Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Het gangenpaard

Ga naar beneden 
+5
inge
Jolies Allures
MoniqueBuu
Wieteke
AC!
9 plaatsers
Ga naar pagina : Vorige  1, 2
AuteurBericht
AC!

AC!


Aantal berichten : 170
Registratiedatum : 25-07-13
Leeftijd : 37
Woonplaats : Amsterdam

Het gangenpaard - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het gangenpaard   Het gangenpaard - Pagina 2 Emptydi 4 feb 2014 - 1:53

Dank je Monique! Dan wordt dat het tweede boek dat ik ga aanschaffen glimlach !

Overigens mijn liefde voor die kleine (en dat bedoel ik liefkozend) IJslanders werd van het weekend weer even aangewakkerd toen ik een groepje tegen kwam bij het wandelen op de hei. Ik heb er vroeger een aantal jaar een gereden en was toen helemaal verliefd op die van "mij".
Mijn vriend was ook met me mee en had er nog nooit een live gezien.. Hij moest wel even slikken over de grootte.. Maar zei tegelijk ook dat hij alles uit wil proberen. Nu is mijn vriend nog een beginnende ruiter (met alles wat daarbij hoort) hij is 178 en zo'n 80 kilo.. Wat vinden jullie hiervan in combinatie met een IJslander? Het zullen geen zware ritten gaan worden maar gewoon "leuke" recreatieve buitenritjes.. Ik kom nogal tegenstrijdige berichten tegen over wat een IJslander zou kunnen dragen en wil graag van jullie (de experts/ervaringsdeskundige) weten wat jullie ervan vinden.
Ik sluit geen enkel ras uit.. Vind de MM's bijvoorbeeld ook heel heel erg mooi! Maar een IJslander is kwa prijs weer iets aantrekkeler.. Ik wil in ieder geval goed beslagen ten ijs komen (rare beeldspraak in deze context haha) als we straks tot aankoop over gaan.. Maar dat het een gangenpaardje gaat worden.. Dat staat inmiddels wel vast  compliment grijns 
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Het gangenpaard - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het gangenpaard   Het gangenpaard - Pagina 2 Emptydi 4 feb 2014 - 3:30

AC! schreef:
Mijn vriend was ook met me mee en had er nog nooit een live gezien.. Hij moest wel even slikken over de grootte.. Maar zei tegelijk ook dat hij alles uit wil proberen. Nu is mijn vriend nog een beginnende ruiter (met alles wat daarbij hoort) hij is 178 en zo'n 80 kilo.. Wat vinden jullie hiervan in combinatie met een IJslander?

Een ruiter van 1,78 m en 80 kilo is voor een ijslander doorgaans geen probleem. Ik zeg 'doorgaans' want ze zijn natuurlijk allemaal verschillend. Mijn man Richard is 1,80 m en ook zo rond de 80 kilo, dus dat is vergelijkbaar met jouw man. Richards paard is 1,45 m stokmaat maar wel vrij smal in de borst. Dit is het beeld wat daarbij hoort:

Het gangenpaard - Pagina 2 Foto800-LXAL8IZH

Het gangenpaard - Pagina 2 Foto800-EUYA74KY

Ik vind dat prima in harmonie. Maar we hebben ook een heel elegant, fijn en klein merrietje van 1,30 m stokmaat en dat vind ik dan weer niet echt een ijslander voor hem. Niet dat de stokmaat trouwens altijd de doorslag geeft hoor, want er zijn ook ijslanders van 1,30 - 1,35 m stokmaat die breed zijn, en een flinke borstdiepte, sterke achterhand en stevige benen hebben en daar zou ik gerust een ruiter van 1,80 m/80 kg op durven zetten. Voor mij geeft dus de stevigheid van lijf en benen de doorslag. Een grote stokmaat kan nl. ook betekenen dat het paard heel lange benen heeft en verder heel fijn en elegant gebouwd is en bv. ook nog een vrij lange, weke rug heeft. Kortom, zo'n paard is veel minder sterk dan een kleine, stevige. Het hangt er dus helemaal vanaf wat voor type het is.

Zeker als jouw man een beginnende ruiter is zou ik hem alleen op een stevige (dus niet per se heel grote), stabiele ijslander zetten die van nature een goede lichaamsbalans heeft.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
AC!

AC!


Aantal berichten : 170
Registratiedatum : 25-07-13
Leeftijd : 37
Woonplaats : Amsterdam

Het gangenpaard - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het gangenpaard   Het gangenpaard - Pagina 2 Emptydi 4 feb 2014 - 3:45

Jeetje wat een top reactie weer  compliment !! Ik blijf dit echt een geweldig forum vinden.. Zoveel eerlijkheid, openheid en hartelijkheid!

Super bedankt voor de foto! Nu krijg ik een heel mooi beeld! Ik had ook het vermoeden dat het best zou moeten kunnen.. Maar dan heb je van die enge bokt topics en dergelijk waar je bijna van zou gaan denken dat je alleen een paard kan bezitten en berijden als je toch minimaal Deurne heb afgerond..  frustratie 
Echt heel erg bedankt!! Ik ga de foto's straks gelijk aan mijn man laten zien.. Helpt helemaal dat jouw man ook een echte man is zeg maar haha. Tot nu toe kwam ik eigenlijk alleen maar foto's tegen van mannen die niet echt in de buurt van die van mij kwamen haha! Dit lijkt er meer op!

Het voordeel is dat we nog opzoek zijn en dus van alles kunnen afwegen.. Ik zie het al voor me twee IJslanders aan huis.. Maar hou alle opties nog open.. Naja bijna alle.. Want het paardje komt er.. Aan huis.. En met een extra gang als het even kan lekker
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Het gangenpaard - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het gangenpaard   Het gangenpaard - Pagina 2 Emptydi 4 feb 2014 - 4:24

Anne, misschien is het een idee om ter oriëntatie over het ras een keertje te gaan kijken bij (IJslander)Stoeterij van 't Ilperveld in Den Ilp, niet zo ver van Amsterdam. Jaap en Yvonne Groven zijn aardige mensen met veel verstand van zaken en eerlijk over hun paarden. Ze hebben veel paarden staan, van alle leeftijden, zodat je een indruk kan krijgen van verschillende types. Yvonne is ook natuurgeneeskundige en osteopaat voor dieren en heeft een holistische kijk op het houden van paarden. Er staan ook altijd veel paarden te koop. Misschien een idee?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
AC!

AC!


Aantal berichten : 170
Registratiedatum : 25-07-13
Leeftijd : 37
Woonplaats : Amsterdam

Het gangenpaard - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het gangenpaard   Het gangenpaard - Pagina 2 Emptydi 4 feb 2014 - 4:35

Ik heb de site gelijk even bekeken Marja! Ziet er zeer goed uit! Mooie paarden ook!
Zodra ik wat mobieler ben ga ik zeker een keer een afspraak maken. Jeetje dat er zo dicht in de buurt ook iets zit is voor mij echt een eye opener! Dank je wel!
Terug naar boven Ga naar beneden
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

Het gangenpaard - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het gangenpaard   Het gangenpaard - Pagina 2 Emptydi 4 feb 2014 - 6:03

wat betreft MM en ijslander, ik ken zelfs mensen die met die 2 rassen gaan kruisen haha.
In belgie staan er inmiddels een paar.
Ik sluit me geheel bij Marja aan, hoogte zegt niet alles, de bouw en stevigheid geeft veel meer meerwaarde.
Mijn man die best stevig is, toch net ff wat grover gebouwd dan de man van Marja knipoog. Die heeft in brazilie op een paardje van rond de 1.50 gereden, dat ging prima.

Ik ga ook eens die site bekijken.
dank Marja.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Het gangenpaard - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het gangenpaard   Het gangenpaard - Pagina 2 Emptydi 4 feb 2014 - 6:50

Joyce schreef:
wat betreft MM en ijslander, ik ken zelfs mensen die met die 2 rassen gaan kruisen haha.

Oh ja??? Wat leuk zeg! Wie dan hilarisch ?????
(effe verklappen voor degenen die het nog niet weten: als alles goed gaat krijgen in juli twee van mijn ijslandermerries - Ánaegja en haar dochter Sefja - een veulen van een Mangalarga Marchador hengst! Hoe zullen we dat eens noemen... een 'IJsmarchador'?)

Citaat :
In belgie staan er inmiddels een paar.

Hee, dat wist ik niet. Zijn daar ook foto's van, Joyce?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

Het gangenpaard - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het gangenpaard   Het gangenpaard - Pagina 2 Emptydi 4 feb 2014 - 6:57

ik zal eens foto's vragen. ik ken ze niet persoonlijk maar weet wel wie die kruisingen heeft "gemaakt".
Ja spannend he, de kids van Aquino, optimistisch dat jij ze in juli verwacht, ik verwacht ons hengst veulen in augustus.
Delicia gaat meestal tot bijna 12 maanden dracht en tot nu toe hengstjes in de kleur van de vader, dus ik zeg, een valk hengst.
lol
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
AC!

AC!


Aantal berichten : 170
Registratiedatum : 25-07-13
Leeftijd : 37
Woonplaats : Amsterdam

Het gangenpaard - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het gangenpaard   Het gangenpaard - Pagina 2 Emptydi 4 feb 2014 - 6:58

Waah ik wilde net vragen wie daarmee ging kruizen hahaha.. Toen liep mijn telefoon vast en kon ik mijn reactie niet plaatsen.. En vervolgens zie ik jouw post Marja! Wat onwijs leuk en spannend!
Ik ben inderdaad ook heel benieuwd naar hoe dat eruit ziet..  camera 
Jeetje THE best of two worlds..  hoera kwijl 
Terug naar boven Ga naar beneden
AC!

AC!


Aantal berichten : 170
Registratiedatum : 25-07-13
Leeftijd : 37
Woonplaats : Amsterdam

Het gangenpaard - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het gangenpaard   Het gangenpaard - Pagina 2 Emptydi 4 feb 2014 - 7:01

Ik stem voor Margalarga-lander  knipoog  offff IJslandse Marchador  knipoog  ik ben nu al fan  hoera 
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Het gangenpaard - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het gangenpaard   Het gangenpaard - Pagina 2 Emptydi 4 feb 2014 - 8:45

Joyce schreef:
Ja spannend he, de kids van Aquino, optimistisch dat jij ze in juli verwacht, ik verwacht ons hengst veulen in augustus.
Delicia gaat meestal tot bijna 12 maanden dracht en tot nu toe hengstjes in de kleur van de vader, dus ik zeg, een valk hengst.
lol

Ja, valkjes wil ik OOK!
En inderdaad kunnen ze evengoed pas in augustus komen. Hoewel ik al wel vaak heb gehoord dat merries die laat in het seizoen zijn uitgerekend vaak wat eerder veulenen; en ook andersom: merries die vroeg in het seizoen zijn uitgerekend veulenen vaak juist wat later. Het zal wel met gunstiger of ongunstiger omstandigheden (warmte, veel/weinig gras) te maken hebben. Hoe dan ook, het blijft altijd spannend, die laatste periode hyper !
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 54
Woonplaats : Dwingeloo

Het gangenpaard - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het gangenpaard   Het gangenpaard - Pagina 2 Emptydi 4 feb 2014 - 19:37

Dat gaat voor Delicia niet op. Haar eerste zoon die bij Joyce geboren is, kwam op 12 september (2008) ter wereld.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

Het gangenpaard - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het gangenpaard   Het gangenpaard - Pagina 2 Emptydi 4 feb 2014 - 20:14

dat geheugen van jou, Monique!! gaaf.
Ja klopt, ze was toen ruim 11 en halve maand dragend, dit veulen werd toen in augustus verwacht.

wat betreft de naam, ik heb de voorkeur dat er Marchador in voorkomt, mangalarga zijn er ook in andere uitvoeringen in brazilie en die tonen vaak geen gang, vandaar.
of marchador ervoor of erachter komt, maakt mij dan weer niets uit.
flexibel he.

Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Het gangenpaard - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het gangenpaard   Het gangenpaard - Pagina 2 Emptywo 5 feb 2014 - 1:17

Joyce schreef:
wat betreft de naam, ik heb de voorkeur dat er Marchador in voorkomt, mangalarga zijn er ook in andere uitvoeringen in brazilie en die tonen vaak geen gang, vandaar.
of marchador ervoor of erachter komt, maakt mij dan weer niets uit.
flexibel he.

Dan wordt het wat mij betreft toch maar de 'IJsmarchador' want een 'Marchador-IJsje' vind ik dan zeg maar iets minder hilarisch .
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

Het gangenpaard - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het gangenpaard   Het gangenpaard - Pagina 2 Emptywo 5 feb 2014 - 3:08

offff. Ijschador.
 hyper 
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
AC!

AC!


Aantal berichten : 170
Registratiedatum : 25-07-13
Leeftijd : 37
Woonplaats : Amsterdam

Het gangenpaard - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het gangenpaard   Het gangenpaard - Pagina 2 Emptywo 5 feb 2014 - 3:51

Ijschador klinkt goed  knipoog !
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Het gangenpaard - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het gangenpaard   Het gangenpaard - Pagina 2 Emptywo 5 feb 2014 - 6:23

Ja, dat klinkt ook wel lekker.
Of dan misschien nog beter 'Ischador' of 'Islador', want in het IJslands is het natuurlijk eigenlijk 'Islandshest' (IJslands paard). Dan zit er zowel IJslands als Portugees in de naam glimlach .
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

Het gangenpaard - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het gangenpaard   Het gangenpaard - Pagina 2 Emptywo 5 feb 2014 - 6:51

Marja schreef:
Ja, dat klinkt ook wel lekker.
Of dan misschien nog beter 'Ischador' of 'Islador', want in het IJslands is het natuurlijk eigenlijk 'Islandshest' (IJslands paard). Dan zit er zowel IJslands als Portugees in de naam glimlach.

hahaha, ik ben benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden.
Zowiezo erg benieuwd naar de veulens! alledrie.

afgelopen jaar, hebben we bij beide dames, bijna 12 maanden moeten wachten, ze hadden niet echt haast grinnik.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
Gesponsorde inhoud





Het gangenpaard - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Het gangenpaard   Het gangenpaard - Pagina 2 Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Het gangenpaard
Terug naar boven 
Pagina 2 van 2Ga naar pagina : Vorige  1, 2

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Praathoekje-
Ga naar: