Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Positie schuilstal??

Ga naar beneden 
+2
Joyce
Zin-inn
6 plaatsers
AuteurBericht
Zin-inn

Zin-inn


Aantal berichten : 89
Registratiedatum : 31-10-11
Leeftijd : 43
Woonplaats : Stadskanaal

Positie schuilstal?? Empty
BerichtOnderwerp: Positie schuilstal??   Positie schuilstal?? Emptyma 31 okt 2011 - 9:06

Hallo allemaal,

Wij willen ook een schuilstal gaan plaatsen in het land voor ons huis.
Nu vroeg ik me af wat de beste positie is (qua windrichting) en aan hoeveel kanten jullie hem gesloten hebben?

Aan de westkant hebben we (nu nog jonge) knotwilgen staan, zo om de 5m, dus dat geeft niet veel windkering.
En aan de oostkant hebben we een hele bomenrij staan met diverse loofbomen. Maar de wind komt meestal uit het westen of noorden toch???

We kunnen een hectare huren aan de andere kant van de bomenrij, dus dan hebben we wel een windkering aan de westkant, maar goed, dat kunnen we van het voorjaar pas inzaaien (de aardappels zijn er net pas af...) en dus volgende herfst/winter pas gebruiken als winterwei.

Dus ik dacht om de schuilstal met de korte kant naar het noorden te plaatsen, maar hoeveel kanten maak ik dan dicht?
Alleen de noord- en de westkant? Of..of...of... HELP!

Ik kijk uit naar jullie reacties!
Terug naar boven Ga naar beneden
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

Positie schuilstal?? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Positie schuilstal??   Positie schuilstal?? Emptyma 31 okt 2011 - 20:47

hier is nooit lang over de stal nagedacht, want deze schuur stond er al, maar die is aan 3 kanten dicht, dat bevalt goed, het waait nooit aan deze kant erin gelukkig, dus stond al aardig goed.
ik ben niet zo goed in noord oost etc, maar lijkt me niet prettig als er noordenwind in de stal komt, die is vaak echt ijzig koud.
succes met je plannen, klinkt erg leuk allemaal.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
Cat

Cat


Aantal berichten : 69
Registratiedatum : 16-10-11
Leeftijd : 60
Woonplaats : België

Positie schuilstal?? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Positie schuilstal??   Positie schuilstal?? Emptydi 1 nov 2011 - 0:48

Je kan je schuilstal best met de opening naar het oosten, eventueel zuidoosten richten.
Vanuit het westen/zuidwesten komen de hevige stormen met regen,
vanuit het noorden/noordoosten de sneeuw,
vanuit het zuiden de volle zon.
Dus met 3 gesloten wanden met een opening naar oosten/zuidoosten, zijn je paarden het best beschermd.
Zorg er wel voor dat de paarden ook achter de stal kunnen gaan staan. zo kunnen ze ook schuilen voor de scherpe oostenwind.
Veel succes glimlach
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.degroenenhoek.be
Zin-inn

Zin-inn


Aantal berichten : 89
Registratiedatum : 31-10-11
Leeftijd : 43
Woonplaats : Stadskanaal

Positie schuilstal?? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Positie schuilstal??   Positie schuilstal?? Emptydi 1 nov 2011 - 1:36

Dank voor jullie reacties!
Super Cat, da's duidelijk en komt ook overeen met wat ik vermoedde (als ik terug dacht aan de regen en sneeuw van vorig jaar).
Ik twijfelde over 2 of 3 kanten gesloten, omdat paarden toch graag alles goed in de gaten houden (zie ik daar een leeuw? :< ) en ik dacht dat ze daarom misschien minder snel zullen gaan staan in een aan 3 kanten gesloten ruimte. Maar dat is dus niet jullie ervaring. Fijn en bedankt nogmaals!
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Positie schuilstal?? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Positie schuilstal??   Positie schuilstal?? Emptydi 1 nov 2011 - 2:36

Ik ben het helemaal met Cat eens. Onze stal stond er al en had gelukkig de opening naar het oosten en dat bevalt prima (behalve met zo af en toe de snijdende oostenwind). Er komt eigenlijk nooit regen in en ook nauwelijks zon en dat zijn toch de twee dingen waarvoor paarden het meest willen schuilen.
Ik zou de stal aan drie kanten dicht maken; dat vinden paarden geen enkel probleem, er kan immers nooit een leeuw via een dichte zijde aanvallen grijns. En paarden houden er best van om zo'n veilig hokje te hebben. Onze paarden gaan zelfs vaak in de longeerkraal - die met planken is afgezet en één kleine toegangsopening heeft - staan of liggen uitrusten. Daar voelen ze zich blijkbaar veilig. Zo ziet dat er dan uit:

Positie schuilstal?? Foto-ZTUQB4CM
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Zin-inn

Zin-inn


Aantal berichten : 89
Registratiedatum : 31-10-11
Leeftijd : 43
Woonplaats : Stadskanaal

Positie schuilstal?? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Positie schuilstal??   Positie schuilstal?? Emptydi 1 nov 2011 - 2:43

Wauw Marja, dat ziet er erg relaxed EN gezellig uit zeg!!
Okee, 3 kanten dicht, oosten open, check! compliment
Terug naar boven Ga naar beneden
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

Positie schuilstal?? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Positie schuilstal??   Positie schuilstal?? Emptydi 1 nov 2011 - 7:43

@Marja: wat een geweldige foto!

Voor de meeste paarden zal een schuilstal met 3 dichte wanden wel goed werken. Als wij er ooit nog een mogen bouwen, zal het toch een aangepaste variant moeten worden. Twee van de vier paarden op onze PP zijn best wel mutsen, die waarschijnlijk graag wat meer zicht op hun omgeving willen houden. Ook zou ik een soort tussenwandje van een meter hoog ofzo maken, omdat een van de merries best bazig is, en mijn pony's anders waarschijnlijk niet tegelijk met haar zouden durven schuilen.

Ik zag laatst deze stal: http://www.paardnatuurlijk.nl/cgi-bin/fotoserieshow.cgi?id=1456 en die komt wel grotendeels overeen met wat ik in m'n hoofd had.

Onze PP licht vrij dicht bij zee, waardoor er maar heel af en toe een horzel te ontdekken is en de temperaturen ook niet snel tropisch worden. Bij ons zou een schuilstal dus vooral dienen als beschutting tegen storm en regen. Gelukkig hebben we hoge bomen rondom 3 zijden van het PP (waarvan hoge groenblijvers van de buren op de westzijde compliment ). Ik vond het trouwens wel heel apart om te zien dat onze paarden alleen onder die bomen gingen schuilen bij regen (vooral in combinatie met storm), maar bij heel warm weer gewoon midden in de zon bleven staan.
Terug naar boven Ga naar beneden
Zin-inn

Zin-inn


Aantal berichten : 89
Registratiedatum : 31-10-11
Leeftijd : 43
Woonplaats : Stadskanaal

Positie schuilstal?? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Positie schuilstal??   Positie schuilstal?? Emptydi 1 nov 2011 - 7:50

Dank je wel Wieteke voor de link met foto's. Altijd fijn om verschillende ideeen (en beelden hierbij) te verzamelen, zodat je hier je eigen ontwerp van kan maken.
Terug naar boven Ga naar beneden
veernr1




Aantal berichten : 179
Registratiedatum : 22-01-11

Positie schuilstal?? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Positie schuilstal??   Positie schuilstal?? Emptydi 1 nov 2011 - 8:09

Mij valt het wel op dat als het echt pokkeweer is, ze veel verdraagzamer naar elkaar zijn, en ze wel met zijn allen onder het afdakje kunnen staan. Maar zorg er in elk geval voor dat de laagste in rang niet kan worden klemgezet, hoewel die zelf ook heel handig zijn en het meestal wel weten te voorkomen dat ze in een hoek gedrukt worden.
Terug naar boven Ga naar beneden
Zin-inn

Zin-inn


Aantal berichten : 89
Registratiedatum : 31-10-11
Leeftijd : 43
Woonplaats : Stadskanaal

Positie schuilstal?? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Positie schuilstal??   Positie schuilstal?? Emptydi 1 nov 2011 - 9:15

Ik heb inmiddels een houten carport besteld van 3x5m. Nu nog achter het hout aan voor de zijwanden.

Als ik zo jullie verhalen lees over de rangorde ben ik ook benieuwd hoe dat hier zal gaan.

Diesel en Sjonnie hebben al eerder samen in de wei gestaan, dat gaat goed.
Diesel zucht af en toe diep als Sjonnie de kleuter alweeeer wil spelen, maar ze verdragen elkaar prima.

Abby is in de (gemengde) groep waar ze nu staat redelijk op zichzelf, ze doet niet lelijk ofzo, maar meer een beetje een "loner", dus ben heel beniewd hoe dat gaat.
Diesel is namelijk van mening dat alle merries van hem zijn. En Sjonnie was toen hij nog niet geruind was onhoudbaar met merries in de buurt. Ik wilde hem eigenlijk pas als hij 3 was castreren, maar door zijn gedrag toch maar besloten om hem afgelopen zomer te "helpen".
Waarschijnlijk komt er nog een paard (of 2) van iemand anders bij te staan.
Nu gaan Abby en het/de paard(en) van die ander 's nachts op stal (als die komend voorjaar gebouwd is), dus 's nachts in de schuilstal zal wel goed gaan, maar overdag?? De tijd zal het leren.

Tips en ideeen zijn uiteraard welkom!
Terug naar boven Ga naar beneden
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

Positie schuilstal?? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Positie schuilstal??   Positie schuilstal?? Emptydi 1 nov 2011 - 19:19

gave foto marja, heerlijk om de paarden zo relaxt samen te zien.
hier word de loopstal ook voornamelijk tegen de zon en harde regen, gebruikt door de paarden.
Onze loopstal is aan 3 kanten dicht, nouja, de schuur is aan 3 kanten dicht, er is ook nog een stuk hooi en stro opslag (beetje) naast het stuk waar de paarden staan, de loopstal bestaat bij ons uit 3 delen, we kunnen de groep, indien nodig, in 3 groepen verdelen en dan kan nog steeds elke groep naar binnen.
De tussenstukken in de stal, bestaan uit boxdelen, de deuren staan in principe altijd open, maar kan dus dichtgemaakt worden.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
Zin-inn

Zin-inn


Aantal berichten : 89
Registratiedatum : 31-10-11
Leeftijd : 43
Woonplaats : Stadskanaal

Positie schuilstal?? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Positie schuilstal??   Positie schuilstal?? Emptyma 28 nov 2011 - 7:08

Hallo allemaal,

Nogmaals dank voor al jullie tips. De schuilstal staat! Foto's zijn te vinden bij mijn nieuwe bericht in Aanleg en Inrichting.

Groetjes, Marieke
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Positie schuilstal?? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Positie schuilstal??   Positie schuilstal?? Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Positie schuilstal??
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» schuilstal??
» Een schuilstal voor Helma?
» Schuilstal
» En zo is de schuilstal geworden
» Geen schuilstal... mag dit wel?

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Aanleg en inrichting-
Ga naar: