IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

Deel | 

Plattegrond Zinin

Ga naar beneden 
Ga naar pagina : 1, 2  Volgende
AuteurBericht
Zin-inn

Aantal berichten : 89
Registratiedatum : 31-10-11
Leeftijd : 38

BerichtOnderwerp: Plattegrond Zinin   do 12 jan 2012 - 11:27

Bij deze de plattegrond van het paradijsje van mijn paardjes:

Het gestippelde lijntje geeft het stuk aan wat we er nog bij kunnen huren, maar dat moet nog worden ingezaaid. Is nu kale landbouwgrond.

Oh ja..en het boerderijtje is een beetje uit "schaal", maar goed, dat is niet het belangrijkst.
Terug naar boven Ga naar beneden
Zin-inn

BerichtOnderwerp: Re: Plattegrond Zinin   do 12 jan 2012 - 11:30

Nu het winter is, hebben ze de hele wei (ong. halve hectare). Afgelopen zomer had ik "strookbegrazing".

En nu lopen er natuurlijk een paard en een pony op, maar straks komen er nog 2 paarden bij. Dus vandaar dat we erg blij zijn met het bijhuren van het andere stuk (ong 1 hectare). Ik denk dat die hectare ook in 2 stukken gaat. Dan houden we ook nog wat over om van te hooien...
Joyce

Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10

BerichtOnderwerp: Re: Plattegrond Zinin   do 12 jan 2012 - 21:23

wat gaaf dat je zo'n groot stuk bij kunt huren, proberen wij hier al jaren, helaas zonder succes.
http://www.twh-mm.nl
Zin-inn

BerichtOnderwerp: Re: Plattegrond Zinin   vr 13 jan 2012 - 0:51

Ja, zijn we zeker erg blij mee.
Ons perceel ligt op een stuk van 10 hectare, waarvan ons perceel bijna 1 hectare is. Naast en achter ons is bij elkaar dus nog 9 hectare, vroeger hoorde dat waarschijnlijk bij ons boerderijtje, maar toen de boer die hier eerder woonde te oud werd heeft hij die 9 hectare verkocht.
Omdat er voor de loonwerker toch al een hoek uit is, maakt het qua bewerken niet uit als die hoek wat groter is, als hij er met z'n machines maar langs kan.
We hebben gewoon de stoute schoenen aangetrokken en het gevraagd. Gelukkig was het iemand die wel meer land verhuurd aan "paardenmensen" en is het gelukt.
Het enige jammere is dat de aardappels er afgelopen jaar pas laat afgingen, waardoor we nog geen gras konden zaaien en het nu dus wat langer duurt voor we het daadwerkelijk kunnen gebruiken. Maar hey, mij hoor je niet zeuren, ben allang blij dat we het mogen huren!
En met al dat hemelwater van de afgelopen tijd hebben we ook mooi kunnen opserveren hoe het land dat trok, prima, geen zwemvijvers te bekennen, terwijl het bij ons aan de overkant grotendeels blank stond. Ons stuk ligt dus duidelijk hoger, waar we ook weer erg blij mee zijn.
Voel me echt een bofkont!!
Mai
Admin

Aantal berichten : 3214
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 57

BerichtOnderwerp: Re: Plattegrond Zinin   vr 13 jan 2012 - 2:56

Tja, dan heb je al die computertechniek (SketchUp en zo) en dan moet je toch nog je toevlucht nemen tot het ouderwetse 'handwerk' grijns... Maar zo gaat het ook prima toch?

Wat is het bruine rechthoekje, het gele vierkantje en het grote vierkant met het kruis erin?

En ik vraag me af wat nu precies de track voor je paarden is, of is die er nog niet?

http://www.paddockparadijs.nl
inge

Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

BerichtOnderwerp: Re: Plattegrond Zinin   vr 13 jan 2012 - 6:48

Begrijp ik het nu goed dat je nu een halve hectare hebt en er 1 hectare bij krijgt?
Nu 1 paard 1 pony hebt en er 2 paarden bij komen??

Waarom ik dit even extra vraag, omdat je ook nog wil hooien. Thans plannen daarvoor hebt.
Zin-inn

BerichtOnderwerp: Re: Plattegrond Zinin   vr 13 jan 2012 - 7:22

@ Marja
Je hebt helemaal gelijk, ik ben nog een paar dingen vergeten in de "legenda", zo heet zoiets toch?
Het bruine vierkant is de schuilstal. Het gele vierkant is een slowfeeder. Het vierkant met kruis is ons boerderijtje, alleen klopt dat niet helemaal (en er mist nog een bouwval van een schuur en een oud stookhok, wat wij gebruiken voor onze waterinstallatie).
Het klopt ook dat er nog geen track te zien is. Van de zomer hebben ze af en toe een paar weken bij huis gestaan, maar de wei is vanaf oktober definitief in gebruik voor Diesel en Sjonnie.
Prioriteit was toen om de schuilstal te fixen. En ik wilde eerst eens kijken hoe het land zich houdt.
Heb nu een goed idee hoe ik van het voorjaar de track kan laten lopen. De kant langs het pad ons erf op lijkt het natst te blijven bij veel regen, dus denk dat de track midden door het land en dan langs de bomen terug zal komen. En dan links en rechts "afslagen" naar stukjes wei. De slowfeeder zal ik dan ook verplaatsen naar waar het weidehek aan de wegkant is. Klinkt dat als een goed plan?

@Inge
Het klopt hoe je het beschrijft.

Diesel en Sjonnie de pony staan nu bij huis. Die lopen dag en nacht op het land. Dat zal ook zo blijven, aangezien Diesel met pensioen is vanwege ernstige arthrose en het dus extra belangrijk is om hem de mogelijkheid te geven onbeperkt te kunnen bewegen. Sjonnie houdt hem hierbij gezelschap.

Plan is om van het voorjaar/zomer nog een stal met 3 boxen te bouwen. Waarvan 1 box puur voor noodgevallen.
Als de stal staat, dan komen er nog 2 paarden bij, Abby en het paard van iemand anders. Zij zullen overdag buiten lopen en 's nachts op stal gaan.
De (dan) totaal 1,5 hectare wil ik opdelen in 3 stukken.
Ik moet nog maar afwachten hoeveel er dan te hooien is. Of bedoel je dan dat ik veel te veel hooi zal hebben?
inge

BerichtOnderwerp: Re: Plattegrond Zinin   za 14 jan 2012 - 8:07

nou laat ik het zo zeggen mijn ervaringen zijn:
Als je 4 paarden per hectare houdt heb je weinig te hooien.
Als je 1 ha in 3 stukken verdeeld is het voor een loonwerker haast niet te doen om er fatsoenlijk te werken. Kost veel tijd en dit kost geld en hij zal dus meer vragen aan jouw voor het werk. Of het dan iets zal opbrengen tov gewoon hooi kopen is nog maar de vraag.

Ik hou je niet tegen om het te proberen hoor knipoog
Je wilt ze snachts op stal houden dat zal zo wie zo al een stuk schelen, gras heeft dan meer tijd om te groeien. Je zal minder snel hoeven te verweiden.

Zin-inn

BerichtOnderwerp: Re: Plattegrond Zinin   za 14 jan 2012 - 8:15

Met prikpaaltjes kan je de 3 stukken zo weer "ongedaan" maken, dus wat dat betreft kunnen we het de loonwerker gemakkelijk maken. Maar het is inderdaad afwachten hoeveel er te hooien is.
Anders kan ik bij de stal waar Abby nu staat gelukkig altijd nog goed hooi kopen.
inge

BerichtOnderwerp: Re: Plattegrond Zinin   za 14 jan 2012 - 8:25

Wat ik ook merk is als je met paardenmest bemest je gras langzamer groeit dan wanneer je met gier aan de slag gaat.
Nu is dat voor hooiland een fijn mestgoedje voor de boer, wij paarden mensen willen dat liever niet. De groei van het gras is dan wwel trager en dus een lagere opbrengst. Zo moet je allerlei overwegingen maken knipoog
Gewoon gokken ja en kijken

Mai
Admin

Aantal berichten : 3214
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 57

BerichtOnderwerp: Re: Plattegrond Zinin   wo 18 jan 2012 - 11:31

Zin-inn schreef:
Heb nu een goed idee hoe ik van het voorjaar de track kan laten lopen. De kant langs het pad ons erf op lijkt het natst te blijven bij veel regen, dus denk dat de track midden door het land en dan langs de bomen terug zal komen. En dan links en rechts "afslagen" naar stukjes wei. De slowfeeder zal ik dan ook verplaatsen naar waar het weidehek aan de wegkant is. Klinkt dat als een goed plan?
Uhm, teken het maar eens. Ik ben nogal visueel ingesteld knipoog.

Wat betreft het hooiverhaal: wij hebben ook ongeveer 1,5 ha wei in totaal, en 7 paarden, en toch kunnen we ieder jaar hooien. Ik moet wel zeggen dat we ook laten gieren, maar altijd maar de helft van de gebruikelijke hoeveelheid. Daarnaast rijden we de gecomposteerde paardenmest uit. Ook hadden we het afgelopen droge voorjaar de wei aan huis (ca. 0,5 ha) wekenlang beregend. Mede daardoor hebben we dit jaar zelfs een recordhoeveelheid (voordroog)hooi: 40 grote pakken! Het is dus allemaal erg afhankelijk van omstandigheden of je wel of niet kunt hooien. Het hangt er natuurlijk ook heel erg vanaf of je paarden continu in de wei lopen of grotendeels op het PP-pad (bij ons het laatste).

http://www.paddockparadijs.nl
Zin-inn

BerichtOnderwerp: Re: Plattegrond Zinin   zo 1 apr 2012 - 1:07

En zo ben je weer een paar maanden verder.....

Ongeveer 2 maanden geleden is er mest geinjecteerd in de weides. Inderdaad de helft van de gebruikelijke hoeveelheid, zoals Marja ook aangaf.

Een maand geleden is de nieuwe wei ingezaaid en sinds deze week begin je een beetje die o-zo-gewenste beginnende groene gloed te zien. Het gras is aan het ontkiemen en in aantocht!
Wel heeft het deze week enorm gewaaid en met het stuifzand wat hier dan rond vliegt....Hopelijk kan het beginnende gras dat lijden. En dan nog die voorspelde nachtvorst...
Spannend hoor, als amateur boerin!

2 weken terug is de grond in de paddock omgezet. De paardjes zijn heel blij met het lichte zand. Ze hebben heerlijk staan graven en liggen rollen en blijkt de ideale zonnebaad plek te zijn.
Heerlijk om te zien!
Heb wel een hoek van 15x15 afgezet om als longeercirkel te gebruiken, want we zijn afgelopen week begonnen met het beleren van Sjonnie de pony.

Ook heb ik de track (van 3 meter breed) afgezet, helemaal rondom de bestaande wei. Achterin (langs de wegkant) heb ik het 10m breed gelaten, daar wil ik ook een voerplaats maken.
De zo ontstaande binnenwei wil ik nog in 4 stukken verdelen, zodat niet alles in één keer wordt afgegraasd.

Tenslotte ben ik vorige week bij de gemeente geweest om te informeren over de (on)mogelijkheden voor het bouwen van een nieuwe schuur.
We mogen gewoon een schuur van 90m2 bouwen ZONDER vergunningengedoe!!! Hoe blij kan je een mens maken!?!
Deze week komt de "architect" en komen de plannen voor de schuur op papier. Ik kijk er zo naar uit!!!

Over een maand komen de andere 2 paarden ook hier te staan en dan is de kudde compleet. Zij zullen nog even geduld moeten hebben voor ze 's nachts onderdak kunnen, maar goed, qua weer is de betere periode dan hopelijk in aantocht.

Kortom, allemaal leuke ontwikkelingen!
Zal kijken of ik wat foto's kan uploaden.

Groetjes!

Zin-inn

BerichtOnderwerp: Re: Plattegrond Zinin   zo 1 apr 2012 - 1:39

Mest injecteren

Nieuwe wei is ingezaaid!

Grond in de paddock wordt omgezet.

Genietende paardjes!
inge

BerichtOnderwerp: Re: Plattegrond Zinin   zo 1 apr 2012 - 7:41

jeee heb jij geluk bouwen zonder vergunning groot genoeg voor een schuilplek.
jonge boerin je doet het goed hoor grijns kijk het gras maar uit de grond :<
Zin-inn

BerichtOnderwerp: Re: Plattegrond Zinin   ma 2 apr 2012 - 6:32

Dank je Inge, ik kijk het gras inderdaad uit de grond...hihi!
Wieteke

Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

BerichtOnderwerp: Re: Plattegrond Zinin   di 3 apr 2012 - 20:53

Wat een leuke ontwikkelingen! Super dat jullie gewoon een schuur mogen bouwen, zo'n meevaller is wel heel fijn compliment .
Zin-inn

BerichtOnderwerp: Re: Plattegrond Zinin   wo 4 apr 2012 - 0:10

Absoluut, hadden we echt niet verwacht, tenminste, niet zo groot zonder vergunningen.
Morgen gaan we een begin maken met de tekeningen. jeej!
Zin-inn

BerichtOnderwerp: Re: Plattegrond Zinin   za 7 apr 2012 - 1:58

Bij deze de plattegrond van hoe het nu is, met track en 4 weilandjes.

Zin-inn

BerichtOnderwerp: Re: Plattegrond Zinin   za 7 apr 2012 - 2:10

De foto's:

De paddock

De schuilstal

Overzichtsfoto van de wei, gezien vanaf de weg
Zin-inn

BerichtOnderwerp: Re: Plattegrond Zinin   za 7 apr 2012 - 2:41

En een filmpje:

Laatst aangepast door Zin-inn op za 7 apr 2012 - 12:26; in totaal 1 keer bewerkt
marion

Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 50

BerichtOnderwerp: Re: Plattegrond Zinin   za 7 apr 2012 - 4:01

Wat een mooie buitenomheining heb je!
Kunnen de paarden vanuit de paddock ook het stuk bij de schuilstal inlopen?
Je filmpje kan ik niet zien; weggehaald?
Zin-inn

BerichtOnderwerp: Re: Plattegrond Zinin   za 7 apr 2012 - 11:40

Hoi Marion,

Dank je wel! We zijn zelf ook erg mooi met onze mooie omheining.
Het was wel een uitgave, maar door het alleen te laten leveren en door een ander bedrijf te laten plaatsen hebben we al flink (honderden euro's!) op de kosten kunnen besparen.

De paardjes kunnen inderdaad gewoon vanuit de paddock de grote wei met schuilstal en track in en uit lopen.
De track kan ik afsluiten (stippellijntjes) als ik daar bezig ben en niet omver wil worden gelopen.
En de 4 weitjes kan ik uiteraard ook openen en sluiten. Ze komen er nu zo'n 3 a 4 uur per dag op.

Ja, met het filmpje is iets niet goed gegaan, maar dat ging bij Youtube al mis. Ik had m geupload en vervolgens was ie onvindbaar.
Heb m zojuist opnieuw geplaatst, nu doet ie het wel (als het goed is)

Groetjes
MarjoSophie

Aantal berichten : 377
Registratiedatum : 05-04-12

BerichtOnderwerp: Re: Plattegrond Zinin   za 7 apr 2012 - 20:54

Erg mooi gemaakt, die schuilstal is echt prachtig, mag ik vragen wat die je gekost heeft ?
franslj

Aantal berichten : 397
Registratiedatum : 22-12-11

BerichtOnderwerp: Re: Plattegrond Zinin   za 7 apr 2012 - 22:15

Dit ziet er professioneel uit, Zin-inn, waarbij opgemerkt, dat je dan wel een flink bedrag investeert in materialen. Welk soort hout hebben jullie voor omheining gebruikt en welk soort voor de schuilstal? Is het blank of geïmpregneerd hout?

Ook de video 'loopt' prima.. compliment

Groet.. frans.
http://www.benbkoningsbosch.nl
Zin-inn

BerichtOnderwerp: Re: Plattegrond Zinin   zo 8 apr 2012 - 0:38

Hoi MarjoSophie,

Dank je wel voor het compliment! Ik heb me eerst suf gezocht en zodoende allerlei ideeen opgedaan. Ik wilde wel iets wat er een beetje netjes uitzag (het oog wil tenslotte ook wat), maar moest ook absoluut betaalbaar blijven. Uiteindelijk denk ik dat we daar in zijn geslaagd.
De schuilstal heeft ongeveer 350/400 euro gekost.
We hebben als "skelet" een carport gekocht.
De houten planken hadden we nog liggen en is vuren hout geloof ik, wat niet zo hard is, maar goed, dit hadden we liggen en was dus gratis. Flink in de carboleum gezet (echte carboleum is nog verkrijgbaar in Belgie) en hopen dat het een paar jaar mooi blijft.
De onderste rand hebben we gemaakt van deels ingegraven stoeprand, aangezien hout direct op de grond sneller rot en ik dan alweer benen onder wanden door zie komen met alle gevolgen van dien.
Meer over deze schuilstal kan je vinden onder het kopje "Aanleg en inrichting" met titel "En zo is de schuilstal geworden".

Groetjes, Marieke
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Plattegrond Zinin   

Plattegrond Zinin
Terug naar boven 
Pagina 1 van 2Ga naar pagina : 1, 2  Volgende

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Plattegronden-
Ga naar: