Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei?

Ga naar beneden 
+7
Wieteke
marion
inge
Joyce
fojoe
Berith
Mai
11 plaatsers
AuteurBericht
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei? Empty
BerichtOnderwerp: Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei?   Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei? Emptyza 12 maa 2011 - 0:27

Ik heb iets ontdekt waarvan ik denk dat het een positief bij-effect is van het Paddockparadijs. Sinds we een paar jaar geleden het PP hebben aangelegd is het aantal molshopen dat ieder najaar/winter in onze binnenweides verschijnt enorm afgenomen! De eerste tijd was het nog niet zo opvallend maar in de loop der jaren zijn het er langzaamaan steeds minder geworden. Ik denk dat dat veroorzaakt wordt doordat de paden rondom de wei in de loop van de tijd steeds meer zijn aangestampt omdat ze veel door de paarden belopen worden, dus ook de ondergrond is steeds dichter geworden. Ik vermoed dat daardoor de grond voor mollen waarschijnlijk minder gemakkelijk 'doorgraafbaar' is geworden en ze liever een route kiezen die een andere kant opgaat.

Vroeger - in het 'Pre-PP' tijdperk - hadden we in najaar en winter altijd tientallen, zo niet honderden, molshopen in de wei. Het was een flink karwei om steeds weer die hopen uit elkaar te harken, ze waren soms wel een meter in doorsnee! Vorig jaar hadden we er nog een of twee, en dit jaar helemaal niets meer, terwijl ik wel molshopen in de omgeving zie, bv. in de bermen langs de weg. Ik geloof niet dat het ligt aan een gebrek aan bodemleven in onze weides (beestjes in de bodem), dus ik kan geen andere reden bedenken dan dat de aangestampte grond rondom ons terrein een natuurlijke 'mollenbarrière' is gaan vormen!

Hebben jullie ook die ervaring na een paar jaar intensief gebruik van de paden?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Berith

Berith


Aantal berichten : 351
Registratiedatum : 13-03-10

Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei?   Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei? Emptyza 12 maa 2011 - 4:33

Dat antwoord kan ik je pas over een paar jaar geven knipoog
En bij mij zijn de mollen vooral actief op het pad. Ik betwijfel of ik dat weg krijg want door de kleigrond kan ik het pad in de winter niet open hebben. Ik heb gisteren pas weer de paarden op een deel van het pad (en dan heb ik ze gezecht dat ze alleen mogen stappen en niet galopperen hilarisch )
Terug naar boven Ga naar beneden
http://sietrix.blogspot.com/
fojoe

fojoe


Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 17-11-09
Leeftijd : 52
Woonplaats : Roelselare

Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei?   Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei? Emptyza 12 maa 2011 - 4:47

als dit klopt, leg ik een track rond de tuin cool
Terug naar boven Ga naar beneden
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei?   Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei? Emptyza 12 maa 2011 - 7:05

hier tot nu toe niets van gemerkt, molshopen vind je hier overal, in de wei, op het pad en in het stukje bos.
alleen niet in de paddock waar wit zand ligt.
of het valt daar niet op, dat kan natuurlijk ook.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei?   Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei? Emptyza 12 maa 2011 - 7:25

grappig fenomeen, zou best eens waar kunnen zijn wat je zegt.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei?   Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei? Emptyza 12 maa 2011 - 11:24

fojoe schreef:
als dit klopt, leg ik een track rond de tuin cool
En dan huur je een trekpaard van 1000 kilo om iedere dag 100 rondjes je track aan te stampen lekker puh?

Joyce schreef:
hier tot nu toe niets van gemerkt, molshopen vind je hier overal, in de wei, op het pad en in het stukje bos.
Hoe lang heb je al een track en is die altijd open voor je paarden?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei?   Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei? Emptyza 12 maa 2011 - 11:35

Ik heb volgens mij ook wel eens gelezen dat "gedreun" of trillingen in de grond, hier dus veroorzaakt door het geloop van de paarden steeds om de wei heen, de mollen weg zou jagen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei?   Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei? Emptyza 12 maa 2011 - 11:40

marion schreef:
Ik heb volgens mij ook wel eens gelezen dat "gedreun" of trillingen in de grond, hier dus veroorzaakt door het geloop van de paarden steeds om de wei heen, de mollen weg zou jagen.
Ja, heb ik ook wel eens gehoord, maar dan zou je denken dat dat ook zou gelden zonder PP, als de paarden gewoon in de wei rondlopen, maar dat blijkt de mollen niet weg te houden. Vandaar mijn vermoeden dat het te maken zou kunnen hebben met het plaatselijk sterk aangestampt worden van de grond.
Zijn er nog meer mensen van wie de paarden al een aantal jaren de track hebben aangestampt?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei?   Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei? Emptyza 12 maa 2011 - 20:20

Hihi, ik was eerlijk gezegd juist blij toen ik laatst een aantal molshopen in m'n toekomstige PP ontdekte grijns . Het weiland is namelijk jaren als landbouwgrond gebruikt (volgens mij eerst voor suikerbieten en sinds een jaar of 4-5 als grasland; ik oktober is er voor het laatst gekuild), en dus waarschijnlijk ook flink bemest. Ik zag de molshopen als een teken dat er ondanks dat blijkbaar nog wel gezond bodemleven onder de grasmat aanwezig is.

De molshopen zaten wel vrij dicht bij de slootkant. Gezien de werkbreedte van de meeste machines is het waarschijnlijk dat de grond juist op die plaatsen niet zo stevig is aangedrukt door trekkerwielen. Je zou dus wel eens gelijk kunnen hebben met je theorie!

Het scheelt waarschijnlijk wel dat jij een vrij grote kudde op je pad hebt lopen. Ik denk dat mijn twee pony's nogal wat rondjes moeten rennen willen ze de grond onder een 5 meter breed pad pletten... Al zijn mijn pony's waarschijnlijk wel een paar honderd kilo zwaarder dan jouw IJslanders grijns
Terug naar boven Ga naar beneden
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei?   Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei? Emptyza 12 maa 2011 - 21:27

hoe lang we een pad naar het bos hebben? ehm, ff rekenen, nog voordat chasey werd geboren, de thw van een vriendin van me, en chasey word in mei 2, de winter daarvoor hebben ze het pad gekregen volgens mij, dus dat is nu ruim 2 jaar minimaal.
Agrado kent deze ook al vanaf veulen en die word komend september 3 jaar, dus tja, zo ff ruw geschat, 2 en half jaar, er lopen gemiddeld 6 paarden hierzo.
Mollen zijn in deze omgeving wel echt veel te vinden, of eigenlijk, molshopen.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei?   Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei? Emptyza 12 maa 2011 - 23:21

Joyce schreef:
hoe lang we een pad naar het bos hebben? ehm, ff rekenen, nog voordat chasey werd geboren, de thw van een vriendin van me, en chasey word in mei 2, de winter daarvoor hebben ze het pad gekregen volgens mij, dus dat is nu ruim 2 jaar minimaal.
Agrado kent deze ook al vanaf veulen en die word komend september 3 jaar, dus tja, zo ff ruw geschat, 2 en half jaar, er lopen gemiddeld 6 paarden hierzo.
Mollen zijn in deze omgeving wel echt veel te vinden, of eigenlijk, molshopen.
Maar jouw bospad is geloof ik niet een rondlopende track met een terrein in het centrum daarvan, toch? Dus geen ingesloten terrein waar je kunt observeren of er wel of geen mollen komen?

Wat een melig onderwerp eigenlijk :<... maar ja, ik hou er nu eenmaal van om dit soort dingetjes te 'onderzoeken', hihi grijns.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei?   Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei? Emptyzo 13 maa 2011 - 19:47

klopt, hier kunnen ze geen rondje lopen om de wei, dus officieel geen PP, doordat het bos groot genoeg is en ze vaak als het ware, om de bomen heenlopen, hebben we heel bewust de terugweg, dezelfde gelaten als de heenweg, vinden het zonde om een stuk van de wei daarvoor op te offeren.
ik denk dat het hier wel net zo werkt als een PP, maar idd, voor het molshopen onderzoek, voldoen we niet aan de eisen knipoog .
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
yvonnedejong

yvonnedejong


Aantal berichten : 486
Registratiedatum : 19-02-10
Leeftijd : 46
Woonplaats : Epe

Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei?   Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei? Emptyma 14 maa 2011 - 0:50

Ik heb geen pp helemaal om mijn wei, maar over al in de weides naast mij hebben ze overlast van de mollen, zelfs de mensen die naast mijn wei wonen worden gek van de mollen.
Toen ik mijn wei ging huren had ik wel mollen in de wei, gelukkig niet zo veel als in de weides om mij heen. Ik heb nu al jaren geen mol meer in mijn wei, 3 jaar geleden nog wel. Mijn paarden staan nu zo'n 5 jaar op deze plek, en na 2 jaar waren de mollen dus verdwenen.
Ik vraag mij ook altijd af hoe dit kan.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://weilanddeboskamp.come2me.nl/
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei?   Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei? Emptyma 14 maa 2011 - 1:15

yvonnedejong schreef:
Ik heb geen pp helemaal om mijn wei, maar over al in de weides naast mij hebben ze overlast van de mollen, zelfs de mensen die naast mijn wei wonen worden gek van de mollen.
Toen ik mijn wei ging huren had ik wel mollen in de wei, gelukkig niet zo veel als in de weides om mij heen. Ik heb nu al jaren geen mol meer in mijn wei, 3 jaar geleden nog wel. Mijn paarden staan nu zo'n 5 jaar op deze plek, en na 2 jaar waren de mollen dus verdwenen.
Ik vraag mij ook altijd af hoe dit kan.
Bij jou is het dan wel heel bijzonder, omdat je wei niet is ingesloten door een pad rondom. Ik heb wel een theorie :<: ik denk dat jouw speelse Atent met al zijn rondrennen zorgt voor genoeg gestamp om de mollen gillend op de vlucht te laten slaan hilarisch!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
yvonnedejong

yvonnedejong


Aantal berichten : 486
Registratiedatum : 19-02-10
Leeftijd : 46
Woonplaats : Epe

Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei?   Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei? Emptyma 14 maa 2011 - 2:00

haha, zou dat het zijn.
Ik moet wel eerlijk bekennen dat mijn paarden een keer een mol hebben vermoord, die lag bij ze in de wei.
Dus ik denk dat die mollen inderdaad doodsbang zijn haha.
Die rennen voor hun leven in mijn wei, en leven zich bij de buurman heerlijk uit.
Van mij mogen ze!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://weilanddeboskamp.come2me.nl/
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei?   Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei? Emptyma 14 maa 2011 - 8:21

Ik heb 2 keer een dode egel in de bak gevonden....sneu hoor. Wel intact nog, misschien is-ie zich letterlijk doodgeschrokken, of inwendige bloedingen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Hilde

Hilde


Aantal berichten : 30
Registratiedatum : 16-09-10
Leeftijd : 41
Woonplaats : België

Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei?   Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei? Emptyzo 20 maa 2011 - 0:11

Dag Marja, ik ervaar precies hetzelfde dan jij!
Vorig jaar hadden wij nog erg veel last van molshopen (toen nog geen pp), terwijl we dit jaar tot hier toe slechts enkelen zijn tegengekomen over de hele oppervlakte van de wei!
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei?   Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei? Emptyma 21 maa 2011 - 6:44

Hilde schreef:
Dag Marja, ik ervaar precies hetzelfde dan jij!
Vorig jaar hadden wij nog erg veel last van molshopen (toen nog geen pp), terwijl we dit jaar tot hier toe slechts enkelen zijn tegengekomen over de hele oppervlakte van de wei!
Goh Hilde, dat is dan bij jou al heel snel, na pas een jaar (of nog minder?) een PP! Bij ons heeft dat toch wel een paar jaar geduurd (of zou het me eerder gewoon nog niet zijn opgevallen? dat kan ook knipoog).
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei?   Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei? Emptydo 19 jan 2012 - 21:43

Ik woon hier nog maar net en moet mijn PP nog aanleggen, maar er zitten hier in elk geval zát molshopen, en best grote ook nog!
Mochten die volgend jaar verdwenen zijn, dan zal ik het je laten weten. glimlach
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 54
Woonplaats : Dwingeloo

Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei?   Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei? Emptyvr 20 jan 2012 - 1:36

Leuk dat je dit onderwerp op deze manier even weer naar boven haalt Marja. Vorig jaar had ik er niet zoveel kijk op, maar nu valt me dit verschijnsel eigenlijk wel op. In het land van de buurman zitten allerlei molshopen, zelfs tot aan de rand van het pad nog eentje, maar verder komt die niet. Ook in de berm zaten pas van die dingen, maar ook die zijn niet onder het pad doorgegaan naar ons weiland. Zou het dan inderdaad kloppen dat een PP preventief werkt tegen mollen in je land? Het lijkt er voor mij zo wel een beetje op.

Misschien moeten ze bij jou wel eerst uit het land weg zijn Marja, want anders houdt het PP ze er misschien juist in.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei?   Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei? Emptyvr 20 jan 2012 - 2:40

Het heeft vooral te maken met trillingen. Hoe meer beweging boven op de wei hoe eerder de mollen wegblijven.
Sluit je een bepaald stuk voor een wat langere tijd af dan komen ze weer terug.
Dit heb ik gemerkt tijdens mijn werk. Zodra de eerste kampeerders kwamen verdwenen de mollen. Kampeerseizoen voorbij en binnen een paar weken waren de mollen weer terug. Na wat betere studie dus vergelijken met de paarden kan ik mij enkel bedenken dat het komt door trillingen die ontstaan door bewegingen van mens en dier boven op.

Ben je bijv op zoek naar wormen dan kan je het beste een plasje water maken en daarop zachtjes met je handen gaan spetteren en zo komen de wormen boven.
Ooit eens gezien op de BBC hadden ze hele wedstrijden hoe vang ik zo veel mogelijk wormen binnen X tijd.
Deze mensen hadden de meeste wormen gevangen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Natural Horsetrainer

Natural Horsetrainer


Aantal berichten : 702
Registratiedatum : 17-01-12
Woonplaats : Sonsbeck, Duitsland

Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei?   Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei? Emptyvr 20 jan 2012 - 3:28

Hmmm dat hoop ik niet, dat mijn PP de mollen er juist ín houdt! Maar ik denk het niet eigenlijk, de theorie van de trillingen vind ik toch aannemelijker dan de theorie van Marja, dat de grond onder de paden zo hard aangestampt zou zijn dat de mollen daar liever niet meer doorheen graven. Als mijn paarden maar zat trillingen veroorzaken, gaan de mollen vast wel naar de buren (waar het weiland leeg staat). Hoop ik. ;-)
Dat van die trillingen gaat in elk geval ook op voor konijnen (althans, dat denk ik): waar mijn paarden nu staan (nog 2 daagjes! hoera ) zitten heel veel konijnen en die hadden/hebben holen gegraven onder de schuilstal. Als de paarden soms een paar weken elders staan en de schuilstal niet in kunnen, zitten er zó weer gaten in de grond van de schuilstal. Gaan de paarden weer in de stal, en maak ik de gaten dicht, dan komen er ook geen nieuwe meer bij. Dan maken ze hun in- en uitgangen een eindje verderop.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://naturalhorsetrainer.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei?   Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei? Emptydi 24 jan 2012 - 0:02

Als het aan de trillingen zou liggen, zouden de mollen toch meteen al wegblijven zodra de PP is aangelegd en de paarden er gebruik van maken? Maar mijn ervaring is dat het dan nog een flinke poos duurt (kan een paar jaar zijn) voordat je steeds minder mollen ziet en ze uiteindelijk vrijwel helemaal wegblijven. Daarom denk ik dat het verdichten van de grond door de paarden (wat immers geleidelijk gebeurt) er veel mee te maken heeft. Juist omdat het relatief smalle paden zijn, wordt de grond sterk aangestampt en verdicht, want de paarden lopen steeds weer over dezelfde route. Je ziet na verloop van tijd ook dat het pad centimeters lager ligt dan de wei ernaast.
Als het aan de trillingen ligt, zouden in een wei waar dagelijks paarden lopen de mollen ook verdwijnen, maar dat is helaas niet zo.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 54
Woonplaats : Dwingeloo

Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei?   Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei? Emptydi 24 jan 2012 - 1:50

Maar wij hebben vanaf het begin gelijk geen mollen meer in de binnenwei. En afgelopen najaar de grond juist heel erg losgemaakt, doordat het toen omgespit is. En juist tegen zo'n omgespit stukje ligt nu een mollehoop, nog net aan de buurman z'n kant, maar is dus ook niet door het heerlijk losgemaakt pad heengegaan. Dus ik neig ook meer naar het aan de trillingen toe te schrijven.
Het pad wordt natuurlijk wel op een relatief klein stukje, relatief méér belopen dan in een weiland.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
Gesponsorde inhoud





Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei?   Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei? Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Werkt het PP preventief tegen molshopen in de wei?
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Schrikdraad apparaat beveiligen tegen diefstal.
» De strijd tegen de modder
» Wat te doen tegen overmatige klaver?
» bescherming liksteen tegen regen?
» Planten en bomen tegen beestjes?

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Aanleg en inrichting-
Ga naar: