IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

Deel | 

Het vosjes paradijs

Ga naar beneden 
Ga naar pagina : 1, 2, 3  Volgende
AuteurBericht
inge

Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

BerichtOnderwerp: Het vosjes paradijs   wo 6 apr 2011 - 6:46

Zo een leuke naam bedacht glimlach
Dit komt omdat ik allemaal vos kleurige pony's heb. Ze lijken ook wel giga op elkaar, zelfs de manen en staart hebben dezelfde kleur en het witte plekje op het voorhoofd komt bijna overeen. Hoe kan het zo lopen.

Ben afgelopen dagen druk geweest met het verzamelen van info kosten van palen draad enz...enz... een hoop gepuzzel.
Maar er begint schot in te komen.

Ik heb nog geen echte tekening gemaakt, die zit in mijn hoofd grijns en komt in de praktijk wel naar buiten.
Het zullen foto's gaan worden. Om een indruk te geven.

Morgen gaan we palen halen en neem ik mijn camera mee om de eerste begin foto's te maken.
Een kaal weiland met gras....veel gras......

Zaterdag wordt de eerste paal geslagen aanbidding wat klikt dat zeg grijns
Er wordt een put geslagen voor water met een mooie pomp er op dus ook dat komt netjes voor elkaar.
De komende tijd schrijf ik de vorderingen in dit topic met foto's.
Het mooie klus weer is in elk geval besteld.
Terug naar boven Ga naar beneden
marion

Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 50

BerichtOnderwerp: Re: Het vosjes paradijs   wo 6 apr 2011 - 8:42

Leuk! Veel succes en plezier.
Mai
Admin

Aantal berichten : 3214
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 57

BerichtOnderwerp: Re: Het vosjes paradijs   wo 6 apr 2011 - 11:18

Klinkt goed Inge, fijn gevoel hè hoera!
Vertel eens iets meer: is het dichtbij waar je woont; hoe groot is het en hoe is het gelegen (kun je bv. mooi uitrijden)? Jaja, ik hou al op zwijgen...

http://www.paddockparadijs.nl
inge

BerichtOnderwerp: Re: Het vosjes paradijs   wo 6 apr 2011 - 19:44

Nog even computeren alvorens ik weer naar het werk moet.

Het is ongeveer 10 km van huis. Iets verder als ik nu fiets. Maar ik kan heerlijk door he bos er naar toe rijden, dus het is geen drama.

De ingang ligt aan een rustige weg, alleen zomers niet ivm de vele toeristen. Daarna moet je een heel eind het land op alvorens bij mijn stukje wei te komen.
De ponys zullen geen last hebben van ongewenste bezoekers. Er is geen gek die zo'n eind wil lopen knipoog
Het betreft een halve hectare voor drie pony's.
Voor de rest is er niets, dus geen electra etc. Ik moet het vanaf de grond gaan opbouwen.
De uitrij mogelijkheden?? Een droom voor vele denk ik. Direct aan het bos gelegen met vele km ruiterpad. Deze bossen zijn al bekend omdat ik er nu ook al rij maar dan een ander gedeelte. We zullen dus regelmatig bekende stukken kruizen.
We zouden theoretisch tot aan Rhenen kunnen komen mits je een paar wegen en spoorwegen oversteekt.

De bekende wandeling van een natuurorganisatie welke met schapen heeft gelopen volgde deze route van Rhenen naar het gooimeer om mensen attent te maken op de vele obstakels die het wild moet nemen indien zij zich willen vermeerderen en zo.
Als je googeld kan je vast het verslag nog wel ergens vinden.

Er staat altijd een windje op deze plek, we zullen daarom weinig last hebben van mugjes en vliegen en zo. Ook wel erg prettig voor de pony's niet dat ik eczemers heb maar toch....

Ik ga een schuilplaats maken waar ze uit de wind en uit de zon en regen kunnen staan. En maak ook zo'n plekje voor mijzelf zodat ik mijn spullen ook droog kan houden. Er komt een bouwkeetje te staan. Wel erg prettig in de winter tijd. Binnen zitten met uitzicht op de ponys wat wil je nog meer??

wil je nog meer weten Marja? hihihi
Mai
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Het vosjes paradijs   wo 6 apr 2011 - 22:47

Klinkt perfect Inge, en een halve hectare lijkt me helemaal prima voor drie paardjes.
Bij ons is het ook open en vaak winderig en dat is zowel een voordeel ('s zomers glimlach) als een nadeel ('s winters kritisch). Gelukkig hebben we ook de bosrand die meestal voor luwte zorgt, heerlijk voor de paarden.
Kan je met je auto wel tot bij je wei komen, of is het laatste stuk alleen te belopen?

inge schreef:
wil je nog meer weten Marja? hihihi
grijns Ja! Google Earth plaatje hyper ?? (Ben nogal visueel ingesteld, mocht je dat nog niet gemerkt hebben :<.)

inge

BerichtOnderwerp: Re: Het vosjes paradijs   do 7 apr 2011 - 7:48

hmmm hoe maak je een google plaatje?? eigenlijk?? blond

Vandaag onze eerste aankoop gedaan...

De palen....
Wieteke

Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

BerichtOnderwerp: Re: Het vosjes paradijs   do 7 apr 2011 - 10:14

Spannend! Ik ben benieuwd hoe het eruitziet. Fijn dat je er een keet kunt neerzetten en een schuilplaats kunt maken.

Veel plezier met het uitvoeren van de plannen!
Mai
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Het vosjes paradijs   do 7 apr 2011 - 10:50

inge schreef:
hmmm hoe maak je een google plaatje?? eigenlijk?? blond
Google Earth installeren (= gratis), je perceel opzoeken, en dan kies je Bestand > Opslaan > Beeld opslaan. Dan wordt het beeld opgeslagen als een jpg-afbeelding. Simpel toch grijns?

inge

BerichtOnderwerp: Re: Het vosjes paradijs   vr 8 apr 2011 - 2:20

ja eitje, nu kijken of ik het hier kan plaatsen.

foto van bovenaf
Mai
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Het vosjes paradijs   vr 8 apr 2011 - 2:36

Ha, gelukt grijns! Da's inderdaad een eindje van de weg (stukkie naar links loopt de weg zo te zien?). Moet je dan dwars door de akker lopen om er te komen want zo te zien is het niet bereikbaar met de auto? Hoe krijg je al je palen e.d. daar :<?

inge

BerichtOnderwerp: Re: Het vosjes paradijs   vr 8 apr 2011 - 2:42

nee dat is niet de toegangsweg.
Deze ligt ergens aan de kop zijn kant, dus niet waar je bossage ziet maar de andere kant en dan is het ong. 1 km lopen door het veld.

Ik heb toestemming om zolang het droog is met de auto heen en weer te rijden om mijn zooi daar te brengen.
En ach wanneer heb je daarna je auto nog nodig?? De ponys hebben 4 benen hihihi....
Met 2 x rijden heb ik mijn rommeltje daar wel, zo veel is het niet. glimlach
Mai
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Het vosjes paradijs   vr 8 apr 2011 - 2:55

inge schreef:
En ach wanneer heb je daarna je auto nog nodig?? De ponys hebben 4 benen hihihi....
Als je er hooi naartoe moet brengen bijvoorbeeld? En dat zal meestal 's winters zijn (als ze niet in de wei kunnen), dus in de natte tijd. Of zware zakken voer. Of erger: als er een paard ziek of gewond is en snel naar een kliniek moet... Kun je daar dan met een auto + trailer komen? Toen Sefja 2 maanden geleden in de draad had gezeten kon ze amper lopen, ik zou toen nooit een km met haar door het veld hebben kunnen (en mogen!) lopen. Ik wil niet doemdenken hoor maar dat zit natuurlijk nog vers in mijn geheugen en heeft me er weer eens met mijn neus op gedrukt dat zoiets zomaar kan gebeuren.

En hoe kom je dan met je paarden bij het bos als je wil gaan rijden? Of mag je te paard wel door het veld als het nat is?

inge

BerichtOnderwerp: Re: Het vosjes paradijs   vr 8 apr 2011 - 3:07

De paarden blijven daar 24/7 ze hoeven er niet af als het nat is etc. Hier komt mijn paddockparadijsje.
En ja onze auto kan altijd daar komen in geval van nood hoor. Zo erg is het niet. Het gaat er gewoon om dat wanneer je de boel aan gort rijdt het dan lastig wordt om met je kruiwagen naar de mestbak te rijden.
Soort van eigen belang zeg maar.
Zakken voer zal ik met de kruiwagen doen, en ik verbruik maar 2 zakken per jaar dus wat is dat nou aan gewicht??
Hooi.... mocht ik nodig hebben kan gebracht worden met de trekker of met de auto. Ons wagentje is vergelijkbaar met een trekker die komt overal ;-)
Maar met die oppervlakte die ik daar heb zal ik zeer weinig hooi nodig hebben, hoop ik.
Mai
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Het vosjes paradijs   vr 8 apr 2011 - 3:19

inge schreef:
De paarden blijven daar 24/7 ze hoeven er niet af als het nat is etc.
Nee, dat begreep ik wel knipoog. Ik bedoelde ook niet dat ze eraf zouden moeten omdat het perceel te nat is, maar je schreef dat je met je auto naar het land mag rijden 'zolang het droog is' (de akker waar je doorheen rijd neem ik aan), dus blijkbaar niet als het nat is. Daarom vroeg ik me af hoe je dan in een noodgeval wel met je auto door een natte akker bij je paarden zou kunnen komen, of hoe je dan met je paarden in het bos kan komen als de akker nat is?

Citaat :
En ja onze auto kan altijd daar komen in geval van nood hoor.
Gelukkig maar, want toch... je weet maar nooit wat er kan gebeuren.

Citaat :
Hooi.... mocht ik nodig hebben kan gebracht worden met de trekker of met de auto. Ons wagentje is vergelijkbaar met een trekker die komt overal ;-)
Maar met die oppervlakte die ik daar heb zal ik zeer weinig hooi nodig hebben, hoop ik.
Oh ja glimlach, ik zat aan mijn eigen situatie te denken; wij voeren eigenlijk altijd hooi bij i.v.m. de ruwe vezels, die vooral in het voorjaar niet of nauwelijks in het gras zitten, en omdat mijn eczemer zeer beperkt gras krijgt (het gras verergert zijn eczeem aanzienlijk) en voornamelijk hooi eet.

Wanneer ga je aan de slag? Hopelijk blijft het dit weekend mooi weer!

inge

BerichtOnderwerp: Re: Het vosjes paradijs   vr 8 apr 2011 - 4:00

duh dan komt er een paarden loop paadje glimlach
We gaan morgen de eerste palen slaan. Draad en zo zijn besteld die komen begin volgende week.
Ik hoop ze dan die zondag in de wei te kunnen zetten. Ben al aan het voor grazen om het zo maar te zeggen. Ze zijn nl geen gras meer gewend.
Dus we zijn aan het snaaien op het land van natuurmonumenten.....heel stiekem...want dat is het enige grasveld wat ze niet met gier hebben bemest en vrij toegankelijk is en het meest lijkt op het gras wat in het weiland staat. Bos gras is toch wel iets anders van structuur, dat hebben ze van de winter wel gehad tijdens het rijden.
Even een half uurtje pauze houden, grazen en dan weer verder.
Hopelijk zien ze het door de vingers en laten ze het hek open.
inge

BerichtOnderwerp: Re: Het vosjes paradijs   ma 11 apr 2011 - 5:04

Mai
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Het vosjes paradijs   ma 11 apr 2011 - 9:50

Al een hoop palen gezet Inge compliment! Wat heb je voor palen gebruikt? Ze lijken zo licht van kleur, zijn ze niet behandeld/geïmpregneerd?
Mooie schuiltent, hoe kom je daaraan?

inge

BerichtOnderwerp: Re: Het vosjes paradijs   ma 11 apr 2011 - 18:40

palen zijn onbehandeld, deze staan op zijn minst 4 jaar. Degene die stuk gaan ga ik tzt vervangen door andere. Zo verdeel ik de kosten een beetje.
ik kon er voor een mooi prijsje aan komen

De tent komt bij Tackroom vandaan. ik ga vanmiddag kijken of hij is blijven staan, na de verhuizing past niet alles meer zoals hij ooit was opgebouwd ivm wat kromme buizen door het schuren. En wat klik dopjes die stuk waren gegaan.
Er is vannacht een aardig windje ontstaan dus ben erg benieuwd. Op de vorige plek is hij een heel jaar blijven staan ook met veel wind/storm
Dus het moet kunnen. Anders wordt het een houten versie. Maar het liefst deze want die kan ik nog verplaatsen.
Mai
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Het vosjes paradijs   wo 13 apr 2011 - 0:06

inge schreef:
palen zijn onbehandeld, deze staan op zijn minst 4 jaar. Degene die stuk gaan ga ik tzt vervangen door andere. Zo verdeel ik de kosten een beetje.
ik kon er voor een mooi prijsje aan komen
Hoe lang ze staan is erg afhankelijk van hoe nat of droog de grond is, maar 4 jaar lijkt me wel erg optimistisch voor onbehandeld hout. Het riskante punt waar palen snel gaan rotten is altijd waar nat en droog elkaar steeds afwisselen, dus net onder grondniveau. Ik heb ooit in onze vorige woonplaats paaltjes rond een gemeenteplantsoen binnen 2 jaar om zien vallen, en die waren dan nog groen geïmpregneerd ('gewolmaniseerd').
Onze vorige stal hadden we gebouwd met vierkante 10 x 10 hoekpalen die een meter in de grond stonden. Deze palen waren ook groen geïmpregneerd en daarnaast hadden we ze zelf ca. 0,5 m boven en onder de grond met teer behandeld. Toen we 8 jaar later die stal afbraken waren desondanks vrijwel alle hoekpalen vlak onder grondniveau doorgerot. Sindsdien gebruiken we alleen nog maar de zwart (donkerbruin) geïmpregneerde houten palen. Die staan inmiddels 13 jaar en voorzover ik weet is er nog geeneen doorgerot. Ze zijn dan wel duurder maar op de lange termijn is het toch de goedkoopste optie.

Ik zag laatst ergens een praktische zelfgemaakte schuilhut, ook in zo'n tunnelvorm als jij nu hebt. Ik zal eens kijken of ik dat nog terug kan vinden...
Hebbes: zelfmaak-schuilhut.

inge

BerichtOnderwerp: Re: Het vosjes paradijs   wo 13 apr 2011 - 4:01

goh meid je brengt me op een idee. Werelds schuil plekje. Mocht deze het niet meer houden dan verbouw ik hem op deze manier. Dat kan voor weinig heb ik al gezien.
nog niet alles gelezen effe snel de plaatjes bekeken.

Ik zet al jaren dit soort palen (ben hovenier) Sommige palen zijn met 1 jaar al gebroken en andere staan echt wel 4 tot 6 jaar.
Maar net wat je zegt afhankelijk van de grond hoe nat het is en zo. De plek waar ik sta is erg droog. het heeft het hoogste profiel van de omgeving.
is geheel van zand, de bovenste ong 50 cm is zwarte grond dus met verteerde planten er in, de zogenaamde teelgrond. En daaronder zit wit zand.
Kwam dit al tegen met palen zetten. Dus het ziet er erg voorspoedig uit kwa nattigheid en zo.
Op deze manier kan ik rustig aan paal voor paal gaan vervangen om zo de kosten een beetje te verdelen.

De palen die jij noemt zijn niet geimpregneerd maar gecreosoot. Dan worden ze donker bruin tot zeer donkerbruin naar zwart toe soms.
Deze gaan idd heel lang mee. Bij wolmaniseren gebruiken ze niet al te milieu vriendelijke stoffen om het hout te verduurzamen. Dit wordt langzaam afgegeven aan de omgeving. Impregneren wordt onder hoge druk of vacuum gedaan.

Het is maar net waar je voor kiest. Het milieu is toch ook wel wat waard. Zeker als mijn ponys er vlak naast staan te eten ;-)
ik vind die nieuwe van plastic ook wel erg mooi en handig, dan heb je meteen geen draadhouders meer nodig.
Maar ja ook weer een aardig prijsje per paaltje. denken
betty

Aantal berichten : 21
Registratiedatum : 12-11-09

BerichtOnderwerp: Re: Het vosjes paradijs   wo 13 apr 2011 - 8:55

Ik heb deze boogtent van Tackroom al 3 jaar staan. Er is 1 buis gebroken, dat is alles. Hij staat bij mij wel in een, door een walletje met bomen omzoomde, paddock. Dus niet in de volle wind. Misschien kan je zowiezo al die onderkant van die schuilhut om je tent maken. Dan is hij een stuk steviger met een storm. Ik ben bang dat hij het anders niet gaat houden. En dan geen oranje schotten in het weidse landschap maar lekker donkergroen wow Een prachtige plek heb je daar. Succes met aanleggen!!
inge

BerichtOnderwerp: Re: Het vosjes paradijs   wo 13 apr 2011 - 18:55

deze tent is nu 2 jaar, en heeft altijd al in de volle wind gestaan. Alleen nu is de oppervlakte er omheen iets groter geworden. Eerst was er een bomenrand ietsje dichterbij dan nu. ik weet dat hij veel kan hebben, ook heb ik hem helemaal open gelaten. In het begin had ik 1 kant dicht, dit later toch maar verwijderd. Dat scheelde een hoop in windvangen.
We zullen zien wat hij doet. Enuh oranje hahahaha...dat nooit en trouwens mag ook niet. Er zijn weinig regeltjes maar regel 1 was het mag niet te veel opvallen dus natuurkleuren gebruiken zoals groen en bruin. knipoog
Misschien zet ik er gewoon een schutting langs scheelt ook een hoop.
Mai
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Het vosjes paradijs   do 14 apr 2011 - 3:26

Sorry voor mijn wijsneuzerigheid Inge bescheiden, als hovenier weet jij waarschijnlijk veel meer van palen dan ik! En zo te lezen zit je op een ideale plek qua hoogte, droogte en grondsoort, daar zullen velen jaloers op zijn! Dan heb je inderdaad kans dat je palen langer mee zullen gaan. Ik heb gelukkig ook geen klagen op het perceel hier aan huis; ik heb nog nooit één plasje in de wei zien staan, dit is met recht een 'weatherproof' perceel, wat de houdbaarheid van de palen natuurlijk ook ten goede komt glimlach.

inge schreef:
ik vind die nieuwe van plastic ook wel erg mooi en handig, dan heb je meteen geen draadhouders meer nodig.
Maar ja ook weer een aardig prijsje per paaltje. denken
Was ik nog vergeten te vertellen, maar in ons PP achter het bos hebben we voor de buitenafrastering kunststof palen (van Agradi) gebruikt. Wel met isolatoren trouwens (kun je er gewoon inschroeven), anders moesten we weer iets anders bedenken om de draad aan de paal vast te zetten. Ze waren inderdaad behoorlijk prijzig maar het leek ons een goed idee omdat dat perceel op bepaalde plaatsen wel heel nat is, i.t.t. tot de PP bij huis. Ik vind die kunststof palen alleen wel nogal flexibel; als je ze op hoeken of als eindpalen zou gebruiken zouden ze krom buigen. Doordat ze glad zijn trek je ze ook zo weer uit de grond, wat zowel een nadeel (ze komen nooit echt heel vast te staan) als een voordeel (bij verhuizing) kan zijn.

inge

BerichtOnderwerp: Re: Het vosjes paradijs   do 14 apr 2011 - 4:43

Ik vatte het ook niet zo op hoor knipoog want hebt ook helemaal gelijk in wat je schreef!! Soms moet je keuzes maken en je lijst wensen lijstje iets aanpassen.
Vandaag een deel van de isolatoren geschroeft, morgen verder accus waren op.....goede reden om te stoppen grijns

Je kan als je die palen steviger in de grond wil hebben er een dwars stukje in stoppen. Dus een gat onderin boren, daar bijv een stuk bezemsteel in doen en daarna in het gat plaatsen en dicht stoppen. Zo kan je ze niet meer zo snel omhoog tillen.
veernr1

Aantal berichten : 179
Registratiedatum : 22-01-11

BerichtOnderwerp: Re: Het vosjes paradijs   do 14 apr 2011 - 8:23

Ik gebruik alleen maar palen van onbehandeld kastanjehout. Moeten zo'n 10 tot 15 jaar meegaan. Die van de buitenomheining staan er nou 9 jaar, dus ik kom al een heel eind. Ligt er ook een beetje aan hoe dik ze zijn, want ze rotten uiteindelijk toch op de beruchte plek wel door denk ik, maar hoe dikker ze zijn, hoe langer dat duurt. Ze zijn gemiddeld 8-10 cm dik, voor mijn paddockparadijs heb ik voornamelijk palen van 6-8 cm. dik genomen, voor de hoeken wel weer 8-10 cm.
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Het vosjes paradijs   

Het vosjes paradijs
Terug naar boven 
Pagina 1 van 3Ga naar pagina : 1, 2, 3  Volgende

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Plattegronden-
Ga naar: