IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

Deel | 

Marikska's weiland

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Marikska

Aantal berichten : 11
Registratiedatum : 16-03-13

BerichtOnderwerp: Marikska's weiland   za 23 maa 2013 - 0:00

Hier onder zie je plattegrond van mijn weiland. Het is ongeveer 3000 m2 groot.

Linksonder is de schuilstal. Hier hangt een hooiruif met kleine mazen in en 's winters hangt hier ook vaak een fijnmazig hooinet. Rechtsonder staat momenteel een hooibak met een fijnmazig hooinet erin bevestigd. Als het niet regent wordt dit hooinet met hooi gevuld. Ik heb namelijk een paard dat weigert nat hooi te eten. absurd Rechtsboven staat momenteel een voormalige waterbak. Vaak zet ik deze op z'n kop met hooi eronder zodat mijn paard wat moeite moet doen om bij dit hooi te komen. Daarnaast waait het hooi zo niet weg en wordt het ook niet zo snel nat.

's Winters zet ik vaak één weiland open. Momenteel is dat weiland 1. Dit weiland is nu alleen aan de bovenkant geopend, zodat als mijn merrie van de schuilstal naar het weiland wil, ze eerst een flink stuk moet lopen. Weiland 2 op dit moment bemest met paardenmest van vorig jaar en weiland 3 is afgesloten en niet bemest.

's Zomers pas ik stripbegrazing toe. Elk weiland wordt telkens tot de helft kaal gegeten. Daarna wordt het draad weer op zijn oude plek terug gezet en begin ik aan de overkant opnieuw.

Links en rechts zijn bomen en struiken geplaatst. Dit zorgt ervoor dat er eigenlijk altijd een plekje is om uit de wind of uit de zon te staan. Linksboven is de mesthoop. Wij hebben daar twee vakken gemaakt, zodat het ene vak het ene jaar gevuld kan worden. Het jaar daarop wordt dan het andere vak gevuld en heeft het eerste vak rust. Na een jaar rust wordt de mest over het weiland uitgespreid.

De weiland zijn expres ongeveer rijbakformaat, zodat ik makkelijk in één van de weilanden kan rijden en grondwerken.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, als jullie vragen of tips hebben hoor ik het graag! glimlach
Terug naar boven Ga naar beneden
ama

Aantal berichten : 209
Registratiedatum : 02-02-13

BerichtOnderwerp: Re: Marikska's weiland   za 23 maa 2013 - 1:10

Als ik het goed begrijp kunnen ze dus wel onder de bomen en struiken links naar boven lopen zodat je een volledig vierkant hebt ?
Natural Horsetrainer

Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12

BerichtOnderwerp: Re: Marikska's weiland   za 23 maa 2013 - 6:23

Ziet er goed uit!
Wat voor bomen en struiken heb je staan?
http://naturalhorsetrainer.nl
Marikska

BerichtOnderwerp: Re: Marikska's weiland   za 23 maa 2013 - 8:10

ama schreef:
Als ik het goed begrijp kunnen ze dus wel onder de bomen en struiken links naar boven lopen zodat je een volledig vierkant hebt ?

Misschien is dat niet helemaal duidelijk op de plattegrond, maar dat is helaas niet mogelijk rondjes te lopen. De strook bomen en struiken is namelijk maar 1 à 2 meter breed. (Elk hokje op de plattegrond is ongeveer 2 bij 2 meter in werkelijkheid.)

Natural Horsetrainer schreef:
Ziet er goed uit!
Wat voor bomen en struiken heb je staan?

Bedankt! Horizontaal op de plattegrond van de mesthoop naar de hooibak rechtsboven staan om de 6 meter knotwilgen. Halverwege het onderste pad staat een rode beuk. Wat er precies links en rechts geplaatst is weet ik niet precies. Er zit in ieder geval een katjeswilg tussen en volgens mij ook meidoorn en berk.
Wieteke

Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

BerichtOnderwerp: Re: Marikska's weiland   za 23 maa 2013 - 10:08

Wat een duidelijke tekening! Ziet er goed uit - en misschien dat ik je ideetje over het splitsen van de mesthoop wel ga stelen knipoog . Ik heb in het begin wel geprobeerd om alleen een bepaalde kant te gebruiken, maar zonder visuele afscheiding is het uiteindelijk toch één grote hoop geworden... (ook doordat het in die hoek erg nat is, en bleek dat je in de winter met je kruiwagen veel te ver in de blubber wegzakt als je probeert verder door te lopen verontwaardiging )
inge

Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

BerichtOnderwerp: Re: Marikska's weiland   zo 24 maa 2013 - 0:58

mooi duidelijk hoor. Van de mest vakken is idd een goed idee. Zo heb je mooie verteerde mest die je kan verspreiden.
doe je dat met de hand? dan is het een pittig werkje hoor! maar ja je krijgt er ook wat voor terug ;-)
Marikska

BerichtOnderwerp: Re: Marikska's weiland   zo 24 maa 2013 - 1:05

De mest is inderdaad met de hand verspreid. Gewoon kruiwagen vullen en dan met mestvork verspreiden. Ik had gelukkig hulp van familie, dus was erg snel klaar.
inge

BerichtOnderwerp: Re: Marikska's weiland   wo 27 maa 2013 - 4:52

je schrijft dat je nu weiland 1 op en hbt staan, kunnen ze dan nu helemaal rond lopen? Zo ja merk je dan dat ze meer of minder bewegen dan wanneer dit dicht is en ze dus steeds gebruik maken van het stuk wat je altijd als pad hebt??

ben gewoon even nieuwschierig, heb er verder geen bedoelingen mee hoor knipoog
Marikska

BerichtOnderwerp: Re: Marikska's weiland   wo 27 maa 2013 - 6:19

Ik heb weiland 1 alleen aan de bovenkant open staan, dus ze kan niet rondlopen. Ik heb juist het idee dat ze, nu het niet rond loopt, meer beweegt dan als ze wel een rondje zou kunnen lopen. Ze staat namelijk bijna altijd als ik kom voeren in weiland 1. Voordat ze dan haar emmer met voer krijgt, moet ze dus eerst een stuk omlopen. Ook als ze dorst heeft of als ze naar de schuilstal wil moet ze nu vanaf weiland 1 omlopen. Als ze helemaal rond kon lopen is ze vanaf weiland 1 erg snel bij de waterbak en schuilstal en loopt ze naar mijn idee een stuk minder.

Als je precies wil weten wat het verschil is qua kilometers tussen wel en niet rond kunnen lopen, kan ik het binnenkort wel weer eens meten met een stappenteller. De laatste keer dat ik het mat liep ze tussen de 1 en 2 kilometer. Niet echt veel dus, maar ik weet niet meer hoe het weiland toen was ingericht.
inge

BerichtOnderwerp: Re: Marikska's weiland   vr 29 maa 2013 - 4:10

ik vind het altijd leuk om de ervaringen te horen van anderen.
Ik heb zelf namelijk gemerkt dat toen ze van een vierkant weiland over gingen op een PP met rondloop dat er veel meer km gemaakt werden dan daarvoor.
Ik varieer mijn PP per seizoen, dus soms groter soms kleiner, ze kunnen altijd op 1 stuk helemaal rond lopen.
Dit veroorzaakt heel veel ren plezier. Ze maken per dag wel tig rondjes, betrap ze regelmatig :-)

Nu heb ik wel 3 heren. Dit maakt ook een groot verschil. Om mij heen zie ik ook bijv 1 dame en 1 heer, daarbij is de wandel actie veel minder.
bij de ene groep practisch geen activiteit tot zeer laag. Bij de andere zijn het hele korte momenten omdat er bijv iets gebeurd in de wei er naast wat reden geeft tot even rennen of er vliegen een hoop vogels plotseling omhoog. Maar meer renacties zijn er niet.

Bij grotere groepen zie je weer meer variatie, zij bewegen met hele groepen door het land, meestal in een langzaam tempo gedurende de hele dag. En in paren zijn ze aan het dollen met elkaar. Soms lagere tijd achter elkaar en soms voor korte periodes.
Als er bijv. iets bijzonders passeert dan komt de hele groep aangelopen of gerend afhankelijk van wat er te zien valt. In kleine groepjes staan ze te eten of te dutten of soms blijft er eentje op een afstandje staan eten of slapen en de rest is bezig met iets anders.

Er zit duidelijk verschil in beweging, in hoe de groep is samengesteld. Of dit nu groot of klein is en man of vrouw combi.
Sinds kort heb ik nog weer een nieuw te bestuderen koppeltje van twee vrouwtjes. Beide vrij jong dus weer iets nieuws in mijn omgeving.
Eens kijken wat zij doen in de komende jaren. Zij kwamen ook van een vierkant weiland naar een PP situatie.
En bewegen doen ze zeker al meer dan in het vierkante weitje :-)

Soms kan een doorloop toch meer beweging stimuleren dan een doodlopend stuk, t is de moeite waard om het uit te proberen denk ik.
Ook al denk je dan van ja maar.... de weg van... en naar..... is korter dan wanneer ze om moet lopen.

Mai
Admin

Aantal berichten : 3214
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 57

BerichtOnderwerp: Re: Marikska's weiland   zo 31 maa 2013 - 11:27

Praktisch ingedeeld Marikska! Ik ben even kwijt of jij nu één of meerdere paarden had? Bij meer paarden is het met zo'n indeling, die niet helemaal rondloopt, wel belangrijk dat ze goed met elkaar overweg kunnen zodat ze elkaar niet gaan zitten narren en klem zetten in een doodlopend pad. Nou zie ik dat jouw paden wel flink breed zijn, dus dat is dan weer gunstig.

Ik gebruik ook het systeem van de twee mesthopen en dat bevalt me prima! De rustende mesthoop is altijd na een jaar heel mooi gecomposteerd (en zeker de helft kleiner geworden), het lijkt dan net een soort potgrond of zo, prima om over de wei te verspreiden.

Laatst aangepast door Marja op zo 7 apr 2013 - 3:26; in totaal 1 keer bewerkt
http://www.paddockparadijs.nl
Marikska

BerichtOnderwerp: Re: Marikska's weiland   za 6 apr 2013 - 2:40

Ik heb momenteel één paard, dus klemzetten is niet mogelijk gelukkig. Mochten er ooit wel meerdere paarden staan, dan deel ik het uiteraard zo in dat er genoeg vluchtwegen mocht het uit de hand lopen. De brede paden zijn erg fijn, zo kan mijn paard makkelijk draaien en gek doen zonder dat ze meteen tegen het draad aan zit.

@Inge: ik ga van de zomer maar eens uitproberen of er inderdaad meer gelopen wordt als er een rondlopend pad aanwezig is. Nu heb ik een merrie die van zichzelf niet veel beweegt, maar in vergelijking met het vierkante weiland waar ze eerst in stond, beweegt ze nu met dit pad al veel meer. Laatst kwam ik om te voeren en was ze helemaal door het dolle heen. Hard galopperen en flink bokken. Echt leuk om haar nu zo vrolijk te zien! hoera
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Marikska's weiland   

Marikska's weiland
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Plattegronden-
Ga naar: