Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Track op kleigrond

Ga naar beneden 
5 plaatsers
AuteurBericht
Iris

Iris


Aantal berichten : 143
Registratiedatum : 28-08-11
Woonplaats : Aduard (Groningen)

Track op kleigrond Empty
BerichtOnderwerp: Track op kleigrond   Track op kleigrond Emptyzo 28 aug 2011 - 2:28

Ik ben benieuwd wie ervaring heeft met een track op kleigrond?
Gezien mijn ervaringen met de wei, verwacht ik dat een track heel snel in een modderpad zal veranderen waar de paarden diep in weg zakken en het liefst vermijden. Grastegels lijken me een mooie oplossing, maar onbetaalbaar. Is zand of steen storten een optie? Of de track alleen open stellen als het relatief droog is?

Toevoeging: ik zie zet dat er onder aanleg diverse berichten staan over verhardingen...
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.akili.nl
marleen




Aantal berichten : 111
Registratiedatum : 22-05-10

Track op kleigrond Empty
BerichtOnderwerp: Re: Track op kleigrond   Track op kleigrond Emptyzo 28 aug 2011 - 8:31

wij zitten ook op een klei/leemzand wei
En ja dit is best een ramp als het nat is.
Onze paarden lopen in de lente/zomer en als het vriest op het pad.
Als het erg nat is dan staan ze in de zandpaddock en krijgen ze hooi. (dit is ook al erg nat)

De zandpaddock hebben wij verhoogd met zand en dit is ook het hoogste gedeelte van ons land dus meer leemzand dan klei.
Sinds vorige week hebben we buizen getrokken.
Dit lijkt wel iets te werken maar is nog niet echt fantastisch.

Klei trekt omhoog door zand. Dus je kan er net zoveel zand op gooien als je wilt maar het wordt altijd weer drap. (volgens mijn man die loonwerker is)
buizen trekken heeft op zich wel zin maar het duurt een tijdje voor dat het water naar de buizen toe is gezonken dat je toch je paarden er af moet halen voor een paar dagen anders trappen ze alles kapot.
Als je dus echt het hele jaar een begaanbaar pad wil dan zal je het moeten verharden en ja dat kost heeeeel veel.
Misschien kan je een track maken van prikpaaltjes voor in de zomer zodat je het kan bekijken hoe erg het wordt als het wat geregend heeft?
Want elke klei grond is ook weer anders.
Terug naar boven Ga naar beneden
Iris

Iris


Aantal berichten : 143
Registratiedatum : 28-08-11
Woonplaats : Aduard (Groningen)

Track op kleigrond Empty
BerichtOnderwerp: Re: Track op kleigrond   Track op kleigrond Emptyzo 28 aug 2011 - 23:02

Dat vreesde ik al, dat de klei via het zand omhoog kruipt en het alsnog een kliederboel wordt.

Mijn handen jeuken om inderdaad met prikpaaltjes een tijdelijke track te maken. Helaas is momenteel de zandbak al in een zwembad veranderd, laat staan de wei. Tenzij we een schitterde nazomer krijgen, is de kans groot dat dat plan tot het voorjaar moet wachten.

Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.akili.nl
helma

helma


Aantal berichten : 193
Registratiedatum : 09-11-09
Leeftijd : 56
Woonplaats : Warnsveld

Track op kleigrond Empty
BerichtOnderwerp: Re: Track op kleigrond   Track op kleigrond Emptyma 29 aug 2011 - 9:19

marleen schreef:
wij zitten ook op een klei/leemzand wei
En ja dit is best een ramp als het nat is.
Onze paarden lopen in de lente/zomer en als het vriest op het pad.
Als het erg nat is dan staan ze in de zandpaddock en krijgen ze hooi. (dit is ook al erg nat)

De zandpaddock hebben wij verhoogd met zand en dit is ook het hoogste gedeelte van ons land dus meer leemzand dan klei.
Sinds vorige week hebben we buizen getrokken.
Dit lijkt wel iets te werken maar is nog niet echt fantastisch.

Klei trekt omhoog door zand. Dus je kan er net zoveel zand op gooien als je wilt maar het wordt altijd weer drap. (volgens mijn man die loonwerker is)
buizen trekken heeft op zich wel zin maar het duurt een tijdje voor dat het water naar de buizen toe is gezonken dat je toch je paarden er af moet halen voor een paar dagen anders trappen ze alles kapot.
Als je dus echt het hele jaar een begaanbaar pad wil dan zal je het moeten verharden en ja dat kost heeeeel veel.
Misschien kan je een track maken van prikpaaltjes voor in de zomer zodat je het kan bekijken hoe erg het wordt als het wat geregend heeft?
Want elke klei grond is ook weer anders.

** Hoi Marleen,
Wil je es aan je man vragen wat hij denkt van een plan om eerst de klei glad te trekken, grondworteldoek erop, en dan een pak zand?
Ben je dan van het "opkruipende klei" af??

Oh, en hoi Iris, ook namens mij welkom op dit forum!!

Groetjes
Helma
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.dogwise.nl
Berith

Berith


Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 13-03-10

Track op kleigrond Empty
BerichtOnderwerp: Re: Track op kleigrond   Track op kleigrond Emptyma 29 aug 2011 - 18:25

Ik zit ook op kleigrond en het pad is inderdaad niet het hele jaar door begaanbaar. Na de regen van afgelopen zondag heb ik het nu ook weer dicht moeten doen.

Ik heb een gedeelte van de track (rond de stal) verhard met betontegels, grastegels en gewone stoeptegels. Hierdoor kunnen mijn paarden in de winter toch een klein beetje struinen. Ze kunnen dan in een zandpaddock van ongeveer 10x10. Rond hun stal liggen betontegels en daardooor hebben ze aansluitend op de paddock een verhard stuk van ongeveer 4 x 6 meter, en daarop aansluitend een verhard pad van ongeveer 2 meter breed en 50 meter lang. Dat komt weer uit op een klein "pleintje van ongeveer 4 x 6 en dan begint het "zachte" pad wat in de winter dus moet worden afgesloten.
Ik heb ook nog een stuk pad dat in de winter wel open blijft en modder wordt, maar daar lopen ze dan niet graag en daar komen ze bijna niet. Als het goed ik krijg ik een dezer dagen van een collega weer een x aantal stoeptegels en dan ga ik dat stuk pad ook verharden zodat ze nog wat meer struin mogelijkheden in de winter hebben.

Ik heb met de loonwerker wel eens gesproken over meer grastegels, lijkt me ideaal maar inderdaad erg duur.
Gebroken puin lijkt me ook wel wat, maar dan heb ik toch ook erg veel nodig en de loonwerker was er geen voorstander van. Hij gaf aan dat als ik ooit zou gaan verhuizen dat ik het dan waarschijnlijk moet verwijderen wat ook weer kosten met zich mee brengt.
Zand heb ik op een paar stukjes ook geprobeerd, maar dat verdwijnt in de modder en dan is het weer net zo blubberig.

Terug naar boven Ga naar beneden
http://sietrix.blogspot.com/
Dyonne




Aantal berichten : 100
Registratiedatum : 16-08-11
Leeftijd : 37
Woonplaats : Boskoop (ZH)

Track op kleigrond Empty
BerichtOnderwerp: Re: Track op kleigrond   Track op kleigrond Emptyma 29 aug 2011 - 19:33

Berith, blijven die tegels wel liggen? Want hier op veengrond verdwijnen die zelfs.

Hier is mijn pad op de wei nu modderig. Maar ik gebruik hem nog wel, want ik heb de pony's op strookbegrazing staan. Dat pad wisselt dus in lengte net op welk stuk ze grazen. Momenteel met dat natte weer net op het verste punt.. :<
Ik zet dat met prikpaaltjes af. Ze gaan nu ook niet veel heen en weer, want houden niet zo van het water. Als het gras op is gaan ze terug naar de stal tot ze weer nieuw gras krijgen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Berith

Berith


Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 13-03-10

Track op kleigrond Empty
BerichtOnderwerp: Re: Track op kleigrond   Track op kleigrond Emptyma 29 aug 2011 - 19:40

Dyonne schreef:
Berith, blijven die tegels wel liggen? Want hier op veengrond verdwijnen die zelfs.

Hier is mijn pad op de wei nu modderig. Maar ik gebruik hem nog wel, want ik heb de pony's op strookbegrazing staan. Dat pad wisselt dus in lengte net op welk stuk ze grazen. Momenteel met dat natte weer net op het verste punt.. :<
Ik zet dat met prikpaaltjes af. Ze gaan nu ook niet veel heen en weer, want houden niet zo van het water. Als het gras op is gaan ze terug naar de stal tot ze weer nieuw gras krijgen.

Die betontegels (zijn van die 2x2 grote steconplaten), liggen als een huis. Ook de grastegels zijn goed ingegraven met een laagje zand eronder en die liggen ook stevig. De stoeptegels liggen wat losser, maar we hebben ze aan de rand liggen en een laagje zand eronder. De paarden wandelen er rustig overheen of staan erop stil en dan gaat het wel.

Terug naar boven Ga naar beneden
http://sietrix.blogspot.com/
Dyonne




Aantal berichten : 100
Registratiedatum : 16-08-11
Leeftijd : 37
Woonplaats : Boskoop (ZH)

Track op kleigrond Empty
BerichtOnderwerp: Re: Track op kleigrond   Track op kleigrond Emptyma 29 aug 2011 - 19:50

O, stelconplaten, ja ik had kleinere in mijn hoofd.
Ik heb ook van die platen bij de stal liggen. (6x16m).
Dat bevalt erg goed, al ligt daar een hele laag zand en weet ik wat allemaal onder om ze op de plek te houden.
Terug naar boven Ga naar beneden
Iris

Iris


Aantal berichten : 143
Registratiedatum : 28-08-11
Woonplaats : Aduard (Groningen)

Track op kleigrond Empty
BerichtOnderwerp: Re: Track op kleigrond   Track op kleigrond Emptydi 30 aug 2011 - 2:54

Dit is mijn ervaring met diverse verhardingen:
Mijn paarden kunnen als er geen les is op het hondentrainingsveld lopen. Dit is verhard met (gratis bij elkaar gesprokkelde) grindtegels. Daarvoor is de graslaag afgegraven (loonwerker) en op afschot gemaakt (1 cm per m). Daarop is een laag bestratingszand gestort, waar de tegels op gelegd zijn. Behalve de tegels bij de uitgang van de stal, liggen de tegels al 10 jaar goed. Manlief werkt soms wat verzakking bij met de hand. Het nadeel van deze grindtegels (30 x 60 cm) is dat ze zwaar zijn om te handteren.
In een overgebleven hoekje liggen stoeptegels, dat is toch echt handzamer. Voor de ingang van de bak liggen klinkers. Dit stukje verzakt snel omdat de paarden steeds op dezelfde tegels staan als ze in of uit de bak lopen (zand ligt opgesloten met spoorbiels). Manlief werkt dit stukje denk ik 2 keer per jaar bij.
Als parkeerstrook hebben we (10-15 cm) puin gestort over klei. De paarden lopen hier alleen om de paar weken om het gras te kortwieken. In het begin liep de KWPNer er niet graag op omdat het niet vlak genoeg lag. Ook zaten er veel scherpe glasscherven in, volgens de leverancier was dit normaal bij puin. Na verloop van tijd is de strook nu helemaal vlak en met gras begroeid, uitgezonderd de rijstroken. Voor het gebruik als parkeerstrook werkt het uitstekend. Maar ik zou het zelf niet in de wei storten, omdat het inderdaad een hele klus zal zijn het er weer uit te krijgen als het nodig is.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.akili.nl
marleen




Aantal berichten : 111
Registratiedatum : 22-05-10

Track op kleigrond Empty
BerichtOnderwerp: Re: Track op kleigrond   Track op kleigrond Emptydi 30 aug 2011 - 9:38

helma schreef:

** Hoi Marleen,
Wil je es aan je man vragen wat hij denkt van een plan om eerst de klei glad te trekken, grondworteldoek erop, en dan een pak zand?
Ben je dan van het "opkruipende klei" af??

Oh, en hoi Iris, ook namens mij welkom op dit forum!!

Groetjes
Helma

dat is opzich een goed plan.
Maar eigenlijk moet je er dan wel ook buizen door trekken zodat het water goed weg kan.
Maar voor een pad zou dit opzich wel een goede oplossing zijn.
Natuurlijk ook een dure oplossing maar ja je moet wat met je kleigrond..
Terug naar boven Ga naar beneden
helma

helma


Aantal berichten : 193
Registratiedatum : 09-11-09
Leeftijd : 56
Woonplaats : Warnsveld

Track op kleigrond Empty
BerichtOnderwerp: Re: Track op kleigrond   Track op kleigrond Emptydi 30 aug 2011 - 11:12

marleen schreef:
helma schreef:

** Hoi Marleen,
Wil je es aan je man vragen wat hij denkt van een plan om eerst de klei glad te trekken, grondworteldoek erop, en dan een pak zand?
Ben je dan van het "opkruipende klei" af??

Oh, en hoi Iris, ook namens mij welkom op dit forum!!

Groetjes
Helma

dat is opzich een goed plan.
Maar eigenlijk moet je er dan wel ook buizen door trekken zodat het water goed weg kan.
Maar voor een pad zou dit opzich wel een goede oplossing zijn.
Natuurlijk ook een dure oplossing maar ja je moet wat met je kleigrond..

** Hmm, ga het toch in mijn achterhoofd houden! Zit op wat plannetjes te broeden, houd jullie op de hoogte als het zo ver is!

groetjes,
Helma
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.dogwise.nl
Gesponsorde inhoud





Track op kleigrond Empty
BerichtOnderwerp: Re: Track op kleigrond   Track op kleigrond Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Track op kleigrond
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Doodlopende track (track die niet rondom de wei loopt)
» Modderprobleem op zware kleigrond
» Een track vol met gras
» track omploegen?
» track omzetten?

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Weidegebruik en -onderhoud-
Ga naar: