Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Wilg planten

Ga naar beneden 
5 plaatsers
AuteurBericht
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

Wilg planten Empty
BerichtOnderwerp: Wilg planten   Wilg planten Emptydi 1 mei 2012 - 19:36

Ik heb geen enkele boom op mijn terrein staan en zou toch wel graag iets willen dat in de zomer schaduw geeft aan de paarden. Ze kunnen nu alleen in de stal terecht voor schaduw, maar een boom lijkt me veel fijner: daar waait het dan ook nog een beetje onderdoor en ze hebben een veel beter uitzicht.
Ik zat te denken aan een paar wilgen. Maar zou ik die nu nog kunnen stekken (als ik er ergens eentje kan vinden tenminste, die ik zou kunnen stekken...), of had ik dat al eerder in het seizoen moeten doen?

Iemand ervaring?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Wilg planten Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilg planten   Wilg planten Emptywo 2 mei 2012 - 6:48

Kan je de hele lente zomer en herfst doen. Zolang er geen vorst in de grond zit.
Als je meer snelheid wil in wortelgroei kan je het ook in een bak met water zetten, dan groeien de wortels ietsje sneller.
Daarna gaatje graven lekkere grond erbij en klaar. Wel vochtighouden knipoog
Terug naar boven Ga naar beneden
Zin-inn

Zin-inn


Aantal berichten : 89
Registratiedatum : 31-10-11
Leeftijd : 43
Woonplaats : Stadskanaal

Wilg planten Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilg planten   Wilg planten Emptywo 2 mei 2012 - 7:13

Kan inderdaad in lente, zomer en herfst. Wel belangrijk dat ze heeeeel veeeeeel water krijgen in het begin, daarom is lente en herfst net iets beter qua slagingskans.
Ik heb wat dikke takken (pols dikte, maar dunner kan ook, duurt alleen langer) van een knotwilg afgezaagd die hier in de buurt stond.
Aan de onderkant soort van schuin afgesneden (zoals bij bloemen), als de bast er maar een beetje af is.
Gat boren, tak erin en dan heb ik op schouderhoogte (1.65 zoiets) de top eraf geknipt.
Hierdoor vraagt de bovenkant geen voeding meer, waardoor alle energie naar het goed wortelen kan gaan.
Daarnaast is schouderhoogte wel zo handig als je ze wil gaan knotten, anders krijg je van die lamme armen...
Wilgen zijn echt super makkelijk heb ik tenminste ervaren. Van de 20 a 25 die we hebben geplant zijn er maar 2 die het niet overleefd hebben.

Succes!
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Wilg planten Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilg planten   Wilg planten Emptywo 2 mei 2012 - 10:03

Zin-inn schreef:
Wilgen zijn echt super makkelijk heb ik tenminste ervaren.
Ja, dat is ook mijn ervaring. Het enige waar wilgen niet van houden is als een plek té droog is. Wij hadden jaren geleden aan beiden zijden van ons perceel wilgen geplant (inderdaad, gewoon dikke takken in de grond gestoken). Aan de laagste kant doen ze het prima, maar aan de andere kant lag een droge greppel precies naast de rij wilgen, waardoor ze waarschijnlijk aan te weinig water konden komen. Van die rij gingen zoveel wilgen dood dat we uiteindelijk de rest van die rij ook maar hebben verwijderd want het zag er niet meer uit met al die gaten ertussen. Maar de 25 wilgen aan de andere kant zijn inmiddels al flinke bomen geworden.

Twee jaar geleden heb ik een nieuw 'wilgenbosje' van 16 stuks aangeplant naast de longeerkraal en ook die zijn allemaal goed aangeslagen en uitgegroeid tot echte boompjes. Ik zal morgen weer eens een foto maken van hoe ze er nu bij staan. Vlak na het aanplanten zag het er zo uit:

Wilg planten Foto-ZOAITJXW
April 2010

En vijf maanden later zo:

Wilg planten Foto-KP3HOWUS
September 2010

En zo zien de wilgen er nu uit, mei 2012, 2 jaar na de aanplant:

Wilg planten Foto-XXQVHRAU

Wilg planten Foto-WPLTRXTD

Wilg planten Foto-XV6PYPIF
Ze zijn nu zo'n 4 meter hoog.

Hieronder nog een foto van onze andere wilgen langs het pad, die we denk ik zo'n 8 jaar geleden hebben aangeplant. Ik schat dat ze nu ca. 15 meter hoog zijn en ze hebben echt al flinke stammen.

Wilg planten Foto-Z36QRR3W


Ik knot de wilgen trouwens niet, vind het leuker als het hoge bomen worden knipoog.

Je moet ze wel afrasteren voor de paarden, anders worden ze helemaal opgevreten, want ze vinden wilgen heerlijk lekker!


Laatst aangepast door Marja op zo 6 mei 2012 - 7:04; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

Wilg planten Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilg planten   Wilg planten Emptydo 3 mei 2012 - 0:06

Ha, dus ik ben nog niet te laat, mooi!

Bedankt voor de tips!

Dat bosje bij jou, ziet er leuk uit Marja!
Ben wel benieuwd hoe het er nu uitziet. Is het een soort van prieeltje geworden, met een dakje? Zoiets zou op zich een leuke schuilplek kunnen zijn, als ze het tenminste niet helemaal kaalvreten. Maar als de bomen volwassen zijn, kunnen ze de vraat misschien wel aan?

Ik wil mijn boompjes helemaal achteraan in mijn wei zetten, of eigenlijk, in de hoek van het loopppad. Zo zouden ze een groot deel van de dag schaduw moeten geven in de hoek (minipaddock) van het looppad. Er loopt echter wel een klein, droog greppeltje langs de wei daar... Maar de wei die aan de andere zijde van mijn wei grenst, ligt hoger dus hopelijk komt er toch wel voldoende water in de richting van de boompjes... De grond is hier sowieso vrij droog (zand), dus ik hoop maar dat ze gaan aanslaan! Nou ja, het kost me ook niks, als het niet lukt!
Wel even nadenken nog over hoe ver ik ze van de erfafscheiding moet zetten...

En nu nog zien waar ik ergens takken vandaan haal... Ik heb hier in de buurt alleen een hele oude wilg ergens in een wei zien staan... Hmmmm.....
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Wilg planten Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilg planten   Wilg planten Emptydo 3 mei 2012 - 0:13

Natural Horsetrainer schreef:
Zoiets zou op zich een leuke schuilplek kunnen zijn, als ze het tenminste niet helemaal kaalvreten. Maar als de bomen volwassen zijn, kunnen ze de vraat misschien wel aan?
Ik ben bang van niet, ik zou het zelf in ieder geval niet uitproberen. Onze paarden blijven proberen om over het afzetdraadje naar de bomen te reiken en het is ze ook wel eens gelukt om zo bij een boompje te komen, waar ze toen prompt een flink stuk bast vanaf hebben geknaagd. Gelukkig konden ze er niet rondom bij en was het dus maar aan één kant, dus de boom heeft het gered maar heeft nu wel een flinke beschadiging.

Citaat :
De grond is hier sowieso vrij droog (zand), dus ik hoop maar dat ze gaan aanslaan!
Hier hebben we ook zandgrond en is het altijd droog, en toch zijn alle wilgen goed aangeslagen (behalve dus aan de kant van die greppel knipoog).

Sjips, vergeten om de foto te maken en ik moet nu weg. Later dus, maar komt goed glimlach!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Wilg planten Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilg planten   Wilg planten Emptydo 3 mei 2012 - 2:58

Marja een boom groeit aan de buitenzijde. Daar zit al het levend materiaal vervoerd hij zijn voeding in enz.
Hoe meer je naar binnen gaat (kernhout) is het "dood" materiaal. Niet geheel dood natuurlijk, maar er wordt nauwelijks nog wat in getransporteerd voor de groei.
Je kunt dit heel goed waarnemen bij hele oude bomen, die leven nog steeds maar de binnenzijde is geheel hol.
Ik weet niet of de dikste boom van Nederland nog bestaat? Zon hele oude eik, die was hol van binnen maar stond prachtig in blad.

Hierdoor zie je heel duidelijk dat al het belangrijkste leven van een boom aan de buitenzijde zit. Wanneer een boom wordt aangevreten dan wordt dit aangetast en gaat de boom dus dood. Een beetje beschadiging kan hij wel hebben maar rondom ( wat paarden gauw doen) is funest.
Terug naar boven Ga naar beneden
Zin-inn

Zin-inn


Aantal berichten : 89
Registratiedatum : 31-10-11
Leeftijd : 43
Woonplaats : Stadskanaal

Wilg planten Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilg planten   Wilg planten Emptydo 3 mei 2012 - 4:51

Ik zou het er ook niet op gokken hoor, om ze onbeschermd te laten staan, jong of oud.
Paarden vinden ze inderdaad heerlijk! De paarden de wilg, niet andersom natuurlijk grijns

2,5 uur is misschien een beetje te lang rijden voor een flink aantal stevige wilgentakken??
Voorraad genoeg hier!
Terug naar boven Ga naar beneden
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

Wilg planten Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilg planten   Wilg planten Emptydo 3 mei 2012 - 5:03

ziet er erg leuk uit, die boompjes, groeit hard zeg, leuk!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

Wilg planten Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilg planten   Wilg planten Emptydo 3 mei 2012 - 8:57

Oh euhmmm volgens mij was ik niet echt duidelijk; ik wil de wilgen in een hoek van het pad planten, maar daar komt dan wel een draadje omheen zodat het pad daar smaller wordt, en evt. kan ik het pad nog wat verder naar binnen laten lopen (en dus een deel van de wei afsnoepen). Ze onbeschermd laten opgroeien lijkt me idd niet zo'n goed idee, ik denk dat er dan weinig opgroeit! ;-)

@Zinn-in: Lief aangeboden, maar 2,5 uur is idd een beetje te ver rijden...
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Wilg planten Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilg planten   Wilg planten Emptyzo 6 mei 2012 - 7:05

Marja, ik heb inmiddels een paar recente foto's van mijn wilgjes toegevoegd, zie mijn eerdere reactie glimlach.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

Wilg planten Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilg planten   Wilg planten Emptyzo 6 mei 2012 - 23:28

Wow, dat groeit echt hard Marja!
Dank je voor de foto's, leuk om te zien hoe dat zo groeit!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
Gesponsorde inhoud





Wilg planten Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wilg planten   Wilg planten Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Wilg planten
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» ongewenste planten/ onkruidbestijding
» Planten en bomen tegen beestjes?

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Aanleg en inrichting-
Ga naar: