Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Mijn beginnend paddock paradise

Ga naar beneden 
+2
MoniqueBuu
Delphi
6 plaatsers
AuteurBericht
Delphi




Aantal berichten : 20
Registratiedatum : 25-04-13

Mijn beginnend paddock paradise Empty
BerichtOnderwerp: Mijn beginnend paddock paradise   Mijn beginnend paddock paradise Emptyvr 3 mei 2013 - 10:31

Hier dus mijn opstartende PP.
Ik zal mijn paardjes even voorstellen knipoog Fifi, de merrie (de dikste) is 7 jaar en Bombus (ligt op de foto), de ruin is 4 jaar. De voornaamste reden dat ik een PP wil maken is om het gewicht van mijn pony's, en dan met name van de merrie, onder controle te krijgen. Mijn oudste dochter van 5 rijd al wel eens op beide pony's en ik longeer ze regelmatig.
Dit is het vrolijke stel:

Mijn beginnend paddock paradise P1110177


Op dit moment loopt de track (nog) niet rond. Wel komt de track aan het begin en einde uit op een ruim stuk waar ze uit kunnen rennen en kunnen keren. Een akkerbouwer als man is niet zo makkelijk te overtuigen van de voordelen van een PP. Dit was de compromis en zelf vind ik het ook niet erg om eerst zo eens te kijken of het goed bevalt en we ruim in het gras blijven zitten, waarbij ik dan ook uit wil gaan van een fjord die ik volgend jaar hoop te kopen. Al vrees ik zelf voor een grasoverschot. Gelukkig zijn we in het bezit van trekker en maaier, mocht het echt te hoog komen te staan. De track is in ieder geval simpel rond te maken als we dat willen.
Inmiddels staan de shetten er nu 5 dagen in en ze hebben het naar hun zin. De track bevalt goed, ze kunnen er in volle galop overheen en elkaar zelfs ruim inhalen.

Tijd voor wat meer uitleg over mijn PP en de plattegrond natuurlijk, die overigens niet op schaal is maar uit de losse pols. De buitenomheining bestaat uit 3 stroomkoorden en de track uit 2 stroomkoorden. We hebben overal houten palen gebruikt, omdat onze ruin heel goed prikpaaltjes uit de grond kan trekken.

De inloopstal met automatische drinkbak is heerlijk ruim en er ligt stro in. Hier kunnen ze 24/7 in maar eigenlijk komen ze er alleen om te drinken of als het heel erg slecht weer is. Ik vind er nooit veel mest. De track vanuit de stal is smal, zo’n 1,25 m. breed. Dat komt uit op een ruim stuk en vanuit daar kunnen ze kiezen of ze over de bielzen naar de minipaddock gaan of de langere track op.

De korte track naar de minipaddock is 4 m breed en ze springen super over de houten bielzen. Aan weerszijden van de bielzen staan gezaagde boomstammetjes zodat ze er niet langs kunnen maar er overheen moeten. En het zijn handige stoeltjes om heerlijk naar de paardjes te kijken. De bodem van de paddock hebben we laten keren en dit is dus geel zand.
Vanuit de paddock kunnen ze een kleine wei in (als ik hem open zet). Hier groeit het gras langzaam, maar dit is wel een stuk dat heel lang droog blijft. Ideaal voor de winter! De andere wei waarin ze kunnen (als ik hem open zet) is de grootste en hier staat een grote boom in. Naar deze wei zit nog een tweede toegangspoort. Deze heb ik geplaatst zodat ik met mijn kruiwagen niet over de boomstammen moet als ik de paddock of kleine wei moet uitmesten grijns .

Als ze de langere track op gaan lopen ze langs de zijkant van onze tuin. Deze track is 3,5 m. breed zodat we er ook met een trekker over kunnen indien nodig. Ook vanuit de slaapkamers kunnen de meiden de pony’s daar leuk zien lopen. Er zit een knikje in en dan gaat hij de bocht om en loopt hij langs onze voortuin.

Dan komt hij uit op een ruimer stuk. Op dit stuk staan 3 bomen getekend. Deze staan er inmiddels niets meer. Dit waren hele grote kastanjes van 75 jaar die kaprijp waren en nu dus weg zijn. De 'hooivoorziening' moet ik nog maken hier. Ik ben er nog niet uit hoe ik het wil geven (palletbox, hooinet aan paal, container, ...)
Door het kappen (vallen van de bomen) ligt er op dit stuk heel veel schors en kleine takjes. Er staat hier geen sprietje gras en oogt een beetje als een bospad. In het najaar komen hier 3 mooie bomen voor terug (soort moeten we nog uitkiezen). Dit stuk loopt lichtjes af richting de wei waardoor het bij nat weer niet snel drassig wordt. Vanuit hier kunnen ze de derde wei in als ik die open zet. Ook hier staat een mooie grote boom die schaduw geeft.
Verder vinden ze op de track schaduw in de zandpaddock van de struiken en op de langere track ook bij de struiken (deze staan in onze tuin).


Hier de link naar foto’s van de route over de track. De track begint nu mooi kaal te worden. Onder de foto's staan beschrijvingen.
Als je boven aan de foto recht naast de naam van de foto klikt op >> , dan springt hij steeds door naar de volgende en lijkt het net alsof je de track van begin tot einde volgt.
**** http://delphi.nl.picturepush.com/album/267251/p-paddock-paradise.html ****



Hier de plattegrond:
Mijn beginnend paddock paradise PP-grote-weide


Hier nog wat foto’s van de pony’s die de track gebruiken:
Mijn beginnend paddock paradise P1110244

Mijn beginnend paddock paradise P1110235

Mijn beginnend paddock paradise P1110232

Mijn beginnend paddock paradise P1110225

Mijn beginnend paddock paradise P1110182




Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden! zwaaien
Terug naar boven Ga naar beneden
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 54
Woonplaats : Dwingeloo

Mijn beginnend paddock paradise Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mijn beginnend paddock paradise   Mijn beginnend paddock paradise Emptyvr 3 mei 2013 - 21:38

Ontzettend leuk!

Ik heb het hele verhaal nog niet gelezen, omdat ik eigenlijk naar buiten moet uit te mesten. Dus alleen de foto's en plattegrond even snel bekeken. Maar die zijn echt heel erg leuk.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 54
Woonplaats : Dwingeloo

Mijn beginnend paddock paradise Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mijn beginnend paddock paradise   Mijn beginnend paddock paradise Emptyza 4 mei 2013 - 23:16

Zo, nu wel even de tijd genomen om het helemaal te lezen, en de link met alle foto's te bekijken. Ik vind dat je echt een heel erg leuk PP hebt. Ik zou het geen probleem vinden als het zo zou blijven, dat het niet rondloopt. En zo te zien vinden je pony's het ook geen probleem, die zie ik alleen maar erg veel plezier beleven aan hun paradijsje!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
Delphi




Aantal berichten : 20
Registratiedatum : 25-04-13

Mijn beginnend paddock paradise Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mijn beginnend paddock paradise   Mijn beginnend paddock paradise Emptyzo 5 mei 2013 - 0:15

Zo klaar met uitmesten grijns ? Dank je wel! Ze hebben er veel plezier in en wij ook! Doordat er een kleine aftakking in zit naar de paddock kunnen ze elkaar makkelijk uit de weg. Ik laat het nu ook gewoon lekker zo. Enkel als ik zie dat er gewoon te veel gras is voor deze shetten en een eventuele fjord maar ik hem rond.
Ik zag op tegen het karwei van al die palen zetten, koord spannen e.d. maar het was gewoon in één dag werken helemaal klaar. De track rond maken zou dan in een dag makkelijk gerealiseerd kunnen worden. Eerst maar eens kijken hoe dit bevalt!

Dit zou trouwens het ontwerp zijn als ik hem wel rond laat lopen. Die track wordt dan wel minder breed, 1,5 m denk ik.

Mijn beginnend paddock paradise 12855413
Terug naar boven Ga naar beneden
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 54
Woonplaats : Dwingeloo

Mijn beginnend paddock paradise Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mijn beginnend paddock paradise   Mijn beginnend paddock paradise Emptyzo 5 mei 2013 - 4:09

Het uitmesten komt nooit klaar... Die fabriekjes draaien 24/7 door he!? knipoog

Je krijgt wel een leuk rondje als je dat gaat doen, maar ik vind 1,5 m wel erg smal. Als je dan 3 paarden hebt, en er staan 2 elk aan een kant van de 3e, dan kan die 3e alsnog geen kant op. Met 2 is dat niet mogelijk, maar ik zie het hier zelfs wel eens op de bredere paden (wij hebben ze 4 m, maar ook allemaal 'grote' paarden). Vooral een ranglager paard kan best eens klem komen te staan tussen 2 ranghogeren. Soms zelfs alleen maar omdat een ranghogere ergens toevallig staat. Als de ranglagere daar dan aan komt lopen, met een andere ranghogere achter hem aan. Op zo'n moment is het toch fijn dat hij er redelijk zonder kleerscheuren langs kan. En ik weet niet of dat zal lukken op zo'n smal pad.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Mijn beginnend paddock paradise Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mijn beginnend paddock paradise   Mijn beginnend paddock paradise Emptyzo 5 mei 2013 - 20:21

Ik zit hier helemaal te SMULLEN van je plattegrond, verhaal en foto's compliment! Heel leuke en gevarieerde route zo, en zo te zien hebben de pony's het er prima naar hun zin (leuk hoor, die actiefoto's!).
Het enige aandachtspunt lijkt me de route naar de stal. Als je pony's het heel goed met elkaar kunnen vinden is er geen probleem, maar als je er een nieuwe bij zou zetten, zou dit tot problemen kunnen leiden omdat ten eerste het pad naar de stal heel smal is en ten tweede het doodloopt in de stal, dus als een pony een andere dwars zou willen zitten, kan die andere geen kant meer op. Maar waarschijnlijk is dat op dit moment met de pony's die je nu hebt geen enkel probleem.
Ziet er allemaal super uit, complimenten glimlach!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
ama

ama


Aantal berichten : 215
Registratiedatum : 02-02-13
Leeftijd : 66
Woonplaats : Toano, RE - Italië

Mijn beginnend paddock paradise Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mijn beginnend paddock paradise   Mijn beginnend paddock paradise Emptyzo 5 mei 2013 - 20:35

ziet er heel mooi uit!
Ik benijd je wel een beetje: op 1 dag alles klaar!
Met onze rotsgrond hier krijgen wij op 1 dag maar een klein aantal palen gezet... :-(

Grappig dat er een paardje op zijn voorbenen rondloopt... glimlach
Terug naar boven Ga naar beneden
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

Mijn beginnend paddock paradise Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mijn beginnend paddock paradise   Mijn beginnend paddock paradise Emptyzo 5 mei 2013 - 22:21

Leuk en afwisselend pp! Je pony's hebben nu al schik ervan.
Doodlopende stukken zou bij mijn kudde niet kunnen, maar ik heb er dan ook meer en een paar heel duidelijke en strenge ranghogeren.
Ik denk dat je het moet bekijken als je straks nog een andere pony erbij hebt, hoe het gaat qua rangorde. Wat ik wel eens doen als er een nieuwe bijkomt, is sommige smalle stukken tijdelijk afsluiten. Dat zou je bijv kunnen doen met het paadje dat naar jouw stal loopt.
Evt zou je misschien in je schuilstal een extra uitgang kunnen maken, zodat ze elkaar daar niet klem kunnen zetten.
Maar wie weet is de harmonie in jouw kudde straks wel helemaal oké, en heb je zulke maatregelen niet nodig.
Terug naar boven Ga naar beneden
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

Mijn beginnend paddock paradise Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mijn beginnend paddock paradise   Mijn beginnend paddock paradise Emptyma 6 mei 2013 - 3:57

Wat een leuke pony's en wei, zo bij huis!

Ik zou ook gewoon afwachten hoe het gaat als er op een gegeven moment een nieuwe pony bijkomt, je zal ze waarschijnlijk toch in de wei laten kennismaken met elkaar (na eventueel een periode wennen met een draad ertussen). Zo te zien bewegen de pony's die je al hebt, op het moment ook al lekker veel op de track grijns .
Terug naar boven Ga naar beneden
Delphi




Aantal berichten : 20
Registratiedatum : 25-04-13

Mijn beginnend paddock paradise Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mijn beginnend paddock paradise   Mijn beginnend paddock paradise Emptydi 21 mei 2013 - 0:30

Inmiddels heb ik mijn PP al een tijdje in gebruik en het bevalt echt heel goed! Momenteel is het erg nat door de vele regen, maar de track houdt zich goed. Hij is mooi kaal, mooi contrast tegenover de frisgroene wei. Wel veel plassen op de track, maar het is te overzien het is gelukkig geen modderpartij. Ze staan nu veel op het gele zand waar geen plassen in staan. En op het brede stuk op het einde staan ook geen plassen, want dit loopt af richting de wei. Dus ik verwacht in de herst/winter straks geen grote problemen.

Het bevalt zo goed, dat we na de zomer de track helemaal rond gaan leggen. Dit om het lopen toch meer te stimuleren. Ze mogen nu steeds 2 uur per dag op de wei en voor de rest hooi en dat bevalt goed.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Mijn beginnend paddock paradise Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mijn beginnend paddock paradise   Mijn beginnend paddock paradise Emptydi 21 mei 2013 - 5:24

Fijn dat het jou en de pony's zo goed bevalt compliment!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Gesponsorde inhoud





Mijn beginnend paddock paradise Empty
BerichtOnderwerp: Re: Mijn beginnend paddock paradise   Mijn beginnend paddock paradise Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Mijn beginnend paddock paradise
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» paddock paradise op fb
» Plattegrond Maurits Paddock Paradise
» Paddock Paradise Nederland
» Maurits Paddock Paradise Koningbosch
» Nieuw Paddock paradise

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Plattegronden-
Ga naar: