Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Jungle tracks!

Ga naar beneden 
+6
inge
FrancisD
marion
Jasia
MoniqueBuu
Mai
10 plaatsers
AuteurBericht
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Jungle tracks! Empty
BerichtOnderwerp: Jungle tracks!   Jungle tracks! Emptyzo 4 aug 2013 - 18:52

Meer dan een half jaar hebben er geen paarden gelopen in ons tweede PP aan het eind van onze straat. Afgelopen vrijdag heb ik 'Het Echtpaar' - ook wel bekend als Randver en Ánaegja knipoog- erheen gebracht. Zij zijn de enige twee die deze overdaad wel kunnen hebben, dus zij mogen de paden leegeten voordat ook de andere paarden weer naar dit PP verhuizen.

Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 54
Woonplaats : Dwingeloo

Jungle tracks! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jungle tracks!   Jungle tracks! Emptyzo 4 aug 2013 - 20:27

Is Gydjulind de naam van jullie stal? Heeft dat ook een betekenis?

Leuk filmpje om te zien. Grappig dat die oude Randver nog af en toe lekker mee gaat rennen.

Dat stukje aan het eind is echt een jungle ja!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
Jasia

Jasia


Aantal berichten : 108
Registratiedatum : 21-07-13
Leeftijd : 30
Woonplaats : Bergen op Zoom

Jungle tracks! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jungle tracks!   Jungle tracks! Emptyzo 4 aug 2013 - 21:24

Wat een leuke paardjes!

Keileuk om te zien dat ze samen weer even het pad gaan verkennen! Is dit iets wat dagelijks terugkomt? Dat ze echt het hele pad rondgaan? Of is het op een gegeven moment meer 'kortste route' van het eten-drinkbak-weide?

Ik hoop dat mijn paard straks ook echt gestimuleerd wordt om flink te lopen, zou goed zijn voor haar..
Hoe breed is jouw pad, want ik zie verschillende breedtes, klopt dat? glimlach
Waarom heb je op bepaalde plekken voor juist díé breedte gekozen? glimlach
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Jungle tracks! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jungle tracks!   Jungle tracks! Emptyzo 4 aug 2013 - 23:38

MoniqueBuu schreef:
Is Gydjulind de naam van jullie stal? Heeft dat ook een betekenis?
Gydjulind is inderdaad onze stalnaam, en dus de 'achternaam' van alle paarden die we zelf hebben gefokt. Eigenlijk schrijf je 'Gyðjulind' (de IJslandse ð spreek je uit zoals de th in het Engelse 'father'). Mijn allereerste eigen paard was de IJslandse merrie Gyðja en dat betekent 'godin'. Zij was ook de merrie waarmee we onze eerste veulens hebben gefokt. Ik wilde daarom dat haar naam op een of andere manier zou terugkomen in onze stalnaam. Omdat Gyðja aan het begin, dus de bron, van onze fokkerij stond, hebben we onze stal 'Bron van de Godin' genoemd, oftewel 'Gyðjulind' glimlach.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Jungle tracks! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jungle tracks!   Jungle tracks! Emptyzo 4 aug 2013 - 23:52

Jasia schreef:
Keileuk om te zien dat ze samen weer even het pad gaan verkennen! Is dit iets wat dagelijks terugkomt? Dat ze echt het hele pad rondgaan? Of is het op een gegeven moment meer 'kortste route' van het eten-drinkbak-weide?
Ik hoop dat mijn paard straks ook echt gestimuleerd wordt om flink te lopen, zou goed zijn voor haar..
Dit was echt weer even het verkennen van een 'nieuw' pad, omdat ze in dit PP meer dan een halfjaar niet waren geweest, dus wat meer actie en nieuwsgierigheid dan normaal. Maar ook normaal gesproken gaan ze echt wel verschillende keren per dag het pad rond, mede afhankelijk van wat er 'te halen' is. Nu het pad zo vol staat met gras en kruiden zullen ze vooral langzaam grazend door het pad heen gaan. Als het pad kaal is, maar er is wel hier en daar wat eetbaars te vinden, bv. grassprietjes langs de kanten, laaghangende boomtakken die 'gesnoeid' kunnen worden, of misschien ergens langs het pad een net of bak met hooi, dan blijven de paarden regelmatig het pad af gaan. Het is dus de motivatie om iets te vinden die voor beweging in het pad zorgt: water, voedsel, liksteen, takken etc. Als er geen enkele prikkel aanwezig is in het pad zal de beweging ook minimaal zijn.


Citaat :
Hoe breed is jouw pad, want ik zie verschillende breedtes, klopt dat? glimlach
Waarom heb je op bepaalde plekken voor juist díé breedte gekozen? glimlach
In dit PP zijn de paden die langs drie zijden van de wei lopen ongeveer 2,5 m breed. Dat is voor mijn ijslanders voldoende, maar als ik het opnieuw zou moeten doen zou ik ze 3 m breed maken; dat vind ik toch net iets mooier en ruimtelijker.
Het stukje verbindingspad tussen de twee paddocks is een stuk breder omdat daar een helling in zit. Om een vlak stuk in het pad te krijgen moest ik het daar 5 m breed maken.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

Jungle tracks! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jungle tracks!   Jungle tracks! Emptyzo 4 aug 2013 - 23:55

Jeetje, dat is echt een jungle idd!
Wel onwijs leuk en gevarieerd voor ze. Hebben ze dat nu snel kaal gegeten met z'n tweeën?
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Jungle tracks! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jungle tracks!   Jungle tracks! Emptyma 5 aug 2013 - 0:04

marion schreef:
Hebben ze dat nu snel kaal gegeten met z'n tweeën?
Uhm... ik ben bang van niet knipoog . Ik denk dat de andere paarden hier aan huis sneller door het gras heen zijn wat hier nog staat (en dan dus naar het andere PP moeten) dan dat Randver en Ánaegja 'klaar' zijn met de paden daar. R en Á kunnen wel de hele dag eten, zij worden daar niet te dik van, maar de andere paarden wil ik echt niet de hele dag aan het grazen hebben en zéker niet al die eiwitrijke klaver die er staat! Waarschijnlijk moeten we straks, zodra de andere paarden daar ook naartoe gaan, een poosje de paden afsluiten en de paarden een paar keer per dag er een paar uurtjes oplaten, totdat alles weer kaal is en het pad weer permanent open kan. Dan moeten ze het dus een poosje met alleen de paddocks doen, maar dat is ook nog meer dan voldoende ruimte om lekker te kunnen bewegen. Daar is het bovendien zo gortdroog dat bijna alles er verdord is dus ik denk dat ze daar niet echt dik meer van zullen worden (hoop ik kritisch ...).
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 54
Woonplaats : Dwingeloo

Jungle tracks! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jungle tracks!   Jungle tracks! Emptyma 5 aug 2013 - 2:22

Marja schreef:
MoniqueBuu schreef:
Is Gydjulind de naam van jullie stal? Heeft dat ook een betekenis?
Gydjulind is inderdaad onze stalnaam, en dus de 'achternaam' van alle paarden die we zelf hebben gefokt. Eigenlijk schrijf je 'Gyðjulind' (de IJslandse ð spreek je uit zoals de th in het Engelse 'father'). Mijn allereerste eigen paard was de IJslandse merrie Gyðja en dat betekent 'godin'. Zij was ook de merrie waarmee we onze eerste veulens hebben gefokt. Ik wilde daarom dat haar naam op een of andere manier zou terugkomen in onze stalnaam. Omdat Gyðja aan het begin, dus de bron, van onze fokkerij stond, hebben we onze stal 'Bron van de Godin' genoemd, oftewel 'Gyðjulind' glimlach.

Mooi!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
FrancisD




Aantal berichten : 93
Registratiedatum : 28-02-13

Jungle tracks! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jungle tracks!   Jungle tracks! Emptyma 5 aug 2013 - 4:27

Leuk filmpje, dat riet is wel echt stoer om doorheen te gaan natuurlijk knipoog Hopelijk is het dor genoeg om snel weer kaal te zijn zodat de rest er ook weer vlot op kan. Toch leuk dat je zo twee tracks kunt afwisselen, blijft het toch een beetje nieuw en spannend van. Toch ziet het er lekker uit, van die scharrelende paarden over zo'n begroeide track.

Ik moet wel ook wat meer op de track gaan voeren bedenk ik me door je filmpje. Hooibak staat nu op de paddock maar daardoor hoeven ze dus de track niet over. Als'ie straks verlegd is ga ik dat ook veranderen, buiten misschien alleen hangende netten aan hier en daar een paal i.p.v. hooibak en dan de plek van het net ook afwisselen zodat ze 'op zoek' moeten. Als het droog is leg ik her en der bultjes neer en dan lopen ze ook vaker van 't ene bultje naar het andere, nu staat er 1 hooibak en staan ze daar de halve dag met hun snufferd in. Schiet ik m'n doel een beetje mee voorbij realiseer ik me nu ineens verontwaardiging De bak had ik vanwege de natuurlijke eethouding maar stimuleert het lopen niet bepaald en meerdere van die grote witte bakken op de paddock vind ik zo geen gezicht, dat wil ik eigenlijk ook niet.
Terug naar boven Ga naar beneden
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Jungle tracks! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jungle tracks!   Jungle tracks! Emptyma 5 aug 2013 - 6:38

met hoed door de jungle....
je bent wel passelijk gekleed gegaan hahahaha...
heerlijk filmpje.

en ook al zo droog, hier stuift het stof ook flink bij een sprintje.
En heel herkenbaar als je een nieuw stuk pad opent dan krijg je altijd extra beweging.
Al is het wel van tijdelijke aard, eten is toch wel erg lekker grijns 


Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Jungle tracks! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jungle tracks!   Jungle tracks! Emptyma 5 aug 2013 - 10:45

inge schreef:
met hoed door de jungle....
Mijn Californische hoed, waar ik héél blij mee ben glimlach ! Hoeden passen mij nl. nooit, ik heb een raar langwerpig hoofd, dus vrijwel alle hoeden zijn altijd te 'rond' voor me. Maar deze paste perfect, dus die ging in mijn koffer mee terug! Een Californische hoed, in de Nederlandse jungle, met Oosterse muziek erbij - ik heb vast een zonnesteek... lekker puh
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

Jungle tracks! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jungle tracks!   Jungle tracks! Emptyma 5 aug 2013 - 19:39

wat heb je geweldige plekken voor jou paarden!!
Beetje jaloers knipoog op zoveel gras. Dat hebben we helaas hier niet.
niet dat ik verder klachten heb gehoord hoor, maar je moet altijd wensen blijven houden tenslotte.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Jungle tracks! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jungle tracks!   Jungle tracks! Emptyma 5 aug 2013 - 21:39

Joyce schreef:
je moet altijd wensen blijven houden tenslotte.
Ja, die heb ik ook nog hoor! Bv. ergens wonen waar het heerlijk stil is - zoals bij jou - i.p.v. de snelweg vlakbij. Op zich ben ik daar wel aan gewend, maar als ik dan ergens kom waar het heerlijk stil is, dan vind ik dat zo zalig!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
AC!

AC!


Aantal berichten : 170
Registratiedatum : 25-07-13
Leeftijd : 37
Woonplaats : Amsterdam

Jungle tracks! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jungle tracks!   Jungle tracks! Emptydi 6 aug 2013 - 6:46

Het zou toch ook heel saai worden als we niets meer te wensen zouden hebben knipoog 
Terug naar boven Ga naar beneden
Berith

Berith


Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 13-03-10

Jungle tracks! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jungle tracks!   Jungle tracks! Emptydi 6 aug 2013 - 17:49

Leuk filmpje, vooral om te zien hoe actief ze zijn. Zoals jouw track eruit ziet, ziet zo'n beetje mijn hele wei en groot deel van de track er ook uit nu (behalve het riet dan). Ik ben al met de bosmaaier aan de gang gegaan want Trix mag er niet op, Ella is uit logeren en Siets is niet zo'n enorme eter. Die kan je net als die twee van jou rustig op heel veel gras neerzetten, die stopt wel met eten.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://sietrix.blogspot.com/
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

Jungle tracks! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jungle tracks!   Jungle tracks! Emptydi 6 aug 2013 - 18:49

Marja schreef:
Joyce schreef:
je moet altijd wensen blijven houden tenslotte.
Ja, die heb ik ook nog hoor! Bv. ergens wonen waar het heerlijk stil is - zoals bij jou - i.p.v. de snelweg vlakbij. Op zich ben ik daar wel aan gewend, maar als ik dan ergens kom waar het heerlijk stil is, dan vind ik dat zo zalig!

ja met die rust ben ik zelf ook enorm blij en merk dat vooral weer als ik ergens ben waar wel een drukke weg is.
We zitten wel bij de vliegbasis maar daar hebben wij en onze dieren nog nooit last van gehad, dat is geen continue geluid.
en je went aan de meeste dingen, ons vorige huis stond vlakbij een snelweg, met name in de nacht hoorde je het verkeer erg goed, maar nooit 1 seconde slechter van geslapen.
Het gebouw van mijn werkplek ligt pal aan de snelweg, ook dat stoort maar zelden.

Maar erg leuk te zien hoe jou paardjes genieten! bedankt weer voor het delen.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
ama

ama


Aantal berichten : 215
Registratiedatum : 02-02-13
Leeftijd : 66
Woonplaats : Toano, RE - Italië

Jungle tracks! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jungle tracks!   Jungle tracks! Emptydi 6 aug 2013 - 21:56

Joyce, prijs jezelf gelukkig dat je daar allemaal geen last van hebt!

Ik moet absolute rust, stilte en donker hebben om te kunnen slapen en dan nog... vannacht toch weer wakker gelegen van 3.15 tot voorbij 5.30 ! Gelukkig moet ik niet gaan werken want ik zou het absoluut niet meer aan kunnen!

Maar back to topic : wat een overvloed aan gras, daar zou ik wel wat van willen lenen!
Hier groeit voorlopig niks meer van de droogte, dus enkel hooi voor mijn paarden...

Wel goed om te verwittigen dat het track moet aantrekkelijk zijn om hen tot beweging aan te zetten!
Wij zijn nu ook bezig met de opzet voor onze track dus daar moet ik zeker rekening mee houden.

Vraagje: hoe hou je de elektriciteit op de draad wanneer alles zo hoog staat?
Of heb je die niet nodig en blijven ze zo ook wel tussen hun draadjes lopen?
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Jungle tracks! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jungle tracks!   Jungle tracks! Emptywo 7 aug 2013 - 0:31

ama schreef:
wat een overvloed aan gras, daar zou ik wel wat van willen lenen!
Hier groeit voorlopig niks meer van de droogte, dus enkel hooi voor mijn paarden...
Op deze plek groeit het gras zo goed en is het nog zo groen omdat het laaggelegen is. Dit perceel loopt vanaf de weg af naar de beek, dus de paddocks zijn gortdroog en de wei wordt natter richting de beek (aan de beekkant groeit het gras dan ook altijd het uitbundigst). Ons perceel aan huis ligt een stuk hoger/droger dus 's zomers verdroogt het gras daar in een noodtempo, maar daar hebben we een beregeningssysteem, zodat we het afgegeten stuk weer kunnen oppeppen om te gaan groeien. We hebben daar nu dan ook een heel interessante wei: een mals, groen gedeelte en een uitgedroogd gedeelte met gras van soms meer dan een meter hoog. Op dat laatste stuk laten we de paarden eten, lekker schraal glimlach.

ama schreef:
Wel goed om te verwittigen dat het track moet aantrekkelijk zijn om hen tot beweging aan te zetten!
Wij zijn nu ook bezig met de opzet voor onze track dus daar moet ik zeker rekening mee houden.
Dat is het principe van PP: dat je allerlei prikkels (voedsel, water, zoutblok, takken, rolplek etc.) langs het pad aanbiedt. Alleen een pad op zich motiveert niet tot beweging, althans veel minder dan met die prikkels.

ama schreef:
Vraagje: hoe hou je de elektriciteit op de draad wanneer alles zo hoog staat?  
Of heb je die niet nodig en blijven ze zo ook wel tussen hun draadjes lopen?
Ja, er staat wel stroom op, maar eigenlijk zou er onder de draad gemaaid moeten worden nu. Maar daar hebben we niet zoveel zin in lekker puh dus ik hoop dat de paarden alles snel wegeten...
Bij onze paarden is stroom echt wel nodig. Ze zouden het zo door hebben als er niks op stond en geen respect meer hebben voor de draden.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

Jungle tracks! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jungle tracks!   Jungle tracks! Emptywo 7 aug 2013 - 5:17

ama schreef:
Joyce, prijs jezelf gelukkig dat je daar allemaal geen last van hebt!

Ik moet absolute rust, stilte en donker hebben om te kunnen slapen en dan nog...  vannacht toch weer wakker gelegen van 3.15 tot voorbij 5.30 !  Gelukkig moet ik niet gaan werken want ik zou het absoluut niet meer aan kunnen!

ik prijs mezelf zeer zeker gelukkig.
Lijkt me heftig als je daar last van hebt.
Nu heb ik ook het liefste rust stilte donker en koelte om te slapen knipoog. maar ligt er overwegend niet wakker van, de vliegtuigen vliegen hier niet in de nacht, af en toe komt de trauma helicopter over, maar daar heb ik geen hinder van.

ow en bij ons is het pad interessant omdat het naar het stukje bos leidt waar vaak ook eten te vinden is, en onderweg knabbelen ze aan takjes en struiken die aan de zijkant staan.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Jungle tracks! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jungle tracks!   Jungle tracks! Emptywo 7 aug 2013 - 6:52

Marja schreef:
inge schreef:
met hoed door de jungle....
Mijn Californische hoed, waar ik héél blij mee ben glimlach! Hoeden passen mij nl. nooit, ik heb een raar langwerpig hoofd, dus vrijwel alle hoeden zijn altijd te 'rond' voor me. Maar deze paste perfect, dus die ging in mijn koffer mee terug! Een Californische hoed, in de Nederlandse jungle, met Oosterse muziek erbij - ik heb vast een zonnesteek... lekker puh

hahahaha.....hilarisch 
Terug naar boven Ga naar beneden
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Jungle tracks! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jungle tracks!   Jungle tracks! Emptywo 7 aug 2013 - 6:58

wat hier helpt zijn een paar charmante dames als buren grijns 

ja een track moet zeker aantrekkelijk blijven. Zo leg ik regelmatig hooi verspreid over het pad.
Ook groeien er kleine brandnetel struikjes welke ik zo nu en dan afknip waarna de pony's ze opeten.
in het najaar eten ze graag bramenstruiken blaadjes, zo af en toe wilgentakken neerleggen op verschillende plaatsen
en ik strooi zo nu en dan lekkers aan andere kruiden die ik mee neem tijdens onze wandelingetjes in het bos.
o ja en speel dingetjes helpen ook.
Terug naar boven Ga naar beneden
ama

ama


Aantal berichten : 215
Registratiedatum : 02-02-13
Leeftijd : 66
Woonplaats : Toano, RE - Italië

Jungle tracks! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jungle tracks!   Jungle tracks! Emptywo 7 aug 2013 - 10:48

speeldingetjes???verwarring 
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Jungle tracks! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jungle tracks!   Jungle tracks! Emptywo 7 aug 2013 - 11:06

inge schreef:
een track moet zeker aantrekkelijk blijven.
Aan'track'elijk grijns 
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Gesponsorde inhoud





Jungle tracks! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jungle tracks!   Jungle tracks! Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Jungle tracks!
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Praathoekje-
Ga naar: