IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

Deel | 

Hoe vind ik een 'eigen' weide?

Go down 
AuteurBericht
jannekevedder

Aantal berichten : 70
Registratiedatum : 13-11-12
Leeftijd : 36

BerichtOnderwerp: Hoe vind ik een 'eigen' weide?   do 10 jan 2013 - 1:41

Hoop dat dit topic op de juiste plek staat :-)

Graag wil ik van jullie tips voor het vinden van een 'eigen' weide.
Ik ben opzoek naar een weide om in eerste instantie te huren.

Mijn pony's staan nu redelijk goed, maar het weidemanagement en het kuil is absoluut niet passend.
De mensen zijn erg makkelijk, maar het weidemanagement aanpassen op de stukken waar mijn pony's staan gaat echt te ver.
Een looppad maken is ook niet hun idee.

Dussss...... dan gaan we opzoek naar een eigen weide waar ik zelf de bemesting e.d. kan bepalen.

Maarrrrr..... hoe vind je nou zo iets?

Ik zal niet de enige zijn die met dit dilemma zit of heeft gezeten. Dus kom maar op! Hoe hebben jullie het aangepakt?
Ben je met een kant en klaar plan op grondeigenaren afgestapt?
Heb je de gemeente gebeld?
Via een advertentie?

Ik hoor het graag!!
Terug naar boven Go down
inge

Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

BerichtOnderwerp: Re: Hoe vind ik een 'eigen' weide?   do 10 jan 2013 - 2:44

wat dacht je van aan bellen en vragen??
dat is de enige manier....zeker bij grondeigenaren. Je moet weten wat voor vlees je in de kuip hebt als je weide gaat verhuren.
Als je wil kopen ga je naar de plaatselijke makelaar die weet misschien ook wel stukjes die vrij zijn.
Terug naar boven Go down
Natural Horsetrainer

Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12

BerichtOnderwerp: Re: Hoe vind ik een 'eigen' weide?   do 10 jan 2013 - 6:20

Ja dat denk ik ook, gewoon aanbellen en vragen!
Zo ben ik destijds ook aan een nieuwe pensionplek voor Atli gekomen. Ik kwam al regelmatig bij die boer over de vloer om hem te helpen bij de training van zijn paard, dus hij kende me al wel. Hij had echter helemaal geen pensiontal. Maar toen ik hem vroeg of hij misschien een plek voor mijn paard wist (met in mijn achterhoord dat ik bij hém wilde komen), wist hij dat wel: het kon wel bij hem. Precies wat ik wilde. :-)
Ik heb daar echter niet het land in eigen beheer gehad, maar goed, door gewoon brutaal te vragen heb ik dus wel gekregen wat ik wilde.
Terug naar boven Go down
http://naturalhorsetrainer.nl
Mai
Admin

Aantal berichten : 3209
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 56

BerichtOnderwerp: Re: Hoe vind ik een 'eigen' weide?   do 10 jan 2013 - 8:28

Je zou ook kunnen vragen bij de gemeente, of bij natuurbeheerders. Die hebben soms ook wel eens stukken wei die je kunt huren. Ik heb daar zelf geen ervaring mee maar heb van verschillende mensen gehoord dat ze zo aan een stuk grond zijn gekomen.

http://www.paddockparadijs.nl
árangur

Aantal berichten : 164
Registratiedatum : 03-03-11
Leeftijd : 39

BerichtOnderwerp: Re: Hoe vind ik een 'eigen' weide?   vr 11 jan 2013 - 10:54

wat een goeie vraag! ik zit met precies hetzelfde.
hebben hier in de omgeving ook al geinformeerd naar grond wat te koop stond maar daar mocht je allemaal niks doen, alleen gras gras gras en dat is nu juist niet de bedoeling.
Sja gewoon aanbellen had ik nog niet aan gedacht absurd
Terug naar boven Go down
jannekevedder

BerichtOnderwerp: Re: Hoe vind ik een 'eigen' weide?   ma 14 jan 2013 - 3:55

Heb inmiddels een hele goede tip gekregen voor een weide bij mij in de buurt.
Daar ga ik komend weekend kijken.

Wat betreft het op de man af stappen wilde ook al gaan doen.
Mijn idee was om een weide op te zoeken bij bestaande bebouwing. Dan is de kans groter dat er al een stal staat of dat je die (illigaal) neer mag zetten.
Tevens beschik je dan makkelijker over water en elektra.

Bedankt voor jullie meedenken!

Zodra ik wat heb gevonden laat ik het weten en dan komt er hopelijk ook een PP ontwerp.

Mochten jullie in tussentijd nog een geschikt perceel bij Peize weten dan hoor ik het nog graag :-)
Terug naar boven Go down
Wieteke

Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

BerichtOnderwerp: Re: Hoe vind ik een 'eigen' weide?   ma 14 jan 2013 - 23:57

Wat spannend dat je al ergens kunt gaan kijken! Hopelijk is het wat!

Ons perceel hebben we gevonden door te informeren bij de vastgoedafdeling van de LTO (voor het zuiden http://www.zltovastgoed.nl/SITES/ZLTO/content/zoek3.asp ). Toen er later percelen grasland geveild zouden worden, hebben ze me gebeld om me dat te laten weten.

Dan gaat het trouwens wel altijd om landbouwpercelen, waar je dus inderdaad weinig anders mag doen dan een hek er omheen zetten, al zijn er gemeenten die ook het bouwen van een schuilstal toestaan. Wij hadden geluk dat het perceel op een kreekrug ligt, en daardoor mogen we meer verharden dan de gebruikelijke maximumoppervlakte van 100 m2, al moet je wel kunnen aantonen dat de verharding voor agrarische doeleinden wordt aangelegd.

Het nadeel van huren lijkt me dat je altijd de kans loopt te horen te krijgen dat je moet verhuizen, en zie dan maar eens op redelijk korte termijn een ander geschikt plekje te vinden, vooral als je meerdere paarden hebt... Vooral als je grond huurt waarop een bouwbestemming rust of die van de gemeente is, lijkt me dat wel een risico waarmee je rekening moet houden. Als je voor een langere tijd afspraken kunt maken, is huren natuurlijk wel een fijne en een doorgaans veel goedkopere optie. Hier was huren sowieso geen optie. Hier is alles kleigrond, dus zal je aardig wat moeten verharden als je het hele jaar rond je paarden buiten wilt houden. Ik heb wel aardig wat rondgevraagd in de buurt in de hoop een stuk grond te kunnen huren, maar zonder resultaat.
Terug naar boven Go down
jannekevedder

BerichtOnderwerp: Re: Hoe vind ik een 'eigen' weide?   di 15 jan 2013 - 21:23

Wat het huren of kopen betreft.... wij hebben weinig keus, want we kunnen geen hypotheek krijgen :-(
Mijn man heeft momenteel geen werk en ik werk op uitzendbasis, dus tsja.

Volgens een collega van mij is het bij ons vrij makkelijk om een perceel te huren.
Uiteraard informeer ik naar de toekomst plannen voor het perceel.
Als het binnen nu en paar jaar verkocht wordt of er gaat gebouwd worden, dan 'neem' ik dat perceel niet :-)
Nee, het moet iets blijvend zijn.

En ja, Wieteke, je hebt idd gelijk dat het niet zo gemakkelijk zal zijn om voor drie pony's zomaar weer wat anders te vinden.

Mijn weidegenootje is ook al enthousiast over mijn idee en zij wil waarschijnlijk wel mee verhuizen! Hoef ik de verzorging ook niet helemaal alleen te doen.
Spannend!!! Het lijkt me zo heerlijk mijn knollebollies een paradijs te kunnen geven!! Kan m'n veulen goed opgroeien, m'n haf hopelijk minder overgewicht en m'n 'luie' shet meer bewegen.
Terug naar boven Go down
jannekevedder

BerichtOnderwerp: Re: Hoe vind ik een 'eigen' weide?   zo 20 jan 2013 - 1:35

Ben inmiddels bij de weide wezen kijken waar ik voor getipt was, maar deze mensen willen het niet aan paardenmensen verhuren.
Ze gebruiken het land zelf niet, maar hebben geen zin in alle dagen mensen op het erf.
Heel erg jammer, want het is een mooie plek, maar heb wel begrip voor hun motivatie.
Terug naar boven Go down
Wieteke

Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

BerichtOnderwerp: Re: Hoe vind ik een 'eigen' weide?   zo 20 jan 2013 - 1:43

Oh, dat is jammer zeg! Maar als het inderdaad aan hun woonhuis grenst, kan ik het me wel goed voorstellen dat ze zich dan minder vrij zullen voelen. Dus dan maar uitkijken naar een ander plekje!
Terug naar boven Go down
veernr1

Aantal berichten : 179
Registratiedatum : 22-01-11

BerichtOnderwerp: Re: Hoe vind ik een 'eigen' weide?   ma 21 jan 2013 - 9:20

Hoi Janneke, vooral verder blijven informeren, en zo dicht mogelijk bij huis beginnen. Hier in de buurt is het best gebruikelijk om een stuk land te pachten, ook van particulieren. Vaak ouder wordende inwoners, die zelf niks meer doen met het land. Vaak grenst het land toch wel aan een weggetje, waardoor je niet over het erf hoeft. Of een boer die een hectare kan 'missen', verpachten is namelijk wel een heel vaste inkomstenbron. Ken bij ons in het dorp al 4 stukken land die verpacht worden + nog een van staatsbosbeheer. En dat in ons dorpie. Zal rond Peize dus helemaal echt wel wat te vinden moeten zijn. Vooral veel rondvragen!
Gaat je vast lukken, ik hoop lekker dicht bij huis. Succes, en hou ons op de hoogte van het resultaat.
Terug naar boven Go down
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Hoe vind ik een 'eigen' weide?   

Terug naar boven Go down

Hoe vind ik een 'eigen' weide?
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Weidegebruik en -onderhoud-
Ga naar: