IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

Deel | 

ideeén pp voor Annelies en Flymo

Ga naar beneden 
Ga naar pagina : 1, 2  Volgende
AuteurBericht
xanneliesenflymo

Aantal berichten : 23
Registratiedatum : 05-12-10
Leeftijd : 19

BerichtOnderwerp: ideeén pp voor Annelies en Flymo   vr 4 nov 2011 - 7:51

Hoi iedereen,

Ik heb een hele tijd geleden een topic gemaakt voor een pp maar daar is daarna niet meer op gereageerd (ik zelf ook niet).
Daarom hier een nieuwe poging. Annelies en Flymo zijn 2 shetjes die alleen maar eten en dikker en dikker worden.
Daarom lijkt mij een pp de ideale oplossing helaas zijn het mijn verzorgpony's maar als het plan uitgewerkt is hoop ik dat de baas acoord gaat!

Dit zijn de aparte paint ontwerpen van de paddock, wei 1 en wei 2:

paddock:

wei 1:

wei 2:

nog eentje van alles bij elkaar, verhoudingen slaan nergens op wei 2 is veel breder:

Ik heb ook nog een plaatje van google earth afgehaald die eigenlijk wel heel onduidelijk is:

En nog een snel ontwerp van vandaag de lijnen kloppen niet helemaal het derde ontwerp is beter, hier heb ik de eerste ideeén even ingezet. Maar het slaat eigenlijk nog helemaal nergens op.

Ik hoop dat jullie mij willen helpen.

hier nog het album met de foto's van de wei:

http://www.mijnalbum.nl/Album=WJ7O4IUL

xx Mirte en A en F
Terug naar boven Ga naar beneden
http://annelies-flymo.jimdo.com
Mai
Admin

Aantal berichten : 3214
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 57

BerichtOnderwerp: Re: ideeén pp voor Annelies en Flymo   vr 4 nov 2011 - 11:03

Hoi Mirte, ik denk dat je al best een leuk plan hebt getekend glimlach.

Kunnen de pony's ook in het stukje bos komen dat bij de grootste wei zit? Op het Google plaatje lijkt het alsof er tussen wei en bos nog een watertje loopt (de donkere lijn), is dat zo? Als ze er wel kunnen komen zou je misschien ook een slingerpad tussen de bomen kunnen afzetten met draad.

Heb je ook al nagedacht waar je in je PP plaatsen maakt waar de pony's hooi kunnen eten uit bakken of hooinetten? Als je dat verspreid doet in het pad, bv. op alle hoeken, gaan ze meer lopen.

Ik zou in eerste instantie denk ik niet een dwarspad maken in de grootste wei, zoals je het nu getekend hebt, maar eenvoudig beginnen door met prikpalen en draad een pad af te zetten rondom de wei. Dan kun je later altijd nog bedenken wat voor paden je eventueel nog toe wilt voegen.

Ik zie op de foto's in het album dat het water behoorlijk hoog staat. Hoe is het in najaar en winter, is er dan snel modder in de wei? Als dat zo is, kun je snel problemen krijgen als je een pad om de wei heen gaat leggen. Dat zal dan bijna zeker snel modderig worden. Heb je daarover nagedacht?

Misschien is het handig als je zelf wat vragen stelt over wat je precies wilt weten, zodat de forumleden wat gerichter met je mee kunnen denken?

http://www.paddockparadijs.nl
xanneliesenflymo

BerichtOnderwerp: Re: ideeén pp voor Annelies en Flymo   vr 4 nov 2011 - 19:27

Marja schreef:
Hoi Mirte, ik denk dat je al best een leuk plan hebt getekend glimlach.

Kunnen de pony's ook in het stukje bos komen dat bij de grootste wei zit? Op het Google plaatje lijkt het alsof er tussen wei en bos nog een watertje loopt (de donkere lijn), is dat zo? Als ze er wel kunnen komen zou je misschien ook een slingerpad tussen de bomen kunnen afzetten met draad.

Heb je ook al nagedacht waar je in je PP plaatsen maakt waar de pony's hooi kunnen eten uit bakken of hooinetten? Als je dat verspreid doet in het pad, bv. op alle hoeken, gaan ze meer lopen.

Ik zou in eerste instantie denk ik niet een dwarspad maken in de grootste wei, zoals je het nu getekend hebt, maar eenvoudig beginnen door met prikpalen en draad een pad af te zetten rondom de wei. Dan kun je later altijd nog bedenken wat voor paden je eventueel nog toe wilt voegen.

Ik zie op de foto's in het album dat het water behoorlijk hoog staat. Hoe is het in najaar en winter, is er dan snel modder in de wei? Als dat zo is, kun je snel problemen krijgen als je een pad om de wei heen gaat leggen. Dat zal dan bijna zeker snel modderig worden. Heb je daarover nagedacht?

Misschien is het handig als je zelf wat vragen stelt over wat je precies wilt weten, zodat de forumleden wat gerichter met je mee kunnen denken?

Ja, ze kunnen in het bosje (vind het google earth plaatje zelf ook een beetje vaag)Ik weet niet of een paadje ertussen door handig is, de bomen staan namelijk best wel dicht op elkaar.

De hooibakken of netten komen denk ik in een paar hoeken aan palen of bomen en mischien ook eentje in de paddock.

Ja mischien is het idd beter om eerst 1 groot stuk af te zetten.

Wij hebben hier natuurlijk weer het bekende probleem (kleigrond) Daarom kan het nog wel is modderig worden aan de ingang van de brug naar het kleine weitje maar ik weet natuurlijk niet of het dan ook op de track modderig zou worden. Wel weet ik dat de eigenaar deze zomer een soort nieuwe schoeing (geen idee of je het zo schrijft) heeft gemaakt. Mischien dat er dan een stukje verharding kan komen door middel van tegels ofzo (iemand hier een idee voor?)

Ik vind het voornamelijk gewoon belangrijk dat ze wat doen, niet dat ze overal waar ze lopen kunnen eten en eten. Daarom dacht ik mischien ook aan een paar takken neerleggen zodat ze daar overheen moeten stappen, doorheen slingeren. Een heuveltje zou ik ook heel graag willen, maar weet niet of dat haalbaar is?
Iris

Aantal berichten : 143
Registratiedatum : 28-08-11

BerichtOnderwerp: Re: ideeén pp voor Annelies en Flymo   za 5 nov 2011 - 10:36

Ook ik heb een PP op klei. Ik laat mijn Shet (en KWPNer) alleen op de track als de grond droog genoeg is om vertrapping te voorkomen. Deze vorm van weidegang zorgt voor veel meer beweging. Bij het uit de wei/track halen trekt de Shet bijna altijd een sprint, inclusief de twee sprongetjes. Mijn advies is ook een track rondom aanleggen en daarna kijken hoe je voor verrijking kan zorgen. In de praktijk blijkt het simpeler dan ik vooraf dacht. Kan je een evt. een aparte track maken in je paddock en met het betonpad, zodat je ook track hebt tijdens natte periode? Of het hooi zover mogelijk uit elkaar leggen in netten, bijvoorbeeld op de brug en bij de stal?
Mijn paarden krijgen af en toe wilgentakken, hier zijn ze na een dag klaar mee. Ze vinden het een traktatie, maar de bezigheidstherapie is van korte duur.

Succes!
http://www.akili.nl
xanneliesenflymo

BerichtOnderwerp: Re: ideeén pp voor Annelies en Flymo   za 5 nov 2011 - 21:02

Iris schreef:
Ook ik heb een PP op klei. Ik laat mijn Shet (en KWPNer) alleen op de track als de grond droog genoeg is om vertrapping te voorkomen. Deze vorm van weidegang zorgt voor veel meer beweging. Bij het uit de wei/track halen trekt de Shet bijna altijd een sprint, inclusief de twee sprongetjes. Mijn advies is ook een track rondom aanleggen en daarna kijken hoe je voor verrijking kan zorgen. In de praktijk blijkt het simpeler dan ik vooraf dacht. Kan je een evt. een aparte track maken in je paddock en met het betonpad, zodat je ook track hebt tijdens natte periode? Of het hooi zover mogelijk uit elkaar leggen in netten, bijvoorbeeld op de brug en bij de stal?
Mijn paarden krijgen af en toe wilgentakken, hier zijn ze na een dag klaar mee. Ze vinden het een traktatie, maar de bezigheidstherapie is van korte duur.

Succes!

In de paddock zelf kan geen track gemaakt worden maar ik zat wel te denken om in wei 1 een pad achter het huisje te maken dus zegmaar vanaf de paddock rechtdoor bochtje acher het huisje langs en dan weer rechtdoor naar het beton van de brug. En als ik dan bijvoorbeeld bij dat beton hooi ophang en in de paddock het water moeten ze lopen. Wel heb ik dan een probleem met de stal daar ligt stro en hooi in en daar blijven ze dan in staan, maar als ik de stal dicht doe en het begint te storten kunnen ze nergens schuilen. Wilgentakken is idd een leuk idee moet ik ze alleen ergens vandaan zien te halen.

En heeft er mischien iemand nog een idee om iets leuks te doen met het bosje. Ik zal straks even een paar foto's neer zetten maar het is echt een heel leuk stukje. Ik dacht mischien van die hooikussens, hooinetten tussen de bomen te hangen en dan niet op de grond zodat die heen en weer gaat?
veernr1

Aantal berichten : 179
Registratiedatum : 22-01-11

BerichtOnderwerp: Re: ideeén pp voor Annelies en Flymo   vr 11 nov 2011 - 7:42

Ik zou gewoon vast beginnen met je idee van een pad om wei 1 heen met prikpaaltjes, vanuit je paddock. Dan op verschillende punten hooinetten/kratten neerzetten en kijken hoe de grond zich in de winter houdt. Wei 2 is nogal wat groter, is die natter of droger dan wei 1? Dan zou je het daar nog van af kunnen laten hangen of je wei 2 er toch al bij betrekt, of desnoods alleen een pad rechtuit met aan het eind een breder stuk (paddockje), zodat ze makkelijk kunnen keren. Dan kun je het steeds verder uitbouwen/aanpassen aan nieuwe ideeën/wensen. Dat is het leuke van een pp, je kunt er altijd weer een variatie bij bedenken, hoeft niet in 1x helemaal klaar om toch al een heel bruikbaar deel te hebben. Succes en vooral veel plezier met bedenken en uitvoeren.
Iris

Aantal berichten : 143
Registratiedatum : 28-08-11

BerichtOnderwerp: Re: ideeén pp voor Annelies en Flymo   vr 11 nov 2011 - 9:46

Waarschijnlijk gaan ze toch op en neer lopen tussen de stal en de andere voerplekken. Bij mij staat de stal open en voer ik daar stro evt. gemengd met restjes hooi uit krat van KWPNer. Op een andere plek ligt een hooikussen en een hooitas. De keuze tussen de plekken, is een uitnodiging om daar tussen op en neer te lopen. Gewoon doen, je verbazen hoe en dat het werkt en daarvan genieten. Succes!
http://www.akili.nl
xanneliesenflymo

BerichtOnderwerp: Re: ideeén pp voor Annelies en Flymo   vr 11 nov 2011 - 20:07

veernr1 schreef:
Ik zou gewoon vast beginnen met je idee van een pad om wei 1 heen met prikpaaltjes, vanuit je paddock. Dan op verschillende punten hooinetten/kratten neerzetten en kijken hoe de grond zich in de winter houdt. Wei 2 is nogal wat groter, is die natter of droger dan wei 1? Dan zou je het daar nog van af kunnen laten hangen of je wei 2 er toch al bij betrekt, of desnoods alleen een pad rechtuit met aan het eind een breder stuk (paddockje), zodat ze makkelijk kunnen keren. Dan kun je het steeds verder uitbouwen/aanpassen aan nieuwe ideeën/wensen. Dat is het leuke van een pp, je kunt er altijd weer een variatie bij bedenken, hoeft niet in 1x helemaal klaar om toch al een heel bruikbaar deel te hebben. Succes en vooral veel plezier met bedenken en uitvoeren.

Volgens mij valt bij ons de natigheid enorm mee aangezien we op klei leven. Maar als ze rennen zie je toch de schuivers wel, maar als ze vanaf de brug het kleine weiland uitrennen komt daar toch wel een modderstukje, dat is dan ook waarschijnlijk het eerste stuk wat verhard gaat worden. Ik heb nog even nagdacht en een plattegrond gemaakt van het winterstuk en alleen wei 1 gebruikt.

We hebben de prikpaaltjes geteld en voor dit stukje hebben we er precies genoeg want in het huise zitten ook isolatoren dus daar kan het draad gewoon verder. Dan hebben we alleen nog de dingen voor het hooinet nodig ik wil waarschijnlijk deze gaan maken: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=13&t=1333956
Mai
Admin

BerichtOnderwerp: Re: ideeén pp voor Annelies en Flymo   za 12 nov 2011 - 0:27

xanneliesenflymo schreef:
Volgens mij valt bij ons de natigheid enorm mee aangezien we op klei leven.
Wat bedoel je daar precies mee, want kleigrond wordt juist veel natter en blubberiger dan zandgrond? Kleideeltjes zijn veel fijner dan zandkorrels en houden daardoor het water veel meer vast.

Citaat :
Ik heb nog even nagdacht en een plattegrond gemaakt van het winterstuk en alleen wei 1 gebruikt.
Dat ziet er al heel praktisch uit Mirte compliment!
Als je nou nog wat meer paaltjes zou kunnen aanschaffen zou je een volgend pad kunnen maken langs weiland 2, dus als je de brug over gaat en dan linksaf een pad naar het bosje toe. Is het bosje groot genoeg om als een soort paddock te dienen, zodat ze daar genoeg ruimte hebben om om te draaien en weer terug te gaan (dat het dus niet een soort doodlopende weg wordt knipoog)?
Dan zou je al een hele leuke route hebben, die je in de toekomst eventueel nog uit kunt breiden (als je weer wat geld over hebt :$).

xanneliesenflymo

BerichtOnderwerp: Re: ideeén pp voor Annelies en Flymo   za 12 nov 2011 - 1:28

Marja schreef:
Volgens mij valt bij ons de natigheid enorm mee aangezien we op klei leven.
Wat bedoel je daar precies mee, want kleigrond wordt juist veel natter en blubberiger dan zandgrond? Kleideeltjes zijn veel fijner dan zandkorrels en houden daardoor het water veel meer vast.

Citaat :
Ik heb nog even nagdacht en een plattegrond gemaakt van het winterstuk en alleen wei 1 gebruikt.
Dat ziet er al heel praktisch uit Mirte compliment!
Als je nou nog wat meer paaltjes zou kunnen aanschaffen zou je een volgend pad kunnen maken langs weiland 2, dus als je de brug over gaat en dan linksaf een pad naar het bosje toe. Is het bosje groot genoeg om als een soort paddock te dienen, zodat ze daar genoeg ruimte hebben om om te draaien en weer terug te gaan (dat het dus niet een soort doodlopende weg wordt knipoog)?
Dan zou je al een hele leuke route hebben, die je in de toekomst eventueel nog uit kunt breiden (als je weer wat geld over hebt :$).

Ik bedoel omdat we op kleigrond leven word het heel snel modder, maar in het weiland valt het volgens mij nog wel mee.

We hebben het vandaag aan de baas gevraagt en die vond het een goed idee maar nu nog niet want er staat nog genoeg gras en 's winters ook niet zeker als er ijs en sneeuw op de grond ligt? wanneer dan wel? Volgens mij snapt hij het doel nog niet helemaal. iemand tips?
veernr1

BerichtOnderwerp: Re: ideeén pp voor Annelies en Flymo   za 12 nov 2011 - 7:05

We hebben het vandaag aan de baas gevraagt en die vond het een goed idee maar nu nog niet want er staat nog genoeg gras en 's winters ook niet zeker als er ijs en sneeuw op de grond ligt? wanneer dan wel? Volgens mij snapt hij het doel nog niet helemaal. iemand tips?

Ha, ha, ik denk ook dat ie het nog niet helemaal doorheeft. Probleem is juist dat ze TEVEEL gras hebben en dat je met een PP de inname gaat beperken en de beweging gaat stimuleren. Misschien een goed idee om hem deze site eens te laten zien? Succes in elk geval, gewoon klein beginnen en met stapjes uitbreiden.
Mai
Admin

BerichtOnderwerp: Re: ideeén pp voor Annelies en Flymo   zo 13 nov 2011 - 6:03

veernr1 schreef:
Misschien een goed idee om hem deze site eens te laten zien?
Ja, dat is denk ik wel slim grijns. Hoewel het dan misschien beter is om zelf wat pagina's van de site uit te printen zodat je de arme man niet helemaal in het diepe gooit. Om de hele site te lezen kan hij namelijk wel minstens een week uittrekken denk ik lekker puh!

xanneliesenflymo

BerichtOnderwerp: Re: ideeén pp voor Annelies en Flymo   zo 13 nov 2011 - 18:55

Ja, mischien wel handig. We hebben een stukje tekst uitgeprint van deze site waarom een pp handig is maar dat heeft hij nog niet gelezen. We hadden er een soort boekje van gemaakt met plattegrond en die hebben we bij de pony's gelaten in de hoop dat hij het zelf gaat lezen idee
MoniqueBuu

Aantal berichten : 945
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 49

BerichtOnderwerp: Re: ideeén pp voor Annelies en Flymo   ma 14 nov 2011 - 3:43

Misschien over een paar dagen eens vragen of hij het al gelezen heeft, en of hij het net zo geweldig vind als jullie. Beetje van je enthousiasme erbij inleggen kan geen kwaad.
http://www.twas-tweerd.nl
xanneliesenflymo

BerichtOnderwerp: Re: ideeén pp voor Annelies en Flymo   ma 14 nov 2011 - 4:45

MoniqueBuu schreef:
Misschien over een paar dagen eens vragen of hij het al gelezen heeft, en of hij het net zo geweldig vind als jullie. Beetje van je enthousiasme erbij inleggen kan geen kwaad.

Ja we gaan zowiezo zaterdag en mischien donderdag weer, dan zullen we het eens vragen. Maar het is al behoorlijk koud geworden dus dat stukje pad mogen we mischien wel neerzetten, heeft iemand een manier om het touw goed strak te spannen met een opening?
Mai
Admin

BerichtOnderwerp: Re: ideeén pp voor Annelies en Flymo   vr 18 nov 2011 - 10:47

heeft iemand een manier om het touw goed strak te spannen met een opening?
Je kunt het beste aan het begin en aan het einde een vaste, houten paal in de grond zetten, zodat je de draad goed strak kunt spannen daartussen. Met alleen plastic prikpaaltjes gaat dat niet lukken. Ook aan beide zijden van een in/uitgang is een houten paal handig. Op deze pagina van de site vind je nog een hoop tips voor het zetten van houten palen en het spannen van de draden.

xanneliesenflymo

BerichtOnderwerp: Re: ideeén pp voor Annelies en Flymo   vr 18 nov 2011 - 19:30

Bedankt marja,

Vandaag ga ik alleen naar Annelies en Flymo, Adeline gaat niet mee wegens priveomstandigheden, Ik ga er in m'n eentje niet zelf over beginnen omdat we het idee samen bedacht hebben, dus als de baas er zelf niet overbegint wachten we nog een weekje. (Al begint het nu toch echt wel koud te worden 's ochtends op de fiets)
xanneliesenflymo

BerichtOnderwerp: Re: ideeén pp voor Annelies en Flymo   za 19 nov 2011 - 6:25

Vandaag ben ik naar Annelies en Flymo geweest, een vriendin ging mee en nadat we terug waren van een wandelingetje zei de baas dat hij 2 hooinetten besteld heeft omdat ze altijd zo snel eten (klinkt toch aardig pp hé?) Ook was hij van plan om idd zo een paadje te maken maar dan voor de stal langs i.p.v. achter de stal zodat we gwn de stal inkunnen zonder dat we ons door het draad moeten wringen. Ook wil hij een klein afdakje aan de stal maken en daaronder de hooinetten ophangen. Klinkt best aardig toch?
veernr1

BerichtOnderwerp: Re: ideeén pp voor Annelies en Flymo   za 19 nov 2011 - 7:19

Klinkt meer dan aardig zelfs, lijkt me dat hij van een aantal dingen het nut al inziet, is alleen maar positief. En nog meedenken wat het handigst is, ook. Heel mooi begin!
xanneliesenflymo

BerichtOnderwerp: Re: ideeén pp voor Annelies en Flymo   za 19 nov 2011 - 7:49

veernr1 schreef:
Klinkt meer dan aardig zelfs, lijkt me dat hij van een aantal dingen het nut al inziet, is alleen maar positief. En nog meedenken wat het handigst is, ook. Heel mooi begin!

Ja het is zeker een mooi begin. Wel jammer trouwens dat hij ze als het vriest of sneeuwt niet op de wei wil hebben, hij is bang dat ze het verschil tussen de wei en de sloot niet meer zien. Kan ik opzich wel een beetje in mee komen en ach, dan staan ze nog in de paddock en hebben ze het nog geweldig, ken genoeg paarden die de hele winter niet buiten komen.

Wat zitten ze trouwens al weer enorm in de wintervacht lijken net beren. (heeft eigenlijk ook wel wat)
Mai
Admin

BerichtOnderwerp: Re: ideeén pp voor Annelies en Flymo   zo 20 nov 2011 - 7:37

Leuk hoor, je 'stalbaas' klinkt als een man die best bereid is om mee te denken compliment.

xanneliesenflymo

BerichtOnderwerp: Re: ideeén pp voor Annelies en Flymo   za 26 nov 2011 - 6:33

Eindelijk weer wat nieuws van onze kant, we zijn vandaag naar Annelies en Flymo geweest en...het eerste begin van het pp staat! De hooinetten zijn nog niet binnen maar als die binnenzijn komt er nog een afdakje naast het schuurtje.

Zie hier een paar foto's van het begin:

Hier een linkje naar het album dat is even makkelijker
http://www.mijnalbum.nl/Album=WJ7O4IUL

En wat vinden jullie ervan?

De foto's staan onderaan
Mai
Admin

BerichtOnderwerp: Re: ideeén pp voor Annelies en Flymo   za 26 nov 2011 - 8:51

Dat ziet er al goed uit glimlach! Ik moest wel nog even goed kijken naar je plattegrond om te snappen hoe het precies in elkaar zit, maar ik geloof dat ik het nu begrijp knipoog. Je hebt nu als ik het goed begrijp een L-vormig pad gemaakt om de stal heen, dat aansluit op de paddock, toch? Ziet er goed uit met de prikpalen en de dubbele draden.
Blijft het zo of kunnen ze straks ook nog verder dan het bruggetje?

xanneliesenflymo

BerichtOnderwerp: Re: ideeén pp voor Annelies en Flymo   za 26 nov 2011 - 21:03

Marja schreef:
Dat ziet er al goed uit glimlach! Ik moest wel nog even goed kijken naar je plattegrond om te snappen hoe het precies in elkaar zit, maar ik geloof dat ik het nu begrijp knipoog. Je hebt nu als ik het goed begrijp een L-vormig pad gemaakt om de stal heen, dat aansluit op de paddock, toch? Ziet er goed uit met de prikpalen en de dubbele draden.
Blijft het zo of kunnen ze straks ook nog verder dan het bruggetje?

Ja je hebt het goed het is een soort L vorm. Het hek naar het bruggetje is nog gewoon open, straks gaat waarschijnlijk dat hek dicht en als het begint te vriezen gaat ook het hek van de paddock dicht. Dan kunnen ze dus geen gebruik maken van het pp.
MoniqueBuu

Aantal berichten : 945
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 49

BerichtOnderwerp: Re: ideeén pp voor Annelies en Flymo   zo 27 nov 2011 - 3:26

Ziet er leuk uit! Je hebt echt allerlei dingen, waardoor ze zich waarschijnlijk niet zullen gaan vervelen. Dat bruggetje vind ik vooral erg leuk.
http://www.twas-tweerd.nl
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: ideeén pp voor Annelies en Flymo   

ideeén pp voor Annelies en Flymo
Terug naar boven 
Pagina 1 van 2Ga naar pagina : 1, 2  Volgende
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Wat is een leuke Md voor een kind van 8 à 9 jaar?

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Plattegronden-
Ga naar: