Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Voorzichtig begin pp

Ga naar beneden 
+2
MoniqueBuu
Jolies Allures
6 plaatsers
AuteurBericht
Jolies Allures

Jolies Allures


Aantal berichten : 56
Registratiedatum : 13-10-12
Leeftijd : 55
Woonplaats : Dordogne, Frankrijk

Voorzichtig begin pp Empty
BerichtOnderwerp: Voorzichtig begin pp   Voorzichtig begin pp Emptydo 15 nov 2012 - 2:25

Zoals in mijn voorstel toppic duidelijk is, hebben we nu meerdere groepen paarden, die ieder twee wisselweides hebben op een totaal van bijna 10 hectares.
Vanuit de inloopstal (in drie groepen) lopen ze eerst naar een wei die altijd open is en die splitst later in twee weides die om de beurt open gaan.

Mijn droom is om over een tijd de drie groepen allemaal bij elkaar te zetten en er een paddock paradijs van te maken.
Aantal vragen waar ik nu mee zit:

* Zal ik in de inloopstal drie gescheiden ruimtes houden zodat er meerdere paarden in kunnen en een enkeling niet de rest buiten sluit?

Het zijn nu drie inloopstallen van 5 meter breed en 6 - 8 meter lang. Zou dus één grote stal kunnen worden van 15 breed en 6 - 8 diep of verdeeld blijven in drie stukken met wel een grote uitloop voor alle paarden samen.

* Gaan we de huidige buitenrand als buitenrand houden en daarbinnen een track maken of buitenom een nieuwe omheining om het huidige pad maken dat we nu gebruiken om met de traktor rond te rijden en met de honden te wandelen.

Voordeel van binnenin is dat het met eenvoudigere palen kan en dat buitenom nog steeds gemaaid kan worden en er niet zo snel bomen in de omheining hangen.
Nadeel is dat ik dan wel bestaande stukken wei af moet breken en meer poorten moet maken. Hoewel ik anders ook poorten bij moet maken.


* We hebben 12 paarden. Wat ik nu zie bij twee paarden die een klein stukje wei dat tussen twee weides ligt er tijdelijk bij hebben gekregen: De ene gaat deze lange strook in de ander rent er langs op om verderop de andere wei in te gaan. Nu staan ze dus ieder aan een andere kant van de omheining en snappen niet hoe ze weer bij elkaar moeten komen.
Pas ook met wei wisselen gehad. 4 van de 5 waren netjes door de poort gegaan naar de andere wei, één domoor had het niet door en bleef maar langs de omheining rennen en zoeken hoe hij naar de anderen kon...
Hoe gaat dat straks als er een track om de hele wei ligt en er staan een aantal paarden in de wei en de andere zijn een stuk omgelopen en kunnen niet erbij komen (van waar ze staan).
Hebben jullie meerdere openingen om in dezelfde wei te komen?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://joliesallures.free.fr
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 54
Woonplaats : Dwingeloo

Voorzichtig begin pp Empty
BerichtOnderwerp: Re: Voorzichtig begin pp   Voorzichtig begin pp Emptydo 15 nov 2012 - 7:41

De inloopstal zou ik inderdaad verdeeld houden in die 3 stukken.

Ik had ook al gedacht aan dat pad, wat jullie nu om je land heen hebben, maar wist niet dat dat van jullie was, of openbaar. Voor het PP-pad, zijn beide opties mogelijk. Dat is denk ik meer voor jezelf afwegen wat je de beste optie vindt.

In het begin kost het even iets tijd, voordat de paarden stoppen met heen en weer lopen langs de andere kant van het draad. Wij hebben aan sommigen een paar keer voor moeten doen hoe het werkte, door ze bijvoorbeeld even aan het halster te halen en het pad te lopen, hoe ze weer bij de anderen komen. Dat hebben we 2 of hooguit misschien eens 3 x moeten doen, en dan snappen ze het. Dat is een soort 'systeem' waar ze even in moeten komen. Of misschien worden de paarden wel intelliggenter of vindingrijker in een PP knipoog Dat zou ik me eigelijk ook zomaar voor kunnen stellen.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
Jolies Allures

Jolies Allures


Aantal berichten : 56
Registratiedatum : 13-10-12
Leeftijd : 55
Woonplaats : Dordogne, Frankrijk

Voorzichtig begin pp Empty
BerichtOnderwerp: Re: Voorzichtig begin pp   Voorzichtig begin pp Emptydo 15 nov 2012 - 8:19

Voor de duidelijkheid een paar foto's en filmpjes van de huidige situatie.

Voorzichtig begin pp Foto-7VOCQIAD
Dit is een luchtfoto van een groot deel van onze grond. Linksonder de schuur waarin de inloopstallen zijn en ons huis. Daar vlakbij (iets rechts) een oefenweitje waar Ulani en Davida vanaf hun wei ook toegang toe hebben. Weer iets naar rechts het fruitveld van 1 ha waar geen paarden komen. En rood omlijnd alle weides voor de verschillende groepen.
Vanuit de inloopstal hebben Ulani en Davida dus een looppad van zo'n 5 meter breed naar twee weides beetje rechtsonder op de foto. De middelste groep heeft één weide die boven naar twee weides gaat en de linker groep ook. Blauw omlijnd is het pad dat nu niet omheind is om de wei heen.
Zwart omstippeld de grens van ons hele perceel. Daar is rechtsonder ook een stuk bos, maar dat loopt naast het pad steil omlaag en kunnen we niet betrekken bij het ppp (paarden paddock paradijs).
Rechts is een stukje met een ronde grens eromheen en een driehoek van struiken. Dat was een braakliggend stuk, waar we nu ook wei van aan het maken zijn. Om te hooien of om bij het ppp te betrekken.
Gearceerd de weides om te hooien die eventueel ook omheind zouden kunnen worden om te laten begrazen. En dan ligt er een stukje verderop nog een stuk hooiland (niet op deze foto).
De blauwe rondjes zijn twee meertjes waarvan ik er één zeker bij het ppp zou willen betrekken. Daar omheen is wat drassig gebied wat we met geluk één keer per jaar kunnen maaien als het lang genoeg droog is geweest. Zou mooi en makkelijker zijn dat er ook bij te betrekken.
Ik weet alleen niet hoe steil de oevers van de meertjes zijn en of de paarden daar in kunnen.
Dan is er geheel links nog een stukje dat onze safaritenten camping gaat worden en waar geen paarden komen.

Voorzichtig begin pp Foto-SEHL6JT4 Helemaal onderaan op de plattegrond naast het fruitveld.

Helemaal bovenaan de wei (maar onder rechts op de foto). Vlakbij het driehoekje van struiken..

Voorzichtig begin pp Foto-JLFMS46B Op de plek waar het eerste filmpje gemaakt is.

Eén of twee weides verder naar links weer een rondje. Mooie herfstkleuren trouwens en lekker blauwe lucht vandaag.

Voorzichtig begin pp Foto-IMOB83P4 Waar het tweede filmpje gemaakt is.
Voorzichtig begin pp Foto-DO6WIJ3J zooommm

Voorzichtig begin pp Foto-QI6EPAAA Weer twee weides verder.

Ik dacht de camera aan te hebben terwijl Belle en Loribro naar me toe kwamen lopen maar dat was niet zo. Dus dit filmpje slaat eigenlijk nergens op...

Deze ook, gewoon leuk, hoe de rest ook naar me toe komt.

In de meest linker wei in de buurt van de hooi opslag een rondje gedraaid.

Voorzichtig begin pp Foto-LMBM8UBN Op de meest linker wei.

Voorzichtig begin pp Foto-VUJ8LYSX zoommm duidelijker meerdere omheiningen tussen de weides te zien.

filmpje VI is nog aan het opladen.



Voorzichtig begin pp Foto-XB8DTJV7 Links het pad naast de meertjes, rechts de wei.
Hier zou dus track kunnen zijn, zodat de paarden bij het water kunnen en wij misschien minder hoeven te maaien, doordat ze het ofwel tot blubber lopen, ofwel opeten...

Voorzichtig begin pp Foto-BL4LDW7A meertje.

Voorzichtig begin pp Foto-7EEPN64L Nog een heel vochtig veld dat we nu niet gebruiken.

Voorzichtig begin pp Foto-REEBIKAC
Terug naar boven Ga naar beneden
http://joliesallures.free.fr
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

Voorzichtig begin pp Empty
BerichtOnderwerp: Re: Voorzichtig begin pp   Voorzichtig begin pp Emptydo 15 nov 2012 - 8:52

Oh zucht.
Dat is toch wel echt heel erg prachtig, zoals jullie daar wonen!
Eigenlijk hebben jullie paarden al een paradijs!
Waarom wil je er een paddock paradijs van maken? Lopen ze nu niet genoeg naar je zin? Mogen ze niet dag en nacht op de wei?

Met prikpaaltjes een binnenomheining zetten zou ik alleen doen als je er niet 100% zeker van bent of je de omheining ook daar wilt houden. Dan kun je het nog makkelijk verplaatsen. Het nadeel van prikpaaltjes is, dat de paarden ze ook wat makkelijker kunnen verplaatsen. ;-) Ik had hier één slimmerik (genaamd Atli) die de paaltjes uit de grond trok. Goh, dan vielen ze om, en hé, dan kon hij zomaar de wei oplopen! Grrrrr. Ik heb het opgelost door extra verticale schrikdraadjes te maken aan de paaltjes waar hij het meeste aan trok en nu doet hij het niet meer. Maar met 12 paarden lijkt me de kans op 'schade' aan je prikpaalomheining nog wel een stuk groter, en dus lijkt me zo'n omheining op den duur niet zo handig...
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
Jolies Allures

Jolies Allures


Aantal berichten : 56
Registratiedatum : 13-10-12
Leeftijd : 55
Woonplaats : Dordogne, Frankrijk

Voorzichtig begin pp Empty
BerichtOnderwerp: Re: Voorzichtig begin pp   Voorzichtig begin pp Emptydo 15 nov 2012 - 9:22

Tsja Marja, daar heb ik ook al over gedacht. Eigenlijk is een paddock paradijs misschien meer iets voor kleine stukjes grond om paarden te stimuleren toch meer te gaan lopen...
Ze staan hier dag en nacht buiten met beschikking van de inloopstal en lopen volgens mij aardig wat.

Met prikpaaltjes heb ik tot nu toe de ervaring dat Ulani ze als schuurpaaltjes voor zijn kin gebruikt. Er stonden er een paar in het speelweitje met rood-wit lint er aan en die lagen na een tijdje allemaal om. Bij de laatste deed hij mij nog even voor hoe dat kwam... lekker puh Misschien dat het met een stroomdraadje er aan beter gaat?

Ik zie ons trouwens ook niet in de modder een heel stuk omhoog lopen om ergens ver weg een hooinet te gaan vullen... Nu komen we één keer in de week met vijf rollen en vullen alle voerplekken in en om de stal, zodat ze onbeperkt kunnen eten.
Voor sommigen iets te veel, voor anderen nooit genoeg... Maar om ze allemaal gescheiden, afgewogen te voeren is echt geen doen.

Ja, ik denk dat ze wel beseffen dat ze in een paradijsje leven. Ze klagen in ieder geval niet. lol!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://joliesallures.free.fr
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

Voorzichtig begin pp Empty
BerichtOnderwerp: Re: Voorzichtig begin pp   Voorzichtig begin pp Emptydo 15 nov 2012 - 10:12

Lopen ze ook dag en nacht op de wei?

In het boek van Jamie Jackson schreef hij dat hij (of iemand anders...???) onderzocht had hoeveel paarden lopen op een rechthoekige wei. En dat bleek verrassend weinig te zijn, heel wat minder dan in een PP. Maar jouw wei is natuurlijk wel héél erg groot dus ik kan me zo voorstellen dat daar wél meer gelopen wordt. Bovendien heb je een grote kudde waarin de paarden elkaar (naar ik aanneem) ook stimuleren om meer te bewegen.

Hooi sjouwen naar het andere eind van mijn PP doe ik ook niet, ook al is het hier maar 6000 m2. Dat kost me domweg teveel energie en kracht, en die heb ik maar weinig.
Gelukkig gaan de paarden uitzichzelf toch regelmatig het hele pad rond.
In een slakkengangetje, dat dan weer wel. Rennen doen ze alleen bij hoge uitzondering...

Maar goed.
Ik vraag me dus af hoeveel redenement je daadwerkelijk van een PP zou gaan hebben, en dat dan in relatie tot het werk en de kosten die je eraan hebt...
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
Jolies Allures

Jolies Allures


Aantal berichten : 56
Registratiedatum : 13-10-12
Leeftijd : 55
Woonplaats : Dordogne, Frankrijk

Voorzichtig begin pp Empty
BerichtOnderwerp: Re: Voorzichtig begin pp   Voorzichtig begin pp Emptydo 15 nov 2012 - 10:36

Citaat :
Lopen ze ook dag en nacht op de wei?

Ja, dag en nacht buiten op de wei en in de inloopstal.
In de winter staan ze natuurlijk veel om de hooiruif en in de zomer staan ze overdag veel in de inloopstal (vanwege de zon en de vliegen.)
Ze lopen vaak op en neer naar boven (naar de uiterste wei). Dus ik ben niet bang dat ze niet genoeg beweging hebben. Maar ppp is gewoon leuk!
Weet nog niet of het er ooit van komt.
We zullen zien.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://joliesallures.free.fr
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Voorzichtig begin pp Empty
BerichtOnderwerp: Re: Voorzichtig begin pp   Voorzichtig begin pp Emptyvr 16 nov 2012 - 10:55

Wat een fantastisch terrein Dorine wow! Je hebt daar echt álles: wei, bos, water en dan ook nog hoogteverschillen door het glooiende terrein. Geweldig!
Als je paarden 24/7 in de wei staan (ook 's winters? of spaar je de weides dan?) is er inderdaad misschien weinig noodzaak voor een PP-track. Wel zou het leuk zijn als de paarden permanent toegang zouden hebben tot wat gevarieerder terrein, dus behalve in de weides ook in het stuk bos zouden kunnen en in het gedeelte met de meertjes.

Als je je paarden 's winters uit de weides zou moeten houden (maar ik vermoed dat dat niet het geval is omdat je zo ontzettend veel weidegrond hebt en ze de weides dus niet zo snel kapot zullen lopen knipoog), dan is het natuurlijk wel de moeite waard om een PP-track aan te leggen, maar dan zou ik dat op een kleiner gedeelte doen, bv. rondom 1 of 2 hectare, zodat het voor jezelf evt. nog wél te doen is om verspreid over de track hooi aan te bieden.

Leuk, al je filmpjes en foto's, geeft wat meer 'gevoel' voor hoe het er allemaal in het echt uitziet glimlach.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
helma

helma


Aantal berichten : 193
Registratiedatum : 09-11-09
Leeftijd : 56
Woonplaats : Warnsveld

Voorzichtig begin pp Empty
BerichtOnderwerp: Re: Voorzichtig begin pp   Voorzichtig begin pp Emptyza 17 nov 2012 - 2:36

Hai Dorine,

Tja... wat kun je dan nog meer toevoegen dan "wauw".....
Wat een super plek heb je daar, geweldig!

Wat je al zegt, een PP is gewoon leuk om voor je paarden te hebben, maar vooral ook om zelf mee bezig te zijn!
Ik heb heel wat genoegelijke (winter-) uurtjes doorgebracht met zoeken, tekenen, bedenken, plannen...
Ben nu 3 jaar verder, en bij ons draait het nu helemaal naar wens. Ik heb nog een paar plannen in mijn hoofd, maar alles op z'n tijd hoor!
Je hebt nu eenmaal niet altijd geld-tijd-energie op voorraad om alles ineens door te drukken. En weet je? Dat moet je ook niet eens willen!
Ik denk dat je al snuffelend op dit forum al wel een paar keer hebt gelezen dat een PP vanzelf moet "groeien".
Begin gewoon klein, met een paar handelingen / paaltjes met draad kom je soms al een heel eind. Ik heb ervaren dat het goed werkt om
de grote lijnen uit te zetten, maar dan ook lekker te experimenteren wat het beste werkt. soms blijkt dat wat jij bedacht hebt, voor de paarden
helemaal niet werkt. Jammer van je moeite...

M.b.t. de prikpaaltjes, ik heb ook zo'n handige Shet die alles slopen kan, en daarom plaats ik om de 3 prikpaaltjes toch een vaste paal.
Dan kan i.i.g. niet de hele rij plat, wat wel gebeurt met alleen prikpaaltjes. Scheelt je toch 3 van de 4 palen indraaien, je kunt een tijdelijke lijn uitzetten
en ervaren hoe het werkt.

Leuk hoor, het uitbroeden!
Pas maar op, gaat je vast nog een paar slapeloze nachten opleveren van de ideeen die in je hoofd opkomen... :-)

Groetjes
Helma
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.dogwise.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Voorzichtig begin pp Empty
BerichtOnderwerp: Re: Voorzichtig begin pp   Voorzichtig begin pp Emptyzo 18 nov 2012 - 7:39

hihi als een god in frankrijk gaat hier wel op....
Terug naar boven Ga naar beneden
Jolies Allures

Jolies Allures


Aantal berichten : 56
Registratiedatum : 13-10-12
Leeftijd : 55
Woonplaats : Dordogne, Frankrijk

Voorzichtig begin pp Empty
BerichtOnderwerp: Re: Voorzichtig begin pp   Voorzichtig begin pp Emptyzo 18 nov 2012 - 21:37

Marja: toegang tot het bos gaat waarschijnlijk niet lukken: Het bos bovenaan de wei is niet van ons en dat rechts gaat ineens heel steil naar beneden... Was vroeger een goudmijn wordt gezegd. In ieder geval rotsachtig en steil.
Ik wil wel proberen een stuk bij de meertjes er bij te betrekken en daar staan ook een soort wilgenbomen/struiken.

Inge: Ja God in Frankrijk. Behalve dan dat we wel nog steeds moeten werken om te kunnen leven en werken en om de boel te onderhouden. Maar dat doen we met plezier! En tussendoor zijn we gewoon de hele tijd op vakantie op ons plekje. We kunnen natuurlijk niet makkelijk even weg met al die beesten hier. Maar dat zullen jullie allemaal wel hebben.

Helma: Ik hou het bij ideeen broeden overdag voorlopig. 's Nachts lekker slapen.

Eerst maar eens kijken of en hoe we de groepen bij elkaar kunnen krijgen en dan al dan niet in de vorm van pp één van de meertjes er bij betrekken.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://joliesallures.free.fr
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Voorzichtig begin pp Empty
BerichtOnderwerp: Re: Voorzichtig begin pp   Voorzichtig begin pp Emptyma 19 nov 2012 - 12:33

Jolies Allures schreef:
We kunnen natuurlijk niet makkelijk even weg met al die beesten hier. Maar dat zullen jullie allemaal wel hebben.
Ja hoor, heel herkenbaar grijns. Sinds wij hier wonen (14 jaar), en trouwens ook al jaren daarvoor, zijn we niet meer op vakantie geweest. Maar ik mis het eerlijk gezegd ook niet, want ik heb hier alles wat ik zoek: rust, ruimte en natuur!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Jolies Allures

Jolies Allures


Aantal berichten : 56
Registratiedatum : 13-10-12
Leeftijd : 55
Woonplaats : Dordogne, Frankrijk

Voorzichtig begin pp Empty
BerichtOnderwerp: Re: Voorzichtig begin pp   Voorzichtig begin pp Emptydi 20 nov 2012 - 8:28

Ondertussen is filmpje VI allang opgeladen dus die zal ik hier ook nog even plaatsen voor de volledigheid.


Ja, wij hebben hier ook meestal wel een vakantie gevoel, maar af en toe willen we wel eens wat mensen in Nederland op gaan zoeken, die zelf niet deze kant op komen.
Vorig jaar tien dagen weg geweest. Dit jaar niet.
Misschien volgend jaar weer.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://joliesallures.free.fr
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Voorzichtig begin pp Empty
BerichtOnderwerp: Re: Voorzichtig begin pp   Voorzichtig begin pp Emptywo 21 nov 2012 - 0:21

Dat stukje met die poel erin ziet er echt geweldig uit!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Gesponsorde inhoud





Voorzichtig begin pp Empty
BerichtOnderwerp: Re: Voorzichtig begin pp   Voorzichtig begin pp Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Voorzichtig begin pp
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Het begin...
» Verhuizen. Of 'hoe begin je weer van voor af aan'.
» En dan begin je gewoon weer opnieuw

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Aanleg en inrichting-
Ga naar: