Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Is dit eczeem?

Ga naar beneden 
+3
Mai
marion
Dani_
7 plaatsers
AuteurBericht
Dani_

Dani_


Aantal berichten : 19
Registratiedatum : 17-11-10
Woonplaats : Zuid-Holland

Is dit eczeem? Empty
BerichtOnderwerp: Is dit eczeem?   Is dit eczeem? Emptyzo 6 maa 2011 - 22:59

Momenteel heb ik erge twijfels over de gezondheid van mijn paard.

Sinds half december staat ze op haar huidige plek en is Reina begonnen met schuren. Reina is in korte tijd twee keer verhuisd wegens omstandigheden en deze jeuk heb ik geweten aan stress in combinatie met een vermindere weerstand. Ik vind het zo vreemd dat het van de één op andere dag is begonnen.

Reina heeft altijd op gras gestaan aangevuld met hooi in de winter. 's Winters krijgt ze een aantal keer per week een beetje (melassevrije) grasbrok met lijnzaad. Verder heeft ze nooit iets anders gekregen dan ruwvoer. Behalve soms worteltjes als voerbeloning tijdens trainen, daar ben ik ook direct mee gestopt toen het schuren begon maar dat heeft niet geholpen.

Momenteel krijgt ze voordrooghooi en er is toegang tot een winterweiland. Hier staat nagenoeg geen gras meer en het land is al jaren niet bemest, toch staat ze daar nog regelmatig grasjes te plukken. Straks, als het gras begint te groeien, krijgt ze gras van de zomerweilanden die wel bemest worden, door middel van strookbegrazing. Ik hoop van harte dat het niet zal verergeren op dat punt......

Ik ben me aan het inlezen over eczeem, ik heb er totaal geen ervaring mee en dat maakt me wel onzeker. Dit las ik op de site van Gerrit Smit:

Citaat :
Staart- en maneneczeem ontstaat in 75% van de gevallen door een tekort aan vitale stoffen. Het wordt dus niet veroorzaakt door een teveel aan bepaalde stoffen, maar door een gebrek aan vitamines, mineralen en spoorelementen. Door die tekorten raakt het lichaam in disbalans waardoor er verzuring ontstaat in het lichaam. In een te zuur milieu leven te veel schimmels en bacteriën.

Nu vraag ik me af of het zinvol zou zijn om een bloedonderzoek te laten doen? Ik wil zó graag weten waar het vandaan komt en haar van de jeuk afhelpen. In welk stadium van eczeem kies je voor een eczeemdeken? Ik zie dat totaal niet zitten verdriet

Manen:

Is dit eczeem? Foto-7FZGXXRT

Kale plek op de borst:

Is dit eczeem? Foto-3XGD6RSC

Alvast bedankt voor het meedenken!

Terug naar boven Ga naar beneden
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

Is dit eczeem? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Is dit eczeem?   Is dit eczeem? Emptyma 7 maa 2011 - 8:24

Ik heb 2 eczemers, en 1 paard gehad met heel licht eczeem. In mijn ervaring schuren eczemers niet op de borst.
Sinds ik ze niet meer op de wei heb, en ze dus echt helemaal geen gras meer eten, is de jeuk wel aanzienlijk verminderd. Ze dragen allebei een deken.
Wat betreft de theorieën over de oorzaak, die komen er steeds meer. Ik weet niet meer zo goed wat ik er van moet denken. Voor mij moet een oplossing vooral praktisch en betaalbaar blijven. Eerst wil ik wel eens ervaringen horen van anderen die de oplossing hebben uitgeprobeerd.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Is dit eczeem? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Is dit eczeem?   Is dit eczeem? Emptyma 7 maa 2011 - 12:59

Er is niets zo ingewikkeld als jeuk bij paarden. Er zijn zoveel oorzaken, omstandigheden en factoren aan te wijzen die invloed hebben dat er bijna geen beginnen aan is om er iets van te zeggen. Bovendien is het per paard ook weer anders. Ik heb zelf een eczemer die het 7 jaar geleden (op zijn 13e) ineens heeft ontwikkeld, zonder aanwijsbare oorzaken of veranderingen in omstandigheden of voer. In de loop der jaren werd het steeds erger, tot open bloederige plekken, echt om te huilen... en pas de laatste jaren heb ik d.m.v. rantsoeneren van gras een hele grote verbetering kunnen bereiken, net als Marion dus. Het afgelopen jaar had hij alleen wat last in zijn manenkam terwijl hij voorheen altijd over zijn hele lijf plekken had. Hij draagt af en toe een deken, maar liever probeer ik het zonder omdat hij de deken zelf ook niet zo prettig vindt (hij beweegt dan duidelijk minder).
In mijn ervaring ligt er dus een heel grote sleutel in het voer.

Ik ben het gedeeltelijk oneens met het citaat van Gerrit Smit. Hij zegt dat het niet veroorzaakt wordt door een teveel aan bepaalde stoffen, maar ik heb ervaren dat dat bij mijn paard juist de grootste boosdoener is. Alles wat hij aan te rijk voedsel binnenkrijgt, bv. te eiwit- en/of fructaanrijk gras, te 'ingewikkeld' krachtvoer, leidt bij hem al snel tot eczeemklachten. Bij hem is de oplossing niet het toevoegen van allerlei speciale voedingsmiddelen, maar juist 'de kunst van het weglaten'. Ik word soms een beetje moe van mensen die beweren zeker te weten wat wel en niet de oorzaak is. Als ze gelijk hadden liep er nu geen enkel paard met eczeem meer rond. Dat geldt ook voor alle smeersels die op de markt zijn. Er is geen enkel smeersel dat bij ieder eczeempaard werkt. Simpele uierzalf en Sudocrem (voor babybilletjes) hebben bij mijn paard nog de beste diensten bewezen om de huid soepel te houden, zodat die niet zo snel openspringt.

Net als Marion heb ik ook nooit gehoord van eczeem op de borst. Heb je laten onderzoeken of het niet mijt, luis, schimmel o.i.d. is? Dat zou ik voor de zekerheid even laten doen, want aan die oorzaken is in ieder geval iets te doen.
Ik ben met je eens dat jeuk/eczeem zeker getriggerd kan worden door stress, verhuizing, lage weerstand e.d. En trouwens ook door hormonale veranderingen (bv. drachtige merries of net gecastreerde ruinen).

Ik hoop dat je een oplossing vindt want het is een naar probleem!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
fojoe

fojoe


Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 17-11-09
Leeftijd : 52
Woonplaats : Roelselare

Is dit eczeem? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Is dit eczeem?   Is dit eczeem? Emptydi 8 maa 2011 - 2:29

mijn oude ruin heeft zich een paar jaar geleden op een dag tijd compleet kapot geschuurd, zijn nek en zijn flanken waren tot bloedens toe opengeschuurd.
bij hem was voordrooghooi de boosdoener, daar was ik net naar overgeschakeld omdat hooi moeilijk te vinden was.
het heeft mij wel anderhalf jaar op hooi en het dieet van nicolette hebing gekost om hem weer volledig jeukvrij te krijgen.
ik moet wel blijven opletten met suikers in de voeding.
Terug naar boven Ga naar beneden
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Is dit eczeem? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Is dit eczeem?   Is dit eczeem? Emptydi 8 maa 2011 - 5:21

Ik ga wel mee met het verhaal van Marja. Ik heb zelf ook jaren een eczemer gehad, en nu eentje is een twijfel gevalletje. Ik heb haar nog niet zo lang, maar ze geeft wel tekenen van....

Wat mijn ervaringen zijn is dat je beter dingen kunt weglaten dan bij geven. Dit jaar is de hooi kwaliteit niet zo best en erg instabiel, er zitten veel stoffen in die minder geschikt zijn voor paarden. Dus te veel eiwitten, suikers en zetmeel. en dit kan reacties geven op sommige paarden.
Mijn ponys kregen eerst alleen maar gras en een klein beetje voordroog hooi voor de prik zeg maar omdat het gras in de winter zo nattig is en geen structuur meer heeft. Dat ging erg goed.

Toen moesten ze in een paddock wegens verbouwingen aan het weiland. Toen kwamen ze geheel op voordroog. Na ong 3/4 jaar ging het mis.
Mijn kleinste raakte aan de diaree en dit werd chronish en mijn grote kreeg rare kortstjes op zijn achterhand. Die ook begonnen te jeuken.
Omdat de paddock te nat werd en de voetjes ook nog problemen kregen ben ik tijdelijk verkast naar de buren. Nu krijgen ze hooi echt van dat droge spul.
Na een week of 4 werden de korstjes minder en met een week was de kleine niet meer aan de race.

Terwijl de andere paarden dit spul al jaaaaaren kregen daar en vrijwel geen een had ergens last van. Die van mij reageerde dus wel.
Waar dat aan ligt is zo moeilijk te achterhalen. Het beste is gewoon uitzoeken wanneer je welke reactie krijgt. Krijg je een bepaalde reactie na geven van product X dan dat niet meer geven en zo langzaam alles selecteren.

Ik hoop dit jaar mijn eigen landje te kunnen regelen....heb kleine hoop.

Terug naar boven Ga naar beneden
Dani_

Dani_


Aantal berichten : 19
Registratiedatum : 17-11-10
Woonplaats : Zuid-Holland

Is dit eczeem? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Is dit eczeem?   Is dit eczeem? Emptydi 8 maa 2011 - 8:35

marion schreef:
Ik heb 2 eczemers, en 1 paard gehad met heel licht eczeem. In mijn ervaring schuren eczemers niet op de borst.
Sinds ik ze niet meer op de wei heb, en ze dus echt helemaal geen gras meer eten, is de jeuk wel aanzienlijk verminderd. Ze dragen allebei een deken.
Wat betreft de theorieën over de oorzaak, die komen er steeds meer. Ik weet niet meer zo goed wat ik er van moet denken. Voor mij moet een oplossing vooral praktisch en betaalbaar blijven. Eerst wil ik wel eens ervaringen horen van anderen die de oplossing hebben uitgeprobeerd.
Dank je wel voor je reactie. Op welk punt heb jij gekozen voor een deken?
Het zou volgens jou dan geen eczeem kunnen zijn? Die manen zijn mijns inziens wel de manen van een paard met SeMe. Dat is eigenlijk het enige dat ik herken.
Terug naar boven Ga naar beneden
Dani_

Dani_


Aantal berichten : 19
Registratiedatum : 17-11-10
Woonplaats : Zuid-Holland

Is dit eczeem? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Is dit eczeem?   Is dit eczeem? Emptydi 8 maa 2011 - 8:47

Dank voor je uitgebreide reactie, Marja. Ik heb er veel aan.

Marja schreef:
Er is niets zo ingewikkeld als jeuk bij paarden. Er zijn zoveel oorzaken, omstandigheden en factoren aan te wijzen die invloed hebben dat er bijna geen beginnen aan is om er iets van te zeggen. Bovendien is het per paard ook weer anders. Ik heb zelf een eczemer die het 7 jaar geleden (op zijn 13e) ineens heeft ontwikkeld, zonder aanwijsbare oorzaken of veranderingen in omstandigheden of voer. In de loop der jaren werd het steeds erger, tot open bloederige plekken, echt om te huilen... en pas de laatste jaren heb ik d.m.v. rantsoeneren van gras een hele grote verbetering kunnen bereiken, net als Marion dus. Het afgelopen jaar had hij alleen wat last in zijn manenkam terwijl hij voorheen altijd over zijn hele lijf plekken had. Hij draagt af en toe een deken, maar liever probeer ik het zonder omdat hij de deken zelf ook niet zo prettig vindt (hij beweegt dan duidelijk minder).
In mijn ervaring ligt er dus een heel grote sleutel in het voer.
Fijn zeg dat het met jouw paard beter gaat! Ik denk ook dat het veel met voeding te maken heeft. Reina krijgt nu voor het eerst voordrooghooi in plaats van hooi en iets zegt mij dat het daar (ook) mee te maken heeft.
Citaat :

Ik ben het gedeeltelijk oneens met het citaat van Gerrit Smit. Hij zegt dat het niet veroorzaakt wordt door een teveel aan bepaalde stoffen, maar ik heb ervaren dat dat bij mijn paard juist de grootste boosdoener is. Alles wat hij aan te rijk voedsel binnenkrijgt, bv. te eiwit- en/of fructaanrijk gras, te 'ingewikkeld' krachtvoer, leidt bij hem al snel tot eczeemklachten. Bij hem is de oplossing niet het toevoegen van allerlei speciale voedingsmiddelen, maar juist 'de kunst van het weglaten'. Ik word soms een beetje moe van mensen die beweren zeker te weten wat wel en niet de oorzaak is. Als ze gelijk hadden liep er nu geen enkel paard met eczeem meer rond. Dat geldt ook voor alle smeersels die op de markt zijn. Er is geen enkel smeersel dat bij ieder eczeempaard werkt. Simpele uierzalf en Sudocrem (voor babybilletjes) hebben bij mijn paard nog de beste diensten bewezen om de huid soepel te houden, zodat die niet zo snel openspringt.
Ja, na veel ervaringen gehoord te hebben denk ik ook dat een teveel aan iets vaak de boosdoener is. Het frustreert mij dan ook dat uitgerekend mijn paard gaat schuren. Het paard dat nog nooit een korrel biks in haar leven heeft gegeten... frustratie
Citaat :

Net als Marion heb ik ook nooit gehoord van eczeem op de borst. Heb je laten onderzoeken of het niet mijt, luis, schimmel o.i.d. is? Dat zou ik voor de zekerheid even laten doen, want aan die oorzaken is in ieder geval iets te doen.
Nog niet gedaan, maar is misschien wel een goed idee. Ik neig er toch naar om bloed te laten prikken en de dierenarts dan meteen daar naar te laten kijken.
Citaat :

Ik ben met je eens dat jeuk/eczeem zeker getriggerd kan worden door stress, verhuizing, lage weerstand e.d. En trouwens ook door hormonale veranderingen (bv. drachtige merries of net gecastreerde ruinen).

Ik hoop dat je een oplossing vindt want het is een naar probleem!
Ik hoop het ook, dank je! Het sterkt mij wel in het hele idee van een eigen weiland huren zodat ik zelf kan bepalen wat mijn paard eet en bepaalde dingen kan uitproberen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Dani_

Dani_


Aantal berichten : 19
Registratiedatum : 17-11-10
Woonplaats : Zuid-Holland

Is dit eczeem? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Is dit eczeem?   Is dit eczeem? Emptydi 8 maa 2011 - 8:49

fojoe schreef:
mijn oude ruin heeft zich een paar jaar geleden op een dag tijd compleet kapot geschuurd, zijn nek en zijn flanken waren tot bloedens toe opengeschuurd.
bij hem was voordrooghooi de boosdoener, daar was ik net naar overgeschakeld omdat hooi moeilijk te vinden was.
het heeft mij wel anderhalf jaar op hooi en het dieet van nicolette hebing gekost om hem weer volledig jeukvrij te krijgen.
ik moet wel blijven opletten met suikers in de voeding.
Hmmmmm, mijn paard krijgt nu ook voordroog.
Nicolette Hebing... zij heeft dat boekje geschreven toch? Misschien ook maar eens lezen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Dani_

Dani_


Aantal berichten : 19
Registratiedatum : 17-11-10
Woonplaats : Zuid-Holland

Is dit eczeem? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Is dit eczeem?   Is dit eczeem? Emptydi 8 maa 2011 - 8:55

inge schreef:
Ik ga wel mee met het verhaal van Marja. Ik heb zelf ook jaren een eczemer gehad, en nu eentje is een twijfel gevalletje. Ik heb haar nog niet zo lang, maar ze geeft wel tekenen van....

Wat mijn ervaringen zijn is dat je beter dingen kunt weglaten dan bij geven. Dit jaar is de hooi kwaliteit niet zo best en erg instabiel, er zitten veel stoffen in die minder geschikt zijn voor paarden. Dus te veel eiwitten, suikers en zetmeel. en dit kan reacties geven op sommige paarden.
Mijn ponys kregen eerst alleen maar gras en een klein beetje voordroog hooi voor de prik zeg maar omdat het gras in de winter zo nattig is en geen structuur meer heeft. Dat ging erg goed.
Dank voor je reactie. Ik ben altijd heel voorzichtig geweest met het voeren van suikers en zetmeel. Maar je gaat het nooit helemaal tegen, afhankelijk van welk hooi/gras je paard krijgt.
Citaat :

Toen moesten ze in een paddock wegens verbouwingen aan het weiland. Toen kwamen ze geheel op voordroog. Na ong 3/4 jaar ging het mis.
Mijn kleinste raakte aan de diaree en dit werd chronish en mijn grote kreeg rare kortstjes op zijn achterhand. Die ook begonnen te jeuken.
Omdat de paddock te nat werd en de voetjes ook nog problemen kregen ben ik tijdelijk verkast naar de buren. Nu krijgen ze hooi echt van dat droge spul.
Na een week of 4 werden de korstjes minder en met een week was de kleine niet meer aan de race.
Oké, dit klinkt bekend. Reina heeft ook korstjes tussen haar achterbenen en is wisselend aan de diarree (dit afhankelijk van hoe 'kuilerig' het hooi is, zeg maar.).
Citaat :

Terwijl de andere paarden dit spul al jaaaaaren kregen daar en vrijwel geen een had ergens last van. Die van mij reageerde dus wel.
Waar dat aan ligt is zo moeilijk te achterhalen. Het beste is gewoon uitzoeken wanneer je welke reactie krijgt. Krijg je een bepaalde reactie na geven van product X dan dat niet meer geven en zo langzaam alles selecteren.
Ik weet het. Maar ik heb momenteel niet de mogelijkheid haar niet op gras te houden of ander hooi te gaan voeren verdriet
Citaat :

Ik hoop dit jaar mijn eigen landje te kunnen regelen....heb kleine hoop.

Ik hoop dat het je lukt! Ik hoop dat ook voor mezelf... voor Reina vooral.
Terug naar boven Ga naar beneden
marion

marion


Aantal berichten : 470
Registratiedatum : 24-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Luttelgeest (NOP)

Is dit eczeem? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Is dit eczeem?   Is dit eczeem? Emptydi 8 maa 2011 - 9:48

Dani_ schreef:
Dank je wel voor je reactie. Op welk punt heb jij gekozen voor een deken?
Het zou volgens jou dan geen eczeem kunnen zijn? Die manen zijn mijns inziens wel de manen van een paard met SeMe. Dat is eigenlijk het enige dat ik herken.

Ik heb voor mijn vroegere merrie met licht eczeem spul gebruikt dat je gewoon bij Kruidvat kon kopen, antiklit geloof ik. Ik had gelezen over verschillende HTK middeltjes, probeerde die uit en het werkte. Dus dat was simpel, om de dag staartwortel even insmeren en klaar.
Bij Morris werd het ontdekt toen hij ruim 2 was en op de hengstenwei stond. Hij had zich al flink kaal geschuurd, open wonden. Hem heb ik eerst naar Friesland gebracht langs de dijk. daar konden zijn wonden genezen. En voor het voorjaar heb ik hem toen naar huis gehaald en een deken opgedaan omdat ik begreep dat dat eigenlijk altijd werkt. Hij heeft er geen (merkbaar) last van.
Toen ik Svetla vanuit de merriewei ophaalde als 4-jarige was ze moddervet, begon gelijk te schuren thuis. Deken op en het leed was geleden. Flink afgevallen, en zo is het heel goed in de perken te houden.
Ik had eigenlijk geen zin om van alles te proberen wat misschien zou werken, misschien niet. Bovendien ken ik mezelf en ben ik niet zo sterk in het regelmatig smeren (nu heb ik ook meer paarden en een drukker leven).
Zonder gras kan de buikflap wegblijven en schuurt Svetla helemaal niet meer, Morris soms zijn maantop nog. (Vorig jaar tenminste)

Ik zou geen uitspraken durven doen over jouw paard, maar net als Marja weet ik dat jeuk vele oorzaken heeft. Eerst moet je jeuk door ongedierte uitsluiten. Dan zou ik denk ik het voer zo sober mogelijk houden voor een aantal maanden. Als je dan wilt weten wat de oorzaak is van de jeuk zou je één voor één andere dingen aan het menu kunnen toevoegen. Maar ik zou ook informatie gaan opzoeken, er is veel over te vinden.
Terug naar boven Ga naar beneden
Dani_

Dani_


Aantal berichten : 19
Registratiedatum : 17-11-10
Woonplaats : Zuid-Holland

Is dit eczeem? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Is dit eczeem?   Is dit eczeem? Emptydi 8 maa 2011 - 10:08

Citaat :
Ik heb voor mijn vroegere merrie met licht eczeem spul gebruikt dat je gewoon bij Kruidvat kon kopen, antiklit geloof ik. Ik had gelezen over verschillende HTK middeltjes, probeerde die uit en het werkte. Dus dat was simpel, om de dag staartwortel even insmeren en klaar.
Bij Morris werd het ontdekt toen hij ruim 2 was en op de hengstenwei stond. Hij had zich al flink kaal geschuurd, open wonden. Hem heb ik eerst naar Friesland gebracht langs de dijk. daar konden zijn wonden genezen. En voor het voorjaar heb ik hem toen naar huis gehaald en een deken opgedaan omdat ik begreep dat dat eigenlijk altijd werkt. Hij heeft er geen (merkbaar) last van.
Toen ik Svetla vanuit de merriewei ophaalde als 4-jarige was ze moddervet, begon gelijk te schuren thuis. Deken op en het leed was geleden. Flink afgevallen, en zo is het heel goed in de perken te houden.
Ik had eigenlijk geen zin om van alles te proberen wat misschien zou werken, misschien niet. Bovendien ken ik mezelf en ben ik niet zo sterk in het regelmatig smeren (nu heb ik ook meer paarden en een drukker leven).
Zonder gras kan de buikflap wegblijven en schuurt Svetla helemaal niet meer, Morris soms zijn maantop nog. (Vorig jaar tenminste)

Ik zou geen uitspraken durven doen over jouw paard, maar net als Marja weet ik dat jeuk vele oorzaken heeft. Eerst moet je jeuk door ongedierte uitsluiten. Dan zou ik denk ik het voer zo sober mogelijk houden voor een aantal maanden. Als je dan wilt weten wat de oorzaak is van de jeuk zou je één voor één andere dingen aan het menu kunnen toevoegen. Maar ik zou ook informatie gaan opzoeken, er is veel over te vinden.
Oké duidelijk, dank je.
Nee, ik ben ook niet zo van de smeerseltjes, doet me denken aan symptoombestrijding. Ik wil liever de oorzaak achterhalen en hoop dat dat gaat lukken. Informatie opzoeken doe ik zeker! Alleen... het maakt het ingewikkelder in plaats van makkelijker. Er is zovéél! Hoe meer ik leer, hoe meer ik weet dat ik eigenlijk niets weet grijns knipoog .

Ik heb besloten dat ik morgenochtend eens de dierenarst bel en een afspraak maak. Het is gewoon prettig als er eens iemand naar kijkt. Ik wil dan ook een huidmonster laten nemen en evt. bloed laten prikken.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Is dit eczeem? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Is dit eczeem?   Is dit eczeem? Emptydi 8 maa 2011 - 11:55

Dani_ schreef:
Nee, ik ben ook niet zo van de smeerseltjes, doet me denken aan symptoombestrijding. Ik wil liever de oorzaak achterhalen en hoop dat dat gaat lukken.
Smeren is inderdaad symptoombestrijding en neemt niet de oorzaak weg, maar toch kan het de symptomen zeer verlichten en het is niet schadelijk, dus waarom niet? Mijn Frosti had altijd zeer veel last van eczeem aan zijn koker, bloederige plekken, zwelling etc. (afgelopen jaar had hij daar geen last van hoera). Op een bepaald moment ben ik begonnen met zijn koker dagelijks in te smeren met een laag uierzalf, puur om het de eczeemmugjes onmogelijk te maken om zijn huid te bereiken. Dit hielp hem enorm! De wonden genazen en de huid bleef gaaf omdat de mugjes hem daar niet meer konden prikken, dus kreeg hij ook geen jeuk. Bij eczeem kun je vaak de oorzaak niet wegnemen of maar gedeeltelijk, dus dan ga je zoeken naar manieren die zoveel mogelijk verlichting geven. Dan kom je meestal uit op smeren en dekens, die allebei de huid onbereikbaar maken. Ik ben altijd heel trouw met smeren, hoe vervelend het ook is, want ik help Frosti er wel mee glimlach.
(N.B.: de mugjes zijn in feite natuurlijk niet de echte oorzaak van zomereczeem. Dat is de onbalans in de stofwisseling, waardoor het paard aantrekkelijker wordt voor de mugjes, maar die mugjes zijn wel meestal de factor die de uiteindelijke jeuk veroorzaken, dus mugwerende maatregelen zijn toch zinvol).

Citaat :
Informatie opzoeken doe ik zeker! Alleen... het maakt het ingewikkelder in plaats van makkelijker. Er is zovéél! Hoe meer ik leer, hoe meer ik weet dat ik eigenlijk niets weet grijns knipoog .
Ik weet wat je bedoelt! Ik heb avonden en avonden internet afgestruind en werd helemaal krankjorum van alle informatie die er te vinden was absurd... Uiteindelijk heb ik het meeste gehad aan het boekje van Nicolette Hebing en mijn eigen observaties en daaruit gemaakte conclusies. Je bent zelf de beste deskundige voor je paard maar dat betekent dat je je er echt in moet verdiepen en dat is niet altijd eenvoudig.

Citaat :
Ik heb besloten dat ik morgenochtend eens de dierenarst bel en een afspraak maak. Het is gewoon prettig als er eens iemand naar kijkt. Ik wil dan ook een huidmonster laten nemen en evt. bloed laten prikken.
Goed plan, ik ben benieuwd wat eruit komt!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Dani_

Dani_


Aantal berichten : 19
Registratiedatum : 17-11-10
Woonplaats : Zuid-Holland

Is dit eczeem? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Is dit eczeem?   Is dit eczeem? Emptydi 8 maa 2011 - 22:22

De dierenarts komt maandag, ben benieuwd!
Terug naar boven Ga naar beneden
marleen




Aantal berichten : 111
Registratiedatum : 22-05-10

Is dit eczeem? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Is dit eczeem?   Is dit eczeem? Emptydi 8 maa 2011 - 22:30

hier ook een pony met eczeem.
Maar op texel komen die mugjes niet voor (heeft iets met de wind te maken)
dus deze shet is van af het begin bij mij zonder plekken gebleven.

Chucky komt bij nicolette hebbing vandaan.
Zij heeft met een paar mensen een paardenopvang opgericht om paarden te redden van de slager omdat ze wat markeren zoals bijvoorbeeld eczeem
Ik heb haar boekje ook gekregen en dat vind ik zeker een aanrader!
Hopelijk heb je daar ook wat aan en gaat de jeuk van je paardje ook weer gauw over.
Terug naar boven Ga naar beneden
fojoe

fojoe


Aantal berichten : 246
Registratiedatum : 17-11-09
Leeftijd : 52
Woonplaats : Roelselare

Is dit eczeem? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Is dit eczeem?   Is dit eczeem? Emptydo 10 maa 2011 - 4:03

'zomereczeem opgelost met voeding' door nicolette hebing, zie ook http://nicolette.hebing.net/index.php?option=com_content&task=view&id=26&Itemid=49
Terug naar boven Ga naar beneden
Dani_

Dani_


Aantal berichten : 19
Registratiedatum : 17-11-10
Woonplaats : Zuid-Holland

Is dit eczeem? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Is dit eczeem?   Is dit eczeem? Emptydi 15 maa 2011 - 22:27

Het zijn mijten.

Best wel opgelucht dat het iets is dat goed te behandelen is... glimlach glimlach
Terug naar boven Ga naar beneden
inge




Aantal berichten : 882
Registratiedatum : 20-01-11

Is dit eczeem? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Is dit eczeem?   Is dit eczeem? Emptydo 17 maa 2011 - 7:37

ha mooi een uitslag. Dat geeft rust...al hoewel..... grijns ook weer een hoop werk, maar het is van tijdelijke aard.
succes met bestrijden.
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Is dit eczeem? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Is dit eczeem?   Is dit eczeem? Emptydo 17 maa 2011 - 12:11

Dani_ schreef:
Het zijn mijten.

Best wel opgelucht dat het iets is dat goed te behandelen is... glimlach glimlach
Ah, 'gelukkig!' zou ik bijna willen zeggen. Als dat behandeld is, is ze er tenminste weer vanaf en dat kun je helaas van zomereczeem niet zeggen.
Ik denk wel dat het te maken zou kunnen hebben met een verlaagde weerstand door de veranderingen in haar leven van de laatste tijd. Misschien goed om haar ook eens door een natuurgeneeskundige of homeopaat te laten doorlichten?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Dani_

Dani_


Aantal berichten : 19
Registratiedatum : 17-11-10
Woonplaats : Zuid-Holland

Is dit eczeem? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Is dit eczeem?   Is dit eczeem? Emptyvr 18 maa 2011 - 6:54

Dank jullie wel.

Ja, ik denk ook dat Reina vatbaarder is voor bepaalde dingen nu vanwege een verminderde weerstand. Marja, ik zit er inderdaad aan te denken om haar eens na te laten kijken. Kun jij, of iemand anders hier, me een heel goed iemand aanraden? In dat wereldje wordt je snel beduveld heb ik het idee...
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Is dit eczeem? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Is dit eczeem?   Is dit eczeem? Emptyvr 18 maa 2011 - 7:01

Ja, ik weet wel iemand, die werkt met homeopathie en natuurgeneeswijzen. Zij meet de meridianen door en kan middelen dus helemaal op het paard afstemmen. Daarnaast is ze zelf ook nog heel invoelend. Ze komt al jaren bij ons als er iets is met onze paarden (ze behandelt trouwens ook andere dieren, en mensen) en wij hebben heel goede ervaringen met haar. Ik weet alleen niet of ze ook in Zuid-Holland komt, dat zal je haar moeten vragen. Ik stuur je wel even een PM met haar gegevens.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
veernr1




Aantal berichten : 179
Registratiedatum : 22-01-11

Is dit eczeem? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Is dit eczeem?   Is dit eczeem? Emptydo 21 apr 2011 - 7:48

Marja schreef:
Mijn Frosti had altijd zeer veel last van eczeem aan zijn koker, bloederige plekken, zwelling etc. (afgelopen jaar had hij daar geen last van hoera). Op een bepaald moment ben ik begonnen met zijn koker dagelijks in te smeren met een laag uierzalf, puur om het de eczeemmugjes onmogelijk te maken om zijn huid te bereiken. Dit hielp hem enorm! De wonden genazen en de huid bleef gaaf omdat de mugjes hem daar niet meer konden prikken, dus kreeg hij ook geen jeuk.

Bij die van mij (zowel bij de eczemer als bij mijn rijpaard) zitter er altijd 'vreetvliegjes' op de uier en koker, die de huid echt kapot maken. Ze zitten ook vaak in de plooi in de hals, de huid die bij het grazen dubbelgevouwen zit. Die vliegjes zijn een stuk kleiner dan gewone vliegen, maar groter dan de mugjes. Doordat die huid zo 'aangevreten' wordt, krijgen ze ook jeuk op die plek, waardoor ze het zelf nog eens kapotbijten/schuren. Zolang die vliegjes actief zijn (meestal begin zomer zo'n 2 maanden) smeer ik de koker en uier ook dagelijks in met uierzalf, helpt zeker tegen het kapotgaan van de huid, en de vliegjes houden er ook niet zo van. Kennen jullie dat probleem van die 'vreetvliegjes' ook?
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Is dit eczeem? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Is dit eczeem?   Is dit eczeem? Emptydo 21 apr 2011 - 23:04

veernr1 schreef:
Kennen jullie dat probleem van die 'vreetvliegjes' ook?
Ik geloof het niet, ik weet tenminste niet precies welke vliegjes je ermee bedoelt.

Wat je zegt van die plooi in de hals, dat ze daar o.a. gaan zitten, komt waarschijnlijk doordat op zo'n plooi de haren uit elkaar gaan staan waardoor de huid gemakkelijk bereikbaar wordt. Dat zie je ook altijd bij zomereczeem: de aangetaste plekken zijn altijd plaatsen waar de huid voor de mugjes gemakkelijk te bereiken is, zoals scheidingen (manen, buiknaad), plaatsen waar de haren wat uit elkaar staan (bovenkant staart), kruinen (bv. op de flanken of hals) en haarloze gedeeltes (koker, uier, inwendig oor etc.). Dat waren ook steevast de plekken waar Frosti's huid kapot ging.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Gesponsorde inhoud





Is dit eczeem? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Is dit eczeem?   Is dit eczeem? Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Is dit eczeem?
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over de paarden :: Gezondheid en verzorging-
Ga naar: