IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

Deel | 

PP in Montjay (Frankrijk)

Ga naar beneden 
Ga naar pagina : 1, 2  Volgende
AuteurBericht
GuyLeysen

Aantal berichten : 34
Registratiedatum : 07-02-12
Leeftijd : 63

BerichtOnderwerp: PP in Montjay (Frankrijk)   wo 8 feb 2012 - 6:47

Hieronder een ontwerp voor mijn paddockparadijs.

Het terrein is gelegen op een helling. Aflopend van links tot aan de gracht, waar ook onderaan de waterplaats is en dan terug oplopend naar rechts.
Hoogte verschil :
- Weg (links) tot gracht : 3m
- Gracht tot helemaal rechts : 5m met een groter verschil (+/- 1,5m) in het begin.

Van de weg tot aan de gracht is ongeveer 90m en van de gracht tot helemaal rechts çs 125m
Totale lengte is dus 215m
Breedte van het terrein is 90m
Links bovenaan valt een stuk weg voor het woonhuis (27m op 9/15m) met een grond oppervlakte van 35m breed op 40m diep.
Naast de woning is de oprit met parking voor meerdere auto's.
De schuur dient als opslag voor het hooi en is 8m op 16m, met aansluitend een schuilstal van 8 op 12.
In de schulstal zijn aan de rechterzijde 2 stallen voorzien van 5m op 4m. Ruime stallen, om ingeval van nood een paard te kunnen isoleren (medische verzorging) of bij een geboorte van een veulen.
Doordat deze stallen IN de schuilstal zijn voorzien is de echte schuilstal maar 8 op 7 m wat voor het huidig aantal paarden (2 sportpaarden en 1 shetlandponey) meer dan voldoende is. En een groter aantal paarden (met veulens) kan perfect nog opgevangen worden.
Aangezien de schuur ook redelijk groot is glimlach kan daar nog altijd een stuk van afgenomen worden om de schuilstal te vergroten of daar de stallen in te voorzien. Dit is toekomst ingeval van nood.

Wat het eigenlijke paddockparadijs betreft, is dit nog een ontwerp, waarbij we na de winter direct aan willen beginnen.

Momenteel kunnen de paarden alleen buitenkomen in het gedeelte tussen de weg (helemaal links) en het verlengde van de schuilstal, naar onderen toe (48m op 40m)
Langs de weg staat een rij bomen en daartussen willen we nog struiken planten om de weg nog meer af te schermen. Deze bomenrij is nu dus 48m lang.
Het huidige winterstuk heeft een zandbodem op een dikke kleilaag, dus niet zo ideaal.

Een drainage is dan ook te voorzien en zeker ook al voor de rijbak die we nu in de winter niet kunnen gebruiken (of te nat of te hard bij vriesweer).

Bedoeling is om het ganse pad te draineren en te voorzien van een zandtoplaag, met ter hoogte van de hooiplaatsen (1) een verharding met beton, stenen, grint.

De springweide heeft in het midden een deel waar in de toekomst perfect een rijbak van 20x60 kan gemaakt worden.
Het pad is miinimum 5m breed en onderaan zelfs 9m omdat hier met hindernissen een slingereffect kan bekomen worden. De bovenzijde is een rechte strook van 6m breed en 115m lang waar dus een rengalopje perfect mogelijk is. De paarden doen dit momenteel alleen van links naar rechts aangezien het dan bergop is. Bergaf galopperen ze rustiger.

De weide in het midden is opgedeeld in zonebegrazing met verschillende poorten.
De halfronde windbeschuttingen (2) staan zo opgesteld dat de paarden altijd wel een plekje vinden om uit de wind te gaan staan.

Zuidrichting van het terrein is bovenaan met een lichte afwijking naar links.

De lange zijde aan de onderkant is volledig begroeid met bomen en struiken. Verschillende beuken, eiken, enkele berken zorgen nu al voor voldoende schaduw in de zomer. EN naar Franse regels is deze berm (zoals dat hier aangeduid op de kadasterplannen) van ons en bepalen wij dus of de bomen blijven staan of niet.

Aan de bovenkant hebben we ondervonden dat dit belangrijk is, want de boer heeft de bomen (boven de weide) vorige winter volledig omgehakt, dus daar is nu een totaal open stuk.
De rechterzijde is ook volledig van bomen en struiken voorzien en hier is de berm ook bij de buren, MAAR, daar woont ook een paardenliefhebber grijns en die bomen blijven dus ook staan.
Helemaal rechts, naast de windbreker is zelfs een doorgang naar de weide van de buur aangezien onze paarden samen staan (behalve in de winter).

Deze PP is nog niet volledig klaar, maar in het voorjaar zal het afgewerkt worden.

Suggesties zijn zeker welkom.
Terug naar boven Ga naar beneden
inge

Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

BerichtOnderwerp: Re: PP in Montjay (Frankrijk)   wo 8 feb 2012 - 8:34

ziet er goed uit zeg!
geloof dat ik niet direct iets kan bedenken
zelfs aan twee kanten openingen voor je strookbegrazing...wat kan je nog meer toevoegen als je daar zelfs al aan hebt gedacht ? grijns
GuyLeysen

BerichtOnderwerp: Re: PP in Montjay (Frankrijk)   wo 8 feb 2012 - 8:41

Bedankt Inge.
Na het lezen van het topic over Ijslander en ijs van Marja, weet ik wat ik vergeten ben en dat is een afsluiting voorzien rond de poel (uiteraard alleen bij echt vriesweer), wat ik natuurljik bij deze heb opgenomen in het lastenboek (groot woord hé).
In de schuilstal is natuurlijk reeds waterleiding voorzien, maar toch gaan de paarden liever in de poel, die nu slechts een kleine verbreding van de gracht is op de laagste plaats, maar die groter zal worden om echt voldoende drink/baadwater te hebben voor de zomer.
We gaan alle afvoerleidingen van regenwater naar de beek afleiden inplaats van naar de beek langs de weg zoals nu het geval is. Dan zal die wel vol genoeg blijven glimlach
Mai
Admin

Aantal berichten : 3214
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 57

BerichtOnderwerp: Re: PP in Montjay (Frankrijk)   wo 8 feb 2012 - 11:37

Wow, een mooie en heel goed uitgedachte plattegrond Guy compliment!

- Wat moet ik me precies voorstellen bij de windbrekers? Een soort halfronde schutting of zoiets? Van welk materiaal bouw je die?
- Wat is het stuk waar 'filter' in staat? Water met een natuurlijk rietfilter misschien? En wat zit daaronder (het gestreepte blokje)? Een bruggetje?
- Als je in de toekomst een 20x60 bak maakt in de springwei, vervalt dan de huidige 20x40 bak?

Ik ben heel benieuwd naar foto's van je terrein, heb je die?

http://www.paddockparadijs.nl
GuyLeysen

BerichtOnderwerp: Re: PP in Montjay (Frankrijk)   wo 8 feb 2012 - 12:09

Hello Marja,

Inderdaad bij die filter gaat het inderdaad over een rietfilter aangezien hier in Frankrijk elk huis op het platteland zijn eigen filtersysteem moet hebben. En we hebben voor een rietvijver gekozen om dit te verwezenlijken, uiteraard komt die kilter na een aalput glimlach
Daar net onder zie je inderdaad een bruggetje over de beek die dwars over het terrein loopt, aan de benedenkant zal een buis in de grond gestoken worden zodat we daar ook eventueel met een tractor overheen kunnen en de paarden niet altijd of door het water moeten of over de beek moeten springen.

Bij die ronde windbrekers kan je die best voorstellen met palen die naast mekaar in de grond gezet worden met aan de achterkant een windzeil bevestigd.

Die windbreker in de rechterbeneden hoek is eigenlijk meer een 2zijdige hoek en die gaat bestaan uit halfronde planken op een houten kader.

Aangezien achter elke windbreker reeds bomen staan (behalve die naast de filter) is er geen echt dak nodig, want daar zorgen dan het bladerdek van de bomen weer voor. De windbreker in het midden onderaan komt op de plaats waar de paarden nu al in de zomer voor gekozen hebben, alleen zorgt die dan voor een betere windbeschutting.

Ik ben ondertussen al bezig aan een lichte verandering, want je hebt gelijk. Wanneer die 20x60 rijbak er komt is die kleinere niet meer nodig. MAAR... Wanneer we toestemming krijgen om een overdekte piste te maken is het de bedoeling om daarin ook grote stallen te voorzien voor pensionpaarden, die dan overdag ook mee op de paden kunnen lopen.

We beschikken nog over een terrein aan de overkant van de straat dat ongeveer 1.75 Ha is voor hooi en misschien gaan we daar ook nog een PP maken, zou perfect kunnen en ook mooi zijn aangezien het een L-vorm heeft. Spijtig genoeg maar aan 1 zijde bomen, maar wel al een natuurlijke vijver in een hoek. En het ontbrekende stuk om het rechthoekig te maken is omgeven door een muur, dus mooie plaats om schuilplaatsen te maken.

Ik heb enkel een luchtfoto gemaakt met Google Earth, maar zo heb je een idee van de terreinen waar ik het over heb.

Ook heb ik de achterburen (vooral buurvrouw want zij is de ruiter, haar man is de werker glimlach ) al warm gemaakt voor het systeem en aangezien hun paarden, behalve in de winter, samenstaan met de onze, is een gezamelijke PP perfect mogelijk en dan hebben we ook nog een stuk bos van 3000m2 waar we een mooi bospad kunnen in maken, ter beschikking.
Aangezien zij onze rechtstreeks achterburen zijn, staat hun grond en huis, mee op de luchtfoto.

Ik zal daar nog wat info bij opzetten zodat het duidelijk is en een snelle schets van hoe het pad zou kunnen lopen. Verdere indeling van schuilplaatsen en voederplaatsen moet dan nog wel ingetekend worden, maar dat gaat dan vooral op het schema zijn.

Ik heb heel veel info gevonden op jullie site, wat je natuurlijk wel verwacht had, maar ook hier in het forum, waar zowat iedereen mekaar helpt.
Echt een heel goed initiatief.

Aangezien mijn buren Franstalige Fransen (hahaha) zijn, moet ik natuurlijk wel veel vertalen, maar dat lukt wel. Een Vlaamse Belg spreekt zowieso al een mondje Frans en na jaren in Frankrijk wonen is dat alleen maar verbeterd.

Dus nogmaals, het plannetje is een begin idee en is nu al aan wijziging toe aangezien onze buren meedoen en dus het pad een stuk groter wordt, wat alleen maar in het voordeel is van alle paarden.
Mijn buren vragen wel om in de winterperiode hun paarden bij hen thuis te hebben en ook dat is perfect mogelijk door 2 poorten.
Komt er nog bij dat we zowieso een gezamelijke uitgang via hun grond gingen maken om met de paarden niet over de "hoofd"weg voor onze deur te moeten bij wandelingen.
We zijn hier echt met ons gat in de boter gevallen, wat de buren betreft.

Laatst aangepast door GuyLeysen op wo 8 feb 2012 - 12:28; in totaal 1 keer bewerkt
GuyLeysen

BerichtOnderwerp: Re: PP in Montjay (Frankrijk)   wo 8 feb 2012 - 12:25

Hier is de luchtfoto van onze terreinen

Je kan hierop het huis zien links bovenaan de grond.

Alleen de bomen aan de bovenzijde, de lange zijde, zijn voor 2/3de weg vanaf de rechtkant te beginnen.
Ik hoop dat je nu al een ideetje hebt, en betere foto's zullen zeker volgen.

Eigenlijk zou deze foto 180° graden moeten draaien. Zuiden is nu bovenaan en je kan het zien aan de nummer van de weg glimlach Maar zo heb ik het plannetje getekend en kan je je gemakkelijk terugvinden.

Bruin is de buitenomheining en oranje, ja wat zou dat nu weer zijn glimlach
De beek heb ik ook duidelijker gemaakt om je beter te kunnen orienteren.

Alvast bedankt voor je tips.
Joyce

Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10

BerichtOnderwerp: Re: PP in Montjay (Frankrijk)   wo 8 feb 2012 - 19:41

wow, ziet er erg gaaf uit allemaal zeg.
Wel apart, frans sprekende, fransen knipoog.
http://www.twh-mm.nl
helma

Aantal berichten : 193
Registratiedatum : 09-11-09
Leeftijd : 51

BerichtOnderwerp: Re: PP in Montjay (Frankrijk)   wo 8 feb 2012 - 21:04

**Wauw, ik wordt er bijna stil van, wat heb jij geweldige mogelijkheden om tot een perfect PP te groeien Guy!
Leuk dat zelfs je buren mee doen, altijd goed!
Jouw uitgangspositie is echt heel goed, met de natuurlijke dingen die er nu al zijn.
Kan me voorstellen dat je handen jeuken en je het voorjaar wel vooruit kan kijken om te kunnen beginnen!

Maar.... eerst lekker plannen, verzinnen, zoeken (hebben jullie ook zoiets als Marktplaats, een website voor 2e hands spullen en materialen??) met een
lekker warm bakkie koffie erbij is ook heerlijk hoor...

Groetjes
Helma
http://www.dogwise.nl
GuyLeysen

BerichtOnderwerp: Re: PP in Montjay (Frankrijk)   wo 8 feb 2012 - 21:13

Bedankt dames voor jullie reactie.

Marktplaats heet "le bon coin" in Frankrijk (het goede hoekje) en we kijken daar regelmatig naar.

Inderdaad Helma, m'n handen jeuken al om te beginnen, maar nu blijft het bij plannen maken, verbeteren en dromen.
Versie nr 3 heeft al het licht gezien en ik ben nog maar gisteren begonnen.

Eerst heel het forum hier "uitgepluisd" en natuurlijk de site en andere, bekeken om zoveel mogelijk info te krijgen.

'k moet wel eerlijk blijven en zeggen dat het dankzij jullie ontwerpen en realisaties een stuk gemakkelijker is om in te beelden hoe het kan worden.

Het ontdekken van PP komt voor mij net op tijd, want ik wilde dit jaar toch heel de indeling van onze grond overhoop gooien en wanneer ik nu terugblik op wat ik wilde doen, was het letterlijk overhoop gooien agressie
helma

Aantal berichten : 193
Registratiedatum : 09-11-09

BerichtOnderwerp: Re: PP in Montjay (Frankrijk)   wo 8 feb 2012 - 21:48

Nou Guy, zet "Le bon Coin" dan maar vast onder je favorieten, want daar kun je nog veel gemak van hebben knipoog .

Haha, grappig, nu al aan je 3e versie toe? Bewijst ons algemene advies wel he... laat het PP vooral onder je handen groeien!
Volgens mij komt dat helemaal goed bij jou in Frankrijk, voel je adrenaline bijna door het scherm heen!
Ik ben nu 2,5 jaar bezig, en begin nu op het punt te komen dat ik denk.... "Ja, tis goed zo!"
Het loopt, het werkt, en op een paar kleine aanpassingen (voornamelijk grondverzet) na ben ik tevreden. Maar... nog belangrijker...
onze pony's zijn tevreden!
Ik was van de week wat foto's aan het uitzoeken, en zag toen pas hoeveel er ondertussen al veranderd is!
Als je alleen maar ziet wat je nog moet doen, en niet wat je al gedaan hebt, zou je er soms moedeloos van worden. Tjonge, als ik me bedenk
wat ik aan sjouw, graaf, sleep, boor, draai, timmer, beits, etc. werk achter de rug heb.....pfff.
Maar, stapje voor stapje, en het komt goed hoor!

groetjes
helma
http://www.dogwise.nl
Natural Horsetrainer

Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12

BerichtOnderwerp: Re: PP in Montjay (Frankrijk)   wo 8 feb 2012 - 22:01

Hoi Guy, wat leuk dat je zo uitgebreid laat zien wat je situatie is, en wat je plannen zijn!
Ziet eruit als een aankomend paardenparadijs. glimlach En wat super, dat je buren ook enthousiast zijn!

Ik ben echter nog wel benieuwd naar je windbrekers. Heb je daar misschien foto's van?
Mijn wei/paddock (die ik van het voorjaar ga omtoveren tot PP) is nogal winderig en zelfs in de schuilstal staan de paarden bij wind uit een bepaalde hoek, nóg in de wind. Dus ik ben me aan het oriënteren op hoe ik dat op kan lossen, zonder daadwerkelijk iets te bouwen (want dat mag ik denk ik niet op mijn weidegrond). Inspiratie is welkom. glimlach
http://naturalhorsetrainer.nl
GuyLeysen

BerichtOnderwerp: Re: PP in Montjay (Frankrijk)   wo 8 feb 2012 - 22:04

Ja Helma, je kan niets moois maken zonder werk.
En we willen allemaal hetzelfde voor onze paarden en dat is dat ze een mooie dag kunnen beleven telkens opnieuw wanneer de zon opkomt.
Een paard is niet gemaakt om 23/24 in een stal van 10m2 te staan en 1 uurtje per dag rondjes te moeten lopen in een manège.
Zolang ik geen voldoende grond had om mijn paard'(en) aan huis te zetten, heb ik er bewust geen gekocht.
Jaren heb ik "paardenbeul" (want dat zijn toch die mensen die hun paarden constant in een stal laten staan) geweest, zonder het te weten. Het was gewoon niet anders en ook niet praktisch .... voor ons, de mensen die aan ruitersport doen verwarring

24 jaar geleden gestopt met de wekelijkse springcapriolen en dan zo'n 9 jaar terug begonnen, maar dit keer met een halve ha grond aan huis.
En nu sedert enkele jaren de mogelijkheden (3,5 ha) om eens aan de paarden te denken in plaats van onszelf.

We maken nu mooie buitenritten (samen met de buurvrouwen, want ik ben blijkbaar de enige man in ons gehucht die paardrijdt hilarisch ) en wanneer we niet kunnen, lopen de paarden vrij rond in de weide.

Maar dit systeem van PP is NOG beter.

'k kan bijna niet wachten op de lente.

Laatst aangepast door GuyLeysen op do 9 feb 2012 - 2:12; in totaal 1 keer bewerkt
GuyLeysen

BerichtOnderwerp: Re: PP in Montjay (Frankrijk)   wo 8 feb 2012 - 22:18

Het idee van "mijn" windbrekers komt uit dit forum, niets meer of niets minder.

Iemand had dunne paaltjes gekocht en vondt ze als weidepaal toch te dun en toen kwam iemand met het idee om er een halve cirkel mee te maken als beschutting.

Wanneer je daarover verder denkt en palen van 2.50m neemt, 0.50 de grond in (hier is het harde kleigrond dus 0.50 is al werk genoeg compliment ), blijft er een schutting van 2m over. Aan de achterzijde ga ik dan zo'n winddoek bevestigen. Wanneer je de paaltjes echt tegen mekaar zet, hoeft dat doek zelfs niet omdat een beetje luchtdoorlaat nu ook weer geen ramp is.

Of dit in Nederland mag weet ik niet, maar hier in Frankrijk is elke paal een verplaatsbaar item (wat het ook is), dus geen enkel probleem. Komt er nog bij dat ze achter de bomen staan, dus veel opvallen doen ze niet.

Ik ga er wel dat winddoek bevestigen omdat ik brute accaciapalen ga gebruiken en die zijn niet recht.
Accacia is DE boom van de streek en elke weide is dan ook afgemaakt met deze (bijna betonnen) palen. Zelfs onbehandeld staan ze hier JAAAAREN in de natte grond.
Eén ding ga ik NIET doen zoals de boeren hier en dat is prikkeldraad gebruiken glimlach maar aan de buitenkant mooie planken er tegen met een tweetal schrikdraden (onderaan voor de Shets) en bovenaan voor de paarden.
Hoogte buitenafsluiting zal ongeveer 1,6/1,7 m worden. Is voor de veiligheid want mijn jongste durft echt springen en ze doet het ook graag.
Een haag van 1.40 hoog en 90 breed was geen enkel probleem toen ze 2 was. Gelukkig reed die aankomende auto echt traag en kon ze ook daar over springen glimlach
Marlies sanders

Aantal berichten : 44
Registratiedatum : 12-01-12

BerichtOnderwerp: Re: PP in Montjay (Frankrijk)   do 9 feb 2012 - 1:06

Hier ben ik toch stiekem hardstikke jaloers op....
Niet dat ik het jou niet gun hoor, want ik gun dit iedereen die het maar zou willen, maar ik wil ook grijns
Heel veel succes met de realisatie van je plannen, ziet er echt geweldig uit...
MoniqueBuu

Aantal berichten : 945
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 49

BerichtOnderwerp: Re: PP in Montjay (Frankrijk)   do 9 feb 2012 - 1:25

Dat ziet er echt geweldig uit allemaal! Gelukkig dat je net het PP ontdekt hebt, voordat je de heleboel op de schop genomen hebt. aanbidding
http://www.twas-tweerd.nl
Natural Horsetrainer

BerichtOnderwerp: Re: PP in Montjay (Frankrijk)   do 9 feb 2012 - 2:03

Oh, oeps, windbrekers had ik nog niet gevonden op dit forum. Kennelijk heb ik dan toch nog niet álles bekeken!
Maar hoe dan ook: bedankt voor de inspiratie! glimlach
Ik ga eerst maar eens uitzoeken wat hier wel en niet mag op de wei. Ik zou bv. ook wel graag een paar bomen willen hebben, maar heb geen flauw idee of dat is toegestaan...
GuyLeysen

BerichtOnderwerp: Re: PP in Montjay (Frankrijk)   do 9 feb 2012 - 2:40

Het werd ook niet zo duidelijk in het forum als dusdanig vernoemd als windbreker, maar gewoon terloops bij een plan van iemand. 'k heb eens wat terug rondgekeken maar er wordt zo veel gereageerd op elke plattegrond dat ik alles opnieuw zou moeten doornemen.
Het ging over te smalle paaltjes en daar dan iets anders mee doen. Meer niet. MAAR... ik heb het wel onthouden glimlach

Voor diegene die een oplossing zoekt voor wind die uit een bepaalde hoek komt, maar niet dikwijls kan je misschien het idee van die ronde palen gebruiken als extra windbreker zoiets als dit misschien :

Verhoudingen kloppen niet, maar het geeft wel het idee weer.
GuyLeysen

BerichtOnderwerp: Droomversie van mijn PP in Montjay (Frankrijk)   do 9 feb 2012 - 4:55

Na bijna een ganse dag rondlopen in de weide, opmeten van de "tracks" die de paarden zelf vorig jaar gemaakt hebben, uittekenen ervan op de computer, rekening houden met de breedte van de paden en technische mogelijkheden, zou dit mijn droom PP worden. Hopelijk gaan de paarden hier ook mee akkoord glimlach

Ook de buurman/vrouw ziet het zitten maar ze wil wel op haar terrein zoveel mogelijk weide behouden aangezien op die 1 Ha ook nog een derde bos is.
Kan ik volledig inkomen, dus zij stelt voor om alleen de buitenkant te gebruiken en het gras op te delen in stroken.

Dit idee zouden we natuurlijk ook toepassen op de 1.75 Ha aan de overkant van de weg en die dus niet dagelijks als PP zou gebruikt worden. 'k betwijfel het of we daar wel een PP gaan maken. Alleen hooien is volgens mij voldoende en zo kunnen we 2 keer hooi binnenhalen en hebben we meer dan genoeg voor de 4 paarden en 2 shets, want in de winterperiode mogen ze van mij à volonté hooi eten en dat doen ze dan ook.
's morgens en 's avonds wat bijvoederen en ze hebben elke winter al mooi overleefd.

Op mijn droom PP zie je twee blauwe pijlen waar de doorgang naar de buren zou komen. In de winter wordt die afgesloten omdat wegens waterbevoorradiing en de ondergrond (klei) het aan te raden is de paarden zo dicht mogelijk aan huis te houden.

Op ons stuk zou dat betekenen dat ze slechts boos tot net voor de poel kunnen komen. Bij strenge vorst wordt dan de poel afgesloten. glimlach

Het stuk waar eerst de kleine rijbak was getekend, waar nu het 'winterdoolhof' zal gemaakt worden, is reeds gedeeltelijk voorzien van een zandbodem. Die gaat verbeterd worden met drainage, net als de rijbak natuurlijk.

Roger (buurman) is een asfaltschraper glimlach (met machine niet met zijn tanden) en die goed doorlatende ondergrond gaan we op de paden gebruiken om die moddervrij te houden, met daarboven op de meeste plaatsen een mooie zandlaag. Uiteraard aan de voederplaatsen zouden we dit asfaltafval ook kunnen gebruiken als harde ondergrond, of er nog iets anders bovenop doen om verschillen te krijgen.

Ik heb ook ergens in het forum gelezen dat iemand de grond tot op 2 m diepte gekeerd had, maar hier zouden we meestal tot 3 à 4 meter moeten gaan en dat is net iets teveel glimlach

De mest zal ook op een andere plaats gelegd worden, naast de filter die dient voor zuivering van het huisafvalwater. Door die naast de filter te leggen kunnen we ook het weglopend vocht mee laten filteren. Pompoenen op de mesthoop en vijverplaten zullen nogal groeien glimlach
Alleen het water uit de aalput (WC) zal door de filter gaan en dus samn met het mestvocht lang gefilterd kunnen worden.
De aflopen van de badkamers en keuken, gaan vie een apart filterbed dat kleiner is en wordt gebruikt als sproeivoorraad voor de tuin maar ook voor de rijbak in de droge zomermaanden. Restant/overschot gaat ook via het einde van de vijverfilter in de beek. Zo hopen we dat, samen met het regenwater, het water in de poel mooi schoon blijft en dat de regelmatige 'spoeling' ermee voor zorgt dat de paarden, indien ze er van drinken, alleen maar een kleine bijsmaak hebben glimlach

De hooivoorraad wordt naast het huis voorzien met een overdekt gedeelte waar de paarden dus in de winter à volonté hooi kunnen eten.
Links van de hooivoorraad wordt een plaats voorzien voor de stalling van de paardentrailer en onze kleine mobilhome. Mooi afgescheiden van de hooiopslag en GEEN electriciteit om brandgevaar te verminderen.
Draadloze verlichting is genoeg te verkrijgen en/of een grote spot tegen het dak van de boerderij kan ook al veel oplossen. Paarden hebben toch geen licht nodig om de krant te lezen of tv te kijken.

Rechts naast de hooiplaats en de 'eetzaal', komt de watervoorraad waar 1 electriciteitskabeltje naartoe zal lopen om het water net boven vriestemperatuur te houden en zo dus de automatische bevoorrading niet te laten bevriezen glimlach Is toch wel zwaar werk nu hé, 3 keer dag en 1 keer 's nachts net voor het slapen gaan, het water verversen en dat nu al 2 weken en nog een week minstens te gaan. Zo'n zwaar werk hahahahahahahahahaha, maar met veel liefde gedaan, maar we worden er niet jonger op en dan niet bevroren water geen echte luxe meer glimlach

Er worden twee gesloten schuilstallen voorzien zodat de paarden kunnen kiezen, deze zullen heel het jaar door bereikbaar zijn.

Dit zal het uiteindelijk moeten worden.

Ik denk dat we nog voldoende gras overhouden om de paarden in de zomer lekker te kunnen laten genieten van hun voorkeursalade. Zoals de weide nu is, dus 1 groot stuk, kregen ze niet alles op en bleef er veel onaangeroerd. Dus VRETEN stond op het menu en bewegen? Dat was niet nodig en werd alleen uit verveling gedaan (denk ik toch hahahaha)
Nu gaan ze gecontroleerd hun buikje kunnen rond eten (niet TE rond) en gaan ze meer bewegiing hebben. Voor Ladino (24 jaar) is dat goed en dan blijft ze in goede conditie. Voor Zara (8 jaar) is het nog af te wachten want dat is een duveltje in een doosje. 1 paard is nog maar ooit in geslaagd om mij te kwetsen, wel veel door de lucht gevlogen, maar nooit gekwetst geweest, tot mei 2009, toen Zara ontplofte en mij niet alleen de lucht maar vooral de harde bodem van Frankrijk van dichtbij liet voelen en ik een been brak. MAAR... het was mijn schuld. Ik had maar moeten blijven zitten grijns grijns grijns

Eén laatste toevoeging nog. Er zijn nu 3 hindernissen voorzien, maar dit zijn maar ideeen. Bedoeling is om enkele vaste hindernissen (crosshindernissen) te voorzien op het pad en dan vooral op de brede stukken. Ik hoop het ook te kunnen gebruiken als trainingspad. Hoogte verschil is er genoeg, van 3m naar 0 op 60m en dan terugomhoog naar 5m op 120m, waarvan de eerste 5 m een hoogteverschil van 1.5m overbruggen, dus dat zal wel genoeg zijn glimlach

Het pad is aan de buitenkant 6 tot 9m breed en de binnenpaden zijn minimum 3m, dus dat gaat lekker rondjes trekken zijn, met of zonder ruiter grijns
En laat Ladino maar lekker meelopen naast de hindernissen wanneer ik er met Zara overheen ga. En de korte beentjes van Oedske (shet) zullen zeker niet moeten onderdoen.
'k Heb er nu al volop plezier in wanneer ik eraan denk. Waarom nog gaan buiten wandelen? hahahahahaha
inge

Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

BerichtOnderwerp: Re: PP in Montjay (Frankrijk)   do 9 feb 2012 - 7:27

he guy 1 heeeel belangrijk ding. Gebruik GEEN acacia palen deze zijn zeer giftig voor paarden als ze er aan knabbelen.
enkele miligrammen zijn al dodelijk.
Als je het dus gebruikt scherm het af dat ze er niet van kunnen eten / knabbelen
GuyLeysen

BerichtOnderwerp: Re: PP in Montjay (Frankrijk)   do 9 feb 2012 - 8:35

Hello Inge.
Bedankt voor je meedenken en je verwittiging dat accacia gifitg is.
Maar enkele milligrammen zijn al dodelijk????? Niet overdrijven hé, dan leeft er in Frankrijk (en al zeker hier in de streek) geen enkel paard meer dat in de weide staat.
Ik heb natuurlijk na je reactie even opgezocht en accacia is inderdaad een giftige plant voor paarden, niet voor koeien, maar ja, zo zijn er nog vele planten, dus dat het niet giftig is voor koeien is geen postief teken.
Uittreksel uit de site paardenlifestyle.
"De giftige delen van de plant zijn de bladeren, de schors, de zaden en de jonge twijgjes. Verschillende diersoorten waaronder paarden, runderen, schapen, geiten, pluimvee en ook de mens kunnen ziek worden na het eten van deze delen, maar paarden zijn veruit het gevoeligst voor de gifstoffen van de acacia. Paarden kunnen al klachten krijgen na het eten van 70 gram schors en het eten van 150 gram schors zou dodelijk zijn."

Aangezien de giftige stoffen lange tijd in de schors blijven zitten is het inderdaad heel raadzaam om geen accacia te plaatsen in een paardenweide, tenzij ze volledig, maar dan ook VOLLEDIG, te ontschorsen. Dit zou kunnen want het hout is stevig genoeg op zichzelf en ook volledig veilig. Het is namelijk de schors die giftig is, maar .... na 3 jaar zou het toch echt toevallig zijn dat ze NU schors van oude palen gaan eten EN de giftigheid neemt ook af. De huidige weidepalen staan er al minstens 10 jaar, dus die zijn nu wel veilig. Gelukkig.

Toch heel hartelijk bedankt voor je attentheid. Zo zie je maar dat je elke dag kan bijleren, want zelfs op mijn ouderdom wist ik dat niet glimlach

Nogmaals bedankt en ik zal er zeker rekening mee houden. GEEN accaciapalen.

Laatst aangepast door GuyLeysen op do 9 feb 2012 - 8:45; in totaal 1 keer bewerkt
GuyLeysen

BerichtOnderwerp: Re: PP in Montjay (Frankrijk)   do 9 feb 2012 - 8:44

Inge,
Ik had toch nog even twijfels, want ik heb hier niet alleen palen van acacia staan, maar ook de bomen zelf en ben echt niet de enige. EN WAT BLIJKT?
Het is NIET acacia die giftig is (OEF) maar de valse acacia met latijnse naam Robinia pseudoacacia.
Het wwas de vermelding dat het een zeer snelgroeiende boom is die tot een meter per jaar kan groeien, dat een lichtje deed branden. Acacia bomen, de ECHTE dan, zijn zeer trage groeiers. JAREN duurt het vooraleer ze een diameter van 30cm hebben en dus zeker geen bomen zijn die alleen moeten staan zoals bij wikipedia vermeld is. Zeker geen parkboom zoals de VALSE acacia wel is.

DUS, OEF. Ik moet niet 2/3de van de bomen rond het terrein omkappen. Ik moet niet de oude palen wegdoen en kan gerust NIEUWE acaciapalen zetten. OEF.

Natuurlijk is het verwarrend wanneer men giftige bomen een naam geeft als "valse" acacia. Ik was er ook ingetrapt, maar dan zou hier geen enkele paard rondlopen en dat zette me toch aan het denken.

ACACIA, de echte, IS VEILIG, het is Robinia die giftig is en die wordt de valse acacia genoemd, ECHT verwarrender kan niet natuurlijk.

Natural Horsetrainer

BerichtOnderwerp: Re: PP in Montjay (Frankrijk)   do 9 feb 2012 - 8:58

Ah, heb ik ook weer wat mee-geleerd!
Mai
Admin

BerichtOnderwerp: Re: PP in Montjay (Frankrijk)   do 9 feb 2012 - 9:27

Zo Guy, ik word helemaal enthousiast van jouw enthousiasme hyper! Dat blijkt toch iets te zijn dat steeds weer door het PP-fenomeen wordt opgeroepen, grappig hoor.

Begrijp ik het goed dat alleen het stuk aan de andere kant van de weg gehooid wordt, en niet de wei in je PP? Ik vraag dat omdat het niet handig zou om een wei die je ook wilt kunnen hooien te doorsnijden met paden.
Het wordt wel een heel spannend PP zo! Maar toch... ondanks je begrijpelijke enthousiasme en ideeën zou ik je willen aanraden om heel eenvoudig te beginnen met een pad langs de buitenkant (zoals in je eerste tekening) en je PP dan in de praktijk te laten groeien. Op die manier kan het zich 'organisch' onder je handen ontwikkelen. Als je meteen al vrij ingewikkeld begint, is het ten eerste meteen héél veel werk, en ten tweede is de kans groot dat je uiteindelijk een deel weer af zult breken of veranderen omdat in de realiteit blijkt dat het op een andere manier toch praktischer zou zijn.
Heb je er trouwens aan gedacht dat je ook al die kriskras paden af moet gaan lopen om de mest te verwijderen knipoog?
Begrijp me niet verkeerd hoor, ik vind je ontwerp er geweldig avontuurlijk uitzien, maar ik weet ook inmiddels een beetje hoe het in de praktijk werkt en hoe een PP 'groeit'.

Leuk dat het met het terrein van je buren te combineren is en er daardoor ook nog een pad door het bos bij kan komen!

Ik denk dat je er wijs aan doet om (in ieder geval in eerste instantie) je hooiland niet als PP in te richten. Dat kan tenslotte eventueel altijd nog.

Wat is precies de reden dat in de winter de paarden niet op het hele PP zouden kunnen? Je schrijft dat het met de waterbevoorrading en de klei-ondergrond te maken heeft, maar hoe dan precies? Of je paarden nu wel of niet op het hele PP lopen, je hebt toch maar één waterpunt nodig? Dat zorgt er tenslotte voor dat ze steeds weer een eind moeten lopen als ze willen drinken knipoog. En de klei-ondergrond? Is die te blubberig in de winter? Dat zou dan inderdaad een reden kunnen zijn om je paarden er dan niet op te laten. Ik was in de veronderstelling dat je een aardig droog terrein zou hebben omdat er zo'n hoogteverschil is (en het water dus weg zou kunnen lopen), maar misschien is dat niet zo?

Denk eraan dat als je een 'winterdoolhof' maakt in je kleine winter-PP, er eigenlijk alleen nog maar paden zijn en geen wat grotere paddock meer waar je paarden kunnen spelen e.d. Of kunnen ze dan ook in de rijbak?

Ga vooral door met je enthousiaste ideeën, kunnen wij er lekker van meegenieten grijns!

GuyLeysen

BerichtOnderwerp: Re: PP in Montjay (Frankrijk)   do 9 feb 2012 - 22:29

Marja schreef:
Begrijp ik het goed dat alleen het stuk aan de andere kant van de weg gehooid wordt, en niet de wei in je PP? Ik vraag dat omdat het niet handig zou om een wei die je ook wilt kunnen hooien te doorsnijden met paden.!

De weides aan onze huizen worden inderdaad niet gehooid, enkel de weide tegenover ons. Dat komt omdat op beide stukken de paarden reeds staan zodra we het gras horen groeien en om eerlijk te zijn glimlach uit gemakzucht en gebrek aan tijd omdat we beiden (buren ook) volop in de renovatiewerken zaten.
Nog zo'n 20 jaar en ons huisje zal wel af zijn. Oei, 0 teveel getypt, maar het is dan ook maar een 0 glimlach
Dit jaar hebben we zelfs maar 1 keer gehooid en dus hooi moeten bijkopen. Het hooien gebeurd samen met de buren, zij hebben de tractor (reeds lang voordat wij hier kwamen) met nodige werktuigen, en wij hebben de grond. Dus .... gratis hooi, op dieselkost na. Die delen we, maar dat is te verwaarlozen, weten jullie ook wel.

Marja schreef:
Heb je er trouwens aan gedacht dat je ook al die kriskras paden af moet gaan lopen om de mest te verwijderen ?
Begrijp me niet verkeerd hoor, ik vind je ontwerp er geweldig avontuurlijk uitzien, maar ik weet ook inmiddels een beetje hoe het in de praktijk werkt en hoe een PP 'groeit'.
Daar heb ik inderdaad aan gedacht en ik heb een ideetje daarvoor. We spannen Oedske (Shet) voor een karretje en lopen zo het terrein af. Shets zijn toch trekpaarden glimlach Nee grapje. Dat moet het uiteindelijk worden en nu ik er weer over nadenk wat we naar de toekomst toe gaan doen met de paarden heb ik weer een bijkomend idee hahahahaha
Dit zijn uiteraard nog maar toekomstplannen, eerst het huis afwerken en dat gaat nog zo'n 2 jaar duren, en zeker wanneer ik ook nog tijd in de PP moet steken grijns Daarom eerst buitenkant, dan binnenkant. Dan onze droom waarmaken en dat is een kleine paardenfokkerij. Is ook DE reden waarom we hier zitten.
Effe in het kort. IPS Horses is jullie wel bekend door sponsoring van Anky Van Grunsven en anderen.
De Belgische zijde er van wordt geleid door Mario (50% medeeigenaar), een zeer goede vriend van mij, en er zijn reeds ideeen om hun tophengsten te gaan gebruiken om onze merries (nog 5 bijkopen) te gaan laten dekken en elke 2 jaar een veulen van elke merrie, zodat er 3 veulens per jaar geboren worden, wanneer alles goed gaat.

Marja schreef:
Ik denk dat je er wijs aan doet om (in ieder geval in eerste instantie) je hooiland niet als PP in te richten. Dat kan tenslotte eventueel altijd nog.

En door die samenwerking zullen we dus inderdaad LATER ook hier een PP moeten maken. De PP op de grond achter het huis opdelen in 2 stukken is niet zo handig naar veiligheid toe. Er zullen onder de veulens zeker hengstjes zitten (schijnt normaal te zijn) en die moeten zo lang mogelijk hengst blijven. Uiteraard gaan de beloftevolle hengstjes naar IPS in Belgie om daar verder getraind te worden, maar er gaan er ook hier blijven en daarbij, ze moeten eerst minimum 3 jaar worden hé. glimlach
En is er niet zoiets als een 50% regel glimlach dus na 3 jaar gemiddeld 2à3 hengsten tussen 1 en 3 jaar oud. Zie je ze al bezig glimlach Er worden er natuurlijk ook reeds jong verkocht, ook bij de merries.

Dus 2 naast mekaar gelegen PP, één voor merries met/zonder veulen en één voor jonge hengsten, is vragen om moeilijkheden. Daarom dat we later aan de overzijde een "hengsten"PP zullen moeten maken. EN een veilige toegang tot de ingesloten hooiweide. WEER een uitdaging, en ik hou van uitdagingen glimlach

Marja schreef:
Wat is precies de reden dat in de winter de paarden niet op het hele PP zouden kunnen? Je schrijft dat het met de waterbevoorrading en de klei-ondergrond te maken heeft, maar hoe dan precies? Of je paarden nu wel of niet op het hele PP lopen, je hebt toch maar één waterpunt nodig?

De reden hiervoor is de echt natte, modderige grond. Er is boven de klei maar een 10-tal cm zwarte , grond en de paarden lopen dan de ganse winter echt in de modder. Bepaalde stukken staan ze halverwege de koot in de modder en dat is niet goed.
Wanneer ikzelf er moet 'doorploegen' moet ik opletten dat mijn laarzen niet blijven steken.
Daarom dat we het bovenste gedeelte willen afsluitbaar maken ter hoogte van de beek en de poel dus ook bij vriesgevaar. Ook daarvoor heb ik dus dat tweede waterpunt bij de schuur gemaakt. Ook in de zomer gaat hier water zijn omdat we de kwaliteit van het poelwater eerst willen kennen. Een smaakje toevoegen aan water doen we zelf ook, maar geen aalputsmaak grijns
Ik denk er zelfs aan om onder de poel een betonnen buis te steken om het filterwater NA de poel te laten bovenkomen, en alle regenwater dat we opvangen alleen naar de poel af te leiden. Het grondwater zit op die plaats nog een 5 tal meter dieper. In heel de streek zit grondwater heel diep. De oude waterput voor het huis (elke boerderij heeft hier zijn waterput) is 12m diep, maar begint wel 3m hoger.
Achter het bos van de buren ligt een groot meer en dat ligt zo'n 10m lager dan ons huis. Overstroming zullen we hier niet hebben, maar de grond is wel echt, heel echt modderig. Het probleem is zelfs niet op te lossen met roosters. Die zouden gewoon verdwijnen in de modder, tenzij een grondige stabilisering, maar dan is gewoon zand over die puinlaag goedkoper.
Trouwens die puinlaag gaat bestaan uit schraapasfalt dat steeds goed het water doorlaat, dus een drainagewerking heeft.
DAN kunnen we PP heel de winter gebruiken, MAAR 1200m (binnenpaadjes en buren inbegrepen) op 3 tot 9 m breed??? Dat gaat nog wel wat duren glimlach Wanneer we daar dan ook nog de hengstenPP bijrekenen, komen we op bijna 2000m lengte. Maar ja, je moet wat over hebben voor je hobby en zeker wanneer het paarden zijn. grijns

Marja schreef:
Denk eraan dat als je een 'winterdoolhof' maakt in je kleine winter-PP, er eigenlijk alleen nog maar paden zijn en geen wat grotere paddock meer waar je paarden kunnen spelen e.d. Of kunnen ze dan ook in de rijbak?

Dus het doolhof in de winterPP is alleen in de winterperiode daar gemaakt. In de zomer wanneer heel de PP openstaat is dat één zandbak van 45 op 35. Die van mijn kindjes vroeger was veel kleiner grijns
We kunnen inderdaad de rijbak openmaken voor de paarden in de winter, dan kunnen ze daar ook ravotten.
Nu staan ze meer stil in de winter, maar dat komt dus door die modder. De droge 'winter' stukjes zijn te klein.
Mai
Admin

BerichtOnderwerp: Re: PP in Montjay (Frankrijk)   vr 10 feb 2012 - 3:02

Helemaal duidelijk Guy compliment!

Ik dacht altijd dat er alleen problemen met modder waren als het terrein laag gelegen is, maar het kan dus zelfs bij een hooggelegen terrein en dan zelfs nog op een heuvel? Weer wat geleerd slimmerik!

Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: PP in Montjay (Frankrijk)   

PP in Montjay (Frankrijk)
Terug naar boven 
Pagina 1 van 2Ga naar pagina : 1, 2  Volgende

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Plattegronden-
Ga naar: