Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Marjolein's plannen

Ga naar beneden 
+6
Joyce
Natural Horsetrainer
franslj
Zin-inn
inge
MarjoSophie
10 plaatsers
Ga naar pagina : 1, 2, 3, 4  Volgende
AuteurBericht
MarjoSophie




Aantal berichten : 377
Registratiedatum : 05-04-12

Marjolein's plannen Empty
BerichtOnderwerp: Marjolein's plannen   Marjolein's plannen Emptyvr 6 apr 2012 - 0:50

(Mededeling Marja: dit topic is afgesplitst van het voorsteltopic van Marjolein (MarjoSophie))

Marjolein's plannen Foto-K3POF8YG

Zo is de wei in zijn geheel,

mijn bedeoling is om na de waterbak de ronde, dwars door de wei een draad te trekken, achterste is winterwei en zomers hooien en voorste zomer de track en mogelijkheid tot strook begrazing.
de voerplek vooraan bij de berg zand daar wordt nu standaard gevoerd, en bij het huisje is ook bestraat en in de winter wil ik daarin gaan voeren als de pony,s met zijn 2e zijn.

en er is een water poel waar niet uit gedronken wordt door de paarden, die is puur voor afvoer van het water het is daar redelijk nat dat stuk.

verder niet zoveel bijzonders, zit aan de weg, andere kant is koeien land zoals wel staat vermeld. en halverwege is het aan de andere kant gazon & het woonhuis van de eigenaar.
Terug naar boven Ga naar beneden
MarjoSophie




Aantal berichten : 377
Registratiedatum : 05-04-12

Marjolein's plannen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Marjolein's plannen   Marjolein's plannen Emptyvr 6 apr 2012 - 1:06

Marjolein's plannen GroteFoto-Y7SUBY6Z


Dit is het idee wat ik zelf een beejte in mijn hoofd heb.

de strook begrazing is max maar 4 m breed dat is meer dan voldoende.
bij evt nood kan ik dan achteraan altijd nog een extra strook opzetten.
Naast dit wil ik proberen hooi te blijven voeren, ivm met zomer eczeem kijken of dat effect heeft.
Terug naar boven Ga naar beneden
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Marjolein's plannen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Marjolein's plannen   Marjolein's plannen Emptyvr 6 apr 2012 - 4:18

hey welkom hier....

Als je, je track 2,5 meter breed houdt max dan wordt deze mooi kaal gelopen en kan je heel precies gras voeren voor je eczemers.
Zodra je het pad breder maakt en je hebt maar 2 paardjes dan blijft het gras groeien en zullen ze veel blijven plukken wat net te veel kan zijn.
ik heb mijn paden nu 6 meter waarvan er eentje smaller gaat worden omdat er een pad naar achteren gaat komen zodat mijn "nieuwe" toekomstige buurvrouw naar haar weide kan lopen.
Bij 6 meter blijft het gras groeien en krijgen ze veel kort gras binnen. Ik had dit gedaan wegens het evt rijden van een tracktor etc.
Maar ga het toch aanpassen komende maanden.

Een PP groeit onder je handen en steeds zal je toch kleine dingetjes aan gaan passen. Dit al naar gelang de omstandigheden.
Het weer, hoeveelheid dieren, vochtigheid van de grond, voerplekken, water plaatsen enz. Wellicht toch een werkplek voor je zelf zodat je er eentje apart kan houden en zo rustiger kan werken. Of in geval van nood een plekje apart kan maken. Zo blijven er altijd dingen veranderen.

Hebben ze waar ze nu staan ook schaduw (zoals je het op de tekening hebt gezet?) zie nl achterin het woordje bos staan.

Terug naar boven Ga naar beneden
MarjoSophie




Aantal berichten : 377
Registratiedatum : 05-04-12

Marjolein's plannen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Marjolein's plannen   Marjolein's plannen Emptyvr 6 apr 2012 - 9:37

Ik ga morgen ff verder antwoorden

We hebben nu al een pp, maar totaal niet naar mijn zin zoals wel te lezen is.
En er is nu dus een pad van 2,5

Aan een pp zitten voor mij nog teveel nadelen vandaar mijn combi met gewone wei en een track
Terug naar boven Ga naar beneden
Zin-inn

Zin-inn


Aantal berichten : 89
Registratiedatum : 31-10-11
Leeftijd : 43
Woonplaats : Stadskanaal

Marjolein's plannen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Marjolein's plannen   Marjolein's plannen Emptyvr 6 apr 2012 - 10:05

Hoi Marjolein,

Welkom op het PP forum en vooral heel veel plezier met opdoen van ideeen, plannen maken (en weer veranderen) en het creeeren van een paradijsje voor jouw paarden (en dat dan ook af en toe nog weer veranderen, aanpassen).

Groetjes, Marieke
Terug naar boven Ga naar beneden
MarjoSophie




Aantal berichten : 377
Registratiedatum : 05-04-12

Marjolein's plannen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Marjolein's plannen   Marjolein's plannen Emptyvr 6 apr 2012 - 23:03

Dankjje


Aan de kant waar het huisje staat is ook allemaal bos en heel veel schaduw, eigenlijk de hele dag door.
En aan de andere kant is ook bos waar het bijgeschreven staan, daar is ,s ochtends de eerste zon maar ik ga niet helemaal tot achteraan een track maken, ten eerste loop ik me te pletter en daar is het beste stuk om van te hooien.

Ik heb maar 1 eczemer de andere heeft nergens last van.

Grootste nadeel van een pad in de winter is dat ze op een klein stuk lopen waardoor het veel snellerkapot gaat.
En ze giga in de blubber lopen, vandaar mijn winterland. Hoe groter stuk hoe minder ze kapot lopen.

En op het eerste pad richting het winter land wil ik proberen een stuk verharding aan te leggen, hoe weet ik nog niet.
Maar dat komt vast
Terug naar boven Ga naar beneden
franslj

franslj


Aantal berichten : 398
Registratiedatum : 22-12-11
Woonplaats : Koningsbosch

Marjolein's plannen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Marjolein's plannen   Marjolein's plannen Emptyvr 6 apr 2012 - 23:10

Dat is waar, Marjolein.. als je een stuk weiland als winterweide gebruikt, lopen de paardjes dit helemaal stuk en ontstaat er een soort modderwinterweide, maar.. en dat zien we bij ons; vanaf het moment dat er droog weer op komst is, wordt het omgewoelde winterweiland weer een mooie gladde bodem, waar het mestruimen bijna een feest is... glimlach

Groetjes.. frans
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.benbkoningsbosch.nl
MarjoSophie




Aantal berichten : 377
Registratiedatum : 05-04-12

Marjolein's plannen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Marjolein's plannen   Marjolein's plannen Emptyvr 6 apr 2012 - 23:25

Ons land is heel droog over algemeen, tenzij de grond zo aangewalst wordt tot het water niet meer weg kan wat op het pad gebeurd. Ik krijg niet eens een schep de grond in zo dicht is het. Dat is ook niet goed voor de grond.

En als het land zo groot is dan lopen 2 pony,s dat niet zo dus danig kapot.
Denk ik dit is een experiment natuurlijk. Maar ik zie dit op meerdere plekken.

Ik vind het geen fijn gezicht als mijn pony,s door de modder moeten baggeren terwijl dit nergens voor nodig is.
Terug naar boven Ga naar beneden
franslj

franslj


Aantal berichten : 398
Registratiedatum : 22-12-11
Woonplaats : Koningsbosch

Marjolein's plannen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Marjolein's plannen   Marjolein's plannen Emptyvr 6 apr 2012 - 23:44

Afwisselende ondergrond lijkt me wel wenselijk, Marjolein en als je het pad niet op een natuurlijke wijze kunt 'inrichten', kan het anders.

Ik stel me zo voor, dat er een soort balans ontstaat bij het inrichten van een PP, tussen weilanden en paden, waar de pony's zelf hun weg in vinden en als een weiland een te grote oppervlakte heeft, gebruik te maken van strookbegrazing..
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.benbkoningsbosch.nl
MarjoSophie




Aantal berichten : 377
Registratiedatum : 05-04-12

Marjolein's plannen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Marjolein's plannen   Marjolein's plannen Emptyvr 6 apr 2012 - 23:54

In welke zin inrichten hihi dat snap ik niet helemaal ?

Eerste pad wat er nu loopt blijft deels bestaan, misschien wordt hij iets smaller. Zolang de trekker er maar door kan,
Het weiland heeft een behoorlijk groot opvalkte en te groot voor 2 pony,s daarom door midden.
Anders blijft er ook overal gras staan en ik vind het dan wel weer fijn als ze iets te knabbelen hebben.
Terug naar boven Ga naar beneden
franslj

franslj


Aantal berichten : 398
Registratiedatum : 22-12-11
Woonplaats : Koningsbosch

Marjolein's plannen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Marjolein's plannen   Marjolein's plannen Emptyza 7 apr 2012 - 0:19

Met inrichten, Marjolein, bedoel ik, afwisseling aanbrengen over het hele pad... stukjes grasland, klei, zand, gebroken puin, vochtige plekken en hier en daar een voerbak, drinkbak..., zodat de pony's de hele dag en nacht op onderzoek kunnen uitgaan, waardoor zij op natuurlijke wijze in beweging blijven.

Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.benbkoningsbosch.nl
MarjoSophie




Aantal berichten : 377
Registratiedatum : 05-04-12

Marjolein's plannen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Marjolein's plannen   Marjolein's plannen Emptyza 7 apr 2012 - 0:28

In mijn wei komt never nooit gebroken puin, ik moet ook nog rekening houden met de eigenaar hè.
En ook geen klei, er is een pad daar wandelen ze over. Ik wil wel hooi kussens gaan maken. Stuk of 5

Vooraan in de wei bij het huisje hebben ze een bult daar ligt bestrating naast, daar is de vaste voer plek en in het huisje.
Ik snap dat er hier een hele hoop creatieve dingen zijn, maar ik wil het ook nog fatsoenlijke een wei eruit laten zien. En rekening houden met de eigenaar. dit staat wel voorop..
Terug naar boven Ga naar beneden
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

Marjolein's plannen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Marjolein's plannen   Marjolein's plannen Emptyza 7 apr 2012 - 1:31

MarjoSophie schreef:
Ik snap dat er hier een hele hoop creatieve dingen zijn, maar ik wil het ook nog fatsoenlijke een wei eruit laten zien. En rekening houden met de eigenaar. dit staat wel voorop..

Wat je hier zegt Marjo, snap ik niet.
Ik heb ook een PP en mijn wei ziet er heel fatsoenlijk uit hoor. glimlach

Overigens heb ik niet zo'n goede ervaringen met strookbegrazing. Dáár gaat je wei er nou juist beroerd van uitzien! De paarden krijgen een strook gras, eten die op en staan vervolgens nog lange tijd op een kaal stuk, aan de allerlaatste sprietjes te trekken. Het gras wordt op die manier veel te kort gegraasd waardoor je veel meer kans hebt op open plekken en onkruid.
Ik heb mijn wei daarom in tweeen gedeeld; ze krijgen telkens een deel van de wei maar dan dus ook wel echt die hele wei. Als ik bang ben dat ze teveel gras krijgen, staan ze maar een beperkte tijd op die wei.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
franslj

franslj


Aantal berichten : 398
Registratiedatum : 22-12-11
Woonplaats : Koningsbosch

Marjolein's plannen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Marjolein's plannen   Marjolein's plannen Emptyza 7 apr 2012 - 3:19

Citaat :
ik wil het ook nog fatsoenlijke een wei eruit laten zien. En rekening houden met de eigenaar. dit staat wel voorop..

Daarmee leg je jezelf nogal wat beperkingen op, Marjolein en weet je zeker of de eigenaar het ziet zitten, om een PP te beginnen?

Bij ons zoeken we een balans tussen paarden en natuur en soms ziet het er niet uit; denk maar aan het afzetten van stukken weiland met palen en schrikdraad en een trailer op het weiland. De diversiteit aan samenstelling van paden komt het paard én de hoeven ten goede.

Groetjes.. frans.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.benbkoningsbosch.nl
MarjoSophie




Aantal berichten : 377
Registratiedatum : 05-04-12

Marjolein's plannen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Marjolein's plannen   Marjolein's plannen Emptyza 7 apr 2012 - 5:12

IK heb niet de mogelijkheden om er de hele dag te zijn.
En vandaar de strook.

Frans er staat nu Een pp zoals je hebt kunnen lezen.
Alleen totaal niet naar mijn zin en schots En scheef ik houdt van netheid
Het oog wil ook wat

Terug naar boven Ga naar beneden
franslj

franslj


Aantal berichten : 398
Registratiedatum : 22-12-11
Woonplaats : Koningsbosch

Marjolein's plannen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Marjolein's plannen   Marjolein's plannen Emptyza 7 apr 2012 - 5:49

Helemaal waar, Marjolein.. het oog van de mens wil ook wat en netheid kan er toe bijdragen.

Succes.. groet.. frans.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.benbkoningsbosch.nl
MarjoSophie




Aantal berichten : 377
Registratiedatum : 05-04-12

Marjolein's plannen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Marjolein's plannen   Marjolein's plannen Emptyza 7 apr 2012 - 9:24

Als ik op de laptop kan dan ga ik er verder op in, op de iPad is zo lastig verwoorden, typ de helft fout haha ....
Terug naar boven Ga naar beneden
franslj

franslj


Aantal berichten : 398
Registratiedatum : 22-12-11
Woonplaats : Koningsbosch

Marjolein's plannen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Marjolein's plannen   Marjolein's plannen Emptyza 7 apr 2012 - 22:17

Typefouten? Maakt niet uit, Marjolein... als de strekking van een reactie maar duidelijk is en dit is het geval... compliment

Groet.. frans.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.benbkoningsbosch.nl
MarjoSophie




Aantal berichten : 377
Registratiedatum : 05-04-12

Marjolein's plannen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Marjolein's plannen   Marjolein's plannen Emptyzo 8 apr 2012 - 1:44

franslj schreef:
Typefouten? Maakt niet uit, Marjolein... als de strekking van een reactie maar duidelijk is en dit is het geval... compliment

Groet.. frans.

Haha dat is aardig, laptop is makkelijker.

Marja heeft me wel aan denken gezet over wel of geen strook begrazing ik weet alleen dan echt niet hoe ik mijn wei moet indelen
Terug naar boven Ga naar beneden
franslj

franslj


Aantal berichten : 398
Registratiedatum : 22-12-11
Woonplaats : Koningsbosch

Marjolein's plannen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Marjolein's plannen   Marjolein's plannen Emptyzo 8 apr 2012 - 10:42

Wij hebben 4 percelen (2.500m2 per perceel) weiland tot onze beschikking, Marjolein, voor 5 paardjes in totaal en de percelen zijn omheind en voorzien van hekken.

Strookbegrazing: daar denken wij ook aan en beginnen met één perceel van 2.500 m2, om dan op ons gemak aan het pad te beginnen, dat rondom de 4 percelen wordt aangelegd en een lus, om uiteindelijk een 'looppad' van ca 850 m te realiseren.

Of dit gaat lukken, weten we nu nog niet en ik denk, dat we de groeisnelheid van het gras in de gaten houden en mogelijk afwijken van eerder plan.

Het blijft steeds zoeken naar mogelijkheden, op het moment dat zich beperkingen voor doen.

Groet.. frans.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.benbkoningsbosch.nl
MarjoSophie




Aantal berichten : 377
Registratiedatum : 05-04-12

Marjolein's plannen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Marjolein's plannen   Marjolein's plannen Emptyzo 8 apr 2012 - 21:17

franslj schreef:
Wij hebben 4 percelen (2.500m2 per perceel) weiland tot onze beschikking, Marjolein, voor 5 paardjes in totaal en de percelen zijn omheind en voorzien van hekken.

Strookbegrazing: daar denken wij ook aan en beginnen met één perceel van 2.500 m2, om dan op ons gemak aan het pad te beginnen, dat rondom de 4 percelen wordt aangelegd en een lus, om uiteindelijk een 'looppad' van ca 850 m te realiseren.

Of dit gaat lukken, weten we nu nog niet en ik denk, dat we de groeisnelheid van het gras in de gaten houden en mogelijk afwijken van eerder plan.

Het blijft steeds zoeken naar mogelijkheden, op het moment dat zich beperkingen voor doen.

Groet.. frans.

Hoe is het voor de loonwerker. Om erin te komen,
Mijn weiland wordt elk jaar bemest. Anders hou ik helemaal geen gras over.

Vind wel moeilijk nu, zit helemaal in de knoop hihi
Terug naar boven Ga naar beneden
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

Marjolein's plannen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Marjolein's plannen   Marjolein's plannen Emptyzo 8 apr 2012 - 21:24

Hoe groot is je land Marjo?

Overigens snap ik nog steeds niet wat er niet fatsoenlijk zou zijn aan een PP?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
MarjoSophie




Aantal berichten : 377
Registratiedatum : 05-04-12

Marjolein's plannen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Marjolein's plannen   Marjolein's plannen Emptyzo 8 apr 2012 - 21:37

Natural Horsetrainer schreef:
Hoe groot is je land Marjo?

Overigens snap ik nog steeds niet wat er niet fatsoenlijk zou zijn aan een PP?

In totaal is het iets minder dan 2 hectare
Zo,n 230 lang en 90 breed ongeveer.


Met fatsoenlijk bedoel ik dat het netjes eruit ziet,
Niet 10 verschillende draden, geen rechte lijnen, ongelofelijk scheef.
Maar daar ga ik zelf voor zorgen grijns
Terug naar boven Ga naar beneden
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

Marjolein's plannen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Marjolein's plannen   Marjolein's plannen Emptyzo 8 apr 2012 - 22:05

tja, hier zit ook niet alles even recht, wat we nieuw maken, proberen we heel netjes te doen, verder gaat het met de tijd stukje bij beter er netter uitzien.
Het is voor ons financieel niet haalbaar om het in 1 keer recht enzo te maken. Ik erger me er niet aan, de paarden hebben er geen last van, zij vermaken zich prima. Ik hoop dat het jou ook lukt om je er niet aan te ergeren glimlach
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
MarjoSophie




Aantal berichten : 377
Registratiedatum : 05-04-12

Marjolein's plannen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Marjolein's plannen   Marjolein's plannen Emptyzo 8 apr 2012 - 22:08

Joyce schreef:
tja, hier zit ook niet alles even recht, wat we nieuw maken, proberen we heel netjes te doen, verder gaat het met de tijd stukje bij beter er netter uitzien.
Het is voor ons financieel niet haalbaar om het in 1 keer recht enzo te maken. Ik erger me er niet aan, de paarden hebben er geen last van, zij vermaken zich prima. Ik hoop dat het jou ook lukt om je er niet aan te ergeren glimlach

Ik weet niet of dat te maken heeft met financieel.
Ik zorg er gewoon voor dat alles recht wordt, uitmeten met latten etc.
De buiten omheining heb ik ook zo gezet.

Er staat nu een pp die gaat eruit als mijn weidegenoot verhuist naar Duitsland, daarna ga ik het zelf indelen.
Ik koop nieuw draad en paaltjes etc.

Maar ga eerst flink nadenken, want ik heb nu even helemaal geen idee hoe het wordt hilarisch
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Marjolein's plannen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Marjolein's plannen   Marjolein's plannen Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Marjolein's plannen
Terug naar boven 
Pagina 1 van 4Ga naar pagina : 1, 2, 3, 4  Volgende
 Soortgelijke onderwerpen
-
» PP plannen
» Ook plannen voor een PP
» Spannende plannen!
» Yvonne's pp plannen
» Weide op pensionstal, plannen voor PP

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Plattegronden-
Ga naar: