Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 pp onder de bomen

Ga naar beneden 
+4
inge
Joyce
Wieteke
Vero maes
8 plaatsers
Ga naar pagina : Vorige  1, 2
AuteurBericht
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

pp onder de bomen - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: pp onder de bomen   pp onder de bomen - Pagina 2 Emptyza 14 jul 2012 - 2:12

Vero maes schreef:
Ik heb een word doc. gemaakt met plan van de weides en een eerste gedacht van de PP kan ik dit ergens posten?
Nee, niet hier op het forum. Misschien kun je het bestand ergens op je eigen website zetten en dan hier een link plaatsen?
Of je maakt een printscreen van het document en plakt dat in Paint als afbeelding. Afbeelding moet je dan uploaden naar een fotoalbum op internet en vervolgens kun je die afb. hier plaatsen knipoog. Zie ook dit topic over het plaatsen van foto's.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Vero maes




Aantal berichten : 18
Registratiedatum : 09-07-12
Leeftijd : 50
Woonplaats : de panne

pp onder de bomen - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: vervolg aanleg van de pp   pp onder de bomen - Pagina 2 Emptydi 4 sep 2012 - 4:08

Hallo,

ondertussen zijn we een héél stuk verder in de aanlegvan de pp. En het herstel van de paarden. Alles gaat goed momenteel, havane is ook mentaal al véél beter.

1* de paarden zitten opnieuw allemaal samen overdag in de paddock De boxen blijven dan wel dicht, snachts zet ik ze op stal omdat ik ze nog in de gaten wil houden qua mest, drinken... . Er zijn verschillende plaatsen waar ik de hooinetten heb opgehangen. (2 netten in elkaar met kleine gaten werkt perfect)
2* de weide is volledig gerenoveerd, goede aarde over het zand. Zodat ik een weide heb van 1,5 ha en een track van +- 400 meter. (voorlopig, eigenlijk kan ik dit nog verdubbelen)
en alles is gedraineerd. Het slechte deel weide heb ik als lesweide voor de honden gehouden en als speelweide voor de paarden.

in de track komt geen gras ik wil daar zand houden en regelmatig slepen. Ik zou hier en daar verhardingen willen aanbrengen.

Ik heb nog een paar vragen, en zou graag jullie advies krijgen.

Om kamperen in de paddock te vermijden zou ik beter hooinetten in de track plaatsen, maar als ik matten leg op het zand ligt er binnen het half uur veel te veel zand op de matten onder de netten en kunnen ze zand eten.
Ook vliegt er door de wind vaak hooi in het zand.
Hoe los ik dit het beste op?
Hebben jullie ook dit probleem met de pvc bakken?

In de track zijn er nog vele oude stukken omgeploegd doodgespoten gras vodden. Ik heb al 2 dagen zitten opkuisen maar het is bijna niet te doen! 400 meter op 6 m br dat is een berewerk. Hebben jullie hiermee ervaring, aan dat oude gras hangen wortels vol met zand. boos

Als ik nu bv grasdallen leg over 10 meter in de track en ik leg daar keien in, zal dat toch overlopen door zand en een vuile boel worden?

Graag een paar tips als het mogelijk is, alvast bedankt!



Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.horsemanshipschool.be
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

pp onder de bomen - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: pp onder de bomen   pp onder de bomen - Pagina 2 Emptydi 4 sep 2012 - 4:54

met pvc bakken heb je veel minder zand vanaf de grond of door de wind. Dus ja dat is een verbetering tov hangende hooinetten.

track schoon maken is wel het beste...
als je meer "groen" in je zand krijgt heb je meer vertering en dus meer risico op blubber. Omdat "groen" meer water vast houdt.
Tenzij je weer een mooie doorlatende bodem hebt zoals bijv. losse bosgrond waar de ideale omstandigheden zijn van bacterie groei en neervallen van groen.
zodat de boel op de juiste manier wordt omgezet en er dus geen of nauwelijks blubbervorming ontstaat.
Terug naar boven Ga naar beneden
Vero maes




Aantal berichten : 18
Registratiedatum : 09-07-12
Leeftijd : 50
Woonplaats : de panne

pp onder de bomen - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: pp onder de bomen   pp onder de bomen - Pagina 2 Emptydi 4 sep 2012 - 4:59

inge schreef:
als je meer "groen" in je zand krijgt heb je meer vertering en dus meer risico op blubber. Omdat "groen" meer water vast houdt.
Tenzij je weer een mooie doorlatende bodem hebt zoals bijv. losse bosgrond waar de ideale omstandigheden zijn van bacterie groei en neervallen van groen.
zodat de boel op de juiste manier wordt omgezet en er dus geen of nauwelijks blubbervorming ontstaat.

Van blubber kan ik op die plaats geen last krijgen, het is een deel duinen en een deel losse zwarte zandgrond.
maar ik zal ze "groenvrij" houden. Moest ik nu die netten in die bakken leggen? zou dit lukken? Het zijn wel slordige eters zulle.

Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.horsemanshipschool.be
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

pp onder de bomen - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: pp onder de bomen   pp onder de bomen - Pagina 2 Emptydi 4 sep 2012 - 5:00

jeetje, ik lees zojuist pas over het ongeluk met je paard.
Dus alsnog beterschap, erg late reactie, sorry.

Kun je de netten laag ophangen? dat ze niet in het zand hangen? wij hebben ze in het stukje bos hangen, wel zo dat ze laag bij de grond moeten eten, er valt altijd wel wat uit in het zand. Ik denk dat je dat niet kunt voorkomen.
wat betreft dat kapot gespoten stukken gras, geen idee, mijn broer heeft ooit eens graszoden uit zijn tuin, bij ons in het stukje bos gegooid, dat was binnen een paar maanden volledig weg. het lag wel zo dat ze niet perse daar over heen hoefde te lopen.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
Vero maes




Aantal berichten : 18
Registratiedatum : 09-07-12
Leeftijd : 50
Woonplaats : de panne

pp onder de bomen - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: pp onder de bomen   pp onder de bomen - Pagina 2 Emptydi 4 sep 2012 - 5:37

Joyce schreef:
Kun je de netten laag ophangen? dat ze niet in het zand hangen? wij hebben ze in het stukje bos hangen, wel zo dat ze laag bij de grond moeten eten, er valt altijd wel wat uit in het zand. Ik denk dat je dat niet kunt voorkomen.
Ze hangen laag, maar ze sleuren en trekken daar natuurlijk aan. Ik leg er zeker 6m² rubber matten onder, maar toch, aan de voeten hangt zand, er valt hooi uit de netten. Ik heb not teveel schrik om opnieuw paarden met koliek te krijgen. Ik zal 1 grote bak kopen en daar zo'n hooinet in monteren, misschien zal het dan beter zijn.

Citaat :
wat betreft dat kapot gespoten stukken gras, geen idee, mijn broer heeft ooit eens graszoden uit zijn tuin, bij ons in het stukje bos gegooid, dat was binnen een paar maanden volledig weg. het lag wel zo dat ze niet perse daar over heen hoefde te lopen.

Hier ligt de zode nog dik door het zand boos het zal verder handenarbeid worden en dan misschien het laatste met de pistesleep.
Ik wil ze geen maanden meer uit de track houden voor dat oude gras te laten verteren. Na alle werk kan dit er nu wel nog bij. Ze hebben er al één keer mogen in krossen, en het gaf me een héél goed gevoel dat na alle werk, tegenslag, kosten en moeite alle 6 mijn paarden er nog zijn. hyper Nu ben ik tevreden dat ik ze heb laten opereren ook al had ze maar weinig kans op overleven en was het loodzwaar voor iedereen. Natuurlijk staat er tegen de draad nog gras en na 4 maanden uit het gras, is ieder sprietje welkom. Maar ik betrouw dat nog niet. Ze trekken gulzig dat gras uit met wortel en al ook al kunnen ze constant hooi eten.

Ik moet nog een paar oplossingen vinden;

hoe geven jullie kalk aan de paarden zoals likstenen? kan ik dit in een kuip onder afdak zetten? of bestaat het in één of andere steen?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.horsemanshipschool.be
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

pp onder de bomen - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: pp onder de bomen   pp onder de bomen - Pagina 2 Emptydo 6 sep 2012 - 5:08

tsja, ik snap dat je doodsbang bent geworden daarvoor.
Heeft bij mij ook echt een hele tijd geduurd. Is nu echt gesleten, ik geef soms zelfs brokjes op de grond in het bos, geen kilo's, maar als ik ze van de wei wil halen, rammel ik met (gras) brokjes en die strooi ik in het bosje, dan komen ze van de wei af, is makkelijker dan ze eraf drijven, soms bent ik wat lui, of praktisch ingesteld, is maar net hoe je het bekijkt knipoog.
ze hebben hier wel heel veel ruwvoer, waardoor ze ook makkelijker het zand afvoeren.
Nadat mijn ruintje koliek heeft gehad, heb ik me erin verdiept en ben ik achter de oorzaak bij hem gekomen, dat maakt dat ik me er nu geen zorgen over maak.
Ondanks dat ze op een zandpaddock staan, het bos uit zand bestaat en het pad er naar toe ook.
Maar neemt niet weg, dat ik me jou angst echt onwijs goed kan voorstellen hoor.
Een bak of meerdere bakken is dan idd ook een oplossing.
mijn ruin is erg ziek geweest maar heeft toen net geen operatie gehad, het zat er tegen aan.
Hij heeft wel een hele tijd in de kliniek gestaan. was een heftige tijd.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
veernr1




Aantal berichten : 179
Registratiedatum : 22-01-11

pp onder de bomen - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: pp onder de bomen   pp onder de bomen - Pagina 2 Emptydo 6 sep 2012 - 8:35

Ik heb mijn zoutblok in een speciekuip, die ik op zijn kant heb vastgebonden tegen een plank, met de dichte kant naar de regenkant. Heeft al forse stortbuien heel goed doorstaan, bevalt me goed.
Terug naar boven Ga naar beneden
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

pp onder de bomen - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: pp onder de bomen   pp onder de bomen - Pagina 2 Emptydo 6 sep 2012 - 9:32

Vero maes schreef:
Ze hangen laag, maar ze sleuren en trekken daar natuurlijk aan. Ik leg er zeker 6m² rubber matten onder, maar toch, aan de voeten hangt zand, er valt hooi uit de netten. Ik heb not teveel schrik om opnieuw paarden met koliek te krijgen. Ik zal 1 grote bak kopen en daar zo'n hooinet in monteren, misschien zal het dan beter zijn.

Zo'n palletbox scheelt absoluut heel veel voor het morsen! Bij mij ligt er alleen precies onder de bakken een laagje 'stof' uit het hooi, omdat ik van de geperforeerde bakken heb. Die palletboxen vind ik echt een uitkomst. Ze zijn hoog genoeg om blubbervrij hooi te kunnen voeren, de hoge wanden voorkomen het wegwaaien van losse hooisprietjes en het 'klauwen' in het hooi, en door de vrij lage bodem kunnen de paarden in een relatief natuurlijke houding eten! Ben nog steeds enorm blij dat Marja op deze website foto's van haar bakken had gezet, ik was er namelijk nooit op gekomen om die als voerbak te gebruiken compliment .
Terug naar boven Ga naar beneden
Vero maes




Aantal berichten : 18
Registratiedatum : 09-07-12
Leeftijd : 50
Woonplaats : de panne

pp onder de bomen - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: pp onder de bomen   pp onder de bomen - Pagina 2 Emptydo 6 sep 2012 - 21:36

Wieteke schreef:
Vero maes schreef:
Ze hangen laag, maar ze sleuren en trekken daar natuurlijk aan. Ik leg er zeker 6m² rubber matten onder, maar toch, aan de voeten hangt zand, er valt hooi uit de netten. Ik heb not teveel schrik om opnieuw paarden met koliek te krijgen. Ik zal 1 grote bak kopen en daar zo'n hooinet in monteren, misschien zal het dan beter zijn.

Zo'n palletbox scheelt absoluut heel veel voor het morsen! Bij mij ligt er alleen precies onder de bakken een laagje 'stof' uit het hooi, omdat ik van de geperforeerde bakken heb. Die palletboxen vind ik echt een uitkomst. Ze zijn hoog genoeg om blubbervrij hooi te kunnen voeren, de hoge wanden voorkomen het wegwaaien van losse hooisprietjes en het 'klauwen' in het hooi, en door de vrij lage bodem kunnen de paarden in een relatief natuurlijke houding eten! Ben nog steeds enorm blij dat Marja op deze website foto's van haar bakken had gezet, ik was er namelijk nooit op gekomen om die als voerbak te gebruiken compliment .

Ik probeer ze dit weekend. Natuurlijk kunnen de pony's daar dan niet uit eten. Maar die moeten dan maar naar de netten lopen op de dam. Hopelijk lukt het ook bij mij.

Deze nacht hebben ze voor de eerste keer binnen en buiten kunnen blijven glimlach enkel Darco steek ik appart met kleine paddock voor zijn box. Deze morgen zag ik 6 gelukkige paarden!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.horsemanshipschool.be
Iris

Iris


Aantal berichten : 143
Registratiedatum : 28-08-11
Woonplaats : Aduard (Groningen)

pp onder de bomen - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: pp onder de bomen   pp onder de bomen - Pagina 2 Emptydi 11 sep 2012 - 1:46

Mijn oplossing voor het voeren van een groot en klein paard: mijn KWPNer eet uit een Hartogbox die over een hek hangt en uit netten die achter een draad of hek liggen. De fijnmazige netten voor de Shet haak ik daarvoor aan het hek (en op klinkers). Ik heb helaas geen foto's paraat.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.akili.nl
Gesponsorde inhoud





pp onder de bomen - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: pp onder de bomen   pp onder de bomen - Pagina 2 Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
pp onder de bomen
Terug naar boven 
Pagina 2 van 2Ga naar pagina : Vorige  1, 2
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Drainage onder het looppad
» Giftige bomen/struiken, wel of niet?
» Welke bomen? Op een rij? Of juist in een groep?
» Hoe bescherm je bomen?
» Takken en bomen in de wei

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Aanleg en inrichting-
Ga naar: