Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Paardjes in de lappenmand

Ga naar beneden 
+7
MoniqueBuu
Mai
riegje
marion
Wieteke
Natural Horsetrainer
Berith
11 plaatsers
Ga naar pagina : Vorige  1, 2
AuteurBericht
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

Paardjes in de lappenmand - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Paardjes in de lappenmand   Paardjes in de lappenmand - Pagina 2 Emptydo 18 jul 2013 - 3:28

Ze zien er weer goed uit, je paarden.
Leuke foto's van Ella ook, mooi paard wordt ze!
Terug naar boven Ga naar beneden
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

Paardjes in de lappenmand - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Paardjes in de lappenmand   Paardjes in de lappenmand - Pagina 2 Emptyza 27 jul 2013 - 0:05

Wat fijn dat het zo goed gaat!

De foto's van Ella zijn ook erg leuk, zo te zien vermaakte ze zich prima tussen de koeien grijns 
Terug naar boven Ga naar beneden
Berith

Berith


Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 13-03-10

Paardjes in de lappenmand - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Paardjes in de lappenmand   Paardjes in de lappenmand - Pagina 2 Emptyza 27 jul 2013 - 1:18

Ja met Siets gaat het goed, deze week begonnen met het tempo weer wat op te schroeven dus wat laten draven naast de fiets.
Morgen misschien een stapritje in het bos.

Helaas met Trix weer wat minder, die loopt sinds dinsdag weer erg gevoelig en zit weer tegen hoefbevangen aan. Dan is een PP toch niet altijd handig omdat ik de paarden nu steeds gescheiden moet houden omdat Trix even weer absoluut geen gras mag en Siets juist wel.
Dus nu gaat Siets 's ochtends een paar uur de wei in en Trix ernaast met hooi. Dan overdag samen in de paddock met hooi en eind van de middag Siets weer een paar uur in de wei. Ik kan Siets niet continu in de wei laten want dan heeft ze geen water en met het hete weer wil ik dat ze ook allebei toegang tot de stal hebben.
En eigenlijk wil ik nu ook geen hooi voeren want het gras in mijn wei staat nog kniehoog en dat moet ook gewoon op anders gaat het rotten.
Dus ik zit nu best wel even in een dilemma met Trix.
Wat te doen, blijft ze zo gevoelig, is het dan nog haalbaar om haar hier een goed leven te geven of is ze veroordeeld tot een leven in de paddock terwijl de anderen wel in de wei kunnen?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://sietrix.blogspot.com/
FrancisD




Aantal berichten : 93
Registratiedatum : 28-02-13

Paardjes in de lappenmand - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Paardjes in de lappenmand   Paardjes in de lappenmand - Pagina 2 Emptyza 27 jul 2013 - 1:43

Berith, zou je het een optie vinden om Trix uit logeren te sturen? Ik zou zouiets een tijdje terug voor een ijslander doen maar die heeft op tijd een geschikte andere stalling gevonden, maar ik zou haar paardje gaan behandelen (die gevoeligheid voor hoefbevangenheid kun je homeopathisch aanpakken en verminderen, in ieder geval de druk flink van de ketel halen) maar omdat hij op een totaal ongeschikte - en dus klachtonderhoudende - plek stond zou hij zo lang bij mij komen staan.
Als het je wat lijkt om Trix op die manier een tijdje uit 'revalidatie' te sturen dan valt daar zeker over te praten, mijn meiden zijn beiden heel sociaal en een extra pony mag en kan bij mij op de track. Op de track staat wat te snabbelen maar mag geen naam hebben, verder krijgen ze droog hooi hier, dagelijks precies afgewogen naar hun gewicht dus niet 'onbeperkt', vanuit fijnmazige hooinetten. Als ik denk dat het qua weer en belasting kan mogen ze bij mij soms even op het gras, dat kan van een half uurtje tot een paar uurtjes variëren, afhankelijk van hoeveel ze die week al gehad hebben, hoe het weer is geweest (en dus 't fructaan) en hoe Raya's nek is (weer zegt bij haar niet alles, 't wisselt, soms kan ze na een half uurtje al staan schuren en een andere keer bij zonnig weer na een halve dag gras nog niet). Helemaal géén gras kan uiteraard ook maar af en toe een hapje voor het lekker is hier dus gebruikelijk en zou ze dus ook in mee kunnen als je wilt dat ze toch af en toe even wat gras kan eten. Precies hoe je't hebben wilt.
Gratis kan ik het niet doen, dat weet je, maar vreselijk duur hoeft het ook niet te zijn.
Mocht je dat willen overwegen ben je uiteraard altijd welkom om eerst es te komen kijken en 'voelen' hoe het hier is.

Uiteraard is 't ook mogelijk om gewoon thuis zo'n behandeling te starten, maar het heeft veel meer succes (en ook sneller) als je de klachtonderhoudende omstandigheden ook direct weg kunt nemen.
Is de paddock niet zo te scheiden dat je de scheiding ín de stal door laat lopen. Dat Siets aan de ene kant in de stal kan en Trix aan de andere kant van de scheiding? Twee watertonnen moet nog wel te realiseren zijn lijkt me (dat halve IBC vat van mij mag je zo komen halen, da's ook groot zat om 2 grote paarden meer dan 1 dag van water te voorzien, hoef je niet bang te zijn dat ze zonder komen te staan).
Terug naar boven Ga naar beneden
ama

ama


Aantal berichten : 215
Registratiedatum : 02-02-13
Leeftijd : 66
Woonplaats : Toano, RE - Italië

Paardjes in de lappenmand - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Paardjes in de lappenmand   Paardjes in de lappenmand - Pagina 2 Emptyza 27 jul 2013 - 6:02

(die gevoeligheid voor hoefbevangenheid kun je homeopathisch aanpakken en verminderen, in ieder geval de druk flink van de ketel halen)...


Kan je hier wat meer over vertellen?
Ik ben ook altijd homeopatisch bezig, al sinds 30 jaar maar dit wist ik niet!

Mijn Gauda is blijkbaar ook te zwaar met risico op hoefbevangenheid. Die is er niet maar misschien kan ik homeopatisch wel iets doen om te vermijden dat het ooit zover zou komen?
Terug naar boven Ga naar beneden
FrancisD




Aantal berichten : 93
Registratiedatum : 28-02-13

Paardjes in de lappenmand - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Paardjes in de lappenmand   Paardjes in de lappenmand - Pagina 2 Emptyza 27 jul 2013 - 7:32

Ama, ik heb je gePB't, ik heb een uitgebreide uitleg over de homeopathische kijk op ziek zijn en beter worden, simpel uitgelegd voor een aantal mensen die graag wilden weten hoe ik werk. Ik ben klassiek homeopaat en werk volgens de ziekteklassificatie, wat een wezenlijk verschil in behandelen én resultaat maakt en wat bijv. het verschil is met de zelfhulpmiddelen en compositums waar veel 'niet geschoolde homeopaten' mee werken. Dit is een word-documentje wat ik per mail naar iedereen toe kan sturen die daar interesse in heeft.
Mocht je naar aanleiding daarvan nog meer vragen hebben dan wil ik die uiteraard altijd beantwoorden.
Terug naar boven Ga naar beneden
Berith

Berith


Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 13-03-10

Paardjes in de lappenmand - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Paardjes in de lappenmand   Paardjes in de lappenmand - Pagina 2 Emptyza 27 jul 2013 - 8:23

Francis, bedankt voor het aanbod en ik neem het in overweging. Voor nu blijft ze voorlopig even hier want ik ben ook al een tijdje met een holistisch arts bezig (afgelopen woensdag weer geweest) om een en ander uit te zoeken en te behandelen. Op dit moment is er dus een behandeling gaande en dat wil ik eerst weer even afwachten.

Verder heb ik nog een ander aanbod wat ik aan het overwegen ben. Een vierspanmenner (Simone Bruys), heeft Trix ooit willen kopen maar vond toen de knieën niet goed genoeg. Ze heeft er altijd spijt van gehad. Ik ben nu aan het overwegen om Trix in de zomerperiodes bij haar onder te brengen. Dan wordt ze volop ingezet in het vierspan en daar staan de shetten maar zeer beperkt op de wei (verder in de paddock). 's Winters komt Trix dan gewoon weer hier.

En ook voor hier zijn er wel opties maar dat moet ik gewoon gaan uitproberen en kijken wat wel en wat niet handig is. En ik wil de oorzaak nog achterhalen want het is niet zomaar het gras.

De stal scheiden kan helaas niet. De ingang is te smal, kan maar één paard tegelijk door dus die kan ik niet in tweeën delen zodat ze ieder een stuk van de stal hebben.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://sietrix.blogspot.com/
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Paardjes in de lappenmand - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Paardjes in de lappenmand   Paardjes in de lappenmand - Pagina 2 Emptyza 27 jul 2013 - 10:06

Berith, lopen jouw paarden niet in het PP-pad? Of bedoel je dat met 'paddock'? Ik vind juist het praktische van het PP dat je een paard dat het nodig heeft bv. wel in de wei kunt zetten en een ander niet, maar die dan toch veel ruimte en dus beweging kunt gunnen op het pad. Of staat er te veel gras in jouw pad misschien?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Berith

Berith


Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 13-03-10

Paardjes in de lappenmand - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Paardjes in de lappenmand   Paardjes in de lappenmand - Pagina 2 Emptyza 27 jul 2013 - 17:26

Nee het pad heb ik moeten afsluiten omdat daar ook heel veel gras staat. Dus ze hebben nu echt alleen de paddock en de betonplaten om de stal heen.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://sietrix.blogspot.com/
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Paardjes in de lappenmand - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Paardjes in de lappenmand   Paardjes in de lappenmand - Pagina 2 Emptyza 27 jul 2013 - 22:45

Hoe komt het dat er zoveel gras in het pad staat? Had je het misschien een tijd afgesloten omdat het te nat was of zo?
Bij mij zijn de paden overal nagenoeg kaal, gewoon zand eigenlijk. Dat komt natuurlijk omdat de paarden daar altijd lopen, want in ons tweede PP achter het bos, waar ze nu al meer dan een half jaar niet meer geweest zijn, staan alle paden nu vol met gras.

Paardjes in de lappenmand - Pagina 2 Foto800-REAPXZXQ

Zo zien al mijn paden in het PP aan huis er nu uit, vrijwel niets te eten dus.

Het is wel jammer dat je het PP nu niet kunt gebruiken, want juist de voortdurende beweging op het pad is zo goed voor paarden met stofwisselingsproblemen (wat hoefbevangenheid natuurlijk ook is). Is er niet een manier te bedenken om het pad kaal te houden? Wit zand erop laten storten, of schapen erop, ik zeg maar wat (dat laatste is ws. niet erg praktisch knipoog).
Ik weet hoe lastig het soms kan zijn hoor, en dat anderen het dan altijd beter weten knipoog , maar hopelijk is er iets aan te doen waardoor je het volledige PP weer kan gebruiken.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Berith

Berith


Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 13-03-10

Paardjes in de lappenmand - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Paardjes in de lappenmand   Paardjes in de lappenmand - Pagina 2 Emptyza 27 jul 2013 - 23:25

Mijn pad heeft zoveel gras omdat ik op kleigrond zit en het gras ondanks de droogte van de afgelopen tijd gewoon door blijft groeien. In de winter kan ik het pad niet gebruiken omdat het dan modder is en Siets mocht de afgelopen tijd er ook niet op omdat die vanwege de operatie maar heel beperkt beweging mocht hebben. Dus eigenlijk is het pad nog amper gebruikt dit jaar en dus veel gras. Daarnaast kan ik het ook niet helemaal kaal hebben want als we dan zo'n bui als vannacht hebben met 30 mm water in een keer, dan is het een gladde modderpoel.

Zand storten zou een optie zijn, maar aangezien ik vorig jaar al rond de stal heb geïnvesteerd om daar meer ruimte in de winter te creëren, is nu het geld even op.

Ik heb Trix nu op een klein stuk pad achter de bak staan waar geen gras is, Siets in een stuk wei ernaast (gras kniehoog) en daar een bak water naar toe gesleept. Op deze manier moeten ze het wel tot vanavond 17.00 uur uit houden.
Voorlopig is dit dus de oplossing en ondertussen ga ik verder puzzelen hoe ik Trix inwendig weer zodanig op orde kan krijgen dat ze met voldoende beweging (die ze voorheen altijd kreeg) toch weer bij de andere paarden in het PP kan laten lopen.

Overigens vandaag voor het eerst weer met Siets "gereden" Met een kennisje een heerlijk stapritje van een klein uurtje in het bos gemaakt.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://sietrix.blogspot.com/
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Paardjes in de lappenmand - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Paardjes in de lappenmand   Paardjes in de lappenmand - Pagina 2 Emptyzo 28 jul 2013 - 0:35

Oh wat heerlijk glimlach ! Vond Siets het ook fijn?

Nog effe meedenken knipoog : kan je Siets niet in het pad laten grazen i.p.v. in de wei? Zodat zij het pad kaal maakt en Trix er ook weer kan lopen? Ik begrijp dat je het gras uit de wei ook weg wilt hebben, maar ik denk dat je eigenlijk al het gras wel weg wilt hebben knipoog , dus dan maakt het ws. ook niet meer uit waar je begint.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Berith

Berith


Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 13-03-10

Paardjes in de lappenmand - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Paardjes in de lappenmand   Paardjes in de lappenmand - Pagina 2 Emptyzo 28 jul 2013 - 0:40

Siets vond het ook weer leuk in het bos.
Paardjes in de lappenmand - Pagina 2 1010882_645151492162559_145005626_n
Paardjes in de lappenmand - Pagina 2 603045_645151435495898_1874726653_n

Bedankt voor het meedenken.
Ik heb al een groot deel van het gras op het pad gemaaid toen Siets niet mocht lopen, dus daar is het nu wel al redelijk kort, maar voor Trix nog veel te veel (en dat krijgt na de regen van gisteren weer een nieuwe groeiimpuls). En in de wei moet het nu echt korter worden want na de regen van gisteren gaat het omvallen.....
Mogelijk ga ik wel het stukje pad dat ik Trix nu heb gegeven, steeds met een meter of zo uitbreiden, dan eet ze wel wat gras maar dat is dan minimaal en staan Siets en Trix toch bij elkaar in de buurt want Siets staat in een stukje wei ernaast.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://sietrix.blogspot.com/
ama

ama


Aantal berichten : 215
Registratiedatum : 02-02-13
Leeftijd : 66
Woonplaats : Toano, RE - Italië

Paardjes in de lappenmand - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Paardjes in de lappenmand   Paardjes in de lappenmand - Pagina 2 Emptyzo 28 jul 2013 - 0:46

Och zo is het toch altijd wat hé met die paarden.. verontwaardiging 

Bij mij te weinig gras en een beetje water hier zou welkom zijn om het terug wat te laten groeien, bij jullie teveel!

Terug naar boven Ga naar beneden
FrancisD




Aantal berichten : 93
Registratiedatum : 28-02-13

Paardjes in de lappenmand - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Paardjes in de lappenmand   Paardjes in de lappenmand - Pagina 2 Emptyzo 28 jul 2013 - 1:40

Ik heb ook gras op m'n track en paddock, ook door de klei idd. Ik had gehoopt en ingecalculeerd dat het na een jaar wel kaal zou zijn, behalve op de dijk (die wil ik ook niet kaal) maar 't kwam van't voorjaar gewoon terug en bij groeizaam weer zoals nu met flink wat regen er weer op, staat er ook echt zoveel gras dat ik er met hooi voeren rekening mee moet houden, maar ik heb dan ook wel een grote paddock aan m'n track. Ik overweeg nu om volgend voorjaar de paddock af te zetten en ook daar alleen een smal pad te maken zodat ze toch minder binnen krijgen. Betekent wel dat ik op de rest van de paddock nog meer gras krijg en de paddock is ook als 'rijbak' bedoeld dus die wil ik juist zo kaal mogelijk hebben. Die 60 kuub zand was zó welkom geweest maar ik hoor helaas niks meer van die meneer. Echt jammer.
Maar goed, ik hoop nog steeds dat het goed gaat wanneer Raya eenmaal meer beweging krijgt dus mijn doel is om dit jaar toch echt een keer een zadel passend op haar rug te krijgen (wat dus een grotere uitdaging blijkt dan ik vantevoren had ingeschat).

Zou het kunnen helpen om in het voorjaar als de modder weg is je track te versmallen Berith, Ik weet niet hoe breed of smal je je pad nu hebt maar als het droog is zou je'm 'zo smal mogelijk' kunnen maken (2,5 tot max 3 meter ofzo) zodat ze 'm zo snel mogelijk kaal hebben. In 't najaar maak je'm dan weer breder zodat je minder snel een modderpad hebt.
Of nog 1 of 2 paardjes er bij in de 'grasmaanden'. Dat heb ik ook geprobeerd, helaas nog niet gevonden (ik zoek echt een 'pensioen/revalidatie-paardje' omdat de eigenaar niet 'jan en alleman' op de wei wil)
Terug naar boven Ga naar beneden
Berith

Berith


Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 13-03-10

Paardjes in de lappenmand - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Paardjes in de lappenmand   Paardjes in de lappenmand - Pagina 2 Emptyzo 28 jul 2013 - 2:50

Mijn paden zijn al niet erg breed, sommige stukken maar 1 meter andere tot max 3 meter, dus versmallen is helaas ook geen optie. Ik heb gewoon de pech dat dit jaar het gras laat op gang kwam en toen het eenmaal ging groeien, was Ella elders, en mochten Siets en Trix om ieder eigen redenen niet meer op.
Ik zou Ella en haar vriendje Val wel een paar weken naar huis kunnen halen om de weides kort te eten (maar Ella is eigenlijk ook al te dik). Ik denk dat ik de loonwerker binnenkort maar ga vragen met de bloter over de wei te gaan.

Ik vind het gewoon eigenlijk zonde dat ik nu hooi moet gaan voeren terwijl het gras zowat staat weg te rotten op de wei.

Schapen heb ik in het verleden ook al eens een aantal maanden van iemand geleend. Maar die lieten het hoge gras ook staan en gingen steeds door alle draden heen. Is nu met Trix dus ook niet handig want dat komt ze ook op allerlei stukken waar ze niet moet komen.

Zodra Trix weer beter gaat lopen, gaat ze ook weer aan het werk. Sneue is alleen dat Trix nu absoluut niet te dik is, je kan haar ribben zien, heeft een super gespierde achterhand en de manenkam is ook niet hard. Maar ze heeft wel een erg bolle buik
Terug naar boven Ga naar beneden
http://sietrix.blogspot.com/
FrancisD




Aantal berichten : 93
Registratiedatum : 28-02-13

Paardjes in de lappenmand - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Paardjes in de lappenmand   Paardjes in de lappenmand - Pagina 2 Emptyzo 28 jul 2013 - 8:33

Oh, da's idd wel lastig dan. Idd wel zonde om te moeten maaien en hooi voeren. Lastig...
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Paardjes in de lappenmand - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Paardjes in de lappenmand   Paardjes in de lappenmand - Pagina 2 Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Paardjes in de lappenmand
Terug naar boven 
Pagina 2 van 2Ga naar pagina : Vorige  1, 2
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Onze paardjes
» fotootjes van onze paardjes en pp
» even iets heel anders: zwanger en mn paardjes

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Praathoekje-
Ga naar: