IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

Deel | 

Ontevreden met mijn voerregime...

Go down 
Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3
AuteurBericht
helma

Aantal berichten : 193
Registratiedatum : 09-11-09
Leeftijd : 50

BerichtOnderwerp: Re: Ontevreden met mijn voerregime...   wo 3 aug 2011 - 7:16

Wieteke schreef:
inge schreef:
Mijn ponys mesten altijd tijdens het rijden / mennen. Ik neem dus een mestmonster zakje mee op pad, zodra ze een drol laten dan stap ik af en neem daar verspreid over de hele hoop die ze maken kleine stukjes stop dit bij elkaar en stuur dat op.

O, dat is handig! Voor voorbijgangers moet het wel een raar zicht zijn. Denken ze dat iemand met die plastic zak de mest van zijn paard gaat opruimen, en dan neemt die persoon alleen de bovenste mestbal mee hilarisch

** Haha, zo'n "net" persoon ben ik wel hoor! Wij rijden altijd eerst een stukje door het dorp, en Falcor moet standaard na paar minuten mesten.
Ik vind het geen pas om dat te laten liggen, al helemaal niet in de zomer. We hebben van die mooie klassieke klinkertjes in de straat, en als auto's over de mest rijden gaat dat helemaal tussen de voegen zitten, en dat blijf je echt weken zien! Dus, altijd met een "poepzak" op pad, en die verdwijnt dan in de
eerst de beste prullenbak. Stel me altijd wel voor wat de gemeente reiniger wel niet moet denken "zo, da's een reus van een hond" hilarisch

Helma
Terug naar boven Go down
http://www.dogwise.nl
Mai
Admin

Aantal berichten : 3209
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 56

BerichtOnderwerp: Re: Ontevreden met mijn voerregime...   wo 3 aug 2011 - 11:42

helma schreef:
Was bijna bij jou komen buurten, Marja, we zijn op vakantie in Limburg geweest! afstand was toch meer dan ik dacht, dus het is er niet van gekomen.
Jammer Helma! Zat je in Zuid-Limburg?
Leuk dat je hier op het forum je neus weer even om de hoek steekt in ieder geval glimlach!

Citaat :
Ik heb 2 eczemers, maar moet eerlijk zeggen dat ik niet duidelijk verschil zie bij wel of geen gras.
Dat is ook vaak niet zo 1-2-3 te merken door af en toe eens meer of minder gras te geven. Ik heb het volgens het boekje 'Zomereczeem opgelost met voeding' gedaan en dat betekent het paard een jaar lang geen of heel weinig gras geven, dus vrijwel alleen maar hooi, en dan gaan kijken of je weer wat gras kan gaan toevoegen en zo ja, hoeveel. In dat jaar van niet of nauwelijks gras wordt het lichaam als het ware gereinigd van een hoop ballaststoffen (in dat jaar is Frosti ook eindelijk normaal slank geworden, iets wat eerder nooit lukte door zijn verstoorde stofwisseling). Na dat jaar kun je gaan bepalen hoeveel gras je paard weer aankan en dan merk je ook duidelijk snel effect van het gras op het eczeem. Bij Frosti ligt die limiet bij ca. een uurtje per dag.
Lang, stengelig gras is trouwens altijd beter dan kort gras, zeker voor paarden met een gevoelige stofwisseling (eczeem, hoefbevangenheid, insulineresistentie etc.). In lang gras zit nl. relatief minder suiker en juist voor die suiker zijn deze paarden vaak overgevoelig.
Maar zoals bij alles is ieder paard weer anders en reageert weer anders, hoewel ik inmiddels al van verschillende mensen heb gehoord dat ze hebben gemerkt dat de hoeveelheid en soort gras van invloed is op het zomereczeem van hun paarden.

Citaat :
Strookbegrazing werkt bij mij dus goed, en de wei heeft er niet zichtbaar schade van. En dan nog... die is toch voor de paarden?
Ik vind het altijd een beetje dubbel om een wei te willen sparen ten koste van de beweging van de paarden.
Maar daarom hebben we toch een PP? Zodat het sparen van de wei juist níet ten koste van de beweging van de paarden gaat knipoog? Ik probeer mijn wei wel te sparen, zodat onkruid niet de overhand krijgt, want ik wil er ook graag een goede kwaliteit hooi van kunnen oogsten en dat kan niet als de wei vol onkruid staat en door een te grote begrazingsdruk het gras niet meer goed wil groeien. Ik denk dat strookbegrazing best mogelijk is, maar dat het wel belangrijk is om het evenwicht een beetje in de gaten te houden en de paarden niet op een te klein stukje te veel te laten lopen en het gras te kort te laten afgrazen want dan kan de wei rap in kwaliteit achteruit gaan.

http://www.paddockparadijs.nl
Joyce

Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10

BerichtOnderwerp: Re: Ontevreden met mijn voerregime...   wo 3 aug 2011 - 18:53

vorige week was ik op een ijslander stal (ik was gevraagd een demo met de MM te laten zien), en daar hadden ze nu voor het eerste jaar, paarden zonder dek op, ze staan overdag in een paddock met flinke loopstal (voor mijn gevoel met zowat een halve binnenbak) en dan in de nacht in de wei, het was nog niet geheel weg, maar de paarden hadden steeds beter door wanneer ze naar binnen moesten om zo geen last te krijgen van de muggen.
mijn buurvrouw heeft dit jaar ook ontdekt dat haar exceempaard (kwpn) er baat bij heeft om een loopstal te creeren, het is nog niet volledig weg, maar het paard heeft beduidend minder jeuk.
zonder gras is bij mijn buurvrouw echt niet te doen, in de zomer staan ze dag en nacht in de wei en in de winter op stal en overdag in de rijbak, dat gaat al 100 jaar zo, dat is onveranderlijk! die loopstal is al een behoorlijke overgang, ik rijd er dagelijks langs en het doet me goed te zien dat het paard echt gebruik maakt van de stal.
Terug naar boven Go down
http://www.twh-mm.nl
árangur

Aantal berichten : 164
Registratiedatum : 03-03-11
Leeftijd : 39

BerichtOnderwerp: Re: Ontevreden met mijn voerregime...   vr 5 aug 2011 - 9:27

hier ook nog niet 100% tevreden met het 'systeem' maar ik kan ermee leven. Ik ben natuurlijk afhankelijk van de pensionstal waar ik sta, en dat is hier vaak ofwel altijd op stal met alle voorzieningen erbij ofwel een landje bij een boer en dan dus altijd op de wei, voor mij beide geen optie. Dus nu een tussenweg, 's nachts op stal en overdag op de wei. Bij mijn vorige stal heb ik ook gemerkt dat strookbegrazing onkruid gaf. Ik denk echter met voldoende wei (lees: weilanden kunnen afwisselen) en een goed beheer dat je wel een eind komt. Je eigen idee is zo gek nog niet Marja, een deel 'opofferen' aan strookbegrazing, en een ander deel (of beter misschien 2 delen?) voor hooien, en dan het jaar erna omdraaien. Dan kan het landje wat begraasd is flink bemest en geverticurteerd en alles worden en echt rust krijgen. Klinkt mij wel goed in de oren in elk geval grijns

op mijn huidige stal wordt niet aan strook begrazing gedaan. Ik heb daarom gekozen voor de graaskorf en dat bevalt vooralsnog heel goed. Ik wilde mijn paard (IR en eczeem) niet slechts twee uurtjes op de wei en dan de rest van de dag suf alleen in de paddock hebben dus hij staat gewoon net als de rest overdag in de wei (ongeveer 10 uur per dag) en hij krijgt door die korf steeds kleine beetjes binnen. 's nachts krijgen ze hier een ongelofelijke berg hooi per paard, behalve de mijne dus die krijgt heel zielig 1 plak geweekt hooi. Ik ga dus nog op zoek naar slow-feed opties zeker voor de winter als ze niet meer op de wei kunnen.

ps krachtvoer afgeschaft, nu vitamines, gluco balans, graasmasker en beperkt hooi, hij begint heel langzaam af te vallen en als bonus. voor het eerst in 8 (!!) jaar staat hij gewoon zonder boett........!! niet nodig gehad nog dit jaar hoera
Terug naar boven Go down
Mai
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Ontevreden met mijn voerregime...   zo 7 aug 2011 - 22:40

árangur schreef:
krachtvoer afgeschaft, nu vitamines, gluco balans, graasmasker en beperkt hooi, hij begint heel langzaam af te vallen en als bonus. voor het eerst in 8 (!!) jaar staat hij gewoon zonder boett........!! niet nodig gehad nog dit jaar hoera
Wow, wat een goed bericht Renske, het werkt echt hè!
Het afvallen gaat inderdaad langzaam maar als het zo gaat als bij mijn Frosti, heeft je paard straks als hij slank is wel een stabiel gewicht dat niet meer zo heen en weer schommelt (als je zo goed op zijn dieet blijft letten als nu natuurlijk knipoog)

árangur

Aantal berichten : 164
Registratiedatum : 03-03-11
Leeftijd : 39

BerichtOnderwerp: Re: Ontevreden met mijn voerregime...   ma 8 aug 2011 - 0:48

Ja, het werkt wel. Ik moet er wel bij vermelden, dat ik al vrij schraal voerde, dus weinig brok, maar wel af en toe een appeltje/snoepje en dus lekker veel hooi. Maar hierdoor werd hij alsnog heel zwaar, en bleek hij enorme tekorten te hebben aan allerlei vitamines, sporenelementen en elektrolyten. Ik moet dus echt wel altijd een supplement bijvoeren, zeker omdat hij nu óók weinig hooi nog maar mag. En eigenlijk zou hij niet op het gras moeten, maar dat wil ik hem zonder PP echt niet aan doen. Dan wordt het ofwel kleine kale paddock of de stal. In de winter kunnen ze hier niet op de wei, dus ik wilde maar een beetje het natuurlijk systeem nabootsen, in de winter afvallen en in de zomer, nou ja wat minder hard afvallen...
Terug naar boven Go down
fojoe

Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 17-11-09
Leeftijd : 46

BerichtOnderwerp: Re: Ontevreden met mijn voerregime...   ma 8 aug 2011 - 6:51

árangur schreef:
... en in de zomer, nou ja wat minder hard afvallen...
heerlijk eufemisme lol!

mijn tinktank kreeg overjaars hooi, van onbemest weiland en van goede celluloserijke grassoorten, maar zelfs dat bleek onbeperkt nog veel te veel voor meneer.
de enige manier waarop ik het voor elkaar kreeg om hem te laten vermageren, was door zijn hooi te vervangen door onbeperkt stro.
als 'supplement' gaf ik hem de bietenpulp-zemelen-zeewier-mengeling die nicolette hebing aanraadt in haar boekje over zomereczeem en voeding.
jammer genoeg ben ik moeten afstappen van stro want mijn 2 andere paardjes haalden hier absoluut niet voldoende uit.
nu gaat hij dus 's nachts apart met een paar kilo hooi, terwijl de andere 's nachts hun buikje vol kunnen vreten - overdag staan ze samen met beperkt hooi.
ik zou liever onbeperkt hooi voeren (daar deden de andere 2 het prima op), maar dat zou betekenen dat de tink altijd apart zou moeten staan, vandaar dit compromis.
Terug naar boven Go down
helma

BerichtOnderwerp: Re: Ontevreden met mijn voerregime...   za 13 aug 2011 - 11:06

Marja schreef:
Jammer Helma! Zat je in Zuid-Limburg?
Leuk dat je hier op het forum je neus weer even om de hoek steekt in ieder geval glimlach!

** Ja, we zaten in Gulpen. Een heerlijke vakantie gehad in een prachtige omgeving! Lees wel veel mee hoor, maar lang niet altijd tijd om fatsoenlijk te reageren.

Helma schreef:
Ik heb 2 eczemers, maar moet eerlijk zeggen dat ik niet duidelijk verschil zie bij wel of geen gras.
Marja schreef:
Dat is ook vaak niet zo 1-2-3 te merken door af en toe eens meer of minder gras te geven. Ik heb het volgens het boekje 'Zomereczeem opgelost met voeding' gedaan en dat betekent het paard een jaar lang geen of heel weinig gras geven, dus vrijwel alleen maar hooi, en dan gaan kijken of je weer wat gras kan gaan toevoegen en zo ja, hoeveel. In dat jaar van niet of nauwelijks gras wordt het lichaam als het ware gereinigd van een hoop ballaststoffen (in dat jaar is Frosti ook eindelijk normaal slank geworden, iets wat eerder nooit lukte door zijn verstoorde stofwisseling). Na dat jaar kun je gaan bepalen hoeveel gras je paard weer aankan en dan merk je ook duidelijk snel effect van het gras op het eczeem. Bij Frosti ligt die limiet bij ca. een uurtje per dag.
Lang, stengelig gras is trouwens altijd beter dan kort gras, zeker voor paarden met een gevoelige stofwisseling (eczeem, hoefbevangenheid, insulineresistentie etc.). In lang gras zit nl. relatief minder suiker en juist voor die suiker zijn deze paarden vaak overgevoelig.
Maar zoals bij alles is ieder paard weer anders en reageert weer anders, hoewel ik inmiddels al van verschillende mensen heb gehoord dat ze hebben gemerkt dat de hoeveelheid en soort gras van invloed is op het zomereczeem van hun paarden.

** Klopt. Ook ik heb meerdere boeken en heel internet afgestruind om te kijken hoe ik onze 2 eczemers kan helpen. Ben ook op verschillende lezingen ed geweest, en heb daar vooral uit geleerd dat er meerdere faktoren meespelen in deze vervelende aandoening. Sommige kun je voorkomen of veranderen, andere echt niet (als bijv. erfelijkheid). Ik doe wat ik op mijn stukje kan doen, en heb soms een keuze gemaakt een beleid te voeren wat dan voor het Seme misschien niet optimaal is, maar op andere vlakken (bijv. kudde en/of dik worden) weer wel. Het blijft prutsen, hou op schei uit, maar voor
Falcor is het met zijn deken goed te doen, en Chess is dit jaar pas voor het eerst volledig onder die deken. We kijken volgend jaar wel weer verder....

Helma schreef:
Strookbegrazing werkt bij mij dus goed, en de wei heeft er niet zichtbaar schade van. En dan nog... die is toch voor de paarden?
Ik vind het altijd een beetje dubbel om een wei te willen sparen ten koste van de beweging van de paarden. Maar daarom hebben we toch een PP? Zodat het sparen van de wei juist níet ten koste van de beweging van de paarden gaat knipoog?
Marja schreef:
Ik probeer mijn wei wel te sparen, zodat onkruid niet de overhand krijgt, want ik wil er ook graag een goede kwaliteit hooi van kunnen oogsten en dat kan niet als de wei vol onkruid staat en door een te grote begrazingsdruk het gras niet meer goed wil groeien. Ik denk dat strookbegrazing best mogelijk is, maar dat het wel belangrijk is om het evenwicht een beetje in de gaten te houden en de paarden niet op een te klein stukje te veel te laten lopen en het gras te kort te laten afgrazen want dan kan de wei rap in kwaliteit achteruit gaan.

** Haha, zie nu pas hoe ik het opschreef, Marja, en snap jouw reactie. Maar ook hier weer: als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat! Heb ondertussen door eigen, maar vooral ook door al jullie ervaringen, allang geleerd dat het ideale plaatje van het PP zoals het volgens JJ zou moeten, lang niet voor iedereen en/of overal haalbaar is.
Ons land is eigenlijk niet toegankelijk voor landbouwmachines, vanwege de smalle toegangsweg. Daarnaast is en blijft de bodem het hele jaar toch wat week, dus met zwaar materiaal kun je er niet in. Hooien is dus praktisch niet mogelijk. Ik ben dan niet van plan om de paarden nu 24/7 op de track, en vol in het peperdure hooi te houden, terwijl in de binnenwei het gras verpietert! Falcor en Diablo schuiven daar nu met hun draadje doorheen, en vanaf december tm april is de track sowieso bijna niet te gebruiken en blijven ze grotendeels op het voorste stukje van de track en de binnenwei.
Niet helemaal perfect dus (tjonge jonge, kan alleen maar dromen van die mooie plekken die ik her en der op de foto's van dit forum zie!!), maar voor ons
werkt het goed genoeg.

Groetjes
Helma

Laatst aangepast door Marja op ma 15 aug 2011 - 19:06; in totaal 2 keer bewerkt (Reden van aanpassing : Wat quote-tags toegevoegd om duidelijk te maken welke reactie van wie was ;-).)
Terug naar boven Go down
Mai
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Ontevreden met mijn voerregime...   ma 15 aug 2011 - 19:08

Ja Helma, dat bewijst maar weer eens hoe verschillend onze omstandigheden en mogelijkheden kunnen zijn knipoog! En daarom vind ik het zo mooi dat we allemaal het PP-principe zo kunnen toepassen als in onze eigen unieke situatie het beste is. En daarom werken vaste regels van wat wel en wat niet zou kunnen en mogen in PP gewoon niet. We maken er gewoon lekker onze eigen 'mix' van hoera!

helma

BerichtOnderwerp: Re: Ontevreden met mijn voerregime...   di 16 aug 2011 - 11:09

Hoi Marja,

Zo is het maar net! Ik denk dat we het over de hele lijn, dus ondanks dat niet alles volgens de "regels" perfect is, toch nog altijd beter doen dan de mensen
die de paarden onder 3 dekens 5 maanden lang dag en nacht binnen zetten om ze te "beschermen"!
Laat ons maar lekker prutsen he, de paarden worden er echt niet slechter van! Door al ons gepuzzel en denkwerk over hoe we het zo optimaal mogelijk
kunnen maken, zijn we iig veel bewuster bezig met keuzes dan eigenaren die gewoon de grote menigte achterna lopen.
Weet je hoe vaak ik als antwoord "tja, dat hoort nu eenmaal zo" kreeg als je vraagt waarom men iets wel of juist niet doet?
Bij mij kun je vragen wat je wilt, ik heb er altijd een antwoord op, omdat er altijd goed over nagedacht is!
Echt waar, ik reed van de week langs een weiland waar 2 paarden plus een C pony, onder een gevoerde deken stonden. Tja, het regende ook zo....
Maar dan wel bij een temperatuur van 21 graden!!! Waar ligt dan de grens tussen goede zorg en .. euh... mishandeling??

Groetjes,
Helma
Terug naar boven Go down
Wieteke

Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

BerichtOnderwerp: Re: Ontevreden met mijn voerregime...   wo 17 aug 2011 - 19:54

Ons voerregime is inmiddels veranderd. Na de regen van de afgelopen weken waren de paden flink omgeploegd, waardoor daar nog maar heel weinig gras te vinden was. Strookbegrazing in een apart weitje werkte daardoor niet meer fijn. De paarden hadden hun nieuwe strookje (ze kregen twee keer per dag een strook) heel snel op, en konden dan tussendoor minder eten dan ik prettig vond. Heb nog geprobeerd grotere stroken te geven, maar doordat de wei zo drassig was, vertrapten ze dan best veel van het verse gras. De laatste maanden merkte je ook dat de paarden wat gingen afvallen. Voor 3 van hen (mijn 2 koudbloeden en een volwassen warmbloedpaard) was dat prima, maar de 3-jarige warmbloed begon echt in te vallen. Die zit volgens mij ook in een groeispurt op dit moment, dus dat vraagt ook flink wat energie.

De twee warmbloeden hadden we al een tijdje elke dag een paar uur in de binnenwei gezet, maar dat was toch nog te weinig. Inmiddels staan die twee grote paarden dag en nacht op de binnenwei, en kunnen ze niet meer op de track. Mijn pony's kunnen op de track en overdag kunnen ze ook in een afgezet hoekje van de binnenwei. Overdag eten ze dan wel best veel, maar 's nachts mogen ze dan alleen op het pad. Op het pad staat dus op het moment heel weinig gras, maar toch zijn ze daar wel continue aan het eten.

Volgend jaar zullen we waarschijnlijk al wel sneller de groep een deel van de dag gaan splitsen. Ze staan pas vanaf mei samen, en het is toch altijd even afwachten wat elk paard nodig heeft. En als het jonge paard over een tijdje minder hard groeit, kan het natuurlijk ook weer heel anders zijn.

Als over een tijdje het zomerdeel van de track wordt afgesloten, wil ik dat toch gaan inzaaien. Vind het toch erg prettig dat ze ook wat te doen hebben als ze uitsluitend op de track mogen. Ik zal dan alleen volgend voorjaar wel goed moeten opletten dat ik op tijd dat deel van het pad afsluit als ze regen afgeven, anders is er natuurlijk ook geen groen sprietje meer te vinden.

Ondanks dat het een beetje een gepuzzel is, vind ik het wel heel erg fijn dat we nu zelf precies kunnen bepalen hoe, wat en wanneer de paarden eten, en dus ook alles gewoon om kunnen gooien als de situatie daarom vraagt. De twee andere paarden zijn allebei van dezelfde eigenaar, dus dat is wel ideaal als je wat wilt overleggen of afspreken.

Het is trouwens wel mooi om te zien dat de paarden in de grote wei toch vaak in de buurt van mijn pony's gaan eten. Gisteren hadden ze zelfs een gezamenlijke mestplaats gemaakt, met de hopen van mijn pony's aan de ene kant van het tijdelijke draadje en de hopen van de andere paarden aan de andere kant van het draadje. Als dat geen teken van een kuddegevoel is... :< .

Dat vind ik trouwens wel een ideaal punt van een PP: als er een paard in de binnenwei staat, voelt die zich niet alleen omdat die toch gewoon mee kan lopen met de paarden op het pad. Op de pensionstal waar ik stond was dat altijd een probleem. Dan mocht een schraal paard altijd vooreten in een apart deel van de wei, maar dat paard raakte dan helemaal in de stress als alle andere paarden in de uiterste hoek van hun eigen wei stonden.
Terug naar boven Go down
Mai
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Ontevreden met mijn voerregime...   wo 17 aug 2011 - 22:30

Ik vind de mogelijkheid om te combineren inderdaad ook ideaal. Wij hebben natuurlijk het ouwetje van 36 en hij staat vaak hele dagen in de wei terwijl de anderen in het pad staan. Hij houdt er niet van om alleen te zijn maar is op deze manier ook nooit alleen omdat hij altijd bij de andere paarden in de buurt kan blijven. Echt de ideale combi!

Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Ontevreden met mijn voerregime...   

Terug naar boven Go down

Ontevreden met mijn voerregime...
Terug naar boven 
Pagina 3 van 3Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Mijn advies voor de beginnende strand en water zoekers

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Weidegebruik en -onderhoud-
Ga naar: