IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  
Deel | 

Een nieuw paardenparadijs in Vught :-)

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
Ga naar pagina : Vorige  1, 2
AuteurBericht
Mai
Admin

Aantal berichten : 3200
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 56

BerichtOnderwerp: Re: Een nieuw paardenparadijs in Vught :-)   wo 25 sep 2013 - 21:52

Mijn ervaring is dat onbeperkt voeren, zeker bij paarden die snel dik worden (ik heb ijslanders verontwaardiging ), niet mogelijk is zonder dat de paarden gigantisch vet worden. Wij voeren drie keer per dag, waarvan in de zomer twee voerbeurten bestaan uit (hooguit) twee uurtjes in de wei en één keer ('s nachts) 6 plakken hooi voor 7 paarden. Het hooi verdelen we over genoeg netten en bakken zodat alle paarden aan bod komen.
Twee voerplaatsen voor 11 paarden is naar mijn mening véél te weinig. De gangbare richtlijn is eigenlijk dat het aantal voerplaatsen gelijk moet zijn aan het aantal paarden plus 1 (dus in jouw geval 12 voerplaatsen). Nou is dat volgens mij ook weer niet altijd nodig, zeker niet als de paarden heel harmonieus met elkaar omgaan, maar het moeten er echt wel meer zijn dan de twee voerplekken die jullie nu hebben. En dat is in een PP niet alleen vanwege rangordeproblemen, maar ook omdat je wil dat de paarden veel bewegen. Ze bewegen nl. niet omdat er paden zijn, ze bewegen omdat ze reden hebben om van die paden gebruik te maken om van de ene plek naar de andere te lopen, en die reden wordt gevormd door; eten! M.a.w. als je maar één voerplek zou hebben, zou de kans heel groot zijn dat de paarden niet of nauwelijks gebruik zouden maken van de paden, om de simpele reden dat het ze niks positiefs brengt.
Verder denk ook ik dat 32 kg per paard een enorme 'overload' aan voedsel is. Het resultaat van deze hoeveelheid voer en het beperkte aantal voerplekken is dat je geen profijt hebt van het PP, omdat de paarden nu alleen maar de hele dag op één plek staan te eten.

Maar het geeft niks om dit soort dingen uit te moeten vinden; al doende leert men en PP is echt een leerproces glimlach! Het is interessant om te zien wat er gebeurt, hoe de paarden zich gedragen, en daar conclusies uit te trekken en de omstandigheden zoveel mogelijk te verbeteren. Succes en houd ons op de hoogte compliment !

http://www.paddockparadijs.nl
ama

Aantal berichten : 204
Registratiedatum : 02-02-13

BerichtOnderwerp: Re: Een nieuw paardenparadijs in Vught :-)   wo 25 sep 2013 - 22:20

Ik vind 32 kg ook wel heel veel, zelf reken ik op ongeveer 15-25 kg per paard per dag, alhoewel dit ook wel seizoensafhankelijk is.

Ik heb 4 paarden en een grote hooiruif waar een baal van zo'n 350 kg in kan. Indien ze enkel die hebben om uit te eten (dat is heel lang het geval geweest) doen ze er 4-7 dagen mee, zoals ik zei, afhankelijk van het seizoen (koude en/of er staat ook gras op de rest van de wei).

Aangezien het niet allemaal in 1 keer op kan, stoppen ze zelf wel na een tijdje met eten grijns 
Twee van mijn paarden zijn goed gevuld, net niet te dik indien ze niks bij krijgen; de twee andere zijn te mager maar een daarvan heeft zware hanetred en COPD en heeft dus moeite om de anderen op de berg bij te houden. De andere, Wodan, weet ik niet wat hij heeft maar ik krijg hem niet terug wat gevuld zelfs al kan hij evenveel eten als de anderen.

Terug naar boven Go down
marion

Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 49

BerichtOnderwerp: Re: Een nieuw paardenparadijs in Vught :-)   wo 25 sep 2013 - 23:16

Hier voer ik sinds een behoorlijke tijd ook onbeperkt hooi. Ik heb 20 paarden en er gaan per week zo'n 5 grote balen doorheen.
Ik dacht dat dat vrij veel was, maar als ik het nareken 5 x 300 kg = 1500 kg per week, is 214 per dag is dat 11 kg per paard. Dat zijn paarden (grootste is 1.72) en pony's (kleinste is 1.25), en jonkies. Dat valt me dan nog mee.
Daarnaast staan ze nog bijna elke dag 2 uur op het gras.
Maar er zijn er wel een heel aantal te dik, een paar vet. Dan gaat het mn om de pony's. We hebben er 1 met graasmasker staan.
Ik ga wrs als de veulens straks ook bij de kudde staan een groep maken die 's nachts apart staat en niets krijgt. Eens kijken wat het effect daarvan is.
Wat ik wel zie idd is dat ze veel bij de voerkisten rondhangen. Ik heb er 3 waar een hele baal in 1 x in gaat. Mn de 2 die vooraan staan zijn erg in trek.

Ik heb hiervoor 3 x daags gevoerd, en had toen de helft van het aantal paarden aan voerbakken. Dat werkte goed; iedereen kwam aan bod. Nadeel voor onszelf was dat het meer werk was; netten vullen, 3 x daags moet je thuis zijn rond een bepaalde tijd.
Die belasting hebben we niet meer, dat is wel fijn.
Maar de pony's waren wel beter op gewicht, en ze liepen ook meer tussendoor.
Dus ik ben er zelf ook nog niet uit, zou graag een gulden middenweg willen....
Terug naar boven Go down
Mai
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Een nieuw paardenparadijs in Vught :-)   do 26 sep 2013 - 3:11

marion schreef:
Dus ik ben er zelf ook nog niet uit, zou graag een gulden middenweg willen....
Volgens mij is dit een eeuwige zoektocht... knipoog Ik ben zelf ook nog steeds niet helemaal tevreden, zou ze meer uren per dag aan het eten willen hebben, maar ze graag ook wel slanker willen zien, en nog wat meer beweging zou ook niet gek zijn. Ach, we moeten onze hersentjes maar gewoon aan de gang houden lekker puh ...

Joyce

Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10

BerichtOnderwerp: Re: Een nieuw paardenparadijs in Vught :-)   do 26 sep 2013 - 19:23

ik voer zon 3 keer per dag hooi, durf het gewicht niet te noemen, maar niet erg veel, verder krijgen ze onbeperkt stro, de logeerhengst is weer weg, die stond op de plek waar we een kleine schuilstal hebben waar we onbeperkt stro voeren in een slow feeder net.
zo hebben ze altijd ruwvoer.
De merrie met veulen krijgt een dagdeel onbeperkt hooi, zij heeft echt meer nodig, dit gooi ik dan ook gewoon op de grond en niet in een slow feeder.
verder hebben we een pad naar een stukje bos waar 3 netten verspreid hangen, er lopen hier nu 6 paardjes inclusief veulen, in het bos kunnen ze hierdoor alle 6 gewoon eten. in de loopstal hebben we ook 3 eetplekken voor alle 6 de paarden en dit gaat ook prima, er word juist veel bewogen omdat er vaak een soort van wissel plaatsvind bij de netten.
het lukt ons steeds beter om ze vaak te kunnen laten eten zonder dat ze dik worden.
ff puzzelen, maar dan vind je wel je weg hierin.
Terug naar boven Go down
http://www.twh-mm.nl
Joyce

BerichtOnderwerp: Re: Een nieuw paardenparadijs in Vught :-)   do 26 sep 2013 - 19:23

als we thuis zijn de hele dag krijgen ze wel vaker hooi, maar dan kleinere beetjes, dat blijft wel mijn streven.
het is dus minimaal 3 keer per dag, maar vaak ook vaker en dan minder grote porties
Terug naar boven Go down
árangur

Aantal berichten : 164
Registratiedatum : 03-03-11
Leeftijd : 38

BerichtOnderwerp: Re: Een nieuw paardenparadijs in Vught :-)   do 26 sep 2013 - 20:17

wij hebben de paarden niet aan huis en voeren maar 2 keer. Wel veel stro (is eigenlijk altijd wat van over) en hooi dus wel afgewogen. Helaas moet mijne apart van de fries omdat hij bevangen is geweest. De fries gaat 's morgens op de wei en hij blijft (nu nog) in de paddock met hooi. Halverwege de dag mag hij dan op de track, die is inmiddels zo kaal dat hij denk ik morgen wel hele dag daarop mag. En in de avond gaat hij weer op de paddock en de fries op de track, hij met weinig hooi en veel stro en de fries met heel veel hooi. Ik hoop dat hij straks samen met de fries weer 's nachts ook op de track kan. Deze eindigt in een bos (loopt niet rond) dus dan kunnen we daar wat hooi ophangen. De fries is flink aan de maat dus hopelijk kan zij iets minder eten en als ik weer rijd kan hij wat meer eten, dan gaat het wel samen. De fries is dominant dus dat is positief, zij zal dus het meeste eten zij heeft dat ook nodig. Het blijft puzzelen. Ik zou er wel een ander sober paardje bij willen maar we hebben maar 2 stallen en de eigenaar wil niet meer paarden-eigenaren op stal hebben. als 1 van ons er een pony bij wil kan dat wel, maar dat laat mijn portemonnee niet echt toe glimlach 
Ik ben wel echt verbaasd over de hoeveelheden hooi die gevoerd worden door sommige!
Terug naar boven Go down
inge

Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

BerichtOnderwerp: Re: Een nieuw paardenparadijs in Vught :-)   vr 27 sep 2013 - 1:39

zou ze niet toch stiekem een rekenfoutje hebben gemaakt met 32 kg per paard is wel heel veel.

Je praat ook over maaswijdte 5 cm
Bestaat er een mogelijkheid om dit te verkleinen naar 3 cm??
Terug naar boven Go down
Iris_&_Lissie

Aantal berichten : 17
Registratiedatum : 29-07-13
Leeftijd : 36

BerichtOnderwerp: Re: Een nieuw paardenparadijs in Vught :-)   vr 27 sep 2013 - 2:55

Erg fijn om iedereen's ervaringen en ideeen hier te lezen! Dank iedereen voor de reacties!!

inge schreef:
zou ze niet toch stiekem een rekenfoutje hebben gemaakt met 32 kg per paard is wel heel veel.

Je praat ook over maaswijdte 5 cm
Bestaat er een mogelijkheid om dit te verkleinen naar 3 cm??
Dat verkleinen van de maaswijdte, dat is een oplossing maar niet voldoende denk ik. Wat Marja zei, over meer voerplaatsen is denk ik een belangrijk punt. Het is zo jammer om zo'n prachtig PP te hebben liggen als ze voornamelijk maar van een klein deel gebruik maken. En mogelijk dat combineren met stro wel een goede oplossing zou kunnen zijn.

Wat betreft een mogelijk rekenfoutje. Nee, dat vermoed ik niet. Er staat zo'n hooihuisje in het PP waar ze met 8 paarden of meer tegelijk kunnen eten, en daar gaat zo'n enorm pak van 350 kg in per dag en dan hebben ze aan de andere kant van het PP nu van die blauwe bakken met hooi. Gras is er ook (nog), maar dat is beperkt. Maar het is wel extreem veel, zeker als ik zo hoor wat jullie ervaringen zijn met (on)beperkt hooi eten.

Ik vroeg me nog af in hoeverre het gedrag van de gehele groep deze hoeveelheid voeropname zou kunnen veroorzaken. Dit zijn paarden die allemaal in een keer vanuit een individuele stal 's nachts en overdag kale paddock (met 2x per dag voer) zijn overgegaan naar veel ruimte, vrijheid en onbeperkt voer. Zou het kunnen dat ze gewoon niet geleerd hebben verder te kijken dan hun neus lang is, en vanuit een soort van voernijd of gewoonte (voer betekent meteen opeten) nu misschien geen kans willen laten liggen om het hooi op te eten? Dat gedrag had ik namelijk in het begin wel verwacht, maar ik had ook verwacht dat het na een maand wel minder zou worden, dat ze zouden leren dat er altijd eten was en meer naar behoefte zouden gaan eten. Er zitten twee paarden tussen die echt heel gulzig blijven eten (en nu te dik zijn). Zou het kunnen dat die paarden de rest beinvloeden (kopieergedrag), en er mede voor zorgen dat de hele groep de hele dag bij het hooi blijft staan (op een enkel paard na dat soms wel eens gaat wandelen), en met hun gedrag dus stimuleren dat de andere paarden ook veel blijven eten?

Heeft iemand daar misschien ervaring mee?
Terug naar boven Go down
http://www.stalzwaluwhoevevught.nl
inge

Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

BerichtOnderwerp: Re: Een nieuw paardenparadijs in Vught :-)   vr 27 sep 2013 - 7:33

hmmm van laat zeggen zo'n 23 uur op stal naar complete vrijheid is dit denk ik nog niet eens zo'n heel raar gedrag.
wat je al aankaartte ze zijn het niet gewent, mss zijn ze wel wat angstig om te onderzoeken.
Mss is onderzoeken altijd "afgestraft" waardoor ze geen natuurlijk gedrag meer durven te vertonen??

Ik zou als ik jou was met de hele ploeg eens rond de tafel gaan zitten en kijken hoe kunnen wij de paarden gaan stimuleren tot meer beweging.
en tuurlijk met meewerking van de eigenaar.
probeer mss dan toch tijdelijk overal hoopjes neer te leggen om activiteit uit te dagen. bijv een ploegendienst opstellen die mee helpt met voeren om dit voor de eigenaar makkelijker te maken.
Dit voor bijv een maand of 2 uit te proberen en kijken of het werkt. WErkt het niet wat anders proberen.

Zelf heb ik er geen ervaring mee er zijn nl nog niet veel pensionstallen die een PP maken.
Er zijn wel allerlei prive projecten zoals je hier ook leest, maar al die paarden vertonen niet dit soort gedrag.
Soms zijn er wel wat kleinigheden maar dat komt omdat er bijv. 1 paard wat te "scherp" gedrag vertoont en andere paarden niet door wil laten op de track. Het pad is toen aangepast en probleem was verholpen.

Ik wil dit nog niet direct dominant gedrag noemen, (deden zij wel) maar dit hoeft niet altijd dominantie te zijn kan ook uit angst overwegingen zijn en dat is weer niet dominant.

Denk dat je het in uitdagingen moet gaan zoeken in de komende tijd en zien wat de stimulans wordt voor hen om te gaan lopen.
Terug naar boven Go down
Joyce

BerichtOnderwerp: Re: Een nieuw paardenparadijs in Vught :-)   vr 27 sep 2013 - 20:34

ik sluit me aan bij wat Inge zegt.
Het is een soort van cultuurshock voor de paarden, niet voor allemaal vermoed ik, maar het is een flinke verandering, zulke dingen hebben veel tijd nodig.
Dieren zullen ook vertrouwen moeten krijgen en als er op meer plaatsen voer te vinden is, dan stimuleer je idd ook meer het zoek gedrag en daarmee ook meer beweging.
Naast de netten die we gebruiken, leg ik ook nog wel eens kleine hoopjes hooi op plekken neer waar het anders niet ligt, dit houd ze actiever. nu hebben we ook een klimbult, daar leg ik nu hooi neer omdat dit zowiezo goed is voor paarden maar voor 1 van onze paardjes in het bijzonder, voor haar is het therapie.
Afijn, dit soort dingen hebben veel tijd nodig, dan is 2 maanden niets knipoog.
Ik hoop dat jullie samen een manier vinden om het voor iedereen prettiger in te richten.

Terug naar boven Go down
Mai
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Een nieuw paardenparadijs in Vught :-)   vr 27 sep 2013 - 20:56

Ik denk dat het van veel factoren afhankelijk is of paarden uiteindelijk hun overdadige eetgewoonten een beetje gaan normaliseren. Het ras is ook een belangrijke factor daarin. Ik heb met mijn ijslanders jaren geleden wel eens geprobeerd of ik ze (bijna) permanent hooi kon geven. Ik heb het maandenlang uitgeprobeerd maar ze bleven gewoon doorbuffelen. Dat is gezien hun afkomst eigenlijk ook heel logisch. In hun land van herkomst zijn de winters streng, dus voor de paarden die daar in het halfwild leven (jonge paarden en andere paarden die niet gebruikt worden brengen vaak een groot deel van het jaar in de vrije natuur door) is het belangrijk dat ze in de zomer flink door blijven eten (en dus behoorlijk dik kunnen worden) zodat ze in de schrale winter hun vetreserves weer aan kunnen spreken. In ons land is dat natuurlijk niet nodig maar het zit in de 'programmering' van deze paarden ingebakken, dat ze door blijven eten zolang er voer is.
Verder is ieder individueel paard ook weer anders, zelfs binnen hetzelfde ras. In mijn kudde van alleen maar ijslanders zitten ook vrij grote verschillen; een paard dat niet zo snel dik wordt en dus veel meer voer aankan, en soms zelfs een wat moeilijke eter is, anderen die van de lucht al vet worden, en nog een paar die daar tussenin zitten.

Wieteke

Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

BerichtOnderwerp: Re: Een nieuw paardenparadijs in Vught :-)   ma 30 sep 2013 - 2:11

Door de grote verandering denk ik dat het stresserige eetgedrag (schrokken uit angst dat anders de rest alles opeet) wel zal afnemen. Maar ook daarna, wanneer ze relaxter aan het eten zijn, zullen er waarschijnlijk pony's zijn die te veel zullen eten als zij onbeperkt toegang tot hooi hebben.

Afgelopen winter voerde ik semi-onbeperkt: 2x per dag gaf ik 2 (dubbele) hooinetten met zo'n 10 kg graszaadhooi. Bij deze hoeveelheid zat er bij de volgende voerbeurt nog een restje hooi in de netten. Per pony kwam dit neer op ruim 15 kg drogestof per 24 uur. Mijn merrie kwam voor haar doen redelijk netjes de winter uit. Ze was wel iets te dik, maar was minder dik geworden dan ik had verwacht. Ik vond het een fijn idee dat ze heel de dag wat te eten hadden. Waar ik echter niet goed bij stil had gestaan, was de scheve calcium-fosforverhouding in graszaadhooi... Ik heb er geen nadelige effecten van gemerkt, maar heb om die reden wel besloten om deze winter over te gaan op 'gewoon' weidehooi. Ik ben bang dat semi-onbeperkt voeren dan geen optie meer zal zijn, dus het puzzelen met de hoeveelheden begint dan weer van voor af aan teleurstelling .

Bij mij was onbeperkt voeren dus alleen mogelijk met graszaadhooi, en met gebruik van 2 fijnmazige hooinetten over elkaar (ze worden verkocht als netten met een maaswijdte van 3 cm, maar de mazen rekken bij gebruik wel wat uit). Bij gebruik van enkele netten of netten met grotere mazen, zouden ze zelf van graszaadhooi te dik worden.

Het lijkt me erg lastig om de juiste balans te vinden in een kudde met uiteenlopende soorten paarden. Mijn koudbloedpony's hebben samen gestaan met twee warmbloedpaarden, en het werd al snel duidelijk dat er een groot verschil in voerbehoefte bestond. Ik denk dat het dan altijd kiezen is uit twee kwaden: accepteren dat een deel te zwaar zal worden, of accepteren dat je een deel apart moet bijvoeren (bijv. door ze een tijd apart te zetten met extra/niet in hooinetten verpakt/rijker hooi).

In de winter lopen die van mij trouwens ook erg weinig. Mijn hooibakken staan een meter of 60 uit elkaar, maar mijn 2 pony's hebben weinig reden om van de ene naar de andere bak te gaan. Ze wisselen wel eens van bak, maar niet vaak. Ik vraag me af of een derde bak veel effect zou hebben. Volgens mij zit het gewoon in ze om niet onnodig energie te verbruiken. Als ze uit regenplassen kunnen drinken, lopen ze ook niet de 140 m naar de waterbak grijns . Ik vind dat wel jammer, maar accepteer het maar gewoon. Ideaal zou zijn als je over het hele pad kleine porties kunt neerleggen of ophangen, maar met de Nederlandse natte winters en bijbehorende blubberpaden (en harde wind, hier vlak bij zee) is dat helaas geen haalbare optie. Ik denk dan maar: het is in elk geval stukken beter dan heel de winter 's nachts in een box van 3x3 m en overdag op een stenen paddockje van 3x8 m!
Terug naar boven Go down
Jolies Allures

Aantal berichten : 56
Registratiedatum : 13-10-12
Leeftijd : 48

BerichtOnderwerp: Re: Een nieuw paardenparadijs in Vught :-)   zo 13 okt 2013 - 21:11

Hier geen slowfeeders, maar gewoon grote rollen (ongeveer 200kg) in een ruif en de andere rollen achter houten palen in de stal.
De ruif heeft veel verlies. Ze trekken het hooi er uit en gaan er ook op staan, liggen, poepen, etc.
In de stallen veel minder verlies.
Vorig jaar gebruikten we zo'n 5 rollen per week met 12 paarden (TWH en MM).
Even omgerekend is dat eigenlijk helemaal niet zo veel te veel. Net geen 12kg per paard per dag. Inclussief het verlies, dus misschien 11kg per paard per dag wat echt gegeten wordt.
Ze staan ook de hele dag op de wei, maar daar is in de winter niet zo veel meer te halen.
Op dit moment net begonnen sinds een week met hooi bijvoeren. Zometeen in de winter staan ze zowat de hele dag bij de ruif en heel af en toe lopen ze eens de wei op. Ze eten niet de hele tijd. Zoeken zelf hun rust momenten.
Twee oudjes krijgen bietenpulp bijgevoerd, alle anderen alleen hooi/gras. Nu in de zomer zijn er een aantal wat te dik. Ik hoop dat ze in de winter weer een beetje aan de lijn gaat doen... knipoog 
Terug naar boven Go down
http://joliesallures.free.fr
Joyce

BerichtOnderwerp: Re: Een nieuw paardenparadijs in Vught :-)   ma 14 okt 2013 - 20:57

hier ongeveer 1 grote rol per week met 6 paarden.
Dat was vorig jaar, toen stonden er 6 volwassen paarden waaronder 1 grote TWH.

enkele paarden krijgen krachtvoer bijgevoerd de andere alleen een minerale brokje.

Terug naar boven Go down

Een nieuw paardenparadijs in Vught :-)
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 2 van 2Ga naar pagina : Vorige  1, 2

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Plattegronden-
Ga naar: