Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Hoe vaak schudden??

Ga naar beneden 
+3
Mai
MoniqueBuu
helma
7 plaatsers
AuteurBericht
helma

helma


Aantal berichten : 193
Registratiedatum : 09-11-09
Leeftijd : 56
Woonplaats : Warnsveld

Hoe vaak schudden?? Empty
BerichtOnderwerp: Hoe vaak schudden??   Hoe vaak schudden?? Emptyvr 20 jul 2012 - 11:19

Joepie.... morgen gaan we maaien om aankomende week het hooi binnen te halen!
Juni viel zo tegen, en wij hebben nog niet eerder de kans gehad.
Het staat er mooi dik op!

Vorig jaar hadden we iemand anders die voor ons gehooid heeft, en die had een andere mening over het dagelijkse schudden dan
degene die het dit jaar voor ons doet. De 1e kwam 3 x per dag schudden, de huidige denkt dat 1 x per dag voldoende is.

Wat is jullie mening hier over?? Wat is wijsheid??

We maaien morgen (= zaterdag), dan gaat het woensdag (= 5e dag) in kleine plastic balen.

Groetjes!
Helma
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.dogwise.nl
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 54
Woonplaats : Dwingeloo

Hoe vaak schudden?? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe vaak schudden??   Hoe vaak schudden?? Emptyvr 20 jul 2012 - 21:55

Mijn vriend, die boer in hart en nieren is, schudt ook meestal maar 1x per dag. Tenzij het heel drogend weer is, dan soms eens 2x per dag. Maar dan kun je het waarschijnlijk ook sneller inpakken, is het sneller droog genoeg. De eerste (of enige) keer schudden gebeurt als de ochtenddauw helemaal weg is, en eventueel 2e keer zo rond 3 uur 's middags.

Volgens mijn vriend komt het het hooi niet ten goede als je het te vaak schudt, je kneust het dan teveel.

Veel plezier en succes met het hooien!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Hoe vaak schudden?? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe vaak schudden??   Hoe vaak schudden?? Emptyza 21 jul 2012 - 3:27

Mijn man doet het schudden altijd zelf en neemt daar dan halve dagen vrij voor. Hij schudt altijd 2 x per dag, maar van wat ik hier in de buurt zie, schudden heel veel mensen maar 1 x per dag. Het maakt ook uit hoe je land ligt. Wij hebben bv. een gedeelte van de wei dat vrij veel in de schaduw ligt (door het bos) en voor dat stuk is het zéker goed om 2 x per dag te schudden, anders droogt het gewoon niet goed genoeg. Ook het weer doet een duit in het zakje: als het heel helder zonnig weer is met wind, gaat het drogen natuurlijk ook een stuk sneller en is 1 x per dag waarschijnlijk ook prima.
En nog een overweging: laat je kleine pakjes persen of ingesealde grote? Bij de laatste maakt het natuurlijk ook wat minder uit als het nog net niet helemaal droog zou zijn.

Ik denk dat het 'kneuzen' bij vaker schudden trouwens wel mee zal vallen, het gras/hooi wordt tenslotte alleen maar heel luchtig opgepakt en rondgeslingerd, het wordt niet ergens tussen geklemd of zo.

Succes Helma compliment! Je had er waarschijnlijk al een hard hoofd in of het nog ooit zou gaan lukken? Is je lange gras niet al heel erg geel geworden en uitgedroogd? Wij hebben wel al eerder gehooid maar hadden het gras hier op het huisperceel toen wel laten staan om de paarden dat op te laten eten. Ze zijn nu met het laatste stuk bezig maar dat is echt al wel heel erg uitgedroogd en er zal denk ik weinig voedingswaarde meer in zitten (voor onze ijslanders natuurlijk alleen maar goed lekker puh).
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
helma

helma


Aantal berichten : 193
Registratiedatum : 09-11-09
Leeftijd : 56
Woonplaats : Warnsveld

Hoe vaak schudden?? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe vaak schudden??   Hoe vaak schudden?? Emptydi 24 jul 2012 - 11:11

Hoihoi,

Het gaat helemaal goed komen hoor! Gras is inderdaad lang, maar niet uitgedroogd hoor Marja! Wel hoog tijd dat het er af gaat, maar het valt me alles mee.
Op ons eigen stuk wel wat grote ridderzuring en distel, maar die heb ik er direct na het maaien met de hand er tussen uit gevist. Toch 4 grote kruiwagens verwijderd!
Het ligt er prima bij, en we hebben het inderdaad 2 x per dag geschut.
Morgen rond 12 uur in de baal, altijd spannend en leuk moment hoor!

groetjes
helma
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.dogwise.nl
helma

helma


Aantal berichten : 193
Registratiedatum : 09-11-09
Leeftijd : 56
Woonplaats : Warnsveld

Hoe vaak schudden?? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe vaak schudden??   Hoe vaak schudden?? Emptywo 25 jul 2012 - 11:48

Gelukt, de oogst is prachtig binnen!
Best een drukke week achter de rug, maar wat een lol en ook een trots gevoel zeg... voor het 2e jaar ons eigen hooi, maar nu niet alleen bij de buren zoals vorig jaar,
maar nu ook van ons eigen land! In totaal 153 pakken van 25 kg, in plastic gewikkeld. Heerlijk!
Wat ik vooral ook zo leuk vind, is dat het ook voor de kids een echt zomer feestje is. Zoon Tim vind het hele tractor gebeuren natuurlijk fantastisch, en
voor dochter Marije is het een grote speeltuin.
Zeg nou zelf, dit is toch veel leuker dan een Nintendo of tv....!

Hoe vaak schudden?? Foto-3BNQU4ZR-G

Vader en zoon samen aan het werk, wie geniet er nou het meest van?

Hoe vaak schudden?? Foto-6YJGORXH-G

Na een paar dagen werken in de zomerzon, een prachtig resultaat! (hier nog niet gewikkeld)

Hoe vaak schudden?? Foto-J3DXXWCV-G

Hoe vaak schudden?? Foto-KMT3P4NB-G

Maar het grootste feestje was wel het "binnenhalen" van de oogst, wat een lol zo met z'n allen!

Hoe vaak schudden?? Foto-HKH37CI7-G

Hoe vaak schudden?? Foto-UAM7R3Y4-G

Blije groeten,
helma
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.dogwise.nl
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

Hoe vaak schudden?? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe vaak schudden??   Hoe vaak schudden?? Emptywo 25 jul 2012 - 19:25

Wat fijn dat het uiteindelijk nog zo goed gelukt is! Leuk ook dat jullie er een complete familie-activiteit van hebben gemaakt grijns .
Terug naar boven Ga naar beneden
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

Hoe vaak schudden?? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe vaak schudden??   Hoe vaak schudden?? Emptydo 26 jul 2012 - 1:07

Wow leuke fotoreportage! Lijkt me echt gaaf om met je hele familie zo je oogst binnen te kunnen halen. Ik kan me voorstellen dat het een supervoldaan gevoel geeft!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 54
Woonplaats : Dwingeloo

Hoe vaak schudden?? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe vaak schudden??   Hoe vaak schudden?? Emptydo 26 jul 2012 - 1:40

Fijn dat je kinderen het ook zo leuk vinden! Dan kun je het ook echt delen met ze.
Het blijft een geweldig gevoel geven als je het hooi mooi binnen hebt!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
helma

helma


Aantal berichten : 193
Registratiedatum : 09-11-09
Leeftijd : 56
Woonplaats : Warnsveld

Hoe vaak schudden?? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe vaak schudden??   Hoe vaak schudden?? Emptydo 26 jul 2012 - 2:05

Haha, ook wel een beetje noodzaak hoor!
Er gaat veel tijd in zitten, en aangezien ons land niet direct aan huis ligt, en ik ze nog niet groot genoeg vind
om de hele middag samen thuis te zijn, moeten ze toch echt mee!
Gelukkig vinden ze dat geen straf, en juist omdat wij er zelf ook echt een beetje een "feestje" van maken met
gezellig samen drinken en eten, kunnen we ze er leuk bij betrekken.

Hartstikke leuk en ik ben erg blij met de oogst!!

Helma!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.dogwise.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Hoe vaak schudden?? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe vaak schudden??   Hoe vaak schudden?? Emptyzo 29 jul 2012 - 7:34

leuk!!! prachtige foto's en wat een plezier
Terug naar boven Ga naar beneden
Zin-inn

Zin-inn


Aantal berichten : 89
Registratiedatum : 31-10-11
Leeftijd : 43
Woonplaats : Stadskanaal

Hoe vaak schudden?? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe vaak schudden??   Hoe vaak schudden?? Emptydi 31 jul 2012 - 9:01

Hoi Helma,

Ook al zo'n leuk beeldverslag (net bij het topic "grasdrogerij" gekeken)!
Super om er zo'n familie activiteit van te maken.

Ik kan me je trots helemaal voorstellen hoor!

Na wat tegenslag met inzaaien, want kort daarna flinke stuifwinden, dus nog een keer inzaaien, en toen een heel stuk waar het opgestoven zand lag, waar het gras ontzetttend achter bleef, dus (helaas) wat kunstmest erover, hebben wij vorige week ook voor het eerst kunnen hooien van de hectare die we naast ons perceel bij kunnen huren. Het was super weer, dus het gras droogde goed, wat rook het heerlijk!!!
De loonwerker dacht dat t zo'n 50-60 (kleine) pakjes zouden zijn, echt niet meer.
Dus toen ze klaar waren met alles sealen ben ik het land opgerend om te tellen.
Springend als een klein kind zo blij weer terug naar huis gerend : 84 pakjes!!

Wat een stel blije amateurboerinnen zijn we ook hè? ;-)
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Hoe vaak schudden?? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe vaak schudden??   Hoe vaak schudden?? Emptywo 1 aug 2012 - 20:07

Geweldig fotoverslag Helma, bedankt voor het delen compliment! Het familiesfeertje doet een beetje aan beelden van vroeger tijden denken, toen hooien altijd een groepsgebeuren was, met familie en iedereen uit de buurt, eten en drinken en plezier!
Die foto met dat 'hooihaar', net een stel Trollen hilarisch!

En wat fijn dat ze bij jou kleine pakjes kunnen sealen, dat kom je nog niet zo heel veel tegen in Nederland. In België schijnt dat veel meer te gebeuren. Bij ons in de buurt heb ik het nog nooit gezien, dus ik denk niet dat er hier loonwerkers zijn die het doen (die van ons in ieder geval niet).

Het geeft een heerlijk voldaan gevoel om je eigen hooi in goede staat binnen te hebben gehaald hoera!
Zin-Inn (ben je naam vergeten...), jij ook gefeliciteerd met je geslaagde hooioogst!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Gesponsorde inhoud





Hoe vaak schudden?? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hoe vaak schudden??   Hoe vaak schudden?? Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Hoe vaak schudden??
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» hooi los schudden in fijnmazig net of niet?
» Hoe vaak en hoe lang mogen jullie paarden grazen?
» Forum laatstse tijd vaak traag of onbereikbaar

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Weidegebruik en -onderhoud-
Ga naar: