Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 zieke jaarling

Ga naar beneden 
4 plaatsers
AuteurBericht
marleen




Aantal berichten : 111
Registratiedatum : 22-05-10

zieke jaarling Empty
BerichtOnderwerp: zieke jaarling   zieke jaarling Emptydi 15 feb 2011 - 23:46

zoals sommige misschien nog weten heb ik vorig jaar in juli mijn veulen verkocht.
Toen was er een zeer lichte bloedwormbesmetting aangetroffen in z'n poep.
Volgens de dierenarts die hem gekeurd heeft was er niks aan de hand.
Hij werd gezond verklaart
Ik heb hem zelfs nog ontwormt met ivermectine.
3 weken hierna had de nieuwe eigenaar hem nog ontwormt met Moxidectine
Half oktober is hij verhuist naar zijn nieuwe huisje.
Hier is hij nog een keer ontwormt.
Eind december nog een keertje dus in totaal sinds juli 4 keer ontwormt.

Nu werd ik net gebeld dat het paardje in utrecht in de kliniek staat
Met een zeer ernstige gaskoliek.
Hij heeft zijn hoefjes tot bloedens aan toe opgegeschraapt!
Hij zat onder het bloed en z'n buik was ontzettend groot geworden
Ze hebben zijn darmen gespoeld en daarin vonden ze wat zand maar ook weer wormpjes.

Nu is bij veulens een wormenbesmetting niet ongewoon maar nu vraag ik me af of ik mijn paardjes voor de zekerheid ook extra moet ontwormen met Moxidectine.
Wat raden jullie mij aan?
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

zieke jaarling Empty
BerichtOnderwerp: Re: zieke jaarling   zieke jaarling Emptywo 16 feb 2011 - 1:21

Hè wat naar allemaal...

Je schrijft dat ze wormpjes aantroffen in zijn darmen, maar vond de dierenarts het een extreme hoeveelheid wormen? Want paarden hebben in principe altijd wat wormen en dat is ook normaal, als het maar onder bepaalde waardes blijft. Het aantreffen van een aantal wormen hoeft dus op zich nog niet alarmerend te zijn. Ook heeft een paard altijd wel wat zand in zijn darmen omdat er altijd wel zand zit aan graspolletjes en andere dingen die hij van de grond opeet.
Dus ik vraag me af of het gewoon een constatering van de dierenarts was en deze eigenlijk niet echt de oorzaak van de koliek weet (wat heel vaak gebeurt), of worden het zand en de wormen als overduidelijke oorzaak genoemd?
Waarom was het paard trouwens tussen juli en december zo vaak ontwormd, was er nog steeds aanleiding voor, bv. aan de hand van mestonderzoek? Ik vind 4 keer in zo'n korte tijd best veel.

Het is mijn ervaring dat sommige dieren veel gevoeliger zijn voor wormen dan andere en dat je soms kunt ontwormen tot je een ons weegt, maar de wormen toch steeds heel snel terugkeren bij dat dier. Dat kan bij paarden zo zijn maar ook bij katten of honden. Ik heb een kat gehad die vrijwel continu lintwormen had. We ontwormden ons gek en deden uiteraard ook aan vlooienbestrijding (de gastheer van de lintworm), maar steeds waren de lintwormen na een week of twee alweer terug.
Ik denk dat het bij zulke dieren misschien meer zin heeft om ze eens door een natuurgeneeskundige of homeopaat o.i.d. te laten checken en hun weerstand op te laten krikken, want waarschijnlijk zit er dan toch iets niet helemaal lekker met die weerstand als ze steeds weer te veel wormen hebben. Alleen maar ontwormen is dan symptoombestrijding, want waarom krijgt dat dier steeds weer wormen? Waarmee ik niet wil zeggen dat je in zo'n geval niet moet ontwormen hoor, maar ik zou dan zelf ook iets aan de basisweerstand van het paard proberen te doen.

Ik heb mijn paarden al jaren niet meer hoeven ontwormen, sinds ik ben begonnen met regelmatig mestonderzoek i.p.v. standaard om de zoveel maanden ontwormen. Het blijft toch chemische troep en dat begon me steeds meer tegen te staan. Omdat we dagelijks alle mest verwijderen dacht ik dat het misschien niet zo nodig zou zijn om zo vaak te ontwormen en dat bleek inderdaad zo te zijn. Sinds we zijn begonnen met het mestonderzoek (ik denk nu een jaar of 4-5 geleden), zijn bij alle zeven paarden de wormeitellingen nog steeds onder de norm gebleven en is ontwormen niet meer nodig geweest.

Heb je aanleiding om aan te nemen dat je paarden ook besmet zijn, bv. door vermagering, doffe vacht, lusteloos gedrag etc.? Als ze er blakend uitzien en zich fit en vrolijk gedragen zou ik me niet al te druk maken en niet gaan ontwormen. De jaarling is ook al sinds oktober weg dus ik zou daar ook niet direct meer verband mee leggen.

Wat gaan ze nu verder in Utrecht met het paard doen? Moet hij geopereerd worden?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
marleen




Aantal berichten : 111
Registratiedatum : 22-05-10

zieke jaarling Empty
BerichtOnderwerp: Re: zieke jaarling   zieke jaarling Emptywo 16 feb 2011 - 4:30

ze hebben nu twee keer zijn darmen doorgespoeld en wordt scherp in de gaten gehouden.
Ik begreep dat maar 5% het overleefd in deze staat.
De eigenaar heeft gekozen om geen operatie te doen.

Ik ben vandaag gelijk naar de dierenarts gerend :<
Ja toch wat over bezorgd heb vanmiddag 2 uur achter ze aan gelopen om poep te vangen
En dat wordt op dit moment onderzocht.
Morgen krijg ik de uitslag en dan weet ik meer.

Mijn paardjes zien er niet ziek uit maar toch ga je dan altijd wat twijfelen dus wil gewoon het zekere voor het onzekere nemen.
Ben dan ook erg benieuwd wat er uit het onderzoek komt
Terug naar boven Ga naar beneden
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

zieke jaarling Empty
BerichtOnderwerp: Re: zieke jaarling   zieke jaarling Emptywo 16 feb 2011 - 19:42

tja, wormen is een complex gebeuren.
Ik ben zoekende naar een balans, weinig ontwormen, mestonderzoek, ik wilde eerst ook alleen met mestonderzoek werken maar weet inmiddels dat niet elke wormtelling betrouwbaar is, omdat er wormen zijn waarvan de eitjes zich maar eens in de 3 dagen uitscheiden en er zijn wormeneitjes die niet in de mest zitten maar wel in het paard kunnen zitten.
Ik ga binnenkort ook weer mest opsturen en ik wil 1 keer jaar een combinatie kuur geven.
veulens ontworm ik wel standaard, jonge dieren hebben nagenoeg altijd wormen bij zich helaas.

Ik ben groot voorstander van natuurgeneeskunde!

Onwijs zuur zeg, 5%, we gaan duimen dat het goedkomt.
sterkte ermee

Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

zieke jaarling Empty
BerichtOnderwerp: Re: zieke jaarling   zieke jaarling Emptywo 16 feb 2011 - 23:05

Hoe is het nu met het paardje Marleen?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
marleen




Aantal berichten : 111
Registratiedatum : 22-05-10

zieke jaarling Empty
BerichtOnderwerp: goed nieuws   zieke jaarling Emptyvr 18 feb 2011 - 1:57

Z'n darmen zijn weer in de goede positie
vandaag gaat hij op half ratsoen en morgen weer op heel ratsoen.
Ze gaan dan maandag kijken of hij weer naar huis mag.
Waarschijnlijk hoor hij dus bij de 5% die het gaat overleven compliment

Ik heb gister ook de uitslag van mijn mestonderzoek gehad en gelukkig is er allemaal niks aan de hand
Ze hebben geen wormenbesmetting aangetroffen en moest het eind april nog maar eens laten bekijken hoera
een pak van mijn hart.....
Terug naar boven Ga naar beneden
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

zieke jaarling Empty
BerichtOnderwerp: Re: zieke jaarling   zieke jaarling Emptyvr 18 feb 2011 - 2:23

Wow, wat een goed nieuws! Nu kun je hopelijk met een gerust gevoel het weekend in compliment
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

zieke jaarling Empty
BerichtOnderwerp: Re: zieke jaarling   zieke jaarling Emptyvr 18 feb 2011 - 10:43

Goede berichten, zowel voor de jaarling als voor jouw paarden. Dat geeft weer vertrouwen glimlach!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

zieke jaarling Empty
BerichtOnderwerp: Re: zieke jaarling   zieke jaarling Emptyzo 20 feb 2011 - 7:34

super, gaaf joh dat hij bij die 5% hoort!!
ook fijn dat het mestonderzoek goed was, of beter gezegd, de uitslag.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
Gesponsorde inhoud





zieke jaarling Empty
BerichtOnderwerp: Re: zieke jaarling   zieke jaarling Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
zieke jaarling
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» opfok voor jaarling MM gezocht

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over de paarden :: Gezondheid en verzorging-
Ga naar: