Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 ervaringen met regelmatig de track slepen in plaats van mest weghalen?

Ga naar beneden 
+3
marion
Iris
fojoe
7 plaatsers
AuteurBericht
fojoe

fojoe


Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 17-11-09
Leeftijd : 52
Woonplaats : Roelselare

ervaringen met regelmatig de track slepen in plaats van mest weghalen? Empty
BerichtOnderwerp: ervaringen met regelmatig de track slepen in plaats van mest weghalen?   ervaringen met regelmatig de track slepen in plaats van mest weghalen? Emptydi 27 dec 2011 - 6:23

manlief vindt het niet meer leuk dat ik zoveel tijd buiten doorbreng om mest te scheppen - en eerlijk gezegd kan ik ook wel leukere dingen bedenken :< - dus ik zat me af te vragen of geregeld de track en paddock slepen een goed alternatief zou zijn.
de voordelen zijn duidelijk: geen mest meer oprapen, geen mesthoop meer, en de gecomposteerde mest niet meer moeten uitrijden of weghalen.
het grootste nadeel dat ik tot nu toe zie is dat ik zal moeten investeren in een minitractor of quad met sleep.

iemand ervaringen/bedenkingen?
Terug naar boven Ga naar beneden
Iris

Iris


Aantal berichten : 143
Registratiedatum : 28-08-11
Woonplaats : Aduard (Groningen)

ervaringen met regelmatig de track slepen in plaats van mest weghalen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: ervaringen met regelmatig de track slepen in plaats van mest weghalen?   ervaringen met regelmatig de track slepen in plaats van mest weghalen? Emptydi 27 dec 2011 - 6:37

Ik sluit me aan bij de voordelen.
Staat er in het groeiseizoen nog gras op jouw track? Dan zou een nadeel een verhoogd risico op wormbesmetting zijn.
Is het een idee/haalbaar om met je paard de track te slepen?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.akili.nl
fojoe

fojoe


Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 17-11-09
Leeftijd : 52
Woonplaats : Roelselare

ervaringen met regelmatig de track slepen in plaats van mest weghalen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: ervaringen met regelmatig de track slepen in plaats van mest weghalen?   ervaringen met regelmatig de track slepen in plaats van mest weghalen? Emptydi 27 dec 2011 - 7:19

nee, met mijn 3 speelse heren krijgt het gras geen enkele kans om te groeien :<

met een paard slepen heb ik overwogen, maar het grootste nadeel is dat je dan de hoekjes en kantjes niet goed kan meeslepen omdat je enkel vooruit kan.
met een minitractor of een quad met hefinrichting kan je ook achterwaarts een hoek in rijden om alles mooi mee te slepen.
bovendien is mijn ene paard op pensioen vanwege een beenblessure, de tweede is wel een koudbloed maar niet cool genoeg in het kopje voor zo'n werk, en de derde is nog helemaal groen.
Terug naar boven Ga naar beneden
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

ervaringen met regelmatig de track slepen in plaats van mest weghalen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: ervaringen met regelmatig de track slepen in plaats van mest weghalen?   ervaringen met regelmatig de track slepen in plaats van mest weghalen? Emptydi 27 dec 2011 - 10:31

Ik zou het niet doen. Het lijkt mij dat je pad ervan dichtslaat, zo snel verteert mest niet.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

ervaringen met regelmatig de track slepen in plaats van mest weghalen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: ervaringen met regelmatig de track slepen in plaats van mest weghalen?   ervaringen met regelmatig de track slepen in plaats van mest weghalen? Emptydi 27 dec 2011 - 22:18

Ik zou het ook niet doen. Je hebt natuurlijk niet een enorme oppervlakte aan track omdat je PP niet al te groot is, dus er is vrij snel kans op een vieze track als je de mest laat liggen (want ook al verspreid je hem, hij blijft natuurlijk wel op de track liggen). Als het dan ook nog veel regent, staan je paarden toch steeds met hun hoeven in de mest, wat me voor die hoeven ook niet al te best lijkt. Daarnaast blijft denk ik toch ook het gevaar op wormbesmetting bestaan, omdat paarden altijd over de grond aan het neuzen zijn en van alles opeten wat daar ligt, al zijn het maar takjes, blaadjes e.d.
Dan vraag je je man toch om gezellig mee te gaan mestruimen? Beweging in de frisse lucht is heerlijk, en bovendien kun je gezellig kletsen én zijn jullie dan ook nog in de helft van de tijd klaar glimlach!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

ervaringen met regelmatig de track slepen in plaats van mest weghalen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: ervaringen met regelmatig de track slepen in plaats van mest weghalen?   ervaringen met regelmatig de track slepen in plaats van mest weghalen? Emptywo 28 dec 2011 - 1:45

Ben het eens met de antwoorden. Juist omdat de track al niet zo groot is, bewust om het "over" eten tegen te gaan maar ze wel actief te houden.
Als je regelmatig de mest sleept komt er een soort van humus achtige laag welke te eenzijdig is om goed te kunnen functioneren.
Het zou evt wel weer werken als je dingen gaat toevoegen. Maar dit zou je heel bewust moeten gaan doen zodat je een soort boslaagje gaat creeren op je track.
Je loopt wellicht het risico dat het zeker in het begin erg blubberig gaat worden.
En het geeft nog veel meer werk dan je nu hebt.
Kijkend naar de gezondheid van de paarden mbt de wormen hebben ze zeker ook een punt.

toch maar beter om te ruimen knipoog
Terug naar boven Ga naar beneden
fojoe

fojoe


Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 17-11-09
Leeftijd : 52
Woonplaats : Roelselare

ervaringen met regelmatig de track slepen in plaats van mest weghalen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: ervaringen met regelmatig de track slepen in plaats van mest weghalen?   ervaringen met regelmatig de track slepen in plaats van mest weghalen? Emptywo 28 dec 2011 - 2:16

@marion: wat bedoel je precies met 'dichtslaan'?

@Marja: leuk idee, maar mijn man mee laten ruimen is écht geen optie.
dat is het grote nadeel van trouwen met iemand die jouw hobby niet deelt bescheiden

@inge: ik voel me erg blond vandaag, ik heb geen idee wat je bedoelt met het 'functioneren' van een laag.

algemeen: veel blubberiger dan nu kan het in ieder geval niet worden, kijk maar:
(foto's van bijna 2 weken geleden, dat was ongeveer op het einde van die vreselijke regenperiode)
ervaringen met regelmatig de track slepen in plaats van mest weghalen? IMAG0255

ervaringen met regelmatig de track slepen in plaats van mest weghalen? IMAG0256

ervaringen met regelmatig de track slepen in plaats van mest weghalen? IMAG0257

sindsdien is het vrijwel droog geweest, de achterste paddock zag er vanochtend zo uit:
ervaringen met regelmatig de track slepen in plaats van mest weghalen? IMAG0265

de zandpaddock is gelukkig mooi droog en er loopt een verhard pad langs 1 kant van de track, dus het is niet dat de paarden continu in de blub staan knipoog

zoals je wel kan zien valt hier gewoon niet normaal uit te mesten
in droge periodes doe ik het in max. een uur per dag, nu doe ik er minstens 2 uur over en krijg ik de mest niet eens goed weg.
ik heb vorig jaar een periode de mest met de hand (nee, niet letterlijk, met een hark natuurlijk) verspreid en het resultaat was vrij goed, de mest werd snel door de bovenlaag gewoeld en composteerde goed.
waar mest op een hoop blijft liggen - zoals op een mesthoop - gaat het wat langzamer, maar eigenlijk krijg je zelfs daar na een jaartje mooi verteerd spul.
wat wormbesmetting betreft: ik moet heel eerlijk bekennen dat ik daar niet zo 'alternatief' in ben, de paarden worden gewoon standaard 4x/jaar ontwormd, dus in dat opzicht maak ik me niet zo veel zorgen bescheiden
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

ervaringen met regelmatig de track slepen in plaats van mest weghalen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: ervaringen met regelmatig de track slepen in plaats van mest weghalen?   ervaringen met regelmatig de track slepen in plaats van mest weghalen? Emptywo 28 dec 2011 - 3:58

Blijft dus over dat de paarden met hun hoeven veel in de mest staan, wat me niet erg gezond lijkt voor de voetjes. Tenslotte is mest toch rottend materiaal met een hoop bacteriën erin.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
helma

helma


Aantal berichten : 193
Registratiedatum : 09-11-09
Leeftijd : 56
Woonplaats : Warnsveld

ervaringen met regelmatig de track slepen in plaats van mest weghalen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: ervaringen met regelmatig de track slepen in plaats van mest weghalen?   ervaringen met regelmatig de track slepen in plaats van mest weghalen? Emptywo 28 dec 2011 - 5:17

** Hoi Fojoe,

Misschien is het mogelijk een ander stel helpende handen in te schakelen dan je man? Meestal zijn er best verzorgsters te vinden die
bereid zijn de handen uit de mouwen te steken. Weet ook heus wel dat er ook veel meiden bij zitten waar je echt niet blij van wordt, maar
er zijn er ook evenzoveel die wel serieus zijn. Een beetje verdelen van lusten en lasten, en je komt een heel eind...
Ik heb dat iig wel, we hebben bij ons in de wei niet alleen een kuddetje pony's, maar ook een kuddetje dames die het met elkaar en de pony's erg gezellig
hebben, en een gezamenlijk klusrooster hebben. Scheelt enorm en het is fijn om op iemand terug te kunnen vallen als je verhinderd of ziek bent.
Voor mij is het laten liggen van de mest geen optie, wij mesten dagelijks uit. Zeker als het zo'n modder is, ga je door te slepen de mest alleen maar vermengen
met de grond/blubber, en krijg je een grote onhygiensche boel. Zou ik niet durven! Ben ook bang, dat het dan zo je grond in trekt, dat als het straks mooier weer
wordt je perceel zo vervuild is dat het ook erg gaat stinken. Dan komen je buren vast klagen als ze lekker buiten willen zitten.... kritisch


Groetjes
Helma
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.dogwise.nl
helma

helma


Aantal berichten : 193
Registratiedatum : 09-11-09
Leeftijd : 56
Woonplaats : Warnsveld

ervaringen met regelmatig de track slepen in plaats van mest weghalen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: ervaringen met regelmatig de track slepen in plaats van mest weghalen?   ervaringen met regelmatig de track slepen in plaats van mest weghalen? Emptywo 28 dec 2011 - 5:23

oh ja, geweldig trouwens hoe het schaap er zo tussen staat. Die voelt zich volgens mij helemaal onderdeel van de kudde?! Gaaf.
Heeft die geen last van de klauwtjes zo in die nattigheid??
Helma
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.dogwise.nl
fojoe

fojoe


Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 17-11-09
Leeftijd : 52
Woonplaats : Roelselare

ervaringen met regelmatig de track slepen in plaats van mest weghalen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: ervaringen met regelmatig de track slepen in plaats van mest weghalen?   ervaringen met regelmatig de track slepen in plaats van mest weghalen? Emptywo 28 dec 2011 - 5:31

@Marja: gevallen bladeren, afstervende planten, ... zijn ook een hoop rottend materiaal met bacteriën erin knipoog
maar je hebt wel een punt, en ik ga mijn smid in ieder geval lastig vallen met deze vraag grijns

@helma: de meeste van die meiden willen graag rijden, en dat zit er hier niet in.
mijn oudje staat op pensioen (geblesseerd), mijn jonkie is nog niet onder het zadel, en mijn tinker begint mij na 2.5 jaar eindelijk te vertrouwen, dus daar wil ik liever geen risico mee lopen bescheiden
ik heb er 2 rammen bij lopen (op de eerste foto kan je nummer 2 nog net zien staan achter de omvangrijke kont van de tinker), en de interactie met de paarden is vaak hilarisch.
bij mijn oudje gaan ze bescherming en schaduw zoeken, de tinker negeert ze gewoon, en het jonkie vindt het leuk om ze te pesten.
hij pakt ze af en toe op bij hun vacht en dan zie je ze met de pootjes in de lucht spartelen en hij heeft de ene zijn staart gecoupeerd :< - en toch blijven ze proberen om eten uit zijn voerbak te pikken clown
de schapen lijken geen last te hebben van de nattigheid.

blij dat jullie allemaal zo helpen meedenken glimlach
Terug naar boven Ga naar beneden
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

ervaringen met regelmatig de track slepen in plaats van mest weghalen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: ervaringen met regelmatig de track slepen in plaats van mest weghalen?   ervaringen met regelmatig de track slepen in plaats van mest weghalen? Emptywo 28 dec 2011 - 22:53

Met dichtslaan bedoel ik dat de mest een laag gaat vormen die ondoordringbaar is, waardoor regenwater dus nog langer blijft liggen.

Met de regenval van de afgelopen tijd hadden wij hier ook een stuk dat één blubberbende werd. Is denk ik niet te voorkomen. Gelukkig droogt het nu weer goed op. Met de kruiwagen is er niet meer doorheen te komen dan, maar ik mest uit met twee emmers en een paar rubber handschoenen aan. Werkt erg precies, zeker in de blubber. De kruiwagen zet ik op een handige plek neer, en dan loop ik steeds met twee volle emmers daarheen om ze te legen.
Zo vind ik het nog wel te doen, alhoewel ploegen door de modder met laarzen die vastgezogen worden natuurlijk waardeloos blijft.
Terug naar boven Ga naar beneden
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

ervaringen met regelmatig de track slepen in plaats van mest weghalen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: ervaringen met regelmatig de track slepen in plaats van mest weghalen?   ervaringen met regelmatig de track slepen in plaats van mest weghalen? Emptywo 28 dec 2011 - 23:57

fojoe schreef:
zoals je wel kan zien valt hier gewoon niet normaal uit te mesten
in droge periodes doe ik het in max. een uur per dag, nu doe ik er minstens 2 uur over en krijg ik de mest niet eens goed weg.

Hier inderdaad hetzelfde verhaal. We proberen de mest zo goed mogelijk weg te halen, maar met die plakzooi blijft er toch best veel liggen (of je zou echt met elke hoop een volle schep plakblubber moeten meescheppen, maar dan is je schep weer niet te tillen). Ik vind het bij ons maar smerig uitzien op het pad, en moet er niet aan denken hoe het eruit zou zien als we alle mest zouden laten liggen. kritisch .

marion schreef:
Met de kruiwagen is er niet meer doorheen te komen dan, maar ik mest uit met twee emmers en een paar rubber handschoenen aan. Werkt erg precies, zeker in de blubber. De kruiwagen zet ik op een handige plek neer, en dan loop ik steeds met twee volle emmers daarheen om ze te legen.

Dat is ook wel een idee! Vroeger (bij m'n eerste pony) mestte ik meestal uit met handschoenen en een emmer, en dat ging inderdaad wel goed.

Vanochtend was de wei al wat minder drassig dankzij de harde wind, maar jammer genoeg is het nu al weer uren aan het regenen. Het zal dus nog wel even duren voordat het uitmesten weer in minder dan 1 uur te doen is...
Terug naar boven Ga naar beneden
fojoe

fojoe


Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 17-11-09
Leeftijd : 52
Woonplaats : Roelselare

ervaringen met regelmatig de track slepen in plaats van mest weghalen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: ervaringen met regelmatig de track slepen in plaats van mest weghalen?   ervaringen met regelmatig de track slepen in plaats van mest weghalen? Emptydo 29 dec 2011 - 1:20

marion schreef:
Met dichtslaan bedoel ik dat de mest een laag gaat vormen die ondoordringbaar is, waardoor regenwater dus nog langer blijft liggen.
ah, ik snap het.
alleen heb ik de ervaring dat aan de mesthoop het water vrij snel wegloopt, terwijl het in de klei op het pad veel langer blijft staan.
als ik daarop verder redeneer zou de grond net beter worden door het vermengen met de hooiresten uit de mest, een beetje zoals turf de grond luchtiger maakt.
Wieteke schreef:
Ik vind het bij ons maar smerig uitzien op het pad, en moet er niet aan denken hoe het eruit zou zien als we alle mest zouden laten liggen. kritisch .
ik heb het ook niet over de mest zomaar laten liggen op de track, maar die regelmatig (bv. 2x/week) door de bovenste grondlaag werken knipoog
marion schreef:
Met de kruiwagen is er niet meer doorheen te komen dan, maar ik mest uit met twee emmers en een paar rubber handschoenen aan.
het probleem is dat de mestballen uit elkaar vallen in de plassen en plasjes die overal staan (oa. in alle hoefafdrukken) en/of door mijn ronddenderende heren vakkundig de grond in gestampt worden.
daar is zelfs met rubber handschoenen geen beginnen aan :<
Terug naar boven Ga naar beneden
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

ervaringen met regelmatig de track slepen in plaats van mest weghalen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: ervaringen met regelmatig de track slepen in plaats van mest weghalen?   ervaringen met regelmatig de track slepen in plaats van mest weghalen? Emptydo 29 dec 2011 - 2:43

fojoe schreef:
ik heb het ook niet over de mest zomaar laten liggen op de track, maar die regelmatig (bv. 2x/week) door de bovenste grondlaag werken knipoog

Misschien dat jullie minder mest hebben per dag, maar bij ons zou je volgens mij al heel snel niet meer van een bovenste 'grondlaag' kunnen spreken als je al die hopen door de grond zou werken.

Je had het in je vorige bericht trouwens ook over kleigrond. Dan is het 's zomers toch eigenlijk helemaal niet te doen om de mest onder te werken zonder echt zwaar materieel? Bij ons lijkt de ondergrond dan wel een rotsbodem.

Op de pensionstal waar ik eerder stond lieten ze de mest altijd gewoon liggen in de wei. Als de paarden na een aantal maanden werden omgeweid, werd de wei dan gesleept met een trekker + eg (dus niet echt in de grond gewerkt). Echt fris zag het er dan nog niet uit, en je kon de mest ook niet netjes verdelen, aangezien de paarden toch vaak vaste delen van de wei gebruikten om te mesten.

Toen ik deze zomer nog daar op stal was, viel het gelijk op hoe vies de weides eruitzagen...

Voor een track lijkt het me verre van ideaal. Voor het dichtslaan van de bodem zou ik trouwens niet heel bang zijn. Wij zitten ook op zulke zware klei dat volgens mij alles wat je daaraan kan toevoegen alleen maar een positief effect kan hebben op de doorlaatbaarheid :<

Bij een vriendin van mij hadden ze op de pensionstal zo'n meststofzuiger (vast niet de officiële naam grijns ). Die zou ook bij slecht weer/natte weides moeten werken, al heb ik er een hard hoofd in dat je er nu veel aan zou hebben. Maar als je dan toch wilt investeren in een oplossing, zou ik daar nog eerder voor gaan lekker puh
Terug naar boven Ga naar beneden
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

ervaringen met regelmatig de track slepen in plaats van mest weghalen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: ervaringen met regelmatig de track slepen in plaats van mest weghalen?   ervaringen met regelmatig de track slepen in plaats van mest weghalen? Emptydo 29 dec 2011 - 4:37

Met functioneren bedoel ik dat er een goede verhouding is van alle natuurlijke verteringsprocessen.
Een composthoop kan alleen composteren als alle verhoudingen kloppen, voldoende lucht, verschillende plantmaterialen, mest, bacterien enz..enz.
Pas daarna krijg je een goede compost die iets toevoegt aan je tuin of land. Een fijne dikke bosgrond laag ontstaat door ideale omstandigheden.

Heb je foto's gezien, wat een water zeg. Kan mij voorstellen dat je daar niet vrolijk van wordt met uitmesten.
Je kan het natuurlijk proberen, maar als je er achter komt dat het toch niet gaat werken zit je met heel veel rommel opgescheept en zie dat maar weer weg te krijgen.
En dat is wat mensen hier proberen te vertellen knipoog
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

ervaringen met regelmatig de track slepen in plaats van mest weghalen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: ervaringen met regelmatig de track slepen in plaats van mest weghalen?   ervaringen met regelmatig de track slepen in plaats van mest weghalen? Emptyvr 30 dec 2011 - 1:07

fojoe schreef:
@Marja: gevallen bladeren, afstervende planten, ... zijn ook een hoop rottend materiaal met bacteriën erin knipoog
Ja, dat is wel zo, maar of dat hetzelfde is als darmbacteriën betwijfel ik knipoog. Verder wordt er ook bij een paard op stal altijd gezegd dat het staan in mest en urine erg slecht is voor de hoeven en rotstraal kan uitlokken, en je daarom dus vaak moet uitmesten. Dat is denk ik niet anders op een PP-pad.

Iemand zei iets over stinken en zelf zei je ergens iets over hooiresten in de mest. Dat deed me terugdenken aan de ervaring die ik had op onze vorige paardenplek in Vught. Daar hadden we een open stal met natuurbodem, dus niet betegeld of zo, maar gewoon zand. In die stal aten de paarden hooi, en poepten en piesten ze natuurlijk ook. Ondanks dat we zo goed mogelijk dagelijks de hooiresten en mest verwijderden bleef er toch nog vrij veel achter omdat dat in de grond was getrapt door de paarden. Uiteindelijk werd dit een verschrikkelijk smerig boeltje en ging het enorm stinken. En dat terwijl ik dus wél de mest zoveel mogelijk had verwijderd (wat jij dus niet meer zou doen)! We hebben de hele bovenlaag toen uit moeten graven (een heel zwaar en vooral heel vies karwei afkeer!) en uiteindelijk de stal bestraat met stoeptegels. Ik verwacht dat je met je pad uiteindelijk ook dit resultaat krijgt (immers ook natuurbodem met hooiresten, mest en urine, aangetrapt door de paarden) en dan geldt wat Inge zegt: "als je er achter komt dat het toch niet gaat werken zit je met heel veel rommel opgescheept en zie dat maar weer weg te krijgen."

Kortom: ik zou het wel weten - NIET DOEN nee!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
fojoe

fojoe


Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 17-11-09
Leeftijd : 52
Woonplaats : Roelselare

ervaringen met regelmatig de track slepen in plaats van mest weghalen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: ervaringen met regelmatig de track slepen in plaats van mest weghalen?   ervaringen met regelmatig de track slepen in plaats van mest weghalen? Emptyvr 30 dec 2011 - 6:08

Wieteke schreef:
Je had het in je vorige bericht trouwens ook over kleigrond. Dan is het 's zomers toch eigenlijk helemaal niet te doen om de mest onder te werken zonder echt zwaar materieel? Bij ons lijkt de ondergrond dan wel een rotsbodem.
dat klopt, ik zou de mest dus alleen maar laten liggen als ik goed materieel heb.
en als je bijvoorbeeld 2 keer per week de bodem zou slepen/eggen/frezen/... vermijd je die rotsbodem knipoog

Wieteke schreef:
Voor een track lijkt het me verre van ideaal. Voor het dichtslaan van de bodem zou ik trouwens niet heel bang zijn. Wij zitten ook op zulke zware klei dat volgens mij alles wat je daaraan kan toevoegen alleen maar een positief effect kan hebben op de doorlaatbaarheid :<
dat denk ik dus ook hilarisch

Wieteke schreef:
Bij een vriendin van mij hadden ze op de pensionstal zo'n meststofzuiger (vast niet de officiële naam grijns ). Die zou ook bij slecht weer/natte weides moeten werken, al heb ik er een hard hoofd in dat je er nu veel aan zou hebben. Maar als je dan toch wilt investeren in een oplossing, zou ik daar nog eerder voor gaan lekker puh
aha, dat klinkt veelbelovend.
wil jij bij haar even navragen hoe zo'n ding precies heet en wat hun ervaringen zijn, aub?
dat zou een mooie oplossing kunnen zijn, eventueel in combinatie met een terreinwagen en een kipkar grijns

inge schreef:
Je kan het natuurlijk proberen, maar als je er achter komt dat het toch niet gaat werken zit je met heel veel rommel opgescheept en zie dat maar weer weg te krijgen.
dan doe ik wat ik in het voorjaar ook al heb laten doen: de track ophogen met aarde grijns
geloof het of niet, maar de track ligt nu echt stukken beter dan vorig jaar, toen zakte je er nog veel dieper in :<

@Marja: met mest- en hooiresten in zand heb ik ook slechte ervaringen, daarom heb ik de toplaag mogen laten afgraven en een nieuwe laag storten :<
maar vreemd genoeg lijkt de kleibodem niet echt slechter te worden van mest.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





ervaringen met regelmatig de track slepen in plaats van mest weghalen? Empty
BerichtOnderwerp: Re: ervaringen met regelmatig de track slepen in plaats van mest weghalen?   ervaringen met regelmatig de track slepen in plaats van mest weghalen? Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
ervaringen met regelmatig de track slepen in plaats van mest weghalen?
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Handigste manier om mest te verwijderen van de track
» Doodlopende track (track die niet rondom de wei loopt)
» Plaats heuvel
» Aangeboden: plaats op Padock Paradijs in Bladel
» Gezocht plaats in Paddock Paradise omgeving Hilversum

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Weidegebruik en -onderhoud-
Ga naar: