Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Ervaring met houtsnippers als trackbodem?

Ga naar beneden 
5 plaatsers
AuteurBericht
Marina




Aantal berichten : 83
Registratiedatum : 07-02-10

Ervaring met houtsnippers als trackbodem? Empty
BerichtOnderwerp: Ervaring met houtsnippers als trackbodem?   Ervaring met houtsnippers als trackbodem? Emptydo 18 feb 2010 - 5:29

We moeten nog een stuk track gaan aanleggen. Dat bestaat uit gewone grond, nu gras. Dat gaat natuurlijk blubberig worden, een stukje vind ik niet zo erg, maar de hele 90 mtr blubber.....mmmm???
Nu dacht ik om op wat stukken houtsnippers te gooien, daar is vaak simpel en goedkoop aan te komen (wel van loofhout natuurlijk, geen conifeer enzo).
Heeft iemand hier ervaring mee?
Het hoeft niet heel lang te houden, stel dat er elke 2 jaar nieuw opgaat.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.innuo.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Ervaring met houtsnippers als trackbodem? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ervaring met houtsnippers als trackbodem?   Ervaring met houtsnippers als trackbodem? Emptydo 18 feb 2010 - 7:59

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar heb wel al vaker gelezen dat de houtsnippers in een mum van tijd zijn verdwenen in de blubber en het dan alleen nog maar een viezer boeltje wordt omdat die houtsnippers wegrotten in de modder. Tegen de blubber heeft het dus sowieso geen effect.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Marina




Aantal berichten : 83
Registratiedatum : 07-02-10

Ervaring met houtsnippers als trackbodem? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ervaring met houtsnippers als trackbodem?   Ervaring met houtsnippers als trackbodem? Emptydo 18 feb 2010 - 23:06

Ja, daar zat ik zelf ook al een beetje mee, met dat idee. Dat het in de blub verdwijnt.
Misschien wegendoek eronder?
Anders zal het gewoon uitproberen worden. Als de laag snippers maar dik genoeg is moet het toch een gunstig effect kunnen hebben, al is het tijdelijk. Zodra ik er ervaring mee heb, laat ik het wel weten.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.innuo.nl
Irene

Irene


Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

Ervaring met houtsnippers als trackbodem? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ervaring met houtsnippers als trackbodem?   Ervaring met houtsnippers als trackbodem? Emptyvr 19 feb 2010 - 0:27

Nog geen ervaring met in een track, maar wel in de bak en molen. Dat was geen succes, het wordt op een gegeven moment echt een zootje, het gaat rotten en dan wordt het echt vies.
Maar mijn man had het er laatst wel over als optie voor op de track, maar dan niet rechtstreeks op de bodem (wij hebben hier klei, ik weet niet hoe dat bij jou is?). Eerst dan een goede laag zand en dan daar overheen een laag houtsnippers.

-
Terug naar boven Ga naar beneden
Marina




Aantal berichten : 83
Registratiedatum : 07-02-10

Ervaring met houtsnippers als trackbodem? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ervaring met houtsnippers als trackbodem?   Ervaring met houtsnippers als trackbodem? Emptyvr 19 feb 2010 - 3:07

Ja, maar als er toch al zand ligt hoeven er wat mij betreft geen snippers meer overheen. Zand is immers al 'schoon'. In het gedeelte van het pad dat al af is hebben we inderdaad zand laten brengen. Dat voldoet, dus dat blijft ook zo.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.innuo.nl
fojoe

fojoe


Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 17-11-09
Leeftijd : 52
Woonplaats : Roelselare

Ervaring met houtsnippers als trackbodem? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ervaring met houtsnippers als trackbodem?   Ervaring met houtsnippers als trackbodem? Emptyvr 19 feb 2010 - 6:49

ik heb zand in de paddock en dat blijft jammer genoeg ook niet eeuwig goed verdriet
na 2 jaar zijn is het stuk aan de schuilstal (waar ook hooi gevoerd wordt) niet meer goed.
doordat je mest en restjes hooi nét niet helemaal kan weghalen, raakt het zand vervuild.
nu is het net modder als het nat is, je zakt er tot over je enkels in.

de rest van de paddock doet het wel nog goed, het probleem zit enkel een paar meter rond de schuilstal.
Terug naar boven Ga naar beneden
Irene

Irene


Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

Ervaring met houtsnippers als trackbodem? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ervaring met houtsnippers als trackbodem?   Ervaring met houtsnippers als trackbodem? Emptyzo 21 feb 2010 - 1:37

Marina schreef:
Ja, maar als er toch al zand ligt hoeven er wat mij betreft geen snippers meer overheen. Zand is immers al 'schoon'. In het gedeelte van het pad dat al af is hebben we inderdaad zand laten brengen. Dat voldoet, dus dat blijft ook zo.

Ik bedoelde eigenlijk dat een nadeel bij alleen zand kan zijn dat als er hooi op ligt, de paarden dus zand kunnen binnen krijgen. Maar goed, als je op dat gedeelte niet bijvoert, is dat natuurlijk niet een probleem.


-
Terug naar boven Ga naar beneden
Irene

Irene


Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

Ervaring met houtsnippers als trackbodem? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ervaring met houtsnippers als trackbodem?   Ervaring met houtsnippers als trackbodem? Emptyzo 21 feb 2010 - 1:39

fojoe schreef:
ik heb zand in de paddock en dat blijft jammer genoeg ook niet eeuwig goed verdriet
na 2 jaar zijn is het stuk aan de schuilstal (waar ook hooi gevoerd wordt) niet meer goed.
doordat je mest en restjes hooi nét niet helemaal kan weghalen, raakt het zand vervuild.
nu is het net modder als het nat is, je zakt er tot over je enkels in.

de rest van de paddock doet het wel nog goed, het probleem zit enkel een paar meter rond de schuilstal.

Waarschijnlijk kan je het dan het beste weer aanvullen met een goede lading zand? Bij ons werkt dat in ieder geval wel. Nog niet alle stukken zijn bij ons goed, maar het gaat de goede kant op knipoog .

-
Terug naar boven Ga naar beneden
Marina




Aantal berichten : 83
Registratiedatum : 07-02-10

Ervaring met houtsnippers als trackbodem? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ervaring met houtsnippers als trackbodem?   Ervaring met houtsnippers als trackbodem? Emptyzo 21 feb 2010 - 11:36

Nee, op alleen zand voeren we niet. Nu snap ik je Irene, sorry...Vroeger wel maar da's niet goed bevallen, zandkoliek enzo.
Nu staan de hooiruiven op verharde stukken. De hooikussens komen straks mn op het 'gras' pad. Af en toe zal ik wel eens wat in de paardenbak ophangen, maar zeker als die vochtig is kunnen ze daar een los hooisprietje wel keurig van oprapen zonder zand binnen te krijgen.

Dat stukje dat vervuilt vlakbij het verharde stuk waar we hooi voeren, dat herken ik dus. Dat zal binnenkort even afgegraven worden en nieuw zand erin. Dat is inmiddels meer blubber dan zand door de vervuiling. Ik denk niet dat dat soort 'onderhoud' te voorkomen is. Als is een beetje blub niet zo erg voor een paard om even doorheen te moeten.
Zelf vind ik het wel vervelend om tot m'n enkels weg te zakken met mest ruimen enzo knipoog
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.innuo.nl
fojoe

fojoe


Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 17-11-09
Leeftijd : 52
Woonplaats : Roelselare

Ervaring met houtsnippers als trackbodem? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ervaring met houtsnippers als trackbodem?   Ervaring met houtsnippers als trackbodem? Emptyzo 21 feb 2010 - 23:15

Irene schreef:
Waarschijnlijk kan je het dan het beste weer aanvullen met een goede lading zand? Bij ons werkt dat in ieder geval wel. Nog niet alle stukken zijn bij ons goed, maar het gaat de goede kant op knipoog .
best eerst het slechte zand afgraven dan, anders zit je na een aantal jaar in de duinen lol!
Marina schreef:
Zelf vind ik het wel vervelend om tot m'n enkels weg te zakken met mest ruimen enzo
dat is ook mijn probleem.
de schuilstal staat vlak naast de ingang van de paddock.
ik moet dus telkens door de blub ploegen, ook met de kruiwagen, en dat is niet leuk nee
Terug naar boven Ga naar beneden
Irene

Irene


Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

Ervaring met houtsnippers als trackbodem? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ervaring met houtsnippers als trackbodem?   Ervaring met houtsnippers als trackbodem? Emptyma 22 feb 2010 - 1:30

Marina schreef:
Nee, op alleen zand voeren we niet. Nu snap ik je Irene, sorry...Vroeger wel maar da's niet goed bevallen, zandkoliek enzo.
Nu staan de hooiruiven op verharde stukken. De hooikussens komen straks mn op het 'gras' pad. Af en toe zal ik wel eens wat in de paardenbak ophangen, maar zeker als die vochtig is kunnen ze daar een los hooisprietje wel keurig van oprapen zonder zand binnen te krijgen.

Ja zandkoliek zijn wij ook alert op, dat kan snel gebeuren. Heel fijn dat de hooiruiven bij jou op verharde stukken kunnen staan, dat is bij ons helaas niet mogelijk. Dus we moeten nog iets verzinnen om eronder te doen.


fojoe schreef:
best eerst het slechte zand afgraven dan, anders zit je na een aantal jaar in de duinen


Haha, ja dat is misschien wel waar grijns . Afgraven is wel weer een hele klus, gelukkig kan het bij ons op zich nog wel wat opgehoogd worden.

-
Terug naar boven Ga naar beneden
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 54
Woonplaats : Dwingeloo

Ervaring met houtsnippers als trackbodem? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ervaring met houtsnippers als trackbodem?   Ervaring met houtsnippers als trackbodem? Emptyma 22 feb 2010 - 6:53

En heuveltjes vinden paarden ook wel leuk. Kunnen ze leuk bovenop staan op de uitkijk, of om te laten zien hoe groot ze zijn. hilarisch
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
Irene

Irene


Aantal berichten : 656
Registratiedatum : 10-11-09

Ervaring met houtsnippers als trackbodem? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ervaring met houtsnippers als trackbodem?   Ervaring met houtsnippers als trackbodem? Emptywo 24 feb 2010 - 2:22

Haha, ja dat vinden ze inderdaad heel erg leuk grijns

-
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Ervaring met houtsnippers als trackbodem? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ervaring met houtsnippers als trackbodem?   Ervaring met houtsnippers als trackbodem? Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Ervaring met houtsnippers als trackbodem?
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Nieuwe ervaring PP
» Ervaring met een laurier- of andere hagen?
» Ervaring met deze hooi-'automaat'?
» Iemand ervaring met een elektrische kruiwagen?
» Iemand ervaring met een dergelijke hooiruif?

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Aanleg en inrichting-
Ga naar: