Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Wat doet een ijslander met ijs?

Ga naar beneden 
+9
helma
MoniqueBuu
Marlies sanders
Joyce
Berith
franslj
Dyonne
Natural Horsetrainer
Mai
13 plaatsers
Ga naar pagina : 1, 2  Volgende
AuteurBericht
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Wat doet een ijslander met ijs? Empty
BerichtOnderwerp: Wat doet een ijslander met ijs?   Wat doet een ijslander met ijs? Emptywo 1 feb 2012 - 12:00

Al een paar dagen hoopte ik te kunnen filmen hoe de paarden op de bevroren poel zouden reageren. Vanmiddag spotte ik Frosti door het raam, dus gauw naar buiten met mijn cameraatje - met alleen een vestje en op mijn sloffen, brrrrr... ijskoud, maar wel een paar mooie beelden kunnen maken glimlach, kijk maar:

Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

Wat doet een ijslander met ijs? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat doet een ijslander met ijs?   Wat doet een ijslander met ijs? Emptywo 1 feb 2012 - 22:05

Leuk filmpje Marja! Frosti weet er goed raad mee.
En wat een gaaf gezicht zeg, zo'n poel! Ziet er wel heel natuurlijk uit, beter dan een speciekuip om uit te drinken...

En wat stoer van jou, dat je 5 minuten buiten in de kou hebt staan filmen in je vestje en op je sloffen! Hopelijk heb je geen kou gevat. ;-)
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
Dyonne




Aantal berichten : 100
Registratiedatum : 16-08-11
Leeftijd : 37
Woonplaats : Boskoop (ZH)

Wat doet een ijslander met ijs? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat doet een ijslander met ijs?   Wat doet een ijslander met ijs? Emptywo 1 feb 2012 - 22:14

Haha, mooi om te zien.
Die van mij likken er wel aan, maar echt schrapen niet.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Wat doet een ijslander met ijs? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat doet een ijslander met ijs?   Wat doet een ijslander met ijs? Emptywo 1 feb 2012 - 23:35

Natural Horsetrainer schreef:
En wat stoer van jou, dat je 5 minuten buiten in de kou hebt staan filmen in je vestje en op je sloffen! Hopelijk heb je geen kou gevat. ;-)
Ja, ik lijk wel gek....., ben net ziek geweest nota bene absurd! En het was nog wel wat langer dan 5 minuten, ik denk eerder 15 minuten (filmpje is ge-edit). Maar ja, ik vind paardengedrag altijd zo fascinerend en ik wilde deze beelden graag vastleggen, dus was er geen tijd om mijn jas aan te trekken.
Ik denk dat het de paarden vandaag trouwens niet meer zal lukken om het ijs kapot te krijgen, het vriest zo hard ijskoud! Maar ze kunnen kiezen, ze hebben ook nog badkuipen met leidingwater, die we zoveel mogelijk ijsvrij proberen te houden. Maar ja, je ziet aan Frosti wel dat het 'natuurbloed' kruipt waar het niet gaan kan glimlach!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
franslj

franslj


Aantal berichten : 398
Registratiedatum : 22-12-11
Woonplaats : Koningsbosch

Wat doet een ijslander met ijs? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat doet een ijslander met ijs?   Wat doet een ijslander met ijs? Emptydo 2 feb 2012 - 2:43

Slim en geduldig, hoe Frosti het dorstprobleem aanpakt en oplost, Marja. Wij dachten nog water te kunnen geven met de tuinslang aan een binnenkraan bevestigen, maar voor dat het leidingwater bij de bakken is, was de slang en inhoud al bevroren en behelpen ons nu met gietertjes en de waterbakken binnen de paardestallen te vullen..

Bij jou zie ik weer eens hoe handig het kan zijn om een drinkpoel aan te leggen op de Paddock.

Groet.. frans.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.benbkoningsbosch.nl
Berith

Berith


Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 13-03-10

Wat doet een ijslander met ijs? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat doet een ijslander met ijs?   Wat doet een ijslander met ijs? Emptydo 2 feb 2012 - 6:39

Ziet er erg leuk uit, en inderdaad makkerlijker dan een speciekuip waar het water in bevriest.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://sietrix.blogspot.com/
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Wat doet een ijslander met ijs? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat doet een ijslander met ijs?   Wat doet een ijslander met ijs? Emptydo 2 feb 2012 - 11:41

franslj schreef:
Bij jou zie ik weer eens hoe handig het kan zijn om een drinkpoel aan te leggen op de Paddock.
Gisteren lukte het Frosti nog, maar vandaag is het de paarden denk ik niet meer gelukt om het ijs kapot te kappen met hun hoeven, het ijs is inmiddels te dik geworden. Nou ja, kunnen ze altijd nog proberen te gaan schaatsen knipoog.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

Wat doet een ijslander met ijs? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat doet een ijslander met ijs?   Wat doet een ijslander met ijs? Emptyvr 3 feb 2012 - 0:28

braziliaanse paarden, zakken door het ijs.
ik heb maar vrij genomen om onze oude merrie, extra te verzorgen nu, die vond ik vanmorgen drijfnat in de paddock. heb haar al een paar keer een droge deken opgedaan, van slobber voorzien, warm gewreven etc.
als ze helemaal droog is, ga ik met haar stappen.
Gelukkig heeft een vriendin van me, haar voorraad dekens, hier ooit eens neergelegd toen ze ging verhuizen. Zelf heb ik nagenoeg geen dekens.
Ik hoop dat het met een sisser afloopt, vanmorgen heb ik in ieder geval de poel vervloekt, ik ben bij de poel gaan kijken, ze is duidelijk in het midden er door gezakt, erg balen!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
Berith

Berith


Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 13-03-10

Wat doet een ijslander met ijs? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat doet een ijslander met ijs?   Wat doet een ijslander met ijs? Emptyvr 3 feb 2012 - 0:43

Oei dat is niet best, hopelijk gaat alles goed en wordt ze niet ziek. Sterkte ermee.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://sietrix.blogspot.com/
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

Wat doet een ijslander met ijs? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat doet een ijslander met ijs?   Wat doet een ijslander met ijs? Emptyvr 3 feb 2012 - 3:15

tja, het is afwachten nu, ze is wel weer warm en op de meeste plaatsen droog, ik had nog ff met haar willen stappen, maar het sneeuwt flink nu hier, dus dat durf ik niet aan.
ze is vandaag 19 geworden maar heeft diverse probleempjes gehad, juist zij kon dit niet gebruiken.
afijn, het is wat het is, ze staat apart in een kleine paddock met loopstal met stro en hooi in de stal. ze oogt voor nu goed, ik vind het voor de komende dagen, spannend, zo te zien is ze in het midden, door het ijs gezakt. het is niet enorm diep, maar ze was goed nat, ik vermoed dat ze is gevallen, ik vond haar op stal, rillend en enorm nat met hier en daar de ijspegels, zo onwijs sneu.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

Wat doet een ijslander met ijs? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat doet een ijslander met ijs?   Wat doet een ijslander met ijs? Emptyvr 3 feb 2012 - 3:28

ehm, enne sorry voor het niet reageren op het filmpje, ziet er erg leuk uit, mooi zo voorzichtig als het gaat.
Tot nu toe zag het er hier ook zo uit, ik heb vanmorgen ook de andere paarden aangekeken met de gedachten, heeft iemand van jullie, haar erin geduwd??
Afijn, later hoorde ik nog een keer gekraak,kwam onze 4 jarige vrolijk, half nat, de vijver uit gehuppeld, ik zie toch wel verschil met land van herkomst knipoog

Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
Marlies sanders

Marlies sanders


Aantal berichten : 44
Registratiedatum : 12-01-12
Leeftijd : 56
Woonplaats : Nieuwdorp Zeeland

Wat doet een ijslander met ijs? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat doet een ijslander met ijs?   Wat doet een ijslander met ijs? Emptyvr 3 feb 2012 - 7:42

Superleuk filmpje Marja, zo zie je eens hoe ze dat in de natuur ook doen!
MMM, in het midden erdoor zakken is wel wat minder leuk zeg, hoop dat je paard ervan geleerd heeft.
Terug naar boven Ga naar beneden
Dyonne




Aantal berichten : 100
Registratiedatum : 16-08-11
Leeftijd : 37
Woonplaats : Boskoop (ZH)

Wat doet een ijslander met ijs? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat doet een ijslander met ijs?   Wat doet een ijslander met ijs? Emptyvr 3 feb 2012 - 7:51

Dat zou ik hier ook wel zien gebeuren dat ze erdoor zakken. Ik had helaas nog een flinke plas liggen in de paddock toen het begon te vriezen. Lopen de pony's met al die nattigheid eromheen. Nu gaan ze dwars over het ijs heen.. Gelukkig kan erdoor zakken hier niet zoveel kwijt, behalve bevroren sokken die ze laatst dus inderdaad hadden.
Terug naar boven Ga naar beneden
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 54
Woonplaats : Dwingeloo

Wat doet een ijslander met ijs? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat doet een ijslander met ijs?   Wat doet een ijslander met ijs? Emptyvr 3 feb 2012 - 8:16

Leuk filmpje Marja. Frosti kijkt in het begin een keer zo leuk naar jou. Dapper dat je zo'n tijd in je vestje en op sloffen hebt gestaan.

Joyce, doe maar een hele dikke (verjaardags)knuffel van mij aan Kunst. Wat vind ik dit ontzettend sneu voor haar. Hopelijk krijgt ze er niet al te stijve spieren van.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Wat doet een ijslander met ijs? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat doet een ijslander met ijs?   Wat doet een ijslander met ijs? Emptyvr 3 feb 2012 - 10:19

Oh jee Joyce, dat is nou ook weer niet de bedoeling, dat ze voor 'dare devil' gaan spelen. Ik heb me ook wel afgevraagd of die van mij het ijs op zouden gaan, maar toen ik Frosti steeds met één hoef al zo zag glijden, nam ik aan dat ze wel wijs zullen zijn en niet gaan proberen te schaatsen. Vandaag heb ik nog wel verschillende paarden aan de rand van de poel zien staan, beetje kappen, beetje snuffelen, maar geen aanstalten om het ijs op te gaan. Ik hoop dat ze zo wijs blijven!
Hopelijk houdt je merrie niets over aan haar ijzige avontuur!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

Wat doet een ijslander met ijs? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat doet een ijslander met ijs?   Wat doet een ijslander met ijs? Emptyza 4 feb 2012 - 5:14

tjsa, ik ben er niet bij geweest, dus niet gezien hoe het is gegaan, maar ze staat nu ipv, met 3 dekens, met 2 dekens op, ik ben totaal geen deken mens, dit is het eerste jaar dat zij een dek op heeft, een hele lichte, het maakt dat zij zich echt beter voelt, dus ben nu maar weer aan t afbouwen, wil dr niet betuttelen, maar ook wel warm houden, het is een dame van 19, die een medisch verleden heeft, waardoor ze echt niet meer helemaal nieuw is, dus juist bij haar maak ik me dan meer zorgen.
Zodra het weer dooit, komt er een paal, waardoor we de poel kunnen afsluiten met dit soort weer, geeft wel iets meer lucht bij mij. knipoog. ik ben wel heel blij dat het niet is gebeurd, nadat ik was gaan werken, dan had ze een hele tijd met een natte ijzige deken, gestaan, brrr, moet er niet aan denken.
Ze oogt best goed, ietsje stijf, ze heeft gisteren 2 keer arnica gehad, hopelijk houd ze er niets aan over, zo ziet het er nu gelukkig niet naar uit.

Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 54
Woonplaats : Dwingeloo

Wat doet een ijslander met ijs? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat doet een ijslander met ijs?   Wat doet een ijslander met ijs? Emptyza 4 feb 2012 - 6:20

Ik zal duimen, en positieve energie die kant op sturen. Hopen dat deze steigende lijn door blijft zetten.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Wat doet een ijslander met ijs? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat doet een ijslander met ijs?   Wat doet een ijslander met ijs? Emptyzo 5 feb 2012 - 3:51

Wie weet is het echt zo, dat er verschil is tussen paarden uit IJsland of uit Brazilië; dat de ijslanders de 'kennis' over ijs en hoe je daarmee omgaat 'in hun genen' hebben zitten en Braziliaanse paarden niet.
Omdat er inmiddels een dun laagje sneeuw op het ijs van de poel is gekomen, kunnen we aan de 'schaatssporen' zien dat de paarden aan de kanten wel op het ijs hebben gestaan met hun voorbenen, maar niet verder dan dat.
Als hier nare dingen zouden gebeuren kan ik gelukkig het gedeelte met de poel heel gemakkelijk afsluiten met één hek, maar vooralsnog lijkt dat niet nodig te zijn.

Hoe is het nu met je merrie Joyce, weer helemaal opgewarmd?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
helma

helma


Aantal berichten : 193
Registratiedatum : 09-11-09
Leeftijd : 56
Woonplaats : Warnsveld

Wat doet een ijslander met ijs? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat doet een ijslander met ijs?   Wat doet een ijslander met ijs? Emptyzo 5 feb 2012 - 5:40

Marja schreef:
Wie weet is het echt zo, dat er verschil is tussen paarden uit IJsland of uit Brazilië; dat de ijslanders de 'kennis' over ijs en hoe je daarmee omgaat 'in hun genen' hebben zitten en Braziliaanse paarden niet.
Omdat er inmiddels een dun laagje sneeuw op het ijs van de poel is gekomen, kunnen we aan de 'schaatssporen' zien dat de paarden aan de kanten wel op het ijs hebben gestaan met hun voorbenen, maar niet verder dan dat.
Als hier nare dingen zouden gebeuren kan ik gelukkig het gedeelte met de poel heel gemakkelijk afsluiten met één hek, maar vooralsnog lijkt dat niet nodig te zijn.

Hoe is het nu met je merrie Joyce, weer helemaal opgewarmd?

** Even een gedachte die me te binnen schiet.... iedereen hier geniet van jouw beelden, en het mooie natuurlijke gedrag dat Frosti laat zien. Ik denk dat veel mensen uit de "traditionele" hoek,
(met paarden op stal onder 4 dikke dekens, en vooral niet naar buiten omdat ze dan uitglijden knipoog ) met heel andere ogen naar dit filmpje kijken! Wij zien hoe Frosti het oplost, gestuurd door
eeuwenlange instinctief gedrag, en er lekker mee aan het prutsen is. Mensen uit een andere hoek denken vast: "Agossie, de arme schat heeft dorst!!" en hollen naar binnen om een emmertje
water voor het arme dier te halen.
Zo grappig....

Ik kreeg ooit een opmerking toen de pony's in de winter lekker met de vacht erop stonden: "Och kijk... ze hebben het koud want ze zetten de vacht uit!"
Uhm... dan heb je het toch niet goed begrepen, want ze zetten de vacht niet uit omdat ze het koud hebben, maar juist om het niet koud te krijgen!
Tis maar net hoe je er tegen aan kijkt he?

Maar, ik heb ook de track naar de poel afgezet, want die is onwijs diep (men schat dieper dan 5 meter, het is een natuurlijke wel), en Chess heeft vorig jaar winter er vrolijk midden op
gestaan! Had ik in al die jaren nog nooit meegemaakt, maar zij had het toch ineens wel bedacht!

groetjes
Helma
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.dogwise.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Wat doet een ijslander met ijs? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat doet een ijslander met ijs?   Wat doet een ijslander met ijs? Emptyzo 5 feb 2012 - 6:48

helma schreef:
Wij zien hoe Frosti het oplost, gestuurd door eeuwenlange instinctief gedrag, en er lekker mee aan het prutsen is. Mensen uit een andere hoek denken vast: "Agossie, de arme schat heeft dorst!!" en hollen naar binnen om een emmertje water voor het arme dier te halen.
Haha, ja, dat had ik me ook al bedacht knipoog. En dat ze zouden denken: "ooooh wat eng, straks breekt hij zijn benen!"
De paarden hebben trouwens ook leidingwater tot hun beschikking hoor, want ze komen echt niet meer door het ijs in de poel heengehakt.

Citaat :
Maar, ik heb ook de track naar de poel afgezet, want die is onwijs diep (men schat dieper dan 5 meter, het is een natuurlijke wel), en Chess heeft vorig jaar winter er vrolijk midden op
gestaan!
Dat is wel héél diep ja, ik denk dat ik het dan ook zou afzetten! Onze poel is in het midden nu iets meer dan 1 m diep schat ik, dus als er een paard doorheen zakt dan kan hij nog staan. Of hij er dan ook weer uit zou kunnen komen is nog de vraag natuurlijk... Gelukkig ben ik bijna altijd thuis, en zit vrij veel achter de computer, met uitzicht op de poel. Dus de brandweer is zo gebeld lekker puh...
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

Wat doet een ijslander met ijs? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat doet een ijslander met ijs?   Wat doet een ijslander met ijs? Emptyzo 5 feb 2012 - 7:34

Marja schreef:
Wie weet is het echt zo, dat er verschil is tussen paarden uit IJsland of uit Brazilië; dat de ijslanders de 'kennis' over ijs en hoe je daarmee omgaat 'in hun genen' hebben zitten en Braziliaanse paarden niet.
Omdat er inmiddels een dun laagje sneeuw op het ijs van de poel is gekomen, kunnen we aan de 'schaatssporen' zien dat de paarden aan de kanten wel op het ijs hebben gestaan met hun voorbenen, maar niet verder dan dat.
Als hier nare dingen zouden gebeuren kan ik gelukkig het gedeelte met de poel heel gemakkelijk afsluiten met één hek, maar vooralsnog lijkt dat niet nodig te zijn.

Hoe is het nu met je merrie Joyce, weer helemaal opgewarmd?

geen idee of dat verschil uitmaakt, Kunst is in brazilie geboren, ik vermoed dat dit de eerste keer is dat ze echt op ijs is gaan staan, echter ken ik haar als heel voorzichtig en behoedzaam, ik heb er wel een gevoel bij, meestal klopt dat gevoel wel, ik vermoed dat ze weg heeft moeten vluchten voor 1 van de andere, onze ruin wil nog wel eens haar wegjagen, ik denk dat het echt een ongeluk is geweest.
Maar goed, ik heb voor de het pad naar het bos, en dus tevens het pad naar de poel, afgezet, ze staan in de wei nu met dit weer. zodra het dooit, komt er een paal bij de poel, waardoor de poel heel makkelijk af te zetten is.

Ik kan me wel voorstellen dat paarden uit ijsland, wel een beetje meer handigheid hebben ontwikkeld voor ijs glimlach.
Maar kunst, is weer lekker opgewarmd, de dekens heb ik weer afgebouwd, ze stond voor het eerst deze winter met een dunne deken op, ik heb er nu nog 1 dun fleece dekentje op, maar ik denk dat die er eerdaags ook weer onderuit gaat.
ik weet nu ook weer waarom ik zo'n hekel aan dekens heb. Maar goed, zij heeft er wel echt baat bij.
Gisterochtend waren haar achterbenen ietsje dikker, dat ging gedurende de dag over, en vandaag heb ik ze niet meer dik gezien, zag eruit als " stalbenen".

lief dat jullie zo mee leefde, fijn! dank daarvoor.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
Cat

Cat


Aantal berichten : 69
Registratiedatum : 16-10-11
Leeftijd : 60
Woonplaats : België

Wat doet een ijslander met ijs? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat doet een ijslander met ijs?   Wat doet een ijslander met ijs? Emptydi 7 feb 2012 - 3:37

Toch oppassen geblazen met zo'n spekgladde ijsbanen!! shock
Ik dacht ook dat ze daar wel van weg zouden blijven...

Zondag heb ik toch een merrie moeten helpen overeind komen want ze was op het ijs van de volgeregende zonk gevallen en had totaal geen grip meer.
Ze geraakte uitgeput en was in paniek. Ik ben snel een spade gaan halen en heb in het ijs rond haar achterbenen gekapt om het wat minder glad te maken.
Na de merrie wat gekalmeerd te hebben, heb ik haar voorbenen op de rand getrokken en haar aangespoord om recht te komen. Toen krabbelde ze recht!

Gelukkig was ik erbij toen het gebeurde! Stel je voor dat zoiets 's nachts gebeurt als je er niet bent...
Mag er niet aan denken! bleek
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.degroenenhoek.be
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Wat doet een ijslander met ijs? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat doet een ijslander met ijs?   Wat doet een ijslander met ijs? Emptydi 7 feb 2012 - 5:35

Hier deden ze ook schaatsen op de mini poel die ik had, inmiddels is hij vol met zand en zooi gekomen en deels zijn ze er doorheen gebroken en is het niet meer glad.
Ik geloof zelfs dat ze het leuk vonden en bewust opzochten.
misschien is er toch wel verschil tussen ponys en paarden??

Hoorde op de radio en las in de krant dat er weer veel herten door het ijs zijn gezakt bij de oostvaardersplassen.
Over de paarden heb ik nog niets vernomen.
Een paar schaatsers hebben ze geholpen ri het land en SBB kwam ook helpen nadat ze gealarmeerd waren.
Arme beestjes.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Wat doet een ijslander met ijs? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat doet een ijslander met ijs?   Wat doet een ijslander met ijs? Emptywo 8 feb 2012 - 4:00

Bij ons blijven de paarden nog steeds netjes aan de rand van de poel en niet verder dan dat.
De poel is trouwens een soort 'kuip' aan het worden. Blijkbaar is het water onder het ijs aan het zakken en daardoor zakt het ijs in het midden ook naar beneden waardoor een soort schotel ontstaat, heel apart gezicht.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Berith

Berith


Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 13-03-10

Wat doet een ijslander met ijs? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat doet een ijslander met ijs?   Wat doet een ijslander met ijs? Emptywo 8 feb 2012 - 5:32

helma schreef:
** Even een gedachte die me te binnen schiet.... iedereen hier geniet van jouw beelden, en het mooie natuurlijke gedrag dat Frosti laat zien. Ik denk dat veel mensen uit de "traditionele" hoek,
(met paarden op stal onder 4 dikke dekens, en vooral niet naar buiten omdat ze dan uitglijden Wat doet een ijslander met ijs? 957611 ) met heel andere ogen naar dit filmpje kijken! Wij zien hoe Frosti het oplost, gestuurd door
eeuwenlange instinctief gedrag, en er lekker mee aan het prutsen is. Mensen uit een andere hoek denken vast: "Agossie, de arme schat heeft dorst!!" en hollen naar binnen om een emmertje
water voor het arme dier te halen.
Zo grappig....

Ik kreeg ooit een opmerking toen de pony's in de winter lekker met de vacht erop stonden: "Och kijk... ze hebben het koud want ze zetten de vacht uit!"
Uhm... dan heb je het toch niet goed begrepen, want ze zetten de vacht niet uit omdat ze het koud hebben, maar juist om het niet koud te krijgen!
Tis maar net hoe je er tegen aan kijkt he?


Ik heb dan geen poel maar wel een weiland met sneeuw en het weiland heeft om de twintig meter een geul over de hele lengte. Wat mij altijd opvalt is dat mijn paarden zich heel snel aanpassen aan de omstandigheden. Zelfs Ella van 8 maanden oud weet donders goed hoe ze met harde en gladde ondergrond moet omgaan. Je kan aan haar gedrag zien dat ze het liefst zou willen rennen, bokken en gek doen, maar ze beheerst zich en weet zonder glijden en vallen met de omstandigheden om te gaan ook op de gladde stukken (waar ze bijv. hebben gelegen en de sneeuw lekker tot een gladde plaat hebben geplet).

En inderdaad altijd grappig hoe buitenstaanders reageren. Ik kreeg gisteren ook de vraag van een buurtbewoner of ik ze met de kou van de afgelopen dagen nu wel 's nachts in de stal zet? En dan zijn ze helemaal verbaasd als het antwoord nee is en nog verbaasder als ik zeg dat de paarden dit heerlijk weer vindenWat doet een ijslander met ijs? 88548
Terug naar boven Ga naar beneden
http://sietrix.blogspot.com/
Gesponsorde inhoud





Wat doet een ijslander met ijs? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat doet een ijslander met ijs?   Wat doet een ijslander met ijs? Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Wat doet een ijslander met ijs?
Terug naar boven 
Pagina 1 van 2Ga naar pagina : 1, 2  Volgende
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Site werkt traag in Firefox en doet het helemaal niet in IE

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over de paarden :: Gedrag-
Ga naar: