IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

Deel | 

minipaddock aan huis

Ga naar beneden 
AuteurBericht
Maru

Aantal berichten : 16
Registratiedatum : 16-02-12
Leeftijd : 34

BerichtOnderwerp: minipaddock aan huis   ma 20 feb 2012 - 4:19

Hier mijn eerste ontwerp. Bedoeling is bij ons thuis een voorziening te maken voor onze ponys. Ik wou eerst en vooral een zandpaddock van 15*15 om wat te kunnen werken, maar we hebben beslist om dit wat groter te maken.
Het is natuurlijk niet echt groot. In totaal is het perceel +-1200m². We weten nog niet goed hoe dit precies te organiseren, is het mogelijk om ook hier een soort van buitenste ring te maken, zodat ze meer moeten lopen, anders is het natuurlijk weer een stukje waar ze niet heel veel tot beweging worden gemotiveerd. Normaal gezien is dit niet voorzien om permanent te verblijven. Mogelijks kunnen we ook nog achterliggend weiland ooit huren, en momenteel staan ze verderop in de straat. Het is eigenlijk om bij slechter weer ze makkelijker te kunnen verzorgen, en om een fatsoenlijke plek te hebben om te longeren ed. (in de toekomst).
Op de plek waar ze nu staan hebben we ook een track gemaakt, dit zal ik ook eens uittekenen, en foto's bijplaatsen.
Ik hoop dat de foto lukt!
Terug naar boven Ga naar beneden
Maru

BerichtOnderwerp: Re: minipaddock aan huis   ma 20 feb 2012 - 4:25

Oei ik kan blijkbaar geen link plaatsen, maar een afbeelding gewoon uploaden lijkt ook niet te gaan?
Iris

Aantal berichten : 143
Registratiedatum : 28-08-11

BerichtOnderwerp: Re: minipaddock aan huis   ma 20 feb 2012 - 9:22

De eerste week na registreren kan je nog geen links e.d. plaatsen....
Het maakt me wel extra nieuwsgierig!
http://www.akili.nl
Maru

BerichtOnderwerp: Re: minipaddock aan huis   ma 20 feb 2012 - 21:21

Oh ja ik zie het nu... dan zal ik even moeten wachten, kan ondertussen nog wat tekenen! glimlach
MoniqueBuu

Aantal berichten : 945
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 49

BerichtOnderwerp: Re: minipaddock aan huis   di 21 feb 2012 - 1:51

dan moeten we nog 2 dagjes wachten. Ben erg benieuwd naar je plattegrond.
http://www.twas-tweerd.nl
Mai
Admin

Aantal berichten : 3214
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 57

BerichtOnderwerp: Re: minipaddock aan huis   di 21 feb 2012 - 4:06

Ik plaats hem wel vast voor je Maru, dan mag jij uitleg geven knipoog.

http://www.paddockparadijs.nl
Maru

BerichtOnderwerp: Re: minipaddock aan huis   di 21 feb 2012 - 5:10

Super, dankjewel!
Ik heb vandaag nog zitten tekenen, deze is wel duidelijker denk ik, en ook de maten iets beter. Maar ik kan hier de url helaas nog niet plaatsen.
Op de eerste tekening zijn al die maten vooraan en links hetgeen ons huis aangeeft, met daarachter een tuintje. Links achteraan willen we een schuilstal voorzien, samen met plaats voor hooiopslag e.d.. Dit geeft via een padje uit op de zandpaddock van 15x15 waar ik met hen wat zou kunnen werken. De rest van de tuin (dus onder de zandbak) willen we ook hierbij nemen. Ik weet niet goed of we toch best nog een beetje gras bewaren? misschien toch wel fijn. In mijn ander ontwerp heb ik hier wel mee rekening gehouden, en een pad naar straatkant toe gemaakt (dus rond het grasveldje dat +-200m2 is)
of kan ik toch beter een padje voledig rond maken? Ik weet dat het klein is maar hoop er toch iets van te kunne maken.
veernr1

Aantal berichten : 179
Registratiedatum : 22-01-11

BerichtOnderwerp: Re: minipaddock aan huis   di 21 feb 2012 - 8:14

Dag Maru, ik heb in mijn bak (totaal 25x50 meter) een miniPP gemaakt voor deze winter. De haflinger is namelijk bezig met haar grasloze jaar i.v.m. haar dieet tegen zomereczeem. In alle 4 de hoeken een hooibak, toegang tot de stalletjes die met een klein platje aan de bak liggen (daar gaan ze toch vaak uit de wind staan). Paden van 4 meter breed, ruimer in de hoeken waar de hooibakken staan, en het achterste deel een paddock over de hele breedte (die 25 meter), en dan 15 meter 'diep'. Hou ik dus een deel over waar ze niet op mogen/kunnen van zo'n 17x30 meter. In dit stuk heb ik vorig najaar houtsnippers van Megatop gedaan, om ook 's winters een berijdbaar stuk over te houden bij vorst. Als ik gewoon wil rijden in de bak, zet ik de draadjes op meerdere plekken open, zo kan ik toch alle figuren rijden die ik wil. En ik moet zeggen, dit miniPP werkt ook. Beter dan ze gewoon helemaal 'vrij' in de hele bak laten lopen, nu zijn de looplijnen toch langer tussen de voerbakken, en ze lopen ook meer lijkt het dan als alles open is.
Dus (mijn conclusie): ook op zo'n kleine oppervlakte is het al de moeite waard, en mijn bak is multifunctioneel. De achterste paddock kan ik ook nog dichtzetten tot een loswerkring van 15x15, of laten fungeren als ziekenboeg als er weer een hoefbevangen is en tijdelijk op een klein stuk moet blijven. Mijn paard heeft op dit moment een behoorlijke peesblessure, dus die mocht nu met de vorst alleen maar op het deel met de houtsnippers, omdat dat het meest vlakke stuk is wat ik heb. Het zand in de rest van de bak was te ongelijk bevroren, en voor zijn pees dus niet goed. Ach, zo pas je elke keer weer het e.e.a. aan aan de omstandigheden. Op een enkele tactische plek (hoeken) heb ik een houten paal gezet, verder met prikpaaltjes. Kan het ook weer makkelijk aangepast worden.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Mai
Admin

BerichtOnderwerp: Re: minipaddock aan huis   wo 22 feb 2012 - 0:49

Maru, als je 'net doet' of je de afbeelding plaatst, komt er weliswaar een kruisje te staan in je post, maar ik kan toch de URL eruit halen en de afbeelding voor je plaatsen (net als bij je allereerste post).

Veronique, ik ben heel benieuwd naar jouw mini-PP rond je bak. Heb je daar een plattegrondje en/of foto's van? Misschien leuk om in jouw eigen plattegrond-topic te plaatsen? Het klinkt in ieder geval als iets creatiefs en het maakt me nieuwsgierig hyper!

Maru

BerichtOnderwerp: [URL=https://redcdn.net/ihimg/photo/my-images/9/paddockthuis1.jpg/][IMG]http://img9.imageshack.us/img9/5245/paddockthuis1.jpg[/IMG][/URL]   wo 22 feb 2012 - 1:27

Ik hoop dat het zo lukt? Heb al vanalles geprobeerd, maar het doel alsof lukt niet want ik krijg dan een melding dat ik nog geen url mag plaatsen, en dan houdt het op. grijns
Maar goed, als het niet lukt plaats ik het morgen wel even.
idd veernr1, ik ben ook wel benieuwd hoe het er op plattegrond uitziet. Heb je geen problemen met die houtschors, word dat geen platte boel uiteindelijk?
Mai
Admin

BerichtOnderwerp: Re: minipaddock aan huis   wo 22 feb 2012 - 3:44

Daar is-ie! Nou kan jij weer uitleggen glimlach.

(P.S.: met welk programma maak je deze tekeningen?)

Maru

BerichtOnderwerp: Re: minipaddock aan huis   wo 22 feb 2012 - 4:00

Ha bedankt Marja!
Ja deze is toch iets zichtbaarder hé. Ik heb het gemaakt met floorplanner. Het duurde wel even voordat ik er een beetje mee kon werken, nu lijkt het te lukken, al klopt het perceel links niet volledig omdat het daar ook recht naar achter loopt. Je kan ook de beelden in 3D omzetten, wel leuk! Want ik vroeg me af waarmee jij die mooie plattegronden eigenlijk maakt? Kon dat hier voorlopig nog nergens terugvinden...
Het zwarte vlak linksvoor is dus de woning (halfopen bebouwing) met daarachter ons tuintje/terrasruimte. de oprit rechts van het huis gaat zowel nr de carport aan de woning als naar de stal toe. (ik denk dat dit met grasdals zal gebeuren, ik hou niet van teveel verharding). Achter de opslagruimte wordt een schuilstal voorzien met verharding ronddom. Achteraan eventueel plaats voor een mesthoop. Aansluitend een zandpaddock van 15*15. Hier heb ik dan nog een padje voorzien naar voor toe om daar eventueel ook te kunnen voederen. Op deze mannier hebben we nog een klein stukje gras van +-200m², maar mn man vond dit idee op het eerste zicht maar niks. Hij had precies liever gewoon alles paddock gemaakt. Maar ik weet niet goed hoe ik hun beweging dan kan stimuleren? Dat gras heeft mss op zich niet echt veel meerwaarde aangezien dit bijna onmiddelijk op zal zijn vrees ik. Of hou ik het misschien toch best 1 groot vlak zodat ze zonder problemen lekker gek kunnen doen?
Maru

BerichtOnderwerp: Re: minipaddock aan huis   do 23 feb 2012 - 1:10

Dit had ik als eventueel alternatief. Ik weet eigenlijk niet of die appartebaan langs de rechterzijde zin gaat hebben kritisch
Of zullen ze dan toch meer bewegen dan als ze de beschikking hebben over het volledig stuk?
MoniqueBuu

BerichtOnderwerp: Re: minipaddock aan huis   do 23 feb 2012 - 1:30

Ik denk zeker dat ze op deze manier méér zullen gaan lopen, dan dat je het 1 grote ruimte maakt.
En ik zou denk ik in die ruim 12 meter breedte ook nog een draadje in het midden zetten, waar ze dan weer omheen kunnen lopen. Wel aan beide kanten open laten, zodat ze er een rondje omheen kunnen maken. Volgens mij stimuleer je het lopen dan nog meer.
Mai
Admin

BerichtOnderwerp: Re: minipaddock aan huis   do 23 feb 2012 - 1:31

Ah, we zijn allebei in de weer geweest Maru grijns!
Best een goed idee wat je hebt getekend, ik denk wel dat het zin zou hebben, zeker als er hooibakken/netten aan beide uiteinden staan.

Ik had dit bedacht, waarmee je het geheel een beetje 'natuurlijk aan kan kleden' én de paarden meer kan laten bewegen omdat er toch een soort 'pad-idee' ontstaat:

Het idee is dus om bomen te planten (met een afrastering er omheen, zodat de paarden ze niet aanvreten of eraan schuren), die een soort scheiding vormen waardoor aan weerszijden een breed pad ontstaat. Ook geven bomen schaduw. Ik heb er nog een openingetje in gelaten waar je een hooibak neer kunt zetten, of als je er geen bak neerzet hebben de paarden een leuke doorgang (misschien een boomstam er neer leggen om overheen te stappen/springen hyper?).
Je zou kunnen kiezen voor wilgen omdat die 1. heel gemakkelijk te planten zijn, 2. snel groeien, en 3. je er takken af kunt knippen om aan je paarden te voeren.

(N.B.: je plattegrond heb ik aangepast in Paint, en mijn andere plattegronden zijn allemaal getekend met mijn fotoprogramma Paint Shop Pro X, dat ik nu - op mijn nieuwe computer - niet meer heb.)

Maru

BerichtOnderwerp: Re: minipaddock aan huis   do 23 feb 2012 - 1:48

Een héél tof idee vind ik! Inderdaad dan ziet het er ook wat natuurlijker en aantrekkelijker uit dan een kale vlakte. En omdat we er fijn van ons huis op uitkijken is het zeker fijner om naar te zien! Ik denk dat ik alleen de eerst rij zou draaien, zodat ik die oppervlakte van 15*15 nog vol kan benutten. Ik ga het nog eens hertekenen grijns
Wat fijn al die ideeën hier compliment
Mai
Admin

BerichtOnderwerp: Re: minipaddock aan huis   do 23 feb 2012 - 2:26

Maru schreef:
Ik denk dat ik alleen de eerst rij zou draaien, zodat ik die oppervlakte van 15*15 nog vol kan benutten.
Dan zou wel het idee van een pad/looproute een beetje weg zijn. Je zou ook die bomenrij iets korter kunnen maken, zodat je wel de 15 x 15 m ruimte overhoudt en toch het idee van de looproute niet verloren gaat.
En misschien is die opening in de bomenrij die ik getekend heb (waar ik de bak heb geplaatst) ook niet echt nodig, je kan het net zo creatief maken als je zelf wilt glimlach.

Maru

BerichtOnderwerp: Re: minipaddock aan huis   vr 24 feb 2012 - 10:52

Dit had ik dan zo'n beetje in gedachten. Op deze mannier kan het links en rechts gemakkelijk worden afgesloten om de bak te behouden. Maar de bomenrij gewoon naar onder verschuiven zou idd ook goed gaan. Ik vind het idee van de bomen echt leuk, denk dat het echt een meerwaarde zal zijn.
Mai
Admin

BerichtOnderwerp: Re: minipaddock aan huis   vr 24 feb 2012 - 11:07

Ik heb in het voorjaar van 2010 een 'minibosje' van 16 wilgen naast mijn longeerkraal geplant. Gewoon 16 dikke wilgentakken in de grond gestoken (eerst gat geboord met grondboor) en die zijn allemaal aangeslagen. Wel veel water gegeven in het begin. De takken hadden we afgezaagd van de wilgen die we jaren eerder langs de rand van ons perceel hadden geplant, toen van wilgentakken van de achterbuurman. Het lijkt inmiddels wel een soort 'kettingbrief' grijns!
Het bosje naast de longeerkraal is inmiddels al behoorlijk gegroeid; ik zal komend voorjaar, als ze weer in het blad staan, weer eens een foto maken.

MoniqueBuu

BerichtOnderwerp: Re: minipaddock aan huis   za 25 feb 2012 - 8:01

Ik denk ook zeker dat bomen een meerwaarde zijn voor je PP. Zeker op de manier die jij in gedachten hebt Maru, want dan kunnen je ponies ook altijd van schaduw genieten. En als je het inderdaad van wilgen gaat doen, dan kunnen ze op den duur lekker aan de afgezaagde takken knagen.

Ik ben benieuwd naar foto's van je kettingbrief, eh wilgenbosje, Marja.
Maru

BerichtOnderwerp: Re: minipaddock aan huis   za 25 feb 2012 - 10:35

Ik ben ook benieuwd naar die foto's! Ik vind het echt tof, moet mn man dit voorstel nog eens laten zien maar ik weet zeker dat hij dit veel beter gaat vindend dan dat stukje grasveld te bewaren. Trouwens in de winter kan je ze daar toch niet oplaten dus is die ruimte dan ook weer zo verloren.
Mai
Admin

BerichtOnderwerp: Re: minipaddock aan huis   zo 26 feb 2012 - 1:20

Hier dan alvast een paar foto's van toen ik de wilgentakken net in de grond had gestoken en een paar maanden later:

Half april 2010: net geplant

Algauw begonnen de takken uit te lopen.

Half september 2010, dus 5 maanden na het planten: het zijn echt al boompjes! Ik heb steeds de uitlopers van het onderste deel van de stammetjes afgehaald omdat ik wilde dat ze er als bomen uit gingen zien i.p.v. als struiken. Maar als je alles laat zitten worden het gewoon een soort dichte struiken. En je kunt er natuurlijk ook nog voor kiezen om ze ieder jaar te knotten, dan gaan ze er weer heel anders uitzien.

Als de bomen in dit mini-bosje komend voorjaar weer in het blad staan zal ik nog eens een foto maken van hoe ze er dan, na 2 jaar, bij staan.

Ik kan even geen betere foto vinden, maar op de onderstaande foto (even die grote kraan wegdenken knipoog) van september 2011 zie je op de achtergrond de wilgen die we jaren geleden op precies dezelfde manier hebben geplant, dus ook door dikke takken van zo'n 2 à 3 meter lang in de grond te steken. Ik heb jammer genoeg nooit opgeschreven in welk jaar we dat hebben gedaan, maar ik schat dat het nu maximaal een jaar of 8 geleden is. Om even te illustreren hoe snel wilgen groeien!

Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: minipaddock aan huis   

minipaddock aan huis
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Plattegronden-
Ga naar: