Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Regenwater gebruiken als drinkwater?

Ga naar beneden 
+3
Berith
Joyce
Natural Horsetrainer
7 plaatsers
Ga naar pagina : 1, 2  Volgende
AuteurBericht
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

Regenwater gebruiken als drinkwater? Empty
BerichtOnderwerp: Regenwater gebruiken als drinkwater?   Regenwater gebruiken als drinkwater? Emptyza 21 jan 2012 - 11:17

Kan dat, regenwater gebruiken als drinkwater?

Ik was een keer bij iemand die gebruikte van die grote witte watertanks om regen in op te vangen. Het kraantje dat onderaan die tank zit, kwam precies boven de drinkbak (speciekuip) uit en zo kon ze de drinkbak makkelijk vullen.
Nu staan er hier bij mijn nieuwe huis ook 2 van die tanks (nog niet in gebruik) en ik vroeg me af of het een goed idee is om die op deze manier voor drinkwater te gebruiken. Is regenwater gezond als drinkwater (*denkt aan zure regen*)?

En als water in zo'n tank opgevangen wordt, blijft het dan wel goed vers en schoon? Het onderste deel gaat er in principe nooit allemaal uit, omdat het kraantje niet op de bodem zit maar er een stukje boven. En ik kan me voorstellen dat er op gegeven moment aanslag in zo'n tank komt, die je moeilijk kunt verwijderen omdat je er niet goed in kunt.

Iemand ervaringen hiermee, of ideëen erover?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

Regenwater gebruiken als drinkwater? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Regenwater gebruiken als drinkwater?   Regenwater gebruiken als drinkwater? Emptyza 21 jan 2012 - 21:16

wij doen dat al jaren, zolang het veel regent, gebruiken we het veel, als het een tijdje droog is geweest, spoelen we de tank helemaal uit. we krijgen deze ook helemaal leeg door er een slang in de hangen en dan eruit te laten lopen.
De tank staat bij ons niet bij de paarden, via een pompje met een slang, gaat het naar de paarden toe in een grote drinkbak, tevens hebben we een grote waterbak staan in de paddock bij de loopstal, precies onder de goot waar we ook regenwater opvangen.
Als het niet veel regent, krijgen ze grondwater, afijn, het is al lang geleden dat we grondwater hebben moeten geven knipoog
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
Berith

Berith


Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 13-03-10

Regenwater gebruiken als drinkwater? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Regenwater gebruiken als drinkwater?   Regenwater gebruiken als drinkwater? Emptyzo 22 jan 2012 - 2:28

Ik gebruik ook al vijf jaar regenwater als drinkwater. Via de daggoot van de stal loopt het in een normale regenton. Van daaruit haal ik het met emmers erui en giet het in de speciekuipen. Eens in de zoveel tijd met weinig regen, gooi ik de ton helemaal leeg en maak hem schoon. Als er te weinig regen valt vul ik de ton handmatig met kraanwater maar dat komt niet heel veel voor.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://sietrix.blogspot.com/
Marlies sanders

Marlies sanders


Aantal berichten : 44
Registratiedatum : 12-01-12
Leeftijd : 56
Woonplaats : Nieuwdorp Zeeland

Regenwater gebruiken als drinkwater? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Regenwater gebruiken als drinkwater?   Regenwater gebruiken als drinkwater? Emptyzo 22 jan 2012 - 7:57

Bij mij staat ook de cementkuip onder de regenpijp. we hebben ook een grote kuubston onder een andere pijp staan, er komt wel aanslag in maar die zit op de wand komt niet in het water hoor, en idd. als het toch vies wordt maak je hem een x schoon met een ragebol doe ik dat dan. even beetje naspoelen met kraanwater en laat de regen maar weer komen!
Terug naar boven Ga naar beneden
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

Regenwater gebruiken als drinkwater? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Regenwater gebruiken als drinkwater?   Regenwater gebruiken als drinkwater? Emptyzo 22 jan 2012 - 10:04

Dank jullie wel voor de reacties!
Dus dat is best een goed idee, regenwater gebruiken als drinkwater. Het was me ook al opgevallen dat de paarden het liefst uit een bak met regenwater drinken, als ze daartoe de kans krijgen. En ook dat ze vieze bakken (met groene aanslag) prefereren boven de keurig netjes wekelijks schoongemaakte bakken waar ze geacht worden uit te drinken. ;-)
Ik ga dus maar eens puzzelen hoe en waar ik de opvangtonnen kwijt kan en hoe ik het tot een handig systeem kan maken!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

Regenwater gebruiken als drinkwater? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Regenwater gebruiken als drinkwater?   Regenwater gebruiken als drinkwater? Emptyzo 22 jan 2012 - 20:03

net als honden, heb je net binnen de waterbakken gevuld, zijn ze blij dat ze buiten van dat, in mijn ogen, gore regenwater uit plasjes, kunnen drinken.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
veernr1




Aantal berichten : 179
Registratiedatum : 22-01-11

Regenwater gebruiken als drinkwater? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Regenwater gebruiken als drinkwater?   Regenwater gebruiken als drinkwater? Emptyma 23 jan 2012 - 6:59

Ik gebruik ook al jaren regenwater. We hebben een ouderwetse regenput van beton ingegraven naast het huis zitten, en via een pomp hebben we daar de wc's en een buitenkraan op aangesloten zitten. Put zou wat mij betreft nog groter mogen zijn, is nu zo'n 2 1/2 kuub. Met stevige regen koppelen we hem af, anders gaat ie overlopen. We doen ongeveer 2 weken met een volle put als ie niet verder aangevuld wordt. Kan op de waterrekening van afgelopen jaar duidelijk merken dat we langere periodes (voorjaar en najaar) geen regenwater tot onze beschikking hadden .... En als je een paar keer vergeet de kraan uit te zetten, tja, dan pomp je dus in 1x de put leeg. Zonde.
Terug naar boven Ga naar beneden
Marlies sanders

Marlies sanders


Aantal berichten : 44
Registratiedatum : 12-01-12
Leeftijd : 56
Woonplaats : Nieuwdorp Zeeland

Regenwater gebruiken als drinkwater? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Regenwater gebruiken als drinkwater?   Regenwater gebruiken als drinkwater? Emptyma 23 jan 2012 - 9:46

Haha beter de put leeg dan de kraan van de waterleiding laten lopen, heb na een paar x de halve bak blank toch maar een tijdsklok ertussen gezet absurd
Terug naar boven Ga naar beneden
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

Regenwater gebruiken als drinkwater? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Regenwater gebruiken als drinkwater?   Regenwater gebruiken als drinkwater? Emptyma 23 jan 2012 - 21:23

@ Joyce: Haha ja de konijnen doen dat ook; die drinken ook liever uit een plas dan uit hun drinkbakje!

@ veernr1: Hmmm regenwater gebruiken voor de wc, dat is nog geen gek idee! Maar dan moet je wel dubbele leidingen leggen, toch? Is dat niet een heel gedoe/kostbare investering? Verdient zich dat wel terug?

@ Marlies: Oeps, een zwembad in je bak! Is wel gelijk goed voor de hoeven, zo'n natuurlijke waterplas. grijns
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Regenwater gebruiken als drinkwater? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Regenwater gebruiken als drinkwater?   Regenwater gebruiken als drinkwater? Emptyma 23 jan 2012 - 23:48

Ik zou ook gerust regenwater als drinkwater durven gebruiken (als bij ons de waterbakken vlak bij de dakgoot zouden staan zou ik het ook doen knipoog). Maar zoals iedereen al aangeeft is het denk ik wel belangrijk de tank regelmatig schoon te maken, zeker als niet al het water er uit gaat. En misschien ook even kijken of het dak waar het regenwater afloopt de goot in, niet al te smerig is, want dat wordt natuurlijk allemaal meegenomen de tank in. Als ik zie wat er bij ons allemaal op het dak van de schuur zit (aanslag, zwammen, plantjes etc.)...

Bij ons kunnen de paarden nu kiezen uit bakken met leidingwater en de poel met grondwater. Het lijkt erop dat ze van allebei evenveel gebruikmaken en dat het er puur van afhangt bij welke voorziening ze het dichtst in de buurt staan.
Ik ben trouwens benieuwd of we veel verschil zullen zien op de waterrekening aan het eind van het jaar (dit is het eerste jaar dat we de poel hebben).
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
veernr1




Aantal berichten : 179
Registratiedatum : 22-01-11

Regenwater gebruiken als drinkwater? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Regenwater gebruiken als drinkwater?   Regenwater gebruiken als drinkwater? Emptydo 26 jan 2012 - 7:50

Natural Horsetrainer schreef:

@ veernr1: Hmmm regenwater gebruiken voor de wc, dat is nog geen gek idee! Maar dan moet je wel dubbele leidingen leggen, toch? Is dat niet een heel gedoe/kostbare investering? Verdient zich dat wel terug?

Wij moesten toch in huis een groot deel van de waterleidingen nog leggen, dus hebben we inderdaad dubbele leidingen (die van het regenwater met tyleen) gelegd. Gedoe en investering vallen wel mee, de pomp was het duurst. En omdat het drinkwater in Nederland zo belachelijk goedkoop is, verdien je het financieel niet snel terug. Maar het is wel een erg lekker gevoel om kostbaar drinkwater letterlijk niet door de plee te hoeven spoelen, uit milieutechnisch oogpunt. De stortbakken moeten wel 2 kraanaansluitingen hebben, hebben ze niet allemaal. En je moet dus ook 2 vlotters plaatsen. En omdat de kraantjes in de stortbak boven het waterniveau uitkomen, heb je ook geen kans op 'besmetting' van de echte waterleiding met regenwater.

En de regenput zit bij ons ondergronds, blijft dus lekker koel en donker, dan heb je ook geen algvorming e.d. Verder hebben we bovenin de dakgoot een bladvanger, verder geen vuilscheidingsdingen. Er komt dus wel kleiner spul mee de put in, maar dit bezinkt allemaal, en omdat we de slang van de pomp met een drijver erin hebben hangen (hier wel heel fijnmazig filter omheen, anders vervuilt je pomp ook teveel), zuigt hij het water van bovenaan aan. Is allicht schoner dan wat ze uit de modderplassen op het pad drinken....
Terug naar boven Ga naar beneden
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

Regenwater gebruiken als drinkwater? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Regenwater gebruiken als drinkwater?   Regenwater gebruiken als drinkwater? Emptydo 26 jan 2012 - 8:13

Dat lijkt me inderdaad ook erg fijn, om geen kostbaar drinkwater door de plee te hoeven spoelen! En dan niet zozeer kostbaar qua geld, maar wel qua milieu. Alleen ben ik bang dat de investering en dan met name de hoeveelheid werk, er voor nu even niet in zit... Ik ben al blij als ik voor de paarden een regenwatervoorziening geregeld krijg. ;-) En de rest van het paddockparadijs moet ook nog aangelegd worden, nu is het alleen nog maar een paddock, weinig paradijs. ;-)
Maar goed, zo houdt een mens nog wat te wensen/dromen over!
Bedankt voor je inspiratie. glimlach
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Regenwater gebruiken als drinkwater? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Regenwater gebruiken als drinkwater?   Regenwater gebruiken als drinkwater? Emptyvr 27 jan 2012 - 3:54

mag je een grondwaterpomp maken? Misschien is dat een idee?
dit gebruik ik. de plank paal is van hardhout en gaat diep de grond in alwaar de pomp aan vast gemaakt is.
Het grijze gedeelte zit een schroefdop op zodat je hem leeg kan laten lopen als het gaat vriezen. Zo voorkom je dat het vastvriest en je dan niet meer kan pompen
werkt voor mijn situatie uitstekend
Regenwater gebruiken als drinkwater? Foto-IIVHKNKV
Terug naar boven Ga naar beneden
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

Regenwater gebruiken als drinkwater? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Regenwater gebruiken als drinkwater?   Regenwater gebruiken als drinkwater? Emptyvr 27 jan 2012 - 7:25

Er is hier wel een put geslagen, waar een grondwaterpomp in heeft gehangen. Alleen heeft de vorige eigenaar die pomp meegenomen nee dus er moet nog een andere komen.
Maar dan zou ik het grondwater wel eerst moeten laten testen denk ik, om zeker te weten dat het gezond is.
Heb jij dat wel eens laten doen Inge?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
veernr1




Aantal berichten : 179
Registratiedatum : 22-01-11

Regenwater gebruiken als drinkwater? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Regenwater gebruiken als drinkwater?   Regenwater gebruiken als drinkwater? Emptyvr 27 jan 2012 - 8:34

Ha, ha, ja, het aanleggen van de track gaat inderdaad ook de nodige tijd en energie kosten, en je kan nog altijd maar 1 ding tegelijk (fysiek dan). En gewoon de tijd nemen om inspiratie op te doen, en dan per klus bekijken wat het meest zinvol is om eerst te doen. Vooral datgene wat het meest tijd/geld gaat besparen en voordelen voor de paarden gaat opleveren als het eenmaal staat/werkt.
Zit ik ook nog over te denken, om een grondwaterput te laten slaan, voor de droge tijden. Er zijn genoeg mensen bij ons in de buurt die dat ook hebben. Als die put er bij jullie al zit, en het is een kwestie van alleen een handpomp installeren, dan zou ik dat zeker als een van de eerste dingen doen. Is maar een kleine klus, die niet kostbaar hoeft te zijn en het levert je meteen besparing (geld, drinkwater en evt. water sjouwen) op. Zijn er in de buurt niet meer mensen die grondwater als drinkwater voor hun dieren gebruiken? Dan kun je hen vragen wat de kwaliteit is.
Succes in elk geval met het uitvoeren van alles.
Terug naar boven Ga naar beneden
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

Regenwater gebruiken als drinkwater? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Regenwater gebruiken als drinkwater?   Regenwater gebruiken als drinkwater? Emptyvr 27 jan 2012 - 8:41

Dank je!
Ik heb geen idee of meer mensen hier het grondwater gebruiken voor hun dieren. Ik zit hier nu net 2,5 week en heb nog geen tijd gehad om de buren te leren kennen.... Maar dan nog, wat andere mensen doen hoeft niet altijd goed te zijn, toch?
Ik zou me er dan toch veiliger bij voelen het water een keer te laten testen, maar dan moet ik eerst nog uitzoeken waar en hoe ik dat moet laten doen, en wat dat kost.
Maar nu eerst: een looppad aanleggen! Dan kunnen de paarden lekker wat meer lopen, en bovendien: er staat nog aardig wat gras op dus dat zullen ze fijn vinden (nu maar hopen dat het niet gaat vriezen... dan blijft er niet veel meer van over...)!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Regenwater gebruiken als drinkwater? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Regenwater gebruiken als drinkwater?   Regenwater gebruiken als drinkwater? Emptyvr 27 jan 2012 - 8:55

Natural Horsetrainer schreef:
er staat nog aardig wat gras op dus dat zullen ze fijn vinden (nu maar hopen dat het niet gaat vriezen... dan blijft er niet veel meer van over...)!
Wat denk je... het gaat komende week vriezen :<!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

Regenwater gebruiken als drinkwater? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Regenwater gebruiken als drinkwater?   Regenwater gebruiken als drinkwater? Emptyvr 27 jan 2012 - 9:33

Bah! Morgen ga ik ze dan nog maar gauw een nieuw stukje gras geven, nu het nog kan!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Regenwater gebruiken als drinkwater? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Regenwater gebruiken als drinkwater?   Regenwater gebruiken als drinkwater? Emptyvr 27 jan 2012 - 23:14

Maar waarom denk je dat dat niet meer kan als het gaat vriezen? Met vorst is het juist fijn dat de grond hard is en de paarden op de wei kunnen zonder dat ze het gras vertrappen in de modder. Wij gaan vandaag onze Randver en Ánaegja weer naar de wei achter het bos brengen. Daar staat nog best veel gras en ik hoop dat ze daar nog veel van op kunnen eten glimlach.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

Regenwater gebruiken als drinkwater? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Regenwater gebruiken als drinkwater?   Regenwater gebruiken als drinkwater? Emptyvr 27 jan 2012 - 23:44

We hebben op mijn vorige stal een keer koliek gehad doordat een paard teveel bevroren gras had gegeten... En aangezien hier op sommige stukken ook nog best wel wat gras staat, ben ik daar nu heel voorzichtig mee! Ik geef sowieso hooi vóór ze de wei opgaan, dan hebben ze alvast wat buikvulling. En bovendien: als het echt flink vriest, heb je na zo'n vorstperiode ook niet zoveel gras meer over, is mijn ervaring!
Dus op dit moment staan de paarden te genieten van een flinke portie niet-bevroren gras dat nog op de oprit groeit. glimlach
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Regenwater gebruiken als drinkwater? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Regenwater gebruiken als drinkwater?   Regenwater gebruiken als drinkwater? Emptyza 28 jan 2012 - 0:27

Natural Horsetrainer schreef:
We hebben op mijn vorige stal een keer koliek gehad doordat een paard teveel bevroren gras had gegeten... En aangezien hier op sommige stukken ook nog best wel wat gras staat, ben ik daar nu heel voorzichtig mee!
Ja, je hebt natuurlijk altijd paarden die gevoeliger zijn dan andere. Was dat trouwens een van jouw paarden? Wij hebben onze paarden al 20 jaar op bevroren weides laten grazen en nooit problemen gehad. Misschien kunnen ijslanders er van nature beter tegen (zou me wel logisch lijken gezien hun land van oorsprong) knipoog?

Citaat :
En bovendien: als het echt flink vriest, heb je na zo'n vorstperiode ook niet zoveel gras meer over, is mijn ervaring!
Inderdaad ziet je gras er na een langere vorstperiode niet echt fraai meer uit, maar als je je paarden er aan het begin van de vorstperiode op zet, kunnen ze er naar mijn ervaring nog aardig lang van knabbelen, en is het meestal ook wel zo'n beetje op voordat het niet meer bruikbaar is, omdat het immers niet meer bijgroeit met die lage temperaturen.

Citaat :
Dus op dit moment staan de paarden te genieten van een flinke portie niet-bevroren gras dat nog op de oprit groeit. glimlach
Hopelijk kunnen ze er nog even van blijven genieten compliment!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Regenwater gebruiken als drinkwater? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Regenwater gebruiken als drinkwater?   Regenwater gebruiken als drinkwater? Emptyza 28 jan 2012 - 0:35

Natural Horsetrainer schreef:
Maar dan zou ik het grondwater wel eerst moeten laten testen denk ik, om zeker te weten dat het gezond is.
Heb jij dat wel eens laten doen Inge?

Dat is voor ons een tijdje terug eens gedaan door de boer zelf.
voor de rest neemt hij ook af en toe een slokje, doet hij al jaren en leeft nog steeds :-) nee geintje dat is geen maatstaf.
Testen kan zeker geen kwaad. Het wil namelijk niets zeggen als het helemaal helder ziet dat het dan ook schoon is. Even als andersom als het donker ziet dan het dan vervuilt is. Zo'n testje is niet overdreven duur als je gaat vergelijken met wat je paarden uiteindelijk als ze drinkwater gebruiken dan kosten.

Als je bijv in het drinkwater veel ijzer hebt zitten dan moet je daar rekening mee houden door geen voer te geven met hoog ijzergehalte of een liksteen met ijzer er in.
Dit ook met evt andere mineralen. Daar kan zo'n test ook heel handig voor zijn.
Niet alleen voor de zuiverheid maar ook voor de inhoud.

wat een werk he? meis zon verhuizing en beestjes, geeft veel zorgen maar laat je niet gek maken.
er zijn zoveel mogelijkheden en je moet kijken wat er binnen jouw of jullie vermogen ligt om het te kunnen realiseren.
Ik heb ook zat dromen maar kunnen niet waargemaakt worden omdat de mogelijkheden er gewoon niet zijn.
Elke keer een stapje is soms beter dan 10 reuze stappen te gelijk.

Mijn ponys staan al jaren ook met vorst op het gras en nog nooit problemen mee gehad. Wel krijgen ze hooi als basis, gras is aanvulling.
Terug naar boven Ga naar beneden
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

Regenwater gebruiken als drinkwater? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Regenwater gebruiken als drinkwater?   Regenwater gebruiken als drinkwater? Emptyza 28 jan 2012 - 2:08

Nee de pony met koliek was niet van mij, maar was wel en weidegenootje, ook een IJslander. Sindsdien ben ik er extra voorzichtig mee...

Ja nog wensen zat, en inderdaad is het een hoop werk, maar dat geeft niet, dat houdt me lekker bezig! glimlach
Er zijn zóveel dingen nu om over te denken, en nog zóveel wensen, maar het komt allemaal wel. Voor nu staan de paarden prima; ze hebben een stuk wei dat ze kaal mogen vreten (daar wil ik de paddock maken dus dat mag helemaal stuk) en tot nu toe heb ik ze elke dag nog een stukje vers nieuw gras kunnen geven, wat dat betreft is het hier beter dan op hun oude adres (meer gras). glimlach

En voorlopig moeten ze nog even kraanwater drinken want mijn regenwateropvangsysteem is nog niet klaar, en een grondwaterpomp zouden we van iemand kado krijgen maar die hebben we nog niet gehad. ;-)
Maar het is wel goed om alvast ideeën te hebben over de wensen en mogelijkheden. glimlach
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
veernr1




Aantal berichten : 179
Registratiedatum : 22-01-11

Regenwater gebruiken als drinkwater? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Regenwater gebruiken als drinkwater?   Regenwater gebruiken als drinkwater? Emptyzo 29 jan 2012 - 9:29

Ik heb de haflinger en het kleine monster hoefbevangen gehad in de winter, dat was toen ik nog niet wist dat er juist in de winter veel fructaan in het gras zit, vooral bij zonnig weer. Dus geen gras meer voor hen zodra het kouder wordt. Mijn paard loopt wel gewoon in de wei in de winter, maar met vorst geef ik meer hooi overdag, heb toch liever dat ie niet teveel bevroren gras eet. Zo zie je maar weer, ieder paard een eigen menu. Al doende leer je.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Regenwater gebruiken als drinkwater? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Regenwater gebruiken als drinkwater?   Regenwater gebruiken als drinkwater? Emptyzo 29 jan 2012 - 23:27

veernr1 schreef:
Ik heb de haflinger en het kleine monster hoefbevangen gehad in de winter, dat was toen ik nog niet wist dat er juist in de winter veel fructaan in het gras zit, vooral bij zonnig weer. Dus geen gras meer voor hen zodra het kouder wordt. Mijn paard loopt wel gewoon in de wei in de winter, maar met vorst geef ik meer hooi overdag, heb toch liever dat ie niet teveel bevroren gras eet.
De fructaanvorming heeft niet zozeer te maken met het bevroren zijn van het gras, maar met de combinatie zonlicht + kou. Onder invloed van zonlicht wordt fructaan gevormd. Als het warm genoeg is voor het gras om te groeien, kan dat fructaan weinig kwaad omdat dan de relatieve concentratie van fructaan binnen de perken blijft (het fructaan wordt immers verdeeld over een langere grashalm). Er is pas risico als het tijdens die zonneschijn zó koud is dat het gras niet groeit, waardoor de fructaanconcentratie in een grashalm zeer hoog kan worden. Vorst op zich is dus niet bepalend, want bij bewolkt vriesweer is er niet veel risico, maar vorst + zon is riskant. De tabel op deze pagina is ook wel handig.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Gesponsorde inhoud





Regenwater gebruiken als drinkwater? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Regenwater gebruiken als drinkwater?   Regenwater gebruiken als drinkwater? Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Regenwater gebruiken als drinkwater?
Terug naar boven 
Pagina 1 van 2Ga naar pagina : 1, 2  Volgende
 Soortgelijke onderwerpen
-
» welk zadel gebruiken jullie?

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Aanleg en inrichting-
Ga naar: