Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 In de denktank: goed plan of raar idee?

Ga naar beneden 
+4
inge
Joyce
Natural Horsetrainer
helma
8 plaatsers
AuteurBericht
helma

helma


Aantal berichten : 193
Registratiedatum : 09-11-09
Leeftijd : 56
Woonplaats : Warnsveld

In de denktank: goed plan of raar idee? Empty
BerichtOnderwerp: In de denktank: goed plan of raar idee?   In de denktank: goed plan of raar idee? Emptyma 18 jun 2012 - 1:20

Hoi allemaal,

Ik heb weer een idee in mijn hoofd waar ik al een tijdje op zit te broeden.
Aangezien ik niet helemaal weet of ik spijt of juist plezier van deze verandering zal hebben dacht ik: ik gooi het even in de "denktank" die PP-forum heet!

Net voor het hek naar onze wei, dus nog op het toegangspad, zit een knik naar links. Net na die knik zit het hek, met rechts een hele dikke wilg en inspringende hoekpaal,
en links het begin van een sloot. Door deze draai is het voor de grotere machines waar loonwerkers tegenwoordig mee werken praktisch onmogelijk om onze wei in te komen.
Door die bocht in combinatie met een smalle doorgang past het gewoonweg niet. Met een ouderwetse (lees kleine) tractor lukt het net, maar met een maaibalk of iets anders
er achter wordt het al een hele toer. Eigenlijk al jaren een terugkerend probleem, waardoor sommige van onze plannen lastig of onmogelijk worden.

Nu heb ik het illustere plan opgevat om de ingang naar de wei te verplaatsen, dus niet NA maar net VOOR de knik. Hierdoor kan de sloot een stukje gedempt, en de hoekpaal net
achter de boom verwijderd, waardoor de toegang veel breder wordt.
Bijkomend voordeel voor de pony's is, dat de stoep hierdoor een stuk vergroot wordt, en ze met zon danwel regen een heerlijk beschut hoekje hebben onder de bomen.
Ik zit alleen nog te dubben wat ik dan op de bodem zou moeten doen om modderboel te voorkomen, met de bijbehorende insleep op de stoep. Bestraten lukt hier niet, ivm de enorme
wortels van de wilg. Ook weet ik niet goed hoe die wilg dan te beschermen tegen aanvreten. Ben bang dat de kudde zich hier helemaal op uit gaat leven als ik er niks mee doe!
Palen met een hekje er om heen zal een lastige klus worden, omdat je tussen de wortels van deze oude reus onmogelijk palen de grond in krijgt. Ruim er om heen laat de ruimte niet toe,
dan hou je niks meer over.

Dus.... kom maar op met jullie briljante idee-en, ik ben erg benieuwd!!!

Groetjes
Helma

In de denktank: goed plan of raar idee? Foto-PKMVJK4G-G
Huidige situatie, een rommelhoekje aan het einde van het pad, net voor het toegangshek.

In de denktank: goed plan of raar idee? Foto-W6LKEOLJ-G

Onmogelijk voor tractors zo met de sloot links, en de dikke boom met pal daarachter de hoekpaal rechts. Het witte draadje geeft aan hoe de nieuwe situatie zou zijn.
De doorgang wordt hierdoor veel breder!



In de denktank: goed plan of raar idee? Foto-H6RCWB6I-G

Hoe bescherm ik deze joekel tegen gretige pony tandjes ??


In de denktank: goed plan of raar idee? Foto-88E7U3OZ-G

Voor jullie beeldvorming even een draadje uitgezet voor het idee hoe het zou moeten worden.




Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.dogwise.nl
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

In de denktank: goed plan of raar idee? Empty
BerichtOnderwerp: Re: In de denktank: goed plan of raar idee?   In de denktank: goed plan of raar idee? Emptyma 18 jun 2012 - 1:29

Zouden de paarden wel eten aan de stam van zo'n oude boom? Ik weet het niet hoor (zelf geen ervaring mee), maar ik kan me voorstellen dat ze vooral knagen aan dunnere stammen en takken.

Misschien kun je het hek eens openzetten en ze een tijdje op dat afgezette stukje dat je nu hebt gemaakt, laten lopen en goed kijken wat ze met de boom doen?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

In de denktank: goed plan of raar idee? Empty
BerichtOnderwerp: Re: In de denktank: goed plan of raar idee?   In de denktank: goed plan of raar idee? Emptyma 18 jun 2012 - 6:11

leuk idee.
Wij hebben worteldoek om de bomen geknutseld in ons minibosje. Dat werkt erg goed. Ik denk dat de kans dat ze een oude boom eten, best wel aanwezig is knipoog. hier worden in zo ongeveer elke boom, tanden gezet als ze hier bij kunnen, schijnt erg lekker te zijn.
Ik ben benieuwd hoe het er straks uit komt te zien.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

In de denktank: goed plan of raar idee? Empty
BerichtOnderwerp: Re: In de denktank: goed plan of raar idee?   In de denktank: goed plan of raar idee? Emptyma 18 jun 2012 - 7:58

Ik weet niet of ze toevallig bij jullie in de buurt aan het bouwen zijn. Maar misschien kan je een beeld vormen.
Als de bouw langs de weg bezig is of nabij grote oude bomen die behouden moeten blijven, waar ze dus niet met grote machines tegen aan mogen rijden.
Doen ze het volgende.
Ze nemen een stuk drainagebuis en draaien deze om de boom daar overheen gaat een soort van planken constructie die onderling verbonden zijn met draad zodat ze niet schuiven. dit maken ze vast, gaat vrij eenvoudig doordat de planken met draad verbonden zijn. en de boom is beschermd.
Als je dit nu ook bij de pony's doet en de planken zo dicht op elkaar doet dat er geen snuitje tussen kan, kan de boom gewoon doorgroeien en is hij toch beschermd.

Als je hem omwikkeld met doek kan je het beste iets van jutte gebruiken dit omdat het beter lucht doorlaat en iets wat flexibel is. De stam van de boom moet namelijk kunnen blijven ademen anders gaat het rotten.
Je zal het wel steeds om de zoveel tijd moeten aanpassen afhankelijk van de groeisnelheid van de boom, anders gaat het te strak zitten en groeit de stam om je materialen heen.

En ja oude bomen worden zeker aangevreten door de paarden.
Terug naar boven Ga naar beneden
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

In de denktank: goed plan of raar idee? Empty
BerichtOnderwerp: Re: In de denktank: goed plan of raar idee?   In de denktank: goed plan of raar idee? Emptyma 18 jun 2012 - 8:44

Oké, ik zal er verder het zwijgen toe doen. ;-)
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

In de denktank: goed plan of raar idee? Empty
BerichtOnderwerp: Re: In de denktank: goed plan of raar idee?   In de denktank: goed plan of raar idee? Emptyma 18 jun 2012 - 9:39

Goed plan Helma, hoe je die ingang aan wilt passen en in ieder geval de boom wilt sparen. Er zouden zat mensen zijn die zouden denken 'dan moet die boom maar weg'.

Je zou om de wilg op korte afstand van de stam een paar lange (ca. 1,50 m) prikpalen kunnen zetten (van die groene, vallen minder op) en daar een paar dunne stroomdraadjes langs spannen. Voor de dunne prikpunten van de paaltjes zul je ws. wel een paar plekjes tussen de boomwortels kunnen vinden om ze in de grond te krijgen. Dat lijkt mij de simpelste oplossing glimlach.

Succes met de uitvoering van je plan compliment!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
helma

helma


Aantal berichten : 193
Registratiedatum : 09-11-09
Leeftijd : 56
Woonplaats : Warnsveld

In de denktank: goed plan of raar idee? Empty
BerichtOnderwerp: !!   In de denktank: goed plan of raar idee? Emptyma 18 jun 2012 - 20:22

Dank je wel voor jullie bijdragen, altijd nuttig!

Ik heb daar geen stroom Marja, dus die groene paaltjes met een draadje gaan niet werken ben ik bang. Tenminste... niet voor onze Houdini Chico!
Dat durf ik echt niet aan, want als ze hier ergens door heen gaan, lopen ze zo het dorp in!
Boom weghalen is echt geen optie, want het is echt een joekel hoor!

Nou ja, het idee moet maar es even een tijdjes sudderen, dat werkt bij mij altijd het beste. Soms heb ik ineens zo'n super EUREKA moment!

Ik houdt jullie i.i.g. op de hoogte!

helma
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.dogwise.nl
Iris

Iris


Aantal berichten : 143
Registratiedatum : 28-08-11
Woonplaats : Aduard (Groningen)

In de denktank: goed plan of raar idee? Empty
BerichtOnderwerp: Re: In de denktank: goed plan of raar idee?   In de denktank: goed plan of raar idee? Emptydi 19 jun 2012 - 0:27

Hersthoornolie!!!!! Het stinkt enorm voor mens en dier, waardoor de paarden ook van een smakelijke wilg (en tuinstoelen) afblijven. Mijn paarden hadden bedacht dat de (oude) kronkelwilg er opeens aan moest geloven. Na het insmeren met de olie was dat klaar. Wel zorgen dat het niet op je handen en kleren komt, anders loop je zelf nog een tijd in het aroma....
Volgens mij heb ik het destijds bij Agradi gekocht.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.akili.nl
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

In de denktank: goed plan of raar idee? Empty
BerichtOnderwerp: Re: In de denktank: goed plan of raar idee?   In de denktank: goed plan of raar idee? Emptydi 19 jun 2012 - 5:54

Ik heb ook eens een goedje geprobeerd, maar daar kloven ze mooi doorheen, zeker toen het geregend had.
Ik smeer nu overal hoefteer op. Werkt prima!
Terug naar boven Ga naar beneden
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 54
Woonplaats : Dwingeloo

In de denktank: goed plan of raar idee? Empty
BerichtOnderwerp: Re: In de denktank: goed plan of raar idee?   In de denktank: goed plan of raar idee? Emptydi 19 jun 2012 - 22:58

Ook op bomen Marion? Werkt dat niet te verstikkend?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

In de denktank: goed plan of raar idee? Empty
BerichtOnderwerp: Re: In de denktank: goed plan of raar idee?   In de denktank: goed plan of raar idee? Emptywo 20 jun 2012 - 0:46

Ik heb het wel op de wortels van bomen gesmeerd. Maar je hoeft het ook niet helemaal onder te smeren om effect te hebben. Je kan ook een boel "stippen"' zetten.
Terug naar boven Ga naar beneden
Iris

Iris


Aantal berichten : 143
Registratiedatum : 28-08-11
Woonplaats : Aduard (Groningen)

In de denktank: goed plan of raar idee? Empty
BerichtOnderwerp: Re: In de denktank: goed plan of raar idee?   In de denktank: goed plan of raar idee? Emptywo 20 jun 2012 - 1:11

De geur van hertshoornolie is zo sterk dat het ook niet op de hele boom hoeft. Ik bestrijk delen van de stam en takken die op favoriete hoogte van de paarden zitten.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.akili.nl
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

In de denktank: goed plan of raar idee? Empty
BerichtOnderwerp: Re: In de denktank: goed plan of raar idee?   In de denktank: goed plan of raar idee? Emptywo 20 jun 2012 - 18:44

dat hielp hier de paarden niet tegen, met name de jonge paarden aten daar gewoon doorheen.
Heel herkenbaar voor mij, ik ben erg goed in nagelbijten, spul wat je op je nagels smeert, tegen nagelbijten, heeft mij ook nooit helemaal tegengehouden, het ontmoedigt wat haha.
Met de bomen was het ook zo, na 1 regenbui stond de hele familie er weer aan t eten, het heeft ons veel bomen gekost, dus de rest staat nu ingepakt, we houden wel goed in de gaten dat bv, het draad dat we gebruiken, niet in de boom groeit en het materiaal is ademend zodat de bomen niet stikken, de overgebleven bomen, groeien gewoon door.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
Gesponsorde inhoud





In de denktank: goed plan of raar idee? Empty
BerichtOnderwerp: Re: In de denktank: goed plan of raar idee?   In de denktank: goed plan of raar idee? Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
In de denktank: goed plan of raar idee?
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Tracktorband als slowfeeder, kan dat??
» Een schuilstal voor Helma?
» Over de Prairie van Raar
» PP-plattegrond (plan) Jasja
» Plan voor wijziging van mijn PP achter het bos

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Aanleg en inrichting-
Ga naar: