Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Geen PP, maar wel iets anders.

Ga naar beneden 
3 plaatsers
AuteurBericht
BVCM




Aantal berichten : 7
Registratiedatum : 01-11-12

Geen PP, maar wel iets anders. Empty
BerichtOnderwerp: Geen PP, maar wel iets anders.   Geen PP, maar wel iets anders. Emptyzo 4 nov 2012 - 22:10

Mijn oudste paard staat samen met mijn mini bij mensen aan huis. Ze hebben hier een paddock van ongeveer 10 x 14 meter, en dat was oorspronkelijk wei. Gezien hier veel verkeer is (schuildstal, drinken, eten), is het dus allang geen weide meer, en 1 grote modderbende. Nu hebben we het geluk dat het land gedraineerd is, en het dus nog een beetje te overzien valt, maar wegzakken in de modder is niet tegen te houden.

Nu wil ik hier dus een zandpaddock van maken. Dit willen we doen door de bovenste (zwarte zand laag) eraf te graven tot een cm of 20 (op 50 cm ligt er alweer wit zand), en hiervan een heuvel te maken in de weide....
Idee is dan om er drainage zand (grof zand), we hebben op de andere stal zand uit de dassenplas en daar ben ik ook wel tevreden over, dus dat zou ook nog kunnen, op te gooien, en op deze manier de modder vaarwel te zwaaien, en de paarden ook een leukere plaats te geven wanneer het weer weidegang niet toelaat.

Moet ik nog ergens rekening mee houden? Ik heb contact gehad met een cultuurtechniek bedrijf, die mij adviseerde geen worteldoek te gebruiken zolang de weide geen klei/venig grond is, en dat is het bij ons ook niet. Dus dan zou ik met het afgraven en aanvullen wel klaar moeten zijn.

Wat hebben jullie in de schuilstal liggen? Mijn idee was eigenlijk om hier ook af te graven en zand in te leggen... Er ligt nu een verhard stuk voor de schuilstal, en dat komt hoogstwaarschijnlijk ook rondom de stal (zijkant, en achterkant).

Hoe kan ik de heuvel het beste "planten" in de weide?
Terug naar boven Ga naar beneden
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Geen PP, maar wel iets anders. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Geen PP, maar wel iets anders.   Geen PP, maar wel iets anders. Emptyma 5 nov 2012 - 3:12

Ik zou het in zijn geheel afgraven tot op het witte zand, dan krijg je ook geen vermenging meer. Of de boel omzetten. Dus de bovenlaag onder leggen het het witte zand boven. Dan heb je geen afvoer.

In mijn schuilstal liggen rubbermatten.
Om je schuilstal verharding is wel erg fijn. Zo creeer je nl ook nog variatie in ondergrond wat weer goed is voor de hoefjes.

Een heuvel in je wei is afhankelijk van de situatie.
Heb je bijv. begroeing aan de zijkanten?
Zijn er speciale plekken die normaal gesproken erg nat zijn?
Uitzicht...
De hoeveelheid ruimte natuurlijk...
zo'n heuvel neemt ruimte in wat weer voor ander soort beweging zorgt...
Wil je een steile heuvel of een wat meer glooiend

Er is niet zo 123 een juist antwoord op te geven


Terug naar boven Ga naar beneden
BVCM




Aantal berichten : 7
Registratiedatum : 01-11-12

Geen PP, maar wel iets anders. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Geen PP, maar wel iets anders.   Geen PP, maar wel iets anders. Emptyma 5 nov 2012 - 3:19

20cm is toch weg genoeg als laag, dat is een flink behoorlijk eind. Omspitten wil ik zelf niet, en wordt verder ook afgeraden, omdat het na een tijd dan weer precies hetzelfde verhaal is. Rubbermatten zouden sowieso over het zand komen!
De schuilstal word erom heen sowieso verhard (door tegels).

Ja, de gehele wei is omheind door bomen, en in de tuin voor de weide is zijn ook heuvels gecreerd, deze is vrij hoog, en ook nog eens beplant, dus ze staan vanuit die kant iig altijd uit de wind. De weide zelf is zelden nat in de zin van plassen, door de drainage het is enkel het "kruispunt" dat nu erg drassig is. (lees, modderpoel).

Heuvel maakt niet zo heel veel uit steil liever niet, maar hoog mag wel. We kunnen eventueel andere bestaande heuvels in de tuin nog verhogen/verbreden.

Worden jullie heuvels ook echt gebruikt?
Terug naar boven Ga naar beneden
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Geen PP, maar wel iets anders. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Geen PP, maar wel iets anders.   Geen PP, maar wel iets anders. Emptyma 5 nov 2012 - 3:23

Marja heeft een paar filmpjes van haar heuvel en poel gemaakt en Marion heeft foto's geplaatst...effe zoeken staan ergens op het forum weet niet zo snel meer waar precies...maar ja ze maken er gebruik van, zeker als je ook nog zorgt voor een extra uitdaging zoals bijv. kunnen knabbelen aan begroeiing als ze op de heuvel staan.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Geen PP, maar wel iets anders. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Geen PP, maar wel iets anders.   Geen PP, maar wel iets anders. Emptydi 6 nov 2012 - 0:01

BVCM, ik denk dat Inge met 'omzetten' niet bedoelde alleen maar omspitten, maar de complete grondlagen om laten keren, dus: de zwarte grond helemaal af laten graven tot op het witte zand, dan een flinke laag wit zand uitgraven; vervolgens de zwarte grond er weer in en daarna de flinke laag wit zand. Ik denk echt niet dat dat zo snel weer gaat vermengen knipoog! Maar goed, dan heb je natuurlijk geen heuvel knipoog, maar wel het voordeel dat je geen grond van buitenaf aan hoeft te voeren (lees: kopen).

Zelf heb ik in de schuilstal verharding in de vorm van stoeptegels. Rubbermatten klinkt ook prima. Ik zou in ieder geval iets op de bodem leggen want een natuurbodem in een schuilstal kan een vieze bende worden. Ik heb dat zelf een aantal jaren gehad; ik voerde ook hooi in de schuilstal, en de combinatie van in het zand getrapt hooi en daar weer bovenop plassen zorgde op den duur voor een enorme stinkboel. Het was toen een immens karwei om alle stinkende, rottende hooi/urineresten weer helemaal uit de grond te krijgen.

Hier een filmpje van het graven van onze poel en het maken van de heuvel met de grond uit de poel:



Haha, en óf de paarden de heuvel gebruiken hyper :

Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Geen PP, maar wel iets anders. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Geen PP, maar wel iets anders.   Geen PP, maar wel iets anders. Emptywo 7 nov 2012 - 4:01

thanks Marja....jij was duidelijker knipoog
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Geen PP, maar wel iets anders. Empty
BerichtOnderwerp: Re: Geen PP, maar wel iets anders.   Geen PP, maar wel iets anders. Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Geen PP, maar wel iets anders.
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» even iets heel anders: zwanger en mn paardjes
» geen PP maar welicht toch leuk om ff te kijken.
» Gezocht: PP of iets dergelijks omgeving Den Haag
» Geen schuilstal... mag dit wel?
» Tracktorband als slowfeeder, kan dat??

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Aanleg en inrichting-
Ga naar: