Paddockparadijs forum
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.



 
IndexIndex  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

 

 Nina, terug van weg geweest

Ga naar beneden 
+2
Mai
Nina
6 plaatsers
AuteurBericht
Nina

Nina


Aantal berichten : 209
Registratiedatum : 12-01-10
Woonplaats : Zuid Holland

Nina, terug van weg geweest Empty
BerichtOnderwerp: Nina, terug van weg geweest   Nina, terug van weg geweest Emptywo 26 jan 2011 - 4:32

Hai allemaal,

Erg lang geleden dat ik hier iets heb laten horen!
Tussen alle dingen door heb ik een keer een opmerking voorbij zien komen van Marja dat ik hier al lang niet was gesignaleerd.
Eigenlijk best goed om te horen dat je 'gemist' wordt. (positief of negatief laten we in het midden ;-))

De laatste maanden zijn we vooral druk geweest met het opzetten van ons winkeltje, Zeldenrust Haystack!
Aangezien hooikussens best een goed idee blijkt te zijn net als de hooikliko's, we ons voer assortiment uit wilde breiden etc etc etc hebben we dan nu toch echt doorgezet en een winkel gestart.
Op onze pensionstal Zeldenrust Stables hebben we nu de hooiberg verbouwd tot winkel.
Samen met mijn goeie vriendin Lotte zijn we hier nu gestart met de verkoop van o.a.
Slowfeeders, kruiden, verzorgingsprodukten, exclusieve voeders, stalbenodigdheden etc etc etc.

Kortom er is veel gebeurd. Maar omdat dit zo'n gezellig forum is toch weer terug! Ook natuurlijk om te vertellen dat we zo'n leuke winkel hebben gekregen met een webshop erbij maar ook voor alle goeie ideen die hier worden gegeven en besproken.
Zo gaan wij kijken of we deze zomer dan toch echt een PP aan kunnen leggen voor onze pensionklanten!

Ik hoop hier weer veel leuke en leerzame berichten te lezen hoe jullie met je paarden omgaan etc.!

groetjes Nina
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.zeldenrusthaystack.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Nina, terug van weg geweest Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nina, terug van weg geweest   Nina, terug van weg geweest Emptywo 26 jan 2011 - 13:26

Leuk dat je weer 'terug' bent Nina (ik had niet het idee dat je echt 'weg' zou zijn hoor knipoog)!
Ik zal morgen eens naar je webwinkel gaan kijken (nu moet ik maar eens snel mijn bed in!).

Citaat :
Zo gaan wij kijken of we deze zomer dan toch echt een PP aan kunnen leggen voor onze pensionklanten!
Heb je dit al gelezen: Paddock paradise keurmerk? Ik weet eerlijk gezegd niet zo goed wat ik ervan moet denken dat het PP-systeem beschermd zou moeten worden tegen de groeiende commercie verwarring? Volgens mij is de tekst van die pagina in de afgelopen dagen trouwens al gewijzigd, want eerst stond er iets in de trant van dat je als bedrijf de naam 'paddock paradise' alleen nog zou mogen gebruiken als je aan de richtlijnen voldoet.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Nina

Nina


Aantal berichten : 209
Registratiedatum : 12-01-10
Woonplaats : Zuid Holland

Nina, terug van weg geweest Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nina, terug van weg geweest   Nina, terug van weg geweest Emptydo 27 jan 2011 - 0:43

Citaat :
Heb je dit al gelezen: Paddock paradise keurmerk? Ik weet eerlijk gezegd niet zo goed wat ik ervan moet denken dat het PP-systeem beschermd zou moeten worden tegen de groeiende commercie ? Volgens mij is de tekst van die pagina in de afgelopen dagen trouwens al gewijzigd, want eerst stond er iets in de trant van dat je als bedrijf de naam 'paddock paradise' alleen nog zou mogen gebruiken als je aan de richtlijnen voldoet.

Heb de site wel eens eerder gezien maar niet dat ze een soort keurmerk willen. Geen idee overigens hoe dat dan in zijn werk zou gaan. Maar goed, de PP die wij maken is gewoon voor onze bestaande klanten. En mochten we er ooit mee op onze site reclame maken dan geven we het dus maar een andere naam hihi!

Voorlopig gaat het toch alleen om een oplossing voor de zomerperiode. Dan hebben we een duidelijk te veel aan gras. verwarring De paarden worden te dik met alle gevaren van dien en ik had ruim 160 grote balen voordroogkuil!!! Gelukkig genoeg ruwvoer voor de hele winter...

En wie weet ooit... een voorziening dat ook hier in de winter er paarden buiten kunnen blijven... Misschien moet ik maar eens aan de loterij mee gaan doen voor al die verbouwingen hahaha!

grtz
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.zeldenrusthaystack.nl
MoniqueBuu

MoniqueBuu


Aantal berichten : 956
Registratiedatum : 10-11-09
Leeftijd : 55
Woonplaats : Dwingeloo

Nina, terug van weg geweest Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nina, terug van weg geweest   Nina, terug van weg geweest Emptydo 27 jan 2011 - 2:10

Oeps, wij maken wel reclame dat we een rusthuis met een PP hebben.
Overigens noemen we het vaak ook nog even anders als langslopende en -fietsende mensen vragen wat dat toch allemaal is in onze wei. We noemen dan ook wel even de naam PP, maar voor het begrip zeggen we er dan nog bij dat het een paardenspeeltuin is. Dus als het keurmerk er komt, en we voldoen niet aan de normen, dan hebben we vanaf die dag een PaardenSpeeltuin. grijns
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twas-tweerd.nl
Nina

Nina


Aantal berichten : 209
Registratiedatum : 12-01-10
Woonplaats : Zuid Holland

Nina, terug van weg geweest Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nina, terug van weg geweest   Nina, terug van weg geweest Emptydo 27 jan 2011 - 2:53

"de Paarden Efteling" hahaha!

Ja we verzinnen wel een leuke tegen die tijd toch?

Bij ons blijft het voorlopig bij een 'simpele track' om de paarden te kunnen beperken in hun opname van gras zonder dat ze op een postzegeltje komen te staan.

Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.zeldenrusthaystack.nl
Wieteke

Wieteke


Aantal berichten : 637
Registratiedatum : 08-03-10

Nina, terug van weg geweest Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nina, terug van weg geweest   Nina, terug van weg geweest Emptydo 27 jan 2011 - 12:25

@Nina: toevallig zag ik vandaag een advertentie voor jullie hooikussens op paardnatuurlijk.nl staan. Veel succes met de nieuwe winkel!

@Marja: misschien moet je de vernederlandste naam 'paddockparadijs' ook maar ergens laten registreren lekker puh
Terug naar boven Ga naar beneden
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Nina, terug van weg geweest Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nina, terug van weg geweest   Nina, terug van weg geweest Emptyvr 28 jan 2011 - 4:34

Wieteke schreef:
@Marja: misschien moet je de vernederlandste naam 'paddockparadijs' ook maar ergens laten registreren lekker puh
hilarisch
Zonder gekheid: ik houd helemaal niet van al die claims (trademarks, geregistreerde handelsmerken, patenten etc.) die mensen leggen op namen en ideeën. Ben een beetje allergisch voor al die kleine r'tjes en tm'pjes. Dan denk ik altijd: waar gaat het nou uiteindelijk om? Dat je een goed idee verspreidt zodat er zoveel mogelijk mensen (in dit geval paarden) een beter leven door krijgen toch? Als je iets goeds hebt bedacht komen mensen toch wel naar je toe, of je een naam nou geclaimd hebt of niet.

Paddock Paradise vind ik bij uitstek een 'levend concept', waarmee ik bedoel dat het waarschijnlijk steeds blijft veranderen omdat in de praktijk blijkt dat iedere situatie weer anders is. Verschillende soorten terrein, verschillende grondsoorten, nat/droog/hoog/laag/vlak/heuvelachtig, verschillende paarden met verschillende behoeften, en verschillende mensen met verschillende wensen. Hoe kun je daar nu richtlijnen voor aangeven? De enige 'richtlijn' waar PP naar mijn mening aan moet voldoen is dat het een - in de gegeven omstandigheden - zo lang en interessant mogelijke route is, die paarden zoveel mogelijk bewegingsmogelijkheden geeft. En verder is het wat mij betreft een heel creatief en kleurrijk concept wat je lekker open moet laten, zodat iedereen er zijn eigen invulling aan kan geven.
Mocht er ooit moeilijk worden gedaan over het gebruik van de naam Paddock Paradise (en daar zal Paddockparadijs dan ook wel onder vallen) dan heb ik er geen enkele moeite mee om het anders te noemen hoor lekker puh. 'Paardenparadijs', 'Rondlooppaddock', weetikveel, met wat creativiteit komen we daar wel uit knipoog!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Nina

Nina


Aantal berichten : 209
Registratiedatum : 12-01-10
Woonplaats : Zuid Holland

Nina, terug van weg geweest Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nina, terug van weg geweest   Nina, terug van weg geweest Emptyza 29 jan 2011 - 0:36

Helemaal mee eens Marja!

Dat heb ik ook met kliko's e.d.

Als mensen zelf een kliko als slowfeeder willen ombouwen, prima toch!

Vind het leuk dat ik er al een aantal verkocht heb maar vind het ook leuk om te zien wat andere allemaal in elkaar knutselen.
Ben misschien niet comercieel genoeg hihi!

Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.zeldenrusthaystack.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Nina, terug van weg geweest Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nina, terug van weg geweest   Nina, terug van weg geweest Emptyza 29 jan 2011 - 1:04

Nina schreef:
Vind het leuk dat ik er al een aantal verkocht heb maar vind het ook leuk om te zien wat andere allemaal in elkaar knutselen.
Ben misschien niet comercieel genoeg hihi!

Nou, houden zo Nina grijns! Commercie en geld zijn natuurlijk niet onbelangrijk, maar zodra ze belangrijker worden dan het idee of product zelf (en dat gebeurt nogal eens naar mijn gevoel), dan gaat er een hoop verloren. Hetzelfde geldt voor trainingsmethodes. Zodra iemand merkt dat zijn of haar trainingsmethode succesvol is, kun je erop wachten dat er allerlei richtlijnen gaan komen, dat de naam beschermd wordt, dat leerlingen verboden wordt om hun ervaringen met de methode uit te dragen etc. etc. Het enige dat je dan krijgt is dat mensen het allemaal stiekem gaan verspreiden en er hun eigen naam aan gaan geven, dus je bereikt precies het tegenovergestelde van wat je beoogt. En dat is denk ik met PP ook het geval. Stel dat je de naam niet meer 'zomaar' zou mogen voeren, dan gaat iedereen dus simpel een andere naam bedenken en krijg je juist het effect dat al die waardevolle ervaringen met PP die tot dan toe zijn opgebouwd in de anonimiteit verdwijnen. Al die PP's zíjn er dan natuurlijk nog wel gewoon, maar je kunt er (bv. via internet) niets meer over terugvinden omdat de naam niet meer gebruikt wordt. Dat zou toch eeuwig zonde zijn?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Nina, terug van weg geweest Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nina, terug van weg geweest   Nina, terug van weg geweest Emptyza 29 jan 2011 - 1:07

Oh, trouwens nog een vraagje over je hooikussens. Je hebt het vast al eens ergens vermeld, maar zet jij de kussens nou in elkaar met een haaknaald of met je vingers? Zo te zien is het koord dat jij daarvoor gebruikt dunner dan wat ik heb en de steek ziet er ook iets anders uit; recht terwijl het bij mij 'zigzagt' knipoog. Hoe dik is jouw koord?

(P.S.: wat is er met je site www.zeldenruststables.nl aan de hand? Ik krijg een blanco pagina met alleen links bovenin de tekst 'Apache is functioning normally' verwarring)
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Nina

Nina


Aantal berichten : 209
Registratiedatum : 12-01-10
Woonplaats : Zuid Holland

Nina, terug van weg geweest Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nina, terug van weg geweest   Nina, terug van weg geweest Emptyza 29 jan 2011 - 2:07

Ha Marja,

Ja ik doe het idd met een haaknaald, na enige oefening gaat dat namelijk vrij snel. Het koord dat ik gebruik is 2mm dik. Doordat er zoveel steken gebruikt worden toch sterk genoeg. Ben eerst ook begonnen met 3mm maar vond dit iets te grof worden.

Wat betreft de website, ik zal eens kijken, heb geen idee eigenlijk. Tot voor kort was ie gewoon in de lucht. Misschien is Lotte iets aan t aanpassen..
Wordt vervolgd hihi.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.zeldenrusthaystack.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Nina, terug van weg geweest Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nina, terug van weg geweest   Nina, terug van weg geweest Emptyzo 30 jan 2011 - 12:30

Nina schreef:
Wat betreft de website, ik zal eens kijken, heb geen idee eigenlijk. Tot voor kort was ie gewoon in de lucht. Misschien is Lotte iets aan t aanpassen..
Wordt vervolgd hihi.

Je site werkt nog steeds niet, ik kreeg weer een wit scherm maar nu met deze tekst: "This IP is being shared among many domains. To view the domain you are looking for, simply enter the domain name in the location bar of your web browser." Raar toch?

Ik ga toch ook eens kijken of ik met een haaknaald kan gaan 'fröbelen', hoewel ik bang ben dat het koord dat ik gebruik (en waar ik nog een paar klossen van heb) daar toch iets te dik voor is...
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
helma

helma


Aantal berichten : 193
Registratiedatum : 09-11-09
Leeftijd : 56
Woonplaats : Warnsveld

Nina, terug van weg geweest Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nina, terug van weg geweest   Nina, terug van weg geweest Emptyma 31 jan 2011 - 6:14

Marja schreef:
Nina schreef:
Vind het leuk dat ik er al een aantal verkocht heb maar vind het ook leuk om te zien wat andere allemaal in elkaar knutselen.
Ben misschien niet comercieel genoeg hihi!

Nou, houden zo Nina grijns! Commercie en geld zijn natuurlijk niet onbelangrijk, maar zodra ze belangrijker worden dan het idee of product zelf (en dat gebeurt nogal eens naar mijn gevoel), dan gaat er een hoop verloren. Hetzelfde geldt voor trainingsmethodes. Zodra iemand merkt dat zijn of haar trainingsmethode succesvol is, kun je erop wachten dat er allerlei richtlijnen gaan komen, dat de naam beschermd wordt, dat leerlingen verboden wordt om hun ervaringen met de methode uit te dragen etc. etc. Het enige dat je dan krijgt is dat mensen het allemaal stiekem gaan verspreiden en er hun eigen naam aan gaan geven, dus je bereikt precies het tegenovergestelde van wat je beoogt. En dat is denk ik met PP ook het geval. Stel dat je de naam niet meer 'zomaar' zou mogen voeren, dan gaat iedereen dus simpel een andere naam bedenken en krijg je juist het effect dat al die waardevolle ervaringen met PP die tot dan toe zijn opgebouwd in de anonimiteit verdwijnen. Al die PP's zíjn er dan natuurlijk nog wel gewoon, maar je kunt er (bv. via internet) niets meer over terugvinden omdat de naam niet meer gebruikt wordt. Dat zou toch eeuwig zonde zijn?

** AMEN!!
Helemaal niets aan toe te voegen! Omdat ik de persoon die de registratie graag wil doen en zeer geprikkelt lijkt te zijn hoe het nu in NL ontwikkelt goed ken,
begrijp ik ergens zijn standpunt wel. Zijn bedoeling was een bedrijf op te starten, en dan bij opdrachtgevers een PP te ontwikkelen en volledig uit te voeren. Best goed idee.
Maar het is natuurlijk erg moeilijk om een naam, of zelfs de methode vast te leggen, net zo goed als je bijv. Yoga lessen, of Puppycursus niet kunt vastleggen.
Je kunt ook mensen absoluut niet tegen houden of verbieden prive een PP aan te leggen, of het zo te noemen. Het zit m denk ik voornamelijk in de mensen die het
zelf aanleggen, niet volledig volgens het concept, maar er dan wel mee adverteren. Dat maakt zijn exclusieve positie dan nogal wankel natuurlijk.

Aan de andere kant, vind ik het heeeel erg jammer dat de lat van een "officiele" PP zo hoog ligt. Dan kunnen wij op dit forum allemaal wel opdoeken dames!!!
Ik heb de richtlijnen ontvangen, en aan heel wat van die lijst kan (of wil?!) ik niet voldoen. Jammer dat het volgens hen, als je niet aan alle voorwaarden
voldoet, dan dus helemaal niet mag, omdat alle elementen moeten kloppen om het systeem volledig te krijgen. Betekent dit, dat wanneer je niet aan alle
regeltjes kunt voldoen het PP maar moet vergeten en de paarden maar gewoon weer in de volle wei, en s nachts binnen moet zetten?
Kan toch niet de bedoeling zijn???
Als ik alles op deze lijst zou moeten uitvoeren, kost het me zo ontzettend veel geld dat het echt ruim boven mijn pet gaat. Sommige dingen zijn op mijn weiland technisch
niet eens mogelijk, al zou ik het willen. Zou dat dan moeten betekenen dat ik niet met PP mag werken of het zo noemen? Kom nou toch....
Ik denk dat elk stukje uit het concept wat je met jouw mogelijkheden kunt gebruiken, al pure winst is tegen de arme paardjes die nu al de hele winter binnen staan.
Bij ons in de buurt is een pensionstal aan de IJssel, waar de weilanden al de hele winter ondergelopen zijn., en dus niet bruikbaar.
De ongeveer 20 paarden hebben dus 24/7 huisarrest, waarbij veel eigenaren ook nog niet eens de moeite nemen om vaker dan 1 keer per 2 weken te komen kijken.
Dieptriest....
Nou ja, dan toch liever mijn spulletje in het PP, al is die zeker niet perfect naar de richtlijnen!

Helma
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.dogwise.nl
Joyce




Aantal berichten : 826
Registratiedatum : 10-08-10
Woonplaats : brabant

Nina, terug van weg geweest Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nina, terug van weg geweest   Nina, terug van weg geweest Emptyma 31 jan 2011 - 7:15

tja, hier ook niet goed volgens het boekje, we hebben een pad naar het bos, geen pad terug, onze paarden zijn namelijk in staat om zelf om te draaien in het stukje bos, officieel hadden we via de andere kant van de wei, een pad terug moeten maken, dan konden ze echt rondlopen.
Nu besparen we een stukje wei extra voor in de zomer.
De loopstal is zo ingericht dat ze vaak erin en eruit lopen, op diverse plekken slowfeeders, veel hooi in het bos, geen waterbak daar, wel in het stuk paddock. Tja wanneer is het helemaal goed??
Idd een heel stuk beter dan 24/7 op stal.
Doordat wij ons beter voelen (en ja, ik weet wat ik nu opschrijf), staan de paarden in de nacht, op de paddock en is het pad naar het bos dicht, zo staan ze in de nacht tussen planken ipv alleen maar stroomdraadjes.
De paddock is in een L vorm en geeft nog veel bewegingsvrijheid, ik sluit ze niet in een stal op.
Dus eigenlijk hebben wij ook geen PP verontwaardiging
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.twh-mm.nl
Mai
Admin
Mai


Aantal berichten : 3224
Registratiedatum : 01-11-09
Leeftijd : 62
Woonplaats : Maasbree, Limburg

Nina, terug van weg geweest Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nina, terug van weg geweest   Nina, terug van weg geweest Emptyma 31 jan 2011 - 10:09

helma schreef:
** AMEN!!
Helemaal niets aan toe te voegen! Omdat ik de persoon die de registratie graag wil doen en zeer geprikkelt lijkt te zijn hoe het nu in NL ontwikkelt goed ken,
begrijp ik ergens zijn standpunt wel. Zijn bedoeling was een bedrijf op te starten, en dan bij opdrachtgevers een PP te ontwikkelen en volledig uit te voeren. Best goed idee.
Maar het is natuurlijk erg moeilijk om een naam, of zelfs de methode vast te leggen, net zo goed als je bijv. Yoga lessen, of Puppycursus niet kunt vastleggen.
Je kunt ook mensen absoluut niet tegen houden of verbieden prive een PP aan te leggen, of het zo te noemen. Het zit m denk ik voornamelijk in de mensen die het
zelf aanleggen, niet volledig volgens het concept, maar er dan wel mee adverteren. Dat maakt zijn exclusieve positie dan nogal wankel natuurlijk.

Aan de andere kant, vind ik het heeeel erg jammer dat de lat van een "officiele" PP zo hoog ligt. Dan kunnen wij op dit forum allemaal wel opdoeken dames!!!
Ik heb de richtlijnen ontvangen, en aan heel wat van die lijst kan (of wil?!) ik niet voldoen. Jammer dat het volgens hen, als je niet aan alle voorwaarden
voldoet, dan dus helemaal niet mag, omdat alle elementen moeten kloppen om het systeem volledig te krijgen. Betekent dit, dat wanneer je niet aan alle
regeltjes kunt voldoen het PP maar moet vergeten en de paarden maar gewoon weer in de volle wei, en s nachts binnen moet zetten?
Kan toch niet de bedoeling zijn???
Als ik alles op deze lijst zou moeten uitvoeren, kost het me zo ontzettend veel geld dat het echt ruim boven mijn pet gaat. Sommige dingen zijn op mijn weiland technisch
niet eens mogelijk, al zou ik het willen. Zou dat dan moeten betekenen dat ik niet met PP mag werken of het zo noemen? Kom nou toch....
Ik denk dat elk stukje uit het concept wat je met jouw mogelijkheden kunt gebruiken, al pure winst is tegen de arme paardjes die nu al de hele winter binnen staan.
Bij ons in de buurt is een pensionstal aan de IJssel, waar de weilanden al de hele winter ondergelopen zijn., en dus niet bruikbaar.
De ongeveer 20 paarden hebben dus 24/7 huisarrest, waarbij veel eigenaren ook nog niet eens de moeite nemen om vaker dan 1 keer per 2 weken te komen kijken.
Dieptriest....
Nou ja, dan toch liever mijn spulletje in het PP, al is die zeker niet perfect naar de richtlijnen!

Jouw reactie is me uit het hart gegrepen Helma!

Mijn drijfveer om PP via internet uit te dragen is altijd puur geweest het verbeteren van het welzijn van paarden omdat ik zelf zag hoe fantastisch onze eigen paarden het hadden (en nog steeds hebben) in hun PP. Ik heb nooit de wens of illusie gehad dat ik hiermee geld kon of wilde gaan verdienen en ik denk dat dit concept daar ook niet echt geschikt voor is. Het PP-concept is namelijk bij uitstek geschikt voor doethetzelvers en het zijn ook juist die handige, creatieve mensen die in PP geïnteresseerd zijn (dat is hier op het forum wel duidelijk geworden glimlach!). Deze mensen hebben over het algemeen helemaal geen behoefte aan het uitbesteden van het ontwerp en de aanleg van hun PP, omdat ze het veel te leuk vinden om het allemaal zelf te doen. Het is een bron van plezier en je leert er ook nog eens ontzettend veel van! Bovendien is het allemaal al duur genoeg als je het zelf doet; aan afrasteringsmaterialen ben je algauw honderden (zo niet meer dan duizend) Euro kwijt. Dan ga je als 'Jan Modaal' dat toch niet uitbesteden?

In de tijd dat mijn website nu in de lucht is - sinds juli 2009 - heb ik talloze vragen en berichten ontvangen via e-mail. Vrijwel allemaal vragen om advies en informatie van mensen die zelf aan de slag wilden om een PP aan te leggen. In al die tijd heb ik welgeteld één vraag gekregen (en dan nog niet eens uit Nederland maar uit België) van iemand die wilde weten of er bedrijven waren die een PP konden ontwerpen en aanleggen. Ik heb deze persoon doorverwezen naar www.paddockparadise.eu omdat BR (zal ik hem maar even noemen) dat aanbiedt en ik niet. In het verleden - en dan bedoel ik nog lang voordat zijn initiatief voor een PP-bedrijf vorm had gekregen - heb ik BR enkele keren gemaild met de vraag of hij wellicht de link naar mijn site op zijn hoefbekapsite wilde plaatsen, omdat hij op zijn site PP ook adviseerde als goed huisvestingssysteem voor paarden. Omdat hij beide keren daarop helemaal niet heeft gereageerd was het mij duidelijk dat hij waarschijnlijk niets voelde voor uitwisseling, samenwerking of met elkaar meedenken. Waarom niet met elkaar meedenken en gebruikmaken van elkaars ervaringen en netwerken? Ik heb destijds de oprichting van zijn bedrijf ook als nieuwsbericht op mijn site gezet omdat we in feite allemaal hetzelfde belang hebben (tenminste daar ga ik vanuit). Is de invoering van de PP-richtlijnen een poging om een alleenrecht te verkrijgen op het mogen uitdragen van het PP-concept?

Ik vraag me af of Jaime Jackson zelf hier zo blij mee zal zijn. De link naar mijn site staat al sinds de lancering ervan op Jaime's officiële site; hij heeft er dus blijkbaar geen problemen mee dat ik de naam van zijn concept gebruik.
Op Facebook is er een Paddock Paradise pagina van Jaime Jackson en zijn vrouw Jill Willis, waar Jill gratis adviezen geeft aan mensen en open staat voor hoe iedereen het PP-concept invult. Laatst had ze daar echter een berichtje geplaatst waarin stond dat Jaime tijdens een of ander seminar de vraag kreeg of je een PP kon aanleggen op minder dan 1/3 acre (dat is ca. 1.000 m²). Jaime's antwoord was toen "je kunt geen PP aanleggen in een stal!" Omdat ik dat nogal kort door de bocht vond en er op mijn site een voorbeeld staat van iemand die een PP heeft aangelegd op 1.000 m² heb ik toen op dat bericht gereageerd, met bijvoeging van een foto van dat kleine PP'tje. Jill Willis reageerde daar zeer positief op, waaruit blijkt dat zij er in ieder geval voor open staat om aan het denken gezet te worden en ervaringen 'uit het veld' op waarde te schatten.

PP is een 'levend' concept wat zich juist kan ontwikkelen naar de allerbeste vorm doordat iedereen die het toepast er zijn eigen ervaringen aan toe kan voegen, waarvan ieder ander weer iets op kan steken. De ervaringen vormen zich in de dagelijkse praktijk met de paarden. Het werkt ook meestal niet om een PP meteen in zijn eindvorm aan te leggen, dat is tenminste mijn ervaring (en ik vermoed ook de ervaring van vele andere forumleden). Je begint vaak heel eenvoudig en aan de hand van je ervaringen en wensen - die zich pas in de praktijk vormen! - breid je het PP uit, verander je het, maak je eens een pad breder of smaller, leg je ergens een paddockje aan, verhard je een gedeelte, ontdek je op welke plekken en op welke manier je je paarden het beste kunt voeren etc. etc.

In Nederland is de naam Paddock Paradise nu dus blijkbaar door BR geregistreerd, maar ik vraag me af of Jaime Jackson zelf eigenlijk ook de term heeft geregistreerd in de VS? Ik heb er in ieder geval nog nooit een 'R' of 'TM' achter zien staan. Misschien heb ik het mis, maar als JJ de naam inderdaad niet heeft geregistreerd, is het dan niet vreemd dat iemand in Nederland de naam Paddock Paradise wel registreert?

Ik geloof dat deze gang van zaken met regeltjes en beperkingen niet veel positiefs toe zal voegen aan het verspreiden en levend houden van het paddock paradise concept. Boeit het iemand of zijn/haar PP, dat helemaal is aangepast aan en toegespitst op zijn/haar unieke situatie 'officieel' is of niet? Het zou jammer zijn als één persoon dit prachtige, levende concept voor iedereen onder controle zou gaan houden.

(Hmm... wat een lap tekst... je zou bíjna denken dat ik me ergens druk om maak, haha hilarisch...)
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.paddockparadijs.nl
Gesponsorde inhoud





Nina, terug van weg geweest Empty
BerichtOnderwerp: Re: Nina, terug van weg geweest   Nina, terug van weg geweest Empty

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Nina, terug van weg geweest
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» PP in wording van Nina
» Even voorstellen Nina en Dahab
» Nina's nieuwe hooikussens

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Paddockparadijs forum :: Over het Paddockparadijs :: Praathoekje-
Ga naar: