IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

Deel | 

PP in Montjay (Frankrijk)

Ga naar beneden 
Ga naar pagina : Vorige  1, 2
AuteurBericht
GuyLeysen

Aantal berichten : 34
Registratiedatum : 07-02-12
Leeftijd : 63

BerichtOnderwerp: Re: PP in Montjay (Frankrijk)   vr 10 feb 2012 - 3:21

Inderdaad Marja, modder komt ook in heuvelgebied voor. Raar voor jullie natuurlijk want jullie zijn zo'n vlak land gewoon MET MODDER.
Maar de hoeveelheid modder hangt van 2 factoren af en heuvelachtig of niet is de derde MINST belangrijke factor.
Natuurlijk zijn wij Belgen, meer vertrouwd met heuvels hilarisch
Maar de 2 belangrijkste factoren zijn de aard van de grond en de hoeveelheid neerslag. Voor dat tweede moeten geen van onze beide landen (en ook Frankrijk niet, tenzij in het zuiden) voor mekaar onderdoen grijns.
Aard van de grond is zelfs in het vlakke Nederland heel verschillend.
Maar klei of leemgrond op een vlakke bodem of op een heuvelachtige bodem geeft tesamen met water : MODDER. En hier is die goede grondlaag zo dun dat de natte klei al voor de nodige modder zorgt en nog erger, een zuigeffect veroorzaakt wanneer de paarden er over lopen.
Het eerste jaar dat ze hier waren, waren ze nog beslagen want we dachten dat met de vele asfaltwegen die hier zijn, dat het beter was. MAAR de eerste herfst hebben we beslaan opgegeven. Geen 5 dagen nadat ze bekapt en beslagen waren, stonden ze terug bloothoefs aan de voederbakken. En steken een 16 hoefijzers ERGENS in de wei en waarschijnlijk gaan we die nooit meer terugvinden verwarring tenzij toevallig terug bovengekomen.
maar ja, modder komt overal voor wanneer de ondergrond geen zandgrond is zoals bv in Limburg of de heidestreken die jullie ook hebben. DAAR is geen probleem met modder glimlach
Terug naar boven Ga naar beneden
inge

Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

BerichtOnderwerp: Re: PP in Montjay (Frankrijk)   vr 10 feb 2012 - 3:49

GuyLeysen schreef:
Inge,
Ik had toch nog even twijfels, want ik heb hier niet alleen palen van acacia staan, maar ook de bomen zelf en ben echt niet de enige. EN WAT BLIJKT?
Het is NIET acacia die giftig is (OEF) maar de valse acacia met latijnse naam Robinia pseudoacacia.
Het wwas de vermelding dat het een zeer snelgroeiende boom is die tot een meter per jaar kan groeien, dat een lichtje deed branden. Acacia bomen, de ECHTE dan, zijn zeer trage groeiers. JAREN duurt het vooraleer ze een diameter van 30cm hebben en dus zeker geen bomen zijn die alleen moeten staan zoals bij wikipedia vermeld is. Zeker geen parkboom zoals de VALSE acacia wel is.

DUS, OEF. Ik moet niet 2/3de van de bomen rond het terrein omkappen. Ik moet niet de oude palen wegdoen en kan gerust NIEUWE acaciapalen zetten. OEF.

Natuurlijk is het verwarrend wanneer men giftige bomen een naam geeft als "valse" acacia. Ik was er ook ingetrapt, maar dan zou hier geen enkele paard rondlopen en dat zette me toch aan het denken.

ACACIA, de echte, IS VEILIG, het is Robinia die giftig is en die wordt de valse acacia genoemd, ECHT verwarrender kan niet natuurlijk.

acacia is de nederlandse naam voor Robinia. ;-)
Palen worden gemaakt van Robinia pseudoacacia omdat hier genoeg groei in zit voor productie, en genoeg bomen staan.
een langzame groeier levert te weinig hout op en dus geen inkomstenbron.
Vrijwel alle palen die verkocht worden als acacia hout zijn van de R. pseudo. en dus giftig. Er zijn wel een aantal verhalen te vinden van overleden paarden door het eten / knabbelen aan deze palen. Waarvan ze in eerste instantie niet wisten hoe het kwam, na onderzoek kwam dit er uit. Vandaar dat ik dit schreef. ;-)

De meeste bomen die in europa zijn geplant zijn de R. pseudo er zijn geloof ik als ik het me nog goed kan herinneren zo'n 800 soorten van.
varieerend van een bolletje (leuk voor mini tuintjes tot hele bomen langs de snelwegen.
Het schors bevat de meeste gifstoffen maar ook het blad, twijgjes en stam (dus het hout zonder schors) is ook giftig.
Er wordt honing van de bloemen gemaakt daarin zit het dus schijnbaar niet.

Je moet het zelf weten hoor, welke soort palen je gebruikt het is enkel een opmerking van let hierop. Het zijn wel fijne palen die lang meegaan zonder dat je ze hoeft te behandelen. Hebben een natuurlijk uiterlijk doordat ze vaak wat varieeren in vorm en niet zo strak recht zijn zoals de meest palen.
Daarom geliefd zijn bij tuinmensen die zo natuurlijk mogelijk willen werken.

GuyLeysen

BerichtOnderwerp: Re: PP in Montjay (Frankrijk)   vr 10 feb 2012 - 3:58

inge schreef:

acacia is de nederlandse naam voor Robinia. ;-)

En DAAR zit nu net de foute benaming. VALSE acaicia is de correcte Nederlandse benaming voor Robinia. Acacia en Robinia zijn twee totaal verschillende bomen.

In gelijk welke romaanse taal spreekt met alleen over acacia wanneer het over de ECHTE acacia gaat en over de Robinia wanneer het de andere soorten betreft. Een boomsoort die "gelijkt" op Acacia, maar het NIET is. En ik bedoel dus degelijk de ECHTE acacia Inge, maar nogmaals heel hartelijk bedankt voor het meedenken. Geen enkel mens kan alles alleen weten glimlach En mijn eerste reactie kende je ook, WEG met die rommel, maar bij nader bekijken toch beter de echte gebruiken. Echte Acacia, NIET giftig en JAAAAAAREN plezier.

Navraag gedaan bij de dierenarts (specialiteit paarden) van Saint Germain du Bois, die NIET uit de streek komt (is zelfs een Belg glimlach ) en dan ook bij de leverancier die verzekerde dat het ECHTE acacia is en niet Robinia en die het raar vond dat ik over een andere boom als acacia sprak. Effe vertaling uitgelegd en toen begon hij te lachen. Voor hem dus een nieuwe Belgenmop glimlach
veernr1

Aantal berichten : 179
Registratiedatum : 22-01-11

BerichtOnderwerp: Re: PP in Montjay (Frankrijk)   vr 10 feb 2012 - 8:37

Wat een ontzettend leuk plan is je versie zoveel. Zeker met meer paarden in de toekomst zal je er veel plezier van hebben dat ze elkaar goed uit de weg kunnen, en als je het slim opbouwt, (met doorsteekjes af kunnen sluiten e.d.) kun je moeders met veulens bijv. eerst nog even gescheiden houden van de anderen en toch niemand bekorten op loopvrijheid. Fantastisch dat de buren ook meedoen, hoe meer paarden, hoe meer dynamiek.
Maar je hebt inderdaad veel werk voor de boeg, ons allen inderdaad welbekend grijns. Maar het leuke is dat je elk stukje dat je verderkomt meteen kunt benutten, het hoeft niet in 1 keer zijn definitieve uitvoering te hebben om er toch al veel plezier en gebruiksgemak van te hebben. Mooi hoor, zo'n beek en waterfiltersysteem. En ook fijn, aan alle kanten zonbeschutting door bomen, heb ik alleen rondom het huis en het stuk wei dat naast het huis ligt, de rest van de wei mag niks staan. Beschermde esgrond. Ik zit weliswaar in het beekdallandschap, maar de beek ligt hemelsbreed toch een paar honderd meter verderop, heb ik helaas op mijn perceel niks aan. Behalve dan dat ik weinig last heb van modder grijns .
Veel plezier en succes bij de uitvoering, ken dat gevoel wel van graag willen beginnen.
Mai
Admin

Aantal berichten : 3214
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 57

BerichtOnderwerp: Re: PP in Montjay (Frankrijk)   vr 10 feb 2012 - 11:48

GuyLeysen schreef:
maar ja, modder komt overal voor wanneer de ondergrond geen zandgrond is zoals bv in Limburg of de heidestreken die jullie ook hebben. DAAR is geen probleem met modder glimlach
Haha, was dát maar waar kritisch... Wij hebben hier (in Limburg knipoog) zandgrond maar het is helemaal afhankelijk van hoe hoog of laag de grond ligt én of er eventueel slecht doordringbare lagen onder liggen, of er wel of niet modder ontstaat. Op ons perceel aan huis hebben we erg weinig last van modder, maar op het perceel achter het bos is de helft 's winters niet te gebruiken omdat de paarden (en wij) er diep in de modder wegzakken en er zelfs soms stukken van het pad onder water staan.
Hier nog een 'leuk' plaatje van onze vorige paardenplek, in Noord-Brabant, op zandgrond:

Grotendeels onder water en de rest diepe modder...

Haha, dus jij ook weer wat geleerd slimmerik?

http://www.paddockparadijs.nl
GuyLeysen

BerichtOnderwerp: Re: PP in Montjay (Frankrijk)   za 11 feb 2012 - 1:09

Ik vraag me af of jullie wel de echte betekenis van zandgrond kennen? Uiterste, dus droogste vorm van zandgrond zijn de duinen aan de kust (ook daar zijn modderstukken te vinden maar dan is het geen zanderige ondergrond of te dun) en in het binnenland, ook Limburg, zijn er droge plaatsen die bij het ergste onweer droog blijven.
Bijvoorbeeld de streek ten noorden en oosten van Genk. Er is daar trouwens een groot HEIDE natuurgebied, dus DROOG.

Ik heb jaren in Limburg gewoond (Beringen) en daar was het droog, terwijl het 30km verder, ook in Limburg nat was, maar de algemene regel is dat de kans op droge grond veel groter is dan in Brabant. Er zijn nog andere streken waar het ook droog is en nat tegelijkertijd. Ook in de Ardennen vind je droge en natte weiden en natuurlijk heb je meer kan op een droog stuk wanneer het hoger gelegen is, want water loopt nu eenmaal naar laagste gebied, maar de grond kan eventueel water vasthouden (zoals hier) en dan wordt het modder zodra de paarden er over lopen. Heel duidelijk te zien aan de groene en bruine stukken glimlach
Dat er plaatsen zijn in Limburg die ook nat worden is niet abnormaal, maar je moet de bodem bekijken en dan vooral de ondergrond die dan leem- of kleiachtig is, ook al is dat meer een dunne laag, het water blijft erboven staan.

Ik had in het forum al gelezen over iemand die dan een soort boring had gedaan, daar zand in had gestoken in een soort kous om te voorkomen dat het zand terug dichtslibde, maar dat is niet overal bruikbaar door de dikte van die klei/leemlaag Omdat onder iedere klei/leemlaag terug zand zit (overal) is dat een mogelijke oplossing ALS de waterondoorlatende laag niet dik is en je veel tijd wil steken in het op regelmatige tijden herboren van de gaten, want dichtslibben doen ze toch, ook met die kous.

Wanneer ik stelde dat Limburg een droge streek is, kan je natuurlijk altijd bewijzen vinden van niet omdat er geen afgelijnd droog gebied is aan de grenzen van Limburg, maar ja, dat vraagt iets verdere kennis van de ondergrond en is ingewikkeld.
Niet iedereen woont in een heidegebied en ook niet in Brabant (Noord of zuid) en ook niet in de Bresse glimlach Dus we kunnen alleen maar blij zijn indien we het geluk hebben om op een droog stuk onze paarden te kunnen houden en anders kost het geld om het looppad vrij te houden van modder, MAAR het is mogelijk en doenbaar.
Dus voor mij stopt hier de discussie over droge of natte grond, modder of niet, en waar, want blijkbaar woont niemand op de droge plaatsen in Limburg of zelfs in het Noorden. Blijkbaar heeft iedereen een stuk uitgekozen dat in de winter heel modderig is (behalve nu) en iedereen heeft wel een oplossing in petto en kan ze al dan niet uitvoeren.
Wat bij mij niet stopt is het zoeken naar oplossingen om de grond op de paden te verbeteren en eventueel droog te houden. En dat kan betekenen dat wat we hier op het forum vinden aan oplossingen van anderen, ook kan gebruikt worden en ik zal mogelijkheden om het pad droog te maken zeker niet verzwijgen. Zwijgen kan ik ook moeilijk, want ik deel graag wat ik weet of ontdek grijns
joyce b

Aantal berichten : 68
Registratiedatum : 22-02-11

BerichtOnderwerp: Re: PP in Montjay (Frankrijk)   do 12 apr 2012 - 7:12

Ligt het aan mij of zijn de plaatjes verdwenen?
Ben wel benieuwd naar de foto's en indelingen, maar zie niets..

Klinkt als een mooi en uitgebreid plan, leuk als dat stukje bos er bij kan en die cross-hindernispaden (ik heb de boomstammen ook al liggen, maar nu het zandpad nog afmaken knipoog )

Handig dat je aan dat asfaltgranulaat kunt komen! Laat je weten hoe de combi granulaat met laagje zand bevalt op termijn?
Zin-inn

Aantal berichten : 89
Registratiedatum : 31-10-11
Leeftijd : 37

BerichtOnderwerp: Re: PP in Montjay (Frankrijk)   do 12 apr 2012 - 8:01

Joyce, Guy heeft de 'eer' gehad om de eerste te zijn die het zo bont maakte dat hij verwijderd werd van het forum. Marja kan je hier meer over vertellen.
joyce b

Aantal berichten : 68
Registratiedatum : 22-02-11

BerichtOnderwerp: Re: PP in Montjay (Frankrijk)   do 12 apr 2012 - 9:59

oeps, heb echt veel gemist geloof ik de afgelopen winter. Bedankt voor de mededeling...
Joyce

Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10

BerichtOnderwerp: Re: PP in Montjay (Frankrijk)   do 12 apr 2012 - 18:41

zit um in de naam, ik heb hetzelfde gemist.
http://www.twh-mm.nl
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: PP in Montjay (Frankrijk)   

PP in Montjay (Frankrijk)
Terug naar boven 
Pagina 2 van 2Ga naar pagina : Vorige  1, 2

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Plattegronden-
Ga naar: