IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  
Deel | 

dooretende tonnetje rond wordende quarters

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
AuteurBericht
Ineke Maurits

Aantal berichten : 3
Registratiedatum : 09-09-11

BerichtOnderwerp: dooretende tonnetje rond wordende quarters   vr 21 okt 2011 - 0:20

Wie heeft nog een goed idee ? Ik heb nu ongeveer 6 weken slow feeders in de vorm van klei
nmazige netten in een palletbak en een hooinet aan een boom en een hooiton met net eronder.Als ik alles gevuld heb gaan mijn quarters aan het eten en eten door tot het laatste sprietje hooi of kuil op is. ze staan dan met tonnetje ronde buiken amechtig te zijn. Uiteraard van zaak hebben ze dan de rest van de dag niets meer. Tot s'avonds dan zou ik alles weer moeten vullen.
Na zes weken dit systeem gevolgd hebben zijn ze rijp voor een afvalprogramma op tv !!! Heeft iemand nog een goed idee of ervaring met de periode dat ze doorblijven eten ? Ieder advies is welkom.
Terug naar boven Go down
Dyonne

Aantal berichten : 100
Registratiedatum : 16-08-11
Leeftijd : 30

BerichtOnderwerp: Re: dooretende tonnetje rond wordende quarters   vr 21 okt 2011 - 0:39

Wat voer je? Hooi, voordroog?

Zelf krijgen ze hier momenteel weidehooi, graszaadhooi en stro in de avond. Alleen het stronet en soms nog een beetje graszaadhooi is er in de ochtend.
Terug naar boven Go down
fojoe

Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 17-11-09
Leeftijd : 46

BerichtOnderwerp: Re: dooretende tonnetje rond wordende quarters   vr 21 okt 2011 - 1:54

een goede oplossing zou zijn om minder energierijk eten te voeren, dus liever graszaadhooi of stro dan rijker hooi of kuil.
je hebt blijkbaar wel één groot voordeel: paarden met een gelijkaardige energiebehoefte grijns
ik heb een tinker heb die dik wordt van alleen maar naar hooi te kijken, en een oude ruin die voldoende rijk hooi nodig heeft :<
Terug naar boven Go down
Ineke Maurits

BerichtOnderwerp: tonnetjerond etende quarters   vr 21 okt 2011 - 4:04

Bedankt voor jullie reactie's. Ik voer kuil omdat een van mijn vijf paarden hooiallergie heeft en dan verschrikkelijk gaat hoesten, ook al maak ik het hooi nat.Stro sávonds zou te proberen zijn, maar is koliek dan geen risico ?
Terug naar boven Go down
Mai
Admin

Aantal berichten : 3198
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 56

BerichtOnderwerp: Re: dooretende tonnetje rond wordende quarters   vr 21 okt 2011 - 6:18

Ineke, bij mijn paarden (ijslanders) en ook veel andere 'energiezuinige' robuuste rassen is het niet mogelijk om ze 24/7 hooi aan te bieden, zelfs niet met slowfeeders. Dan kun je ze inderdaad al snel 'rollen'. Hét ingenieuze voersysteem waarmee je deze paarden wel rond de klok zou kunnen laten eten moet denk ik nog uitgevonden worden. Ik houd me aanbevolen knipoog.
Zelf voer ik in mijn slowfeeders gewoon drie keer per dag (ik geef voordroog) en als het op is, is het op. De slowfeeders hebben in ieder geval het voordeel dat ze de eettijd wat vertragen. Ik heb me erbij neergelegd dat het met mijn soort paarden een illusie is om ze de hele dag door te kunnen laten eten.

Wat ik nog wel wil gaan proberen is om kleine hooinetten (hooikussens) los op te hangen aan een touw tussen twee bomen. Ik denk dat het met los bungelende netten toch weer wat langer zal duren voor ze deze leeg hebben omdat ze meer moeite moeten doen om het hooi eruit te krijgen.

http://www.paddockparadijs.nl
Dyonne

Aantal berichten : 100
Registratiedatum : 16-08-11
Leeftijd : 30

BerichtOnderwerp: Re: dooretende tonnetje rond wordende quarters   vr 21 okt 2011 - 7:26

Marja schreef:
Hét ingenieuze voersysteem waarmee je deze paarden wel rond de klok zou kunnen laten eten moet denk ik nog uitgevonden worden. Ik houd me aanbevolen knipoog.
Sluit zich helemaal aan. aanbidding

Maar ik voer stro bij in netten en merk dat ze hier weleens wat van over laten, dan is de behoefte er niet meer.
Als je rustig begint met stro vrees ik er niet zo voor wat betreft koliek.
Zelf vul ik de netten 2x per dag (meer red ik niet) dus daarom altijd wat stro te knabbelen als ze willen.
Terug naar boven Go down
marion

Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 49

BerichtOnderwerp: Re: dooretende tonnetje rond wordende quarters   vr 21 okt 2011 - 7:42

OOk bij mijn sobere pony's lukte het niet ze onbeperkt te voeren. Ze vervetten gewoon.
Inmiddels loopt de voerbehoefte van de kudde hier wat uiteen, en zit ik er over te denken bijv 's nachts stro te gaan voeren aan een groep die snel dik wordt. De anderen kunnen dan nog steeds hooi krijgen 's nachts.
Terug naar boven Go down
MoniqueBuu

Aantal berichten : 942
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 48

BerichtOnderwerp: Re: dooretende tonnetje rond wordende quarters   vr 21 okt 2011 - 7:49

Je kunt ook het stro door het hooi heen mengen. Of, wat wij ook wel doen soms, hooi onderin, stro erboven op, en dan de draad mat. Ze moeten zich dan eerst door het stro heen werken, en houdt het eerste 'gevreet' snel op.
Mijn ervaring is wel, dat in de loop van de tijd dat dooreten-tot-de-bakken-helemaal-leeg-zijn minder wordt. Ze gaan nu rustig tussendoor allerlei andere dingen doen.
Terug naar boven Go down
http://www.twas-tweerd.nl
veernr1

Aantal berichten : 179
Registratiedatum : 22-01-11

BerichtOnderwerp: Re: dooretende tonnetje rond wordende quarters   vr 21 okt 2011 - 8:00

Ik hou het ook bij zo'n 3x per dag afgepaste hoeveelheden hooi, en wat stro. Het stro blijft wat langer liggen, van het hooi blijven ze meestal eten tot het op is. Maar aangezien er van het stro meestal toch nog ietsiepietsie over is als ik aan de volgende voerbeurt toe ben, troost ik me ook maar met de gedachte dat ze, als ze echt honger hadden, ook die laatste sprietjes nog wel op hadden kunnen eten. Maar onbeperkt geven is er echt niet bij, hoor. En inderdaad werkt het nog het best om wat stro over het hooi te leggen en dan de mat/het net; dan zijn ze er het langste mee bezig, omdat ze eerst bij het hooi willen, maar het kost meer moeite om dat door het stro heen te bereiken.
Terug naar boven Go down
Ineke Maurits

BerichtOnderwerp: Re: dooretende tonnetje rond wordende quarters   vr 21 okt 2011 - 8:22

Bedankt voor alle reactie's. Ik ga het kuil met stro mengen voorzichtig aan proberen. Twee van mijn quarters zijn nl. nogal koliekgevoelig,vandaar mijn terughoudendheid met stro aanbieden.
Ik hoop echter dat op de langere termijn de paarden een beetje vertrouwen erin krijgen dat er steeds iets te eten zal blijven.
Groetjes, Ineke
Terug naar boven Go down
Iris

Aantal berichten : 143
Registratiedatum : 28-08-11

BerichtOnderwerp: Re: dooretende tonnetje rond wordende quarters   vr 21 okt 2011 - 11:02

Mijn KWPNer heeft ook gevoelige longen. Kuil is voor ons geen optie vanwege te lage voersnelheid met 1,5 paard (KWPN en Shet). Daarom maakte ik het hooi voorheen ook altijd nat. Sinds het gebruik van de Hartog voerbox en een kleinmazig hooinet doe ik dat niet meer. En tot nu toe heb ik haar nog niet horen hoesten. Doordat ze nu niet meer met haar neus tussen de plakken hooi kan vroeten, verdraagt ze droog hooi. Dat scheelt veel gesleep met emmers water!

Voor mijn Shet zorg ik dat er altijd stro ligt, waar ook de KWPNer van mee knabbelt. In het begin mengde ik ook stro door het hooi en deed dat in de Little Bit tas. Dat vond de Shet het gepulk aan de tas niet waard. Ook als het hooi in de tas niet lekker genoeg is (en de KWPNer genoeg knoeit) laat ze de tas links liggen. Inmiddels gebeurt het een paar keer per week dat ze niet eet terwijl dat wel kan en ben ik nog steeds verbaasd (ik schat dat ik sinds 2 maanden gebruik maak van slow feeders). Er zijn ook nog dagen dat ze net zo lang aan de tas of het net blijft plukken tot het wel leeg is (het net haal ik dan na tijdje weg, de tas laat ik liggen en vul ik een keer per dag, op is op). Haar logica van het dooreten is waarschijnlijk dat het hooi dan vers en erg lekker is. Als ik er restjes hooi en stro in doe is ze veel minder fanatiek. Zolang ze niet in de wei/track staat (indien te nat of te hoog fructaan) gaat het goed met dit rantsoen.

Succes!
Terug naar boven Go down
http://www.akili.nl
Mai
Admin

BerichtOnderwerp: Re: dooretende tonnetje rond wordende quarters   za 22 okt 2011 - 5:46

Wij hebben trouwens ook een paard dat jarenlang ging hoesten van droog hooi. Dit was een gevolg van een acute aanval van onverklaarbare benauwdheid een aantal jaren geleden, waarvoor hij toen van een dierenarts zelfs de diagnose 'dampig' kreeg. Die zg. 'dampigheid' was echter even snel verdwenen als dat-ie kwam, maar het staartje ervan was het hoesten na het eten van droog hooi, Birki had dus een overgevoeligheid ontwikkeld voor het stof en de schimmels die in droog hooi zitten (die zitten zelfs in het beste hooi). Onze dierenarts zei toen al dat paarden uiteindelijk vaak over zo'n overgevoeligheid heen groeien en we denken dat dat bij Birki ook gebeurd is, want tegenwoordig lijkt hij er weer wel tegen te kunnen, in ieder geval zolang het in een slowfeeder of fijnmazig hooinet zit (maar misschien ook wel als het daar niet in zit). We zijn het gewoon van tijd tot tijd blijven proberen met droog hooi en het lijkt erop dat de dierenarts gelijk had glimlach.

fojoe

Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 17-11-09
Leeftijd : 46

BerichtOnderwerp: Re: dooretende tonnetje rond wordende quarters   za 22 okt 2011 - 7:40

MoniqueBuu schreef:
Mijn ervaring is wel, dat in de loop van de tijd dat dooreten-tot-de-bakken-helemaal-leeg-zijn minder wordt. Ze gaan nu rustig tussendoor allerlei andere dingen doen.
kan je dat even aan mijn tinker uitleggen? clown

stro zou in principe geen probleem mogen zijn, mits je geleidelijk aan overschakelt en niet van de ene dag op de andere volledig naar stro overgaat
Terug naar boven Go down
MoniqueBuu

Aantal berichten : 942
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 48

BerichtOnderwerp: Re: dooretende tonnetje rond wordende quarters   zo 23 okt 2011 - 2:57

Wat een leuke constatering Iris. Nu begrijp ik ook waarom 1 van de rusthuispaarden hier geen last meer heeft van zijn longen. Ik maakte me al grote zorgen toen we de eerste nieuwe pakken-in-plastic open maakten. Nooit geweten dat die zo stoffig kunnen zijn. Ik dacht altijd, dat zodra iets in plastic verpakt wordt, dat je dan altijd stofvrij spul hebt, maar niet dus.
Tyshock woonde hier nog maar net, toen we aan die nieuwe pakken begonnen. Ik heb gelijk maar aan zijn mens opgebiecht dat ons nieuwe ruwvoer dus absoluut niet stofvrij was, en dat we hem daarom nu even extra goed in de gaten moesten houden. Maar we zijn nu 1,5 maand bezig met deze nieuwe voorraad, en Tyshock heeft er gelukkig nog steeds geen last van.
Terug naar boven Go down
http://www.twas-tweerd.nl
inge

Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

BerichtOnderwerp: Re: dooretende tonnetje rond wordende quarters   zo 23 okt 2011 - 3:29

goh die beestjes van jullie hebben wel geluk hoor, hier krijgen ze 1 x per dag te eten en op is op.
Met de slowfeeders zijn ze zeker wel een halve dag bezig dus ik maak mij ook niet zo veel zorgen.
Er staan ook nog altijd wel grassprietjes zo hier en daar. En ik verstop in de herfst eikels, tamme kastanjes, diverse soorten takken enz..overal verspreid in de wei.
Bezig zijn ze dus wel. Het verhaal dat een paard absoluut niet tegen een lege maag kan geloof ik niet echt.
Dan komt het vergelijk met de wilde kuddes en dan denk ik, hoe zit dat dan in de winter met meters dik sneeuw? Dan krijgen ze zeer weinig tot niets binnen.
In verhouding met wat wij als mens de paarden voeren. Zij overleven dit toch ook.

Als ik bijv docus zie over Mongolie die gigantische steppen gebieden, daar leven een aantal groepen paarden in het wild. Zij blijven ook gewoon leven.
Ik vind het belangrijker dat ze niet te dik worden want dat geeft net zo veel problemen knipoog

Tuurlijk hou ik mij aanbevolen als er de oplossing komt voor snel dik wordende ponys ja maar dat zal wel niet...
Terug naar boven Go down
Iris

Aantal berichten : 143
Registratiedatum : 28-08-11

BerichtOnderwerp: Re: dooretende tonnetje rond wordende quarters   ma 24 okt 2011 - 3:20

Monique, dat is letterlijk een verademing dat Tyschock niet hoest! Voor alle partijen.
Terug naar boven Go down
http://www.akili.nl
Berith

Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 13-03-10

BerichtOnderwerp: Re: dooretende tonnetje rond wordende quarters   ma 24 okt 2011 - 5:49

Als ik jullie verhalen lees, heb ik wel twee heel aparte paarden. Mijn fries is sowieso geen paard dat altijd blijft dooreten. Die krijg je ook nooit moddervet, want die stopt zelf met eten. Mijn paarden krijgen dus wel 24 uur per dag hooi (of als de wei goed is, staan ze 12 uur op de wei en hebben ze de overige 12 uur hooi in de netten). Zelfs mijn shet kan dit hebben. Goed de shet is niet volslank maar zeker ook niet moddervet. Ik verklaar het altijd doordat ze erg veel beweging krijgt en altijd meegaat als handpaard op lange buitenritten.
Maar goed tot zover zijn mijn paarden nog niet apart.

Wat maakt ze apart? Mijn fries heeft van tijd tot tijd periodes dat ze of niet op bepaalde stukken van de wei wil komen of dat zé 's nachts de stal niet uit wil.
In beide gevallen heeft ze dan gewoon toegang tot gras of hooi, maar ze hongert zichzelf dan dus vrijwillig uit in plaats van naar die plek te gaan waar ze kan eten. De shet wijkt nooit verder dan 10 meter van de fries af, dus die krijgt dan ook een eetstop opgelegd.
Afgelopen 2 nachten ook. De fries staat in de stal, daar geef ik bijna nooit hooi. Er hangen twee goed gevulde hooinetten met goed hooi in de paddock. De paddock is aansluitend op de stal en de hooinetten hangen op ongeveer 10 meter van de ingang van de stal. De shet staat als de fries in de stal staat of ook in de stal of blijft er voor staan. Maar ook die legt dan niet de 10 meter naar het hooi af verwarring Als ik dan 's ochtends de paarden weer ga voeren zie ik aan de mest die in de stal en op het plaatsje voor de stal ligt, en het volle hooinet, dat ze de hele nacht niet van hun plaats zijn afgekomen.
Dit kunnen ze een aantal nachten vol houden en dan staan ze opeens weer de hele nacht in de paddock en rustig het hooi daar te eten.
Een verkaring voor dit gedrag heb ik nog niet kunnen vinden.
Maar ik kan dus met mijn paarden gewoon 24 uur per dag hooi en gras aanbieden zonder dat zij moddervet worden lekker compliment
Terug naar boven Go down
http://sietrix.blogspot.com/
Joyce

Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10

BerichtOnderwerp: Re: dooretende tonnetje rond wordende quarters   ma 24 okt 2011 - 6:16

neuh, zelfs de dunste, worden hier moddervet van onbeperkt eten, ik moet ze echt meerdere keren per dag, kleine beetjes voeren als het lukt en ik geef veel stro bij zodat ze toch bijna de hele dag wat te knabbelen hebben.
Alleen onze jonge hengst kan ik onbeperkt voeren, de rest word echt tonnetje rond helaas.
ik zou ook het liefste de hele dag voer hebben staan, maar daar kunnen ze hier niet zo goed mee omgaan, wees blij met jou paardjes, heel handig als het zo gaat.

gelukkig heb ik een goede vriendin die hier tussendoor komt als wij beide zijn werken, zodat ze voldoende eetmomenten hebben op een dag.
Terug naar boven Go down
http://www.twh-mm.nl
Mai
Admin

BerichtOnderwerp: Re: dooretende tonnetje rond wordende quarters   ma 24 okt 2011 - 7:23

Berith schreef:
Maar ik kan dus met mijn paarden gewoon 24 uur per dag hooi en gras aanbieden zonder dat zij moddervet worden lekker compliment
Nou wat heerlijk Berith, daar zou ik ook wel voor willen tekenen maar mijn ijslanders houden zich niet aan de afspraken lekker puh.

Wat jij beschrijft over het gedrag van jouw paarden is inderdaad wel héél apart zeg :<. Wie weet wat ze voor griezelige spoken zien 's nachts!

inge

Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

BerichtOnderwerp: Re: dooretende tonnetje rond wordende quarters   di 25 okt 2011 - 5:46

oohh ik denk dat vele stik jaloers zijn als ze jouw verhaal lezen of horen.
Daar kan ik wel van dromen een nachtje of laat staat een paar uur (daar zou ik al blij mee zijn) van niet willen eten.

Ik moet er echt voor zorgen dat er niets is willen ze stoppen met eten. Koppies zijn zo'n beetje 24 uur per dag naar benenden en snaaiende grijns
Terug naar boven Go down
Wieteke

Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

BerichtOnderwerp: Re: dooretende tonnetje rond wordende quarters   wo 26 okt 2011 - 21:14

Ineke Maurits schreef:
Bedankt voor jullie reactie's. Ik voer kuil omdat een van mijn vijf paarden hooiallergie heeft en dan verschrikkelijk gaat hoesten, ook al maak ik het hooi nat.Stro sávonds zou te proberen zijn, maar is koliek dan geen risico ?

Hoi,

Ik gebruik voor mijn pony's (die ook extreem snel dik worden) gewikkeld graszaadhooi, en volgens mij is dat echt totaal niet stoffig. Wordt het meeste stof normaal gesproken ook niet veroorzaakt door de halmen in het hooi/de kuil? Bij graszaadhooi zijn die natuurlijk al verwijderd, dus vermoedelijk zal het dan sowieso erg meevallen met het stof. Het wikkelen zal ook nog flink schelen. Op de stal waar ik tot vorig jaar stond, hadden ze zowel graszaadhooi als voordroog, en volgens mij was het voordroog echt stoffiger dan het graszaadhooi. Kun je niet bij iemand een plakje graszaadhooi krijgen om te proberen of dat goed gaat met de allergie van je paard? Volgens mij wordt het ook steeds gangbaarder om balen graszaadhooi te wikkelen, dus je zou ook nog kunnen kijken of dat verschil maakt. Bij ons in de buurt (provincie Zeeland) is het goed te krijgen, al is het dit jaar wel erg duur i.v.m. het extreem droge voorjaar.

Een ander voordeel van graszaadhooi is dat het een stuk stugger is, en dus minder gemakkelijk door de mazen van het hooinet getrokken zal worden - al moet ik zeggen dat het naar mijn mening nog altijd te snel op gaat grijns. Daarom gebruik ik altijd twee van die fijnmazige hooinetten over elkaar. Dat remt echt flink.

Groetjes,

Wieteke

Terug naar boven Go down
Marlies sanders

Aantal berichten : 44
Registratiedatum : 12-01-12
Leeftijd : 50

BerichtOnderwerp: Re: dooretende tonnetje rond wordende quarters   do 12 jan 2012 - 10:36

Ik denk dat ik dat ook eens ga proberen Wieteke 2 netten over elkaar, wie weet zijn ze er zo wat langer zoet mee.
Hier eten ze ook net zo lang tot alles op is, heb ook eens een tijd onbeperkt geprobeerd wel in fijne netten en in de winter ging dat redelijk, ze stoppen dan uiteindelijk wel even met eten, maar 2 balen voor 2 hafs is toch wel veel en zodra het iets warmer werd ontplofte 1 van de twee toch echt bijna.
Nu dan toch weer terug naar 4x per dag een portie.
Terug naar boven Go down

dooretende tonnetje rond wordende quarters
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: 'Langzame' voersystemen-
Ga naar: