IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  
Deel | 

Hooikwaliteit !

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
AuteurBericht
franslj

Aantal berichten : 393
Registratiedatum : 22-12-11

BerichtOnderwerp: Hooikwaliteit !   zo 12 feb 2012 - 8:34

Wij zijn aan het einde van 2011 begonnen met de start van de inrichting van ons paddock paradise, waardoor de beste kwaliteit hooi aan onze neus voorbij ging.

Nu struinen wij de omgeving af om aan kwaliteithooi te geraken, maar twijfelen aan het uiterlijk van een baal hooi van pakweg 12, 13 kilo.

Ik plaats een foto bij dit artikel en stel jullie de vraag, of je aan het hooi kunt 'zien' of het beste kwaliteit is en of er meerdere manieren zijn, om de verschillen tussen eerste snede en laatste snede te ontdekken.

Dank alvast voor het meedenken...groetjes.. frans en willeke.

Terug naar boven Go down
Natural Horsetrainer

Aantal berichten : 701
Registratiedatum : 17-01-12

BerichtOnderwerp: Re: Hooikwaliteit !   zo 12 feb 2012 - 22:11

Ik zou vooral ook mijn neus gebruiken. ;-)
Ruikt het hooi lekker fris, of trek je je neus het liefst direct weer terug omdat je er irritatie in je slijmvliezen/luchtwegen van krijgt? In dat laatste geval: lekker laten liggen dat hooi! Het mag niet al te stoffig zijn.

Dit hooi lijkt erg op het hooi wat ik laatst ergens bij een leverancier in Limburg heb gezien... Zit het erg los in de pakken?
Terug naar boven Go down
http://naturalhorsetrainer.nl
franslj

BerichtOnderwerp: Re: Hooikwaliteit !   ma 13 feb 2012 - 0:59

De geur is niet verkeerd, Natural Horsetrainer en het zit stevig en met touwen aan elkaar vastgebonden. Echter, om te spreken van lekker fris, net van het land, gaat erg ver in de maand febr en ligt dus wel al een poos opgeslagen bij de boeren.

Gisteren gaven we de paarden een paar plakken van de laatste snede en vanmorgen zag ik, dat ook dát naar binnen was gewerkt.

Deze leverancier woont in Spaubeek en een andere leverancier, die beweert prima balen hooi van de eerste snede aan te kunnen bieden, woont in Grevenbicht, bij Born. Wij gaan binnenkort één baal ophalen, om te testen en te besnuffelen, alvorens over te gaan tot aankoop van 50 balen.

Dank voor je reactie... groetjes.. frans

Terug naar boven Go down
Mai
Admin

Aantal berichten : 3200
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 56

BerichtOnderwerp: Re: Hooikwaliteit !   ma 13 feb 2012 - 3:57

franslj schreef:

Over hooikwaliteit kun je bijna een boek schrijven knipoog. Je zult in de loop der jaren gaan merken dat je steeds meer 'gevoel' gaat krijgen voor hooi. Ik merk dat ik tegenwoordig meestal al kan voelen - zonder het hooi te zien of te ruiken - of het goed hooi is of niet, bv. aan de temperatuur en aan hoe los of juist vast het in elkaar zit. Als het bv. koud aanvoelt is het te vochtig geweest toen het geperst werd, of er zit veel zand in.

Ik vind op je foto het linkse pak er een beetje grauw uitzien, maar dat hoeft nog niet per se te betekenen dat het geen goed hooi is. Ik vind het rechtse pak er echter wel aantrekkelijker uitzien qua kleur (nog een beetje groenig) en structuur (het lijkt langer hooi dan het linkse pak).
Persoonlijk zou ik het feit of het hooi van een eerste of latere snee is minder belangrijk vinden dan de kwaliteit die je ziet, voelt en ruikt. Weliswaar vind ik als ik naar onze eigen oogst van afgelopen jaar kijk (we hebben drie keer gehooid) de eerste snee het best, maar toen was het ook het beste hooiweer, waardoor het goed en gelijkmatig gedroogd is. Zo kan dus ook een latere snee beter zijn als op het moment van hooien de omstandigheden waarin gehooid werd beter waren.

Citaat :
Echter, om te spreken van lekker fris, net van het land, gaat erg ver in de maand febr en ligt dus wel al een poos opgeslagen bij de boeren.
In februari moet het hooi nog prima fris kunnen ruiken. Dat dat vaak niet zo is, ligt meestal niet aan het hooi, maar aan de plaats waar het opgeslagen heeft gelegen. De beste plek om hooi op te slaan is nog altijd een kurkdroge hooizolder. Op onze hooizolder blijft hooi zeker twee jaar prima ruiken omdat het er altijd droog is en het voortdurend een beetje tocht onder de dakpannen door. Als we wat pakken hooi van de hooizolder naar beneden halen en in onze schuur leggen, waar het weliswaar onder dak ligt maar wel meer in contact staat met de vochtige buitenlucht, begint het al binnen een paar maanden wat muffig te ruiken. Goede, droge opslag is dus heel belangrijk! Leg het zo mogelijk los van de grond, bv. op pallets, en los van buitenmuren (waar evt. vocht doorheen kan trekken) want hooi blijft altijd vocht aantrekken.

Citaat :
Wij gaan binnenkort één baal ophalen, om te testen en te besnuffelen, alvorens over te gaan tot aankoop van 50 balen.
Heel verstandig Frans! Schud dan vooral ook eens een plak hooi goed uit en kijk of het stoffig is. Wij hebben ooit een paar ton hooi laten bezorgen door een voerhandelaar. Het rook prima maar er bleek enorm veel heel fijn zand in te zitten; als je het hooi uitschudde had je echt een stofmasker nodig! Toen we de voerhandelaar hier vriendelijk op wezen gaf hij niet thuis; hij vond ons zelfs zulke zeurpieten dat hij nooit meer hooi aan ons wilde leveren (alsof we het nog ooit bij hem zouden bestellen...).

Enkele belangrijke punten om de kwaliteit te beoordelen:
- is het hooi niet stoffig als je het uitschudt?
- ruikt het hooi fris, een beetje 'thee'- of kruidenachtig, en in geen geval muffig of schimmelig?
- is de kleur van het hooi een beetje lichtgroen of in ieder geval lichtgeel, en niet grauw of bruin? (in het laatste geval is er vaak flink wat regen overheen geweest)
- kun je het hooi gemakkelijk uit elkaar pluizen? (als het heel vast, als 'karton', in elkaar zit, is het vaak te vochtig geperst; meestal ruikt het dan ook niet fris)
- vraag aan de leverancier of hij kan garanderen dat het hooi jakobskruiskruidvrij is!

Hopelijk heb je hier iets aan om je 'fingerspitzengefühl' te ontwikkelen. Succes compliment!

http://www.paddockparadijs.nl
veernr1

Aantal berichten : 179
Registratiedatum : 22-01-11

BerichtOnderwerp: Re: Hooikwaliteit !   ma 13 feb 2012 - 7:57

Ja, er is veel over te zeggen. Het lastige is dat je nooit zeker weet wanneer wat gehooid is en welke snee het is, daarvoor moet je afgaan op wat de verkoper zegt. En die zegt soms ook wat het beste antwoord is, omdat ze het zelf ook niet altijd weten (zeker bij door hun ook weer ingekocht hooi van een derde). 1e of 2e snee zegt wel iets, maar lang niet alles. Normaalgesproken heb je voorkeur voor 1e snee hooi, maar dan na de bloei gehooid (structuurrijk). De 2e snee van datzelfde land zal waarschijnlijk niet zo structuurrijk zijn, omdat het gras niet nog een 2e keer heeft kunnen bloeien, omdat de 1e snee al 'zo laat' was. Heb je een 1e snee die vroeg gehooid is, dan zit er nog weinig structuur is het hooi. Heb je dan een 2e snee van datzelfde land, maar heeft het gras nog kunnen bloeien en is het nog lekker langstengelig geworden, dan heb je juist een mooie structuurrijke 2e snee. Zo zien jouw foto's er een beetje uit, de 1e lijkt vrij fijntjes en kort, de 2e lekker lang en grof.
Moment van maaien (ochtend, middag, zonnig, bewolkt, nachttemperatuur etc.) maakt ook nogal uit voor de hoeveelheid fructaan in het hooi, is voor die paardjes die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid ook een belangrijk onderdeel. Maar dat zal de leverancier al helemaal niet kunnen vertellen.

En eigenlijk is het belangrijkste dat het hooi niet muf/schimmelig en stoffig/zanderig is. Structuur kan je dan nog weer toevoegen door stro bij te voeren, hoewel het dit jaar ook lastig is om aan goed droog stro te komen (en het ook nog eens bijna duurder is dan het hooi). Ach, zo moet je elk jaar weer bekijken hoe en wat, al doende wordt je wijzer en soms moet je het toch doen met wat je hebt/kan krijgen en is het ook niet anders. Een proefbaaltje is wel heel verstandig, voordat je met een hele vracht zit die je toch niet wilt/kunt voeren.
Terug naar boven Go down
franslj

BerichtOnderwerp: Re: Hooikwaliteit !   ma 13 feb 2012 - 9:21

Citaat :
Ik vind op je foto het linkse pak er een beetje grauw uitzien, maar dat hoeft nog niet per se te betekenen dat het geen goed hooi is. Ik vind het rechtse pak er echter wel aantrekkelijker uitzien qua kleur (nog een beetje groenig) en structuur (het lijkt langer hooi dan het linkse pak).

De linker baal, Marja, komt van een boer uit de buurt, waarvan we niet van te voren de kwaliteit gechecked hebben en als ik een baal uit elkaar haal, vind ik er nogal veel stof tussen zitten.

De rechterbaal is die van 2 euro per stuk en als ik deze uit elkaar haal, zie ik de kleuren grijs, beige en groen, voelt 'knapperig' aan, is kurkdroog en we hebben de hooischuur/zolder gezien, die tochtig is. Of dit hooi helemaal st.jacobskruiskruid-vrij is, weten we niet en vraag me af, hoeveel gram 'kruid' per 100 kg paard nog veilig is voor de paarden.

Precies, het fingerspitzengefühl moet nog verder ontwikkeld worden en een voordeel is, dat ik vroeger in de plantenwereld thuis was en de nodige soorten tussen mijn vingers heb gehad tijdens het determineren ervan. Nu nog de diverse grassoorten leren kennen... grijns

Dank, groet.. frans.
Terug naar boven Go down
franslj

BerichtOnderwerp: Re: Hooikwaliteit !   ma 13 feb 2012 - 9:28

Citaat :
Zo zien jouw foto's er een beetje uit, de 1e lijkt vrij fijntjes en kort, de 2e lekker lang en grof.

Klopt, veernr1 en wat me opvalt is, dat meerdere mensen aangeven, dat er niets mis hoeft te zijn met baal 2.. de laatste snede, terwijl wij dachten, dat de kwaliteit minder is dan de baal van de eerste snede, die echter bruiner van kleur is en bovendien wat meer stofdeeltjes bevat.

Kan zijn, dat de proefbaal van de laatste snede misschien wel de beste baal is, die de verkoper ons heeft verkocht.. glimlach Ik ga er vanuit dat mensen te vertrouwen zijn en als achteraf blijkt, dat dit een misvatting is, is het ook de laatste baal geweest, die we er afnemen.

De verkoper, tevens boer en bewerker van de weilanden, heeft zo'n 100 tot 150 balen op voorraad en dat vind ik net vreemd. Zo laat in het seizoen nog zoveel balen op voorraad.

Dank, groet.. frans.
Terug naar boven Go down
Mai
Admin

Aantal berichten : 3200
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 56

BerichtOnderwerp: Re: Hooikwaliteit !   ma 13 feb 2012 - 9:35

Goeie aanvulling over de verschillende snedes Veronique compliment, helemaal waar!

Het grootste probleem met hooi is dat de pakjes nogal eens te vroeg geperst worden, als het hooi nog niet helemaal kurkdroog is. Afgelopen jaar heb ik ook weer verschillende mensen horen vertellen dat ze het hooi al na 3 dagen hadden laten persen (meestal omdat er weer regen voorspeld werd) omdat het zg. kurkdroog was. Zelfs met de allerbeste weersomstandigheden (volop zon en een beetje wind) is 3 dagen nog te kort om het echt droog te krijgen. Het hooi lijkt dan weliswaar kurkdroog aan te voelen, maar er zit toch nog zodanig veel vocht in dat het in het pak gaat broeien en schimmelen en muf wordt. En dat is heel ongezond, vooral voor de luchtwegen van een paard.
Zelf laten we de laatste jaren grote pakken persen en in plastic wikkelen. Dan is 3 dagen drogen wel prima omdat het nog na kan fermenteren in het luchtdichte pak.

Maar het blijft moeilijk om van een foto de hooikwaliteit te beoordelen. Konden we maar digitaal geuren doorsturen grijns!

http://www.paddockparadijs.nl
veernr1

BerichtOnderwerp: Re: Hooikwaliteit !   di 14 feb 2012 - 7:46

Dag Frans, pas op met Jacobskruiskruid, daar bestaat geen veilige dosis van. Het gif wordt opgeslagen in de lever, en stapelt zich op. Op een gegeven moment is de kritische hoeveelheid die de lever kan hebben gepasseerd, en dan gaan ze dood.
Maar ik kan ook niet 100% garanderen dat mijn eigen hooi Jacobskruiskruidvrij is, het groeit namelijk wel in mijn wei. Maar ik steek altijd alle planten uit die ik tegenkom (het hele jaar door), en voor het hooien ga ik minstens 3 keer systematisch de wei door, en trek weer alles uit wat ik tegenkom. Maar een hele enkele zal ik toch over het hoofd kunnen zien.
Hooi van zwaarbemest weiland is vrijwel zeker Jacobskruiskruidvrij, want dat heeft juist wat armere grond nodig. Zoals ik het dus liever voor mijn paarden heb, licht bemest, niet teveel power in het gras. Wees gewaarschuwd als je hooi van 'vogeltjesland' koopt. Is meestal wel lekker lang, grof en 'arm', maar gezien de enorme uitbreiding van Jacobskruiskruid de laatste jaren juist een risicoveld voor dit kruid. Helaas. Tenzij je het land van tevoren zelf gezien hebt. Weer wat om rekening mee te houden.
Terug naar boven Go down
inge

Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

BerichtOnderwerp: Re: Hooikwaliteit !   di 14 feb 2012 - 8:33

Als je echt wilt weten wat er in hooi zit zou je het moeten testen. Dat is de enige manier om te zien hoeveel voedingswaarde er aanwezig is.
Voor de rest ga ik mee met de andere, kijk, voel en ruik en beoordeel dan of je het goed vindt. Vooral het verhaal van Vernonique is heel duidelijk wat er nu speelt bij het hooien.
Terug naar boven Go down
franslj

BerichtOnderwerp: Re: Hooikwaliteit !   wo 15 feb 2012 - 12:14

Citaat :
Maar ik kan ook niet 100% garanderen dat mijn eigen hooi Jacobskruiskruidvrij is, het groeit namelijk wel in mijn wei. Maar ik steek altijd alle planten uit die ik tegenkom (het hele jaar door), en voor het hooien ga ik minstens 3 keer systematisch de wei door, en trek weer alles uit wat ik tegenkom.

Goed dat je jouw manier van het voorkomen van slechte hooikwaliteit beschrijft, Veer1, maar dat kan alleen als je weiland aan huis ligt en je eigendom is/in pacht hebt. Straks levert eerder genoemde boer ca 150 balen en het lijkt mij ondoenlijk om elke baal uit elkaar te halen en 'jacobskruidjacht' te gaan.

Groet.. frans.
Terug naar boven Go down
franslj

BerichtOnderwerp: Re: Hooikwaliteit !   wo 15 feb 2012 - 12:19

Citaat :
Als je echt wilt weten wat er in hooi zit zou je het moeten testen. Dat is de enige manier om te zien hoeveel voedingswaarde er aanwezig is.

Die mening del ik wel met je, Inge, maar 150 balen hooi testen lijkt me te ver gaan en steekproefgewijs geeft ook geen 100% zekerheid.

Stel, er worden in een bepaald jaar wat stofjes van het jacobskruiskruid in de lever van een paard opgeslagen. Een jaar later helemaal niets, omdat het hooi jacobskruiskruidvrij zou zijn. Blijft het oude 'gif' dan opgeslagen in de lever, vraag ik me af en verandert een concentratie dan niet meer?

Groet.. frans.
Terug naar boven Go down
Natural Horsetrainer

Aantal berichten : 701
Registratiedatum : 17-01-12

BerichtOnderwerp: Re: Hooikwaliteit !   wo 15 feb 2012 - 20:17

Ik heb altijd geleerd dat het gif wat een paard eenmaal binnen heeft gekregen, voor altijd opgestapeld blijft in de lever. Dus als het paard dan jaren later weer JKK binnenkrijgt, komt dit er gewoon bovenop tot een keer het niveau is bereikt dat het paard er ziek van wordt.

Maar nou sprak ik er onlangs nog eens over met mijn paardentandarts (en tevens dierenarts) en die zei dat paarden wel degelijk de mogelijkheid hebben om dat gif (gedeeltelijk) af te breken en dat hij zich dus niet zoveel zorgen zou maken als een paard wat JKK binnenkrijgt...

Maar ja, wat dan nog veilige hoeveelheden zijn, dat weet geen mens dus het lijkt mij toch het veiligst om te voorkomen dat je paard het binnenkrijgt...

Overigens, als je weet van welk land je hooi gehaald wordt, kun je daar gedurende het seizoen een paar keer langsrijden om te zien of er JKK groeit. Dat is makkelijker dan 150 hooibalen laten onderzoeken.;-)
Terug naar boven Go down
http://naturalhorsetrainer.nl
franslj

BerichtOnderwerp: Re: Hooikwaliteit !   wo 15 feb 2012 - 22:32

Citaat :
Maar nou sprak ik er onlangs nog eens over met mijn paardentandarts (en tevens dierenarts) en die zei dat paarden wel degelijk de mogelijkheid hebben om dat gif (gedeeltelijk) af te breken en dat hij zich dus niet zoveel zorgen zou maken als een paard wat JKK binnenkrijgt...

Precies, Natural Horsetrainer... Ooit beweerde iemand misschien dat het nooit wordt afgebroken in de lever van een paard en er zal best onderzoek naar zijn gedaan en dan ineens beweert een ander het tegenovergestelde.

Ik neem aan dat JKK geen radioactiviteit bevat... glimlach en houd de mogelijkheid van afbreken liever open. Daarbij, wat zijn de gevolgen voor het paard? Welke symptomen komen aan de oppervlakte? Met hoeveel jaren verkort dit het leven van een paard?

Nou, ik stel me liever in op de ogen goed de kost te geven, aanwezig JKK in hooi of weide te verwijderen en risico blijven we immers altijd lopen. Op een manege in onze buurt lopen meer dan 100 paarden op 5 hectare weiland en in de zes jaren, dat wij er met Maurits stonden, heb ik nog nooit iemand de weilanden zien afstruinen op jacht naar JKK en betwijfel of het hooi, dat elke pensiongast zelf moest inkopen en aan het paard geven, nauwkeurig op JKK is onderzocht.

Hiermee aangevend dat we niet hoeven te overdrijven wat de jacht op JKK betreft.

Groet.. frans
Terug naar boven Go down
GuyLeysen

Aantal berichten : 34
Registratiedatum : 07-02-12
Leeftijd : 63

BerichtOnderwerp: Re: Hooikwaliteit !   do 16 feb 2012 - 0:28

franslj schreef:

Hiermee aangevend dat we niet hoeven te overdrijven wat de jacht op JKK betreft.

Een heksenjacht moet het niet worden maar om niet te hoeven overdrijven met de jacht op JKK ben ik toch zo zeker niet van. JKK wordt inderdaad wel afgebroken, net als radioactiviteit trouwens Fransjl glimlach, maar traaaaaag.

Hoeveel jaar leeft een paard minder wanneer het JKK heeft gegeten? NIET te voorspellen omdat een paard perfect kan leven met een kleine hoeveelheid maar wel plots sterft wanneer er teveel gif in zijn lever zit. Dus het stellen in vorm van hoeveel minder lang een paard leeft? Zo is dat niet uit te drukken.
Een paard gaat niet korter leven omdat het JKK in zijn lever heeft. Het gaat PLOTS dood omdat er teveel inzit, en wanneer zit er teveel in? Dat is per paard verschillend, ook daar is geen regel voor.
Wat wel geweten is, is dat een kleine hoeveelheid al dodelijk kan zijn, dus .... toch maar liever overdrijven wat de jacht op JKK betreft, want ik wil mijn paarden toch zo lang mogelijk laten leven.

Ik heb jaren semi-professioneel ruiter geweest voor een paardenhandelaar (in mijn jonge jaren, dus tot vorig jaar hahaha) en heb veel te veel paarden zien vertrekken richting slachterij. Niet alleen paarden die ver van mijn "bed" stonden, maar ook paarden waar ik mee gereden had en dat doet pijn, ook al ben je jong.

Nu staan mijn paarden bij mij thuis en ben daarom ook speciaal naar Frankrijk verhuisd om het betaalbaar te houden, dus JKK wordt zeker totaal geweerd uit mijn weides wat eigenlijk een utopie is, want het komt toch altijd terug zoals onkruid glimlach.

Uittreksel uit : http://www.lannoo-martens.com/_downloads/jakobskruiskruid.pdf
"...
De plant is giftig voor de meeste zoogdieren. Het bestanddeel dat de giftigheid veroorzaakt
(pyrrolizidine alkaloïden) wordt in de dunne darm van de meeste zoogdieren omgezet tot vrije
alkaloïden die giftig zijn. De meeste pyrrolizidine alkaloïden verlaten het lichaam via de
nieren, melk en longen. De lever is dan al beschadigd. Deze beschadiging is cumulatief met
de vorige, wat wil zeggen dat er geen herstel optreedt en verdere opname hier bovenop enkel
zorgt voor extra aantasting van de lever. Praktisch krijg je als gevolg hiervan dat na de
opname van een bepaald gewicht van de plant, de lever zo sterk is aangetast dat het paard
ongeneeslijk ziek wordt. De eerste symptomen zijn conditieverlies en gewichtsverlies van het
paard. Het gewicht waarop de leverwerking stopt en het paard zal sterven werd door
onderzoek vastgesteld op 3-7 % van het lichaamsgewicht. Bij een paard van 500 kg is dit dus
tussen de 15 en de 35 kg.
Paarden gaan het Sint-Jakobskruiskruid “vers” normaal gesproken niet opnemen o.w.v. de
slechte smaak van de plant. Enkel indien de paarden voedselschaarste hebben gaan ze de plant
vers opnemen. Het grote gevaar schuilt erin dat de plant in pakken hooi of voordroog verzeilt
geraakt. De slechte smaak gaat dan weg en het giftige bestanddeel blijft aanwezig.
Vanaf 50 % leveraantasting ontstaan er verschijnselen van verminderde leverwerking
(geelzucht). Meestal is het dan reeds te laat. Bij paarden zie je als symptoom ook vaak sterke
zonnebrand op de neus. Dit is omdat het gif in het bloed onder invloed van UV-licht van de
zon schadelijk wordt voor de omliggende weefsels.
..."

Dus toch echt geen plant om licht over te oordelen.

Terug naar boven Go down
franslj

BerichtOnderwerp: Re: Hooikwaliteit !   do 16 feb 2012 - 0:47

Citaat :
Dus toch echt geen plant om licht over te oordelen.

Vanzelfsprekend niet, Guy. Het gevaar zit 'm dan ook vooral in het aangeboden hooi en bij 200, 300 balen hooi per seizoen zal er best eens iets tussen dat minder geschikt is voor comsumptie. Bovendien lopen wij risico dat de een wat alerter is tijdens het voeren en een ander wat sneller afgeleid.

Citaat :
JKK wordt inderdaad wel afgebroken, net als radioactiviteit trouwens Fransjl , maar traaaaaag

Haha, Guy.. over 500 honderd jaar en misschien nog langer, voor dat radioactiviteit is afgebroken, loopt er geen enkel paard van ons meer rond... glimlach en wij evenmin... grijns

Dank voor je info..groet.. frans.
Terug naar boven Go down
GuyLeysen

BerichtOnderwerp: Re: Hooikwaliteit !   do 16 feb 2012 - 2:10

franslj schreef:
Het gevaar zit 'm dan ook vooral in het aangeboden hooi en bij 200, 300 balen hooi per seizoen zal er best eens iets tussen dat minder geschikt is voor comsumptie. Bovendien lopen wij risico dat de een wat alerter is tijdens het voeren en een ander wat sneller afgeleid.

Klopt helemaal Frans, maar je kan nooit 100% zeker zijn van de kwaliteit van het hooi en dit jaar heb ik voor het eerst sedert mijn aankomst hier in Frankrijk, zelf hooi moeten bijkopen.
Kwaliteit hier is maximum zo goed als het slechtste hooi in Nederland, aangezien de boeren hier totaal niet omkijken naar hun hooiweides. De meeste koeien hier (95%) zijn vleeskoeien en worden dus toch geslacht zodra ze "dik" genoeg zijn.
Er worden hier zelfs paarden (Comtoises, lijken op Haflingers, maar zijn groter en 'dikker') gekweekt als slachtdieren boos

Wat ik nu doe is het baaltjes, bij het inladen van de kooipalettten, helemaal uit mekaar schudden om zo te kunnen zien of er JKK zou inzitten.
Ben daar nu 2 weken mee bezig en heb nog maar 1 plantje gezien, dus achteraf bekeken toch niet zo'n slechte kwaliteit grijns

Je kan het niet weten vooraleer je het hooi uit mekaar haalt, tenzij het JKK natuurlijk toevallig aan de zijkant zit glimlach

Frisheid, geur, ontbreken van schimmels, dat is zo wat het enige waar men kan opletten bij de aankoop van hooi. Dan spreek ik natuurlijk hier voor Frankrijk, want specifiek hooi is hier niet te vinden, dus we moeten hier roeien met de riemen die we hebben, maar dat geldt evenzeer voor ons eigen hooi (al is dat wel JKK-vrij).

Spijtig genoeg is JKK niet zoals de boterbloem, die onschadelijk wordt bij drogen boos
Terug naar boven Go down
franslj

BerichtOnderwerp: Re: Hooikwaliteit !   do 16 feb 2012 - 2:25

Citaat :
Frisheid, geur, ontbreken van schimmels, dat is zo wat het enige waar men kan opletten bij de aankoop van hooi.

Precies, Guy..ik wil ook geen waakhond voor 24 op 24 uur worden en daarbij ook nog op het voergedrag van de pensiongasten letten.

Twee weken er mee bezig? Met stofmasker? grijns Ik googlede even op je adres en zie dat je ergens tussen Dijon en Lyon, ter hoogte van de zwitserse grens woont. Een ander klimaat, neem ik aan, dan in andere streken van frankrijk.

Dank, groet.. frans
Terug naar boven Go down
veernr1

BerichtOnderwerp: Re: Hooikwaliteit !   do 16 feb 2012 - 7:53

Jakobskruiskruid is nauwlijks met het oog te herkennen in hooi, het blad is namelijk het meest karakteristiek, en dat is in gedroogde vorm of al van de stengel afgevallen, of verschrompeld. En stengels heb je ook van bijv. distels of zuring in je hooi, zie daar maar eens wijs uit te worden. Hoewel er aan distels nog wel duidelijk voelbaar grijns stekelblaadjes zitten. Dus zelfs waakzame voerders halen het JKK er niet zomaar uit. Het weiland van tevoren bekijken is het meest zinvol, maar daar heb je dus niks aan als je nu hooi moet hebben. Je kan het hooguit nadrukkelijk vragen bij de leverancier, hij heeft toch wel een verantwoordelijkheid om je goed te informeren. Maar goed, de kans op JKK is dus veel kleiner/nihil als je hooi van productiegrasland hebt.
Terug naar boven Go down
franslj

BerichtOnderwerp: Re: Hooikwaliteit !   do 16 feb 2012 - 10:43

Gewoon alert zijn en de ogen, handen, neus, gevoel, verstand het werk laten doen, Veernr 1, denk ik.

Groet.. frans
Terug naar boven Go down
GuyLeysen

BerichtOnderwerp: Re: Hooikwaliteit !   do 16 feb 2012 - 22:46

franslj schreef:

Twee weken er mee bezig? Met stofmasker? grijns Ik googlede even op je adres en zie dat je ergens tussen Dijon en Lyon, ter hoogte van de zwitserse grens woont. Een ander klimaat, neem ik aan, dan in andere streken van frankrijk.

Ik ben er inderdaad 2 weken mee bezig en elke dag een 2-tal botten uit mekaar pluizen kan je echt zonder stofmasker grijns

Wij wonen inderdaad in Bourgondië, en dan vooral zuid-Bourgondië, Frans.
Een streek die vooral gekend is om zijn water en modder door zijn kleigrond. Het is hier heel belangrijk om een stuk grond te hebben dat minstens op een helling ligt of wat hogerop om zeker geen water overlast te hebben, maar modder is hier echt niet weg te denken.
Voordeel voor de zomer is dat we geen keiharde ondergrond moeten maken, dan is heel de weide keihard want kleigrond wordt bijna beton wanneer het droog is in de zomer.

Dat deze streek een ander klimaat heeft dan andere streken in Frankrijk is ook niet meer dan normaal, ook in Nederland is dat het geval en Frankrijk is dan nog vele malen groter.

Onze streek is ook gekend als zeer vruchtbaar en net buiten de wijnstreek, EN dus betaalbaar glimlach
Ondanks de vruchtbare grond hadden we dus voor de eerste keer te weinig hooi, maar daar kunnen we door het maken van een PP veeeeeeeel aan veranderen. Nu lieten we de paarden maar vrij rondlopen op onze weide die toch zo'n 1.7 Ha is en dus vrij groot voor 2 paarden en een poney. Indien we deze weide gerichter gaan gebruiken (zonebegrazing) dan kunnen we hier ook nog hooien en op de andere weide dan 2 keer hooien, wat we nu niet deden.

Dus hier zien we naast de constante beweging voor de paarden, een tweede voordeel en dat is voldoende hooi waar we de oorsprong van kennen en waarvan we dus weten dat het JKK-vrij.

Gelijk welk hooi dat je koopt, en door de schaarste van vorig jaar zeker ben je verplicht om bijna geen eisen te stellen, is mogelijks "besmet"' met JKK.
Het is een utopie om te denken dat boeren er uit zichzelf ook maar rekening mee houden om hun hooilanden te controleren.
Een "industrieel"hooi is zo duur en hier in Frankrijk (onze streek althans) niet te vinden. We mogen al blij zijn dat we hooi hebben gevonden. Anders was het bijvoeren met luzerne en dat is veel te rijk om alleen te geven.

veernr1 schreef:

Jakobskruiskruid is nauwlijks met het oog te herkennen in hooi, het blad is namelijk het meest karakteristiek, en dat is in gedroogde vorm of al van de stengel afgevallen, of verschrompeld. En stengels heb je ook van bijv. distels of zuring in je hooi, zie daar maar eens wijs uit te worden.

Helemaal mee eens, Veernr1, de meeste mensen hebben geen kennis van gedroogd JKK en daardoor is het inderdaad bijna onmogelijk goed te herkennen. De stengels zijn anders dan die van distels of andere "grote" planten. Wat is het verschil? Neem gewoon een JKKplant en laat het drogen (wel wachten tot deze zomer, dus nu geen echt hulpmiddel glimlach ), bekijk het goed, vergelijk het met andere gedroogde planten en dan zie je het verschil. Spijtig genoeg vindt je nergens voorbeelden van gedroogde JKK om dit te vergelijken met andere gedroogde planten, dus het kan alleen door zelfstudie, zelf drogen van JKK en dat kan je dus pas tegen volgend jaar leren, maar de meesten denken daar niet aan en vernietigen gewoon de uitgetrokken plant.
Dus deze zomer gewoon een plantje bijhouden, laten drogen en via autodidactie leren hoe JKK te herkennen in hooi grijns.

Veel succes.

Maar je hebt 100% gelijk Veernr1, voorkomen is duizend maal beter dan genezen, maar soms moet je ook kunnen genezen.
Terug naar boven Go down

Hooikwaliteit !
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: 'Langzame' voersystemen-
Ga naar: