Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Pensionpaarden op PP en belasting

Ga naar beneden 
4 plaatsers
AuteurBericht
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

Pensionpaarden op PP en belasting  Empty
BerichtOnderwerp: Pensionpaarden op PP en belasting    Pensionpaarden op PP en belasting  Emptyvr 18 maa 2011 - 10:27

Ik heb op internet gezocht, maar kan niet echt duidelijke informatie vinden over het wel of niet belastingplichtig zijn bij het aanbieden van weidegang.

Mijn 2 pony's komen op een terrein van 1,4 ha te staan, en er is dus ruimte zat voor een paar paarden van derden. Meer dan 2 à 3 paarden van anderen zou ik niet willen, en gezien de kosten die gemaakt zijn voor de aankoop van het land en de aanleg van de track zou het dus bijna generaties duren voordat er winst te behalen zou zijn knipoog . Maar het zou natuurlijk wel helpen om het geslagen gat op termijn minder diep te maken.

De geleverde 'dienst' zou puur bestaan uit het medegebruik van het als PP ingerichte weiland. Klusjes als mest ruimen zouden onderling verdeeld worden, en ruwvoer zou door 'pensiongasten' apart moeten worden ingekocht en zou dus niet door mij worden aangeboden. Kun je het aanbieden van weidegang in je PP dan beschouwen als verhuur van (een deel van je) onroerend goed? Verhuur van onroerend goed is volgens mij vrijgesteld van omzetbelasting.

Op het terrein is trouwens geen bak of schuur/stalling aanwezig. Op internet kon ik alleen maar informatie vinden over de verhuur van stalling + weidegang + verzorging.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Terug naar boven Ga naar beneden
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Pensionpaarden op PP en belasting  Empty
BerichtOnderwerp: Re: Pensionpaarden op PP en belasting    Pensionpaarden op PP en belasting  Emptyza 19 maa 2011 - 5:46

kan je ook niets op de site van de belastingdienst zelf vinden??
ik weet dat wanneer je onder de 7 paarden blijft je in elk geval niet ook nog met de mestwet te maken krijgt.
hoe het voor de rest precies werkt ik zou het niet weten...
Terug naar boven Ga naar beneden
veernr1




Aantal berichten : 179
Registratiedatum : 22-01-11

Pensionpaarden op PP en belasting  Empty
BerichtOnderwerp: Re: Pensionpaarden op PP en belasting    Pensionpaarden op PP en belasting  Emptywo 23 maa 2011 - 7:38

Hinderwetvergunning in de gaten houden is ook verstandig, de grens van het aantal paarden dat je mag houden ligt bij ons vrij laag. Maar dat verschilt misschien wel per gemeente. Ik weet van de buurman dat hij al vragen kreeg toen hij zelf 5 pony's had lopen (allemaal van hemzelf), of hij ze niet bedrijfsmatig hield??? Waar bemoeien ze zich mee, denk je dan, maar goed, je zal ze maar op je dak krijgen. Ik heb me er eigenlijk nooit in verdiept of je belasting moet betalen over weidegeld, ik heb ook wel eens een poosje 2 betalende weidegasten gehad, maar dat heb ik nooit ergens opgegeven.

En je moet betalende gasten inderdaad zien als een lichte tegemoetkoming in de onkosten, want je paarden 'lekker goedkoop thuis houden' en 'lekker binnenlopen als je geld vraagt aan gasten' als je eerst zoveel geld hebt moeten investeren in land en inrichting is ook een misvatting.

Ik ben ook 'lekker goedkoop' in Drenthe gaan wonen om mijn paard bij huis te kunnen houden. (= dus meer dan 2x zo duur qua woonlasten). Als ik nou een flat of rijtjeshuis gekocht had, was dat misschien opgegaan, maar een huis met land erbij is toch een ander verhaal.
Terug naar boven Ga naar beneden
joyce b




Aantal berichten : 68
Registratiedatum : 22-02-11

Pensionpaarden op PP en belasting  Empty
BerichtOnderwerp: Re: Pensionpaarden op PP en belasting    Pensionpaarden op PP en belasting  Emptyzo 17 apr 2011 - 7:11

verhuur van kale stal, zonder diensten, is BTW-vrij, verhuur van weide ook. (onroerend goed)
Verder geven wij het ook niet op. Als ik het als bedrijf zou doen zou de belastingdienst er slechter van worden... Het kost ons veel geld en wat anderen bijdrage is een tegemoetkoming in de kosten. Wij delen de kosten en de verzorging, al regel ik meestal het ruwvoer omdat dat van eigen and komt en ik ook een kar heb om eventueel hooi ergens anders op te halen. Strooisel halen we soms samen, soms ik alleen, en zo verdelen we het een beetje. Strooizout haalde de pensionklant meestal omdat zij langs een goedkoop adresje kwamen.

Je moet inderdaad wel informeren hoeveel paarden je van de gemeente hobbymatig mag houden, als is de ene gemeente daar makkelijker in dan de andere.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Pensionpaarden op PP en belasting  Empty
BerichtOnderwerp: Re: Pensionpaarden op PP en belasting    Pensionpaarden op PP en belasting  Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Pensionpaarden op PP en belasting
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» zomer pp voor pensionpaarden?

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Praathoekje-
Ga naar: