IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

Deel | 

PP op veengrond?

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Snowville

Aantal berichten : 13
Registratiedatum : 14-04-12
Leeftijd : 34

BerichtOnderwerp: PP op veengrond?   wo 11 jul 2012 - 11:40

Heeft iemand hier ervaring met het aanpassen van een veengrondweide naar een PP?
Ons nieuwe huis met weide eromheen is dus voornl veengrond. We willen dit gaan aanpassen door bepaalde delen te gaan verharden en zandplaten te maken.

Ik wil contact op gaan nemen met een loonwerker hier in de buurt, maar ben nog moed aan het verzamelen.... hoe begin ik dat gesprek überhaupt en wat vraag ik precies.... pff. Wil in elk geval beginnen met in totaal 1000m2 zand, dacht zelf aan 200 kuub witzand daarvoor te bestellen. Dit worden dan 2 basispaddocks, de track en de grasweide zal veengrond blijven.

Maar als iemand hier alvast tips heeft voor het aanpassen van veengrondweide naar een bovenlaag van zand, alles wat geroepen wordt is nu welkom!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.snowville.eu
veernr1

Aantal berichten : 179
Registratiedatum : 22-01-11

BerichtOnderwerp: Re: PP op veengrond?   do 12 jul 2012 - 8:02

Vooral goed draineren, dan een laag puinverharding en dan pas zand erop. En niet dingen af gaan graven, maar vooral ophogen. En ik zou op het pad en paddock niet te dikke lagen zand gebruiken, in je rij of longeerbak wellicht wel iets dikkere laag. Probleem met veen is naast de nattigheid ook de enorme vering. Als je daar zonder tussenlaag met verharding werkt, krijg je een mega meeverende bodem, en dat is voor de pezen een heel zware belasting. En vooral juist naar een plaatselijke loonwerker toegaan voor advies, zij kennen de grondsoort als geen ander. Je moet alleen wel heel duidelijk je doel vertellen, verder niet te druk maken over hoe je het gesprek aanknoopt, vaak zijn ze juist erg behulpzaam als je om hun kennis vraagt. Kan voor hun een mooie klus achter wegkomen, en goede contacten kun je heel goed gebruiken met ons soort hobby!
Hoop dat je hier vast wat aan hebt.
Mai
Admin

Aantal berichten : 3214
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 57

BerichtOnderwerp: Re: PP op veengrond?   vr 13 jul 2012 - 2:57

Een stukje wat ik op mijn site heb staan:

Voor wie van het modderprobleem verlost wil worden en het daarnaast leuk vindt om meteen ook een waterpoel en een heuvel aan te leggen, is er nog een oplossing. Huur een dagje een loonwerker in met een shovel en een graafmachine. Laat met de shovel zo'n 30 cm van de bovenlaag van je pad verwijderen en laat deze grond storten op de plaats waar je een heuvel in gedachten had. Laat vervolgens op de plek die het meest geschikt is voor een poel (een laaggelegen gedeelte dus) een gat graven tot op het witte zand en laat dat zand weer in het pad storten, waarbij je het pad iets hoger laat maken dan de omringende grond. Het witte zand zal goed afwateren en als het goed is je pad dus voortaan droog houden.

Zo heeft 'PaardNatuurlijk' het aangepakt en ik geloof dat ze daar heel tevreden mee zijn. Ik meen dat zij ook op veengrond zaten. Op deze manier zou je wellicht geen extra grond nodig hebben.

http://www.paddockparadijs.nl
Dyonne

Aantal berichten : 100
Registratiedatum : 16-08-11
Leeftijd : 32

BerichtOnderwerp: Re: PP op veengrond?   vr 13 jul 2012 - 23:01

Het licht er denk ik aan waar je woont. Maar bij ons zul je geen zandlaag vinden met graven. knipoog
Hier is een PP eigenlijk onmogelijk. Nu woon ik onder de zeespiegel op veengrond. Grond die elk jaar wegzakt. Dus je moet regelmatig ophogen.
Hier hebben ze alleen in de zomer een pad richting hun strookbegrazingweitje. Maar met de regenval zoals nu is het gewoon bagger..

Ik heb een gedraineerde paddock en een stuk verhard bij de stal. De weide is ook gedraineerd, maar dit is niet voldoende om hem droog te houden.
Wieteke

Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

BerichtOnderwerp: Re: PP op veengrond?   za 14 jul 2012 - 10:49

Hihi, hier kom je ook geen zand tegen als je gaat graven. Na tig meter wordt de klei een paar cm iets lichter van kleur, en daarna weer 'gewoon' blauwgrijs verontwaardiging Weet niet hoe dat met veengrond is, maar een heuvel van kleigrond zou alleen leuk zijn als die door en door droog is. Na 1 buitje zou het al een gevaarlijk glad obstakel worden...

Vanaf vandaag staat het pad bij ons helemaal blank (alleen het verharde deel is nog goed begaanbaar, daar staan alleen wat plassen), en in de wei lag zelfs een megavijver.... Voordeel is wel dat de pony's nu niet over de gladde ondergelopen track naar hun waterbak hoeven te lopen lekker puh .
Mai
Admin

BerichtOnderwerp: Re: PP op veengrond?   zo 15 jul 2012 - 10:45

Hier is het in ons laagst gelegen perceel achter het bos ook nat, nat, nat. Plassen in de wei, blubber in een deel van het pad. Ik heb nog nooit zo'n absurd natte zomer meegemaakt kritisch!

Natural Horsetrainer

Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12

BerichtOnderwerp: Re: PP op veengrond?   ma 16 jul 2012 - 20:27

In mijn wei staan geeneens plassen, alleen een paar in de paddock (die uit kortgegraasd gras bestaat) en op het stukje zand voor de stal, waar de paarden veel lopen. Maar zelfs in dat natte zand/die plassen zak je amper weg, blubber kan ik het niet echt noemen.
Het verbaasd me enorm dat de bodem hier zo droog blijft! Vooral omdat ik uit de begroeiinig meende op te maken dat de bodem hier aardig verdicht is.

Het lijkt me een ramp om met dit soort weer op veen of klei te moeten zitten...
http://naturalhorsetrainer.nl
Mai
Admin

BerichtOnderwerp: Re: PP op veengrond?   ma 16 jul 2012 - 22:52

Natural Horsetrainer schreef:
In mijn wei staan geeneens plassen, alleen een paar in de paddock (die uit kortgegraasd gras bestaat) en op het stukje zand voor de stal, waar de paarden veel lopen. Maar zelfs in dat natte zand/die plassen zak je amper weg, blubber kan ik het niet echt noemen.
Het verbaasd me enorm dat de bodem hier zo droog blijft!
Dat is een geweldige ontdekking Marja compliment! Als de bodem zelfs onder deze omstandigheden nog zo goed blijft, heb je gewoon een fantastisch droge plek gevonden en dat is heel veel waard! Het perceel bij ons aan huis is ook zo. De paddocks kunnen hier en daar nog wel wat modderig worden na zoveel regen, maar binnen een dag is het altijd weer weg, en de lange PP-paden zijn eigenlijk altijd droog en hard. Daar prijs ik mezelf zeer gelukkig mee hoera!

Natural Horsetrainer

Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12

BerichtOnderwerp: Re: PP op veengrond?   ma 16 jul 2012 - 23:25

Ik prijs mezelf er ook zeer gelukkig mee! :-)
Zeker omdat een paar honderd meter verderop het weiland van de overburen in de winter zó nat was, dat er toen het gevroren had, geschaatst kon worden (en nee, er was géén extra water toegevoegd...)!
http://naturalhorsetrainer.nl
Dyonne

BerichtOnderwerp: Re: PP op veengrond?   di 17 jul 2012 - 0:29

Hier zwemmen er eendjes op mijn pad. :<
Mai
Admin

BerichtOnderwerp: Re: PP op veengrond?   di 17 jul 2012 - 23:11

Dyonne schreef:
Hier zwemmen er eendjes op mijn pad. :<
Haha, ja, die zag ik pas geleden ook bij de buurman in de wei zwemmen grijns! Maar bij ons gelukkig niet, geen nat plekje te vinden in de wei bij ons aan huis (maar wel in onze wei achter het bos shock!).

Dyonne

BerichtOnderwerp: Re: PP op veengrond?   wo 18 jul 2012 - 0:49

Toevallig een filmpje van gemaakt.
Na de vele regen eendjes in de wei. Rechts krijgen ze tweemaal daags strookje gras bij.

Links langs het hek kunnen ze richting verharding en de paddock.
Maar zo ziet het er dus al uit in een erg natte zomer op veengrond bij ons.
Wieteke

Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

BerichtOnderwerp: Re: PP op veengrond?   wo 18 jul 2012 - 1:03

Goh Dyonne, dat lijkt onze wei wel grijns . Gelukkig begint het water nu eindelijk een beetje te zakken. Wat gister nog een compleet meer leek is inmiddels veranderd in meerdere grote plassen knipoog
Berith

Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 13-03-10

BerichtOnderwerp: Re: PP op veengrond?   wo 18 jul 2012 - 5:20

Ik zit niet op veen maar wel op klei, maar ik moet zeggen dat dat in de zomer meestal wel goed gaat. De ondergrond is nu wel wat drassig na alle regen maar nog wel stevig en eigenlijk ook nog geen plassen. Maar in de winter kan de grond al het water niet meer verwerken en dan zak je echt zelf als mens ook al 10 cm de klei in als je er overheen loopt. Maar met de verhardingen die ik nu laat aanbrengen moet ik een goede winter tegemoet gaan grijns
http://sietrix.blogspot.com/
Mai
Admin

BerichtOnderwerp: Re: PP op veengrond?   do 19 jul 2012 - 10:02

Grappig Dyonne, die eendjes grijns. Dieren zien in alles de positieve mogelijkheden idee!

Joyce

Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10

BerichtOnderwerp: Re: PP op veengrond?   do 19 jul 2012 - 18:42

gaaf he, nemen het zoals het komt, en dealen er mee. We kunnen als mens nog zoveel leren.
http://www.twh-mm.nl
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: PP op veengrond?   

PP op veengrond?
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Weidegebruik en -onderhoud-
Ga naar: