Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Slowfeeden, of paardje-pesten?

Ga naar beneden 
+2
árangur
Jasia
6 plaatsers
AuteurBericht
Jasia

Jasia


Aantal berichten : 108
Registratiedatum : 21-07-13
Leeftijd : 30
Woonplaats : Bergen op Zoom

Slowfeeden, of paardje-pesten? Empty
BerichtOnderwerp: Slowfeeden, of paardje-pesten?   Slowfeeden, of paardje-pesten? Emptydo 19 sep 2013 - 5:18

Hoi,

Ik wil graag jullie mening over mijn experiment.....

Mijn haflinger is een kei in het bedenken van makkelijk hooi eten uit een slowfeeder.... Met als gevolg dat haar slowfeeders, geen slowfeeders meer zijn, want ze eet net zo snel als wanneer ze van de grond eet.....
Ze heeft een wand-net met mazen van 3 x 3 en ze heeft Epplejeck netten. In het begin was het echt moeilijker voor haar om eruit te eten, dus at ze langzamer dan wanneer ze van de grond at. Nu is dat effect eigenlijk weg.
Het enige voordeel van het wand-net is dat ze minder hooi verspilt. Bij de EJ-netten valt er per voerbeurt toch zeker een plak uit, op de grond, waar ze vervolgens overheen mest....
Omdat ze toch wel een beetje aan de zware kant is, wilde ik het voor elkaar krijgen dat ze minder kreeg, maar er toch langer over deed.
Dus nu ben ik gaan experimenteren met twee EJ-netten over elkaar en dan is het écht een slowfeeder.
Ze krijgt maar héééééle kleine plukjes per hap uit het net en doet mega lang met haar hooi.
Maar wat vinden jullie, is het slowfeeden, of paardje-pesten??

Ze krijgt 's nachts 4 á 5 plakken in het wand-net (wat ze dus 'makkelijk' kan eten) en dan een plak of 3 in het 'dubbele' EJ-net. Ze doet ongeveer 7 uur over het wand-net en het EJ-net hangt de hele dag nog wat hooi in.
's Middags krijgt ze dan een plakje hooi uit het wand-net, zodat ze nog een keertje 'makkelijk' kan eten. Het EJ-net hangt er dus eigenlijk als 'bezigheidstherapie' en om te zorgen dat ze niet te lang zonder ruwvoer staat.

Is dit een goede methode? Of is het sneu voor mijn haflinger-beest?

Groetjes Jacyntha
Terug naar boven Ga naar beneden
árangur

árangur


Aantal berichten : 164
Registratiedatum : 03-03-11
Leeftijd : 44
Woonplaats : Bodegraven

Slowfeeden, of paardje-pesten? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Slowfeeden, of paardje-pesten?   Slowfeeden, of paardje-pesten? Emptydo 19 sep 2013 - 9:10

zolang ze er niet gefrustreerd van wordt, is het geen pesten. Zeker niet als je nog een relatief makkelijk net erbij hebt.

maarre........ ik weet niet hoe dik jouw hooi plakken zijn, maar ik vind wel dat je érg veel hooi geeft, als je paard te dik is? Misschien een optie om het af te wegen? mijn ijslander moet afvallen hij krijgt nu 5 kilo per dag, dat zijn 2 á 3 plakken....... aangevuld met een dikke plak stro (in de inloopstal ligt vlas) en dit is zonder weidegang erbij. Ik geef alles inderdaad ook in 2 netten over elkaar heen (zelfgemaakte netten van aanhangernet, mazen van 3 x 3)
Terug naar boven Ga naar beneden
jannekevedder

jannekevedder


Aantal berichten : 70
Registratiedatum : 13-11-12
Leeftijd : 41
Woonplaats : Peize

Slowfeeden, of paardje-pesten? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Slowfeeden, of paardje-pesten?   Slowfeeden, of paardje-pesten? Emptydo 19 sep 2013 - 21:27

Vind het persoonlijk ook geen pesten hoor. Met een dubbele net doet ze dus veel langer met het hooi. Dit houd haar dus langer bezig (ook mentaal) en het lijkt mij beter voor de spijsvertering. Zo houd je de darmen mooi op gang.
Ik zou zelf alleen nog voeren uit die dubbele netten en inderdaad ook minder.
Als ik het goed begrijp krijgt je pony 8 a 9 plakken hooi per dag?
Is dat niet al zo'n 15 kilo? Of misschien nog meer? (dit doe ik even uit mijn hoofd, dus kan er ook volledig naast zitten :-) )
15 kilo is een rantsoen voor een paard van 1000 kilo toch?

Volgens mij ben je gewoon veel te goed voor je dier knipoog 
Terug naar boven Ga naar beneden
árangur

árangur


Aantal berichten : 164
Registratiedatum : 03-03-11
Leeftijd : 44
Woonplaats : Bodegraven

Slowfeeden, of paardje-pesten? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Slowfeeden, of paardje-pesten?   Slowfeeden, of paardje-pesten? Emptydo 19 sep 2013 - 23:52

het nadeel van een heel langzaam net is wel, dat er weer meer op 1 plek gestaan wordt. Als je het sneu vindt dat ze erg haar best moet doen op het hooi, zou je ook nog kunnen verdelen over meer netten (weet niet of je een PP hebt of hoe groot die is en wat de mogelijkheden zijn, maar met netten ophangen, kussen neerleggen, en een bak vullen allemaal zo ver mogelijk uit mekaar kom je al een heel eind) om beweging te stimuleren.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Slowfeeden, of paardje-pesten? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Slowfeeden, of paardje-pesten?   Slowfeeden, of paardje-pesten? Emptyvr 20 sep 2013 - 0:33

Het klinkt voor mij niet als paardje-pesten Jacyntha knipoog . Je hebt er juist goed over nagedacht en er zo voor gezorgd dat je paard langer bezig is met eten en dat is alleen maar goed. Paarden die in het wild leven in schrale gebieden moeten ook vaak hier een sprietje en daar een sprietje weghalen om hun buik vol te krijgen.

Wel ben ik het met de anderen eens dat je paard erg veel hooi krijgt. Een Haflinger is net als andere robuuste rassen (zoals fjorden, ijslanders, shetten e.d.) een heel sober paard en heeft maar weinig nodig. 's Winters (als ze niet meer op de wei gaan) krijgen mijn ijslanders hooguit 3 plakjes hooi per paard per dag en daar moeten ze het mee doen. En dan nog zijn ze vrijwel allemaal te dik...

Verder had ik dezelfde gedachte als Renske (árangur), nl. dat je misschien wat meer (kleinere?) hooinetten her en der zou kunnen plaatsen zodat je paard meer beweging krijgt.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Jasia

Jasia


Aantal berichten : 108
Registratiedatum : 21-07-13
Leeftijd : 30
Woonplaats : Bergen op Zoom

Slowfeeden, of paardje-pesten? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Slowfeeden, of paardje-pesten?   Slowfeeden, of paardje-pesten? Emptyvr 20 sep 2013 - 8:31

Dankjewel allemaal!

Ik heb het nu wel over dunnere plakjes. Ik denk dat twee plakken zo'n 1,5 kilo zijn.
Ze krijgen nu 8 plakken per dag, dus dat is 6 tot 7 kg per dag. (en de mini's snoepen ook wat van het hooi mee, zij krijgen elke dag in hun eigen stal, in een gewoon net, ook een plak. Omdat één van de mini's niet altijd in de grote stal durft te eten)
Ze krijgen geen weidehooi, maar graszaadhooi, omdat Anne geen weidehooi meer mag..

Op het moment ben ik nog bezig met het maken van een PP, ze krijgen straks in de twee uiterste hoeken een net (zo'n wand-net, maar dan dus buiten), ik denk dat ik daar het hooi in verdeel, of afwissel, zodat ze blijven zoeken. Dan hang ik de dubbele netten in de stal, omdat ik bang ben dat ze anders te lang in de regen hangen en mijn Mutsje het dan niet meer lekker vind..
Terug naar boven Ga naar beneden
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Slowfeeden, of paardje-pesten? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Slowfeeden, of paardje-pesten?   Slowfeeden, of paardje-pesten? Emptyzo 22 sep 2013 - 1:49

Ik denk dat je er verstandig aan doet om een unster te kopen, een weegstaafje waar je, je hooinet aan vast kunt hangen en zo kan zien hoe zwaar het is. Wel eerst even je net leeg wegen ;-)
Als je paard op dieeet moet dan is het verstandig om het te wegen en dan max 1,5 % van het totale NORMALE gewicht van je paard te geven.

Is je paard op het ideale gewicht en ga je echt rijden en je ziet je paard afvallen lees ribben kan je gaan tellen dan kan je naar max 2% van het lichaams gewicht gaan.

Indien je alleen graszaadhooi geeft is het verstandig om eens goed te kijken naar de vitaminen en minderalen huishouding. Die gaat nl bij graszaadhooi uit balans komen. Tijdelijk niks bijvoeren kan geen kwaad maar naarmate het langer gaat duren kijken naar uitbreidings mogelijkheden.

ENUH het is zeker geen mishandeling. Zo lang je paard geen frustraties heeft, dat merk je gauw genoeg want dan slopen ze het net ;-)
Het is wel zo dat wanneer je grotere hoeveelheden op 1 plek geeft dat ze dan wel minder bewegen. Dus beter is op meerdere plekken kleine beetjes.
Terug naar boven Ga naar beneden
Jasia

Jasia


Aantal berichten : 108
Registratiedatum : 21-07-13
Leeftijd : 30
Woonplaats : Bergen op Zoom

Slowfeeden, of paardje-pesten? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Slowfeeden, of paardje-pesten?   Slowfeeden, of paardje-pesten? Emptyma 23 sep 2013 - 1:28

Ik ben inmiddels zo ver dat ik het niet meer zielig vind voor mijn paard, maar voor mij..
Pff, wat een monster, ze weet nu al hoe ze hem tóch snel leeg kan krijgen.......

Ze krijgt naast het graszaadhooi een vitamine-brokje bij en wat Aspero (omdat ze anders de brokjes en haar medicijnen niet eet).

Als ik 1,5 procent van haar lichaamsgewicht doe, kom ik uit op 6,75 kg.
Ze krijgt ietsje meer, maar de mini's eten ook mee van het hooi wat Anne krijgt..

Het is de bedoeling dat er straks drie voerplekken komen, maar we zijn nog volop bezig aan de wei. Door het slechte weer, zieke paarden en een zieke ik, heeft het wat vertraging opgelopen... verdriet 
Terug naar boven Ga naar beneden
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Slowfeeden, of paardje-pesten? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Slowfeeden, of paardje-pesten?   Slowfeeden, of paardje-pesten? Emptyma 23 sep 2013 - 4:01

rome en aken zijn ook niet op dezelfde dag gebouwd knipoog grijns 
Terug naar boven Ga naar beneden
ama

ama


Aantal berichten : 215
Registratiedatum : 02-02-13
Leeftijd : 66
Woonplaats : Toano, RE - Italië

Slowfeeden, of paardje-pesten? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Slowfeeden, of paardje-pesten?   Slowfeeden, of paardje-pesten? Emptywo 25 sep 2013 - 9:04

Ik heb onlangs een zelfgeknoopt net uitgeprobeerd... dàt vond (dikke) Billy echt wel paardje-pesten, hij was er niet gelukkig mee en probeerde de ganse tijd om de bak stuk te kappen!
Maar hij is dan ook gewoon om grote happen met volle mond te kunnen nemen...
Na een tijdje gaf hij het gewoon op en enkel Tachat (die te mager is) bleef verder frutselen en peuzelen.

Dat zelfgeknoopte net raad ik niet aan: heb er veel tijd in gestoken en de mazen worden maar wat verder van mekaar indien het net bol staat van het hooi. Resultaat was dat het nog halfgevuld bleef liggen omdat ze de sprietjes er niet uit kregen... :-( Al mijn mooi werk voor niks!

Heb dus intussen toch maar netten besteld, op maat gemaakt.
Ik verwacht ze een dezer.

Maar antwoord op je vraag : nee, het is geen paardje pesten maar hen beschermen tegen te snel eten!

Terug naar boven Ga naar beneden
Jasia

Jasia


Aantal berichten : 108
Registratiedatum : 21-07-13
Leeftijd : 30
Woonplaats : Bergen op Zoom

Slowfeeden, of paardje-pesten? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Slowfeeden, of paardje-pesten?   Slowfeeden, of paardje-pesten? Emptywo 25 sep 2013 - 9:40

Helaas was de bescherming niet voor lang.. Mevrouw kan ook alweer prima eten uit het dubbele net..

Ik kan nog een net kopen met mazen van 2 x 2, maar ik denk zelf dat dat ook een kwestie van een paar dagen is.....

Vandaar mijn andere topic, wanhopig op zoek naar iets wat WEL werkt haha.. grijns
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Slowfeeden, of paardje-pesten? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Slowfeeden, of paardje-pesten?   Slowfeeden, of paardje-pesten? Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Slowfeeden, of paardje-pesten?
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Anouk met paardje Vitesse
» jeuk bij mijn eerste paardje

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: 'Langzame' voersystemen-
Ga naar: