat je één Amsterdammer en één Rotterdammer met elkaar vergelijkt; de Amsterdammer is toevallig kort en de Rotterdammer lang. Om dan te zeggen dat alle Amsterdammers kort en alle Rotterdammers lang zijn zou iedereen een belachelijke conclusie vinden. En toch is dit precies wat er heel vaak gebeurt bij onderzoeken, bv. dit onderzoek naar verschillen in hooi. Ik vind dat echt gevaarlijk want als een verhaal eenmaal de wereld in is geslingerd is het niet zomaar weer ontkracht.

árangur

Aantal berichten : 164
Registratiedatum : 03-03-11
Leeftijd : 38

BerichtOnderwerp: Re: Nilam ook hoefbevangen?   do 20 feb 2014 - 23:46

Árangur is wel vier keer op cushing getest maar hij had dit écht niet.
Wel had hij dus IR, en naar mijn mening EMS maar dat kun je volgens mij niet testen.
En hij was dus bevangen, maar waardoor is een raadsel. Er zijn zóveel dingen die het kunnen triggeren.
Bij hem lag het zo dicht aan de oppervlakte, vanwege zijn IR/EMS én een mineralen onbalans, waar hij al jaren meer tobde.
Dus een kleine temperatuurschommeling, lichte stress, verandering in dieet (ander hooi) was voldoende om het emmertje te doen overlopen
Ik kon het proces met geen mogelijkheid meer omkeren, niet met dieet (wat hij al kreeg daarvoor dus kon ik vrij weinig aan veranderen) niet met medicatie en niet met alternatieve therapie.
Het stilstaan wat verplicht was, verergerde weer andere zaken, zoals zijn slechte longen en ook het hele functioneren van de rest van het lichaam
Dat is dus het aller vervelendste aan deze aandoening, dat je bijna niet kunt achterhalen waar het nou precies vandaan komt (tenzij ze losbreken en een voerton leeg vreten dan is het duidelijk)
De oorzaak is niet altijd direct in voeding gelegen. Het kan ook een opeenstapeling van dingen zijn.
Terug naar boven Go down
Mai
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Nilam ook hoefbevangen?   vr 21 feb 2014 - 2:42

árangur schreef:
De oorzaak is niet altijd direct in voeding gelegen. Het kan ook een opeenstapeling van dingen zijn.

Ik denk dat dat eigenlijk altijd zo is bij stofwisselingsproblemen zoals IR, EMS, zomereczeem, hoefbevangenheid. En ga dan maar eens uitzoeken wélk 'druppeltje' de emmer deed overlopen...

Wat ik in dit topic geloof ik nog niet langs heb zien komen is het gewicht van het paard. Want wat je ook voert, als een paard sowieso al te dik is, is zijn stofwisseling eigenlijk al niet meer zoals deze moet zijn, en te dik zijn kan op zich al de directe aanleiding zijn voor ernstige stofwisselingsproblemen. Maar ik neem aan dat je daar zelf ook al wel aan gedacht hebt, Monique knipoog.

MoniqueBuu

BerichtOnderwerp: Re: Nilam ook hoefbevangen?   za 22 feb 2014 - 2:07

Zeker Marja. Maar wat ik onlangs las, dat de HB en IR evenredig omlaag gaan met het verlagen van het gewicht, gaat voor Dean helaas ook niet op. Hij is inmiddels heel veel kilo's kwijt, maar heeft nog steeds een zeer extreem hoog insuline-gehalte. En helaas heeft hij sinds een week of 2 weer een terugslag in z'n beweging (hij is niet HB op dit moment, maar loopt wel heel erg zo alsof hij dat wel is, en loopt daardoor weer vele malen minder), waar hij weer niet uit lijkt te komen.

Nilam gaat gelukkig weer bijna helemaal goed. Naffi heeft sinds donderdag speciaal beslag, waar hij fijn op kan lopen. Zonder beslag loopt die nog wel moeilijk. Dean hebben we ook maar weer geprobeerd op beslag (zelfde als Naffi nu, deze heeft Dean nog niet eerder gehad), maar ook dat lijkt hem weinig te helpen.
Terug naar boven Go down
inge

BerichtOnderwerp: Re: Nilam ook hoefbevangen?   za 22 feb 2014 - 2:14

Marja heb je ook wel weer gelijk in hoor 1 partij zegt niet alles.
Maar geeft wel een indicatie van wat je van ver haalt wil niet altijd goed zijn. Of zo maar blindelings er op vertrouwen dat bepaalde verkoop technieken zeggen dat....enz...
Er kan zelfs verschil zitten tussen twee pakken hooi van het zelfde stuk land. Maar ja je moet ergens een begin maken.

Fijn dat het weer een stukje beter gaat. Elk miniem stapje is er eentje en geeft hoop.

Terug naar boven Go down
árangur

Aantal berichten : 164
Registratiedatum : 03-03-11
Leeftijd : 38

BerichtOnderwerp: Re: Nilam ook hoefbevangen?   do 27 feb 2014 - 20:53

hoe is het nu met dean?
Terug naar boven Go down
MoniqueBuu

BerichtOnderwerp: Re: Nilam ook hoefbevangen?   vr 28 feb 2014 - 4:07

Ik geloof dat Dean steeds een heel klein beetje beter wordt. Ik blijf zo wel twijfelen of hij het wel gaat halen. In ieder geval houd ik er rekening mee, dat het dan nog vele maanden gaat duren.

Naffi gaat mijns inziens ook niet echt snel genoeg vooruit. Gelukkig loopt Nilam weer behoorlijk goed. Met hem wil ik graag binnenkort beginnen met rijden. Kijken of het beleren niet teveel stress geeft, omdat stress ook weer nadelig kan werken.
Terug naar boven Go down
MoniqueBuu

BerichtOnderwerp: Re: Nilam ook hoefbevangen?   vr 7 maa 2014 - 1:51

Nieuwe update: we hebben eindelijk alle uitslagen binnen van het voordroog, en het is prachtig spul. Het kan geen enkele aanleiding geven tot het triggeren van de IR, om de paarden HB te laten raken. Enerzijds fijn, nu hoeft de fouragehandel niet alles weer op te halen. Anderzijds wordt het raadsel steeds groter, waarom die drie jongens hier stuk voor stuk HB raken.

Gelukkig gaan ze wel alle drie goed vooruit nu. Naffi staat sinds 2 weken op speciaal beslag. In het begin vond ik hem niet snel genoeg vooruit gaan. Maar inmiddels is hij weer mee geweest voor een hele korte wandeling. Hij loopt bijna goed nu.
Nilam ging sneller de goede kant weer op, zodat we hem niet op beslag gezet hebben. Hij heeft samen met Naffi dinsdag z'n eerste wandelingetje gemaakt. We zijn naar de oude bak van de ruitervereniging gewandeld. Die ligt hier aan de rand van het bos, een paar honderd meter verderop. Met Nilam wil ik daar ook naartoe gaan voor het beleren, omdat we de paddock nog steeds bezet hebben. Gister ben ik daar ook met Nilam heen gegaan, nu met hem alleen, om wat grondwerk daar te doen. Dat vond hij helaas zo eng, en was zo stressvol, dat we nu even heel hard moeten duimen, dat hij niet van deze stress terugschiet in HB.
Naffi en Nilam zijn nu 's middags weer bij op het pad. En ook dat is voor ons wel spannend, want de paarden zijn weer volop aan het randjes snoepen.

Ook Dean staat sinds 2 weken weer op speciaal beslag, nu zelfde soort als Naffi, maar voor Dean nog een zacht laagje er extra tussen. We hebben voor hem opnieuw toch maar weer voor beslag gekozen, omdat er misschien teveel beweging zit in de harde hoefwand, omdat de lamellenlijn behoorlijk breed is onderaan.
In eerste instantie leek het hem niet te helpen, maar inmiddels gaat het zo 'goed' met hem, dat we het aandurfden hem eergister voor het eerst sinds maanden weer eens uit de paddock te halen, voor een heel kort wandelingetje. Dit heeft hem zo goed gedaan, dat we het aandurven hem binnenkort weer in de groep te zetten. Daarvoor moeten we dan eerst nog wel zorgen, dat hij geen randjes meer kan snoepen. Waarschijnlijk komt komende week een kraantje, om alle grasrandjes tot voorbij het draad weg te scheppen.
Dean zal dan ook weer van dat voordroog krijgen, waarvan we dachten dat het daar aan lag. Dus ook dat zal nog spannend zijn. Maar ook Nilam en Naffi kunnen dat nu 's middag nog een beetje eten, bij hen gaat het gelukkig goed. Voor Dean wordt het erop of eronder.
Terug naar boven Go down
Natural Horsetrainer

BerichtOnderwerp: Re: Nilam ook hoefbevangen?   za 8 maa 2014 - 10:23

Fijn dat er kleine verbeteringen zijn!
Maar het blijft dus nog wel even spannend allemaal... En vooral: één groot raadsel waar dit nu toch vandaan komt??? Dat lijkt me zó frustrerend!
Terug naar boven Go down
MoniqueBuu

BerichtOnderwerp: Re: Nilam ook hoefbevangen?   wo 9 apr 2014 - 0:27

We zijn inmiddels een aantal weken verder, waarin ik heel erg veel bijgeleerd heb. Op 19 maart is Natascha Bos van www.blauwehengst.nl bij Dean geweest. Daarna is het bij mij allemaal in een stroomversnelling gekomen. Haar visie op insulineresistentie geeft me eindelijk het gevoel dat het over Dean gaat. Ik begin te begrijpen wat er allemaal in zijn lichaam gebeurt.

Een onderdeel van de behandeling die Natascha geeft, is lymfedrainage. Dean kon daar echter maar heel weinig van hebben, doordat hij zo ernstig verstoord is. Natascha stelde daarom voor, dat ik dat zelf zou leren uitvoeren. Dat zou op 2 manieren kunnen, echt heel specifiek gericht op Dean, of een algemene basiscursus volgen. Ik heb gekozen voor dat laatste, zodat ik daarmee eventueel ook andere paarden zou kunnen helpen. Toevallig gaf ze een dikke week later zo'n 4-daagse basiscursus, hier redelijk in de buurt. Van de theorie in die cursus heb ik nog weer heel veel opgestoken. Nu al die info ook alweer een week aan het bezinken is, is er mij ook een lampje gaan branden, wat er gebeurt is bij Nilam en Naffi.
Op dit moment ben ik er gewoon helemaal emotioneel van. Het geeft heel veel rust, dat ik het nu allemaal begrijp, en dat ik handvaten gekregen heb om hen te helpen.

Over Dean maak ik me nog steeds best zorgen hoor, en dat deelt Natascha ook wel met mij. Dat hij op zo'n jonge leeftijd al zo vreselijk verstoord is, dat is wel heftig. Maar tot Natascha hier kwam, (of eigenlijk ook nog steeds de 1e week daarna wel), voelde ik me heel erg hopeloos over Dean. En die hopeloosheid is weg! Vooral Dean is daar heel blij mee, want die blijft positief de wereld in kijken. Daar heb ik nog steeds grote bewondering voor. We hebben nog een hele lange weg te gaan, maar ik heb nu sterk het gevoel dat we eindelijk op de juiste weg zijn.
Terug naar boven Go down
Mai
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Nilam ook hoefbevangen?   wo 9 apr 2014 - 2:00

Wat fijn voor je Monique glimlach!
Het doet vaak goed om te begrijpen hoe een proces in elkaar steekt. Al is er dan nog steeds een probleem, je hebt het gevoel er wat meer grip op te krijgen i.p.v. dat je alleen maar voortdurend twijfelt en onzeker bent.
Die lymfedrainage, is dat een soort massage of zo?

MoniqueBuu

BerichtOnderwerp: Re: Nilam ook hoefbevangen?   wo 9 apr 2014 - 2:49

Lymfedrainage is inderdaad een soort massage, maar een hele lichte, met weinig druk. Doordat lymfe ook heel dicht bij de oppervlakte zit, kun je dat met zo weinig druk al bereiken.
Terug naar boven Go down
inge

BerichtOnderwerp: Re: Nilam ook hoefbevangen?   wo 9 apr 2014 - 3:03

Ik ken het  knipoog  hoor er veel goede verhalen over. En ook mensen die de cursus gevolgd hebben zijn altijd vol van de info en daarna gaan ze thuis aan de slag en zijn helemaal tevreden over het hoe en wat.
Leuk dat jij het nu ook kan / doet.

T is moeilijk als een systeem op zijn gat gaat en je moet gaan zoeken wat nu gaat werken en wat niet.
Soms een lange weg te gaan, maar hou je vast aan elk lichtpuntje. Zolang de pony het niet opgeeft moet jij het zeker ook niet doen.
Samen komen jullie er wel.

Vergeet niet dat ze nu ook volop aan het verharen zijn. Dit kost onnoemlijk veel energie van paarden / pony's die niet helemaal fit zijn.
Ze kunnen dan ook een extra dipje krijgen.
Terug naar boven Go down

Nilam ook hoefbevangen?
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 2 van 3Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3  Volgende

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over de paarden :: Gezondheid en verzorging-
Ga naar: