Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Merriegedrag?

Ga naar beneden 
+6
Berith
Dyonne
Joyce
marion
Mai
MoniqueBuu
10 plaatsers
AuteurBericht
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 54
Woonplaats : Dwingeloo

Merriegedrag? Empty
BerichtOnderwerp: Merriegedrag?   Merriegedrag? Emptyvr 2 dec 2011 - 2:07

We hebben hier een jaar lang 1 merrie gehad naast alle ruinen. Die ene merrie gedroeg zich af en toe gemeen pesterig. Ik ben zeer geneigd om dat echt merriegedrag te noemen. En ik weet niet zo goed hoe ik het anders in mensenwoorden moet zeggen als gemeen pesterig. Ik hoop dat jullie uit deze regels al een beetje lezen dat ik het moeilijk vind om het correct onder woorden te brengen, maar ik hoop ook dat jullie begrijpen wat ik bedoel.
Nu is er sinds vorige maand een 2e merrie bijgekomen. De mens van de 1e merrie maakte daarbij de opmerking dat dan de vrouwelijke hormonen beter verdeeld gingen worden in de groep. Wat ik me daarbij voor moest stellen wist ik ook niet helemaal goed. Maar nu, na een maand, merk ik wel dat de 1e merrie heel duidelijk rustiger geworden is. Ze heeft veel minder dat pesterige merriegedrag. En ondanks dat de mens van de 1e merrie verwacht dat ze geen vriendinnen zullen worden, stonden ze toch afgelopen week samen te neuzen, en dat ging er behoorlijk vriendelijk aan toe.
Zouden jullie hier eens iets over willen zeggen, wat je hiervan vind, hoe je hierover denkt?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Merriegedrag? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Merriegedrag?   Merriegedrag? Emptyvr 2 dec 2011 - 6:29

Opvallend dat de eerste merrie rustiger is geworden nu er een tweede merrie bij is gekomen. Ik denk dat het zeker met elkaar te maken heeft. In mijn kudde heb ik 3 ruinen en 4 merries, en ik zie heel vaak de merries bij elkaar staan. De ruinen trekken veel minder naar elkaar toe, maar de merries lijken net een stel 'theetantes'. Ik heb sterk de indruk dat merries het gezelschap van andere merries fijn vinden (maar dat hoeft niet per se te betekenen dat ze elkaar ook altijd allemaal aardig vinden knipoog). Ik herken dat pesterige wel Monique, bij zeker twee van mijn merries zie ik dat regelmatig. Echt 'gemeen' zou ik het niet willen noemen, maar wel een beetje pesterig. Bv. een ander wegjagen als dat geen enkel nut lijkt te hebben, gewoon puur voor de lol.

Als je kijkt naar de natuurlijke kuddevorm waarin paarden leven, nl. één hengst met meerdere merries, is het ook eigenlijk wel logisch dat merries graag in elkaars gezelschap zijn, ze zijn het van nature zo gewend. En als ze veulens hebben (wat in het wild vrijwel altijd het geval zal zijn) heeft de saamhorigheid ook nog een functie, want het is natuurlijk veiliger met z'n allen dicht bij elkaar. Er zijn natuurlijk ook vrijgezellengroepen met hengsten, maar ik denk dat die meer 'sparring partners' zijn voor elkaar en veel spelen om te oefenen hoe ze later een rivaliserende hengst kunnen uitschakelen. Niet hetzelfde saamhorigheidsgevoel dus als de 'theetante-merries', die gewoon rustig in elkaars gezelschap willen zijn.

Eigenlijk is het bij mensen een beetje hetzelfde; vrouwen zoeken elkaars gezelschap veel meer op dan mannen en vormen vaak veel hechtere vriendschapsgroepen met veel meer uitwisseling en delen van ervaringen.

Puur mijn eigen theorieën hoor, maar ik vind ze eerlijk gezegd wel logisch klinken, al zeg ik het zelf grijns.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

Merriegedrag? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Merriegedrag?   Merriegedrag? Emptyvr 2 dec 2011 - 10:45

In mijn kudde leven nu 3 ruinen, 7 merries, 1 hengstveulen en 1 merrieveulen.
De leidmerrie is streng maar rechtvaardig, maar wel op zichzelf. Tegenover veulens is ze trouwens wel erg zacht. Ik zou haar niet pesterig noemen, haar dominante gedrag heeft altijd een functie en ze slaat zelden raak.
Een andere dominante merrie is in het begin altijd erg duidelijk, kan ook op haar strepen staan en schuwt dan een gevecht niet, maar als ze eenmaal haar plek bevestigt heeft is ze vriendelijk. Zo neemt ze een sullige haflingerruin altijd op sleeptouw; die is laag in rang maar profiteert van haar hoge positie.
Ook de andere merries vind ik geen "bitchen" of pesterig. Ze hebben wel wisselende voorkeuren vwb hun lievelingspartner; dan weer een tijdje die merrie, dan een andere. Wel meestal een merrie ja. Eén merrie heeft wel een blijvende voorkeur voor mijn leidruin.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Merriegedrag? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Merriegedrag?   Merriegedrag? Emptyvr 2 dec 2011 - 20:48

Marion, ik ben benieuwd of jij in jouw kudde ook ziet dat de merries meer de neiging hebben om in een groepje bij elkaar te zijn dan de ruinen?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

Merriegedrag? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Merriegedrag?   Merriegedrag? Emptyvr 2 dec 2011 - 22:06

jou verklaring, kan ik goed volgen, marja.
Tja denk dat geslacht wel verschil kan uitmaken, maar ook het type paard, wij hebben hier nu 4 merries, een ruin en een hengstje staan, ik zie ook dat de ruin voorkeuren heeft bij wie hij staat, en ik zie ook dat het soms wisselt.
Ik geloof zowiezo wel in gemengde groepen, dus minimaal 1 ruin bij merries. Volgens mij geeft dat ook een balans.
Kan me voorstellen dat de merrie zich nu beter voelt, nu er nog een andere merrie bij is.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Merriegedrag? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Merriegedrag?   Merriegedrag? Emptyza 3 dec 2011 - 8:27

Joyce, ook bij jou ben ik dan benieuwd of jouw merries vaak in elkaars gezelschap zijn, en de ruin en hengst wat minder?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

Merriegedrag? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Merriegedrag?   Merriegedrag? Emptyza 3 dec 2011 - 11:12

Marja schreef:
Marion, ik ben benieuwd of jij in jouw kudde ook ziet dat de merries meer de neiging hebben om in een groepje bij elkaar te zijn dan de ruinen?

Het is nog een beetje lastig te zeggen, want de nieuwste ruin ligt nog niet goed in de groep, leeft er nog meer naast.
Maar de andere twee, en ook ruinen die hier in het verleden stonden, bewegen verspreid door de kudde. De hele kudde doet veel dingen gezamenlijk. Ik zie dat juist een paar merries zich wel eens uit de kudde bewegen om op zoek te gaan naar etensrestjes bijv, maar dat is meestal alleen. Wel zie ik bijv 2 of 3 merries samen staan rusten, maar dat is een beetje in periodes, als er "vriendschappen" gesloten zijn. Die kunnen nogal wisselen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Dyonne




Aantal berichten : 100
Registratiedatum : 16-08-11
Leeftijd : 37
Woonplaats : Boskoop (ZH)

Merriegedrag? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Merriegedrag?   Merriegedrag? Emptyza 3 dec 2011 - 21:19

Hier in mijn kudde maar één merrie. Als ik dit zo lees misschien wel jammer.
Maar ik zeg weleens het is geen leuke sociale merrie.
Ze heeft als jong dier veel op stal gestaan met een uurtje paddock met een ruintje.
Als jaarling heeft ze een zomer in de weide gestaan, maar dat klikte helemaal niet. Dat waren Friezen die ze allemaal de baas was en verder ging ze haar eigen weg.
Zij kent dus het hele kuddeprincipe en sociale niet voldoende.
Het gebeurde hier ook wel dat ze een pony gewoon in de hoek zette en mepte. :<
Dat gebeurd nu niet meer. Maar zij bepaald nog steeds of ze alleen wil zijn of in de nabijheid van een ruin. Soms staan ze met zijn allen, maar dat is zelden. Heel soms laat ze wat meer sociale dingen zien zoals kriebelen.

Ik ben nog eens met haar op vakantie geweest. Alleen was ze erg onrustig dus dachten we haar met een ruin te zetten. Brave ruin.
Ze stond op 25 meter afstand in een grote wei. Maar toen ze losgelaten werd ging ze in volle gang erop af en viel hem aan.
Dat was dus ook niet echt een goede optie.

In de kleine kudde waarin ze nu loopt slaat of bijt ze nog weleens, maar niet meer zo extreem als in het begin.
Eigenlijk is het een merrie die niet heel sociaal is. Maar vooral zo van zich afbijt/slaat omdat ze onzeker is.
Terug naar boven Ga naar beneden
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 54
Woonplaats : Dwingeloo

Merriegedrag? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Merriegedrag?   Merriegedrag? Emptyza 3 dec 2011 - 22:12

Ik kan het verhaal van Marja over vrouwelijke vriendschappen ook volgen, maar ik ken ook het verschijnsel dat een groep van alleen maar vrouwen bij elkaar vreselijk gemeen kan zijn. Verschrikkelijk haat en nijd.
De ruinen hier zijn ook vaak zomaar lekker bij elkaar. Maar bij mannen zie je ook kameraadschap, het zijn echte makkers. Soms is er heel even iets, dat vechten ze uit, en dan is het weer klaar.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

Merriegedrag? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Merriegedrag?   Merriegedrag? Emptyzo 4 dec 2011 - 0:43

Marja schreef:
Joyce, ook bij jou ben ik dan benieuwd of jouw merries vaak in elkaars gezelschap zijn, en de ruin en hengst wat minder?

kom eens kijken zou ik zeggen knipoog.


de ruin is hier de baas, wel jammer, want hij heeft het minste voer nodig en tja, hij krijgt hierdoor het meeste.
merries zijn echte vrienden van elkaar, die zoeken mekaar veel op, verder wisselt het nogal, de jongste merrie zoekt geregeld de ruin op, de hengst staat niet continue in de groep omdat we geen uitbreiding willen, daardoor is de groep geregeld gesplitst, hengst met zijn moeder (die dragend is) of hengst met onze ruin. Als we thuis zijn en er is niemand hengstig, is de groep bij elkaar.
De hengst zoekt wel de ruin op om mee te spelen.
Alle paarden verzorgen mekaar, daarmee bedoel ik, mekaar groomen, of hoe noemen jullie dat? behalve mijn ruin en de oudste merrie, die zie ik dat zelden doen samen. verder worden alle combi's gemaakt.

het is hier niet verschrikkelijk groot, het voer word wel verdeeld gegeven, tijdens het eten zie je vaak wel dezelfde combi's, de 2 jongste merries eten vaak bij de ruin en de oudste 2 merries eten ook vaak bij elkaar, is geen regel hoor, wisselt ook wel eens, de hengst staat nog zo'n beetje overal te scharrelen.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
Berith

Berith


Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 13-03-10

Merriegedrag? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Merriegedrag?   Merriegedrag? Emptyzo 4 dec 2011 - 6:04

Ik heb hier thuis alleen twee merries en dat zijn echt vriendinnen van elkaar. Wel is Sietske heel duidelijk de baas en zij bepaald ook waar ze naar toe gaan. Grappige vind ik aan het hebben van alleen merries is dat ik hier thuis nooit merk dat ze hengstig zijn. Ze zijn altijd gewoon zichzelf. Pas als ik met ze op pad ga en ze komen ergens waar ook ruinen zijn, blijkt één van de twee soms hengstig te zijn.
Ik heb af en toe wel een ruintje van een vriendin te logeren en dat gaat heel goed samen. Ze kunnen het met z'n drieen prima vinden en wisselen elkaar af met elkaars schoft krabbelen.
Maar mijn dames zijn ook best op zichzelf als het ruintje er is en laten hem rustig links liggen als ze een andere kant op willen dan hij. Ook als hij dan als een gek gaat lopen hinikken, negeren ze hem compleet en gaan niet zijn kant op.
Ben benieuwd hoe het gaat als Ella erbij komt.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://sietrix.blogspot.com/
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

Merriegedrag? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Merriegedrag?   Merriegedrag? Emptyzo 4 dec 2011 - 19:43

grappig, bij mijn buren, staan 3 merries, geen ruin, zij zijn wel gewoon duidelijk hengstig, laten ze heel goed zien. zomer en winter.

hier kan er ook een merrie in ons stukje bos staan, terwijl de rest op de paddock staat, ze staan dan zeker 200 meter uit elkaar, zonder problemen.
andersom komt ook voor, iedereen in het bos, en 1tje in de loopstal of paddock, de ruin staat bijna nooit alleen, het hengstje, wanneer hij in de groep staat, staat ook wel eens apart. Denk dat gedrag wel geregeld met geslacht te maken kan hebben, maar ook met het type dier.
overdag met mooi weer, is het vaak tussen de middag, siësta in de paddock glimlach, dan hangt er een bepaalde rust en vrede, weet niet helemaal hoe dat te omschrijven, ik geniet er in ieder geval enorm van op zo'n momenten.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
Cat

Cat


Aantal berichten : 69
Registratiedatum : 16-10-11
Leeftijd : 60
Woonplaats : België

Merriegedrag? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Merriegedrag?   Merriegedrag? Emptyma 5 dec 2011 - 10:51

MoniqueBuu schreef:
Nu is er sinds vorige maand een 2e merrie bijgekomen. De mens van de 1e merrie maakte daarbij de opmerking dat dan de vrouwelijke hormonen beter verdeeld gingen worden in de groep. Wat ik me daarbij voor moest stellen wist ik ook niet helemaal goed. Maar nu, na een maand, merk ik wel dat de 1e merrie heel duidelijk rustiger geworden is. Ze heeft veel minder dat pesterige merriegedrag. En ondanks dat de mens van de 1e merrie verwacht dat ze geen vriendinnen zullen worden, stonden ze toch afgelopen week samen te neuzen, en dat ging er behoorlijk vriendelijk aan toe.

Wij hebben bij ons altijd de merries en de ruinen gescheiden gehouden, omdat we in de merriekudde regelmatig met veulen(s) zitten (gaat niet altijd met ruinen!) en naast de ruinenkudde met hengsten zitten (grijns) Eén ruin in de merriekudde (zonder veulens) gaat meestal goed maar één merrie in een ruinenkudde... kritisch
Een ruin blijft nog altijd een hengst zonder drift en met merries erbij wordt dat alleen maar duidelijker. Ze zullen zich tov elkaar laten gelden en zullen de merrie(s) voor zich willen winnen en beschermen. Dat is heel normaal gedrag. Een hengst doet juist hetzelfde maar dan veel veel gevaarlijker! shock

De merrie die alleen in de ruinengroep staat heeft het echt niet gemakkelijk met al dat mannelijk geweld rondom haar. De meeste ruinen willen bij haar in de gratie vallen en de anderen willen haar verjagen. Hierop zal de merrie reageren met enerzijds van zich af te bijten en anderzijds ruinen aan te lokken. Zet er een 2de of meerdere merries bij en de aandacht wordt verdeeld en de stress verminderd of valt weg.

Sinds kort hebben we ook een gemengde kudde van 4 merries en 5 ruinen (gepensioneerde paarden buiten 2 of 3). De ruinengroep bestond al van in het voorjaar. De merries stonden eerst een korte tijd met 2, dan met 4 in de kleine weide ernaast. Zo konden de merries even aan elkaar wennen en konden ze aan de draad al contact maken met de ruinen.
Eens ze bij elkaar stonden waren er ruinen die direct 1 of 2 merries voor zich namen en ze tegen de andere ruinen verdedigden. blauw oog

Heel boeiend om kuddes te observeren hoor!! camera

Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.degroenenhoek.be
Dyonne




Aantal berichten : 100
Registratiedatum : 16-08-11
Leeftijd : 37
Woonplaats : Boskoop (ZH)

Merriegedrag? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Merriegedrag?   Merriegedrag? Emptydi 6 dec 2011 - 7:15

Hier idd de merrie ook nooit zichtbaar hengstig ondanks dat ze met twee ruinen staat.
Ik moet haar echt bij de hengst schouwen als ik de hengstigheid wil opmerken.
Terug naar boven Ga naar beneden
betty

betty


Aantal berichten : 21
Registratiedatum : 12-11-09

Merriegedrag? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Merriegedrag?   Merriegedrag? Emptydi 6 dec 2011 - 8:03

Ik heb hier ook een gemengde kudde lopen. 1 KWPN-ruin die de leider is, verder zijn het alleen minipaardjes. Hij kan na lange tijd ook van favoriet veranderen, alleen zijn hartsvriendinnetje (Spooky) duurt al drie jaar, vanaf haar geboorte. Die twee doen alles samen, alleen als ze hengstig is vindt hij haar niet leuk. Alle merrietjes zijn altijd gezamenlijk hengstig hier, ook bejaarde shetlander Saartje, de leidende merrie. 's Winters laten ze het niet zo zien, ondanks de ruin erbij. Nu heb ik vorige week een paard hier te logeren gekregen. Hij blijft 3 maanden. Even zijn hoofd leegmaken en alleen maar paard zijn. Een prachtige Criollo-ruin. Hij was nog geen 5 minuten in beeld of het feest begon. Allemaal hengstig, en meteen ruzie in de tent. De normaal in alle harmonie samenlevende dames werden bekvechtende slettenbakjes. Hij wist echt niet wat hij ermee aanmoest. Allemaal konten onder zijn neus geduwd, en hoge gilletjes van die opdringerige dwergen om hem heen.
Tsja, we zijn nu ruim een week verder en de uitkomst is: Geen merries meer hengstig, alleen de alpha-merrie (ouwe Saar van 30 dus) staat zwaar hengstig de hele dag met een innige blik en staart omhoog voor zijn neus. En zo leer ik elke keer weer bij over gedrag en rangorde!
Oh, oh, wat heb ik veel geleerd in die 4 jaar dat ik hier woon met paarden achter het huis. Ik heb hier meer geleerd van paardentaal en kuddegedrag dan in die 30 jaar daarvoor.
Ik kan er werkelijk een boek over schrijven.
Jouw merrie zal inderdaad meer rust hebben met nog een merrie erbij. Eigenlijk zie je bij de paarden in het wild nooit een merrie alleen met allemaal mannen. Ook al hebben ze geen innige vriendschap, toch zullen ze elkaar kunnen steunen in bepaalde situaties.
Ook ruin/merrie vriendschap kan heel hecht zijn, dus niet alleen tussen hetzelfde geslacht.
Terug naar boven Ga naar beneden
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

Merriegedrag? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Merriegedrag?   Merriegedrag? Emptydi 6 dec 2011 - 8:27

word een beetje off topic, sorry monique.
Maar wat betreft ruinen en merries met veulens, mijn ruin staat al jaren tussen de merries met zo nu en dan een veulen, veulen word tot nu toe apart geboren, dit ivm toezicht dat we willen houden voor de bevalling, tot nu toe is het ons ook gelukt om bij alle 4 de veulens, bij de geboorte te zijn, en merrie met veulen gaan binnen een paar dagen, de groep in, dus ook bij de ruin, dit gaat geheel probleemloos.
Tot nu toe zijn er 3 hengsten en 1 merrie geboren, onze ruin, speelt zelfs, wanneer de merrie daar aan toe is, met de veulens.
Dus hier tot nu toe nog geen hinder gehad van de combinatie.
Toen ons jongste veulen geboren was, hadden we ook nog een andere ruin hier lopen, ook zonder problemen.
De ruin is van veulen af aan, in een groep gewent, weet niet of dat ook scheelt, hij is toen hij 2 was, geruint.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Merriegedrag? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Merriegedrag?   Merriegedrag? Emptydi 6 dec 2011 - 9:31

Ik heb een leuk filmpje van afgelopen weekend, dat ook wel past in dit topic over merriegedrag.
Afgelopen zaterdag kwam Saela, 4,5-jarige merrie die bij ons is geboren (dochter van Saegola), bij ons (voor een periode van 2 maanden). Wij hebben Saela als veulen cadeau gegeven aan de dochter van heel goede vrienden. Saela is dit voorjaar ingereden en krijgt nu een paar maanden vakantie in onze kudde om haar koppie weer even leeg te kunnen maken. Het is 3,5 jaar geleden dat onze paarden Saela voor het laatst gezien hadden (toen ging ze de begrazing in).

Ik vond het heel grappig om te zien dat eigenlijk alleen de merries voortdurend achter Saela aan liepen, steeds bij haar in de buurt bleven en van alles wilden 'regelen' (vooral Kría had het er erg druk mee knipoog). De drie ruinen hebben zich hier niet of nauwelijks mee bemoeid.

Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Berith

Berith


Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 13-03-10

Merriegedrag? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Merriegedrag?   Merriegedrag? Emptydi 6 dec 2011 - 10:01

Erg leuk filmpje en wat heb jij toch een heerlijke kudde en pracht PP. Gewoon genieten om het gedrag van de paarden te observeren.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://sietrix.blogspot.com/
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

Merriegedrag? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Merriegedrag?   Merriegedrag? Emptydi 6 dec 2011 - 19:23

gaaf marja, ook die familiebanden, wat heb jij een zalige kudde, geweldig, dat gedrag van die paarden.
paar weken terug, had ik wortelen gestrooid in de paddock, mijn ruin, jaagde de 4 jarige merrie weg, die op haar beurt de 2 jarige merrie wegjaagde en die 2 jarige wilde toen de jaarling wegsturen, maar moest hem eerst nog gaan zoeken, hoezo pikorde?? lol
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

Merriegedrag? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Merriegedrag?   Merriegedrag? Emptydi 6 dec 2011 - 22:30

Wat een geweldig filmpje, Marja! En het is maar wat je 'vakantie' noemt... Ik vond het er aardig vermoeiend uitzien voor die pony' grijns

Ze ziet er nog wel echt als een jonkie uit he, met 4,5? Mijn Thyler is nu 3,5 (hij is van juli), maar als ik zou zeggen dat hij 2 was, zou iedereen het ook geloven. Was altijd van plan om met zijn 4e rustig te beginnen met op zijn rug hangen enzo, maar dat zie ik echt nog niet gebeuren volgend jaar.

Die beelden aan het begin waren echt heel mooi, toen al die pony's helemaal tegen elkaar aan gedrukt stonden om de 'verloren dochter' eens goed in zich op te nemen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Merriegedrag? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Merriegedrag?   Merriegedrag? Emptywo 7 dec 2011 - 0:25

Ik geniet inderdaad dagelijks van mijn 'paardenfamiliekudde' hyper!

Wieteke schreef:
het is maar wat je 'vakantie' noemt... Ik vond het er aardig vermoeiend uitzien voor die pony' grijns
Ja, die gedachte had ik ook Wieteke grijns. Maar de rust is weergekeerd hoor en Saela handhaaft zich prima in de kudde. Ze is zelfs al een stapje gestegen op de ladder, ik zag haar vanochtend Frosti door de paddock jagen :<. Frosti is de eeuwige 'selfmade underdog', hij laat zich gewoon door iedereen ringeloren, zelfs door veulens. Hij lijkt er heel bewust voor te kiezen om nooit op een confrontatie in te gaan. Maar hij is wel het meest stabiele en zelfstandige paard uit de kudde en eigenlijk nooit uit zijn evenwicht te brengen. Ik noem hem wel eens de 'Gandhi' onder de paarden knipoog.

Citaat :
Ze ziet er nog wel echt als een jonkie uit he, met 4,5? Mijn Thyler is nu 3,5 (hij is van juli), maar als ik zou zeggen dat hij 2 was, zou iedereen het ook geloven. Was altijd van plan om met zijn 4e rustig te beginnen met op zijn rug hangen enzo, maar dat zie ik echt nog niet gebeuren volgend jaar.
Ja, Saela is nog erg baby-achtig inderdaad. Ze is ook vrij klein, maar dat is vaak zo (hoewel niet altijd) met het allereerste veulen van een merrie. Ze is op haar 4e ingereden (afgelopen voorjaar). Ik zou nog een jaartje gewacht hebben, maar ja, het is niet meer mijn paard dus daar heb ik niets over te zeggen. Ze is wel erg 'cool', zelfstandig en slim en weet precies tot waar ze kan gaan. Ze blijft in de kudde grenzen opzoeken om te zien of ze er misschien overheen kan gaan, maar als dat niet kan accepteert ze het ook meteen. Heel gemakkelijk paardje dus.

Citaat :
Die beelden aan het begin waren echt heel mooi, toen al die pony's helemaal tegen elkaar aan gedrukt stonden om de 'verloren dochter' eens goed in zich op te nemen.
Ja prachtig hè! De foto daarvan staat nu op het bureaublad van mijn computer grijns!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Merriegedrag? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Merriegedrag?   Merriegedrag? Emptywo 7 dec 2011 - 2:26

mooi filmpje!
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Merriegedrag? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Merriegedrag?   Merriegedrag? Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Merriegedrag?
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over de paarden :: Gedrag-
Ga naar: