Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Hooibakken

Ga naar beneden 
+5
yvonnedejong
Wieteke
inge
Mai
Zin-inn
9 plaatsers
Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3
AuteurBericht
franslj

franslj


Aantal berichten : 398
Registratiedatum : 22-12-11
Woonplaats : Koningsbosch

Hooibakken - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hooibakken   Hooibakken - Pagina 3 Emptydo 12 apr 2012 - 9:00

Zo heb je toch maar mooi een mogelijkheid ontdekt, Marjolein, om met de beperking te leren omgaan... compliment

Groet.. frans.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.benbkoningsbosch.nl
MarjoSophie




Aantal berichten : 377
Registratiedatum : 05-04-12

Hooibakken - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hooibakken   Hooibakken - Pagina 3 Emptydo 12 apr 2012 - 20:21

franslj schreef:
Zo heb je toch maar mooi een mogelijkheid ontdekt, Marjolein, om met de beperking te leren omgaan... compliment

Groet.. frans.

Klopt, ik gebruik de kruiwagen elke dag. Helemaal nu het wat slechter gaat.
Van de week teveel gedaan buiten dan wat ik eigenlijk kon
Terug naar boven Ga naar beneden
franslj

franslj


Aantal berichten : 398
Registratiedatum : 22-12-11
Woonplaats : Koningsbosch

Hooibakken - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hooibakken   Hooibakken - Pagina 3 Emptydo 12 apr 2012 - 22:09

Citaat :
Van de week teveel gedaan buiten dan wat ik eigenlijk kon

Ja en dan moet je het even bezuren, Marjolein en na een poos de draad weer oppakken. Lijkt me erg lastig, als je er alleen voor staat en continu standby probeert te zijn voor de paardjes.

Groet en snel herstel.. frans.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.benbkoningsbosch.nl
MarjoSophie




Aantal berichten : 377
Registratiedatum : 05-04-12

Hooibakken - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hooibakken   Hooibakken - Pagina 3 Emptydo 12 apr 2012 - 22:48

franslj schreef:
Citaat :
Van de week teveel gedaan buiten dan wat ik eigenlijk kon

Ja en dan moet je het even bezuren, Marjolein en na een poos de draad weer oppakken. Lijkt me erg lastig, als je er alleen voor staat en continu standby probeert te zijn voor de paardjes.

Groet en snel herstel.. frans.

Ben nu nog niet alleen, als goed is binnenkort wel.
Maar ik doe wel veel, probeer het altijd zo goed mogelijk te doen voor ze.
Ik heb 3 weken gips gehad ton en wel 3 maanden niks fatsoenlijks kunnen doen, de 3 zwaarste maanden van mijn leven.
Mijn moeder ging elke dag mee naar de paarden enz, deken van mijn eczemer op en af doen ging niet eens, echt rampzalig
Terug naar boven Ga naar beneden
franslj

franslj


Aantal berichten : 398
Registratiedatum : 22-12-11
Woonplaats : Koningsbosch

Hooibakken - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hooibakken   Hooibakken - Pagina 3 Emptydo 12 apr 2012 - 22:56

Dan is het toch maar handig als je iemand in de directe omgeving hebt, Marjolein, waar je de taken mee kunt delen, mocht zich een ongeluk voordoen.

Misschien een nieuw onderwerp binnen dit forum; Er alleen voor staan ?

Groet.. frans.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.benbkoningsbosch.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Hooibakken - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hooibakken   Hooibakken - Pagina 3 Emptywo 18 apr 2012 - 10:10

franslj schreef:
Ik heb begrepen van jou, Marja, dat je de hooinetten hebt opgehangen en bij Marjolein liggen deze op het pad, nietwaar? Gaat er wel eens een net kapot en vinden jullie de losse draadjes dan nog terug?
Ik heb de netten zelf gemaakt van heel stevig netmateriaal van Huck en tot nu toe is er nog nooit een net kapot gegaan, dus ik ben heel blij met deze kwaliteit. Nu de netten los hangen te bungelen zal er nog minder slijtage zijn omdat ze niet over de grond heen en weer geschoven worden.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
MarjoSophie




Aantal berichten : 377
Registratiedatum : 05-04-12

Hooibakken - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hooibakken   Hooibakken - Pagina 3 Emptywo 18 apr 2012 - 17:32

Marja schreef:
franslj schreef:
Ik heb begrepen van jou, Marja, dat je de hooinetten hebt opgehangen en bij Marjolein liggen deze op het pad, nietwaar? Gaat er wel eens een net kapot en vinden jullie de losse draadjes dan nog terug?
Ik heb de netten zelf gemaakt van heel stevig netmateriaal van Huck en tot nu toe is er nog nooit een net kapot gegaan, dus ik ben heel blij met deze kwaliteit. Nu de netten los hangen te bungelen zal er nog minder slijtage zijn omdat ze niet over de grond heen en weer geschoven worden.

Wat ik me vannacht af vroeg als ze tegen de draad aan komen hoe lossen ze dit op ?
Die vna mij zijn als de schijt voor stroom, logisch ook.
Vind wel dat hij kort bij het paaltjes licht.

ik ga er binnenkort ook een aantal maken vind zo geniaal idee
Terug naar boven Ga naar beneden
franslj

franslj


Aantal berichten : 398
Registratiedatum : 22-12-11
Woonplaats : Koningsbosch

Hooibakken - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hooibakken   Hooibakken - Pagina 3 Emptywo 18 apr 2012 - 21:28

Citaat :
Ik heb de netten zelf gemaakt van heel stevig netmateriaal van Huck en tot nu toe is er nog nooit een net kapot gegaan, dus ik ben heel blij met deze kwaliteit.

Bedoel je te zeggen, Marja, dat je het materiaal helemaal zelf in elkaar geknoopt hebt? Ik vraag me af of er standaardmaten zijn, die over de voorzijde van een kruiwagen worden geschoven, zodat het hooi er makkelijk in gepropt kan worden. De draadmatten, zoals wij deze nu gebruiken, voldoen niet voor de 100 %, vind ik. Ik geef de voorkeur aan buigzaam/flexibel materiaal, zoals netten, die aan twee zijden met een musketonhaak aan de hooibak worden bevestigd. Lijkt me ook goedkoper.

Groet.. frans.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.benbkoningsbosch.nl
MarjoSophie




Aantal berichten : 377
Registratiedatum : 05-04-12

Hooibakken - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hooibakken   Hooibakken - Pagina 3 Emptydo 19 apr 2012 - 8:24

franslj schreef:
Citaat :
Ik heb de netten zelf gemaakt van heel stevig netmateriaal van Huck en tot nu toe is er nog nooit een net kapot gegaan, dus ik ben heel blij met deze kwaliteit.

Bedoel je te zeggen, Marja, dat je het materiaal helemaal zelf in elkaar geknoopt hebt? Ik vraag me af of er standaardmaten zijn, die over de voorzijde van een kruiwagen worden geschoven, zodat het hooi er makkelijk in gepropt kan worden. De draadmatten, zoals wij deze nu gebruiken, voldoen niet voor de 100 %, vind ik. Ik geef de voorkeur aan buigzaam/flexibel materiaal, zoals netten, die aan twee zijden met een musketonhaak aan de hooibak worden bevestigd. Lijkt me ook goedkoper.

Groet.. frans.

de netten kun je bestellen bij huck.nl dat is echt sterk spul, helaas voor mij nog wat boven mijn budget.
En de kussens heeft ze zelf in elkaar geknoopt. doormiddel van een vaste haak als goed is.

Ik ben zelf ook fan van flexi materiaal. nog 1,5 week en dan ben ik alleen. dus moet hoog nodig opzoek naar andere netten.
zodat ik kussens kan maken en dan is kwestie maken van nieuw PP hoera
Terug naar boven Ga naar beneden
franslj

franslj


Aantal berichten : 398
Registratiedatum : 22-12-11
Woonplaats : Koningsbosch

Hooibakken - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hooibakken   Hooibakken - Pagina 3 Emptydo 19 apr 2012 - 9:05

Dank voor je tip van huck.nl , Marjolein.. Ik ga zo eens even snuffelen.

Groet..en vooral succes met jouw PP... frans.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.benbkoningsbosch.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Hooibakken - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hooibakken   Hooibakken - Pagina 3 Emptyvr 20 apr 2012 - 3:25

is vrij simpel te knopen frans. er is ergens nog wel een topicje te vinden over hoe te knopen.
ik heb ook diverse zelf gemaakte in de wei, in allerlei formaten.
avondje werken voor de tv en klaar knipoog
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Hooibakken - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hooibakken   Hooibakken - Pagina 3 Emptyvr 20 apr 2012 - 9:51

franslj schreef:
Bedoel je te zeggen, Marja, dat je het materiaal helemaal zelf in elkaar geknoopt hebt? Ik vraag me af of er standaardmaten zijn, die over de voorzijde van een kruiwagen worden geschoven, zodat het hooi er makkelijk in gepropt kan worden.
Nee hoor Frans, ik heb het niet helemaal zelf geknoopt (lekker monnikenwerkje knipoog). Om precies te zijn heb ik een héél groot stuk van dit net van Huck besteld, ik geloof dat ik 15 x 2 m had, zoiets, want dan werden de bezorgkosten relatief een stuk lager. Voor mezelf heb ik daar tot nu toe 13 netjes uit gemaakt, en nog wat meer om aan vriendinnen kado te geven knipoog. Ik heb nog steeds een stuk liggen, waar ik nog meer netten van ga maken.

Mijn man heeft ooit een hooikar gemaakt, die we altijd vullen met hooi uit de grote hooipakken (die bij ons voor aan de straat liggen) en daarna in de schuur zetten. Als ik dan daarna de hooinetjes ga vullen vanuit die hooikar, dan klik ik het netje aan de zijkant aan de draadmat vast en kan het zo heel gemakkelijk vullen. Dit is de hooikar:

Hooibakken - Pagina 3 Foto-JPYXHLKT

Toen we de hooikar nog niet hadden, hing ik het hooinetje (van ca. 65 x 65 cm) altijd aan de twee handvatten van de kruiwagen (met de handvatten door de mazen van het net). Dat ging ook prima, was alleen iets minder voor mijn rug omdat ik dan voorovergebukt het net moest vullen omdat het zo laag was. Er past trouwens precies een plak uit een klein pak hooi in mijn netjes.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
franslj

franslj


Aantal berichten : 398
Registratiedatum : 22-12-11
Woonplaats : Koningsbosch

Hooibakken - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hooibakken   Hooibakken - Pagina 3 Emptyvr 20 apr 2012 - 10:03

Dit ziet er handig en professioneel in elkaar gezet uit, Marja.. Goed, om te weten dat er naast de hooibakken met draadmatten, nog andere opties mogelijk zijn.

Voorlopig doen we het met de bakken en draadmatten en in principe gaat het wel, maar persoonlijk vind ik het nogal arbeidsintensief, om steeds de rekken los te haken, recht op te zetten, hooi in de bakken losmaken en daarna de rekken weer vast te haken.

Gelukkig gaan de paardjes van de winterweide naar de zomerweide en kunnen dan een klein rondje lopen, terwijl wij verder kunnen werken aan de watervoorziening en het pad met schrikdraad afzetten.

Dank.. groet.. frans.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.benbkoningsbosch.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Hooibakken - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hooibakken   Hooibakken - Pagina 3 Emptyma 23 apr 2012 - 3:15

franslj schreef:
Dit ziet er handig en professioneel in elkaar gezet uit, Marja.. Goed, om te weten dat er naast de hooibakken met draadmatten, nog andere opties mogelijk zijn.
Wij gebruiken deze kar niet als hooivoerbak voor de paarden Frans (maar dat zou natuurlijk wel een mogelijkheid zijn). Het is bij ons puur een transportkar om het hooi uit de grote pakken te vervoeren.
Het is trouwens heel praktisch om een man te hebben die kan lassen compliment!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
franslj

franslj


Aantal berichten : 398
Registratiedatum : 22-12-11
Woonplaats : Koningsbosch

Hooibakken - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hooibakken   Hooibakken - Pagina 3 Emptyma 23 apr 2012 - 8:19

Haha, Marja...handig ja, als je iemand in de directe omgeving hebt die een lasapparaat kan bedienen en nóg handiger als er 220 volt in de nabijheid is. Helaas, het pand waar wij de weilanden huren, staat te koop en we weten nog niet, hoe eea afloopt, maar mocht de optie 'zelf kopen' doorgang vinden, weten wij wel raad.

Groet.. frans.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.benbkoningsbosch.nl
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 54
Woonplaats : Dwingeloo

Hooibakken - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hooibakken   Hooibakken - Pagina 3 Emptydi 24 apr 2012 - 2:33

Ik duim heel hard voor jullie dat dat gaat lukken, want het is werkelijk een schitterend perceel.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
franslj

franslj


Aantal berichten : 398
Registratiedatum : 22-12-11
Woonplaats : Koningsbosch

Hooibakken - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hooibakken   Hooibakken - Pagina 3 Emptydi 24 apr 2012 - 3:55

Niets liever dan dat, Monique.. Alvast bedankt voor het duimen.. compliment

Groet.. frans.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.benbkoningsbosch.nl
BVCM




Aantal berichten : 7
Registratiedatum : 01-11-12

Hooibakken - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hooibakken   Hooibakken - Pagina 3 Emptyzo 4 nov 2012 - 22:01

Even een vraagje voor degene die dus een draadmat (ijzer??) gebruiken voor hun slowsysteem. Zijn jullie hierbij niet bang voor schade aan lippen en tanden?
Ik gebruik aanhang wagen netten, en dat werkt voor mijn oudje en mijn kleintje prima. Mijn jonge paard is nog in de leer, en die gaat er nog iets te ruw mee om.

Terug naar boven Ga naar beneden
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Hooibakken - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hooibakken   Hooibakken - Pagina 3 Emptyma 5 nov 2012 - 3:15

Daar zijn de meningen over verdeeld.
Denk ook dat dit afhankelijk is van hoe paarden/pony's eten.
Er zijn vele zeer tevreden en die hebben ook geen "schade" effecten
maar er zijn ook mensen die het niks vinden.
Ook hier geen ijzer maar netten, maar niet vanuit de bovenstaande gedachte knipoog meer practische redenen
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Hooibakken - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hooibakken   Hooibakken - Pagina 3 Emptydi 6 nov 2012 - 0:11

BVCM schreef:
Even een vraagje voor degene die dus een draadmat (ijzer??) gebruiken voor hun slowsysteem. Zijn jullie hierbij niet bang voor schade aan lippen en tanden?
Ik gebruik aanhang wagen netten, en dat werkt voor mijn oudje en mijn kleintje prima. Mijn jonge paard is nog in de leer, en die gaat er nog iets te ruw mee om.
Ik kan alleen maar mijn eigen ervaringen delen en die zijn uitstekend. Mijn ijslanders eten al jaren uit bakken met draadmatten; ik hoor nooit tanden tegen de matten aan komen en na jaren zien hun gebitten er zo uit: http://www.mijnalbum.nl/Album=S68ONM4G . De kleine plekjes die je evt. als slijtplekken zou kunnen vermoeden, zijn dat niet, want je vindt ze bij heel veel paarden (die niet vanonder draadmatten eten).
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
MarjoSophie




Aantal berichten : 377
Registratiedatum : 05-04-12

Hooibakken - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hooibakken   Hooibakken - Pagina 3 Emptyma 12 nov 2012 - 21:41

mijn beide pony's hebben helemaal niet van dat soort plekken op de tanden.

ze eten hier nu al tijden uit de grote hooitas, hier doet ze de hele nacht mee.
Op moment staan ze 24/7 nog op gras en er ligt hooi in het huisje, maar dat moeten ze niet.

ik zou ooit wel iets van een langwerpige bak willen met daarin iets van een hooinet.
maar voorlopig ga ik neit knutselen, aangezien er in de toekomst bestaat dat ik ga verhuizen. (niet omdat ik weg wil)
Maar ik heb sinds kort een lieve vriend die op boer woont, en 3 kwartier bij me vandaan.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Hooibakken - Pagina 3 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Hooibakken   Hooibakken - Pagina 3 Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Hooibakken
Terug naar boven 
Pagina 3 van 3Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Onze hooibakken
» Hooibakken van Bedaf
» Wat met hooibakken en regen?
» Filmpje van mijn hooibakken

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: 'Langzame' voersystemen-
Ga naar: